Tram stoomt op naar Schouwen WAO? Geef mij liever een geschikte baan! ONS LAATSTE UUR MET BRECHTJE PZC Vliegtuigje maakt noodlanding in Hoek Olievlek in Vlissingse buitenhaven ANGO maak(t) beter leven mogelijk! Dubbele winst Christel Moens en Niels Janse Eind dit jaar duidelijkheic over slibberging Zeeland Bielzenactie RTM-trammuseum voor doortrekken spoor slaat aan donderdag 28 juli 2005 door Sandra van de Vreugde MELISKERKE - Het komt wel vaker voor dat een sjezenrijder een boerin uitnodigt uit één van de omliggende dorpen om mee te rijden in de sjees. Dat deed ook Niels Janse uit Zoutelande die dinsdag en gisteren in Zoute lande en Meliskerke meedeed aan de wedstrijden. Hij nodigde niet de minste uit, want hij reed met de Aagtekerk- se Christel Moens. Zij was goed voor twee overwinningen op rij. In Meliskerke staken Janse en Moens 56 van de 57 ringen en werden zij onbedreigd de win naar. De winnaars van vorig jaar, Lou Vos en Ingeborg Ver- rips, moesten nu kampen om de tweede plaats met Ilona Janse en Marcel Clarisse. In de kamp waren Lou Vos en Ingeborg Ver- rips de beste. De rode lantaarn voor de laatste plaats was voor Kees Wisse en Cornelia Koppe- jan met 28 ringen. Een dag later in Zoutelande was het een zeer spannend wedstrijd verloop. Dit keer leken Lou Vos en Ingeborg Verrips moeiteloos op de overwinning af te gaan. Met nog drie ronden in het voor uitzicht stonden zij één ring voor op Christel Moens en Niels Janse en outsiders Christel Fran- clce en Jan Wisse. In die laatste beurten liet Ingeborg Verrips toch nog twee ringen hangen en de anderen niet, zodat het e kamp werd tussen de bei Christels om de titel, Van de te steken ringen hadden bei boerinnen er 72 gestoken. De; mm. en de 26 mm. bracht geen beslissing, zodat de 20 mi ring er aan te pas moest kome Christel Moens werd door Ni( Janse keurig op de juiste plas gestuurd, om zo de kleine ri gen goed te kunnen steken. 5 stak alle vier de ringen, een pre tatie van formaat. Toen werd i spanning te veel bij Chris! Francke, De eerste twee ringi liet ze allebei hangen. De laats twee stak ze toch nog in om i eer te redden, maar de besli sing was al gevallen. Christ Moens en Niels Janse wonm beide wedstrijden op rij. Met' ringen eindigden Lou Vos en h geborg Verrips op de den plaats. Piet Lievense en Yvom Passenier kregen de rode lai taarn met 28 van de 76 ringen. Agenda ZRV: Zaterdag 30 juli, ringrijden vie de klas en vrije wedstrijd op b Bellamypark in Vlissingen v« 8.00 tot 18.00 uur. Maandag augustus, sjezenrijclen aan t Zuidstraat in Westkapelle va 17.00 tot 20.30 uur. Dinsdag augustus sjezenrijden op het Be lamypark in Vlissingen va 13.00 tot 19.00 uur. Woensdag augustus sjezenrijden in Ooslka pelle in de Dorpstraat van 16,3 tot 20.30 uur. door Frank van Cooten gens Hamelink niet alleen na? opslagcapaciteit van slib. „1 ziet in den lande dat slib ooi wordt gebruikt voor de aanle van terpen waarop huizen woj den gebouwd. Dat soort moge lijkheden nemen we ook mee. Hamelink kon gisteren nog gee, locaties noemen. „Maar date een aantal in Zeeuws-Vlaande ren ligt, staat wel vast." Staats seciretaris Melanie Schultz ra Haegen (Verkeer en Waterstaai zei eind vorig jaar dat Zeelam zelf maar een oplossing voor he Zeeuwse slib moet zoeken al het depot in de Koegorspolde niet doorgaat. TERNEUZEN - Zeeland weet eind dit jaar waar het heen kan met verontreinigd slib. De Zeeuwse stuurgroep baggerspe cie presenteert dan mogelijke op lossingen. Wethouder Piet Hamelink van Terneuzen zei dat gisteren naar aanleiding van het besluit dat in de Koegorspolder definitief geen slibdepot komt. Hamelink -maakt- deel uit van de- stuur groep. „Een aantal locaties in Zeeland en oplossingen is in zicht." De stuurgroep kijkt vol- door Piet Kleemans SCHARENDIJKE - Mogelijk nog dit jaar wordt het tram spoor van het Zuid-Hollandse De Punt West bij Ouddorp door getrokken naar Zeeuws grondge bied. De tram stoomt op naar Schouwen-Duiveland. De biel zen-sponsoractie voor het door trekken van het spoor slaat aan. Afgelopen vooijaar werd, als on derdeel van de doortrekking van het spoor naar de Middel- plaathaven bij Scharendijke, een tramovergang gemaakt bij Port Zélancle. Dat betekende dat de toegangsweg tot het va kantiepark dooi'sneden moest worden. Dat had nog aardig wat voeten in de aai'de. Eerst moest het werk wegens aanhoudende sneeuw en vorst gestaakt wor den en vervolgens kwam bij de hervatting van het graafwerk een enorm brok beton tevoor schijn dat weggehaald moest worden. Dat lukte pas nadat het brok be ton in meerdere stukken was ge broken. Daarna werd driehonderd me ter cunet (funderingssleuf) ge maakt voor het doortrekken van de trami'ails. Half maai't lag de overweg erin en kon de toe gangsweg tot vakantiepark Port Zélande weer opengesteld wolf den. Vanaf het punt waar men nu - voorlopig - gestopt is, is het nog zo'n kleine kilometer naar de Middelplaathaven. De reeds gerealiseerde eerste driehonderd meter heeft het trammuseum uit eigen zak be taald, maar om het resterende traject te financieren startte het trammuseum vorige maand een bielzenactie. Voor vijftien euro per stuk kunnen belangstellen den spoorbielzen 'sponsoren' en van die mogelijkheid wordt grif gebruik gemaakt, zegt voorzit ter van de trammuseumstieh- ting R. Sparreboom. „Van de 1400 bielzen die we nodig heb ben voor het doortrekken van de baan zijn er nu zo'n 1000 ge sponsord." Wie dat wil kan een biels kopen. De biels wordt niet zijn of haar eigendom maar krijgt wel een uniek - tot de sponsor te herleiden - in roest vast staal gestanst nummer. Er is echter, stelt Spaireboom, meer nodig dan louter bielzen. „Het is de bedoeling dat er aan de Middelplaathaven een per ron komt voor de tram dus we hebben ook nog betonnen keer- wanden nodig." Om de tramlijn door te kunnen trekken naar de Middelplaathaven heeft de tram- museumstichting met verschil lende overheden te maken. Voor 525 meter trambaan is een ver gunning van de gemeente Goed ereede nodig. De resterende 400 meter is op grondgebied van de gemeente Schouwen-Duive land. Bij beide gemeenten is ver gunning aangevraagd en in be handeling. Sparreboom hoopt binnen enkele weken, duidelijk heid te hebben over die vergun ningen. Daarbij gaat hij er voor alsnog vanuit dat de vergunnin gen afgegeven worden en de tramlijn doorgetrokken. „Als de vergunningen eenmaal binnen zijn kan het allemaal vrij snel gaan." door René van Stee HOEK - Een éénmotorig vlieg tuigje moest gisteravond een noodlanding maken op een vlasakker tussen de buurtschap pen Knol en Wulpenbek, vlakbij Hoek. De twee inzittenden kwa men met de schrik vrij. De reactie van de in Den Haag woonachtige piloot, Jan Zier, was na zijn hachelijke avontuur opmerkelijk nuchter. Naar eigen zeggen is hij geen moment in paniek geweest. Zier: „Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt. En ik hoop dat het ook nooit meer gebeurt. Maar als je weet wat je moet doen, is er niet zoveel aan de hand. Ik had hoogte zat, dus kon ik een landing maken zoals je dat met een zweefvliegtuig doet." Zelfgebouwd 'Zier was van Lelystad op weg naar zijn vakantieadres in Frankrijk. Nadat de motor van zijn zelfgebouwde Cheri-y BX2 uitviel, moest hij de noodlan ding maken. „Onbewust houd je altijd veldjes in de gaten waar je eventueel terecht kunt. Ik heb bewust het landingsgestel niet uitgetrokken. Daardoor kon ik een buiklanding maken. En dat ging dus prima." Enkele nieuwsgierigen kwamen een kijkje nemen bij het gecrash te vliegtuigje. Onder hen was landeigenaar Teun Tollenaar. „Ik heb hem niet naar beneden zien komen, maar zoiets maak je natuurlijk nooit meer mee. Gelukkig heeft niemand er iets aan overgehou den", was zijn opgeluchte com mentaar. Geen schade Het vliegtuigje had op het eerste gezicht geen schade. Nader on derzoek moet de oorzaak van de motorstoring uitwijzen. Zier stelt zijn vakantie niet uit. „Maar dat zal dan niet per vlieg tuig zijn. We nemen gewoon lek ker de auto." Na een gedeeltelijke ontmante ling - de vleugels gaan eraf - wordt het gestrande toestel voor reparatie overgebracht naar vliegveld midden-Zeeland. VLISSINGEN - Het is geen calamiteit, verzekerde de brandweer. En hoewel de olievlek keurig op het water bleef liggen, moest de brandweer wel een oliescherm bij de wallen plaatsen. De vlek was gisteravond gemorst door Petro Plus, in de buitenhaven van Vlissin gen, toen daar een schip werd geladen. „Bij het leegblazen van de leidingen bleek daar nog wat olie in te zitten. Dat lekte vervolgens. Een bootje van Rijkswaterstaat heeft de vlek later in iets langer dan een uurtje opgeslurpt", vertelde Erwin Broerse, officier van dienst. De vlek heeft uiteindelijk geen flora of fauna beschadigd. foto Lex de Meester (Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl "Ten onrechte zijn honderdduizenden arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze kunnen werken en willen werken. Maar dan moet er wel passend werk voor ze zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant. Dus ben ik ANGO-lid. De Algemene Nederlandse Gehandicap ten Organisatie (ANGO) is de grootste belangenorganisatie van, voor en door mensen met een functiebeperking of chronische ziekte. Of het nu gaat om juridische ondersteuning, belastingterug- gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning aanpassingen, vervoer of lotgenoten contact... Kom op voor je belangen! Word nu lid! Postbus 850, 3800 AW Amersfoort Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53 Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl Vorige week namen we afscheid van Brechtje. Ze keek nog een keer om voordat ze in de Waddenzee verdween. Een paar maanden geleden was ze bijna dood. We vonden haar op het strand, vermagerd en vervuild. We maakten haar schoon en hielpen haar met eten, totdat ze onze hulp niet meer nodig had. Dat was de dag dat we Brechtje naar de Waddenzee brachten. Terug naar huis. STEUN ZEEHONDENCRÈCHE PIETERBUREN. GIRO 8020.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 28