>zc Auto Peugeot maakt een schuiver#»fe'«?/' :en vriendelijke Kawasaki voor de gewone mens in samenwerking met OAutoTrack.nl Bijdehand EEN NIEUWE COLLEGA nidag 15 juli 2005 Volvo C70 wordt 'CC70' Van Volvo komt begin 2006 een nieuwe C70 te koop. Anders dan zijn voorganger is de vierzits-auto een cabrio en coupé ineen - tegenwoordig wel aangeduid als CC - dankzij een opvouwbaar stalen dak. De C70 heeft onder meer gordijnairbags in de deuren die zich naar bo ven toe opblazen en bij een koprol een beschermkussen vormen. De Volvo C70 krijgt een stalen cabriodak. (Advertentie) AutöTeam opel Chevrolet wtotem 1 mm i occasions i be0bjfswgs6] service schade ',-m AutoTeam Vlissingen is op zoek naar voor het serviceteam Kijk op www.autoteam.nl De files volgens Vodafone... Belt u met Vodafone dan is Brabant blij met u. Uw mo bieltje geeft namelijk anoniem signalen af waaruit uw positie en gemiddelde snelheid kunnen worden afge leid. Gedurende twee jaar verzamelt de provincie de in formatie om verkeersstromen in kaart te brengen. Een lcaart op www.Brabant.nl laat zien waar zich verstoppin gen voordoen. Zo nodig wil de provincie met informatie borden weggebruikers naar een minder drukke weg ver wijzen. Hardrijders hebben niets te vrezen. Info: http://actueleverkeersinformatie.brabant.nl Stu u rco r recti e Verschillende lezers wezen erop dat in Bijdehand vori ge week niet de bedoelde weg van Rome naar Ostia stond afgebeeld, maar een Engelse autoweg met linksrij dend verkeer. Inderdaad, het was de verkeerde foto. jenig moment be idt Peugeot een mpacte auto te ma in met twee elektri- he schuifdeuren! npracht-idee, zou denken, en reuze indigmet die toege- jmen stadsdrukte tral. Toch? De Peugeot 1007 heeft een origineel voorkomen. Een hoge mpv-achtige neus en een compacte achterkant. En dan die schuifdeuren natuurlijk. Foto's Mare Bolsius Gegevens dealers en verzekeraars koppelen 29% 0 Hogere boetes 26% Q Inzetten politie om kentekens te scannen 15% (3 Opslag op premie voor Waarborgfonds 14% Q Controle bij verlengen rijbewijs 12% Q Meer camera's langs de weg 4% OJelle Smits van het Waarborgfonds Motorverkeer: „Koppelen van databases gebeurt al langer, maar het actueel houden van de informatie blijft een pro bleem. De suggestie om bij de apk verplicht de verzeke ringspapieren te laten inzien is heel bruikbaar. Het idee wordt sinds kort ook uitgewerkt door de Rijksdienst Wegverkeer en het Openbaar Ministerie." of Joop van der Pol 3m maar met de gewone deur in huis te vallen: de Peugeot 1007 met zijn schuif- :nis niet helemaal overtui- hoe spijtig we dit ook vin- Klaarblijkelijk zaten aan ingewikkelde glij-mecha- 4 zo veel haken en ogen dat 007 eerder uit twee schuif- n bestaat waar achteraf auto omheen is gebouwd, rijp ons goed: aan die deu- hebben de Fransen alle mo pe aandacht besteed. Ze er solide uit, ze sluiten en len naadloos. Ook aan pijn- ongelukjes is gedacht: ach- lochtig als wij ambtshalve istakenwe bij wijze van kin- tarmpje een verse komkom- tussen een dichtglijdend portier en: het stopte acuut. Hulde! Peugeot heeft kinderen en komkommers lief. Nijpend Inderdaad loop je deze 1007 fluitend binnen nadat je met de afstandbediening het bestuur dersportier hebt geopend. Of eerst het andere portier, want na een week wisten de knopjes op de sleutel ons nog te verwar ren. De jonge 1007-moeder kan haar kroost uit school van ach ter het stuur veilig en snel aan boord loodsen, als reed ze in een schoolbus. Prima. Op krap pe parkeerplekjes in de stad kunnen de portieren nóg steeds open, al wordt de vraag of je zelf nog in- en uit kunt dan nog al nijpend. Ook kun je je afvra gen hoe belendende parkeer ders zich vervolgens door hun conventionele deuren wurmen, zonder je kostbare Peugeot-lak te beschadigen. Maar er is meer. Oma van 84 weet niet hoe ze in moet stap pen, want het gat is groot en haar handen vinden nergens een steun. Voor lieden met een druk bestaan is het trage me chaniek een ergernis: wachten tot de deur opengaat, wachten tot-ie weer sluit. Het duurt echt geen eeuwigheid, maar vergele ken bij normaal autoportierge- bruik lijkt het een cursus ont- haasting. Op hogere snelheden kun je het beste de enorme zij ramen gesloten houden: het glas trilt dan vervaarlijk en de binnenvallende rijwind gaat foekepotten met je trommel vliezen. Een armsteun voor de bestuurder kon er niet af/op, eenvoudigweg omdat die de schuifprocedure in de weg zou zitten. Tot slot, en dan houden we op: waarom zijn de bedienings knoppen van deze Sésame-deu- ren en de portierramen iden tiek en werken ze desondanks precies andersom? Flipperen of poken Is er dan helemaal niets goed aan deze eerste Peugeot met dubbele nul? Natuurlijk wel. Hij is zelfs bijzonder mooi, ste vig en compleet afgewerkt, het is een originele verschijning, en met de 1.6-motor is in feite niks mis. Alleen is die 1.6-uit- voering standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde vijfver snellingsbak. Die schakelt zelf standig of desgewenst via pook of flippertjes aan het stuur op commando van de bestuurder. In de automatische stand trak teert hij je op soms onverwach te schakelpauzes. Midden in een bocht, omdat je iets te wei nig gas geeft. Of ineens scheurt hij tot het rode toerengebied door, omdat je ietsje te veel gas geeft en de Pens denkt datje wil gaan racen. Op kruissnelheid doet hij je naar een zesde trap verlangen, zoveel toeren maakt de motor dan nog. Het plezie rigst werkt de 2Tronic bij een kalme, gelijkmatige rijstijl en eigenhandig flipperen of po ken. En dan nog is het met deze zwa re, smalle en relatief hoge auto mobiel niet altijd feest. Hij is zij windgevoelig, reageert stug en het stuurgevoel is tamelijk vaag. In een snelle bocht naar rechts zakt de stoelzitting on der je linkerbovenbeen weg. Rommeltjes bovenop het dash board rollen dan tegelijk naar een onbereikbaar heilinkje bij het infodisplay. Alleen met rek ken en strekken kun je er nog ooit bij. De kofferbak is zo klein datje geneigd bent de ver stelbare achterstoelen naar vo ren te schuiven. Maar dan staan de zittingen weer klemvast te gen de voorstoelleuningen. Interieurkleur Erg leuk is de mogelijkheid om grote delen van het interieur - deurpanelen, zittingen, ventila- tieringen en matjes op het dash board - na verloop van tijd te vervangen door een set in een andere, frisse kleur. Voor een luttele 250 euro oogt de 1007-binnenkant als nieuw. Het siert Peugeot dat het zo'n spraakmakend concept aan durft. Daarom hopen we voor het populaire merk dat deze schuivende 1007 zich niet ook ontpopt als een commerciële schuiver. daar een enorm, splinternieuw hotel. Dat Kawasaki met een tweeci linder opvolger komt voor zijn ER5 heeft alles te maken met het feit dat BMW binnenkort hetzelfde doet met de eencilin der 650. Het huidige Rotax-blok van de BMW krijgen ze in Mün- chen niet schoon genoeg meer, dus komt ook daar een eerlijk recht-op-en-neer staande tweeci linder. Geen schroefje De ER6n is een logisch vervolg op de ER5, maar dan totaal nieuw. Bij de 6 is geen schroef je hetzelfde als in het oude 500 blok. Bovendien is het blok aan zienlijk compacter, en dat past uitzonderlijk goed in het slan ke buizenff ame. Je voelt je heel snel thuis op die Kawa ER6n. Het design heeft wat van het Ita liaanse Benelli, maar dan min der uitbundig. Met zijn simpele cockpit en zijn vriendelijke ge drag lijkt het een prima opstap- fiets voor beginners, of een ide ale lesmotor. Hij rijdt lekker sta biel en duikt met plezierig ge mak een bochtig traject in. De vloeistofgelcoelde 650 vier takt met vier kleppen per cilin der heeft genoeg aan zijn 72 pk's, als je tenminste niet te be nauwd bent voor hogere toeren tallen. Daar komt bij dat hij maar 174 kilo weegt. Handel baar, scherp in het stuur en niet uitsluitend gemaakt voor beren van kerels. Dit. de lage zitpositie en het goedmoedige gedrag maken van deze vriende lijk ploffende machine nu eens een Kawasaki voor de gewone man. Of vrouw natuurlijk. Hij komt in oktober en zal dan rond de 7.000 euro kosten - met abs enkele honderden euro's meer. De Peilstok De Peilstok keert eind augustus terug. Tot die tijd vindt u op deze plaats de zomerrubriek: LINKS voorgesorteerd. Daarin wijzen we u op interessante sites over weke lijks wisselende onderwerpen: opknappen van auto's, accessoires, autosport. Volgende week aflevering 1: Autofilmpjes. Koppelingsmechanisme Peugeot 1007 1.6 Uitrusting: elektrische schuifdeu ren links en rechts, zeven airbags, voorstoelen met geheugenstand, antislip-en stabiliteitsregeling; in SV Sporty Lxbxh: 3,73 x 1,83 x 1,62 meter Gewicht: 1191 kg Draaicirkel: 10,70 meter I.6Sporty o.a. 2Tronic-automaat, warmtewerende voorruit, airconditioning, lichtmetalen relgen. Motor/techniek: 1.6 liter 110 pk irenzinemotor, koppel 147 Nm bij Wtoeren, multipoint injectie, schijfremmen rondom. Bagageruimte: 205/628 liter Verbruik: 1 12,5 l/km Tankinhoud: 40 liter Aanhanger maximaal: 1137 kg Prijs 1.6 16V Sporty: 20.700 euro 1.4 vanaf 16.800 Conclusie: De Peugeot 1007 2Tronic is smal, hoog en zwaar, wat het rijgedrag nietten goede komt. De elektrische schuifdeuren bieden in de praktijk ongeveer net zoveel nadelen als voordelen. De 2Tronic versnellingsbak is niet erg verfijnd. Uitstekend afge werkt en leuk vormgegeven is de auto wel. iüawasalti hebben ze zelden nieuws. Het kinste van de vier Japanse motormerken #kt de laatste jaren nauw samen met Su- en misschien brengt het juist daarom 'eenconcullega voor de Suzuki SV 650. ö,Rien van der Steen luctie van Kawasaki's ;®vste motorfiets was in Oos- nabij Salzburg. Tijdens presentatie leuterden de ont- aanhoudend over de- ïn cn fun, want dat staat mo- De Kawa ER6n is, anders a «n Ninja, Vulcan of KX, be- Jvoor stadsverkeer en een ^er stuKl'e daarbuiten. Niet ®Jakt voor hoge snelheden oor zijn korte wielbasis erg 'baar; voor het betere gooi- en smijtwerk dus. Nu is Salzburg mooi van landschap, maar nauwelijks geschikt om zo'n lenige, lichte motor uit te proberen - de kans op regen of onweer is er net zo groot als die op blaren op je voeten na een voettocht door de Sahara. We reden dus maar een paar uur tjes in de regen op en neer van het pittoreske Salzburg naar Berchtesgaden. In dit prachtige en sinistere oord over de grens met Duitsland had Adolf Hitler ooit een optrekje. Nu prijkt O Vorige week vroegen we u hoe het pro bleem van onverzekerd rondrijden het best is aan te pakken. Bijna 30 procent van de stemmers ziet het meest in het koppelen van gegevens van autodealers en verzekeraars. Het verhogen van de boetes vindt ook veel respons. Een lezer oppert om inzage in het verzekeringsbewijs bij apk te verplichten. Hoe pak je onverzekerde automobilisten aan? Voor Afwerking Instapservice rechts Kleurkeuze interieur Tegen Trage schuifdeuren Rijgedrag Automaat 2Tronic Ruimte achterin Cijfer: 5,5 De nieuwe Kawasaki ER-6n is handelbaar, stuurt scherp en is niet al leen geschikt voor beren van kerels.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 19