Tram stoomt op naar Schouwen
WAO? Geef mij liever
een geschikte baan!
ONS LAATSTE UUR
MET BRECHTJE
PZC
Vliegtuigje maakt
noodlanding in Hoek
Olievlek in Vlissingse buitenhaven
ANGO maak(t) beter leven mogelijk!
Dubbele winst Christel
Moens en Niels Janse
Eind dit jaar duidelijkheic
over slibberging Zeeland
Bielzenactie RTM-trammuseum voor doortrekken spoor slaat aan
donderdag 28 juli 2005
door Sandra van de Vreugde
MELISKERKE - Het komt wel
vaker voor dat een sjezenrijder
een boerin uitnodigt uit één van
de omliggende dorpen om mee
te rijden in de sjees. Dat deed
ook Niels Janse uit Zoutelande
die dinsdag en gisteren in Zoute
lande en Meliskerke meedeed
aan de wedstrijden.
Hij nodigde niet de minste uit,
want hij reed met de Aagtekerk-
se Christel Moens. Zij was goed
voor twee overwinningen op rij.
In Meliskerke staken Janse en
Moens 56 van de 57 ringen en
werden zij onbedreigd de win
naar. De winnaars van vorig
jaar, Lou Vos en Ingeborg Ver-
rips, moesten nu kampen om de
tweede plaats met Ilona Janse
en Marcel Clarisse. In de kamp
waren Lou Vos en Ingeborg Ver-
rips de beste. De rode lantaarn
voor de laatste plaats was voor
Kees Wisse en Cornelia Koppe-
jan met 28 ringen.
Een dag later in Zoutelande was
het een zeer spannend wedstrijd
verloop. Dit keer leken Lou Vos
en Ingeborg Verrips moeiteloos
op de overwinning af te gaan.
Met nog drie ronden in het voor
uitzicht stonden zij één ring
voor op Christel Moens en Niels
Janse en outsiders Christel Fran-
clce en Jan Wisse. In die laatste
beurten liet Ingeborg Verrips
toch nog twee ringen hangen en
de anderen niet, zodat het e
kamp werd tussen de bei
Christels om de titel, Van de
te steken ringen hadden bei
boerinnen er 72 gestoken. De;
mm. en de 26 mm. bracht
geen beslissing, zodat de 20 mi
ring er aan te pas moest kome
Christel Moens werd door Ni(
Janse keurig op de juiste plas
gestuurd, om zo de kleine ri
gen goed te kunnen steken. 5
stak alle vier de ringen, een pre
tatie van formaat. Toen werd i
spanning te veel bij Chris!
Francke, De eerste twee ringi
liet ze allebei hangen. De laats
twee stak ze toch nog in om i
eer te redden, maar de besli
sing was al gevallen. Christ
Moens en Niels Janse wonm
beide wedstrijden op rij. Met'
ringen eindigden Lou Vos en h
geborg Verrips op de den
plaats. Piet Lievense en Yvom
Passenier kregen de rode lai
taarn met 28 van de 76 ringen.
Agenda ZRV:
Zaterdag 30 juli, ringrijden vie
de klas en vrije wedstrijd op b
Bellamypark in Vlissingen v«
8.00 tot 18.00 uur. Maandag
augustus, sjezenrijclen aan t
Zuidstraat in Westkapelle va
17.00 tot 20.30 uur. Dinsdag
augustus sjezenrijden op het Be
lamypark in Vlissingen va
13.00 tot 19.00 uur. Woensdag
augustus sjezenrijden in Ooslka
pelle in de Dorpstraat van 16,3
tot 20.30 uur.
door Frank van Cooten
gens Hamelink niet alleen na?
opslagcapaciteit van slib. „1
ziet in den lande dat slib ooi
wordt gebruikt voor de aanle
van terpen waarop huizen woj
den gebouwd. Dat soort moge
lijkheden nemen we ook mee.
Hamelink kon gisteren nog gee,
locaties noemen. „Maar date
een aantal in Zeeuws-Vlaande
ren ligt, staat wel vast." Staats
seciretaris Melanie Schultz ra
Haegen (Verkeer en Waterstaai
zei eind vorig jaar dat Zeelam
zelf maar een oplossing voor he
Zeeuwse slib moet zoeken al
het depot in de Koegorspolde
niet doorgaat.
TERNEUZEN - Zeeland weet
eind dit jaar waar het heen kan
met verontreinigd slib. De
Zeeuwse stuurgroep baggerspe
cie presenteert dan mogelijke op
lossingen.
Wethouder Piet Hamelink van
Terneuzen zei dat gisteren naar
aanleiding van het besluit dat in
de Koegorspolder definitief
geen slibdepot komt. Hamelink
-maakt- deel uit van de- stuur
groep. „Een aantal locaties in
Zeeland en oplossingen is in
zicht." De stuurgroep kijkt vol-
door Piet Kleemans
SCHARENDIJKE - Mogelijk
nog dit jaar wordt het tram
spoor van het Zuid-Hollandse
De Punt West bij Ouddorp door
getrokken naar Zeeuws grondge
bied. De tram stoomt op naar
Schouwen-Duiveland. De biel
zen-sponsoractie voor het door
trekken van het spoor slaat aan.
Afgelopen vooijaar werd, als on
derdeel van de doortrekking
van het spoor naar de Middel-
plaathaven bij Scharendijke,
een tramovergang gemaakt bij
Port Zélancle. Dat betekende
dat de toegangsweg tot het va
kantiepark dooi'sneden moest
worden. Dat had nog aardig wat
voeten in de aai'de. Eerst moest
het werk wegens aanhoudende
sneeuw en vorst gestaakt wor
den en vervolgens kwam bij de
hervatting van het graafwerk
een enorm brok beton tevoor
schijn dat weggehaald moest
worden.
Dat lukte pas nadat het brok be
ton in meerdere stukken was ge
broken.
Daarna werd driehonderd me
ter cunet (funderingssleuf) ge
maakt voor het doortrekken van
de trami'ails. Half maai't lag de
overweg erin en kon de toe
gangsweg tot vakantiepark Port
Zélande weer opengesteld wolf
den.
Vanaf het punt waar men nu -
voorlopig - gestopt is, is het nog
zo'n kleine kilometer naar de
Middelplaathaven.
De reeds gerealiseerde eerste
driehonderd meter heeft het
trammuseum uit eigen zak be
taald, maar om het resterende
traject te financieren startte het
trammuseum vorige maand een
bielzenactie. Voor vijftien euro
per stuk kunnen belangstellen
den spoorbielzen 'sponsoren' en
van die mogelijkheid wordt grif
gebruik gemaakt, zegt voorzit
ter van de trammuseumstieh-
ting R. Sparreboom. „Van de
1400 bielzen die we nodig heb
ben voor het doortrekken van
de baan zijn er nu zo'n 1000 ge
sponsord." Wie dat wil kan een
biels kopen. De biels wordt niet
zijn of haar eigendom maar
krijgt wel een uniek - tot de
sponsor te herleiden - in roest
vast staal gestanst nummer. Er
is echter, stelt Spaireboom,
meer nodig dan louter bielzen.
„Het is de bedoeling dat er aan
de Middelplaathaven een per
ron komt voor de tram dus we
hebben ook nog betonnen keer-
wanden nodig." Om de tramlijn
door te kunnen trekken naar de
Middelplaathaven heeft de tram-
museumstichting met verschil
lende overheden te maken. Voor
525 meter trambaan is een ver
gunning van de gemeente Goed
ereede nodig. De resterende 400
meter is op grondgebied van de
gemeente Schouwen-Duive
land. Bij beide gemeenten is ver
gunning aangevraagd en in be
handeling. Sparreboom hoopt
binnen enkele weken, duidelijk
heid te hebben over die vergun
ningen. Daarbij gaat hij er voor
alsnog vanuit dat de vergunnin
gen afgegeven worden en de
tramlijn doorgetrokken. „Als de
vergunningen eenmaal binnen
zijn kan het allemaal vrij snel
gaan."
door René van Stee
HOEK - Een éénmotorig vlieg
tuigje moest gisteravond een
noodlanding maken op een
vlasakker tussen de buurtschap
pen Knol en Wulpenbek, vlakbij
Hoek. De twee inzittenden kwa
men met de schrik vrij.
De reactie van de in Den Haag
woonachtige piloot, Jan Zier,
was na zijn hachelijke avontuur
opmerkelijk nuchter.
Naar eigen zeggen is hij geen
moment in paniek geweest.
Zier: „Ik heb zoiets nog nooit
meegemaakt. En ik hoop dat het
ook nooit meer gebeurt. Maar
als je weet wat je moet doen, is
er niet zoveel aan de hand. Ik
had hoogte zat, dus kon ik een
landing maken zoals je dat met
een zweefvliegtuig doet."
Zelfgebouwd
'Zier was van Lelystad op weg
naar zijn vakantieadres in
Frankrijk. Nadat de motor van
zijn zelfgebouwde Cheri-y BX2
uitviel, moest hij de noodlan
ding maken. „Onbewust houd je
altijd veldjes in de gaten waar je
eventueel terecht kunt. Ik heb
bewust het landingsgestel niet
uitgetrokken. Daardoor kon ik
een buiklanding maken. En dat
ging dus prima."
Enkele nieuwsgierigen kwamen
een kijkje nemen bij het gecrash
te vliegtuigje.
Onder hen was landeigenaar
Teun Tollenaar. „Ik heb hem
niet naar beneden zien komen,
maar zoiets maak je natuurlijk
nooit meer mee. Gelukkig heeft
niemand er iets aan overgehou
den", was zijn opgeluchte com
mentaar.
Geen schade
Het vliegtuigje had op het eerste
gezicht geen schade. Nader on
derzoek moet de oorzaak van de
motorstoring uitwijzen. Zier
stelt zijn vakantie niet uit.
„Maar dat zal dan niet per vlieg
tuig zijn. We nemen gewoon lek
ker de auto."
Na een gedeeltelijke ontmante
ling - de vleugels gaan eraf -
wordt het gestrande toestel voor
reparatie overgebracht naar
vliegveld midden-Zeeland.
VLISSINGEN - Het is geen calamiteit, verzekerde de brandweer.
En hoewel de olievlek keurig op het water bleef liggen, moest de
brandweer wel een oliescherm bij de wallen plaatsen. De vlek was
gisteravond gemorst door Petro Plus, in de buitenhaven van Vlissin
gen, toen daar een schip werd geladen. „Bij het leegblazen van de
leidingen bleek daar nog wat olie in te zitten. Dat lekte vervolgens.
Een bootje van Rijkswaterstaat heeft de vlek later in iets langer dan
een uurtje opgeslurpt", vertelde Erwin Broerse, officier van dienst.
De vlek heeft uiteindelijk geen flora of fauna beschadigd.
foto Lex de Meester
(Handicap.nl is de fondsenwervingsorganisatie van ANGO, kijk op www.handicap.nl
"Ten onrechte zijn honderdduizenden
arbeidsgehandicapten afgeschreven. Ze
kunnen werken en willen werken. Maar
dan moet er wel passend werk voor ze
zijn. Plus inkomenszekerheid als het echt
niet langer lukt. Ik wil zeggenschap over
mijn leven. Ik sta niet graag aan de kant.
Dus ben ik ANGO-lid.
De Algemene Nederlandse Gehandicap
ten Organisatie (ANGO) is de grootste
belangenorganisatie van, voor en door
mensen met een functiebeperking of
chronische ziekte. Of het nu gaat om
juridische ondersteuning, belastingterug-
gave, uitkeringen, zorg en hulp, woning
aanpassingen, vervoer of lotgenoten
contact... Kom op voor je belangen!
Word nu lid!
Postbus 850, 3800 AW Amersfoort
Tel. (033) 465 43 43 Fax (033) 465 43 53
Internet: www.ango.nl E-mail: info@ango.nl
Vorige week namen we afscheid van Brechtje. Ze keek nog een keer om
voordat ze in de Waddenzee verdween. Een paar maanden geleden
was ze bijna dood. We vonden haar op het strand, vermagerd en
vervuild. We maakten haar schoon en hielpen haar met eten, totdat ze
onze hulp niet meer nodig had. Dat was de dag dat we Brechtje naar
de Waddenzee brachten. Terug naar huis.
STEUN ZEEHONDENCRÈCHE PIETERBUREN. GIRO 8020.