Fietsen langs de Oostzee 149.- 149.- 149.- 149.- VakantieStunt et Vraag antwoord Raad eens waar ik zit? Boven de oceaan! bijlagen: 0113-315680 yvv.pzc.nl „ail: redactie@pzc.nl abus 31,4460 AA Goes ivertentie-exploitatie: en Midden-Zeeland: 0113-315520 0114-372770 020-4562500 23 juli 2005 www.vakantiestu int.nl Cyprus vanaf Turkije vanaf Egypte vanaf Bulgarije vanaf TiV DENEMARKEN DUITS LAND RUG ENC- Sassnitz™ H,n Stralsund PO LE N v- Soms heeft het wel wat van Flevoland, Limburg of de Wadden. Dan weer oogt het Deens, dan weer typisch Brits. Kortom, het Noord-Duitse eiland Rügen heeft van alles wat. En laat zich vooral op een fiets prima verkennen. Door GERARD CHEL Het is even indrukwek kend als potsierlijk. We staan in Prora, bad plaats langs de Oostzee. Kunstmatige badplaats wel te ver staan, want hier, op Duitslands grootste eiland Rügen, wilde Hitier 's werelds grootste aaneengesloten vakantieoord bouwen. Liefst 20.000 gasten, bruinhemden uiter aard, moest het 4,5 km lange en zes verdiepingen hoge 'hotel' in één keer kunnen herbergen. En er wa ren zo veel en zulke grote eetzalen voorzien dat ze alle 20.000 tegelij kertijd aan tafel konden. 'Einheit muss sein', tenslotte. De door de toenmalige Duitse Rijks kanselier zelf begonnen Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten: het complex kwam weliswaar grotendeels af, maar echte badgas ten heeft het nooit verwelkomd. Het 'KdF-Seebad der Zwanzigtau- send', genoemd naar nazivakbond 'Kraft durch Freude' die officieel op dracht tot de bouw gaf, staat lang zaam weg te rotten. Op de fiets trappen we minuten lang langs hét voorbeeld van Hit- Iers grootheidswaanzin. Gebou wen zover het oog reikt. Vanaf het strand, een van de mooiste van het eiland, inmiddels aan het zicht ont trokken door flinke bomen. Tij dens de DDR-tijd was Prora militair gebied en dus ontoegankelijk, sinds 1990 kun je er binnen. In slechts een enkel gebouw zijn een documentatiecentrum, diverse mu sea, een kunstatelier, disco en res taurants ondergebracht. En natuur lijk Café Bliclcwinckel waar reli kwieën, prullaria, boeken en mu ziek uit de DDR-tijd grote aantrek kingkracht uitoefenen op de huidi ge schooljeugd: zo zijn onze ouders grootgebracht. Het ziet eruit als een provisorisch bij elkaar gehouden boeltje. Niet zo verwonderlijk, want al jaren lang wordt naar een passende invul ling voor het giga-complex ge zocht. Officieel is het een rijksmo nument, want de 'kolos van Rügen' zoals het nu wordt genoemd, geldt als kenmerkend voorbeeld van na zi-architectuur. Maar diverse bijge bouwen zijn al onder de tand des tijds bezweken en bijna overal hangt het bordje met de waarschu wing dat de toegang streng is verbo den. Niet echt uitnodigend. Mis schien ook maar goed zo, voor je lol moetje hier helemaal niet zijn. Flaneren herontdekt Vrolijker makende nostalgie sle pen we wel weg uit die talrijke ro mantische échte badplaatjes waar we regelmatig in- en uitfietsen. Zo als Sellin, Binz, Baabe, Göhren, Glo- we of Sassnitz. Stadjes waar de glans van de negentiende eeuw weer als vanouds vanaf straalt, sinds de statige villa's, landhuizen, hotels en strandpaviljoens na de Duitse eenwording zijn gerestau reerd. Gelegen langs fraaie lanen met lindebomen en vanachter hun prachtige facades en veranda's koesteren zij niet alleen het verle den -gegoede burgers uit Berlijn waren er graag geziene gasten- maar staan ze open voor de moder ne toerist, die Rügen ook nu weer in groten getale weet te vinden. Langs de stranden mozaïeken bou levards, met een klassiek Kurhaus soms, waar het flaneren is heron- dekt. Met niet alleen strandpret, al wordt het zeewater er 's zomers nooit warmer dan zo'n achttien gra den, en verwant plezier, maar ook lange pieren die de zee op afstand houden en ons onwillekeurig aan Britse badplaatsen doen denken. Seebrücke in het Duits, met op de kop zo'n karakteristiek gebouw waar je kunt verpozen. Göhren heeft er een, en Sellin en Binz en vissersplaats Sassnitz. Waar oude vissers op bankjes op de kade lijd zaam toezien en het leven lang zaam van zich laten afglijden. Het is goed zo. Steile krijtrotsen Fietsen over Rügen betekent ver baasd staan over de verschillende landschappen waar je steeds weer doorheen trapt. En die ons doen denken aan Limburg en Flevoland. Of Denemarken waartoe het ooit behoorde. Velden vol geel kool zaad, glooiende weilanden met paarden en koeien, dichte beuken bossen, moerassen, heidevelden en steile krijtrotsen. En bijna vanaf elk punt zie je ergens wel de Oost zee of binnenwateren. We passeren kleine dorpjes, waar nog menig boertje keutert, maar waar tegelijkertijd ook de week- eindhuisjes oprukken. Met op elk hoekje wel een opgeknapte FeWo, een Ferien Wohnung. Afgewisseld door de grotere huizen van de he renboer. Fietsen over Rügen betekent ook af zien soms, want zo nu en dan staat een venijnig klimmetje in de weg en loopt de route niet uitsluitend over verharde paden. Een hybride fiets is daarom wel aan te bevelen. Je kunt ze overal huren. Over het al gemeen is het parcours vlak en voor ons goed te doen, ook al zijn we niet echt getraind. En wordt het echt te steil, zoals bij Seedorf, dan stap je toch gewoon af. Niks mis mee. En slechts een enkele keer moetje gebruik maken van een au toweg, zoals bij Sassnitz of even voor Sellin. Het zijn dan ook de minst aantrekkelijk stukjes van de route, die gelukkig meestal over goed bewegwijzerde fietspaden gaan, ver weg van uitlaatgassen en overige storende elementen. Paard en wagen Zoals het hoort weinig inspannin gen op de laatste dag. Vanuit Bree- ge gaan we per boot naar het eiland Hiddensee, waar fiets en paard en wagen de voornaamste transport middelen zijn. Een beetje onze Wadden, al past de 72 meter hoge Balcenberg niet helemaal in dat beeld. Maar weer wel de vuurtoren, de (smalle) duinenrij, de stranden, de schapen, weidevogels en Schot se Hooglanders. En 's zomers 200.000 dagjesmensen. Ook hier geldt dat de massa zich concen treert en je op de wat minder toe gankelijke plekjes minder mederei zigers tegenkomt. Wij hebben aan een halve dag ge noeg Hiddensee op de fiets te ont dekken, waarna de boot ons terug brengt naar Stralsund op het vaste land, Hanzestadje met een mooie historische binnenstad, waar wij dagen eerder aan onze fietstocht begonnen. Een twee uur durende boottocht waar we, na een glas bruisend bier, al snel indommelen. Komen we toch nog enigszins uitge rust weer thuis. Nederland vakantieland Door goedkope vliegvakanties en natte zomers vieren steeds minder «n Nederlanders de zomervakantie in eigen land. Waarom blijft u "O vakantie in Nederland vieren? jjgj Stem mee in de Graadmeter. Ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. O De vakantie begint al bij de voordeur. Vandaar dat de meesten liever een rustige autoreis hebben dan dat we in één ruk door tuffen. We vroegen in de vorige Graadmeter: hoe ziet uw ideale autorit naar de vakantiebestemming eruit? De uitslag: <9 Met hotelovernachting 32% 9 Via toeristische route 25% 1 Veel pauzes onderweg 17% 4/ In één ruk door 15% 9 Met nacht op camping 11% Transavia stopt op Oslo Luchtvaartmaatschappij Transavia stopt per 22 augustus met de vier voordelige routes van af Rotterdam, waaronder die naar Oslo. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS heeft nu voordelige tarieven geïntroduceerd vanaf Schiphol naar onder meer Oslo. De be schikbaarheid is wel beperkt. De vanaf-prijs van een retour Oslo is 139 euro inclusief toe slagen. Boeken kan via www.flvsas.com. Turkije onverminderd populair In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg het aantal Nederlandse toeristen naar Turkije 501.511. Dat is een stijging van 8,6 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2004. Ne derland neemt de vierde plaats in op de rang lijst naar Turkije, voorafgegaan door koploper Duitsland, Rusland en Groot-Brittannië. Met de Franse slag Ik heb eenfietsarrangement geboekt bij een reisorga nisatie en nu blijkt pas dat de routebeschrijvingen in het Frans zijn. Kan dit zomaar? Mirjam Dresmé van de ANVR: 'Wij hanteren geen richtlijnen waarin staat dat alle informa tie van een reisorganisatie per se in het Neder lands moet zijn. Van tevoren moetje wel we ten watje boekt. Als het een Franse touropera tor is, kun je dit verwachten. Bij een Neder landse organisatie leun je navragen of ze Ne derlandstalige informatie hebben. Als de tou roperator een bepaald deel van de reis voor je boekt, mag je er vanuit gaan dat de beschrij vingen in het Nederlands zijn. Bij de meeste reizen krijg je het van tevoren te horen als bij voorbeeld het reisgezelschap internationaal is. Dan kun je een Engelse gids verwachten.' Heeft u ook een vraag? Mail naar redactie@weqenermultimedia.nl. Voor meer vra gen en antwoorden: ga naar de website van deze krant en klik op de rubriek Reizen. wat u uw mobiele telefoon uitzet te tijdens de vlucht?' Het is in het riiegtuig het standaardverzoek van tabinepersoneel aan de passagiers. Mobiele telefoons kunnen immers ^apparatuur in de cockpit beïnvloe- fen, zo heet het. Maar in werkelijk- seid blijkt dat reuze mee te vallen. Met enkele aanpassingen is mobiel bellen in de lucht zelfs goed moge lijk. Volgend jaar bieden diverse luchtvaartmaatschappijen die optie, Kt als televisie lcijken op de laptop, -mailen en internetten kan inmid- kls al, al hangt er steevast een fors prijskaartje aan. Overigens kan momenteel in veel toestellen reeds gebeld worden, maor dan met een in de stoel ver bekte telefoon en dus niet met de ei gen gsm. De stoeltelefoon wordt geac tiveerd middels een creditcard, en het gebruik ervan is eveneens vrij prijzig. Luchtvaartmaatschappijen beschouwen deze nieuwe faciliteiten uiteraard niet alleen als service, maar ook als melkkoe. Veel airlines zijn sinds vorig jaar meer dan ooit bezig met moderne communicatie aan boord. Bestaande vliegtuigen worden aangepast, in nieuwe toestellen wordt al rekening gehouden met de installatie van de benodigde apparatuur. KLM is een van de maatschappijen die het laatst met de nieuwe dienstverlening komt. Sinds begin dit jaar is in tien Boeing 777's e-mailen en sms'en mo gelijk. Daarvoor moet gebruik ge maakt worden van het entertain- mentschermpje in de rugleuning van de stoel, dat ook in de economy class beschikbaar is. Goedkoop is het niet, het versturen of ontvangen van een bericht kost 2,50 dollar. Mede vanwege de kosten, die in de lucht circa tien keer zo hoog zijn als op de grond, zijn het tot nog toe vooral za kenreizigers die er gebruik van ma ken. Dat geldt ook voor internet. Wie zich tijdens een lange vlucht verveelt kan het net op. Onder meer Lufthansa biedt breedband internet aan. Luft hansa vervult een voortrekkersrol op het gebied van moderne technologie. De Duitsers hebben al proeven uitge voerd met live televisie op de laptop aan boord, mede met het oog op het WK voetbal dat volgend jaar in Duits land wordt gehouden, en voeren die service zo snel mogelijk in. Aan boord van Singapore Airlines is het vanaf deze zomer mogelijk tv te lcij ken op de laptop. Amerikaanse maatschappijen liggen achter op al deze ontwikkelingen, hetgeen rechtstreeks te maken heeft met 11 september 2001 en de diepge wortelde angst voor terreuraansla gen. Amerikaanse autoriteiten wil len er absoluut zeker van zijn dat mo derne communicatiemiddelen in het vliegtuig niet storend werken op de boordapparatuur, en dat geldt met name voor de telefoons. Hoe gaat het bellen met de gsm straks in zijn werk? Via een een klein basisstation van het gsm-netwerk in het vliegtuig worden de gesprekken van de bellers verzameld en door een satelliet of straalzender verder geleid naar het netwerk op de grond. Wel moet nog een oplossing worden ge vonden voor het snelle bewegen van de beller door de lucht. Een ander probleem: hoe leg je het bellen aan banden? Veel mensen heb ben op de grond al de neiging (te) hard in hun mobieltjes te praten, dat zal in het vliegtuig nog meer gebeu ren om boven het motorlawaai uit te komen. Voor andere passagiers kan dit zeer storend werken. Een oplos sing is het invoeren van een of twee beluren, of het plaatsen van een ouderwetse glazen cel in het toestel, waar bellers zich even kunnen terug trekken. ALICE PLEKKENPOL Internetten aan boord kan al, straks ook bellen en tv kijken. Foto LUFTHANSA op het strand van Glowe. Kleine foto's: het gezellige Sellin, fietsen door vlak land en de pier van Sellin. Fietsen op Rügen kan uitstekend individueel (er zijn veel uitgestippelde rou tes) of via een reisorganisatie. Onder meer Cydetours en Eigen-Wijze Reizen gaan naar Rügen, andere touroperators bieden de deelstaat Mecklen- burg-Vorpommern aan (onder meer De Jong Intra en Vrij Uit). Informatie over Rügen, fietsroutes en fietsreizen: tel. 0049-3838-80 77 80, www.rueqen.de en www.insel-rueqen.com. Algemene informatie: Duits Verkeersbu reau, Postbus 12051, 1100 AB Amster dam, tel. 020-697 80 66 (tussen 9.30-12.30 uur), www.duitsverkeersbureau.nl Het KdF-hotel rot langzaam weg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 35