PZC Liggende strepen zijn uit den boze De Zeeuwse vissoep is inderdaad een voltreffer Tijd en koers Stoer parfum Mode voor een maatje meer Redactie bijlagen: 0113-315680 eww.ptcal E-mail:redactie pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes advertentie-exploitatie: uoorH.en Midden-Zeeland: 0113-315520; «.Vlaanderen: 0114-372770; Sonaal: 020-4562500. zaterdag 16 juli 2005 Horloges zijn er om te zien hoe laat het is, maar zeker voor man nen zijn ze ook een sieraad. Zo veel mannensieraden zijn er im mers niet. De vormgeving wordt steeds mooier en opvallender en fabrikanten doen erg hun best tussen al dat geweld met iets op vallends te komen. Nautica Watches is er zo een. Die brengt nu de N-MX 62, 'spectaculair vormgegeven', zoals de fabri kant stelt. Het is een uit zijn krachten gegroeide chronograaf van meer dan zes centimeter met twee uurwerken voor ver schillende tijdzones. Ook zit er een kompas in. Het horloge leent zich bij uitstek voor avon tuur en ontdekkingsreizen, voor de vakantie dus. Vandaar ook dat bij de prijs van 319 euro een verrekijker, penlamp en veld- kist zijn inbegrepen. Meer infor matie: 020-3428080. Stoer en vrouwelijk, zo wil het nieuwe parfum van Miss Sixty gezien worden. En dus werd de Italiaanse actrice en cultster Asia Argento ingehuurd om in jeans op een onopgemaakt bed tussen de flacons Miss Sixty te gaan liggen. De geur moet een zelfde zegetocht maken als de kleding van het door de Italiaan se ontwerper Wichy Hassan op gerichte merk. Die voelt goed aan wat het Miss Sixty-publiek wil. Een ratjetoe van stijlen, kleurrijk gecombineerd tot op vallende en een tikje sexy mode. Het geldt ook voor het parfum, 'een fruitige oriëntale geur over spoeld met een sprankeling van sex-appeal', zoals het merk zelf meldt. De geur is er overigens pas vanaf oktober. Trouwe lezers weten dat ik een zwak heb voor eetplekjes aan het water. Bij jJ'Ouwe Veerstoep in Kamperland komen daarbij nog eens nostalgische herinnerin gen boven. Vanaf mijn tafeltje bij het raam "jh ik namelijk uit op mijn eerste ligplaats- le- Met de piepkleine Drascombe Dabber, «nmidzwaardbootje met moeilijke zaken els een sprietzeil, boegsprietje en een pape- gaaistok aan de achterkant, haalden we hier allerlei stunts uit. De zeiltijd behoort «nter tot het verleden en ik tot de beste stuurlui die aan wal staan. Een lezer attendeerde mij op een speciali- totvan d'Ouwe Veerstoep, waar patron ^rge Bosschaart nu al weer heel wat jaar- paan het roer staat. De vissoep, zo schrijft deze lezeres, is er heel erg lekker. u't etablissement heeft echter meer troeven jjPde kaart staan, vispotje Veerstoep 1*15,90), dat bestaat uit filet van roodbaars se zalm met mosselen in witte wijnsaus en "et met kaas en broodkruimels is gegrati neerd, is 'al jaren favoriet'. Als zodanig staat ook de saté Veerstoep (€13,50) gean nonceerd en het stoofpotje Leffe (€14,20) blijkt 'op veler verzoek' terug op de kaart, Restaurant d'Ouwe Veerstoep heeft geen pretenties, maar wel ambities. Serge Bos- schaart wil zijn zaak graag goed op de kaart zetten en dat is niet eenvoudig omdat het restaurant buiten de route van eetlusti- ge passanten ligt. De eigenaren van boten in de Kamperlandse jachthaven en bewo ners van het nabijgelegen bungalowpark aan het Veerse Meer, weten de weg wel te vinden, maar d'Ouwe Veerstoep verdient meer bekendheid. Serge Bosschaart heeft zijn sporen in de ho reca verdiend en is een uitstekend gastheer die goed communiceert met zijn gasten, ook via de menukaart. De gerechten worden goed toegelicht en er wordt naar de gast ge luisterd. Zo staat bij de gegrilde tonijn (€18,40) het volgende: 'We grillen de tonijn medium, dit is absoluut het lekkerst. Wilt u de vis doorbakken? Vertel het ons.' Dat noem ik nog eens de gast op een vrien delijke manier 'opvoeden'. Bij gamba's in de look, staat: 'Wilt u meer knoflook, laat het ons weten.' Hier is duidelijk voelbaar dat de klant ko ning is. De gebakken zeetong (dagprijs) is 250 tot 300 gram en: 'Zoals het hoort in bo- AAN TAFEL Rien van Reems ter gebakken en geserveerd met citroen en peterselie. Wilt u twee tongen? Ook dat kan.' Het komt allemaal heel aangenaam over, evenals de hartelijke ontvangst. Bovendien kookt Sergio Leoni voortreffelijk. Ik begin met de Zeeuwse vissoep (€5,90), daar kan ik niet onderuit. 'Al jaren een hit. Rijkge- vuld met vis, mosselen en garnalen, afge werkt met een scheutje cognac', licht de kaart toe. En inderdaad is deze soep een vol treffer, met stevige brokken vis, mosseltjes en garnaaltjes is het bijna een maaltijd soep. Andere soepen van d'Ouwe Veerstoep zijn een Franse uiensoep, dagsoep en Itali aanse tomatensoep (allemaal €4,50). Type rend voor de communicatieve kracht van d'Ouwe Veerstoep is dat aangegeven staat dat de Italiaanse tomatensoep vegetarisch is, zoals dat ook vermeld wordt bij de Itali aanse salade (€7,50) en de gevulde champig nons (€6,50). Die Italiaanse tomatensoep is gemaakt van zoete tomaten en heeft een pepertje. Op smaak gebracht met onder meer basilicum, je herkent er de hand in van een kok die van Italiaanse afkomst is. Na de soep kan ik niet nalaten de garnalen kroket (€4,90) te proberen. Opnieuw een aanbeveling: 'Natuurlijk huisgemaakt. Al jaren op onze menukaart, dat zegt genoeg! Lust u er twee? €8,90.' Een prettig kantje van d'Ouwe Veerstoep, je hoeft geen twee kroketten, je kunt er ook één bestellen. Een tournedos €19,90) weegt 225 gram, maar 'voor de kleine trek' is er een tournedos van 150 gram (€15,70). Hier wordt met de (oude re) gast meegedacht. De garnaalkroket smaakt overigens heel goed, de vulling is aan de stevige kant en goed gekruid en de garnalen zijn herken baar aanwezig. Wisselend per week is de vleesschotel van de week (€13,50), ik kies echter de 'catch of the day' (€15,90), en dat blijkt vandaag op de huid gebakken kabeljauwfilet te zijn. Ik krijg een staartstuk, goed gebakken met een mosterd-dragonsaus die er wezen mag, knapperige peultjes en een gepofte aardap pel waarbij in een handig lepeltje is voor zien. Bij de salade krijg ik apart een zelf te doseren dressing. Bij dit alles een goed glas Leffe donker (€3,20). De wijnkaart is klein doch evenwichtig, glas huiswijn voor €2,75. Terwijl ik heerlijk zit te peuzelen van de ka beljauw, vaart het diepliggende binnen schip Eben Haëzer het havenkanaal in. Er is aan het water altijd wat te zien. Op het strekdammetje wordt een reiger lastig ge vallen door een duikvluchten uitvoerende stern, een scholekster komt luidt piepend over en een vader leert een veilig gezwem- veste peuter vissen met een schepnet. Ik besluit dit nostalgisch etentje aan het wa ter met een chocoladefestijn (€4,50). Restaurant d'Ouwe Veerstoep Havenweg 7 4493 MT Kamperland Tel. 0113-372964 www.ouweveerstoep.nl Keuken open in juli en augustus vanaf 11.00 uur Creditcards: Visa en Mastercard Kinderen: kindermenu, kleurplaat Vegetarisch: wisselende schotel en gerech ten op kaart Rolstoel: toilet moeilijk Roken: serre rookvrij Glutenvrij: ja Mensen met grotere ma ten vinden moeilijk iets leuks om aan te trek ken, heet het. Zeker in de zo mer. Onzin, zeggen de gro- te-maten-specialisten. Vroeger ja, toen hadden de grote maten het slecht, zegt Wehkamp-woordvoerster Joke Vrolijk. „De kleding die je leuk vond, was er niet in jouw maat en wat er wel in jouw maat ver krijgbaar was zag er niet uit. Leuke, trendy mode voor de gro tere maten was er eenvoudig niet." Vrolijk zwaait met de iongste Wehkamp-catalogus om re be wijzen dat er een omslag heeft plaatsgevonden. Ietwat gezette vrouwen in vrolijk gekleurde strokenrokken en modieuze top jes blikken blijmoedig de came ra in. Dik zijn is geen probleem meer bij het vinden van eigen tijdse kleding, stralen ze uit. „De keus is in ieder geval veel groter. We hebben geprobeerd een actuele collectie samen te stellen die comfortabel zit. Dat je met een grote maat niet in een superstrak naveltruitje of een ultrakorte minirok moet lopen is wel duidelijk, maar buiten dat is er heel veel mogelijk." Wehkamp zet een belangrijk deel van zijn omzet af onder zwaarlijvige vrouwen. Welk deel precies, dat maakt het pos torderbedrijf niet bekend. „Maar dat we twee collecties hebben voor de grotere maten zegt natuurlijk wel iets", vindt Vrolijk. En sinds kort is er zelfs een speciale kinderlijn voor 'de wat steviger meiden'. Bij Wehkamp is er een speciaal 'grote-maten-team' ingesteld voor deze specifieke mode. Doel: vrouwen er op hun voorde ligst laten uitzien in kleding die aansluit bij de jongste ontwikke lingen op modegebied. Twee col lecties hebben ze ontwikkeld: 'Liefs Bo', met wat trendier kle ding in de maten 40 tot en met 54, en het iets behoudender 'Great Looks', vanaf maat 42 tot en met 56. Het is vrolijke zomer- mode, waar niemand zich voor hoeft te schamen. De kracht van die mode is dat de sterke puntén van de grotere maten worden benadrukt, en de mindere worden weggewerkt, vertelt Vrolijk. „Vrouwen met een maatje meer hebben vaak mooie halzen en decolletés, en dus leg je daar de nadruk op. Aan de andere kant is de buik een probleem, dus ga je kleur vlakken op de buik uit de weg. En de meeste mensen zijn ook minder gecharmeerd van de bo venarmen en kuiten, en die wor den dus ook zoveel mogelijk be dekt." Er zijn meer van die wetmatig heden bij ontwerpen voor de gro tere maten. De prints zijn óf ex treem groot of heel erg klein, maar niets er tussenin. Verder is er veel laag-over-laag, in de zo mer vaak van dunnere, voi- le-achtige stoffen. Liggende stre pen zijn uit den boze. Accessoi res zijn zonder uitzondering Zomerjurk van UUa Popken. groot, omdat kleine juist bena drukken dat iemand wat dikker is. Wat de schoenkeus betreft moet een vrouw met kleding- maat 50 niet op petieterige naaldhakjes lopen, want dat staat niet, aldus Vrolijk. „Maar je hoeft ook weer niet op platte schuiten te lopen. Je moet er een balans in vinden." Bij de rokken van Wehkamp geldt dat ze net óp (bij Liefs Bo) of net ónder (Great Looks) de Zomermode van Ulla Popken. voor grote maten, hier van Wehkamp. Van belang is wel dat kleding ook echt voor de grotere maten wordt ontworpen. Te vaak ziet ze nog dat een lijn die voor de kleinere maten is ontworpen wordt doorgetrokken naar de grotere maten. „Dat kan ge woon niet. Je kan dat niet tot in het oneindige uitbreiden, dan heb je gewoon nieuwe patronen nodig. Anders ontstaan er pro blemen in de verhoudingen." En niet elk kledingstuk is ook geschikt voor grotere maten. „Dat kan aan het model liggen, of aan de stof, of aan de prijs. Met grotere maten zit je al snel aan veel hogere materiaal- en maakkosten, Dan wordt het mis schien te duur. Mensen met gro tere maten betalen meestal toch al meer, maar als het nog duur der wordt haken ze af en blijf je met je kleding zitten." Dat kleding voor grotere maten vaak iets duurder is heeft nóg een oorzaak, zegt een woord voerster van Ulla Popken, een winkelketen waar de kleding be gint bij maat 42. „Het gaat niet alleen om soepel vallende, maar ook om duurzame stoffen. De grotere maten kennen veel pro bleemgebieden, en dat vertaalt zich in meer slijtage. Het materi aal is daarom sterker, en dus duurder.Ulla Popken probeert de mode bij te houden, maar he lemaal probleemloos gaat dat niet, erkent de woordvoerster. Waar in de 'gewone' mode top jes en rokken het beeld bepalen, daar zijn die laatste in de 38 winkels van Ulla Popken moei lijk te vinden. „Rokken zijn een probleem. Het is iets wat we van uit de winkels ook wekelijks aangeven aan ons hoofdkantoor in Duitsland: meer rokken alstu blieft. Dat is waar de klant naar vraagt en wat we te weinig krij gen aangeleverd. Dan krijg je al snel het verwijt dat je een beetje achterloopt." Toch is die klant ook bij Ulla Popken aan het goede adres voor een eigentijdse zomercollec tie, bezweert ze. „Het is wat wij noemen 'jonge mode'. En men sen worden bij ons goed geadvi seerd, door verkopers die zelf ook een maatje meer hebben. De drempel is daardoor laag, en je vervult ook een beetje een socia le functie. Voorop staat dat men sen zich happy voelen in de kle ren die ze aanschaffen. Als dat volgens de laatste mode kan, is dat mooi meegenomen." Koos van Wees Trendy kleding knie mogen vallen, maar zeker niet korter. Het gaat er om kle ding te bieden die vrouwen flat teert en niet misstaat, zegt Vro lijk. Els van Kesteren is eigenaresse van 'X els' in Hilversum, één van de grootste in grote maten gespecialiseerde zaken in ons land. De veronderstelling dat het voor de grotere maten moei lijk is in de zomer aan passende kleding te komen, verwijst ze re- soluut naar de prullenbak. Met de 85 merken die zij in haar zaak verkoopt kan moeiteloos een zomergarderobe worden sa mengesteld. „De stoffen in de zomercollectie zijn aan de warm te aangepast. Er wordt vaker ka toen en viscose gebruikt, luchti ger en soepeler vallende stoffen, die ook flatteren. Door mooie stoffen te gebruiken vestig je daar de aandacht op", zegt Van Kesteren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 31