Taxidiploma geen probleem
Q
1
PZC
Vrij buitenkamp
ANWB nog
steeds populair
i"- - f
Meeste Zeeuwse chauffeurs zijn al geslaagd
Puntjes moeten nog op
de i bij Bruse rotonde
woensdag 27 juli 2005
swbl6
van een onzer verslaggevers
GOES - Het verplichte examen
is in juli vorig jaar ingevoerd
voor taxichauffeurs die slechts
een paar jaar in de branche wer
ken. Doel is de kwaliteit van de
dienstverlening in taxiland op
te krikken. Vanaf 1 januari
moet iedere chauffeur zijn certi
ficaat hebben behaald, anders
mag hij of zij geen taxi meer be
sturen. Landelijk hebben
slechts zesduizend chauffeurs
het examen afgelegd, veertien
duizend nog niet. Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat
roept hen op alsnog het certifi
caat te halen.
Taxibedrijven op de Bevelanden
en Tholen voldoen aan het ver
plichte examen voor chauffeurs.
Bijna al het personeel bezit in
middels het certificaat of doet
binnenkort examen.
Bij taxibedrijf Van Hoek in Ril
land hebben inmiddels 25 van
de 30 chauffeurs het certificaat
op zak. De rest moet nog exa
men doen of stopt ermee, omdat
zij het niet zien zitten het exa-
mèn af te leggen. „We hebben
enkele deeltijdwerkers die eind
dit jaar vertrekken", zegt me
de-eigenaar C. van Hoek. Hij
juicht het verplichte examen op
zich toe,
„Ik moest eens per taxi van Den
Haag naar Scheveningen. De
chauffeur kon geen woord Ne
derlands en kende de stad even
min. Ik heb heel Den Haag ge
zien. Het was een duur ritje. Dat
soort uitwassen kun je via dit
examen uitbannen. Voor het
groepsvervoer heeft dit certifi
caat echter totaal geen zin."
Ontheffing
Bij Connexxion Taxi Services in
Goes moet de helft van de 140
chauffeurs nog op examen. Dat
gebeurt binnenkort. De andere
helft bezit het papiertje al of
heeft een ontheffing.
Ook bij New York Taxi in Renes-
se heeft een flink aantal van de
chauffeurs nog geen diploma op
zak. Dat zegt B. van der Hoek
'van het taxibedrijf. „Ik heb in
het voorjaar even de kat uit de
Vanaf 1 januari moet elke taxichauffeur zijn examen met goed gevolg hebben afgelegd. Doel is de kwaliteit van de dienstverlening op te krikken.
boom gekeken want toen moes
ten de chauffeurs nog vijftig
straten in Middelburg kennen
maar inmiddels is er ook een
lijst voor Schouwen-Duive-
land." Van der Hoek verwacht
dat de vaste chauffeurs die in de
wintermaanden rijden wel op
tijd hun pas halen. „Maar voor
de seizoenkrachten is het een an
der verhaal. Die moeten ook een
diploma hebben en ik weet niet
of ze dat gaan doen. Misschien
gaan ze liever tomaten pluk
ken."
Bij Taxi Centrale Renesse heeft
de helft van de taxichauffeurs
inmiddels het felbegeerde pa
piertje. „De andere helft begint
na de vakantie met de afron
ding. We hebben een eigen in
structeur, dus ik verwacht dat
het goed komt", zegt directeur
C. Hage. „Soms levert de theo
rie nog een probleem 'op, maar
het slagingspercentage is tach
tig procent. Dus af en toe een he
rexamentje."
Uitbesteden
Taxibedrijf Blaakman uit Vlis-
singen besteedt de opleidingen
uit aan Martine van Veenendaal
van Start Uitzendbureau. Vol
gens haar zijn alle chauffeurs
van Blaakman geslaagd voor
het examen. „Uiteindelijk wel,
want vier van de twintig moes
ten eerst nog op herexamen. Dat
is ze gelukt. Nu zijn er nog vijf
bezig, die in elk geval hun prak
tijkexamen glansrijk achter de
rug hebben. Met die theorie zit
het ook wel snor, vermoed ik.
Bij Blaakman doet gewoon ie
dereen mee. Niemand wil zijn
certificaat verliezen."
Zo denken ze ook bij Taxi Ju
nior, eveneens in Vlissingen.
Chauffeuse Diana Louwerse
deed haar examen in juni. „De
theorie vond ik nog best zwaar.
Je kon echt merken dat de vra
gen niet zijn opgesteld door men
sen die zelf achter het stuur van
een taxi zitten.
Zo was er de vraag wat je moet
doen als je klanten elkaar op de
achterbank beginnen uit te kle
den. Spiegeltje verstellen en
doorrijden maar, zeggen wij al
tijd. Maar bij het CBR vonden
ze dat je de auto aan de kant
moest zetten voor een kort over
leg." Kennis van bijvoorbeeld
de rijtijdenwetten schoot bij
Louwerse niet tekort.
„Die moet je gewoon kennen.
Ook de praktijk was niet moei
lijk. Onze acht chauffeurs zijn
allemaal geslaagd, twee ervan
moesten twee keer op examen.
Eigenlijk is het belachelijk, vin
den we, dat je je na drie jaar
chauffeuren ineens weer moet
bewijzen. Geldklopperij, dat is
het." Zeeuws-Vlaamse taxi
chauffeurs maken zich niet al te
druk over de oproep van het mi
nisterie. Bij Taxicom, waar
ruim twintig Zeeuws-Vlaamse
taxibedrijven zijn aangesloten,
heeft zo'n negentig procent van
de chauffeurs het diploma al in
door Piet Kleemans
BURGH-HAAMSTEDE - Lek
ker buiten bezig zijn en kampe
ren op een unieke plek waar je
normaliter je tentje niet zou mo
gen opzetten. Dat is nog steeds
de - vrijwel ongewijzigde - for
mule van het ANWB Vrijbuiten-
kamp. Het Vrijbuitenkamp bij
Slot Haamstede trok dit jaar 50
deelnemers.
De Vrijbuitenkampen - voor
heen bekend als Landgoedkam
peren - bestaan al ruim veertig
jaar. Op Landgoed Slot Haam
stede worden al meer dan 25
jaar Vrijbuitenkampen gehou
den en ze zijn, stelt coördinator
J. van den Boomgaard, nog
steeds populair. Dit jaar meld
den zich vijftig deelnemers voor
een actieve kampeervakantie op
het landgoed.
De deelnemers vormen samen
een gemêleerd gezelschap. De
jongste moet de eerste verjaar
dag nog vieren, de oudste telt 72
lentes en er zijn heel wat beroe
pen vex-tegenwoordigd. Van den
Boomgaard: „Er zitten onderne
mers bij, maar ook onderwijzen
en gepensioneerden. Het is echt
van alles wat."
Onder hen meerdere vaste klan
ten. Van den Boomgaard: „En
het aardige is dat mensen ook fa
milie zover weten te krijgen dat
ze meedoen met een Vrijbuiten
kamp.
Van de kampeerders wordt ver
wacht dat zij in xoiil voor het mo
gen kamperen op het landgoed
onderhoudswerk aan het Slot
bos word verrichten. Klein on
derhoudswerk, zoals het wegha
len van zogeheten waterloten
(ongwenste zijscheuten) van de
bomen.
Van den Boomgaard: „We zijn
nu bezig in de Slotlaan met
snoei- en zaagwerk, maar we
gaan ook nog in de Zeepeduinen
aan het werk.
Het werk blijft beperkt tot de
ochtenduren. De middagen mo
gen door de deelnemers van het
Vrijbuitenkamp naar eigen in
zicht besteed worden.
zijn bezit, schat woordvoerster
J. Hiemstra.
„Een klein aantal chauffeurs is
bezig met het behalen van het di
ploma en de overigen hebben
het getuigschrift niet nodig, om
dat ze jarenlange ervaring heb
ben. Ik heb zelf bijvoorbeeld al
tien jaar een chauffeurspas en
dan hoef je geen nieuw diploma
te halen. Nieuwe chauffeurs ha
len bij ons altijd direct een diplo
ma." Cineri in Philippine is vori
ge maand gestart als 24-uurs
taxi en koeriersbedi-ijf. Het echt
paar Cintha en Eidc Sturms, de
twee chauffeurs van Cineri, is
bezig het diploma taxichauffeur
te halen. Het stel twijfelt er niet
aan dat het in 2006 gediplo-
meei'd is.
foto Ruben Oreel
door Piet Kleemans
BRUINISSE - De rotonde bij
Bruinisse wordt mogelijk aange
past. Er wordt nu vaak te hard
gereden. Ook zijn de invoegstro-
ken aan de korte kant.
Van echt gevaarlijke situaties is
volgens hoofd wegendienst Zee
land van wegbeheerder Rijkswa
terstaat H. Jager geen sprake.
„Maar de rotonde is nog wel
voor verbetering vatbaar. We zit
ten nu zeg maar op een zesje als
rapportcijfer en dat moet een
acht worden."
In de tijd dat de rotonde nu in
gebmik is bleek dat deze nog
niet helemaal is wat het zou
.moeten zijn. Er wordt volgens
Jager vaak onvoldoende afge
remd voor de rotonde. Terwijl
deze toch met een felgele brul
boei in het midden zéér duide
lijk gemarkeerd is. Dat feno
meen heeft nog niet tot onge
lukken geleid, maar het wordt
door zowel omwonenden als
weggebruikers wel als onge
wenst verkeersgedrag ervaren,
zo is gebleken uit enquetes.
Ander manco van de rotonde is
dat de invoegstrokken voor ver
keer dat vanaf zijwegen de N59
op wil rijden vrij kort zijn.
Over de vraag hoe de problemen
opgelost dienen te worden buigt
Rijkswaterstaat zich na de zo
mer. Jager gaat er vanuit dat
nog dit najaar passende maatre
gelen kunnen worden getroffen.
Jager benadrukt dat de rotonde
- zeker in combinatie met de
tweede brug bij de Grevelingen-
sluis - vergeleken met de oude
verkeerssituatie een belangrijke
verbetering is.
- - ;:V;
NIERSTICHTING
Ze kennen elkaar
door en door.
Toch weten ze iets
niet van elkaar.
NIERDONOR
JA/NEE
Meer informatie? neem contact met ons op: (0113) 31 55 00 of www.deondernemer.com