Zijden pak? Bestaat niet meneer! Sharon wordt gedemoniseerd Schieten op de pianist PZC PZC Grote verschillen tussen branches 65.000 bonnen Mondiger wordende klanten stellen winkelpersoneel op de proef 23 juli 1955 zaterdag 23 juli 2005 door Mathijs Rotteveel De komende jaren beloven moeilijk te worden voor de Nederlandse detailhandel. Mafir ook het winkelend pu bliek heeft het lastig. Want als er al een vertegenwoordiger van het verkopend personeel be schikbaar is voor een persoon lijk advies, rijst steeds weer de vraag of die winkelbediende wel weet waarover hij of zij spreekt. Iedereen heeft zo zijn eigen erva ring met verkopend personeel dat van toeten noch blazen weet. Je bent bij voorbeeld op zoek naar een trouwpak van pu re zijde en je loopt - nota bene bij een van de duurdere kleding winkels (met pakken vanaf 700 euro) - frontaal tegen een onbe kwame bedrijfsleider op: „Zij den pakken? Nee, die bestaan niet, meneer." Een paar deuren verder wijst de winkelbediende je met droge ogen op de zijden voering van een wollen pak: „Hier zit zijde in!" En nog iets verderop pakt de verkoper in reactie op de vraag naar een zij den kostuum doodleuk een lin nen pak uit het rek onder de me dedeling: „Katoen staat u vast ook heel goed!" Maar ach, het winkelpersoneel heeft het zelf al zo zwaai-. De sa larissen in de detailhandel da len. De werkdruk neemt toe. En de klanten worden steeds mondi ger. „Neem de elektronicawin kels," zegt Hui Lubbers van ad viesbureau Retail Management Center. „Consumenten die nu een IPod of een digitale camera nodig hebben, struinen eerst in ternet af. Ze weten dan alles van die apparaten. Om het zeke re voor het onzekere te nemen, gaan ze daarna nog even langs de winkel voor advies. Als de ver-koper ook zijn zegen uit spreekt over hun favoriete mo del, gaan ze weer naar huis om het apparaat via internet te ko pen." Volgens Lubbers zijn er zoveel producten en verandert de sa menstelling van het winkelassor- timent dermate snel dat het voor menig verkoper nauwelijks nog valt bij te houden. Tenzij ze zichzelf actief laten informeren via internet. „Dat doen de bel winkels goed," zegt hij. „Dat zijn kleine winkels, met naar verhouding veel personeel, waar door klanten snel worden gehol pen. Het personeel kan heel snel via inter- of intranet alle eigen schappen van de telefoontjes op zoeken en de klanten dus veel in formatie geven." De inhoudelij ke kwaliteit van het winkelper soneel wordt volgens Lubbers steeds belangrijker. Dat komt De komende jaren beloven moeilijk te worden voor de detailhandel. Maar ook de klanten hebben het lastig. foto Mare Bolsius/GPD van onze redactie binnenland 111 de Nederlandse detailhandel werkten drie jaar geleden nog 643.000 mensen; 2002 was wat dat betreft een topjaar. Vorig jaar bleef de teller steken bij 606.000. Gui- do Perik, van Stichting Opleidingsfonds De tailhandel (SOD), schat dal het aantal werk nemers in de detailhandel dit jaar zal terug vallen tot 580.000. Volgens Perik is het opleidingsniveau van het winkelpersoneel al jaren redelijk con stant, maar bestaan er grote verschillen tus sen de branches: „In de sector 'vrije tijd en educatie' volgt maar veertig procent van de werknemers een vakgerichte cursus. Mode- en kledingzaken en winkels met uitsluitend huishoudgoederen scoren qua opleidings graad ook laag, respectievelijk 49 en 54 pro cent." In de branche die zich richt op per soonlijke verzorging, is de vraag naar oplei dingen volgens het SOD het hoogst: 94 pro cent. Dan volgen de warenhuizen met 83 procent en de supermarkten met 68 procent. De cursussen 'branchekennis' en 'verkoop' zijn de populairste opleidingen. Van alle be drijven die personeel opleidingen aanbie den, zitten die cursussen bij 44 procent in het pakket. Inkoop en marketing zijn met een aanbodpercentage van respectievelijk zeven en twaalf procent de minst geliefde opleidingen. Volgens Perik zegt het aantal personeelsle den en het opleidingsniveau van de verko pers niet altijd iets over het serviceniveau van de winkel(keten). „In de winkels van Mediamarkt en Ikea staat bijvoorbeeld naar verhouding weinig personeel, maar dankzij de sterke presentatie en de overzichtelijke indeling van deze winkels, zijn de klanten wel tevreden." GPD volgens hem vooral door de kei harde concurrentie en de branchevervaging, die maakt dat je tegenwoordig voor een goedkoop koffiezetapparaat of draagbare tv niet meer naar Me- diaMarkt of V&D hoeft, maar ook terecht kunt bij Aldi of een bouwmarkt. Wijn werd vroeger door de slijter verkocht, maar staat nu ook in de schappen van Albert Heijn, Hema, Aldi en het Kruidvat. Lubbers: „Een slijter die daarmee concurreert, kan dat nauwelijks nog op prijs doen. Dus moet hij meer service bieden." Noodzaak Geert-Jan Oudenes van oplei dingsinstituut IMKO merkt dat nog niet alle winkelbranches overtuigd zijn van die nood zaak. „In sommige branches wordt veel tijd besteed aan de opleiding van het personeel, on geacht of het economisch goed gaat of slecht", zegt hij. „In an dere branches blijft de kwaliteit van het personeel van onderge schikt belang. Bijvoorbeeld bij de tuincentra. Die hebben altijd gedacht dat de verkopen toch wel zouden blijven oplopen. Daar komen ze nu noodgedwon gen op terug." Volgens Brenda Tempelaars, bedrijfsleider van de kledingwinkels Miss Sixty en Energy in de Amsterdamse Kal- verstraat, is goed winkelperso neel schaars. Zij werft de mees te van haar nieuwe werknemers via-via. „Als we een advertentie zetten, krijgen we stapels brie ven. Maar er zit bijna nooit kwa liteit tussen." Het personeel van Tempelaars moet vooral goed op de hoogte zijn van de nieuwste trends. „Elk seizoen zien de spijkerbroe ken er weer net iets anders uit. Regular fit, slim fit, easy fit, loose fit of second skin. Verschil lende kleuren en wassingen. Na tuurlijk is het wel makkelijk als de verkoper goed is in het schat ten van cle kledingmaat. Het be langrijkste vind ik echter dat zij goed op potentiële boefjes blij ven letten, iedereen netjes be groeten en altijd glimlachen. Dan ben ik al tevreden." GPD Het lijkt zo'n onschuldig nieuwtje: in een paar weken tijd 65.000 bekeuringen voor hardrijders op de Moerdijkbrug. Maarme- nig brave automobilist zal zich erover achter de oren krabben. Want hoewel Rijkswaterstaat en po- litie keurig uitleggen dat het toch allemaal omwil. Ie van de veiligheid is, en inmiddels is bewezen dat de snelheidscontroles tot een vermindering van het aantal ongelukjes leiden, zit aan deze praktijk een luchtje. De Moerdijkbrug is een van de vele punteninNe- derland waar te pas en te onpas aan de weg wordt gewerkt. Maar lang niet continu. Wel wordt de snelheid van het autoverkeer vrijwel voortdurend beperkt. Of er nu gewerkt wordt of niet. Dat lei. tot begrijpelijke ergernis bij de automobilist, D wil best even inhouden om de wegwerkers en zich zelf te beschermen. Maar niet als te vaak snelheids- beperkingen gelden op plaatsen waar geen v werker te zien is en waar het verkeersbeeld rustig" is. Nu komt het zeer regelmatig voor dat de auti£ mobilist zich na een stuk van 70 km/u af waarom hij zich heeft ingehouden. In de stille uren kan de Nederlandse automobilist hier en daar nog wel veilig stevig doorrijden. Meestal echter heeft een zware voet geen enkele zin, omdat het na een paar kilometer toch gewoon weer aanschuiven in de file is. Bovendien vragen de met de verkeersintensiteit groeiende vervuiling en geluidsoverlast steeds meer beperkingen. Een van de voornemens is om de snelheid op flinke stukken weg in de randstad te beperken tot 8(1 km/u. Zo wordt de automobilist steeds meera; banden gelegd. De minister van Verkeer en Water staat bemoeit zich zelfs met losliggende boeken in de auto. Autorijden was ooit vrij en individueel. Nuishf vooral streng gereguleerd en collectief. Van de veelgeprezen vrijheid is weinig over. Behalve dan dat de autorijder in zijn privé-cocon zit. Veilig heid en milieu laten geen andere optie dan regule ren. Daarvoor bestaat tamelijk breed begrip. Auto rijden is steeds meer een kwestie van invoegen in de stroom en maar zien waar dat toe leidt. Rijkswa* terstaat en politie doen er goed aan, nauwlettend toe te zien of dit onvermijdelijke keurslijf niet on nodig knelt. Naast alle technische hoogstandjes; die worden toegepast om de wegen te verbeteren en om de automobilist te bestraffen voor c wenst gedrag, steekt de verkeersbeïnvloeding bi wegwerk zwak af. Meer flexibiliteit, zoals bij dé filewaarschuwingssystemen, is gewenst. door Ad Bloemendaal Wie in Israël wil laten mer ken dat hij zich verzet te gen de terugtrekking uit de Ga- zastrook bindt een oranje lint aan zijn auto-antenne. Dezelfde kleur is volop waarneembaar aan bomen, viaducten en hek ken. Blauwe linten zijn het pro- pagandawapen van de vóórstan ders van Israëls vertrek uit Ga za. En dan is er nog het blauw-witte lint, voor wie aan zijn steun een specifiek natio naal tintje wil geven. ■Twee dingen vallen echter op: de meeste auto's rijden zonder lint en van de bestuurders die wel kleur bekennen behoren de meesten tot het oranje kamp. De blauwen willen de achterstand inhalen. Hun excuus is dat ze pas sinds kort post vatten bij de belangrijkste kruispunten, waar ze hun lintjes gratis uitdelen. Maar hoe ze hun best ook doen, oranje halen ze niet in. Als een tsunami overspoelde de oranje- golf Israël, waarbij vooral Jeru zalem en de nederzettingen in bezet gebied zijn 'getroffen'. Geen wónder. De kolonisten en hun aanhang zijn sterk gemoti veerd en goed georganiseerd. Ze zijn eikaars buren in de neder zettingen, kennën elkaar van de nationaal-religieuze jeugdbewe ging Bnei Akiva en bezoeken de zelfde synagoges. Met één vin gerknip zijn ze te mobiliseren. De blauwen hebben het veel las tiger. Voorstanders van terug trekking vormen volgens opinie peilingen een ruime meerder heid van de bevolking, maar ze zijn slecht georganiseerd. De in formele coalitie die premier Ariel Sharon voor de terugtrek king vormde bestaat uit een deel van zijn eigen Likoed-blok, de Arbeiderspartij, de centrum partij Shinui, de linkse partij Jachad en de kleine Arabische partijen. Er is een soort actie groep, de 'Beweging van de Meerderheidscoalitie', maar de leden daarvan lijken nauwelijks zelf te weten dat die bestaat. Verder hangt 'blauw' als los zand aan elkaar. Linkse Israë liërs willen niet aan de grote klok hangen dat ze Sharon steu nen, ook al is het maar voor één keer, en Likoed-aanhangers wil len niets te maken hebben met links en met de Arabieren. De lintloze meerderheid van de be volking koestert maar één wens: laat de terugtrekking snel ach ter de rug zijn. Teerling De regering en het parlement keurden het plan van Sharon goed en het Hooggerechtshof heeft alle bezwaarschriften afge wezen. Kortom: de teerling is ge worpen. Hoe is het dan mogelijk dat de kolonistenraad moeite loos tienduizenden betogers op de been krijgt? Een oranjeleger van in overgrote meerderheid brave huisvaders, zorgzame moeders van grote gezinnen en voorbeeldige kinderen. Begrij pen ze niet dat het democrati sche proces zijn loop moet heb ben? Het antwoord is dat het na tionaal-religieuze kamp er naar eigen zeggen van overtuigd is ge raakt dat het beleid van Sharon haaks staat op alle democrati sche waarden. De demonisering van de pre mier en zijn naaste familie heeft ongekende vormen aangeno men. Voor de kolonistenbëwe- ging heeft Sharon zich bekeerd van hun steun-en-toeverlaat tot Be'elzebub in hoogsteigen per soon. Vader Ariel heeft zich in de. ver kiezingen van 2003 sterk verzet tegen een plan van de Arbeiders partij om de nederzettingen in Gaza te slopen. Maar nauwe lijks was hij gekozen, of hij draaide om als een blad aan een boom. Dat zullen de kolonisten hem nooit vergeven. GPD Den Haag had beter kunnen weten. Op de gevel van het oude, zestien de eeuwse stadhuis aan de Haagse Groenmarkt staat een verweerde in scriptie: 'Ne Juppiter quidem omni bus', zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken. Als hedendaagse one liner: Schiet niet op de pianist, hij doet z'n best. Kennelijk, zo kun je uit die latijnse vermaning opmaken, had den de verre Haagse voorvaders van mi nister-president Balkenende, minister Pechtold (Binnenlandse Zaken), WD-aanvoerder Van Aartsen, opposi tieleider Bos en al die andere Haagse politici en bestuurders al last van een hedendaags euvel: onvrede over poli tiek. Maar dat was niet iets om je druk over te maken, vond men. Liet ook Jupi ter niet steken vallen? Maar die onverstoorbare gelijkmoedig heid is geweken. 'Den Haag' windt zich enorm op over de Kloof met de rest van het land. Sinds, pakweg, 'Fortuyn' heet die grote afstand tussen bestuur en burger een probleem, een 'gevaar voor de democra tie' zelfs. Dus gonst het van ideeën, sug gesties, voorstellen om 'bruggen naar de samenleving' te slaan. Er is zelfs een speciale minister voor Bestuurlijke Ver nieuwing en die is er vlak voor de va kantie in geslaagd een heuse 'Democra tische Vernieuwingsagenda' door het kabinet te loodsen. Gelukkig bestaat die agenda slechts hoofdzakelijk uit een opsomming van studies. En waar de plannen van minis ter Pechtold concreet worden zitten er zo veel haken en ogen aan vast dat het met die bestuurlijke vernieuwing voor lopig zo'n vaart niet zal lopen. Toch is er geen reden om opgelucht adem te halen. Binnen de Tweede Ka mer is er een ongeduldige groep die wel degelijk spijkers met koppen wil slaan. Niets geleerd van het drama rondom de Europese Grondwet, bereidt men ter linkerzijde voorstellen voor om nog voor de verkiezingen het referendum officieel in te voeren. Dat zou een advi serend karakter moeten krijgen, om for mele, omslachtige grondwetswijzigin gen te omzeilen. Dat zo'n voorstel op steun van een regeringspartij als D66 kan rekenen, is niet verwonderlijk. Er ger is dat ook binnen de VVD - on danks wijze waarschuwingen van men sen als Kamervoorzitter Weisglas en oud-partijleider Wiegel - groeiende sympathie bestaat voor dit soort vor men van directe democratie. Tot diep in de WD toe bestaat een groot, akelig misverstand. En dat is dat méér democratie ook bétere democratie oplevert. Alsof meer verkiezingen, meer inspraak, meer medezeggen schap, meer opiniepeilingen, meer refe renda en meer rechtstreeks gekozen be stuurders een garantie zijn voor fat soenlijker, degelijker bestuur. Dat is net zo naïef als het voorspellen van de bevolkingsgroei aan de hand van het aantal ooievaarsnesten. Het tegenovergestelde is eerder het ge val. Een land, een provincie, een stad gaat binnen de kortste keren lijden onder een overschot aan democratie. Een refe rendumdemocratie legt het bestuur lam. Wie heeft er nog zin in om zich sterk te maken voor iets wat noodzake lijk, maar niet erg populair is? Is de po pulistische verleiding niet erg groot om kiezers naar de mond te praten? Wor den burgers niet horendol van politici die bij van-alles-en-nog-wat op hun stoep staan om hun opinie te vragen? Wie om de haverklap naar de stembus wordt geroepen, krijgt onherroepelijk de neiging om de kop in de wind te gooien - en, dwarsig, in de anonimiteit van het stemhokje kwajongensstreken uit te halen. Of zoals de filosoof Frank Ankersmit ergens schreef: 'In een directe democra tie kan de burger het zich permitteren een bruut te zijn...' Nog scherper formu leerde Gerrit Komrij het een paar we ken geleiden: 'Sinds wanneer is het volk geen monster meer?' Dat getuigt - toegegeven - niet van een optimistisch mensbeeld. Maar is het daarom onwerkelijk? Heeft het volksge richt over de Europese grondwet niet allerlei, laten we zeggen, puberale senti menten losgewoeld? Heeft het onder- buikgevoel niet lelijk meegesproken? Nee, democratie is niet gebaat bij meer democratie. Achter de Bestuurlijke Vernieuwing schuilt nog een andere, veel grotere en zelfs tragische vergissing. Dat is dat de afstand tussen burger en bestuur een probleem is. Dat onuitroeibare romanti sche waanidee - burgers kunnen het best zichzelf besturen - berust op een lelijke misvatting over wat nodig is voor een goed bestuur. Zo'n Kloof is voor een democratie juist van vitaal belang. Sterker nog: het is nodig. Als die afstand niet bestond, zou hij bij wijze van spreken moeten wor den gecreëerd Al was het alleen maar omdat bestuur een vak is. We beslissen toch ook niet per referendum over medi sche operaties, autoreparaties of aan schaf van kunst? De Kloof garandeert dat een land als Nederland, ondanks alle tekortkomin gen, fatsoenlijk en behoorlijk wordt be stuurd. Je kunt het nog het meest verge lijken met een weegschaal, waarbij de bui-gerij en het bestuur elkaar al schom melend in balans houden. Door om de vier jaar de zaak op te schudden, voor komt de kiezer een altijd corrumperen de alleenheerschappij van wie-dan-ook. Door vier jaar lang het bestuur uit te besteden aan politici, valt het land niet zo gemakkelijk ten prooi aan allerlei grilligheden of ande re onverwachte uitschieters. Per saldo maakt het nét dat beslissende verschil dat Nederland zo'n goede reputatie in de wereld heeft opgeleverd. Ja, zo'n Kloof veroorzaakt helaas ook enig ongemak. De burgerij moet zich van tijd tot tijd iets laten welgevallen wat haar niet aanstaat. En bestuurders doen er goed aan te wennen aan gemor en gemopper. Alles heeft nu eenmaal z'n prijs. Wie het te gortig wordt, moet maar even naar het oude stadhuis van Den Haag gaan, de blik omhoog richten om zich in te scherpen dat het altijd tob ben blijft. Zelfs Jupiter kan het niet ie dereen naar de zin maken. Jan Schinkelshoek HONDEN - De Vlissingse ge meenteraad heeft een wijzi ging van de algemene politie verordening vastgesteld, waar bij het verboden wordt honden in de bebouwde kom los te la ten lopen. Voorafgaand was er een discussie, waarin de heer Ventevogel voorstelde de poli tie met leverworst te bewape nen teneinde loslopende hon den te kunnen vangen. SCHROBVERBOD - In heel Zeeuws-Vlaanderen is een schrobverbod ingevoerd. Ook is het publiek verzocht zo zui nig mogelijk te zijn met water. Dit naar aanleiding van klach ten, met name in het westen), dat de druk op de waterleiding: verminderd is. Dat is een gi volg van het warme weer,' waardoor het waterverbruik, sterk gestegen is. ERWT - Bij het erwten rapen vond een landbouwer te St. An-' naland een peul met niet min der dan elf erwten. Nochtans was het een gewone peul. VERLICHTE KLOK - De inwo ners van Koudekerke kunnen nu ook in het donker de tijd af lezen van de torenklok. De wij zers zijn voorzien van verlich ting. Sharon gisteren in gesprek met de Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken Rice. foto Avi Ohayon/EPA Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A J.Snel Statïonspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax: (0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (0111)454651 Fax: (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst: 8.30 tot 17.00 uur Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 n.V t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar: €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 31,4460 AA Goes Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: A8NAMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevoerd overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend goefl Tel: (076)5312277 Fax:(076)5312274 Internet: v w.pzc.nl/adverteren lucten van de titels en de werkmaatschappijen Ie derden. Als u op deze informatie geen prijs s ersservice. Postbus 31, 4460 AA Goes. :el van het Wegenor-concem. De dooi u )n bestond dat wordt gebruikt formeren over voor u relevante diensten enp__ in Wegener of door ons zorgvuldig geseier ill dan kunt u dit schriftelijk melden bij. rz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4