PZC
Boulevard is niet gezellig genoeg
1
Retranchement laat stokoude
drieling niet uit elkaar halen
Snel en langzaam op Vlissingse kermis
Zorgen over aantal
doden in verkeer
Joeristen willen meer horeca en minder auto 's
"We wachten op antwoord"
Wakker
De trots van Retranchement
Makelaar goochelt met
getallen bovenop de schuur
„ctje: 0113-315649
iwpzc.nl
ïdictie@p*l
Tbus 31 - 4460 AA Goes
fi'jtMWdmSelantI: 0113-315520;
Vlaanderen: 0114-372770;
Saai: 020-4562500.
Iilefdag 16 juli 2005
j«NaHia Berkelder
jUSSINGEN - Een gezelliger
(julevard is de belangrijkste
,oonvaarde om meer toeristen
0 Vlissingcn te trekken.
Daarnaast moeten ondernemers
in de gemeente beter samenwer-
de conclusie van een on-
;k dat studenten van de
ichool Zeeland hebben ge-
jan naar het toerisme in de
fad, Ze deden dat in opdracht
ï5 de Lokale Partij Vlissingen
IPV). De partij heeft het rap-
gisteren aangeboden aan
K'.houder P. van der Maden
jn toerisme.
tosten vinden de boulevard
_j;signaleren de studenten.
?mensen die in het kader van
ïlonderzoek zijn ondervraagd,
wnaan dat er te weinig hore-
dat ze ten-assen missen
in de zeezijde van de boule-
ird. Een aantal mensen gaf te
i dat ze de moderne archi-
ttuur niet waarderen. Boven-
missen ze beplanting en
®jt een deel van de onder-
taagden dat de auto's van de
oulevard af moeten.
loreca
Van der Maden is de
cep om meer horeca niet een-
mdig te beantwoorden. „Daar-
or moet je de bestemming van
"en veranderen. Ik ver
acht dat met name de bewo-
ns daar bezwaar tegen ma-
Ook het autovrij maken
m de boulevard zal op weer-
nd van de bewoners stuiten,
heet zelf ook niet of dat wel
agoed idee is", aldus de wet-
mder. „De boulevard is voor
el mensen die met de auto
naar de stad komen een eerste
kennismaking."
Toeristen hebben niet alleen kri
tiek op de boulevard. Ook de
Vlissingse binnenstad moet het
ontgelden. Die mist volgens de
ondervraagden sfeer. Het win
kelaanbod wordt als onaantrek
kelijk ervaren.
Ondernemers voelen zich wei
nig gesteund door de gemeente
bij het ontwikkelen van nieuwe
initiatieven, blijkt uit het onder
zoek. Aan de andere kant signa
leert het rapport dat de gemeen
te juist vindt dat het initiatief
van de ondernemers uit zou moe
ten gaan. Ondernemers zouden
onderling ook meer moeten sa
menwerken, geven ze zelf aan.
Bijvoorbeeld om de stad onder
de aandacht te brengen.
Meer evenementen
Om Vlissingen aantrekkelijker
te maken zou het maritieme ka
rakter van de stad meer bena
drukt moeten worden, vinden
de ondernemers. Ze pleiten ook
voor meer evenementen. Daar
voor zou een evenementenhal ge
bouwd moeten worden. Daar
naast moeten er volgens de on
dernemers maatx-egelen worden
genomen om te zorgen dat de
verschillende delen van de stad
beter op elkaar aansluiten.
Van der Maden ziet grote kan
sen voor het toerisme na de ont
wikkeling van het Scheldeter-
rein, zei hij in een reactie. Een
jachthaven en een hotel moeten
voor meer overnachtingen in de
stad zorgen. Het nieuwe stads
deel is bovendien van belang
voor de bereikbaarheid van de
stad. Er komt een nieuwe weg
naar het centrum en het wordt
mogelijk om de auto te parkeren
op het terrein.
door Maurits Sep
VLISSINGEN - Gewichtloos in de Gravi-
tron, oftewel: zo hard draaien dat je tegen
de wand wordt gedrukt en gaat zweven.
Een attractie die oogt als een ruimteschip
en tolt als een centrifuge. Maar het kan ook
aanmerkelijk langzamer in de Disneybakjes
van de Fantasy Flight; en veel zoeter bij de
suikerspinnenkraam, die enorme geelroze
pluizebollen draait. In Vlissingen is gister
avond de kermis begonnen.
Na een gratis uurtje zwieren en zwaaien
moet de komende negen dagen gewoon be
taald worden voor de attracties, die ver
spreid zijn over het Bellamypark, het De
Ruyterplein, de Nieuwendijk, de Zeilmarkt
en het Arsenaalplein. In de achtbaan op het
Arsenaalplein waren de voorste karretjes
het populairst. Bij de grijpautomaten ver
dwenen de munten in rap tempo vanuit wit
te plastic bakjes in de stalen gleuven. De
Master zuchtte onderwijl zwaar onder het
ritmisch gezwaai van zijn inktvisachtige ten
takels. De Vlissingse kermis duurt tot en
met zondag 24 juli, en op die laatste dag is
het vertier goedkoper dankzij speciale kor
tingen. Op donderdag 21 juli wordt vanaf
een ponton op de Westerschelde vuurwerk
afgestoken. foto Lex de Meester
Drietal vernielt auto Duitser
NOORD WELLE - Aan de Stoofweg in Noordwelle gister
nacht tussen 02.40 uur en 02.55 vernielingen gepleegd
aan een personenauto.
Een 18-jarige automobilist uit Bochum (D) reed (met
twee inzittenden) vanuit Renesse over de Stoofweg rich
ting Serooslcerke. Bij Noordwelle werd hij ingehaald door
een personenauto die voor hem stopte. Uit de auto stap
ten drie onbekende mannen die begonnen te schreeuwen
en tegen de auto van de Duitse man te slaan. De Duitse
man reed hierop weg.
Later zag hij deukschade aan zijn auto. Het totale schade
bedrag is nog onbekend, evenals de aanleiding voor de
vernieling.
Varen onder invloed
VEERE - De waterpolitie heeft gistermiddag even voor
half vijf een 42-jarige man uit Vlissingen op het Veerse
Meer aangehouden wegens varen onder invloed. De man
werd in Oostwatering door de (land)politie overgenomen.
Op het politiebureau bleek dat de man in elk geval meer
dan vijf maal zoveel had gedronken als toegestaan. Om
dat de blaasproef niet goed is voltooid, werd bloed afgeno
men om te bepalen hoeveel te veel de man precies had ge
dronken.
De man kreeg een proces-verbaal en een vaaxwerbod van
dertien uur.
Automobilist mishandeld in Hulst
HULST - Een 30-jai'ige automobilist uit Sint Niklaas (B)
is gisteravond rond half acht aan de Koolstraat in Hulst
door een onbekend gebleven automobilist mishandeld.
Naar aanleiding van een vei'keerssituatie werd de 30-jari-
ge automobilist op de Koolstraat klemgei-eden door de da
der. Nadat beiden wai'en uitgestapt ontstond een wooi'-
denwisseling. Hierop kwam het tot een handgemeen waar
bij de onbekende automobilist de Belg op de motorkap
van zijn eigen auto gooide. Er ontstond een worsteling
waai'aan de man uit België schaafwonden op het lichaam
en pijnlijke plekken overhield.
Bromfietser gewond bij ongeval
ZEERIKZEE - Een 17-jarige bromfietster uit Zierikzee is
gistermiddag rond half twee gewond geraakt bij een onge
val op de kniising Nieuwe Kooiweg en Oudeweg in haar
woonplaats.
Een 80-jarige Ziei'ikzeese automobilist verleende op de
knxising geen voorrang aan de bromfietster.
Bij de aanrijding kwam het been van de bi'omfietster tus
sen de auto en haar brommer. Ze werd voor onderzoek
per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Goes.
7. ie de
advertentie
DELTA
IIILA
DELTA WERKT ER AAN: HET WORDT ÉCHT GEREGELD.
DELTA N.V.
zeeuwse almanak
Het was een waar drinkgelag
geworden, die avond in Arn-
j hem. Onze Zeeuw zag aan het
i eind van de avond, evenals
J zijn beide metgezellen, de za-
j ken vrolijk, doch niet al te hel-
j der meer. En toen één van de
I vrienden wegens wildplassen
naar het politiebureau werd
I vervoerd, ontstond er een
acuut probleem: nu de Arn
hemse vriend er niet meer
j was, waar moest er geslapen
worden?
I Eerst maar eens even de vrien
din van de onverlaat bellen
om haar te laden weten dat
haar geliefde die nacht niet
meer thuis verwacht moest
worden. Vervolgens werd een
hotel opgezocht.
„Maar waarom hebben jullie
me niet gevraagd om jullie
meteen binnen te laten?", ivil-
de de vriendin een dag later
weten.
Het inmiddels ontmichterde
tweetal liet weten: „Het was j
al zo laat, we wilden je niet
wakker maken.
door Ralph van Wolffelaar
SLUIS - Zorgwekkend, zo
noemt M. Huysse van het Regio
naal Orgaan Verkeersveiligheid
Zeeland de derde verkeersdode
in Zeeuws-Vlaanderen in twaalf
dagen. Gisteren overleed een
69-jarige vrouw bij een eenzij
dig ongeval bij Sluis.
Eerder deze maand o veil eed een
35-jarige Temeuzenaar na een
eenzijdig ongeval op de Reuzen-
hoekseweg bij Temeuzen en
kwam een 46-jarige man uit de
gemeente Sluis om bij een fron
tale botsing in IJzendijke. Dat
brengt het totale aantal ver
keersdoden in Zeeuws-Vlaande
ren voor 2005 op vier. „Daai'-
mee zitten we voor heel Zeeland
al op bijna tweemaal zoveel do
delijke slachtoffers als vorig
jaar rond dezë tijd", zegt Huys
se. „Er zijn in 2005 in heel de
provincie al veertien slachtof
fers te betreuren geweest, waar
dat er vorig jaar zes of zeven wa
ren. Dat is zorgwekkend, ook al
laat het aantal ziekenhuisgewon
den naar aanleiding van ver
keersongevallen vooralsnog een
dalende lijn zien." Het ongeluk
van gisteren gebeurde op de dag
dat het ROVZ voor het tweede
achtereenvolgende jaar een cam
pagne begon om meer aandacht
te vragen voor verkeersgedrag
in de grensstreek. Huysse: „De
verkeersregels aan weerszijden
van de gi'ens verschillen niet zo
veel, maar er zijn situaties waar
bij je net wat meer aandacht no
dig hebt. In juli en augustus
staan billboards langs de kant
van de weg. Verder hangen in
openbare gelegenheden posters,
liggen er op diverse plaatsen fol
ders en is op www.grensver-
keer.nl een overzicht te vinden
van de verschillen in verkeersre
gels in België en Nederland.
(Advertentie)
De makelaar zegt dat acht meer is dan duizend, foto Willem Mieras
Een keertje omhoog kijken
kan aardige verassingen op
leveren. Doe je dit op een boer
derij, dan heb je een goede kans
dat je bovenop de nok van de
schuur, soms bijna onzichtbaar
vanaf de grond, een makelaar
ziet. Zo ook op het erf van hoeve
Acht is meer dan Duizend.
De bewoners van de boerderij
tussen 's-Heerenhoek en Ovezan-
de zijn sinds enkele jaren bezig
deze in de oude staat tenig te
brengen. Het gevolg mag er zijn:
het erf ziet er prachtig uit.
Pronkstuk is de zwartgeteerde
schuur. Op de nok van het dak
staan twee houten spitsen: bo
venop de beide kopgevels één.
Die heten makelaars. Ze hebben
vaak een symbolische vorm, be
doeld om de boer en zijn gezin
voorspoed te brengen.
In het geval van deze boerderij
verwijzen de met de hand ge
maakte, ruim anderhalve meter
lange spitsen naar de naam van
de hoeve. Een beetje in geheim
taal, dat wel. Bovenin de make
laar is het Romeinse symbool
voor het cijfer acht getekend. Er
een flink stuk onder, om aan te
geven dat het echt een stuk min
der is, herkennen we een M. En
die staat in datzelfde schrift
voor duizend. Acht is dus niet
alleen in het gezegde, maar ook
op de makelaars duidelijk meer
dan duizend.
Martijn de Koning
)Ecn drieling van 136 jaar
woud. In het West
ern's-Vlaamse dorpje Retran-
hment hebben ze er één. En ze
ju er trots op. De drie grenspa
n-want dat zijn het - staan
Mien symbool voor de twee
mierken die als een rode
laad door de historie van dit
tatsje lopen: de Neder -
inds-Belgische grens en de
ifarm 't Zwin.
lenBelgiëzich in 1830 los-
aakte van Nederland, moest er
ogrens worden bepaald. Dat
istte nogal wat tijd en gekib-
iNa dertien jaar waren de
ik landen het eens, en lieten
precies op papier zetten hoe
ïgrens moest gaan lopen. Om
2eook in het landschap zicht
bar te maken, besloten ze op
^eknik een paal neer te zet-
- Nummer één kwam op het
itlandenpunt bij Vaals en de
Me op het strand van Retran-
*t, waar de landsgi'ens de
Mrdzee raakte. Een stukje ten
«iden daarvan, bij het dorpje
fli.moest paal 364 komen.
'kwas echter een beetje lastig,
^ItH.Vercouteren. Hij is lid
®de plaatselijke documenta-
r=j"oeP> die veel onderzoek
«tnaar de geschiedenis van
orP' n'Vlak langs Retranche-
atliep de zeearm 't Zwin.
15 bestond hier uit twee geu-
En,met daartussen een zand-
"k In 1843 bepaalde men de
Pas middenin de diepste geul,
"er de zeeschepen doorheen
Kten' Dat was economisch ge-
bet eerlijkst."
®èl rezen er echter proble-
A.geeft Vercouteren aan.
e °j0P van 't Zwin begon te
Wanderden. Bovendien ver
fde ze voor een groot deel.
°9vond men het daarom
"zakelijk om de loop van de
Ms aan te passen."
Aarm was nu nauwelijks
bevaarbaar. Het economi
sche belang ervan daalde tot
een nulpunt. Daarom werd de
nieuwe grens gewoon in het mid
den van de zeearm geduid: op de
zandbank dus. Die liep nauwe
lijks nog onder water, maar
voor alle duidelijkheid kwamen
ér ook grenspalen op beide
oevers: de drieling was geboren.
Vier jaar na de plaatsing van de
palen werd 't Zwin ingepolderd.
De paal aan de Nederlandse
kant stond en staat op de zee
dijk, die Retranchement be
schermde tegen overstromingen
van 't Zwin. De andere twee pa
len staan, elk met een tussen
ruimte van 135 meter, in het ak
kerland in de Willem-Leopold-
polder. De middelste is de juis
te. De andere twee staan er ei
genlijk voor spek en bonen. Ze
worden verklikkers genoemd, of
stille wachters. Dat de inwoners
van Retranchement trots zijn op
hun drieling, is niet zo gek. Het
dorp ligt praktisch op de lands
gi'ens. Daarnaast heeft de
zeearm 't Zwin altijd een enor
me betekenis voor het plaatsje
gehad. Die beide kenmerken ko
men samen in de geschiedenis
van de drieling. Niet voor niets
informeerde de dorpsraad van
Reti'anchement twee jaar gele
den eens ongerust bij deze en ge
ne. Paal 364a, die aan de Bel
gische kant, was verdwenen. Al
thans, dat leek zo vanaf de zee
dijk, vanwaar je alledrie de pa
len normaal gesproken mooi op
een rijtje kan zien liggen.
De waarheid was minder erg.
J. Basting, landbouwer en eige
naar van het land i'ond de paal,
had deze met een machine per
ongeluk omver gereden. Hij
bleek in de tarwe te liggen, en
werd door de boer korte tijd la
ter weer rechtgezet.
Met Basting noemen we waar
schijnlijk meteen de enige inwo
ner van Retranchement die niet
blij is met het bestaan van de
di'ieling. „De Belgische paal
staat in de weg bij mijn werk
zaamheden", geeft hij aan. „Bo
vendien zorgt hij soms voor on
genode gasten op mijn land.
Laatst wilde iemand in een jeep
per se over de landsgi'ens rijden.
Reed hij zo mijn gewassen ka
pot." Basting Ixeeft al eens ge
probeerd de paal weg te krijgen,
maar de burgemeester stak daar
toen persoonlijk een stokje voor.
Die dacht waarschijnlijk hetzelf
de als de inwoners van Retran
chement: een drieling van 136
jaar oud haal je niet uit elkaar.
Martijn de Koning
De drie grenspalen op een rijtje, gezien vanuit Retranchement. foto Peter Nicolai