Parkeren met gsm populairder Drukdoos voor stoomkoken Lufthansa herontdekt ie verwende klant r Wel of niet sparen voor levensloop Al voordeel bij twee keer in de week parkeren In steeds meer steden kan met mobieltje betaald worden donderdag 14 juli 2005 23 ilii^rjn"1""line van Ginn'ken rv im - Automobilisten die zich Eiinnt Perk-Line.nl of de ANWB aan- Ilillen voor gsm-parkeren, betalen zes Em inschrijfkosten en vervolgens nc- toto per jaar abonnementsgeld EtW-leden krijgen korting), trdit bedrag krijgt de automobilist L registratiekaart voor achter de voorruit. Parkeercontroleurs kunnen met speciale apparatuur hierop aflezen of de parkeerder heeft betaald. Een au tomobilist die een plekje heeft gevon den, meldt zich aan via zijn mobiele te lefoon. Als hij vertrekt, meldt hij zich weer af. Kosten voor aan- en afmelden: twintig eurocent, plus de kosten van je mobiele telefoon. Sms-berichten van Park-Line, bijvoorbeeld om je eraan te herinneren dat je parkeertijd is verstre ken, kosten 35 eurocent per bericht. Daar komen dan de parkeerkosten bij. Aan het eind van de maand wordt het totale bedrag van de rekening afge boekt. Voordeel van gsm-parkeren is dat je de werkelijke parkeertijd betaalt. Er hoe ven dus nooit meer extra muntjes in de parkeermeter voor een veilige marge. Een automobilist die twee keer in de week zijn auto parkeert, heeft al voor deel, aldus Park-Line. Bovendien is er niet het risico van een parkeerbon of wielklem omdat de parkeertijd is ver streken. Het gsm-parkeren is overigens alleen mogelijk op parkeerplaatsen langs de weg. Park-Line is nog in ge sprek met exploitanten van parkeerga rages om 06-parkeren ook daar moge lijk te maken. GPD Iets minder auto's verkocht BRUSSEL - De Europese autoverkoop in het eerste half jaar van 2005 is 1,1 procent lager uitgevallen dan in de zelfde periode in 2004. Dat meldde de organisatie, van Eu ropese autofabrikanten ACEA gisteren. De slechtere verkoop deed zich vooral voor in de eerste maanden van het jaar. In juni zijn juist meer nieuwe wa gens geregistreerd (4,5 procent) dan vorig jaar. Totaal zijn 8.201.020 nieuwe auto's geregistreerd in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Dat zijn er 87.000 minder dan het eerste halfjaar van 2004. De daling in Nederland was sterker dan het Europese gemiddelde. De verkoop zakte 4,0 procent tot 273.885 stuks. In juni was dat zelfs 8,4 procent lager. ANP Blackstone koopt Legoland-parken l^arqneline van Ginneken DEN' HAAG - Geen gedoe met muntjes, geen boetes en nooit Beer parkeerbonnetjes declare- Kn De vijftienhonderd onder- boudsmonteurs van Eneco zijn frblij mee. Net als de tweedui- Knd KPN'ers die dagelijks op ie weg zitten. De medewerkers nn het elektriciteit- en het tele- combedrijf betalen parkeergeld me! hun mobiele telefoon. De re kening gaat naar de baas. jet heet 06-parkeren en de po- pulariteit neem toe. „Vijftigdui zend klanten betalen nu met hun gsm, maar binnen een paar jaar moeten dat er 250.000 jjjn", zegt Herman Roebersen ranhet Haagse bedrijf Park-Li te. Vijfjaargeleden wist Roebersen honderd Groningse makelaars Bihousiast te maken om par- leergeld te betalen via hun gsm. Inmiddels kunnen autorijders in Rotterdam, Den Haag, Haarlem, Delft, Deventer, Em- Antwerpen en sinds kort nokin Nijmegen met hun mobie hun parkeerkosten af Schiedam volgt in sep- blik op de kaart van Neder- tod in het kantoor van de direc- toont de expansieplannen, is op de kaart met een zwarte stift omcirkeld, Den Bosch, Zwolle, Eind- Tilburg, Utrecht en Am- lerdam. „We hebben een top jen van steden die we willen ebben. Maar uiteindelijk wil- «n we in tweehonderd steden n dorpen onze dienst invoe- Én." Het 06-parkeren is heel impel, zegt Roebersen. „Je par eert de auto en je meldt je aan ia een 0900-nummer. Op dat moment gaat de 'teller' lopen. Heb je je boodschappen gedaan en je rijdt weer weg, dan meld je je af via hetzelfde nummer." Voor de verstrooide chauffeur die dat laatste makkelijk ver geet, is er een sms-service. Elke twee uur krijgt hij een herinne- ringsbericht op zijn mobiele tele foon dat hij nog steeds staat aan gemeld. De kosten van het par keren, telefoontjes voor het aan- en afmelden en de sms'jes wor den maandelijks van de reke ning van de klant afgeschreven. Ondanks het betaalgemak - geen gedoe met muntjes of een lege chipknip - verkoopt de 06-parkeerdienst zich niet van zelf. „Iedereen vindt het super- handig, maar pas nadat mensen het drie, vier keer hebben gepro beerd, besluiten ze om klant te worden, tiet gaat toch om een nieuw betaalproduct en dat vergt gewenning." Na ruim een halfjaar zijn rond de duizend Nijmegenaren abonnee van Park-Line. „Dat valt niet tegen, maar het kan beter", zegt Roe bersen. Medewerkers van Park-Line zoeken businessclubs en winkeliersverenigingen op om het parkeersysteem te pro moten. Van de vijftigduizend klanten van Park-Line is de helft zakelijk (advocaten, make laars, onderhoudsmonteurs, gla zenwassers, vertegenwoordi gers) en de andere helft particu lier. Maar de zakelijke rijder spen deert het meeste parkeergeld, tachtig procent van de omzet is afkomstig van die categorie. Behalve de particuliere klant aarzelen ook bedrijven om het 06-parkeren te omarmen. Dit on danks besparingen voor bedrij ven, want het systeem maakt een einde aan een administratie LONDEN - De Amerikaanse participatiemaatschappij Blackstone Group koopt voor 375 miljoen euro de Lego- land-pretparken van het Deense Lego. Legoland heeft vier pretparken in Denemarken, Duitsland, Californië en Groot-Brittannië. Dat maakte Lego gisteren bekend. Legoland wordt ondergebracht bij het amusementscon cern Merlin Entertainments Group dat ook de Sea- life-pretparken exploiteert. Blackstone krijgt een belang van 70 procent in Merlin en Lego 30 procent. ANP Wessanen legt ruzie KPMG bij AMSTELVEEN - Voedingsmiddelenconcern Wessanen (Zonnatura, Beckers) heeft de ruzie met accountant KPMG bijgelegd. Ze zijn het eens geworden over de reke ning voor de controle van de jaarrekening 2003. Afgelopen mei kwam de ruzie tussen de twee boven wa ter. Wessanen vond de rekening van de accountant veel te hoog en KPMG had alle lopende controlewerkzaamheden opgeschort. Bij de Amerikaanse dochter Tree of Life vond Wessanen in 2003 fouten in de boekhouding, vooral over waarderingen en voorraden. Het bedrijf nam maatrege len, maar vond dat de accountant de misstanden eerder had moeten opmerken. ANP Minder banen in beveiliging GORINCHEM - Het aantal banen bij particuliere beveili gingsdiensten loopt terug. Eind vorig jaar werkten 26.740 mensen in de sector, vijfhonderd minder dan een jaar eer der. Dat heeft brancheorganisatie Vereniging van Particu liere Beveiligingsorganisaties (VPB) gisteren gezegd. De daling van het aantal banen vond plaats ondanks een hogere omzet. De ongeveer 1600 beveiligingsdiensten zet ten vorig jaar 1,09 miljard euro om. Dat is 0,9 procent meer dan in 2003. ANP FedEx bouwt centrum in Azië PIONGKONG - Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx gaat een nieuw distributiecentrum opzetten voor zijn Aziatische activiteiten. Het centrum komt te staan bij het vliegveld Guangzhou Baiyun International Airport in Zuid-China en wordt het grootste in het Verre Oosten. Het bedrijf gaat 150 miljoen dollar investeren in de facili teit. Het nieuwe complex krijgt een oppervlakte van 82.000 vierkante meter en er komen 1200 mensen te wer ken. ANP/AFP ve rompslomp van parkeerbon netjes en declaraties. Roeber sen: „KPN zegt met ons systeem drie arbeidsplaatsen te bespa ren. Maar omdat het systeem niet landelijk dekkend is, is 06-parkeren niet voor elk be drijf aantrekkelijk." Moeilijk Gemeenten staan ook niet bij Park-Line op de stoep.. .„Arn hem willen we graag hebben, maar het gaat gewoon moeilijk. Het probleem? Geen idee. De kosten zijn relatief laag, het gaat om een paar stickers aan brengen. Binnen een paar we ken kan het systeem ingevoerd zijn. Maar je moet bij een ge meente net een wethouder of een ambtenaar hebben die het 06-parkeren ziet zitten. Plet vergt wel een omslag in het den ken, want een gemeente geeft de inning van parkeergeld, een lo kale belasting, in handen van een commercieel bedrijf." Park-Line vraagt voor zijn dienst 8 tot 10 procent van de parkeeromzet in een gemeente, en dat is soms ook een argument van gemeenten. In Rotterdam - voor Park-Line het succesvolste voorbeeld van 'zorgeloos parke ren' - wordt nu 20 procent van de parkeeromzet van pakweg 18 miljoen euro telefonisch geïncas seerd. Inmiddels ligt de omzet van Park-Line (elf werknemers) op 6 miljoen euro. Het bedrijf maakte vorig jaar voor het eerst winst. „Een betaaldienst is geen sexy product. Een mobiele tele foon kun je makkelijker verko pen. Dit is een zaak van lange adem." Misschien dat de concurrentie een handje kan helpen. Naast Park-Line is er nog een speler, Tele-pay, met een kleiner markt aandeel. Gezien de marktom- vang verwacht Roebersen dat er zeker nieuwe partijen op de markt komen. „Daar worden we niet zenuwachtig va^n. Concur rentie is alleen maar goed om gsm-parkeren meer bekendheid te geven." GPD Geen gedoe met muntjes, geen boetes en nooit meer parkeerbonnetjes declareren. Vijftigduizend klanten betalen nu met hun gsm, maar binnen een paar jaar moeten dat er 250.000 zijn, zegt Herman Roebersen van het Haagse bedrijf Park-Line. foto Bert Beelen/GPD profijt door Maurice Wilbrink Veel mensen raken ver lamd van het grote aantal financiële producten dat hen wordt aangeboden. Sparen? Beleggen? Hypotheek over- sluiten? Spaarloon? Koop sompolis afsluiten? Pensioen repareren? Binnenkort komt er weer een serie producten bij, die zijn geënt op de le vensloopregeling. Wie overweldigd raakt door al dat aanbod, doet meestal niets. Want wie niet kiest, kiest ook niet verkeerd - zo redeneren velen. De nieuwe levensloopregeling, die op 1 januari 2006 mogelijk wordt, speelt in op de toenemende behoefte v.an werknemers om individuele verlofrechten op te bouwen. Wie een kind krijgt, een zieke vader of moe der wil verzorgen, studiever lof wil financieren, of wat eer der met pensioen wenst te gaan, kan deelnemen aan de nieuwe regeling. De levensloop-formule is fis caal vriendelijk: er is een bru to, belastingvrije inleg. Pas bij uitkering moet er inkom stenbelasting worden be taald. Er mag maximaal twaalf procent van het bruto loon per jaar worden inge legd. Werknemers zijn vrij om te kiezen bij welke verze keraar ze een levensloopreke ning openen. Pensioenfondsen en verzeke raars die levensloopproduc ten ontwikkelen, denken dat de nieuwe spaarvorm een aar zelende start zal maken. Om te beginnen moet een werkne mer, die kiest voor levens loopsparen, stoppen met de populaire spaarloonregeling. Tweederde van de werkne mers maakt gebruik van het spaarloon. Elk jaar zal de werkgever in november aan dacht hiervoor vragen: kiest u voor de levensloopregeling of voor het spaarloon? Dat het enthousiasme voor de le vensloopregeling maar lang zaam zal groeien, heeft ook te maken met het feit dat gro te groepen werknemers, voor al de 40-plussers, hechten aan collectieve regelingen, bijvoorbeeld voor vervroegd pensioen. De levenslooprege ling is juist bedacht om het heft helemaal zelf in handen te nemen. Er zit niks soli dairs aan de financiering. In sommige sectoren zullen de werkgevers het gebruik van de levensloopregeling aanmoedigen, en daar zullen met name de bedrijfstakpen sioenfondsen op inspringen. Levensloopsparen wordt daar een belangrijk middel om een extra prepensioen jaar te financieren. In sommi ge CAO's zijn daar al afspra ken over gemaakt. Wex'kge- vers mogen meebetalen aan de levensloopregelingen. De fiscus gunt de 'levensloper' standaard een extra atrek van 183 exu'o per jaar. Voor wie is de levenslooprege ling interessant? Pensioen fonds PGGM, actief in de sec tor zorg en welzijn, denkt dat vooral dertigers en veertigers er door worden aangespro ken. Deze mensen, wier inko mens tien, twintig jaar heb ben kunnen groeien, vragen zich wel eens af of ze geld moeten reserveren voor een periode dat ze minder willen werken. Bijvoorbeeld als de zorg voor kinderen actueel wordt. Wie zeven, acht jaar spaart kan er voor kiezen om gedurende twee jaar minder dagen per week te wex'ken, en kan het inkomensvexdies (deels) opvangen met zijn le- venslooppot. Deze pot mag opnieuw aange vuld worden, als hij is leegge haald. Hoeveel mogelijkhe den iemands levenslooprege ling biedt, is volledig afhan kelijk van de vi-aag hoeveel hij/zij er in kan storten, en hoeveel de baas wil meebeta len. Er zullen eenvoudige spaarvormen worden aange boden, maar ook levensloop rekeningen waar het geld op wordt belegd. Wie het beleg- gingsxisico accepteert, doet er goed aan zijn levensloop- pot lang aan te laten groeien. Het rendement kan dan flink toenemen, en een dip in de aandelenmarkten is op lange termijn goed op te vangen. Wie voorziet dat hij al na een paar jaar zijn levenslooppot moet aanspreken, kan beter genoegen nemen met een be scheiden, maar zeker ren te-effect. GPD Ljet is niet de bedoeling dat u in de- van Tupperware gaat ko- de gebruiksaanwijzing. Maar "lm hel toch. Stoomkoken in de fpietron. laarom is de duurzame drukdoos nog iel uitgevonden, vroeg ik me af in een rantenstukje. Ook toevallig, zei Tup- fnvare, wij hebben hem nel bedacht. al een tijdje verpakkingen van «reide maaltijden in de supermarkt '«overdruk aankunnen. Wat er in zit, aargaat het hier even niet over. Maar «dozen zelf zijn fantastisch. Er staat Nat je er geen gaatjes in moet prik- «o voor je ze in de magnetron zet. Dat vroeger wel, anders knalden ze «Ikaar. Microgolven brengen water in het voedsel in beweging, «moleculen botsen tegen elkaar en zo vaak en heftig dat ze kokend heet wor den. Dan ontstaat stoom. Als dat in een gesloten verpakking gebeurt gaat die bol staan en kan hij ontploffen. Daar om gaatjes. Maar met stoom die ont snapt vervliegt geur en smaak. Het zou juist goed zijn als in de bak overdruk kon blijven. Het principe van de snel kookpan. Door overdruk wordt het kookpunt verlaagd en is het eten eerder klaar, maar ook lekkerder. Fabrikan ten van klaargekookt voedsel kregen dat door. Smaak, geur en kleur van hun producten blijven beter in een drukdoos. Dus vonden ze hem uit. Albert Heijn introduceerde de eerste plastic etensbak met ventiel. Een Zwit sers patent. Al snel ingehaald door nieu we technologie. Er kwamen andere ver pakkingen die stoom binnen houden. Maar steeds zit er fabrieksgekookt voedsel in dat al gaar is en alleen op nieuw moet opgewarmd. En het zijn wegwerpverpakkingen. De magnetron thuis is voor veel eigen kokerij niet geschikt. Maar voor het snel verhitten van kleine hoeveelheden eetwaar is het een ideale, onderschatte machine. Het stomen van voedsel on der druk in een afgesloten bak in de magnetron is handig en geeft mooi re sultaat. Een ventiel houdt de overdruk vast. Wordt het te gek, dan laat het wat stoom ontsnappen. Fabrikanten introduceren nu de ene stoomverpakking na de andere die de opbouw van druk toelaat maar voor de grote knal behoedt. Captain Iglo zet op zijn stoomvoedsel: 'Zelf stomen'. Zelf? Je moet alleen maar helemaal zelf de magnetron aanzetten. Eigen initiatief is er niet bij. En de doos van de Cap tain kun je niet nog eens gebruiken. Stoomdrukkoken is geschikt voor klei ne beetjes tere rauwe groente en rauwe vis. Verse vis en vis uit de diepvries. Maar waarom hebben kant-en-klaarka- ners wel beschikking over de nieuwste technologie om gaar voer op te warmen en is er voor de culinaire zelfkoker geen drukdoos te koop? Een fabrikant van koelkastdozen stuurde er een op met een ventiel. Een ding van niks. Het ventiel is niets meer of minder dan een lekkend schuifje. Tupperware heeft an dere waar. Net nieuw. Een hermetisch sluitende bak met een echt ventiel. Maar niet bedacht om vis in te stomen, het boekje er bij raadt het zelfs af. Niks van aantrekken, zegt een woordvoer ster van Tupperware Nederland, sto men die vis. Ze stuurt een doos. En die doet het. Verse vis is in luttele minuten klaar en vis uit de diepvries hoeft niet eerst ontdooid te worden. Het hangt vaix de hoeveelheid af en de kracht van de magnetron hoeveel tijd het kost, maar een half pondje bevro- x'en vis is in ongeveer tien minuten zo goed als nieuw. En dan? Magnetron uit en nog vijf minuten wachten. Verlangens: een doos met een ventiel met een paar standen, voor nog wat meer druk. En een viskookboekje voor magnetrongekken. PS: Een mens komt moeilijk aan Tup- perwareproducten. Men moet er voor naar een party bij een vriendin. Maar in Breda, Groningen en Amsterdam zijn Tupperwarewinkeltjes waar spul len worden verkocht zonder er taartjes bij te trakteren en zonder giechelen. Wouter Klootwijk Goedkoop en simpel lijkt k trend in de luchtvaart- meld. Vliegen is al lang. met meer weggelegd voor .alleen de elite. Maar de rij- ken der aarde en topmana gers willen hun privileges terug. De bemiddelde globe trotterszijn het lange wach ten bij de incheckbalies en het gesleep met koffers zat. borRichard Mooyman - De Duitse lucht- aartmaatschappij Lufthansa «11 zich opnieuw op de veelei- reiziger met de dikke por- raiomice gestort. Speciaal voor en heeft Lufthansa op de lucht- aveu van Frankfurt een termi- algebouwd waar andere passa- niet welkom zijn. Een per- assistent neemt verve- klusjes als het dragen van agagc en inchecken over, ter- ijl de reiziger zich kan bezig- nuden met belangrijkere of Mgenamere zaken: werken, in bad nemen, een exclusieve aaltijd gebruiken of een borrel tinken in een hippe bar met ze stig soorten whisky. flwel: het gaat om passagiers <n de zogenoemde first class, bt is nog een treetje hoger dan «voor velen al onbetaalbare businessclass, om nog maar te zwijgen over de krappe eeo- nomyclass waartoe de meeste reizigers zijn veroordeeld. KLM en veel andere vliegmaatschap pijen hebben de eerste klasse af geschaft omdat er te weirxig klanten waren. De Duitsers za gen hun kans schoon en tuigden hun eerste klasse verder op. De tickets kosten een paar cen ten (retourtje Frankfuxi-New York een slordige zevenduizend euro), maar dan heb je ook wat. Bij vooi-beeld de keuze tussen een Porsche Cayenne en Merce des S-klasse die je tot aan de vliegtuigtrap rijdt. Bijkans stap voets, want de luxe-automobie len mogen niet harder dan veer tig kilometer per uur op het luchthaventerrein. Tegen meer kosten (tussen de 4500 en 19.000 euro) kan een privévliegtuig voor een aansluitende vlucht worden geregeld. De economie in Europa mag in het slop zitten, volgens Lufthan sa blijft er wereldwijd een flin ke mai'kt voor luxe vliegreizen. De concurrentiestrijd in het top segment wordt steeds meer uit gevochten op de grond, in plaats van in het vliegtuig. Lufthansa meldt successen bij het binnenhalen van 'the rich and famous': het aantal royaal betalende klanten is fors toege nomen. Sommigen zijn zo rijk, dat ze niet eens weten hoeveel ze voor het vliegticket hebben betaald. Tempel De gloednieuwe terminal - vol gens Lufthansa uniek in de we reld - straalt vooral rust uit, als een moderne tempel. Niets doet denken aan de drukte van een grote luchthaven. De reiziger met haast kan zich hier uiterlijk een half uur voor vertrek mel den, in plaats van de gebruikelij ke anderhalf tot twee uur in- checktijd die nodig waren voor bijvoox-beeld Amerikaanse be stemmingen. Lufthansa ont vangt hier - een half jaar na de opening - zo'n 220 passagiers per dag. Voor hen staan in to taal 160 medewerkei's klaar. Lufthansa bereidt zich intussen voor op een volgende stap. De Duitsers denken hard na over de inrichting van de vijftien reu- zenvliegtuigen van het type Air bus A380 die zijn besteld. Uit concurrent ie-overwegingen wil topfunctionaris Antinori weinig kwijt over de manier waarop de eerste klasse-reiziger in de A380 zal worden vertroeteld. Rust en privacy staan voorop, want dat zijn volgens hem de belangrijk ste wensen van deze reizigers. „Er komen in ieder geval geen zwembaden of bowlingbanen aanboord." GPD Concurrentie De tickets kosten een paar centen (x-etourtje Frankfurt-New York een slordige zevenduizend euro), maar dan heb je ook wat. Bijvoorbeeld de keuze tussen een Porsche Cayenne en Mercedes S-klasse die je tot aan de vliegtuigtrap rijdt. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23