PZC
Bergop is de waanzin compleet
Hardrijders moeten uit de Tour
PZC
Basken misdragen
zich op Pla d'Adet
17
sperman, Batman en een dronken nepagent met jarretels
Eerbetoon
Christian Paccoud
is een specialist
van Tourtoto's
maandag 18 juli 2005
'ülNT-LARY-SOULAN - Lan-
Armstrong zit nog steeds op
L fiets. Het moet een opluch-
ijjo zijn. Voor de renner zelf,
jjjn ploeg én de Tourorganisa-
lifiWant na de enorme gekte in
Alpen moest het peloton dit
jsrtkeinclc de waanzin in de Py-
nneeèn verteren.
pietis dagelijks weer een hele ge-
I[Uitstelling als het aantal aanrij
den met overenthousiaste
importers minimaal is geble-
0. Want het gaat niet altijd
soed Daar kan Leon van Bon
meepraten. Hij moest ge
beerd de Tour verlaten na
«n harde botsing met een foto-
ïraferende fan.
laisten Ki-oon had, in de Voge-
S(i, in een fractie van een secon-
demoeten beslissen. Midden' op
weg stond een man, op een
jeukentrapje, te fotograferen.
.Links, rechts of onder dat trap
door, idioot?" Kroon had zich
Ijisteren verbaasd over de Baski-
ambiance. „Maar het was
gevaarlijk, want de meesten
Laren zo dronken als een tor."
De Rabobank-renner is niet de
die dergelijke anekdotes
teelt. Iedere coureur schiet wel
Ln moment in gedachten waar-
tin hij achteraf beseft ddt hij
door het oog van de naald is ge
dropen. Bergop is de gekte com-
jjeet
Superman, Batman, de Aardbei
til Toulouse en die dronken
rep-agent met jarretels, ze had
den dit weekeinde allemaal hun
plekje weer gevonden. Zater
dag, op de laatste klim naar
Ax-3 Domaines, was pas een
dleine twee kilometer onder de
jop, daar waar de hekken begon-
a rijweg voor de renners
A i
mbcfhs
tetovordeTOUR op de PZC-site: v.
LEZAT-SUR-LEZE - Verschil
lende renners reden gisteren de
dappc naar Pla d'Adet met een
nil armbandje met daarop 'Fa-
bio'geschreven. Het was een eer-
kloon aan de vandaag precies
lien jaar geleden overleden Itali
aan Fabio Casartelli. De toenma
lige ploeggenoot van Lance Arm
strong ging onderuit in de afda
ling van de Portet d'Aspet. Die
tol werd gisteren eveneens be
klommen.
foto Gero Breloer/EPA
SPORTREDACTIE
Stationspark 28
«60 AA GOES
Tel: 0113-315640
Fax:0113-315669
E-mail: sport@pzc.nl
Jan Dagevos (chef)
I Frits Bakker
(coördinator zuid)
koen de Vries
(coördinator midden)
Rudy Boogert
(coordinator noord)
Bauke 8oersma
Roeland van Vliet
Barry van der Hooft
CENTRALE REDACTIE
Stationspark 28
Postbus 31
«60 AA GOES
Tel: (0113)315500
.Fax:(0113)315669
R-mail: redactie@pzc.nl
'NTERNET
"ww.pzc.nl
E-mail: web@pzc.nl
weer breder clan het geitenpad
dat hier vijftig, zestig jaar terug
nog liep. Gisteren waren ze er al
lemaal weer. De Aardbei was
het rottingsproces nabij, zijn
vrienden minstens zo verlept.
Tienduizenden anderen deelden
de berm. En de weg. „Als ik Pe-
reiro in de laatste kilometers al
had willen inhalen, dan kon dat
niet eens", vertelde ritwinnaar
Hincapie. Traditiegetrouw wa
ren de Basken in de meerder
heid. Gek op fietsen, maar voor
al trots op hun 'land' en dus ge
negen veel risico te nemen om
maar met hun vlaggen en leuzen
in beeld te komen. „Superen
thousiast, maar wel erg handtas
telijk", vond Joost Posthuma.
Twee supporters werden 'overre
den' door een motor van de Fran
se televisie, die de koplopers pro
beerde te volgen. Johan Bruy-
neel, ploegleider van Arm
strongs Discovery-formatie,
kent de oplossing voor het sup
portersprobleem. Maar weet dat
die niet haalbaar is. „Je kunt nu
eenmaal niet aan beide kanten
van de weg 4000 kilometer hek
ken zetten'. Maar het zou wel het
beste zijn."
Discipline
Het grootste gevaar voor Arm
strong, zegt Bruyneel. zijn cle
toeschouwers. Niet zijn concur
renten, maar de dagjesmensen
kunnen Armstrong van zijn ze
vende geel afhouden. „Er is de
laatste jaren veel gedaan om de
veiligheid te verbeteren voor de
renners. De verplichting om een
helm te dragen is bijvoorbeeld
een hele verbetering geweest.
Maar ik ben bang dat je niet
veel meer kunt doen dan de men
sen discipline bij te brengen."
Maar al die fans, wier gemoed
vaak reeds vroeg in de middag
al beïnvloed is door de hitte en
bovenmatig drankgebruik, leer
je niet snel pootjes geven. Of net
jes klappen. Wie bergop niet
even meegerend heeft, water
heeft gespoten over verhitte ren-
nershoofden, een fotootje voor
thuis heeft gemaakt of geen
duwtje heeft gegeven aan de
niet-klimmers in cle bus, is niet
naar de Tour geweest. Denken
ze. Twee jaar terug raakte Arm
strong op weg naar Luz-Ardi-
den nog verstrikt in een tasje, tij
dens de klimtxjdrit naar Alpe
d'Huez stond hij in 2004 doods
angsten uit.
„Het is een grote zorg. Nu en in
de toekomst. Ik vind het ieder
jaar weer een mirakel als Lance
ongeschonden Parijs bereikt",
zucht Bruyneel.
Gigantisme
Ook Tourdirecteur Jean-Marie
Leblanc en zijn opvolger Christi
an Prudhomme onderkennen
het risico. Ze waarschuwen voor-
het 'gigantisme', maar weten de
oplossing niet.
Het aantal volgauto's is in te per
ken, de reclamekaravaan kan
makkelijk uit wat wagentjes
minder bestaan. En het is een
voudig om de maximumsnel
heid voor geaccrediteerde Tour
volgers te begrenzen. Maar hoe
zeg je miljoenen enthousiastelin
gen dat ze beter niet kunnen ko
men kijken? Wielrennen is im
mers een volkssport, zonder toe
schouwers is er voor niemand
wat aan. GPD
Met duizenden maken ze in de Tour de bergetappes onveilig. Kleurrijk, origineel, knotsgek soms, maar vaak ook hinderlijk in beeld en een
plaag voor de renners. foto Wouter Borre/GPD
door Edward Swier
SAINT-LARY - Ruim duizend
Baskische wielerfans hebben in
de nacht van zaterdag op zon
dag vernielingen aangericht aan
Tourwagens die richting de fi
nish op de Pla d'Adet reden.
Een chauffeur van de Spaanse
omroep TVE_ kreeg de schrik
van zijn leven toen een grote kei
door zijn ruit naar binnen
vloog. Het Nederlandse bedrijf
Movico, dat onder meer zorg
draagt voor het erepodium, de
commentaarwagen en diverse
vip-wagens, was ook doelwit
van de wielerfans.
De Basken, duidelijk onder in
vloed van alcohol, gooiden met
dranghekken, stenen en flessen.
Movico-directeur Wim van de
Waarsenburg: „De jongens die
onze wagens rijden, zijn vrese
lijk geschrokken. Het was beang
stigend. Ze gaan niet naar de
Tour om in levensgevaar ge
bracht te worden. De meesten
hebben de hele nacht niet gesla
pen."
De Basken hadden enkele hon
derden meters onder de top hun
kamp opgeslagen en waren niet
van plain te wijken voor de wa
gens. Al snel liep het uit de
hand. „De schade bij ons beperk
te zich tot wat gebroken ruiten
en spiegels en enkele deuken.
We hebben erger kunnen voorko
men door de wagens die nog on
der aan de berg stonden te mel
den dat ze beter de nacht bene
den konden blijven."
Volgens Van de Waarsenburg
zal de Tourdirectie iets moeten
ondernemen. „We hebben al va
ker aangedrongen op politie-
steun bij de nachtelijke trans
porten. Ik denk dat de zaak na
deze Tour bij de evaluatie se
rieus besproken moet worden.
Het gaat anders een keer heel
erg fout." GPD
Kinderen langs de route zijn grootste zorg van Franse politie
door René Schrier
SAINT-LARY-SOULAN - Zijn
grootste zorg is de veiligheid
van kinderen langs de route. Ka
pitein Thierry Davaut van de
Franse gendarme is chef van de
in totaal 53 politiemensen die
op het parkoers van de Tour de
France de renners en de honder
den auto's van reclamekaravaan
en volgers begeleiden.
Wie zo'n stoet langs ziet komen,
verbaast zich wel eens over de
hoge snelheid waarmee auto's
en motoren voorbij razen. Wie
zelf in de koers zit, verbaast
zich over de ouders die hun kin
deren niet beter bij zich houden
en soms de weg op laten schie
ten om een foldertje te pakken.
De doorkomst van de koers en
de volgers gaat vaak gepaard
met veel lawaai van claxons en
sirenes. Dat is maar al te zeer no
dig om cle mensen te waarschu
wen dat er iets op komst is. De
toeschouwers zijn vrolijk, opge
wonden, gespannen en willen
graag alles als eerste zien. Vol
wassenen waarschuwen hun kin
deren dat ze voorzichtig moeten
zijn. Maar zodra de reclamekara
vaan passeert, lijkt het wel alsof
het publiek verandert in een
hebzuchtige graaiende massa.
De toeschouwers zouden bij wij
ze van spreken elkaar vertrap
pen om een sleutelhanger of een
ander prul in handen te krijgen.
Enkele jaren geleden hebben de
mensen van de reclamekara
vaan om die reden al de instruc
tie gekregen om het materiaal
zo mogelijk over de mensen
heen, achter de rij toeschouwers
te gooien. Want het gaat helaas
wel eens mis. In 2000 in de etap
pe overleed een jongetje in de
etappe naar Draguignan in de
Provence, nadat hij was aangere
den door een van de reclameau
to's.
Escorte
Kapiteit Davaut van de Garde
Républicaine vormt met zijn
mensen het zogenaamde escorte
presidentiël. Ze zorgen niet al
leen voor de begeleiding van
wielerkoersen in Frankrijk,
maar escorteren ook de Franse
president, minsters en andere
(buitenlandse) hoogwaardig
heidsbekleders. De 44-jarige Da
vaut xijdt nu voor het tweede
jaar in deze functie met de Tour
mee. Zelf zit hij in de comman
dowagen. Van de 53 gendarmes
rijden er 45 op een motor. Deze
45 zijn verdeeld over twee groe
pen; een groep van 13 motoren
en een auto voor de reclamekara
vaan en een groep van 30 moto
ragenten en een commandant in
de auto. Dit jaar zijn het alle
maal mannen. Volgend jaar zul
len er waarschijnlijk twee vrou
wen op de motor meegaan.
De agenten verdelen zich over
de karavaan en houden de veilig
heid op het parkoers in het oog.
Dat wil zeggen dat ze kijken of
de chauffeurs niet gevaarlijk rij
den, of ze niet onnodig hard rij
den en of het verkeer goed door
stroomt. Twee van de agenten
op de motor hebben radarappa-
ratuur bij zich om snelheden te
kunnen meten. Iedere avond is
er een vergadering van het vei
ligheidscomité, waar Davaut bij
zit. Alle overtredingen worden
dan besproken. En als het nodig
is, worden er sancties uitge
deeld. Dan wordt een chauffeur
voor één of meerdere dagen, of
zelfs definitief als daar aanlei
ding toe is, uit de Tour gezet.
Het is niet zo dat iedere Tourvol
ger zich exact aan de verkeersre
gels moet houden. Rotondes mo
gen rechts en links genomen
worden, van verkeerslichten
hoef je je niets aan te trekken en
doorgetrokken strepen en derge
lijke bestaan niet. Aan de ande
re kant gelden weer wel de gewo
ne Franse verkeersregels voor
bijvoorbeeld het bellen met een
gsm-telefoon tijdens het rijden,
het dragen van autogordels en
het alcoholgebruik.
De gendarme-kapitein geeft aan
dat het wel degelijk voor kan ko
men dat auto's te hard rijden.
Want de Tour karavaan be
weegt met een zekere snelheid
over de Franse wegen en die
snelheid wordt natuurlijk in eer
ste instantie bepaald door de
renners, maar ook door de gen
darmes die voor en aan het eind
van de koers rijden. De kara
vaan moet een beetje compact
blijven. Het kan niet zo zijn dat
er een ellenlang lint van volgwa-
gens ontstaat dat de wegen uren
lang verstopt.
Davaut en zijn mannen volgen
de hele Tour. Van de proloog tot
de finish in Parijs. Ook als de
Tour de France in het buiten
land rijdt, gaan ze mee. „In het
najaar wordt het parkoers be
kend en als zich dat in het bui
tenland afspeelt, nemen wij con
tact op met de plaatselijke poli
tie. Natuurlijk heeft die ook zijn
competenties, maar wij hebben
wel de ervaring en de kennis
van de gang van zaken in de
Tour de France. Wij begeleiden
niet alleen de Tour de France,
maar alle grotere wielerwedstrij
den in Frankrijk. In de praktijk
is het nogal eens zo dat er bij
een rit in het buitenland iemand
van ons en iemand van de poli
tie van het bewuste land samen
rijden."
Privégebied
Frankrijk kent verschillende po
litieorganisaties. De gendarme
is een militaire politie en te ver
gelijken met de Nederlandse ma
rechaussee. Naast de gendarme
worden voor de Tour de France
in Frankrijk nog eens 23.000
mensen van de France police in
gezet. Ze staan op ieder kruis-
Totschnig held voor Oostenrijk
AX-3-DOMAINES - Georg Totschnig boekte zaterdag in
Ax-3-Domaines in de veertiende etappe van de Tour de
France een historische zege voor Oostenrijk. De laatste
landgenoot die een rit in de Tour won, was namelijk Max
Bulla in 1931.
Bulla pakte het 74 jaar geleden overigens wel goed aan.
Plij won in Dinan de tweede etappe, hield daar een dag de
gele trui aan over, won vervolgens rit nummer twaalf in
Marseille en sloot af met winst in de zeventiende etappe
in Aix-les-Bains. ANP/AFP
Rabobank spekt kas in de Tour
SAINT-LARY-SOULAN - De Rabobank-wielerploeg
heeft de kas de afgelopen twee weken flink gespekt in de
Tour de France. Dankzij de ritzeges van Michael Rasmus
sen en Pieter Weening en de goede prestaties van de for
matie in het bergklassement werd tot op heden 49.820 eu
ro verdiend. Alleen de Discovery-ploeg van Armstrong
vergaarde tot op heden meer: 52.330 euro. De derde
plaats in het geldklassement is voor T-Mobile (49.540 eu
ro), gevolgd door Crédit Agricole (37.900), Gerolsteiner
(37.160) en Davitamon-Lotto (35.730). De Basken van
Euskaltel moeten het met veel minder doen. Na vijftien
etappes vergaarde Euskaltel een schamele 3810 euro. Dat
is precies 423,33 euro per renner. GPD
Markerink wint rit in Bretagne
PIPRIAC - De Nederlandse wielrenster Loes Markerink
heeft de vierde etappe van de internationale Ronde van
Bretagne op haar naam .geschreven. De renster van
@Work was aan het einde van de 105 kilometer lange rit
van St Meen le Grand naar Pipriac de snelste van een kop
groep van acht. Eerst was er een kwartet vluchters weg,
maar Markerink sprong er in de finaleronden samen met
drie andere rensters naar toe. Dat achttal bleef uit de
greep van het peloton, waarna de 19-jarige Raaltense de
snelste bleek. Het was haar tweede zege van dit seizoen,
nadat de wereldkampioene bij de junior-vrouwen van
2003 (in Hamilton) in het voorjaar het criterium van
Straelen op haar naam schreef. ANP
Nys kampioen mountainbike
TERVUREN - Sven Nys is in Tervuren Belgisch kam
pioen mountainbike geworden.
De Belgische- en wereldkampioen veldrijden had bij de fi
nish twee minuten en 31 seconden voorsprong op Jimmy
Tielens. Björn Brems werd derde op 4.12. Voor Nys is dit
een eerste stap in de richting van zijn olympische droom.
De veldrijder wil koste wat het kost deelnemen aan de
Olympische Spelen van Peking 2008, maar als veldrijder
is dat niet mogelijk. Nys blijft zijn carrière als veldrijder
wel voorrang geven.
Monfort kiest voor Cofidis
SAINT-LARY-SOULAN - De Belgische wielrenner Maxi
me Monfort rijdt de komende twee seizoenen voor de
Franse ProTourploeg Cofidis. De 22-jarige Belgische be
lofte is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen bij Land-
bouwkrediet-Colnago. In zijn eerste seizoen als profren
ner, in 2004, won Monfort de Ronde van Luxemburg.
punt en eventueel gevaarlijke
punten. Zij bewaken de orde
langs de weg. Davaut legt uit
dat het parkoers van de Tour en
kele uren wordt afgesloten en tij
delijk een stukje privégebied
wordt van de Tourorganisatie.
Om die status te kunnen garan
deren zijn politiemensen nodig.
Het publiek zou het van een
goedbedoelende vrijwilliger, die
toevallig de wielerorganisatie
een handje helpt, niet pikken.
Hoe goed alles ook wordt voor
bereid, Davaut blijft altijd be
zorgd. Hij kan niet begrijpen
dat sommige ouders hun kinde
ren niet aan de hand houden bij
de passage van de renners en de
reclamekaravaan. Hij noemt het
onbegrijpelijk dat het leven van
de kinderen wordt geriskeerd
omwille van wat reclamemate
riaal. Davaut, zelf vader van
twee kinderen: „Kinderen zijn
een zeer kwetsbare groep. Ze
zien minder, denken nog niet zo
goed na en je kunt het hen niet
kwalijk nemen dat ze graag de
cadeautjes die worden toegewor
pen willen oprapen."
Christian Paccoud
foto Camile Schelstraete
De Franse gendarmes waken niet alleen over de veiligheid van de toeschouwers, maar wijzen de renners ook de weg op gevaarlijke punten
van het parkoers. foto Gero Breloer/EPA
De Tour de France is 's werelds
grootste wielerspektakel en is
momenteel bezig aan de 92e edi
tie. Het evenement kent vele vol
gers, iii en buiten de koers. De
PZC brengt drie weken lang tal
van Tour-fanaten voor het voet
licht. Vandaag in deel 14 Christi
an Paccoud uit Terneuzen.
door Frits Bakker
TERNEUZEN - Wie de Tour
een beetje een beetje volgt, kan
er niet omheen. Lance Arm
strong rijdt zowat elke dag vol
door het beeld en Mart Smeets
geeft er meestal commentaar
bij. Christian Paccoud, een
53-jarige Fransman, die gebo
ren is in Lyon, maar al dertig
jaar in Terneuzen woont, moet
er mee leven.
„Ik moet wel kijken naar Arm
strong, omdat ik een fanatieke
volger ben van alles wat met
wielrennen te maken heeft."
Maar Smeets wil hij absoluut
niet horen. „Ik kijk naar de
Belg op tv."
Hij vindt Armstrong een béétje
en Smeets een beetje veel ver
waand. „Ze zitten in de Torn-,
maar hebben de pest aan Frank
rijk. Dat druipt er gewoon van
af. Het is gelukkig andersom
ook. De Fransen moeten niets
van Armstrong hebben. Smeets
kennen ze niet en dat is maar
goed ook. Die man houdt niet
van de Tour, hij houdt alleen
van zichzelf. Zie hem daar
maar zitten, 's avonds aan tafel
met zijn gasten. Ik kan er ge
woon niet naar kijken, zo arro
gant als hij daar zit te doen."
Het is, zo verzekert Christian
Paccou, niet vanwege zijn Fran
se chauvinisme. Want Fransen,
zegt hij net als Rinus Verboom,
houden niet van wielrennen.
„Weet je wat ze in een heel jaar
uitzenden? De Tour de France,
Parijs-Roubaix en de laatste ki
lometers van Parijs-Tours,"
Hij houdt zelf eerlijk gezegd
meer van de Ronde van Vlaande
ren dan van de Tour. „Kijken
doe ik wel (natuurlijk. Ik mis
geen minuut van wielrennen op
televisie. Dat begint in het vroe
ge voorjaar en eindigt met de
Ronde van Lombardije."
Dat hij verstand heeft van de
koers, blijkt wel uit de Tourto
to's. Paccoud heeft er zelf jaren
lang een georganiseerd als uit
bater van café Kolkzicht in Ter-
neuzen.
Paccoud, in zijn jonge jaren sup
porter van Poulidor en Anque-
til, stond vaker bovenaan dan
zijn klanten zelf. Want hij is nu
eenmaal kenner, die alles weet
van koersen en van renners.
„Ik ben weken van tevoren al
bezig met zo'n Tourtoto. Dan
selecteer ik 'de sprinters, de
klimmers en de klassementsrij
ders en maak er een mix van
voor mijn Tourspel."
Dit jaar is het minder. „Mijn
renners doen het niet zo goed.
Ik heb verkeerd gegokt, met
Galvez bijvoorbeeld. En met
Mentsjov en Karpets."
De Tour ziet hij dit jaar niet li
ve. Paccoud organiseerde vier
jaar lang een busreis naar de
proloog: naar Duinkerken, Pa
rijs, Luxemburg en Luik. „Dit
jaar, naar de Vendée, was het
iets te ver. We gokken maar op
volgend jaar, met die Zeeuwse
etappes. Het zou geweldig zijn
als Terneuzen een start zou krij
gen."