?zc kleinere glastuinders in de knel Te veel geboden voor last-minute Mailvervuiling Kabinet maakt gebruik biodiesel aantr ekkelij ker EU-jet dupeert duizenden mensen rovincie staat Zeeuwse familiebedrijven nauwelijks uitbreiding toe Gemak dient de mens voor vuilnismannen Schouwen-Duiveland Ook bij BMW komt corruptie aan het licht e onderdag 28 juli 2005 or Henk Postma )ES - De typisch Zeeuwse stuiubouw dreigt op den ur te verdwijnen. De veelal ddelgrote tot kleine bedrij en, die in familieverband wor- en geëxploiteerd, zien zich in iun ontwikkeling geblokkeerd. ;t provinciaal bestuur biedt in nauwelijks nog uitbreidings- Dgelijkheden. Bedrijfsverplaat- ig is veelal niet haalbaar. Dat eek deze week tijdens een bij- nkomst van de Zeeuwse glas- inders in Heinkenszand. èt provinciaal beleid richt zich de bundeling van de glastuin- iuw op grote complexen bij qansland, Rilland, Sint-Anna- en straks ook Terneuzen. lastuinders, die verspreid over provincie het hoofd boven jpater proberen te houden, mo- n nauwelijks nog kassen bij- uwen. it een inventarisatie van de uidelijke Land- en Tuinbouw tganisatie (ZLTO) blijkt dat helft van de bijna honderd iddelgrote en kleine glastuin- luwbednjven in Zeeland be- lefte heeft aan uitbreidingsmo- ilijkheden. In veel gevallen at het om het bouwen van kas- p bij het bestaande bedrijf, lar het provinciaal beleid aatdat nauwelijks nog toe. geëxploiteerd in familiever band, en dermate aan hun be staande locatie zijn gebonden, dat bedrijfsverplaatsing onver antwoord is. Op de grootschalige kassencom plexen, zoals bij Rilland, wor den vooral 'bulkgewassen' als to maat, komkommei' en paprika geproduceerd. De kleinere be drijven daarentegen zijn veelal gespecialiseerd in typisch Zeeuwse glastuinbouwproduc ten als potplanten, aardbeien, bladgroenten, bloemzaad en kruiden. „Het is arbeidsinten sief werk, dat zich alleen vanuit de bestaande locatie kan ontwik kelen", zegt Aerts. Versoepeling De glastuinbouw in Zeeland is sjerk in opkomst, vooral wat be treft de grootschalige bedrijvig heid. In de eerste vier jaar van deze eeuw verdubbelde die van 43 naar 91 hectare. Zeeland is daarmee koploper. De kleinscha lige glastuinbouw groeide in de zelfde periode van ruim 30 naar bijna 45 hectare. Alleen in Flevo land was sprake van een nog sterkere groei. Zeeland is daar mee druk doende een achter stand in te halen. Voor de inventarisatie stuurde de ZLTO alle Zeeuwse glastuin bouwbedrijven een vragenfor mulier. Blijkens de uitkomsten is het totaal areaal aan kassen inmiddels gegroeid tot 200 hec tare. De bestaande bedrijven streven naar een verdere groei tot 350 ha in het jaar 2015. Vrij wel alle bedrijven hechten aan uitbreiding op de eigen locatie. De verplaatsingsbereidheid is minimaal. „In veel gevallen", zegt Aerts, „is verplaatsing financieel onhaalbaar vanwege het kapitaal dat ermee verloren gaat." Aan de inventarisatie deed meer dan de helft van de Zeeuwse glastuinbouwers mee. Van hen wil 55 procent verder uitbrei den. Dertig procent mikt op con solidatie en optimalisatie. Vijf tien procent wil het bedrijf de komende jaren beëindigen. Ge stopte glastuinbouwbedrijven blijken veelal niet geschikt voor overname, omdat ze gevestigd zijn op locaties die geen ontwik kelingsmogelijkheden bieden. Dat het provinciebestuur stren ge normen hanteert, bleek on langs bij Sint-Annaland, waar zich een grootschalig kassen complex bevindt. Een Brabants bedrijf wil er veertig hectare nieuwe kassen bouwen. De pro vincie staat dat niet toe, omdat er nog slechts ruimte zou zijn voor 20 hectare. Op slot De verspreid in de provincie inde bedrijven gaan op constateert ZLTO-woord- foerder Tiny Aerts. „Dat is fu- oest voor hun ontwikkelingsmo- jflijkheden." Uit de inventarisa- ie van de ZLTO blijkt dat de liddelgrote en kleine glastuin bouwbedrijven veelal worden MÜNCHEN - Na belangrijke Duitse bedrijven als Volkswa gen, Commerzbank en Infineon k nu ook autofabrikant BMW in opspraak geraakt wegens een corruptieschandaal. Een manager van BMW is gear resteerd omdat hij voor 100.000 dollar aan steekpenningen zou hebben aangenomen. Dat heeft liet Openbaar Ministerie in Mün- chen gisteren bekendgemaakt. Het OM verdenkt de 54-jarige man ervan in ruil voor het smeergeld een toeleveringsbe- drijf van BMW nabij de stad Zwickau te hebben voorgetrok ken bij het toewijzen van lucra tieve opdrachten. De Duitse au toriteiten hebben ook een lei dinggevende van dit bedrijf op gepakt. Het OM benadrukte dat het hoogstwaarschijnlijk om een los staand geval gaat en niet om een omvangrijke affaire. BMW zou ach behulpzaam hebben opge steld. De autoriteiten hebben in het kader van het onderzoek tok invallen gedaan in diverse woningen en kantoren. De zaak rou hebben gespeeld tussen M00 en 2002. 3MW onderstreepte in een reac- it het om een op zichzelf staand geval gaat. ,Het komt helaas in de beste fa milies voor dat individuen zich fout gedragen", aldus een Wordvoerster. ANP/DPA Piet Bal rijdt in zijn automatische vuilophaahvagen door het buitengebied van Schouwen-Duiveland. door Inge Heuff ZIERIKZEE - Elke werkdag leegt Piet Bal, medewerker van de afdeling Reini ging, de rolemmers met het restafval of het groente-, fruit- en tuinafval (gft) in het buitengebied van de gemeente Schouwen-Duiveland. Zijn werkplek is de chauffeursplaats van de zijlader waarvandaan hij met knoppen en toet sen vrijwel alle functies kan bedienen. Het stuur van de wagen zit rechts. Daar heeft Bal geen moeite mee. „Bij het in halen kan het lastig zijn maar dat doe ik nooit. Ik sta na een paar honderd me ter toch weer stil om een rolemmer te le gen. Omdat, ik rechts zit, heb ik minder last van de dode hoek." Als extra hulp middel zijn er rechts twee en links vier spiegels. „Dat lijkt veel, maar die heb je echt nodig bij dit werk. Gelukkig be spaart de gemeente niet op veiligheid." Ook beschikt Bal over een beeldscherm pje; een camera met drie verspringende standen volgt de rolemmer als hij aan het werk is. „In het begin hing ik uit het raampje om te kijken of het goed ging. Maar dat leer je snel af. Je krijgt er pijn van in je nek en er wil nog wel eens wat naar binnen waaien." Geroutineerd bedient Bal de joystick. Hiermee klemt hij met een hydraulische arm aan de zijkant van de wagen de rol emmer vast, haalt 'm omhoog en kiept 'm leeg in de laadruimte. „De mensen moeten hun rolemmers met de deksel opening naar de weg zetten. Dan valt het deksel weer dicht als ik de emmer te- foto Marijke Folkertsma rugzet. Ook mogen ze niet te dicht op el kaar staan omdat ik wat ruimte nodig heb voor de grijpers. Dat wordt altijd netjes gedaan." Als de emmer weer leeg aan de weg staat, rijdt Bal naar de vol gende. Het schakelen gaat automatisch want ruimte voor een versnellingspook is er niet. Die wordt ingenomen door de joystick en de brede, afstelbare armleu ning die rsi moet voorkomen. Een conso le met nog meer knoppen is voor het openen en legen van de laadruimte bij het overlaadstation in Zierikzee. door Mare Laan AMSTERDAM - De Hollandse hebzucht leidt tot merkwaardig gedrag. Deelnemers aan reisvei- lingen op internet blijken soms meer te betalen voor een vakan tie dan de last minute-prijs van diezelfde reis. Marcel Beemsterboer, oprich ter-directeur van de reiswebsite Inpakkenenwegwezen.nl, noemt het veilinggedrag 'bizar'. „Ken nelijk hebben mensen het gevoel dat zij op een veiling goedkoper uit zijn dan bij een normale boe king. Bij meer dan veertig pro cent van de veilingen betalen ze echter te veel", aldus Beemster boer. Op zijn reissite biedt Beemsterboer gewone boekin gen aan, maar houdt daarnaast dagelijks een veiling. „Mis schien speelt ook het spelele ment van een veiling mee. Maar het blijft raadselachtig waarom mensen niet even kijken naar de gewone webboekingen." Afgelo pen week gooide de website een weekje Lloret de Mar in de vei ling: vrijdag boeken, zaterdag vertrek. De normale last minu te-prijs was driehonderd euro. „De reis ging in de veiling weg voor 370 euro." Het kan nog gek ker: gisteren kwam een weekje Gran Canaria onder de digitale hamer. Wie gewoon boekt, be taalt 834 euro. Gisterochtend, ver voor de veiling sloot, was er al 1150 euro geboden. Beemster boer: „Het maakt mij niet uit of de consument meer betaalt tij dens een veiling. In beide geval len verdien ik er aan." GPD Tk weet niet hoe het u vergaat met het •.medium e-mail, maar ik heb het ge- 'oel dat ik steeds meer mijn eigen secre- taesse aan het worden ben. Door mijn Rote voorliefde voor efficiëntie en snel heid waren mijn eerste ervaringen met f-mail vele jaren geleden een verade ming. Snel en efficiënt corresponderen en za- hen afhandelen binnen en buiten de universiteit, tegelijkertijd met co-au- Isurs aan een boek of paper schrijven, 'cmakkelijk en op korte termijn in lijven voor een conferentie of work top behoorde nu tot de mogelijkhe den. Al besefte ik dat e-mail nooit een substituut voor een (telefonisch) ge sprek kon zijn, de tijdswinst die voor nndere, nuttige activiteiten aangewend ion worden was in de begintijd van dit "odium aanzienlijk. "olaatste jaren word ik helaas steeds meer geconfronteerd met de minder aangename aspecten van dit medium en ik vermoed dat ik niet de enige ben. Er worden mij ongevraagd mails toege stuurd met conferenties en andere bij eenkomsten die mij niet interesseren, nieuwsbrieven met verschenen boeken en papers die niet op mijn vakgebied liggen, questionnaires en vragen van lieden die ik niet ken en vele, andere mails waarom ik nooit gevraagd heb. Het ergst van alles zijn de omvangrijke bestanden met papers en rapporten die ongevraagd via attachments in mijn mailbox gedeponeerd worden. Dit is bijzonder hinderlijk indien men op za terdagochtend even snel de binnengeko men mails thuis wil opvragen om te zien of er nog urgente zaken moeten worden afgehandeld. Inmiddels ben ik via mijn plaatselijke provider aangeslo ten op het kabelnetwerk van onze uni versiteit. Een paper of rapport van een redelijke omvang downloaden kost al gauw enige minuten en soms zelfs lan ger. Kortom, er kan dus gesproken worden van het fenomeen mailvervuiling. Technische vooruitgang is mooi, maar wordt altijd deels ongedaan gemaakt door het menselijk gedrag. Blijkbaar heeft de mens de neiging om de voorde len van technische vooruitgang in nega tieve zin te compenseren door zijn ge- drag. Een ander voorbeeld is de introductie van het Anti Blokkeer Systeem (ABS) in auto's, waardoor de remweg aanzien lijk verkort en de veiligheid op de weg verhoogd werd. Het gevolg hiervan was dat vele automobilisten - met name rij ders van BMW en andere luxemerken - hun afstand tot hun voorganger ook korter maakten, waardoor de veilig heidswinst van ABS weer deels onge daan gemaakt werd. Terugkomend op mijn probleem: hoe kan de aanzwellende mailvervuiling verklaard worden? De oorzaak van het probleem is gelegen in het feit dat e-mail een uiterst laagdrempelig me dium is, waarbij de verzender niet di rect geconfronteerd wordt met de ont vanger. Een verzender kan een ontvan ger lastigvallen, zonder dat de laatste de eerste kan wijzen op het ongemak dat met verzenden van deze papers of rapporten wordt aangericht. Zo wordt het ook gebruikelijker onder studenten om hun papers en scripties aan de hoog leraar of docent standaard per mail toe te zenden onder vermelding van het ge mak (voor de verzender natuurlijk). Het afdrukken hiervan kan ook enige tijd in beslag nemen. De last wordt dus verschoven naar de ontvanger. Tegenwoordig vraag ik aan mogelijke verzenders, indien er geen sprake is van grote urgentie, om het paper of de scriptie gewoon per (interne) post te verzenden. Eigenlijk is er behoefte aan het ontwikkelen van een soort etiquet te met betrekking tot e-mailen (net zo als ten aanzien van mobiel telefone ren), maar ik vrees dat dit reeds een ge passeerd station is. Dan rest mij slechts mijn toevlucht te nemen tot een oplossing die sommige Amerikaanse collega's verkiezen: het hebben van verschillende e-mailadres- sen voor verschillende activiteiten (on derwijs, onderzoek en management). Wellicht zal ik dan ook moeten beschik ken over een geheim e-mailadres. Be stond er niet iets vergelijkbaars voor telefoonnummers? Sylvester Eijffinger Bietenoogst valt lager uit BERGEN OP ZOOM - Bietentelers moeten dit jaar reke ning houden met een kleinere oogst. Het Instituut voor Ra tionele Suikerproductie (IRS) in Bergen op Zoom ver wacht weliswaar een opbrengst die iets boven het gemid delde ligt (9,9 ton suiker per hectare), maar de records van de laatste twee jaar worden niet gehaald (-9 procent). Zeeland springt er bovenuit: 10,8 ton per hectare voor Zeeuws-Vlaanderen en 10,5 ton voor overig Zeeland. Daarmee zit de provincie in de top drie van beste produc tie. Flevoland (11,3 ton) en de Noordoostpolder (11 ton). De opbrengsten liggen het laagst in Gelderland en het noordelijke zandgebied. zie ook www.irs.nl. Belgische economie herstelt licht BRUSSEL - De Belgische economie is in het tweede kwar taal met 0,3 procent gegroeid tegenover de eerste drie maanden dit jaar. Dat betekent een licht herstel vergele ken met de nulgroei in het eerste kwartaal. Dat stelde de Nationale Bank van België gisteren. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is de groei wel verzwakt. Terwijl er in het eerste kwartaal van 2005 nog een jaargroei was van 1,8 procent, is dat nu gedaald tot 1,4 procent. ANP/Belga Smit verwacht hogere winst AMSTERDAM - De maritieme dienstverlener Smit Inter nationale verwacht dit jaar flink meer winst te boeken dan vorig jaar. In de eerste zes maanden steeg de winst van het bedrijf al van 14,4 miljoen euro tot 18,8 miljoen euro, zo maakte het bedrijf bekend. De goede winstvooruitzichten zijn naast het sterke eerste halfjaar ook te danken aan een flink werkaanbod voor de tweede helft van 2005, zo liet Smit gisteren weten. Over heel 2004 werd een winst behaald van 27,4 miljoen euro. Smit had zich tot dusverre nog niet uitgelaten over een winstverwachting voor 2005. ANP GM stopt met kortingen DETROIT - Het Amerikaanse autoconcern General Mo tors (GM) stopt volgende week met het aanbieden van werknemerskoitingen voor alle kopers van zijn auto's. De promotiecampagne van twee maanden, waarbij klan ten een auto konden kopen met een korting die normaal alleen voor werknemers geldt, werd een groot succes. De verkoop ging in juni met 47 procent omhoog. Daardoor zijn de voorraden zo klein geworden dat er on voldoende wagens over zijn om de actie voort te zetten. GM is nu van plan óm zijn modellen voor volgend jaar aanzienlijk in prijs te verlagen. ANP door Famke van Loon DEN HAAG - Het kabinet over weegt vanaf volgend jaar met een lagere accijns het gebruik van biobrandstoffen aantrekke lijk te maken. Dat meldde een woordvoerster van het ministerie van Land bouw gisteren. Welke accijnsver laging het Rijk wil doorvoeren, moet op prinsjesdag bij de pre sentatie van het Belastingplan 2006 blijken. Biobrandstoffen zijn meestal wat duurder per liter dan gewo ne diesel of benzine. Biodiesel is diesel vermengd met koolzaado lie. Die vermenging maakt de biobrandstof duurder. De (deels) natuui'lijke brandstoffen zijn aantrekkelijk omdat een au to die rijdt op biodiesel minder zwavel en roet uitstoot. Minister Veerman van Land bouw kondigde gisteren in een brief aan de Tweede Kamer aan dat in het Belastingplan 2006 zal staan hoe het gebruik van brandstoffen als biodiesel en bio-ethanol precies gestimu leerd zal worden. „Het gaat om maatregelen in de aecijnssfeer", aldus de LNV-woordvoerster. In de Tweede Kamer gingen al stemmen op minder belasting te heffen op biodiesel en bio-etha nol. Een lagere accijns zou deze brandstoffen ondanks de hogere productieprijs toch aantrekke lijk kunnen maken voor de auto rijder. Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Italië, Polen, België en Zweden stimuleren de natuurlij ke diesels en benzines al op deze menier. Vaart maken Begin juni maande de Europese Commissie Nederland en zeven andere lidstaten om vaart te ma ken met de biobrandstoffen aan de pomp. Nederland loopt ver der achter op het Europese sche ma. Het doel is dat in 2010 5,75 procent van de brandstoffen bio logisch is. Brussel streeft naar meer biobrandstof omdat auto's hierop zuiniger en schoner rij den en het Europa minder afhan kelijk van de olie-exporterende landen maakt. In de brief schrijft Veerman ver der dat de koolzaadteelt in Ne derland ten behoeve van de bio brandstoffen voorlopig 'geen ho ge vlucht' zal nemen. Onderzoe kers van de Wageningen Univer siteit komen tot die conclusie omdat de teelt van maïs en graan de Nederlandse boeren nu meer oplevert dan koolzaad. In totaal staat koolzaad op ruim 4,5 miljoen hectare Europese ak kers. Iets meer dan de helft daar van ligt in Duitsland en Frank rijk. In Nederland groeide dat oppervlak in 2004 naar ruim 1600 hectare. ANP van onze redactie economie KENT - De Ierse prijsvechter EU-jet verkeert in grote finan ciële problemen. De vliegtuigen staan aan de grond, omdat het moederbedrijf van de luchtvaartmaatschappij in surseance zit. Ongeveer 5400 passagiers zijn daar de dupe van, onder wie een onbekend aantal Nederlanders. Het moederbedrijf van EU-jet, PlaneStation, heeft het vertrou wen verloren van de banken. De prijsvechter trok te weinig pas sagiers en de hoge olieprijzen tastten de financiële resultaten aan. EU-jet bezit vier Fokker 100-vliegtuigen en vloog vanuit Shannon in Ierland en Manston in Zuidoost-Engeland op acht tien Europese bestemmingen. De luchtvaartmaatschappij voer de dagelijks een retourvlucht uit tussen Amsterdam en Mans- ton. De luchthaven Schiphol kon gisteren niet zeggen hoeveel Nederlandse passagiers ge strand zijn door de problemen bij EU-jet. ANP Uw mobiliteit staat bij ons voorop... www.zuidwestiease.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19