PZC Boulevard is niet gezellig genoeg 1 Retranchement laat stokoude drieling niet uit elkaar halen Snel en langzaam op Vlissingse kermis Zorgen over aantal doden in verkeer Joeristen willen meer horeca en minder auto 's "We wachten op antwoord" Wakker De trots van Retranchement Makelaar goochelt met getallen bovenop de schuur „ctje: 0113-315649 iwpzc.nl ïdictie@p*l Tbus 31 - 4460 AA Goes fi'jtMWdmSelantI: 0113-315520; Vlaanderen: 0114-372770; Saai: 020-4562500. Iilefdag 16 juli 2005 j«NaHia Berkelder jUSSINGEN - Een gezelliger (julevard is de belangrijkste ,oonvaarde om meer toeristen 0 Vlissingcn te trekken. Daarnaast moeten ondernemers in de gemeente beter samenwer- de conclusie van een on- ;k dat studenten van de ichool Zeeland hebben ge- jan naar het toerisme in de fad, Ze deden dat in opdracht ï5 de Lokale Partij Vlissingen IPV). De partij heeft het rap- gisteren aangeboden aan K'.houder P. van der Maden jn toerisme. tosten vinden de boulevard _j;signaleren de studenten. ?mensen die in het kader van ïlonderzoek zijn ondervraagd, wnaan dat er te weinig hore- dat ze ten-assen missen in de zeezijde van de boule- ird. Een aantal mensen gaf te i dat ze de moderne archi- ttuur niet waarderen. Boven- missen ze beplanting en ®jt een deel van de onder- taagden dat de auto's van de oulevard af moeten. loreca Van der Maden is de cep om meer horeca niet een- mdig te beantwoorden. „Daar- or moet je de bestemming van "en veranderen. Ik ver acht dat met name de bewo- ns daar bezwaar tegen ma- Ook het autovrij maken m de boulevard zal op weer- nd van de bewoners stuiten, heet zelf ook niet of dat wel agoed idee is", aldus de wet- mder. „De boulevard is voor el mensen die met de auto naar de stad komen een eerste kennismaking." Toeristen hebben niet alleen kri tiek op de boulevard. Ook de Vlissingse binnenstad moet het ontgelden. Die mist volgens de ondervraagden sfeer. Het win kelaanbod wordt als onaantrek kelijk ervaren. Ondernemers voelen zich wei nig gesteund door de gemeente bij het ontwikkelen van nieuwe initiatieven, blijkt uit het onder zoek. Aan de andere kant signa leert het rapport dat de gemeen te juist vindt dat het initiatief van de ondernemers uit zou moe ten gaan. Ondernemers zouden onderling ook meer moeten sa menwerken, geven ze zelf aan. Bijvoorbeeld om de stad onder de aandacht te brengen. Meer evenementen Om Vlissingen aantrekkelijker te maken zou het maritieme ka rakter van de stad meer bena drukt moeten worden, vinden de ondernemers. Ze pleiten ook voor meer evenementen. Daar voor zou een evenementenhal ge bouwd moeten worden. Daar naast moeten er volgens de on dernemers maatx-egelen worden genomen om te zorgen dat de verschillende delen van de stad beter op elkaar aansluiten. Van der Maden ziet grote kan sen voor het toerisme na de ont wikkeling van het Scheldeter- rein, zei hij in een reactie. Een jachthaven en een hotel moeten voor meer overnachtingen in de stad zorgen. Het nieuwe stads deel is bovendien van belang voor de bereikbaarheid van de stad. Er komt een nieuwe weg naar het centrum en het wordt mogelijk om de auto te parkeren op het terrein. door Maurits Sep VLISSINGEN - Gewichtloos in de Gravi- tron, oftewel: zo hard draaien dat je tegen de wand wordt gedrukt en gaat zweven. Een attractie die oogt als een ruimteschip en tolt als een centrifuge. Maar het kan ook aanmerkelijk langzamer in de Disneybakjes van de Fantasy Flight; en veel zoeter bij de suikerspinnenkraam, die enorme geelroze pluizebollen draait. In Vlissingen is gister avond de kermis begonnen. Na een gratis uurtje zwieren en zwaaien moet de komende negen dagen gewoon be taald worden voor de attracties, die ver spreid zijn over het Bellamypark, het De Ruyterplein, de Nieuwendijk, de Zeilmarkt en het Arsenaalplein. In de achtbaan op het Arsenaalplein waren de voorste karretjes het populairst. Bij de grijpautomaten ver dwenen de munten in rap tempo vanuit wit te plastic bakjes in de stalen gleuven. De Master zuchtte onderwijl zwaar onder het ritmisch gezwaai van zijn inktvisachtige ten takels. De Vlissingse kermis duurt tot en met zondag 24 juli, en op die laatste dag is het vertier goedkoper dankzij speciale kor tingen. Op donderdag 21 juli wordt vanaf een ponton op de Westerschelde vuurwerk afgestoken. foto Lex de Meester Drietal vernielt auto Duitser NOORD WELLE - Aan de Stoofweg in Noordwelle gister nacht tussen 02.40 uur en 02.55 vernielingen gepleegd aan een personenauto. Een 18-jarige automobilist uit Bochum (D) reed (met twee inzittenden) vanuit Renesse over de Stoofweg rich ting Serooslcerke. Bij Noordwelle werd hij ingehaald door een personenauto die voor hem stopte. Uit de auto stap ten drie onbekende mannen die begonnen te schreeuwen en tegen de auto van de Duitse man te slaan. De Duitse man reed hierop weg. Later zag hij deukschade aan zijn auto. Het totale schade bedrag is nog onbekend, evenals de aanleiding voor de vernieling. Varen onder invloed VEERE - De waterpolitie heeft gistermiddag even voor half vijf een 42-jarige man uit Vlissingen op het Veerse Meer aangehouden wegens varen onder invloed. De man werd in Oostwatering door de (land)politie overgenomen. Op het politiebureau bleek dat de man in elk geval meer dan vijf maal zoveel had gedronken als toegestaan. Om dat de blaasproef niet goed is voltooid, werd bloed afgeno men om te bepalen hoeveel te veel de man precies had ge dronken. De man kreeg een proces-verbaal en een vaaxwerbod van dertien uur. Automobilist mishandeld in Hulst HULST - Een 30-jai'ige automobilist uit Sint Niklaas (B) is gisteravond rond half acht aan de Koolstraat in Hulst door een onbekend gebleven automobilist mishandeld. Naar aanleiding van een vei'keerssituatie werd de 30-jari- ge automobilist op de Koolstraat klemgei-eden door de da der. Nadat beiden wai'en uitgestapt ontstond een wooi'- denwisseling. Hierop kwam het tot een handgemeen waar bij de onbekende automobilist de Belg op de motorkap van zijn eigen auto gooide. Er ontstond een worsteling waai'aan de man uit België schaafwonden op het lichaam en pijnlijke plekken overhield. Bromfietser gewond bij ongeval ZEERIKZEE - Een 17-jarige bromfietster uit Zierikzee is gistermiddag rond half twee gewond geraakt bij een onge val op de kniising Nieuwe Kooiweg en Oudeweg in haar woonplaats. Een 80-jarige Ziei'ikzeese automobilist verleende op de knxising geen voorrang aan de bromfietster. Bij de aanrijding kwam het been van de bi'omfietster tus sen de auto en haar brommer. Ze werd voor onderzoek per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Goes. 7. ie de advertentie DELTA IIILA DELTA WERKT ER AAN: HET WORDT ÉCHT GEREGELD. DELTA N.V. zeeuwse almanak Het was een waar drinkgelag geworden, die avond in Arn- j hem. Onze Zeeuw zag aan het i eind van de avond, evenals J zijn beide metgezellen, de za- j ken vrolijk, doch niet al te hel- j der meer. En toen één van de I vrienden wegens wildplassen naar het politiebureau werd I vervoerd, ontstond er een acuut probleem: nu de Arn hemse vriend er niet meer j was, waar moest er geslapen worden? I Eerst maar eens even de vrien din van de onverlaat bellen om haar te laden weten dat haar geliefde die nacht niet meer thuis verwacht moest worden. Vervolgens werd een hotel opgezocht. „Maar waarom hebben jullie me niet gevraagd om jullie meteen binnen te laten?", ivil- de de vriendin een dag later weten. Het inmiddels ontmichterde tweetal liet weten: „Het was j al zo laat, we wilden je niet wakker maken. door Ralph van Wolffelaar SLUIS - Zorgwekkend, zo noemt M. Huysse van het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland de derde verkeersdode in Zeeuws-Vlaanderen in twaalf dagen. Gisteren overleed een 69-jarige vrouw bij een eenzij dig ongeval bij Sluis. Eerder deze maand o veil eed een 35-jarige Temeuzenaar na een eenzijdig ongeval op de Reuzen- hoekseweg bij Temeuzen en kwam een 46-jarige man uit de gemeente Sluis om bij een fron tale botsing in IJzendijke. Dat brengt het totale aantal ver keersdoden in Zeeuws-Vlaande ren voor 2005 op vier. „Daai'- mee zitten we voor heel Zeeland al op bijna tweemaal zoveel do delijke slachtoffers als vorig jaar rond dezë tijd", zegt Huys se. „Er zijn in 2005 in heel de provincie al veertien slachtof fers te betreuren geweest, waar dat er vorig jaar zes of zeven wa ren. Dat is zorgwekkend, ook al laat het aantal ziekenhuisgewon den naar aanleiding van ver keersongevallen vooralsnog een dalende lijn zien." Het ongeluk van gisteren gebeurde op de dag dat het ROVZ voor het tweede achtereenvolgende jaar een cam pagne begon om meer aandacht te vragen voor verkeersgedrag in de grensstreek. Huysse: „De verkeersregels aan weerszijden van de gi'ens verschillen niet zo veel, maar er zijn situaties waar bij je net wat meer aandacht no dig hebt. In juli en augustus staan billboards langs de kant van de weg. Verder hangen in openbare gelegenheden posters, liggen er op diverse plaatsen fol ders en is op www.grensver- keer.nl een overzicht te vinden van de verschillen in verkeersre gels in België en Nederland. (Advertentie) De makelaar zegt dat acht meer is dan duizend, foto Willem Mieras Een keertje omhoog kijken kan aardige verassingen op leveren. Doe je dit op een boer derij, dan heb je een goede kans dat je bovenop de nok van de schuur, soms bijna onzichtbaar vanaf de grond, een makelaar ziet. Zo ook op het erf van hoeve Acht is meer dan Duizend. De bewoners van de boerderij tussen 's-Heerenhoek en Ovezan- de zijn sinds enkele jaren bezig deze in de oude staat tenig te brengen. Het gevolg mag er zijn: het erf ziet er prachtig uit. Pronkstuk is de zwartgeteerde schuur. Op de nok van het dak staan twee houten spitsen: bo venop de beide kopgevels één. Die heten makelaars. Ze hebben vaak een symbolische vorm, be doeld om de boer en zijn gezin voorspoed te brengen. In het geval van deze boerderij verwijzen de met de hand ge maakte, ruim anderhalve meter lange spitsen naar de naam van de hoeve. Een beetje in geheim taal, dat wel. Bovenin de make laar is het Romeinse symbool voor het cijfer acht getekend. Er een flink stuk onder, om aan te geven dat het echt een stuk min der is, herkennen we een M. En die staat in datzelfde schrift voor duizend. Acht is dus niet alleen in het gezegde, maar ook op de makelaars duidelijk meer dan duizend. Martijn de Koning )Ecn drieling van 136 jaar woud. In het West ern's-Vlaamse dorpje Retran- hment hebben ze er één. En ze ju er trots op. De drie grenspa n-want dat zijn het - staan Mien symbool voor de twee mierken die als een rode laad door de historie van dit tatsje lopen: de Neder - inds-Belgische grens en de ifarm 't Zwin. lenBelgiëzich in 1830 los- aakte van Nederland, moest er ogrens worden bepaald. Dat istte nogal wat tijd en gekib- iNa dertien jaar waren de ik landen het eens, en lieten precies op papier zetten hoe ïgrens moest gaan lopen. Om 2eook in het landschap zicht bar te maken, besloten ze op ^eknik een paal neer te zet- - Nummer één kwam op het itlandenpunt bij Vaals en de Me op het strand van Retran- *t, waar de landsgi'ens de Mrdzee raakte. Een stukje ten «iden daarvan, bij het dorpje fli.moest paal 364 komen. 'kwas echter een beetje lastig, ^ItH.Vercouteren. Hij is lid ®de plaatselijke documenta- r=j"oeP> die veel onderzoek «tnaar de geschiedenis van orP' n'Vlak langs Retranche- atliep de zeearm 't Zwin. 15 bestond hier uit twee geu- En,met daartussen een zand- "k In 1843 bepaalde men de Pas middenin de diepste geul, "er de zeeschepen doorheen Kten' Dat was economisch ge- bet eerlijkst." ®èl rezen er echter proble- A.geeft Vercouteren aan. e °j0P van 't Zwin begon te Wanderden. Bovendien ver fde ze voor een groot deel. °9vond men het daarom "zakelijk om de loop van de Ms aan te passen." Aarm was nu nauwelijks bevaarbaar. Het economi sche belang ervan daalde tot een nulpunt. Daarom werd de nieuwe grens gewoon in het mid den van de zeearm geduid: op de zandbank dus. Die liep nauwe lijks nog onder water, maar voor alle duidelijkheid kwamen ér ook grenspalen op beide oevers: de drieling was geboren. Vier jaar na de plaatsing van de palen werd 't Zwin ingepolderd. De paal aan de Nederlandse kant stond en staat op de zee dijk, die Retranchement be schermde tegen overstromingen van 't Zwin. De andere twee pa len staan, elk met een tussen ruimte van 135 meter, in het ak kerland in de Willem-Leopold- polder. De middelste is de juis te. De andere twee staan er ei genlijk voor spek en bonen. Ze worden verklikkers genoemd, of stille wachters. Dat de inwoners van Retranchement trots zijn op hun drieling, is niet zo gek. Het dorp ligt praktisch op de lands gi'ens. Daarnaast heeft de zeearm 't Zwin altijd een enor me betekenis voor het plaatsje gehad. Die beide kenmerken ko men samen in de geschiedenis van de drieling. Niet voor niets informeerde de dorpsraad van Reti'anchement twee jaar gele den eens ongerust bij deze en ge ne. Paal 364a, die aan de Bel gische kant, was verdwenen. Al thans, dat leek zo vanaf de zee dijk, vanwaar je alledrie de pa len normaal gesproken mooi op een rijtje kan zien liggen. De waarheid was minder erg. J. Basting, landbouwer en eige naar van het land i'ond de paal, had deze met een machine per ongeluk omver gereden. Hij bleek in de tarwe te liggen, en werd door de boer korte tijd la ter weer rechtgezet. Met Basting noemen we waar schijnlijk meteen de enige inwo ner van Retranchement die niet blij is met het bestaan van de di'ieling. „De Belgische paal staat in de weg bij mijn werk zaamheden", geeft hij aan. „Bo vendien zorgt hij soms voor on genode gasten op mijn land. Laatst wilde iemand in een jeep per se over de landsgi'ens rijden. Reed hij zo mijn gewassen ka pot." Basting Ixeeft al eens ge probeerd de paal weg te krijgen, maar de burgemeester stak daar toen persoonlijk een stokje voor. Die dacht waarschijnlijk hetzelf de als de inwoners van Retran chement: een drieling van 136 jaar oud haal je niet uit elkaar. Martijn de Koning De drie grenspalen op een rijtje, gezien vanuit Retranchement. foto Peter Nicolai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 11