?zc
kleinere glastuinders in de knel
Te veel geboden voor last-minute
Mailvervuiling
Kabinet maakt
gebruik biodiesel
aantr ekkelij ker
EU-jet dupeert
duizenden mensen
rovincie staat Zeeuwse familiebedrijven nauwelijks uitbreiding toe
Gemak dient de mens voor
vuilnismannen Schouwen-Duiveland
Ook bij BMW
komt corruptie
aan het licht
e
onderdag 28 juli 2005
or Henk Postma
)ES - De typisch Zeeuwse
stuiubouw dreigt op den
ur te verdwijnen. De veelal
ddelgrote tot kleine bedrij
en, die in familieverband wor-
en geëxploiteerd, zien zich in
iun ontwikkeling geblokkeerd.
;t provinciaal bestuur biedt
in nauwelijks nog uitbreidings-
Dgelijkheden. Bedrijfsverplaat-
ig is veelal niet haalbaar. Dat
eek deze week tijdens een bij-
nkomst van de Zeeuwse glas-
inders in Heinkenszand.
èt provinciaal beleid richt zich
de bundeling van de glastuin-
iuw op grote complexen bij
qansland, Rilland, Sint-Anna-
en straks ook Terneuzen.
lastuinders, die verspreid over
provincie het hoofd boven
jpater proberen te houden, mo-
n nauwelijks nog kassen bij-
uwen.
it een inventarisatie van de
uidelijke Land- en Tuinbouw
tganisatie (ZLTO) blijkt dat
helft van de bijna honderd
iddelgrote en kleine glastuin-
luwbednjven in Zeeland be-
lefte heeft aan uitbreidingsmo-
ilijkheden. In veel gevallen
at het om het bouwen van kas-
p bij het bestaande bedrijf,
lar het provinciaal beleid
aatdat nauwelijks nog toe.
geëxploiteerd in familiever
band, en dermate aan hun be
staande locatie zijn gebonden,
dat bedrijfsverplaatsing onver
antwoord is.
Op de grootschalige kassencom
plexen, zoals bij Rilland, wor
den vooral 'bulkgewassen' als to
maat, komkommei' en paprika
geproduceerd. De kleinere be
drijven daarentegen zijn veelal
gespecialiseerd in typisch
Zeeuwse glastuinbouwproduc
ten als potplanten, aardbeien,
bladgroenten, bloemzaad en
kruiden. „Het is arbeidsinten
sief werk, dat zich alleen vanuit
de bestaande locatie kan ontwik
kelen", zegt Aerts.
Versoepeling
De glastuinbouw in Zeeland is
sjerk in opkomst, vooral wat be
treft de grootschalige bedrijvig
heid. In de eerste vier jaar van
deze eeuw verdubbelde die van
43 naar 91 hectare. Zeeland is
daarmee koploper. De kleinscha
lige glastuinbouw groeide in de
zelfde periode van ruim 30 naar
bijna 45 hectare. Alleen in Flevo
land was sprake van een nog
sterkere groei. Zeeland is daar
mee druk doende een achter
stand in te halen.
Voor de inventarisatie stuurde
de ZLTO alle Zeeuwse glastuin
bouwbedrijven een vragenfor
mulier. Blijkens de uitkomsten
is het totaal areaal aan kassen
inmiddels gegroeid tot 200 hec
tare. De bestaande bedrijven
streven naar een verdere groei
tot 350 ha in het jaar 2015. Vrij
wel alle bedrijven hechten aan
uitbreiding op de eigen locatie.
De verplaatsingsbereidheid is
minimaal. „In veel gevallen",
zegt Aerts, „is verplaatsing
financieel onhaalbaar vanwege
het kapitaal dat ermee verloren
gaat."
Aan de inventarisatie deed meer
dan de helft van de Zeeuwse
glastuinbouwers mee. Van hen
wil 55 procent verder uitbrei
den. Dertig procent mikt op con
solidatie en optimalisatie. Vijf
tien procent wil het bedrijf de
komende jaren beëindigen. Ge
stopte glastuinbouwbedrijven
blijken veelal niet geschikt voor
overname, omdat ze gevestigd
zijn op locaties die geen ontwik
kelingsmogelijkheden bieden.
Dat het provinciebestuur stren
ge normen hanteert, bleek on
langs bij Sint-Annaland, waar
zich een grootschalig kassen
complex bevindt. Een Brabants
bedrijf wil er veertig hectare
nieuwe kassen bouwen. De pro
vincie staat dat niet toe, omdat
er nog slechts ruimte zou zijn
voor 20 hectare.
Op slot
De verspreid in de provincie
inde bedrijven gaan op
constateert ZLTO-woord-
foerder Tiny Aerts. „Dat is fu-
oest voor hun ontwikkelingsmo-
jflijkheden." Uit de inventarisa-
ie van de ZLTO blijkt dat de
liddelgrote en kleine glastuin
bouwbedrijven veelal worden
MÜNCHEN - Na belangrijke
Duitse bedrijven als Volkswa
gen, Commerzbank en Infineon
k nu ook autofabrikant BMW in
opspraak geraakt wegens een
corruptieschandaal.
Een manager van BMW is gear
resteerd omdat hij voor 100.000
dollar aan steekpenningen zou
hebben aangenomen. Dat heeft
liet Openbaar Ministerie in Mün-
chen gisteren bekendgemaakt.
Het OM verdenkt de 54-jarige
man ervan in ruil voor het
smeergeld een toeleveringsbe-
drijf van BMW nabij de stad
Zwickau te hebben voorgetrok
ken bij het toewijzen van lucra
tieve opdrachten. De Duitse au
toriteiten hebben ook een lei
dinggevende van dit bedrijf op
gepakt.
Het OM benadrukte dat het
hoogstwaarschijnlijk om een los
staand geval gaat en niet om een
omvangrijke affaire. BMW zou
ach behulpzaam hebben opge
steld. De autoriteiten hebben in
het kader van het onderzoek
tok invallen gedaan in diverse
woningen en kantoren. De zaak
rou hebben gespeeld tussen
M00 en 2002.
3MW onderstreepte in een reac-
it het om een op zichzelf
staand geval gaat.
,Het komt helaas in de beste fa
milies voor dat individuen zich
fout gedragen", aldus een
Wordvoerster. ANP/DPA
Piet Bal rijdt in zijn automatische vuilophaahvagen door het buitengebied van Schouwen-Duiveland.
door Inge Heuff
ZIERIKZEE - Elke werkdag leegt Piet
Bal, medewerker van de afdeling Reini
ging, de rolemmers met het restafval of
het groente-, fruit- en tuinafval (gft) in
het buitengebied van de gemeente
Schouwen-Duiveland. Zijn werkplek is
de chauffeursplaats van de zijlader
waarvandaan hij met knoppen en toet
sen vrijwel alle functies kan bedienen.
Het stuur van de wagen zit rechts. Daar
heeft Bal geen moeite mee. „Bij het in
halen kan het lastig zijn maar dat doe
ik nooit. Ik sta na een paar honderd me
ter toch weer stil om een rolemmer te le
gen. Omdat, ik rechts zit, heb ik minder
last van de dode hoek." Als extra hulp
middel zijn er rechts twee en links vier
spiegels. „Dat lijkt veel, maar die heb je
echt nodig bij dit werk. Gelukkig be
spaart de gemeente niet op veiligheid."
Ook beschikt Bal over een beeldscherm
pje; een camera met drie verspringende
standen volgt de rolemmer als hij aan
het werk is. „In het begin hing ik uit het
raampje om te kijken of het goed ging.
Maar dat leer je snel af. Je krijgt er pijn
van in je nek en er wil nog wel eens wat
naar binnen waaien."
Geroutineerd bedient Bal de joystick.
Hiermee klemt hij met een hydraulische
arm aan de zijkant van de wagen de rol
emmer vast, haalt 'm omhoog en kiept
'm leeg in de laadruimte. „De mensen
moeten hun rolemmers met de deksel
opening naar de weg zetten. Dan valt
het deksel weer dicht als ik de emmer te-
foto Marijke Folkertsma
rugzet. Ook mogen ze niet te dicht op el
kaar staan omdat ik wat ruimte nodig
heb voor de grijpers. Dat wordt altijd
netjes gedaan." Als de emmer weer leeg
aan de weg staat, rijdt Bal naar de vol
gende. Het schakelen gaat automatisch
want ruimte voor een versnellingspook
is er niet. Die wordt ingenomen door de
joystick en de brede, afstelbare armleu
ning die rsi moet voorkomen. Een conso
le met nog meer knoppen is voor het
openen en legen van de laadruimte bij
het overlaadstation in Zierikzee.
door Mare Laan
AMSTERDAM - De Hollandse
hebzucht leidt tot merkwaardig
gedrag. Deelnemers aan reisvei-
lingen op internet blijken soms
meer te betalen voor een vakan
tie dan de last minute-prijs van
diezelfde reis.
Marcel Beemsterboer, oprich
ter-directeur van de reiswebsite
Inpakkenenwegwezen.nl, noemt
het veilinggedrag 'bizar'. „Ken
nelijk hebben mensen het gevoel
dat zij op een veiling goedkoper
uit zijn dan bij een normale boe
king. Bij meer dan veertig pro
cent van de veilingen betalen ze
echter te veel", aldus Beemster
boer. Op zijn reissite biedt
Beemsterboer gewone boekin
gen aan, maar houdt daarnaast
dagelijks een veiling. „Mis
schien speelt ook het spelele
ment van een veiling mee. Maar
het blijft raadselachtig waarom
mensen niet even kijken naar de
gewone webboekingen." Afgelo
pen week gooide de website een
weekje Lloret de Mar in de vei
ling: vrijdag boeken, zaterdag
vertrek. De normale last minu
te-prijs was driehonderd euro.
„De reis ging in de veiling weg
voor 370 euro." Het kan nog gek
ker: gisteren kwam een weekje
Gran Canaria onder de digitale
hamer. Wie gewoon boekt, be
taalt 834 euro. Gisterochtend,
ver voor de veiling sloot, was er
al 1150 euro geboden. Beemster
boer: „Het maakt mij niet uit of
de consument meer betaalt tij
dens een veiling. In beide geval
len verdien ik er aan." GPD
Tk weet niet hoe het u vergaat met het
•.medium e-mail, maar ik heb het ge-
'oel dat ik steeds meer mijn eigen secre-
taesse aan het worden ben. Door mijn
Rote voorliefde voor efficiëntie en snel
heid waren mijn eerste ervaringen met
f-mail vele jaren geleden een verade
ming.
Snel en efficiënt corresponderen en za-
hen afhandelen binnen en buiten de
universiteit, tegelijkertijd met co-au-
Isurs aan een boek of paper schrijven,
'cmakkelijk en op korte termijn in
lijven voor een conferentie of work
top behoorde nu tot de mogelijkhe
den. Al besefte ik dat e-mail nooit een
substituut voor een (telefonisch) ge
sprek kon zijn, de tijdswinst die voor
nndere, nuttige activiteiten aangewend
ion worden was in de begintijd van dit
"odium aanzienlijk.
"olaatste jaren word ik helaas steeds
meer geconfronteerd met de minder
aangename aspecten van dit medium
en ik vermoed dat ik niet de enige ben.
Er worden mij ongevraagd mails toege
stuurd met conferenties en andere bij
eenkomsten die mij niet interesseren,
nieuwsbrieven met verschenen boeken
en papers die niet op mijn vakgebied
liggen, questionnaires en vragen van
lieden die ik niet ken en vele, andere
mails waarom ik nooit gevraagd heb.
Het ergst van alles zijn de omvangrijke
bestanden met papers en rapporten die
ongevraagd via attachments in mijn
mailbox gedeponeerd worden. Dit is
bijzonder hinderlijk indien men op za
terdagochtend even snel de binnengeko
men mails thuis wil opvragen om te
zien of er nog urgente zaken moeten
worden afgehandeld. Inmiddels ben ik
via mijn plaatselijke provider aangeslo
ten op het kabelnetwerk van onze uni
versiteit. Een paper of rapport van een
redelijke omvang downloaden kost al
gauw enige minuten en soms zelfs lan
ger.
Kortom, er kan dus gesproken worden
van het fenomeen mailvervuiling.
Technische vooruitgang is mooi, maar
wordt altijd deels ongedaan gemaakt
door het menselijk gedrag. Blijkbaar
heeft de mens de neiging om de voorde
len van technische vooruitgang in nega
tieve zin te compenseren door zijn ge-
drag.
Een ander voorbeeld is de introductie
van het Anti Blokkeer Systeem (ABS)
in auto's, waardoor de remweg aanzien
lijk verkort en de veiligheid op de weg
verhoogd werd. Het gevolg hiervan was
dat vele automobilisten - met name rij
ders van BMW en andere luxemerken -
hun afstand tot hun voorganger ook
korter maakten, waardoor de veilig
heidswinst van ABS weer deels onge
daan gemaakt werd.
Terugkomend op mijn probleem: hoe
kan de aanzwellende mailvervuiling
verklaard worden? De oorzaak van het
probleem is gelegen in het feit dat
e-mail een uiterst laagdrempelig me
dium is, waarbij de verzender niet di
rect geconfronteerd wordt met de ont
vanger. Een verzender kan een ontvan
ger lastigvallen, zonder dat de laatste
de eerste kan wijzen op het ongemak
dat met verzenden van deze papers of
rapporten wordt aangericht. Zo wordt
het ook gebruikelijker onder studenten
om hun papers en scripties aan de hoog
leraar of docent standaard per mail toe
te zenden onder vermelding van het ge
mak (voor de verzender natuurlijk).
Het afdrukken hiervan kan ook enige
tijd in beslag nemen. De last wordt dus
verschoven naar de ontvanger.
Tegenwoordig vraag ik aan mogelijke
verzenders, indien er geen sprake is
van grote urgentie, om het paper of de
scriptie gewoon per (interne) post te
verzenden. Eigenlijk is er behoefte aan
het ontwikkelen van een soort etiquet
te met betrekking tot e-mailen (net zo
als ten aanzien van mobiel telefone
ren), maar ik vrees dat dit reeds een ge
passeerd station is.
Dan rest mij slechts mijn toevlucht te
nemen tot een oplossing die sommige
Amerikaanse collega's verkiezen: het
hebben van verschillende e-mailadres-
sen voor verschillende activiteiten (on
derwijs, onderzoek en management).
Wellicht zal ik dan ook moeten beschik
ken over een geheim e-mailadres. Be
stond er niet iets vergelijkbaars voor
telefoonnummers?
Sylvester Eijffinger
Bietenoogst valt lager uit
BERGEN OP ZOOM - Bietentelers moeten dit jaar reke
ning houden met een kleinere oogst. Het Instituut voor Ra
tionele Suikerproductie (IRS) in Bergen op Zoom ver
wacht weliswaar een opbrengst die iets boven het gemid
delde ligt (9,9 ton suiker per hectare), maar de records
van de laatste twee jaar worden niet gehaald (-9 procent).
Zeeland springt er bovenuit: 10,8 ton per hectare voor
Zeeuws-Vlaanderen en 10,5 ton voor overig Zeeland.
Daarmee zit de provincie in de top drie van beste produc
tie. Flevoland (11,3 ton) en de Noordoostpolder (11 ton).
De opbrengsten liggen het laagst in Gelderland en het
noordelijke zandgebied.
zie ook www.irs.nl.
Belgische economie herstelt licht
BRUSSEL - De Belgische economie is in het tweede kwar
taal met 0,3 procent gegroeid tegenover de eerste drie
maanden dit jaar. Dat betekent een licht herstel vergele
ken met de nulgroei in het eerste kwartaal. Dat stelde de
Nationale Bank van België gisteren.
Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de groei wel
verzwakt. Terwijl er in het eerste kwartaal van 2005 nog
een jaargroei was van 1,8 procent, is dat nu gedaald tot
1,4 procent. ANP/Belga
Smit verwacht hogere winst
AMSTERDAM - De maritieme dienstverlener Smit Inter
nationale verwacht dit jaar flink meer winst te boeken
dan vorig jaar. In de eerste zes maanden steeg de winst
van het bedrijf al van 14,4 miljoen euro tot 18,8 miljoen
euro, zo maakte het bedrijf bekend.
De goede winstvooruitzichten zijn naast het sterke eerste
halfjaar ook te danken aan een flink werkaanbod voor de
tweede helft van 2005, zo liet Smit gisteren weten. Over
heel 2004 werd een winst behaald van 27,4 miljoen euro.
Smit had zich tot dusverre nog niet uitgelaten over een
winstverwachting voor 2005. ANP
GM stopt met kortingen
DETROIT - Het Amerikaanse autoconcern General Mo
tors (GM) stopt volgende week met het aanbieden van
werknemerskoitingen voor alle kopers van zijn auto's.
De promotiecampagne van twee maanden, waarbij klan
ten een auto konden kopen met een korting die normaal
alleen voor werknemers geldt, werd een groot succes. De
verkoop ging in juni met 47 procent omhoog.
Daardoor zijn de voorraden zo klein geworden dat er on
voldoende wagens over zijn om de actie voort te zetten.
GM is nu van plan óm zijn modellen voor volgend jaar
aanzienlijk in prijs te verlagen. ANP
door Famke van Loon
DEN HAAG - Het kabinet over
weegt vanaf volgend jaar met
een lagere accijns het gebruik
van biobrandstoffen aantrekke
lijk te maken.
Dat meldde een woordvoerster
van het ministerie van Land
bouw gisteren. Welke accijnsver
laging het Rijk wil doorvoeren,
moet op prinsjesdag bij de pre
sentatie van het Belastingplan
2006 blijken.
Biobrandstoffen zijn meestal
wat duurder per liter dan gewo
ne diesel of benzine. Biodiesel is
diesel vermengd met koolzaado
lie. Die vermenging maakt de
biobrandstof duurder. De
(deels) natuui'lijke brandstoffen
zijn aantrekkelijk omdat een au
to die rijdt op biodiesel minder
zwavel en roet uitstoot.
Minister Veerman van Land
bouw kondigde gisteren in een
brief aan de Tweede Kamer aan
dat in het Belastingplan 2006
zal staan hoe het gebruik van
brandstoffen als biodiesel en
bio-ethanol precies gestimu
leerd zal worden. „Het gaat om
maatregelen in de aecijnssfeer",
aldus de LNV-woordvoerster.
In de Tweede Kamer gingen al
stemmen op minder belasting te
heffen op biodiesel en bio-etha
nol. Een lagere accijns zou deze
brandstoffen ondanks de hogere
productieprijs toch aantrekke
lijk kunnen maken voor de auto
rijder. Duitsland, Oostenrijk,
Spanje, Italië, Polen, België en
Zweden stimuleren de natuurlij
ke diesels en benzines al op deze
menier.
Vaart maken
Begin juni maande de Europese
Commissie Nederland en zeven
andere lidstaten om vaart te ma
ken met de biobrandstoffen aan
de pomp. Nederland loopt ver
der achter op het Europese sche
ma. Het doel is dat in 2010 5,75
procent van de brandstoffen bio
logisch is. Brussel streeft naar
meer biobrandstof omdat auto's
hierop zuiniger en schoner rij
den en het Europa minder afhan
kelijk van de olie-exporterende
landen maakt.
In de brief schrijft Veerman ver
der dat de koolzaadteelt in Ne
derland ten behoeve van de bio
brandstoffen voorlopig 'geen ho
ge vlucht' zal nemen. Onderzoe
kers van de Wageningen Univer
siteit komen tot die conclusie
omdat de teelt van maïs en
graan de Nederlandse boeren nu
meer oplevert dan koolzaad.
In totaal staat koolzaad op ruim
4,5 miljoen hectare Europese ak
kers. Iets meer dan de helft daar
van ligt in Duitsland en Frank
rijk. In Nederland groeide dat
oppervlak in 2004 naar ruim
1600 hectare. ANP
van onze redactie economie
KENT - De Ierse prijsvechter
EU-jet verkeert in grote finan
ciële problemen.
De vliegtuigen staan aan de
grond, omdat het moederbedrijf
van de luchtvaartmaatschappij
in surseance zit. Ongeveer 5400
passagiers zijn daar de dupe
van, onder wie een onbekend
aantal Nederlanders.
Het moederbedrijf van EU-jet,
PlaneStation, heeft het vertrou
wen verloren van de banken. De
prijsvechter trok te weinig pas
sagiers en de hoge olieprijzen
tastten de financiële resultaten
aan. EU-jet bezit vier Fokker
100-vliegtuigen en vloog vanuit
Shannon in Ierland en Manston
in Zuidoost-Engeland op acht
tien Europese bestemmingen.
De luchtvaartmaatschappij voer
de dagelijks een retourvlucht
uit tussen Amsterdam en Mans-
ton. De luchthaven Schiphol
kon gisteren niet zeggen hoeveel
Nederlandse passagiers ge
strand zijn door de problemen
bij EU-jet. ANP
Uw mobiliteit staat bij ons voorop...
www.zuidwestiease.nl