Fietsen
langs de
Oostzee
149.-
149.-
149.-
149.-
VakantieStunt
et
Vraag antwoord
Raad eens waar ik zit? Boven de oceaan!
bijlagen: 0113-315680
yvv.pzc.nl
„ail: redactie@pzc.nl
abus 31,4460 AA Goes
ivertentie-exploitatie:
en Midden-Zeeland: 0113-315520
0114-372770
020-4562500
23 juli 2005
www.vakantiestu
int.nl
Cyprus
vanaf
Turkije
vanaf
Egypte
vanaf
Bulgarije
vanaf
TiV
DENEMARKEN
DUITS
LAND
RUG ENC-
Sassnitz™
H,n
Stralsund
PO LE N
v-
Soms heeft het wel wat van Flevoland, Limburg of
de Wadden. Dan weer oogt het Deens, dan weer
typisch Brits. Kortom, het Noord-Duitse eiland
Rügen heeft van alles wat. En laat zich vooral op
een fiets prima verkennen.
Door GERARD CHEL
Het is even indrukwek
kend als potsierlijk. We
staan in Prora, bad
plaats langs de Oostzee.
Kunstmatige badplaats wel te ver
staan, want hier, op Duitslands
grootste eiland Rügen, wilde Hitier
's werelds grootste aaneengesloten
vakantieoord bouwen. Liefst
20.000 gasten, bruinhemden uiter
aard, moest het 4,5 km lange en zes
verdiepingen hoge 'hotel' in één
keer kunnen herbergen. En er wa
ren zo veel en zulke grote eetzalen
voorzien dat ze alle 20.000 tegelij
kertijd aan tafel konden. 'Einheit
muss sein', tenslotte.
De door de toenmalige Duitse Rijks
kanselier zelf begonnen Tweede
Wereldoorlog gooide roet in het
eten: het complex kwam weliswaar
grotendeels af, maar echte badgas
ten heeft het nooit verwelkomd.
Het 'KdF-Seebad der Zwanzigtau-
send', genoemd naar nazivakbond
'Kraft durch Freude' die officieel op
dracht tot de bouw gaf, staat lang
zaam weg te rotten.
Op de fiets trappen we minuten
lang langs hét voorbeeld van Hit-
Iers grootheidswaanzin. Gebou
wen zover het oog reikt. Vanaf het
strand, een van de mooiste van het
eiland, inmiddels aan het zicht ont
trokken door flinke bomen. Tij
dens de DDR-tijd was Prora militair
gebied en dus ontoegankelijk,
sinds 1990 kun je er binnen. In
slechts een enkel gebouw zijn een
documentatiecentrum, diverse mu
sea, een kunstatelier, disco en res
taurants ondergebracht. En natuur
lijk Café Bliclcwinckel waar reli
kwieën, prullaria, boeken en mu
ziek uit de DDR-tijd grote aantrek
kingkracht uitoefenen op de huidi
ge schooljeugd: zo zijn onze ouders
grootgebracht.
Het ziet eruit als een provisorisch
bij elkaar gehouden boeltje. Niet
zo verwonderlijk, want al jaren
lang wordt naar een passende invul
ling voor het giga-complex ge
zocht. Officieel is het een rijksmo
nument, want de 'kolos van Rügen'
zoals het nu wordt genoemd, geldt
als kenmerkend voorbeeld van na
zi-architectuur. Maar diverse bijge
bouwen zijn al onder de tand des
tijds bezweken en bijna overal
hangt het bordje met de waarschu
wing dat de toegang streng is verbo
den. Niet echt uitnodigend. Mis
schien ook maar goed zo, voor je
lol moetje hier helemaal niet zijn.
Flaneren herontdekt
Vrolijker makende nostalgie sle
pen we wel weg uit die talrijke ro
mantische échte badplaatjes waar
we regelmatig in- en uitfietsen. Zo
als Sellin, Binz, Baabe, Göhren, Glo-
we of Sassnitz. Stadjes waar de
glans van de negentiende eeuw
weer als vanouds vanaf straalt,
sinds de statige villa's, landhuizen,
hotels en strandpaviljoens na de
Duitse eenwording zijn gerestau
reerd. Gelegen langs fraaie lanen
met lindebomen en vanachter hun
prachtige facades en veranda's
koesteren zij niet alleen het verle
den -gegoede burgers uit Berlijn
waren er graag geziene gasten-
maar staan ze open voor de moder
ne toerist, die Rügen ook nu weer
in groten getale weet te vinden.
Langs de stranden mozaïeken bou
levards, met een klassiek Kurhaus
soms, waar het flaneren is heron-
dekt.
Met niet alleen strandpret, al
wordt het zeewater er 's zomers
nooit warmer dan zo'n achttien gra
den, en verwant plezier, maar ook
lange pieren die de zee op afstand
houden en ons onwillekeurig aan
Britse badplaatsen doen denken.
Seebrücke in het Duits, met op de
kop zo'n karakteristiek gebouw
waar je kunt verpozen. Göhren
heeft er een, en Sellin en Binz en
vissersplaats Sassnitz. Waar oude
vissers op bankjes op de kade lijd
zaam toezien en het leven lang
zaam van zich laten afglijden. Het
is goed zo.
Steile krijtrotsen
Fietsen over Rügen betekent ver
baasd staan over de verschillende
landschappen waar je steeds weer
doorheen trapt. En die ons doen
denken aan Limburg en Flevoland.
Of Denemarken waartoe het ooit
behoorde. Velden vol geel kool
zaad, glooiende weilanden met
paarden en koeien, dichte beuken
bossen, moerassen, heidevelden en
steile krijtrotsen. En bijna vanaf
elk punt zie je ergens wel de Oost
zee of binnenwateren.
We passeren kleine dorpjes, waar
nog menig boertje keutert, maar
waar tegelijkertijd ook de week-
eindhuisjes oprukken. Met op elk
hoekje wel een opgeknapte FeWo,
een Ferien Wohnung. Afgewisseld
door de grotere huizen van de he
renboer.
Fietsen over Rügen betekent ook af
zien soms, want zo nu en dan staat
een venijnig klimmetje in de weg
en loopt de route niet uitsluitend
over verharde paden. Een hybride
fiets is daarom wel aan te bevelen.
Je kunt ze overal huren. Over het al
gemeen is het parcours vlak en
voor ons goed te doen, ook al zijn
we niet echt getraind. En wordt het
echt te steil, zoals bij Seedorf, dan
stap je toch gewoon af. Niks mis
mee. En slechts een enkele keer
moetje gebruik maken van een au
toweg, zoals bij Sassnitz of even
voor Sellin. Het zijn dan ook de
minst aantrekkelijk stukjes van de
route, die gelukkig meestal over
goed bewegwijzerde fietspaden
gaan, ver weg van uitlaatgassen en
overige storende elementen.
Paard en wagen
Zoals het hoort weinig inspannin
gen op de laatste dag. Vanuit Bree-
ge gaan we per boot naar het eiland
Hiddensee, waar fiets en paard en
wagen de voornaamste transport
middelen zijn. Een beetje onze
Wadden, al past de 72 meter hoge
Balcenberg niet helemaal in dat
beeld. Maar weer wel de vuurtoren,
de (smalle) duinenrij, de stranden,
de schapen, weidevogels en Schot
se Hooglanders. En 's zomers
200.000 dagjesmensen. Ook hier
geldt dat de massa zich concen
treert en je op de wat minder toe
gankelijke plekjes minder mederei
zigers tegenkomt.
Wij hebben aan een halve dag ge
noeg Hiddensee op de fiets te ont
dekken, waarna de boot ons terug
brengt naar Stralsund op het vaste
land, Hanzestadje met een mooie
historische binnenstad, waar wij
dagen eerder aan onze fietstocht
begonnen. Een twee uur durende
boottocht waar we, na een glas
bruisend bier, al snel indommelen.
Komen we toch nog enigszins uitge
rust weer thuis.
Nederland vakantieland
Door goedkope vliegvakanties en
natte zomers vieren steeds minder «n
Nederlanders de zomervakantie
in eigen land. Waarom blijft u "O
vakantie in Nederland vieren? jjgj
Stem mee in de Graadmeter. Ga
naar de website van deze krant
en klik op de rubriek Reizen.
O
De vakantie begint al bij de voordeur.
Vandaar dat de meesten liever een
rustige autoreis hebben dan dat we in
één ruk door tuffen. We vroegen in de
vorige Graadmeter: hoe ziet uw ideale
autorit naar de vakantiebestemming
eruit?
De
uitslag:
<9
Met hotelovernachting
32%
9
Via toeristische route
25%
1
Veel pauzes onderweg
17%
4/
In één ruk door
15%
9
Met nacht op camping
11%
Transavia stopt op Oslo
Luchtvaartmaatschappij Transavia stopt per
22 augustus met de vier voordelige routes van
af Rotterdam, waaronder die naar Oslo. De
Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS
heeft nu voordelige tarieven geïntroduceerd
vanaf Schiphol naar onder meer Oslo. De be
schikbaarheid is wel beperkt. De vanaf-prijs
van een retour Oslo is 139 euro inclusief toe
slagen. Boeken kan via www.flvsas.com.
Turkije onverminderd populair
In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg
het aantal Nederlandse toeristen naar Turkije
501.511. Dat is een stijging van 8,6 procent
ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Ne
derland neemt de vierde plaats in op de rang
lijst naar Turkije, voorafgegaan door koploper
Duitsland, Rusland en Groot-Brittannië.
Met de Franse slag
Ik heb eenfietsarrangement geboekt bij een reisorga
nisatie en nu blijkt pas dat de routebeschrijvingen in
het Frans zijn. Kan dit zomaar?
Mirjam Dresmé van de ANVR: 'Wij hanteren
geen richtlijnen waarin staat dat alle informa
tie van een reisorganisatie per se in het Neder
lands moet zijn. Van tevoren moetje wel we
ten watje boekt. Als het een Franse touropera
tor is, kun je dit verwachten. Bij een Neder
landse organisatie leun je navragen of ze Ne
derlandstalige informatie hebben. Als de tou
roperator een bepaald deel van de reis voor je
boekt, mag je er vanuit gaan dat de beschrij
vingen in het Nederlands zijn. Bij de meeste
reizen krijg je het van tevoren te horen als bij
voorbeeld het reisgezelschap internationaal is.
Dan kun je een Engelse gids verwachten.'
Heeft u ook een vraag? Mail naar
redactie@weqenermultimedia.nl. Voor meer vra
gen en antwoorden: ga naar de website van deze
krant en klik op de rubriek Reizen.
wat u uw mobiele telefoon uitzet
te tijdens de vlucht?' Het is in het
riiegtuig het standaardverzoek van
tabinepersoneel aan de passagiers.
Mobiele telefoons kunnen immers
^apparatuur in de cockpit beïnvloe-
fen, zo heet het. Maar in werkelijk-
seid blijkt dat reuze mee te vallen.
Met enkele aanpassingen is mobiel
bellen in de lucht zelfs goed moge
lijk. Volgend jaar bieden diverse
luchtvaartmaatschappijen die optie,
Kt als televisie lcijken op de laptop,
-mailen en internetten kan inmid-
kls al, al hangt er steevast een fors
prijskaartje aan.
Overigens kan momenteel in veel
toestellen reeds gebeld worden,
maor dan met een in de stoel ver
bekte telefoon en dus niet met de ei
gen gsm. De stoeltelefoon wordt geac
tiveerd middels een creditcard, en
het gebruik ervan is eveneens vrij
prijzig. Luchtvaartmaatschappijen
beschouwen deze nieuwe faciliteiten
uiteraard niet alleen als service,
maar ook als melkkoe.
Veel airlines zijn sinds vorig jaar
meer dan ooit bezig met moderne
communicatie aan boord. Bestaande
vliegtuigen worden aangepast, in
nieuwe toestellen wordt al rekening
gehouden met de installatie van de
benodigde apparatuur. KLM is een
van de maatschappijen die het laatst
met de nieuwe dienstverlening
komt. Sinds begin dit jaar is in tien
Boeing 777's e-mailen en sms'en mo
gelijk. Daarvoor moet gebruik ge
maakt worden van het entertain-
mentschermpje in de rugleuning
van de stoel, dat ook in de economy
class beschikbaar is. Goedkoop is het
niet, het versturen of ontvangen van
een bericht kost 2,50 dollar. Mede
vanwege de kosten, die in de lucht
circa tien keer zo hoog zijn als op de
grond, zijn het tot nog toe vooral za
kenreizigers die er gebruik van ma
ken.
Dat geldt ook voor internet. Wie zich
tijdens een lange vlucht verveelt kan
het net op. Onder meer Lufthansa
biedt breedband internet aan. Luft
hansa vervult een voortrekkersrol op
het gebied van moderne technologie.
De Duitsers hebben al proeven uitge
voerd met live televisie op de laptop
aan boord, mede met het oog op het
WK voetbal dat volgend jaar in Duits
land wordt gehouden, en voeren die
service zo snel mogelijk in. Aan
boord van Singapore Airlines is het
vanaf deze zomer mogelijk tv te lcij
ken op de laptop.
Amerikaanse maatschappijen liggen
achter op al deze ontwikkelingen,
hetgeen rechtstreeks te maken heeft
met 11 september 2001 en de diepge
wortelde angst voor terreuraansla
gen. Amerikaanse autoriteiten wil
len er absoluut zeker van zijn dat mo
derne communicatiemiddelen in het
vliegtuig niet storend werken op de
boordapparatuur, en dat geldt met
name voor de telefoons.
Hoe gaat het bellen met de gsm
straks in zijn werk? Via een een klein
basisstation van het gsm-netwerk in
het vliegtuig worden de gesprekken
van de bellers verzameld en door een
satelliet of straalzender verder geleid
naar het netwerk op de grond. Wel
moet nog een oplossing worden ge
vonden voor het snelle bewegen van
de beller door de lucht.
Een ander probleem: hoe leg je het
bellen aan banden? Veel mensen heb
ben op de grond al de neiging (te)
hard in hun mobieltjes te praten, dat
zal in het vliegtuig nog meer gebeu
ren om boven het motorlawaai uit te
komen. Voor andere passagiers kan
dit zeer storend werken. Een oplos
sing is het invoeren van een of twee
beluren, of het plaatsen van een
ouderwetse glazen cel in het toestel,
waar bellers zich even kunnen terug
trekken.
ALICE PLEKKENPOL Internetten aan boord kan al, straks ook bellen en tv kijken.
Foto LUFTHANSA
op het strand van Glowe. Kleine foto's: het gezellige Sellin, fietsen door vlak land en de pier van Sellin.
Fietsen op Rügen kan uitstekend individueel (er zijn veel uitgestippelde rou
tes) of via een reisorganisatie. Onder meer Cydetours en Eigen-Wijze Reizen
gaan naar Rügen, andere touroperators bieden de deelstaat Mecklen-
burg-Vorpommern aan (onder meer
De Jong Intra en Vrij Uit).
Informatie over Rügen, fietsroutes en
fietsreizen: tel. 0049-3838-80 77 80,
www.rueqen.de en
www.insel-rueqen.com.
Algemene informatie: Duits Verkeersbu
reau, Postbus 12051, 1100 AB Amster
dam, tel. 020-697 80 66
(tussen 9.30-12.30 uur),
www.duitsverkeersbureau.nl
Het KdF-hotel rot langzaam weg.