PZC Bergop is de waanzin compleet Hardrijders moeten uit de Tour PZC Basken misdragen zich op Pla d'Adet 17 sperman, Batman en een dronken nepagent met jarretels Eerbetoon Christian Paccoud is een specialist van Tourtoto's maandag 18 juli 2005 'ülNT-LARY-SOULAN - Lan- Armstrong zit nog steeds op L fiets. Het moet een opluch- ijjo zijn. Voor de renner zelf, jjjn ploeg én de Tourorganisa- lifiWant na de enorme gekte in Alpen moest het peloton dit jsrtkeinclc de waanzin in de Py- nneeèn verteren. pietis dagelijks weer een hele ge- I[Uitstelling als het aantal aanrij den met overenthousiaste importers minimaal is geble- 0. Want het gaat niet altijd soed Daar kan Leon van Bon meepraten. Hij moest ge beerd de Tour verlaten na «n harde botsing met een foto- ïraferende fan. laisten Ki-oon had, in de Voge- S(i, in een fractie van een secon- demoeten beslissen. Midden' op weg stond een man, op een jeukentrapje, te fotograferen. .Links, rechts of onder dat trap door, idioot?" Kroon had zich Ijisteren verbaasd over de Baski- ambiance. „Maar het was gevaarlijk, want de meesten Laren zo dronken als een tor." De Rabobank-renner is niet de die dergelijke anekdotes teelt. Iedere coureur schiet wel Ln moment in gedachten waar- tin hij achteraf beseft ddt hij door het oog van de naald is ge dropen. Bergop is de gekte com- jjeet Superman, Batman, de Aardbei til Toulouse en die dronken rep-agent met jarretels, ze had den dit weekeinde allemaal hun plekje weer gevonden. Zater dag, op de laatste klim naar Ax-3 Domaines, was pas een dleine twee kilometer onder de jop, daar waar de hekken begon- a rijweg voor de renners A i mbcfhs tetovordeTOUR op de PZC-site: v. LEZAT-SUR-LEZE - Verschil lende renners reden gisteren de dappc naar Pla d'Adet met een nil armbandje met daarop 'Fa- bio'geschreven. Het was een eer- kloon aan de vandaag precies lien jaar geleden overleden Itali aan Fabio Casartelli. De toenma lige ploeggenoot van Lance Arm strong ging onderuit in de afda ling van de Portet d'Aspet. Die tol werd gisteren eveneens be klommen. foto Gero Breloer/EPA SPORTREDACTIE Stationspark 28 «60 AA GOES Tel: 0113-315640 Fax:0113-315669 E-mail: sport@pzc.nl Jan Dagevos (chef) I Frits Bakker (coördinator zuid) koen de Vries (coördinator midden) Rudy Boogert (coordinator noord) Bauke 8oersma Roeland van Vliet Barry van der Hooft CENTRALE REDACTIE Stationspark 28 Postbus 31 «60 AA GOES Tel: (0113)315500 .Fax:(0113)315669 R-mail: redactie@pzc.nl 'NTERNET "ww.pzc.nl E-mail: web@pzc.nl weer breder clan het geitenpad dat hier vijftig, zestig jaar terug nog liep. Gisteren waren ze er al lemaal weer. De Aardbei was het rottingsproces nabij, zijn vrienden minstens zo verlept. Tienduizenden anderen deelden de berm. En de weg. „Als ik Pe- reiro in de laatste kilometers al had willen inhalen, dan kon dat niet eens", vertelde ritwinnaar Hincapie. Traditiegetrouw wa ren de Basken in de meerder heid. Gek op fietsen, maar voor al trots op hun 'land' en dus ge negen veel risico te nemen om maar met hun vlaggen en leuzen in beeld te komen. „Superen thousiast, maar wel erg handtas telijk", vond Joost Posthuma. Twee supporters werden 'overre den' door een motor van de Fran se televisie, die de koplopers pro beerde te volgen. Johan Bruy- neel, ploegleider van Arm strongs Discovery-formatie, kent de oplossing voor het sup portersprobleem. Maar weet dat die niet haalbaar is. „Je kunt nu eenmaal niet aan beide kanten van de weg 4000 kilometer hek ken zetten'. Maar het zou wel het beste zijn." Discipline Het grootste gevaar voor Arm strong, zegt Bruyneel. zijn cle toeschouwers. Niet zijn concur renten, maar de dagjesmensen kunnen Armstrong van zijn ze vende geel afhouden. „Er is de laatste jaren veel gedaan om de veiligheid te verbeteren voor de renners. De verplichting om een helm te dragen is bijvoorbeeld een hele verbetering geweest. Maar ik ben bang dat je niet veel meer kunt doen dan de men sen discipline bij te brengen." Maar al die fans, wier gemoed vaak reeds vroeg in de middag al beïnvloed is door de hitte en bovenmatig drankgebruik, leer je niet snel pootjes geven. Of net jes klappen. Wie bergop niet even meegerend heeft, water heeft gespoten over verhitte ren- nershoofden, een fotootje voor thuis heeft gemaakt of geen duwtje heeft gegeven aan de niet-klimmers in cle bus, is niet naar de Tour geweest. Denken ze. Twee jaar terug raakte Arm strong op weg naar Luz-Ardi- den nog verstrikt in een tasje, tij dens de klimtxjdrit naar Alpe d'Huez stond hij in 2004 doods angsten uit. „Het is een grote zorg. Nu en in de toekomst. Ik vind het ieder jaar weer een mirakel als Lance ongeschonden Parijs bereikt", zucht Bruyneel. Gigantisme Ook Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc en zijn opvolger Christi an Prudhomme onderkennen het risico. Ze waarschuwen voor- het 'gigantisme', maar weten de oplossing niet. Het aantal volgauto's is in te per ken, de reclamekaravaan kan makkelijk uit wat wagentjes minder bestaan. En het is een voudig om de maximumsnel heid voor geaccrediteerde Tour volgers te begrenzen. Maar hoe zeg je miljoenen enthousiastelin gen dat ze beter niet kunnen ko men kijken? Wielrennen is im mers een volkssport, zonder toe schouwers is er voor niemand wat aan. GPD Met duizenden maken ze in de Tour de bergetappes onveilig. Kleurrijk, origineel, knotsgek soms, maar vaak ook hinderlijk in beeld en een plaag voor de renners. foto Wouter Borre/GPD door Edward Swier SAINT-LARY - Ruim duizend Baskische wielerfans hebben in de nacht van zaterdag op zon dag vernielingen aangericht aan Tourwagens die richting de fi nish op de Pla d'Adet reden. Een chauffeur van de Spaanse omroep TVE_ kreeg de schrik van zijn leven toen een grote kei door zijn ruit naar binnen vloog. Het Nederlandse bedrijf Movico, dat onder meer zorg draagt voor het erepodium, de commentaarwagen en diverse vip-wagens, was ook doelwit van de wielerfans. De Basken, duidelijk onder in vloed van alcohol, gooiden met dranghekken, stenen en flessen. Movico-directeur Wim van de Waarsenburg: „De jongens die onze wagens rijden, zijn vrese lijk geschrokken. Het was beang stigend. Ze gaan niet naar de Tour om in levensgevaar ge bracht te worden. De meesten hebben de hele nacht niet gesla pen." De Basken hadden enkele hon derden meters onder de top hun kamp opgeslagen en waren niet van plain te wijken voor de wa gens. Al snel liep het uit de hand. „De schade bij ons beperk te zich tot wat gebroken ruiten en spiegels en enkele deuken. We hebben erger kunnen voorko men door de wagens die nog on der aan de berg stonden te mel den dat ze beter de nacht bene den konden blijven." Volgens Van de Waarsenburg zal de Tourdirectie iets moeten ondernemen. „We hebben al va ker aangedrongen op politie- steun bij de nachtelijke trans porten. Ik denk dat de zaak na deze Tour bij de evaluatie se rieus besproken moet worden. Het gaat anders een keer heel erg fout." GPD Kinderen langs de route zijn grootste zorg van Franse politie door René Schrier SAINT-LARY-SOULAN - Zijn grootste zorg is de veiligheid van kinderen langs de route. Ka pitein Thierry Davaut van de Franse gendarme is chef van de in totaal 53 politiemensen die op het parkoers van de Tour de France de renners en de honder den auto's van reclamekaravaan en volgers begeleiden. Wie zo'n stoet langs ziet komen, verbaast zich wel eens over de hoge snelheid waarmee auto's en motoren voorbij razen. Wie zelf in de koers zit, verbaast zich over de ouders die hun kin deren niet beter bij zich houden en soms de weg op laten schie ten om een foldertje te pakken. De doorkomst van de koers en de volgers gaat vaak gepaard met veel lawaai van claxons en sirenes. Dat is maar al te zeer no dig om cle mensen te waarschu wen dat er iets op komst is. De toeschouwers zijn vrolijk, opge wonden, gespannen en willen graag alles als eerste zien. Vol wassenen waarschuwen hun kin deren dat ze voorzichtig moeten zijn. Maar zodra de reclamekara vaan passeert, lijkt het wel alsof het publiek verandert in een hebzuchtige graaiende massa. De toeschouwers zouden bij wij ze van spreken elkaar vertrap pen om een sleutelhanger of een ander prul in handen te krijgen. Enkele jaren geleden hebben de mensen van de reclamekara vaan om die reden al de instruc tie gekregen om het materiaal zo mogelijk over de mensen heen, achter de rij toeschouwers te gooien. Want het gaat helaas wel eens mis. In 2000 in de etap pe overleed een jongetje in de etappe naar Draguignan in de Provence, nadat hij was aangere den door een van de reclameau to's. Escorte Kapiteit Davaut van de Garde Républicaine vormt met zijn mensen het zogenaamde escorte presidentiël. Ze zorgen niet al leen voor de begeleiding van wielerkoersen in Frankrijk, maar escorteren ook de Franse president, minsters en andere (buitenlandse) hoogwaardig heidsbekleders. De 44-jarige Da vaut xijdt nu voor het tweede jaar in deze functie met de Tour mee. Zelf zit hij in de comman dowagen. Van de 53 gendarmes rijden er 45 op een motor. Deze 45 zijn verdeeld over twee groe pen; een groep van 13 motoren en een auto voor de reclamekara vaan en een groep van 30 moto ragenten en een commandant in de auto. Dit jaar zijn het alle maal mannen. Volgend jaar zul len er waarschijnlijk twee vrou wen op de motor meegaan. De agenten verdelen zich over de karavaan en houden de veilig heid op het parkoers in het oog. Dat wil zeggen dat ze kijken of de chauffeurs niet gevaarlijk rij den, of ze niet onnodig hard rij den en of het verkeer goed door stroomt. Twee van de agenten op de motor hebben radarappa- ratuur bij zich om snelheden te kunnen meten. Iedere avond is er een vergadering van het vei ligheidscomité, waar Davaut bij zit. Alle overtredingen worden dan besproken. En als het nodig is, worden er sancties uitge deeld. Dan wordt een chauffeur voor één of meerdere dagen, of zelfs definitief als daar aanlei ding toe is, uit de Tour gezet. Het is niet zo dat iedere Tourvol ger zich exact aan de verkeersre gels moet houden. Rotondes mo gen rechts en links genomen worden, van verkeerslichten hoef je je niets aan te trekken en doorgetrokken strepen en derge lijke bestaan niet. Aan de ande re kant gelden weer wel de gewo ne Franse verkeersregels voor bijvoorbeeld het bellen met een gsm-telefoon tijdens het rijden, het dragen van autogordels en het alcoholgebruik. De gendarme-kapitein geeft aan dat het wel degelijk voor kan ko men dat auto's te hard rijden. Want de Tour karavaan be weegt met een zekere snelheid over de Franse wegen en die snelheid wordt natuurlijk in eer ste instantie bepaald door de renners, maar ook door de gen darmes die voor en aan het eind van de koers rijden. De kara vaan moet een beetje compact blijven. Het kan niet zo zijn dat er een ellenlang lint van volgwa- gens ontstaat dat de wegen uren lang verstopt. Davaut en zijn mannen volgen de hele Tour. Van de proloog tot de finish in Parijs. Ook als de Tour de France in het buiten land rijdt, gaan ze mee. „In het najaar wordt het parkoers be kend en als zich dat in het bui tenland afspeelt, nemen wij con tact op met de plaatselijke poli tie. Natuurlijk heeft die ook zijn competenties, maar wij hebben wel de ervaring en de kennis van de gang van zaken in de Tour de France. Wij begeleiden niet alleen de Tour de France, maar alle grotere wielerwedstrij den in Frankrijk. In de praktijk is het nogal eens zo dat er bij een rit in het buitenland iemand van ons en iemand van de poli tie van het bewuste land samen rijden." Privégebied Frankrijk kent verschillende po litieorganisaties. De gendarme is een militaire politie en te ver gelijken met de Nederlandse ma rechaussee. Naast de gendarme worden voor de Tour de France in Frankrijk nog eens 23.000 mensen van de France police in gezet. Ze staan op ieder kruis- Totschnig held voor Oostenrijk AX-3-DOMAINES - Georg Totschnig boekte zaterdag in Ax-3-Domaines in de veertiende etappe van de Tour de France een historische zege voor Oostenrijk. De laatste landgenoot die een rit in de Tour won, was namelijk Max Bulla in 1931. Bulla pakte het 74 jaar geleden overigens wel goed aan. Plij won in Dinan de tweede etappe, hield daar een dag de gele trui aan over, won vervolgens rit nummer twaalf in Marseille en sloot af met winst in de zeventiende etappe in Aix-les-Bains. ANP/AFP Rabobank spekt kas in de Tour SAINT-LARY-SOULAN - De Rabobank-wielerploeg heeft de kas de afgelopen twee weken flink gespekt in de Tour de France. Dankzij de ritzeges van Michael Rasmus sen en Pieter Weening en de goede prestaties van de for matie in het bergklassement werd tot op heden 49.820 eu ro verdiend. Alleen de Discovery-ploeg van Armstrong vergaarde tot op heden meer: 52.330 euro. De derde plaats in het geldklassement is voor T-Mobile (49.540 eu ro), gevolgd door Crédit Agricole (37.900), Gerolsteiner (37.160) en Davitamon-Lotto (35.730). De Basken van Euskaltel moeten het met veel minder doen. Na vijftien etappes vergaarde Euskaltel een schamele 3810 euro. Dat is precies 423,33 euro per renner. GPD Markerink wint rit in Bretagne PIPRIAC - De Nederlandse wielrenster Loes Markerink heeft de vierde etappe van de internationale Ronde van Bretagne op haar naam .geschreven. De renster van @Work was aan het einde van de 105 kilometer lange rit van St Meen le Grand naar Pipriac de snelste van een kop groep van acht. Eerst was er een kwartet vluchters weg, maar Markerink sprong er in de finaleronden samen met drie andere rensters naar toe. Dat achttal bleef uit de greep van het peloton, waarna de 19-jarige Raaltense de snelste bleek. Het was haar tweede zege van dit seizoen, nadat de wereldkampioene bij de junior-vrouwen van 2003 (in Hamilton) in het voorjaar het criterium van Straelen op haar naam schreef. ANP Nys kampioen mountainbike TERVUREN - Sven Nys is in Tervuren Belgisch kam pioen mountainbike geworden. De Belgische- en wereldkampioen veldrijden had bij de fi nish twee minuten en 31 seconden voorsprong op Jimmy Tielens. Björn Brems werd derde op 4.12. Voor Nys is dit een eerste stap in de richting van zijn olympische droom. De veldrijder wil koste wat het kost deelnemen aan de Olympische Spelen van Peking 2008, maar als veldrijder is dat niet mogelijk. Nys blijft zijn carrière als veldrijder wel voorrang geven. Monfort kiest voor Cofidis SAINT-LARY-SOULAN - De Belgische wielrenner Maxi me Monfort rijdt de komende twee seizoenen voor de Franse ProTourploeg Cofidis. De 22-jarige Belgische be lofte is momenteel bezig aan zijn tweede seizoen bij Land- bouwkrediet-Colnago. In zijn eerste seizoen als profren ner, in 2004, won Monfort de Ronde van Luxemburg. punt en eventueel gevaarlijke punten. Zij bewaken de orde langs de weg. Davaut legt uit dat het parkoers van de Tour en kele uren wordt afgesloten en tij delijk een stukje privégebied wordt van de Tourorganisatie. Om die status te kunnen garan deren zijn politiemensen nodig. Het publiek zou het van een goedbedoelende vrijwilliger, die toevallig de wielerorganisatie een handje helpt, niet pikken. Hoe goed alles ook wordt voor bereid, Davaut blijft altijd be zorgd. Hij kan niet begrijpen dat sommige ouders hun kinde ren niet aan de hand houden bij de passage van de renners en de reclamekaravaan. Hij noemt het onbegrijpelijk dat het leven van de kinderen wordt geriskeerd omwille van wat reclamemate riaal. Davaut, zelf vader van twee kinderen: „Kinderen zijn een zeer kwetsbare groep. Ze zien minder, denken nog niet zo goed na en je kunt het hen niet kwalijk nemen dat ze graag de cadeautjes die worden toegewor pen willen oprapen." Christian Paccoud foto Camile Schelstraete De Franse gendarmes waken niet alleen over de veiligheid van de toeschouwers, maar wijzen de renners ook de weg op gevaarlijke punten van het parkoers. foto Gero Breloer/EPA De Tour de France is 's werelds grootste wielerspektakel en is momenteel bezig aan de 92e edi tie. Het evenement kent vele vol gers, iii en buiten de koers. De PZC brengt drie weken lang tal van Tour-fanaten voor het voet licht. Vandaag in deel 14 Christi an Paccoud uit Terneuzen. door Frits Bakker TERNEUZEN - Wie de Tour een beetje een beetje volgt, kan er niet omheen. Lance Arm strong rijdt zowat elke dag vol door het beeld en Mart Smeets geeft er meestal commentaar bij. Christian Paccoud, een 53-jarige Fransman, die gebo ren is in Lyon, maar al dertig jaar in Terneuzen woont, moet er mee leven. „Ik moet wel kijken naar Arm strong, omdat ik een fanatieke volger ben van alles wat met wielrennen te maken heeft." Maar Smeets wil hij absoluut niet horen. „Ik kijk naar de Belg op tv." Hij vindt Armstrong een béétje en Smeets een beetje veel ver waand. „Ze zitten in de Torn-, maar hebben de pest aan Frank rijk. Dat druipt er gewoon van af. Het is gelukkig andersom ook. De Fransen moeten niets van Armstrong hebben. Smeets kennen ze niet en dat is maar goed ook. Die man houdt niet van de Tour, hij houdt alleen van zichzelf. Zie hem daar maar zitten, 's avonds aan tafel met zijn gasten. Ik kan er ge woon niet naar kijken, zo arro gant als hij daar zit te doen." Het is, zo verzekert Christian Paccou, niet vanwege zijn Fran se chauvinisme. Want Fransen, zegt hij net als Rinus Verboom, houden niet van wielrennen. „Weet je wat ze in een heel jaar uitzenden? De Tour de France, Parijs-Roubaix en de laatste ki lometers van Parijs-Tours," Hij houdt zelf eerlijk gezegd meer van de Ronde van Vlaande ren dan van de Tour. „Kijken doe ik wel (natuurlijk. Ik mis geen minuut van wielrennen op televisie. Dat begint in het vroe ge voorjaar en eindigt met de Ronde van Lombardije." Dat hij verstand heeft van de koers, blijkt wel uit de Tourto to's. Paccoud heeft er zelf jaren lang een georganiseerd als uit bater van café Kolkzicht in Ter- neuzen. Paccoud, in zijn jonge jaren sup porter van Poulidor en Anque- til, stond vaker bovenaan dan zijn klanten zelf. Want hij is nu eenmaal kenner, die alles weet van koersen en van renners. „Ik ben weken van tevoren al bezig met zo'n Tourtoto. Dan selecteer ik 'de sprinters, de klimmers en de klassementsrij ders en maak er een mix van voor mijn Tourspel." Dit jaar is het minder. „Mijn renners doen het niet zo goed. Ik heb verkeerd gegokt, met Galvez bijvoorbeeld. En met Mentsjov en Karpets." De Tour ziet hij dit jaar niet li ve. Paccoud organiseerde vier jaar lang een busreis naar de proloog: naar Duinkerken, Pa rijs, Luxemburg en Luik. „Dit jaar, naar de Vendée, was het iets te ver. We gokken maar op volgend jaar, met die Zeeuwse etappes. Het zou geweldig zijn als Terneuzen een start zou krij gen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 17