Gereedschap bekent kleur Garnalencocktail op z'n Turks smaakt ook goed Elk merk heeft zijn eigen jasje Sexy-chic Voor haar Elk gereedschapsmerk probeert met zijn eigen kleur de klant te lokken. Makita mikt met blauwgroen gereedschap op bouwvakkers en andere vaklui. factie bijlagen: u i lyvv.pzc.nl Liipactie@pzc.nl 314460 AA Goes Lertentie-exploitatie: MiddenrZeelgnd: 0113-315520; -,-Vlaanderen: 0114-372770; 020-4562500. illerdag 23 juli 2005 Black Decker heeft aomenteel rood als huiskleur. De wand met gereedschap in de bouwmarkt lijkt wel een snoepkraam. Met elk merk zijn eigen kleurtje. Liefst zo fel opvallend mogelijk want de klant moet gelokt worden. Maar toch is het vreemd dat alle producten van een merk dezelfde kleur meekrijgen. Of juist niet? De Nederlandse modeontwerper Percy Irausquin kan zijn eigen modelijn ontwikkelen. Hij heeft onderdak gevonden bij moshi moshi, vertegenwoordiger van luxe merken als Evisu en Puma Black Label. Sinds 2002 brengt het Nederlandse bedrijf ook ei gen merken op de markt. Iraus quin vergaarde bekendheid als winnaar van de Frans Molenaar Fashion Award, maar tot nu toe lukte het hem niet in de winkels door te dringen met zijn wel als 'sexy-chic' gekenschetste ont werpen. Zijn kleding zal binnen kort worden verkocht via luxere modezaken in West-Europa, ge woon onder de naam Percy Irausquin. der Arno Vogels. Toen werd er binnen het bedrijf voor een 'drie kleur' gekozen: rood voor de pro--: fessionelere markt, grijs/zilver voor de beginnende klusser en groen voor de echte starters. In middels is de kleurkaart weer veranderd en kent B&D nog maar twee kleuren: rood en groen. Rood, sommigen noemen het oranje, is de belangrijkste kleur voor zo'n beetje alle pro ducten van Black Decker. Groen zijn nog maar een stuk of vijf wat goedkopere apparaten, zeg maar voor klussers die am per ooit een gat in de muur ge boord hebben. „De huiskleur rood zal zeker tot 2008 niet ver anderen", bezweert Vogels. „Bij de grotere klusmarkten kijk je tegenwoordig tegen een wand van wel twaalf meter apparaten aan. Dan moet je toch opvallen. Natuurlijk gaat het om de kwali teit, maar de klant moet eerst ge lokt worden. Pas dan kijkt hij op de kaartjes." Meest opvallende lokker is het klusmerk voor de echte prof: De- Walt (sinds 1960 overigens een dochtermerk van Black Decker), uitgevoerd in knallend geel met zwart. Kleuren die vol gens woordvoerster Rachèl Jans- sens, na uitvoerig marktonder zoek, in 1992 gekozen zijn om dat het internationale veilig- heidskleuren zijn. Maar natuur lijk ook bedoeld om op te vallen tussen alle groene en blauwe klopboorders en vlakschuur- ders. In elk geval zo uniek dat ze wereldwijd als handelsmerk gedeponeerd zijn. Makita mikt ook op bouwvak kers en vaklui, maar doet dat al jaren met blauwgroene produc ten. „En die kleur is zo herken baar dat we daar nog wel jaren mee door zullen gaan", zegt woordvoerder Ad Huizenga. „Want juist de kleur maakt de herkenbaarheid van een merk zo groot. In het verleden hebben we wel eens een afwijkend kleur tje gehad voor een speciale edi tie van een slagschroefdraaier maar dat was eenmalig. De inno vaties, denk aan ergonomie en trillingsdemping, zitten in het apparaat zelf. De kleur is niet meer dan cosmetica. De buiten kant waaraan de klant ons her kent." Voor Bosch is dat, ook weer na uitgebreid marktonderzoek, sinds een jaar of vijf groen. „Vol gens een marktstudie de beste kleur voor de doe-het-zelf- markt", zegt woordvoerster Vio- laine Holtzmann. „Groen is de kleur van hoop en vrijheid." Grappig genoeg komt Skil, dat samen met Bosch en Dremel on der dezelfde paraplu zit, ook na uitgebreide research juist tot de conclusie dat zwart met rood de sterkste combinatie is voor alle boormachines, decoupeerzagen enzovoorts. Studies gaan blijk baar net zo veel kanten op als Kleurige kralen en elastiekjes. Al in de tijd van de missionaris sen populair, dus wat voor nieuws zou je daarover nog kun nen melden? Zenner, een bedrijf gespecialiseerd in haaraccessoi- res, heeft ze aan elkaar vastge maakt en zegt daarmee een heel nieuw product te hebben. Het is bedoeld voor kinderen. De elas tiekjes zijn via een ketting van kralen aan elkaar verbonden en met enige fantasie zijn daar vol gens Zenner de meest waanzin nige haarcreaties mee te maken. 'Double Loops' zijn ze gedoopt, en ze zijn er in de kleuren roze, lila, fuchsia en turkoois. Meer informatie: www.zenner.nl. Skil houdt het op zwart met rode accenten. zeventig, toen de doe-het-zelf- markt in Nederland begon op te komen, het populairst. Een logi sche kleur, aldus trendwatcher Zuzanna Skalska van Van Berlo Studio's in Eindhoven. „Met oranje maak je duidelijk: pas op, gevaarlijk, dit is gereed schap", zegt de specialiste op het gebied van kleuren en mer ken. Toen de klusbedrijven daar na hun aandacht gingen richten op de 'gewone consument', wer den de 'warmere' kleuren groen en rood populair. Precies zo ging het bij Black Decker dat in 1957 op de Neder landse markt kwam. „Na wit-oranje was tot 2002 alles groen", zegt B&D-woordvoer- Als BMW alleen maar gele auto's zou verkopen en Swatch uitsluitend blauwe hor loges zou iedereen dat buitenge woon raar vinden. Dom mis schien ook, want consumenten willen nu eenmaal graag iets te kiezen hebben. Maar toch is dat in gereedschapsland de gewoon ste zaak van de wereld. In de klusmarkt zie je geen fratsen of frivoliteiten. Elk merk heeft steevast al zijn producten in het zelfde jasje gestoken. Of het nu een boormachine, schuurappa- raat of decoUpeerzaag is, de kleuren van het tenue zijn altijd gelijk. Oranje en metaalachtige kleu ren waren in de jaren zestig en 7oor zover ik weet is er in Zee land geen Turks restaurant, fiarom reis ik naar Bergen op Zoom Bar er zelfs drie zijn. Turks Specia- Üeiten Restaurant Ocakbasl is twee taanden geleden geopend in het iffld waar voorheen het voortreffelij- Evisrestaurant Vistro Hildemisse bs gevestigd. Helaas voor de vislief- ^bberzijn Jos en Hilde Machielsen ;aeen verdiende rust gaan genie- to,in Zeeland uiteraard. ^eigenaar en chef-kok van Ocak- leerde het vak in Turkije en hij hokte lange tijd in een ander Turks fötaurant in Bergen. Na twee jaar aBreda te hebben gewerkt, is hij nu 'oorzichzelf begonnen. Als ik op een pkhete middag de menukaart lees febuiten voor het raam hangt, ïordik naar binnen gehaald door de ïoervan de eigenaar die me onmid- «Ujk iets te drinken aanbiedt. Die SWoonte om voorbijgangers uit te sdigen iets te komen drinken, is ons onbekend, maar in het oostelijke Middellandse Zeegebied is dat heel gewoon, het hoort bij de gastvrijheid die in deze landen wat manifester is dan bij ons. Het blijkt dat de gastheer in Nijme gen woont en dat hij zo nu en dan een handje komt helpen. Eigenlijk doet zijn zoon de bediening, maar die gunt hij vandaag bij deze hitte, een middagje aan het strand. Hij ver telt me ook dat de naam Ocakbasl meerdere betekenissen heeft. Zo staat het voor een vuurtje buiten waarop even wat wordt gegrild of ge kookt, maar duidt het ook de koks baas bij dat vuurtje aan. Het wijst in ieder geval op een ambachtelijke aan pak en dat belooft veel. Mijn verwachtingen worden boven dien nog eens versterkt door het ver haal van de enige gast die ik binnen aantref. Dat blijkt een echte Berge- naar te zijn en een liefhebber van de Turkse keuken. Hij zegt dat Ocak basl inmiddels zijn favoriete restau rant is geworden en dat niet alleen vanwege de vriendelijke prijsvoering maar vooral om de kookkunsten van de eigenaar. „Ik heb wel eens gepro beerd om gerechten thuis na te ma ken, maar hoewel ik alle kruiden heb, is me dat nog nooit gelukt. De smaak van Ocakbasl is niet te repro duceren." Voor de oppervlakkige beschouwer lijkt het menu in alle Turkse restau rants gelijk en dat komt waarschijn lijk doordat veel ingrediënten steeds weer terugkeren: gehaktballen, kebabs, pilavrijst, aubergines enzo voorts. Maar er zijn heel subtiele ver schillen door gebruik van kruiden en specerijen en de diverse delen van Turkije hebben hun eigen keukens en specialiteiten. Zo is Gaziantep in het zuidoosten het meest bekend om zijn kebabs, op spiezen gegrild vlees en Bölu in het noorden om zijn stoof potten. De Turkse keuken is sterk beïnvloed door die van oude noma denvolken en naast olijfolie wordt dan ook boter vrij vaak gebruikt. Uit de Perzische keuken stamt de voor liefde voor vruchten die vaak als zoetmiddel worden toegepast in ge rechten. Een voorbeeld is de garna lencocktail (€6,50) van Ocakbasl waarin de chef behalve whiskysaus ook appel heeft verwerkt. Door daar- AAN TAFEL Rien van Reems naast bepaalde kruiden te gebrui ken, smaakt die garnalencocktail heel anders dan de West-Europese. Om een idee te krijgen van de voorge rechten uit de Turkse keuken heb ik karisik meze besteld, €7,50 voor één persoon en €15,- voor twee personen. Ik krijg een bord dat tot de rand is gevuld met zes verschillende voorge rechtjes, dolma's, ofwel met rijst en kruiden gevulde gemarineerde drui venbladeren, die ik niet apart op de kaart kan ontdekken, evenmin als de zeer pittige puree van aubergines en tomaten, die een zachte tegenhanger heeft in de patlican salata van auber gine, fetakaas, groente, knoflook en kruiden (apart besteld €5,-). Op mijn bord vind ik ook ispanakli börek (€4,-), spinazie met fetakaas in bla derdeeg gebakken en de beroemde cacik (€4,-), een zalfje van Turkse yoghurt, komkommer, knoflook en kruiden. Al deze salades gaan verge zeld van een mandje met Turks brood. Het aantal salades in de Turkse keu ken moet ontelbaar zijn. Anders dan bij ons behoren ook allerlei smeer sels tot deze categorie en de patron van Ocakbasl kan zo vijftig verschil lende maken, zo hoor ik van zijn broer. Veel komt in Turkije van de houts koolgrill en Ocakbasl maakt verschil tussen schotels van de grill, izgara cesitleri en mixed grill-gerechten, ka risik izgara cesitleri. De eerste be staan uit een enkele vleessoort, zoals de bekende patlican kebab, kalfs vlees met aubergine, tomaten, papri ka en champignons aan een spies (€14,50) en bildircin izgara ofwel kwartels van de grill (€9,50). Bij de mixed grill zijn de borden gevuld met diverse vleessoorten. Een voor beeld is de harem kebab (€13,50) die bestaat uit köfte, lamskotelet, lams- haas en döner. Bij al die gerechten serveert Ocak basl aardappeltjes, salade en rijst die op Turkse manier is gekookt in een krachtige bouillon. Dat alles krijg ik ook bij mijn izgara köfte, drie platte ballen gehakt van kalfs- en lamsvlees die pittig zijn ge kruid en extra smaak kregen toege voegd van de houtskoolgrill (€9,50). De aardappeltjes vind ik een beetje veel van het goede en bovendien te Nederlands, maar de aubergines in gekruide saus zijn heerlijk. Met een glas volle rode huiswijn en een plezierige ambiance tussen de ro de draperieën van Ocakbasl bevalt de wederkennismaking met de Turk se keuken me uitstekend. Turks Specialiteiten Restaurant Ocakbasl Antwerpsestraat 1 4611 AA Bergen op Zoom Tel. 0164-255831 Geen sluitingsdag Keuken open van 8 tot 12 met kleine gerechten, van 12 tot 16 uur met be perkte kaart en van 16 tot 23 uur voor a la carte. Reserveren: verstandig Creditcards: nog niet Vegetarisch: diverse gerechten Kinderen: kindermenuutjes Rolstoel: toilet moeilijk toegankelijk Roken: niet gescheiden Glutenvrij: tevoren overleggen DeWalt biedt, in knallend geel met zwart, gereedschap voor de 'echte prof'. een boormachine op een gladde tegelmuur. Maar alle woordvoerders zijn het er roerend over eens dat het voor de consument het makke lijkste is als elk merk zijn eigen kleurcombinatie aanhoudt. Of zoals trendwatcher Skalska zegt: „De kleur maakt het merk. In kwaliteit zit er natuurlijk nog minimaal verschil tussen bij voorbeeld Bosch en Black Decker. Dan is kleur dus een heel belangrijke manier om je zelf van de ander te onderschei den." Dat de meeste merken daarbij in vrij basale kleuren als rood, blauw en groen blijven hangen, is volgens haar ook logisch. „Het is onzin om bijvoorbeeld een gouden boormachine te ma ken. Dat is kitsch en dat werkt niet. De doe-het-zelf-markt is niet zo trendgevoelig. En er is ook nog een hele prakti sche verklaring: omdat in de meeste apparaten veel kunststof verwerkt zit, is het nagenoeg on mogelijk om die in flitsende hoogglans of metallic kleurtjes te fabriceren. „En dan blijven er dus maar een paar kleuren over", constateert Skalska. Hans van Alebeek

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31