Taxidiploma geen probleem Q Binnen handbereik Vrij buitenkamp ANWB nog steeds populair Puntjes moeten nog op de i bij Bruse rotonde Meeste Zeeuwse chauffeurs zijn al geslaagd woensdag 27 juli 2005 swbi door Piet Kleemans BURGH-HAAMSTEDE - Lek ker buiten bezig zijn en kampe ren op een unieke plek waar je normaliter je tentje niet zou mo gen opzetten. Dat is nog steeds de - vrijwel ongewijzigde - for mule van het ANWB Vrijbuiten- kamp. Het Vrijbuitenkamp bij Slot Haamstede trok dit jaar 50 deelnemers. De Vrij buitenkampen - voor heen bekend als Landgoedkam peren - bestaan al ruim veertig jaar. Op Landgoed Slot Haam stede worden al meer dan 25 jaar Vrijbuitenkampen gehou den en ze zijn, stelt coördinator J. van den Boomgaard, nog steeds populair. Dit jaar meld den zich vijftig deelnemers voor een actieve kampeervakantie op het landgoed. De deelnemers vormen samen een gemêleerd gezelschap. De jongste moet de eerste verjaar dag nog vieren, de oudste telt 72 lentes en er zijn heel wat beroe pen vertegenwoordigd. Van di Boomgaard: „Er zitten ondern mers bij, maar ook onderwijze en gepensioneerden. Het is ec van alles wat." Onder hen meerdere vaste klai ten. Van den Boomgaard: het aardige is dat mensen ook milie zover weten te krijgend ze meedoen met een Vrijbuitei kamp. Van de kampeerders wordt ve wacht dat zij in ruil voor hetir, gen kamperen op het landgoi onderhoudswerk aan het Sic bos word verrichten. Klein o derhoudswerk, zoals het wegh. len van zogeheten wateiioti (ongwenste zijscheuten) van i bomen. Van den Boomgaard: „Wezi nu bezig in de Slotlaan m snoei- en zaagwerk, maar gaan ook nog in de Zeepeduim aan het werk. Het werk blijft beperkt tot i ochtenduren. De middagen m gen door de deelnemers vanb Vrijbuitenkamp naar eigen ii zicht besteed worden. door Piet Kleemans BRUINISSE - De rotonde bij Bruinisse wordt mogelijk aange past. Er wordt nu vaak te hard gereden. Ook zijn de invoegstro- ken aan de korte kant. Van echt gevaarlijke situaties is volgens hoofd wegendienst Zee land van wegbeheerder Rijkswa terstaat H. Jager geen sprake. „Maar de rotonde is nog wel voor verbetering vatbaar. We zit ten nu zeg maar op een zesje als rapportcijfer en dat moet een acht worden." In de tijd dat de rotonde nu in gebruik is bleek dat deze nog -niet- helemaal is wat het zou moeten zijn. Er wordt volgens Jager vaak onvoldoende afge remd voor de rotonde. Terwijl deze toch met een felgele brul boei in het midden zéér duid lijk gemarkeerd is. Dat feu meen heeft nog niet tot ongr lukken geleid, maar het won door zowel omwonenden s weggebruikers wel als ong wenst verkeersgedrag ervare zo is gebleken uit enquetes. Ander manco van de rotonde dat de invoegstrokken voorve keer dat vanaf zijwegen de Ni op wil rijden vrij kort zijn. Over de vraag hoe de problem opgelost dienen te worden bui Rijkswaterstaat zich na dea mer. Jager gaat er vanuit d nog dit najaar passende maato gelen kunnen worden getroffei Jager benadrukt dat de rotom - zeker in combinatie met i tweede brug bij de Grevelinge sluis - vergeleken met de oui verkeerssituatie een belangrij: verbetering is. van een onzer verslaggevers GOES - Het verplichte examen is in juli vorig jaar ingevoerd voor taxichauffeurs die slechts een paar jaar in de branche wer ken. Doel is de kwaliteit van de dienstverlening in taxiland op te krikken. Vanaf 1 januari moet iedere chauffeur zijn certi ficaat hebben behaald, anders mag hij of zij geen taxi meer be sturen. Landelijk hebben slechts zesduizend chauffeurs het examen afgelegd, veertien duizend nog niet. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat roept hen op alsnog het certifi caat te halen. Taxibedrijven op de Bevelanden en Tholen voldoen aan het ver plichte examen voor chauffeurs. Bijna al het personeel bezit in middels het certificaat of doet binnenkort examen. Bij taxibedi-ijf Van Hoek in Ril land hebben inmiddels 25 van de 30 chauffeurs het certificaat op zak. De rest moet nog exa men doen of stopt ermee, omdat zij het niet zien zitten het exa men af te leggen. „We hebben enkele deeltijdwerkers die eind dit jaar vertrekken", zegt me de-eigenaar C. van Hoek. Hij juicht het verplichte examen op zich toe. „Ik moest eens per taxi van Den Haag naar Scheveningen. De chauffeur kon geen woord Ne derlands en kende de stad even min. Ik heb heel Den Haag ge zien. Het was een duur ritje. Dat soort uitwassen kun je via dit examen uitbannen. Voor het groepsvervoer heeft dit certifi caat echter totaal geen zin." Ontheffing Bij Connexxion Taxi Services in Goes moet de helft van de 140 chauffeurs nog op examen. Dat gebeurt binnenkort. De andere helft bezit het papiertje al of heeft een ontheffing. Ook bij New York Taxi in Renes- se heeft een flink aantal van de chauffeurs nog geen diploma op zak. Dat zegt B. van der Hoek van het taxibedrijf. „Ik heb in het voorjaar even de kat uit de Vanaf 1 januari moet elke taxichauffeur zijn examen met goed gevolg hebben afgelegd. Doel is de kwaliteit van de dienstverlening op te krikken. foto Ruben Oreel boom gekeken want toen moes ten de chauffeurs nog vijftig straten in Middelburg kennen maar inmiddels is er ook een lijst voor Schouwen-Duive- land." Van der Hoek verwacht dat de vaste chauffeurs die in de wintermaanden rijden wel op tijd hun pas halen. „Maar voor de seizoenkrachten is het een an der veiTiaal. Die moeten ook een diploma hebben en ik weet niet of ze dat gaan doen. Misschien gaan ze liever tomaten pluk ken." Bij Taxi Centrale Renesse heeft de helft van de taxichauffeurs inmiddels het felbegeerde pa piertje. „De andere helft begint na de vakantie met de afron ding. We hebben een eigen in structeur, dus ik verwacht dat het goed komt", zegt directeur C. Hage. „Soms levert de theo rie nog een probleem op, maar het slagingspercentage is tach tig procent. Dus af en toe een he rexamentje." Uitbesteden Taxibedrijf Blaakman uit Vlis- singen besteedt de opleidingen uit aan Martine van Veenendaal van Start Uitzendbureau. Vol gens haar zijn alle chauffeurs van Blaakman geslaagd voor het examen. „Uiteindelijk wel, want vier van de twintig moes ten eerst nog op herexamen. Dat is ze gelukt. Nu zijn er nog vijf bezig, die in elk geval hun prak tijkexamen glansrijk achter de rug hebben. Met die theoiie zit het ook wel snor, vermoed ik. Bij Blaakman doet gewoon ie dereen mee. Niemand wil zijn certificaat verliezen." Zo denken ze ook bij Taxi Ju nior, eveneens in Vlissingen. Chauffeuse Diana Louwerse deed haar examen in juni. „De theorie vond ik nog best zwaar. Je kon echt merken dat de vra gen niet zijn opgesteld door men sen die zelf achter het stuur van een taxi zitten. Zo was er de vraag wat je moet doen als je klanten elkaar op de achterbank beginnen uit te kle den. Spiegeltje verstellen en doorrijden maar, zeggen wij al tijd. Maar bij het CBR vonden ze dat je de auto aan de kant moest zetten voor een kort over leg." Kennis van bijvoorbeeld de rijtijdenwetten schoot bij Louwerse niet tekort. „Die moet je gewoon kennen. Ook de praktijk was niet moei lijk. Onze acht chauffeurs zijn 'allemaal geslaagd, twee ervan moesten twee keer op examen. Eigenlijk is het belachelijk, vin den we, dat je je na drie jaar chauffeuren ineens weer moet bewijzen. Geldklopperij, dat is het." Zeeuws-Vlaamse taxi chauffeurs maken zich niet al te druk over de oproep van het mi nisterie. Bij Taxicom, waar ruim twintig Zeeuws-Vlaamse taxibedrijven zijn aangesloten, heeft zo'n negentig procent van de chauffeurs het diploma al in zijn bezit, schat woordvoerster J. Hiemstra. „Een klein aantal chauffeurs is bezig met het behalen van het di ploma en de overigen hebben het getuigschrift niet nodig, om dat ze jarenlange ervaring heb ben. Ik heb zelf bijvoorbeeld al tien jaar een chauffeurspas en dan hoef je geen nieuw diploma te halen. Nieuwe chauffeurs ha len bij ons altijd direct een diplo ma." Cineri in Philippine is vori ge maand gestart als 24-uurs taxi en koeriersbedrijf. Het echt paar Cintha en Eric Sturms, de twee chauffeurs van Cineri, is bezig het diploma taxichauffeur te halen. Het stel twijfelt er niet aan dat het in 2006 gediplo meerd is. Waar is uw focus als ondernemer op gericht? Gaat u de aandacht meer richten op nieuwe klanten, of juist meer halen uit bestaande klanten? Wellicht kunt u met uw huidig product of dienst een nieuwe doelgroep aanspreken, of nieuwe klanten binnen halen binnen uw reeds bestaande netwerk? In alle gevallen is communiceren met de juiste doelgroep van groot belang. 'de Ondernemer' biedt hiervoor de uitgelezen mogelijkheid. Wij zijn hét regionale business-to- business informatieblad voor en door ondernemers. Maandelijks brengen we doelgerichte en lokale informatie in een totale oplage van 209.000 exemplaren. Meer informatie? neem contact met ons op: (01 13) 31 55 00 of www.deondernemer.com Ze kennen elkaar door en door. Toch weten ze iets niet van elkaar. NIERSTICHTING weetuhetalvanelkaar.nl NIERDONOR JA/NEE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 32