>zc
Auto
Peugeot maakt
een schuiver#»fe'«?/'
:en vriendelijke Kawasaki voor de gewone mens
in samenwerking met OAutoTrack.nl
Bijdehand
EEN NIEUWE COLLEGA
nidag 15 juli 2005
Volvo C70 wordt 'CC70'
Van Volvo komt begin 2006 een nieuwe C70 te koop.
Anders dan zijn voorganger is de vierzits-auto een
cabrio en coupé ineen - tegenwoordig wel aangeduid als
CC - dankzij een opvouwbaar stalen dak. De C70 heeft
onder meer gordijnairbags in de deuren die zich naar bo
ven toe opblazen en bij een koprol een beschermkussen
vormen.
De Volvo C70 krijgt een stalen cabriodak.
(Advertentie)
AutöTeam opel Chevrolet
wtotem 1 mm i occasions i be0bjfswgs6] service schade ',-m
AutoTeam Vlissingen is op zoek naar
voor het serviceteam Kijk op www.autoteam.nl
De files volgens Vodafone...
Belt u met Vodafone dan is Brabant blij met u. Uw mo
bieltje geeft namelijk anoniem signalen af waaruit
uw positie en gemiddelde snelheid kunnen worden afge
leid. Gedurende twee jaar verzamelt de provincie de in
formatie om verkeersstromen in kaart te brengen. Een
lcaart op www.Brabant.nl laat zien waar zich verstoppin
gen voordoen. Zo nodig wil de provincie met informatie
borden weggebruikers naar een minder drukke weg ver
wijzen. Hardrijders hebben niets te vrezen.
Info: http://actueleverkeersinformatie.brabant.nl
Stu u rco r recti e
Verschillende lezers wezen erop dat in Bijdehand vori
ge week niet de bedoelde weg van Rome naar Ostia
stond afgebeeld, maar een Engelse autoweg met linksrij
dend verkeer. Inderdaad, het was de verkeerde foto.
jenig moment be
idt Peugeot een
mpacte auto te ma
in met twee elektri-
he schuifdeuren!
npracht-idee, zou
denken, en reuze
indigmet die toege-
jmen stadsdrukte
tral. Toch?
De Peugeot 1007 heeft een origineel voorkomen. Een hoge mpv-achtige neus en een compacte achterkant. En dan die schuifdeuren natuurlijk. Foto's Mare Bolsius
Gegevens dealers en verzekeraars koppelen 29%
0 Hogere boetes 26%
Q Inzetten politie om kentekens te scannen 15%
(3 Opslag op premie voor Waarborgfonds 14%
Q Controle bij verlengen rijbewijs 12%
Q Meer camera's langs de weg 4%
OJelle Smits van het Waarborgfonds Motorverkeer:
„Koppelen van databases gebeurt al langer, maar
het actueel houden van de informatie blijft een pro
bleem. De suggestie om bij de apk verplicht de verzeke
ringspapieren te laten inzien is heel bruikbaar. Het idee
wordt sinds kort ook uitgewerkt door de Rijksdienst
Wegverkeer en het Openbaar Ministerie."
of Joop van der Pol
3m maar met de
gewone deur in
huis te vallen: de
Peugeot 1007
met zijn schuif-
:nis niet helemaal overtui-
hoe spijtig we dit ook vin-
Klaarblijkelijk zaten aan
ingewikkelde glij-mecha-
4 zo veel haken en ogen dat
007 eerder uit twee schuif-
n bestaat waar achteraf
auto omheen is gebouwd,
rijp ons goed: aan die deu-
hebben de Fransen alle mo
pe aandacht besteed. Ze
er solide uit, ze sluiten en
len naadloos. Ook aan pijn-
ongelukjes is gedacht: ach-
lochtig als wij ambtshalve
istakenwe bij wijze van kin-
tarmpje een verse komkom-
tussen een dichtglijdend
portier en: het stopte acuut.
Hulde! Peugeot heeft kinderen
en komkommers lief.
Nijpend
Inderdaad loop je deze 1007
fluitend binnen nadat je met de
afstandbediening het bestuur
dersportier hebt geopend. Of
eerst het andere portier, want
na een week wisten de knopjes
op de sleutel ons nog te verwar
ren. De jonge 1007-moeder kan
haar kroost uit school van ach
ter het stuur veilig en snel aan
boord loodsen, als reed ze in
een schoolbus. Prima. Op krap
pe parkeerplekjes in de stad
kunnen de portieren nóg steeds
open, al wordt de vraag of je
zelf nog in- en uit kunt dan nog
al nijpend. Ook kun je je afvra
gen hoe belendende parkeer
ders zich vervolgens door hun
conventionele deuren wurmen,
zonder je kostbare Peugeot-lak
te beschadigen.
Maar er is meer. Oma van 84
weet niet hoe ze in moet stap
pen, want het gat is groot en
haar handen vinden nergens
een steun. Voor lieden met een
druk bestaan is het trage me
chaniek een ergernis: wachten
tot de deur opengaat, wachten
tot-ie weer sluit. Het duurt echt
geen eeuwigheid, maar vergele
ken bij normaal autoportierge-
bruik lijkt het een cursus ont-
haasting. Op hogere snelheden
kun je het beste de enorme zij
ramen gesloten houden: het
glas trilt dan vervaarlijk en de
binnenvallende rijwind gaat
foekepotten met je trommel
vliezen. Een armsteun voor de
bestuurder kon er niet af/op,
eenvoudigweg omdat die de
schuifprocedure in de weg zou
zitten.
Tot slot, en dan houden we op:
waarom zijn de bedienings
knoppen van deze Sésame-deu-
ren en de portierramen iden
tiek en werken ze desondanks
precies andersom?
Flipperen of poken
Is er dan helemaal niets goed
aan deze eerste Peugeot met
dubbele nul? Natuurlijk wel.
Hij is zelfs bijzonder mooi, ste
vig en compleet afgewerkt, het
is een originele verschijning,
en met de 1.6-motor is in feite
niks mis. Alleen is die 1.6-uit-
voering standaard gekoppeld
aan een gerobotiseerde vijfver
snellingsbak. Die schakelt zelf
standig of desgewenst via pook
of flippertjes aan het stuur op
commando van de bestuurder.
In de automatische stand trak
teert hij je op soms onverwach
te schakelpauzes. Midden in
een bocht, omdat je iets te wei
nig gas geeft. Of ineens scheurt
hij tot het rode toerengebied
door, omdat je ietsje te veel gas
geeft en de Pens denkt datje wil
gaan racen. Op kruissnelheid
doet hij je naar een zesde trap
verlangen, zoveel toeren maakt
de motor dan nog. Het plezie
rigst werkt de 2Tronic bij een
kalme, gelijkmatige rijstijl en
eigenhandig flipperen of po
ken.
En dan nog is het met deze zwa
re, smalle en relatief hoge auto
mobiel niet altijd feest. Hij is
zij windgevoelig, reageert stug
en het stuurgevoel is tamelijk
vaag. In een snelle bocht naar
rechts zakt de stoelzitting on
der je linkerbovenbeen weg.
Rommeltjes bovenop het dash
board rollen dan tegelijk naar
een onbereikbaar heilinkje bij
het infodisplay. Alleen met rek
ken en strekken kun je er nog
ooit bij. De kofferbak is zo
klein datje geneigd bent de ver
stelbare achterstoelen naar vo
ren te schuiven. Maar dan staan
de zittingen weer klemvast te
gen de voorstoelleuningen.
Interieurkleur
Erg leuk is de mogelijkheid om
grote delen van het interieur -
deurpanelen, zittingen, ventila-
tieringen en matjes op het dash
board - na verloop van tijd te
vervangen door een set in een
andere, frisse kleur. Voor een
luttele 250 euro oogt de
1007-binnenkant als nieuw.
Het siert Peugeot dat het zo'n
spraakmakend concept aan
durft. Daarom hopen we voor
het populaire merk dat deze
schuivende 1007 zich niet ook
ontpopt als een commerciële
schuiver.
daar een enorm, splinternieuw
hotel.
Dat Kawasaki met een tweeci
linder opvolger komt voor zijn
ER5 heeft alles te maken met
het feit dat BMW binnenkort
hetzelfde doet met de eencilin
der 650. Het huidige Rotax-blok
van de BMW krijgen ze in Mün-
chen niet schoon genoeg meer,
dus komt ook daar een eerlijk
recht-op-en-neer staande tweeci
linder.
Geen schroefje
De ER6n is een logisch vervolg
op de ER5, maar dan totaal
nieuw. Bij de 6 is geen schroef
je hetzelfde als in het oude 500
blok. Bovendien is het blok aan
zienlijk compacter, en dat past
uitzonderlijk goed in het slan
ke buizenff ame. Je voelt je heel
snel thuis op die Kawa ER6n.
Het design heeft wat van het Ita
liaanse Benelli, maar dan min
der uitbundig. Met zijn simpele
cockpit en zijn vriendelijke ge
drag lijkt het een prima opstap-
fiets voor beginners, of een ide
ale lesmotor. Hij rijdt lekker sta
biel en duikt met plezierig ge
mak een bochtig traject in.
De vloeistofgelcoelde 650 vier
takt met vier kleppen per cilin
der heeft genoeg aan zijn 72
pk's, als je tenminste niet te be
nauwd bent voor hogere toeren
tallen. Daar komt bij dat hij
maar 174 kilo weegt. Handel
baar, scherp in het stuur en
niet uitsluitend gemaakt voor
beren van kerels. Dit. de lage
zitpositie en het goedmoedige
gedrag maken van deze vriende
lijk ploffende machine nu eens
een Kawasaki voor de gewone
man. Of vrouw natuurlijk.
Hij komt in oktober en zal dan
rond de 7.000 euro kosten - met
abs enkele honderden euro's
meer.
De Peilstok
De Peilstok keert eind augustus terug.
Tot die tijd vindt u op deze plaats de
zomerrubriek: LINKS voorgesorteerd. Daarin
wijzen we u op interessante sites over weke
lijks wisselende onderwerpen: opknappen
van auto's, accessoires,
autosport. Volgende
week aflevering 1:
Autofilmpjes.
Koppelingsmechanisme
Peugeot 1007 1.6
Uitrusting: elektrische schuifdeu
ren links en rechts, zeven airbags,
voorstoelen met geheugenstand,
antislip-en stabiliteitsregeling; in
SV Sporty
Lxbxh: 3,73 x 1,83 x 1,62 meter
Gewicht: 1191 kg
Draaicirkel: 10,70 meter
I.6Sporty o.a. 2Tronic-automaat,
warmtewerende voorruit,
airconditioning, lichtmetalen
relgen.
Motor/techniek: 1.6 liter 110 pk
irenzinemotor, koppel 147 Nm bij
Wtoeren, multipoint injectie,
schijfremmen rondom.
Bagageruimte: 205/628 liter
Verbruik: 1 12,5 l/km
Tankinhoud: 40 liter
Aanhanger maximaal: 1137 kg
Prijs 1.6 16V Sporty: 20.700 euro
1.4 vanaf 16.800
Conclusie: De Peugeot 1007
2Tronic is smal, hoog en zwaar,
wat het rijgedrag nietten goede
komt. De elektrische schuifdeuren
bieden in de praktijk ongeveer
net zoveel nadelen als voordelen.
De 2Tronic versnellingsbak is niet
erg verfijnd. Uitstekend afge
werkt en leuk vormgegeven is de
auto wel.
iüawasalti hebben ze zelden nieuws. Het
kinste van de vier Japanse motormerken
#kt de laatste jaren nauw samen met Su-
en misschien brengt het juist daarom
'eenconcullega voor de Suzuki SV 650.
ö,Rien van der Steen
luctie van Kawasaki's
;®vste motorfiets was in Oos-
nabij Salzburg. Tijdens
presentatie leuterden de ont-
aanhoudend over de-
ïn cn fun, want dat staat mo-
De Kawa ER6n is, anders
a «n Ninja, Vulcan of KX, be-
Jvoor stadsverkeer en een
^er stuKl'e daarbuiten. Niet
®Jakt voor hoge snelheden
oor zijn korte wielbasis erg
'baar; voor het betere
gooi- en smijtwerk dus. Nu is
Salzburg mooi van landschap,
maar nauwelijks geschikt om
zo'n lenige, lichte motor uit te
proberen - de kans op regen of
onweer is er net zo groot als die
op blaren op je voeten na een
voettocht door de Sahara. We
reden dus maar een paar uur
tjes in de regen op en neer van
het pittoreske Salzburg naar
Berchtesgaden. In dit prachtige
en sinistere oord over de grens
met Duitsland had Adolf Hitler
ooit een optrekje. Nu prijkt
O Vorige week vroegen we u hoe het pro
bleem van onverzekerd rondrijden het
best is aan te pakken. Bijna 30 procent van de
stemmers ziet het meest in het koppelen van
gegevens van autodealers en verzekeraars.
Het verhogen van de boetes vindt ook veel
respons. Een lezer oppert om inzage in het
verzekeringsbewijs bij apk te verplichten.
Hoe pak je onverzekerde
automobilisten aan?
Voor Afwerking
Instapservice rechts
Kleurkeuze interieur
Tegen Trage schuifdeuren
Rijgedrag
Automaat 2Tronic
Ruimte achterin
Cijfer: 5,5
De nieuwe Kawasaki ER-6n is handelbaar, stuurt scherp en is niet al
leen geschikt voor beren van kerels.