Taxidiploma geen probleem
Q
Binnen
handbereik
Vrij buitenkamp
ANWB nog
steeds populair
Puntjes moeten nog op
de i bij Bruse rotonde
Meeste Zeeuwse chauffeurs zijn al geslaagd
woensdag 27 juli 2005 swbi
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Lek
ker buiten bezig zijn en kampe
ren op een unieke plek waar je
normaliter je tentje niet zou mo
gen opzetten. Dat is nog steeds
de - vrijwel ongewijzigde - for
mule van het ANWB Vrijbuiten-
kamp. Het Vrijbuitenkamp bij
Slot Haamstede trok dit jaar 50
deelnemers.
De Vrij buitenkampen - voor
heen bekend als Landgoedkam
peren - bestaan al ruim veertig
jaar. Op Landgoed Slot Haam
stede worden al meer dan 25
jaar Vrijbuitenkampen gehou
den en ze zijn, stelt coördinator
J. van den Boomgaard, nog
steeds populair. Dit jaar meld
den zich vijftig deelnemers voor
een actieve kampeervakantie op
het landgoed.
De deelnemers vormen samen
een gemêleerd gezelschap. De
jongste moet de eerste verjaar
dag nog vieren, de oudste telt 72
lentes en er zijn heel wat beroe
pen vertegenwoordigd. Van di
Boomgaard: „Er zitten ondern
mers bij, maar ook onderwijze
en gepensioneerden. Het is ec
van alles wat."
Onder hen meerdere vaste klai
ten. Van den Boomgaard:
het aardige is dat mensen ook
milie zover weten te krijgend
ze meedoen met een Vrijbuitei
kamp.
Van de kampeerders wordt ve
wacht dat zij in ruil voor hetir,
gen kamperen op het landgoi
onderhoudswerk aan het Sic
bos word verrichten. Klein o
derhoudswerk, zoals het wegh.
len van zogeheten wateiioti
(ongwenste zijscheuten) van i
bomen.
Van den Boomgaard: „Wezi
nu bezig in de Slotlaan m
snoei- en zaagwerk, maar
gaan ook nog in de Zeepeduim
aan het werk.
Het werk blijft beperkt tot i
ochtenduren. De middagen m
gen door de deelnemers vanb
Vrijbuitenkamp naar eigen ii
zicht besteed worden.
door Piet Kleemans
BRUINISSE - De rotonde bij
Bruinisse wordt mogelijk aange
past. Er wordt nu vaak te hard
gereden. Ook zijn de invoegstro-
ken aan de korte kant.
Van echt gevaarlijke situaties is
volgens hoofd wegendienst Zee
land van wegbeheerder Rijkswa
terstaat H. Jager geen sprake.
„Maar de rotonde is nog wel
voor verbetering vatbaar. We zit
ten nu zeg maar op een zesje als
rapportcijfer en dat moet een
acht worden."
In de tijd dat de rotonde nu in
gebruik is bleek dat deze nog
-niet- helemaal is wat het zou
moeten zijn. Er wordt volgens
Jager vaak onvoldoende afge
remd voor de rotonde. Terwijl
deze toch met een felgele brul
boei in het midden zéér duid
lijk gemarkeerd is. Dat feu
meen heeft nog niet tot ongr
lukken geleid, maar het won
door zowel omwonenden s
weggebruikers wel als ong
wenst verkeersgedrag ervare
zo is gebleken uit enquetes.
Ander manco van de rotonde
dat de invoegstrokken voorve
keer dat vanaf zijwegen de Ni
op wil rijden vrij kort zijn.
Over de vraag hoe de problem
opgelost dienen te worden bui
Rijkswaterstaat zich na dea
mer. Jager gaat er vanuit d
nog dit najaar passende maato
gelen kunnen worden getroffei
Jager benadrukt dat de rotom
- zeker in combinatie met i
tweede brug bij de Grevelinge
sluis - vergeleken met de oui
verkeerssituatie een belangrij:
verbetering is.
van een onzer verslaggevers
GOES - Het verplichte examen
is in juli vorig jaar ingevoerd
voor taxichauffeurs die slechts
een paar jaar in de branche wer
ken. Doel is de kwaliteit van de
dienstverlening in taxiland op
te krikken. Vanaf 1 januari
moet iedere chauffeur zijn certi
ficaat hebben behaald, anders
mag hij of zij geen taxi meer be
sturen. Landelijk hebben
slechts zesduizend chauffeurs
het examen afgelegd, veertien
duizend nog niet. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat
roept hen op alsnog het certifi
caat te halen.
Taxibedrijven op de Bevelanden
en Tholen voldoen aan het ver
plichte examen voor chauffeurs.
Bijna al het personeel bezit in
middels het certificaat of doet
binnenkort examen.
Bij taxibedi-ijf Van Hoek in Ril
land hebben inmiddels 25 van
de 30 chauffeurs het certificaat
op zak. De rest moet nog exa
men doen of stopt ermee, omdat
zij het niet zien zitten het exa
men af te leggen. „We hebben
enkele deeltijdwerkers die eind
dit jaar vertrekken", zegt me
de-eigenaar C. van Hoek. Hij
juicht het verplichte examen op
zich toe.
„Ik moest eens per taxi van Den
Haag naar Scheveningen. De
chauffeur kon geen woord Ne
derlands en kende de stad even
min. Ik heb heel Den Haag ge
zien. Het was een duur ritje. Dat
soort uitwassen kun je via dit
examen uitbannen. Voor het
groepsvervoer heeft dit certifi
caat echter totaal geen zin."
Ontheffing
Bij Connexxion Taxi Services in
Goes moet de helft van de 140
chauffeurs nog op examen. Dat
gebeurt binnenkort. De andere
helft bezit het papiertje al of
heeft een ontheffing.
Ook bij New York Taxi in Renes-
se heeft een flink aantal van de
chauffeurs nog geen diploma op
zak. Dat zegt B. van der Hoek
van het taxibedrijf. „Ik heb in
het voorjaar even de kat uit de
Vanaf 1 januari moet elke taxichauffeur zijn examen met goed gevolg hebben afgelegd. Doel is de kwaliteit van de dienstverlening op te krikken. foto Ruben Oreel
boom gekeken want toen moes
ten de chauffeurs nog vijftig
straten in Middelburg kennen
maar inmiddels is er ook een
lijst voor Schouwen-Duive-
land." Van der Hoek verwacht
dat de vaste chauffeurs die in de
wintermaanden rijden wel op
tijd hun pas halen. „Maar voor
de seizoenkrachten is het een an
der veiTiaal. Die moeten ook een
diploma hebben en ik weet niet
of ze dat gaan doen. Misschien
gaan ze liever tomaten pluk
ken."
Bij Taxi Centrale Renesse heeft
de helft van de taxichauffeurs
inmiddels het felbegeerde pa
piertje. „De andere helft begint
na de vakantie met de afron
ding. We hebben een eigen in
structeur, dus ik verwacht dat
het goed komt", zegt directeur
C. Hage. „Soms levert de theo
rie nog een probleem op, maar
het slagingspercentage is tach
tig procent. Dus af en toe een he
rexamentje."
Uitbesteden
Taxibedrijf Blaakman uit Vlis-
singen besteedt de opleidingen
uit aan Martine van Veenendaal
van Start Uitzendbureau. Vol
gens haar zijn alle chauffeurs
van Blaakman geslaagd voor
het examen. „Uiteindelijk wel,
want vier van de twintig moes
ten eerst nog op herexamen. Dat
is ze gelukt. Nu zijn er nog vijf
bezig, die in elk geval hun prak
tijkexamen glansrijk achter de
rug hebben. Met die theoiie zit
het ook wel snor, vermoed ik.
Bij Blaakman doet gewoon ie
dereen mee. Niemand wil zijn
certificaat verliezen."
Zo denken ze ook bij Taxi Ju
nior, eveneens in Vlissingen.
Chauffeuse Diana Louwerse
deed haar examen in juni. „De
theorie vond ik nog best zwaar.
Je kon echt merken dat de vra
gen niet zijn opgesteld door men
sen die zelf achter het stuur van
een taxi zitten.
Zo was er de vraag wat je moet
doen als je klanten elkaar op de
achterbank beginnen uit te kle
den. Spiegeltje verstellen en
doorrijden maar, zeggen wij al
tijd. Maar bij het CBR vonden
ze dat je de auto aan de kant
moest zetten voor een kort over
leg." Kennis van bijvoorbeeld
de rijtijdenwetten schoot bij
Louwerse niet tekort.
„Die moet je gewoon kennen.
Ook de praktijk was niet moei
lijk. Onze acht chauffeurs zijn
'allemaal geslaagd, twee ervan
moesten twee keer op examen.
Eigenlijk is het belachelijk, vin
den we, dat je je na drie jaar
chauffeuren ineens weer moet
bewijzen. Geldklopperij, dat is
het." Zeeuws-Vlaamse taxi
chauffeurs maken zich niet al te
druk over de oproep van het mi
nisterie. Bij Taxicom, waar
ruim twintig Zeeuws-Vlaamse
taxibedrijven zijn aangesloten,
heeft zo'n negentig procent van
de chauffeurs het diploma al in
zijn bezit, schat woordvoerster
J. Hiemstra.
„Een klein aantal chauffeurs is
bezig met het behalen van het di
ploma en de overigen hebben
het getuigschrift niet nodig, om
dat ze jarenlange ervaring heb
ben. Ik heb zelf bijvoorbeeld al
tien jaar een chauffeurspas en
dan hoef je geen nieuw diploma
te halen. Nieuwe chauffeurs ha
len bij ons altijd direct een diplo
ma." Cineri in Philippine is vori
ge maand gestart als 24-uurs
taxi en koeriersbedrijf. Het echt
paar Cintha en Eric Sturms, de
twee chauffeurs van Cineri, is
bezig het diploma taxichauffeur
te halen. Het stel twijfelt er niet
aan dat het in 2006 gediplo
meerd is.
Waar is uw focus als ondernemer
op gericht?
Gaat u de aandacht meer richten op
nieuwe klanten, of juist meer halen uit
bestaande klanten? Wellicht kunt u met
uw huidig product of dienst een nieuwe
doelgroep aanspreken, of nieuwe
klanten binnen halen binnen uw reeds
bestaande netwerk?
In alle gevallen is communiceren met de
juiste doelgroep van groot belang.
'de Ondernemer' biedt hiervoor de
uitgelezen mogelijkheid.
Wij zijn hét regionale business-to-
business informatieblad voor en door
ondernemers.
Maandelijks brengen we doelgerichte en
lokale informatie in een totale oplage
van 209.000 exemplaren.
Meer informatie? neem contact met ons op: (01 13) 31 55 00 of www.deondernemer.com
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
NIERSTICHTING
weetuhetalvanelkaar.nl
NIERDONOR
JA/NEE