Parkeren met gsm populairder
Drukdoos voor stoomkoken
Lufthansa herontdekt
ie verwende klant
r
Wel of niet sparen
voor levensloop
Al voordeel bij twee keer in de week parkeren
In steeds meer steden kan met mobieltje betaald worden
donderdag 14 juli 2005 23
ilii^rjn"1""line van Ginn'ken
rv im - Automobilisten die zich
Eiinnt Perk-Line.nl of de ANWB aan-
Ilillen voor gsm-parkeren, betalen zes
Em inschrijfkosten en vervolgens nc-
toto per jaar abonnementsgeld
EtW-leden krijgen korting),
trdit bedrag krijgt de automobilist
L registratiekaart voor achter de
voorruit. Parkeercontroleurs kunnen
met speciale apparatuur hierop aflezen
of de parkeerder heeft betaald. Een au
tomobilist die een plekje heeft gevon
den, meldt zich aan via zijn mobiele te
lefoon. Als hij vertrekt, meldt hij zich
weer af. Kosten voor aan- en afmelden:
twintig eurocent, plus de kosten van je
mobiele telefoon. Sms-berichten van
Park-Line, bijvoorbeeld om je eraan te
herinneren dat je parkeertijd is verstre
ken, kosten 35 eurocent per bericht.
Daar komen dan de parkeerkosten bij.
Aan het eind van de maand wordt het
totale bedrag van de rekening afge
boekt.
Voordeel van gsm-parkeren is dat je de
werkelijke parkeertijd betaalt. Er hoe
ven dus nooit meer extra muntjes in de
parkeermeter voor een veilige marge.
Een automobilist die twee keer in de
week zijn auto parkeert, heeft al voor
deel, aldus Park-Line. Bovendien is er
niet het risico van een parkeerbon of
wielklem omdat de parkeertijd is ver
streken. Het gsm-parkeren is overigens
alleen mogelijk op parkeerplaatsen
langs de weg. Park-Line is nog in ge
sprek met exploitanten van parkeerga
rages om 06-parkeren ook daar moge
lijk te maken. GPD
Iets minder auto's verkocht
BRUSSEL - De Europese autoverkoop in het eerste half
jaar van 2005 is 1,1 procent lager uitgevallen dan in de
zelfde periode in 2004. Dat meldde de organisatie, van Eu
ropese autofabrikanten ACEA gisteren.
De slechtere verkoop deed zich vooral voor in de eerste
maanden van het jaar. In juni zijn juist meer nieuwe wa
gens geregistreerd (4,5 procent) dan vorig jaar. Totaal
zijn 8.201.020 nieuwe auto's geregistreerd in de Europese
Unie, IJsland, Noorwegen en Zwitserland. Dat zijn er
87.000 minder dan het eerste halfjaar van 2004. De daling
in Nederland was sterker dan het Europese gemiddelde.
De verkoop zakte 4,0 procent tot 273.885 stuks. In juni
was dat zelfs 8,4 procent lager. ANP
Blackstone koopt Legoland-parken
l^arqneline van Ginneken
DEN' HAAG - Geen gedoe met
muntjes, geen boetes en nooit
Beer parkeerbonnetjes declare-
Kn De vijftienhonderd onder-
boudsmonteurs van Eneco zijn
frblij mee. Net als de tweedui-
Knd KPN'ers die dagelijks op
ie weg zitten. De medewerkers
nn het elektriciteit- en het tele-
combedrijf betalen parkeergeld
me! hun mobiele telefoon. De re
kening gaat naar de baas.
jet heet 06-parkeren en de po-
pulariteit neem toe. „Vijftigdui
zend klanten betalen nu met
hun gsm, maar binnen een paar
jaar moeten dat er 250.000
jjjn", zegt Herman Roebersen
ranhet Haagse bedrijf Park-Li
te.
Vijfjaargeleden wist Roebersen
honderd Groningse makelaars
Bihousiast te maken om par-
leergeld te betalen via hun gsm.
Inmiddels kunnen autorijders in
Rotterdam, Den Haag, Haarlem,
Delft, Deventer, Em-
Antwerpen en sinds kort
nokin Nijmegen met hun mobie
hun parkeerkosten af
Schiedam volgt in sep-
blik op de kaart van Neder-
tod in het kantoor van de direc-
toont de expansieplannen,
is op de kaart met een
zwarte stift omcirkeld,
Den Bosch, Zwolle, Eind-
Tilburg, Utrecht en Am-
lerdam. „We hebben een top
jen van steden die we willen
ebben. Maar uiteindelijk wil-
«n we in tweehonderd steden
n dorpen onze dienst invoe-
Én." Het 06-parkeren is heel
impel, zegt Roebersen. „Je par
eert de auto en je meldt je aan
ia een 0900-nummer. Op dat
moment gaat de 'teller' lopen.
Heb je je boodschappen gedaan
en je rijdt weer weg, dan meld je
je af via hetzelfde nummer."
Voor de verstrooide chauffeur
die dat laatste makkelijk ver
geet, is er een sms-service. Elke
twee uur krijgt hij een herinne-
ringsbericht op zijn mobiele tele
foon dat hij nog steeds staat aan
gemeld. De kosten van het par
keren, telefoontjes voor het aan-
en afmelden en de sms'jes wor
den maandelijks van de reke
ning van de klant afgeschreven.
Ondanks het betaalgemak -
geen gedoe met muntjes of een
lege chipknip - verkoopt de
06-parkeerdienst zich niet van
zelf. „Iedereen vindt het super-
handig, maar pas nadat mensen
het drie, vier keer hebben gepro
beerd, besluiten ze om klant te
worden, tiet gaat toch om een
nieuw betaalproduct en dat
vergt gewenning." Na ruim een
halfjaar zijn rond de duizend
Nijmegenaren abonnee van
Park-Line. „Dat valt niet tegen,
maar het kan beter", zegt Roe
bersen. Medewerkers van
Park-Line zoeken businessclubs
en winkeliersverenigingen op
om het parkeersysteem te pro
moten. Van de vijftigduizend
klanten van Park-Line is de
helft zakelijk (advocaten, make
laars, onderhoudsmonteurs, gla
zenwassers, vertegenwoordi
gers) en de andere helft particu
lier.
Maar de zakelijke rijder spen
deert het meeste parkeergeld,
tachtig procent van de omzet is
afkomstig van die categorie.
Behalve de particuliere klant
aarzelen ook bedrijven om het
06-parkeren te omarmen. Dit on
danks besparingen voor bedrij
ven, want het systeem maakt
een einde aan een administratie
LONDEN - De Amerikaanse participatiemaatschappij
Blackstone Group koopt voor 375 miljoen euro de Lego-
land-pretparken van het Deense Lego. Legoland heeft
vier pretparken in Denemarken, Duitsland, Californië en
Groot-Brittannië. Dat maakte Lego gisteren bekend.
Legoland wordt ondergebracht bij het amusementscon
cern Merlin Entertainments Group dat ook de Sea-
life-pretparken exploiteert. Blackstone krijgt een belang
van 70 procent in Merlin en Lego 30 procent. ANP
Wessanen legt ruzie KPMG bij
AMSTELVEEN - Voedingsmiddelenconcern Wessanen
(Zonnatura, Beckers) heeft de ruzie met accountant
KPMG bijgelegd. Ze zijn het eens geworden over de reke
ning voor de controle van de jaarrekening 2003.
Afgelopen mei kwam de ruzie tussen de twee boven wa
ter. Wessanen vond de rekening van de accountant veel te
hoog en KPMG had alle lopende controlewerkzaamheden
opgeschort. Bij de Amerikaanse dochter Tree of Life vond
Wessanen in 2003 fouten in de boekhouding, vooral over
waarderingen en voorraden. Het bedrijf nam maatrege
len, maar vond dat de accountant de misstanden eerder
had moeten opmerken. ANP
Minder banen in beveiliging
GORINCHEM - Het aantal banen bij particuliere beveili
gingsdiensten loopt terug. Eind vorig jaar werkten 26.740
mensen in de sector, vijfhonderd minder dan een jaar eer
der. Dat heeft brancheorganisatie Vereniging van Particu
liere Beveiligingsorganisaties (VPB) gisteren gezegd.
De daling van het aantal banen vond plaats ondanks een
hogere omzet. De ongeveer 1600 beveiligingsdiensten zet
ten vorig jaar 1,09 miljard euro om. Dat is 0,9 procent
meer dan in 2003. ANP
FedEx bouwt centrum in Azië
PIONGKONG - Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx
gaat een nieuw distributiecentrum opzetten voor zijn
Aziatische activiteiten. Het centrum komt te staan bij het
vliegveld Guangzhou Baiyun International Airport in
Zuid-China en wordt het grootste in het Verre Oosten.
Het bedrijf gaat 150 miljoen dollar investeren in de facili
teit. Het nieuwe complex krijgt een oppervlakte van
82.000 vierkante meter en er komen 1200 mensen te wer
ken. ANP/AFP
ve rompslomp van parkeerbon
netjes en declaraties. Roeber
sen: „KPN zegt met ons systeem
drie arbeidsplaatsen te bespa
ren. Maar omdat het systeem
niet landelijk dekkend is, is
06-parkeren niet voor elk be
drijf aantrekkelijk."
Moeilijk
Gemeenten staan ook niet bij
Park-Line op de stoep.. .„Arn
hem willen we graag hebben,
maar het gaat gewoon moeilijk.
Het probleem? Geen idee. De
kosten zijn relatief laag, het
gaat om een paar stickers aan
brengen. Binnen een paar we
ken kan het systeem ingevoerd
zijn. Maar je moet bij een ge
meente net een wethouder of
een ambtenaar hebben die het
06-parkeren ziet zitten. Plet
vergt wel een omslag in het den
ken, want een gemeente geeft de
inning van parkeergeld, een lo
kale belasting, in handen van
een commercieel bedrijf."
Park-Line vraagt voor zijn
dienst 8 tot 10 procent van de
parkeeromzet in een gemeente,
en dat is soms ook een argument
van gemeenten. In Rotterdam -
voor Park-Line het succesvolste
voorbeeld van 'zorgeloos parke
ren' - wordt nu 20 procent van
de parkeeromzet van pakweg 18
miljoen euro telefonisch geïncas
seerd.
Inmiddels ligt de omzet van
Park-Line (elf werknemers) op
6 miljoen euro. Het bedrijf
maakte vorig jaar voor het eerst
winst. „Een betaaldienst is geen
sexy product. Een mobiele tele
foon kun je makkelijker verko
pen. Dit is een zaak van lange
adem."
Misschien dat de concurrentie
een handje kan helpen. Naast
Park-Line is er nog een speler,
Tele-pay, met een kleiner markt
aandeel. Gezien de marktom-
vang verwacht Roebersen dat er
zeker nieuwe partijen op de
markt komen. „Daar worden we
niet zenuwachtig va^n. Concur
rentie is alleen maar goed om
gsm-parkeren meer bekendheid
te geven." GPD
Geen gedoe met muntjes, geen boetes en nooit meer parkeerbonnetjes declareren. Vijftigduizend klanten betalen nu met hun gsm, maar
binnen een paar jaar moeten dat er 250.000 zijn, zegt Herman Roebersen van het Haagse bedrijf Park-Line. foto Bert Beelen/GPD
profijt
door Maurice Wilbrink
Veel mensen raken ver
lamd van het grote aantal
financiële producten dat hen
wordt aangeboden. Sparen?
Beleggen? Hypotheek over-
sluiten? Spaarloon? Koop
sompolis afsluiten? Pensioen
repareren? Binnenkort komt
er weer een serie producten
bij, die zijn geënt op de le
vensloopregeling.
Wie overweldigd raakt door
al dat aanbod, doet meestal
niets. Want wie niet kiest,
kiest ook niet verkeerd - zo
redeneren velen. De nieuwe
levensloopregeling, die op 1
januari 2006 mogelijk wordt,
speelt in op de toenemende
behoefte v.an werknemers om
individuele verlofrechten op
te bouwen. Wie een kind
krijgt, een zieke vader of moe
der wil verzorgen, studiever
lof wil financieren, of wat eer
der met pensioen wenst te
gaan, kan deelnemen aan de
nieuwe regeling.
De levensloop-formule is fis
caal vriendelijk: er is een bru
to, belastingvrije inleg. Pas
bij uitkering moet er inkom
stenbelasting worden be
taald. Er mag maximaal
twaalf procent van het bruto
loon per jaar worden inge
legd. Werknemers zijn vrij
om te kiezen bij welke verze
keraar ze een levensloopreke
ning openen.
Pensioenfondsen en verzeke
raars die levensloopproduc
ten ontwikkelen, denken dat
de nieuwe spaarvorm een aar
zelende start zal maken. Om
te beginnen moet een werkne
mer, die kiest voor levens
loopsparen, stoppen met de
populaire spaarloonregeling.
Tweederde van de werkne
mers maakt gebruik van het
spaarloon. Elk jaar zal de
werkgever in november aan
dacht hiervoor vragen: kiest
u voor de levensloopregeling
of voor het spaarloon? Dat
het enthousiasme voor de le
vensloopregeling maar lang
zaam zal groeien, heeft ook
te maken met het feit dat gro
te groepen werknemers, voor
al de 40-plussers, hechten
aan collectieve regelingen,
bijvoorbeeld voor vervroegd
pensioen. De levenslooprege
ling is juist bedacht om het
heft helemaal zelf in handen
te nemen. Er zit niks soli
dairs aan de financiering.
In sommige sectoren zullen
de werkgevers het gebruik
van de levensloopregeling
aanmoedigen, en daar zullen
met name de bedrijfstakpen
sioenfondsen op inspringen.
Levensloopsparen wordt
daar een belangrijk middel
om een extra prepensioen
jaar te financieren. In sommi
ge CAO's zijn daar al afspra
ken over gemaakt. Wex'kge-
vers mogen meebetalen aan
de levensloopregelingen. De
fiscus gunt de 'levensloper'
standaard een extra atrek
van 183 exu'o per jaar.
Voor wie is de levenslooprege
ling interessant? Pensioen
fonds PGGM, actief in de sec
tor zorg en welzijn, denkt dat
vooral dertigers en veertigers
er door worden aangespro
ken. Deze mensen, wier inko
mens tien, twintig jaar heb
ben kunnen groeien, vragen
zich wel eens af of ze geld
moeten reserveren voor een
periode dat ze minder willen
werken. Bijvoorbeeld als de
zorg voor kinderen actueel
wordt. Wie zeven, acht jaar
spaart kan er voor kiezen om
gedurende twee jaar minder
dagen per week te wex'ken, en
kan het inkomensvexdies
(deels) opvangen met zijn le-
venslooppot.
Deze pot mag opnieuw aange
vuld worden, als hij is leegge
haald. Hoeveel mogelijkhe
den iemands levenslooprege
ling biedt, is volledig afhan
kelijk van de vi-aag hoeveel
hij/zij er in kan storten, en
hoeveel de baas wil meebeta
len. Er zullen eenvoudige
spaarvormen worden aange
boden, maar ook levensloop
rekeningen waar het geld op
wordt belegd. Wie het beleg-
gingsxisico accepteert, doet
er goed aan zijn levensloop-
pot lang aan te laten groeien.
Het rendement kan dan flink
toenemen, en een dip in de
aandelenmarkten is op lange
termijn goed op te vangen.
Wie voorziet dat hij al na een
paar jaar zijn levenslooppot
moet aanspreken, kan beter
genoegen nemen met een be
scheiden, maar zeker ren
te-effect. GPD
Ljet is niet de bedoeling dat u in de-
van Tupperware gaat ko-
de gebruiksaanwijzing. Maar
"lm hel toch. Stoomkoken in de
fpietron.
laarom is de duurzame drukdoos nog
iel uitgevonden, vroeg ik me af in een
rantenstukje. Ook toevallig, zei Tup-
fnvare, wij hebben hem nel bedacht.
al een tijdje verpakkingen van
«reide maaltijden in de supermarkt
'«overdruk aankunnen. Wat er in zit,
aargaat het hier even niet over. Maar
«dozen zelf zijn fantastisch. Er staat
Nat je er geen gaatjes in moet prik-
«o voor je ze in de magnetron zet. Dat
vroeger wel, anders knalden ze
«Ikaar. Microgolven brengen water
in het voedsel in beweging,
«moleculen botsen tegen elkaar en zo
vaak en heftig dat ze kokend heet wor
den. Dan ontstaat stoom. Als dat in een
gesloten verpakking gebeurt gaat die
bol staan en kan hij ontploffen. Daar
om gaatjes. Maar met stoom die ont
snapt vervliegt geur en smaak. Het zou
juist goed zijn als in de bak overdruk
kon blijven. Het principe van de snel
kookpan. Door overdruk wordt het
kookpunt verlaagd en is het eten eerder
klaar, maar ook lekkerder. Fabrikan
ten van klaargekookt voedsel kregen
dat door. Smaak, geur en kleur van
hun producten blijven beter in een
drukdoos. Dus vonden ze hem uit.
Albert Heijn introduceerde de eerste
plastic etensbak met ventiel. Een Zwit
sers patent. Al snel ingehaald door nieu
we technologie. Er kwamen andere ver
pakkingen die stoom binnen houden.
Maar steeds zit er fabrieksgekookt
voedsel in dat al gaar is en alleen op
nieuw moet opgewarmd. En het zijn
wegwerpverpakkingen.
De magnetron thuis is voor veel eigen
kokerij niet geschikt. Maar voor het
snel verhitten van kleine hoeveelheden
eetwaar is het een ideale, onderschatte
machine. Het stomen van voedsel on
der druk in een afgesloten bak in de
magnetron is handig en geeft mooi re
sultaat. Een ventiel houdt de overdruk
vast. Wordt het te gek, dan laat het wat
stoom ontsnappen.
Fabrikanten introduceren nu de ene
stoomverpakking na de andere die de
opbouw van druk toelaat maar voor de
grote knal behoedt. Captain Iglo zet op
zijn stoomvoedsel: 'Zelf stomen'. Zelf?
Je moet alleen maar helemaal zelf de
magnetron aanzetten. Eigen initiatief
is er niet bij. En de doos van de Cap
tain kun je niet nog eens gebruiken.
Stoomdrukkoken is geschikt voor klei
ne beetjes tere rauwe groente en rauwe
vis. Verse vis en vis uit de diepvries.
Maar waarom hebben kant-en-klaarka-
ners wel beschikking over de nieuwste
technologie om gaar voer op te warmen
en is er voor de culinaire zelfkoker
geen drukdoos te koop? Een fabrikant
van koelkastdozen stuurde er een op
met een ventiel. Een ding van niks. Het
ventiel is niets meer of minder dan een
lekkend schuifje. Tupperware heeft an
dere waar. Net nieuw. Een hermetisch
sluitende bak met een echt ventiel.
Maar niet bedacht om vis in te stomen,
het boekje er bij raadt het zelfs af. Niks
van aantrekken, zegt een woordvoer
ster van Tupperware Nederland, sto
men die vis. Ze stuurt een doos.
En die doet het. Verse vis is in luttele
minuten klaar en vis uit de diepvries
hoeft niet eerst ontdooid te worden.
Het hangt vaix de hoeveelheid af en de
kracht van de magnetron hoeveel tijd
het kost, maar een half pondje bevro-
x'en vis is in ongeveer tien minuten zo
goed als nieuw. En dan? Magnetron uit
en nog vijf minuten wachten.
Verlangens: een doos met een ventiel
met een paar standen, voor nog wat
meer druk. En een viskookboekje voor
magnetrongekken.
PS: Een mens komt moeilijk aan Tup-
perwareproducten. Men moet er voor
naar een party bij een vriendin. Maar
in Breda, Groningen en Amsterdam
zijn Tupperwarewinkeltjes waar spul
len worden verkocht zonder er taartjes
bij te trakteren en zonder giechelen.
Wouter Klootwijk
Goedkoop en simpel lijkt
k trend in de luchtvaart-
meld. Vliegen is al lang.
met meer weggelegd voor
.alleen de elite. Maar de rij-
ken der aarde en topmana
gers willen hun privileges
terug. De bemiddelde globe
trotterszijn het lange wach
ten bij de incheckbalies en
het gesleep met koffers zat.
borRichard Mooyman
- De Duitse lucht-
aartmaatschappij Lufthansa
«11 zich opnieuw op de veelei-
reiziger met de dikke por-
raiomice gestort. Speciaal voor
en heeft Lufthansa op de lucht-
aveu van Frankfurt een termi-
algebouwd waar andere passa-
niet welkom zijn. Een per-
assistent neemt verve-
klusjes als het dragen van
agagc en inchecken over, ter-
ijl de reiziger zich kan bezig-
nuden met belangrijkere of
Mgenamere zaken: werken,
in bad nemen, een exclusieve
aaltijd gebruiken of een borrel
tinken in een hippe bar met ze
stig soorten whisky.
flwel: het gaat om passagiers
<n de zogenoemde first class,
bt is nog een treetje hoger dan
«voor velen al onbetaalbare
businessclass, om nog maar te
zwijgen over de krappe eeo-
nomyclass waartoe de meeste
reizigers zijn veroordeeld. KLM
en veel andere vliegmaatschap
pijen hebben de eerste klasse af
geschaft omdat er te weirxig
klanten waren. De Duitsers za
gen hun kans schoon en tuigden
hun eerste klasse verder op.
De tickets kosten een paar cen
ten (retourtje Frankfuxi-New
York een slordige zevenduizend
euro), maar dan heb je ook wat.
Bij vooi-beeld de keuze tussen
een Porsche Cayenne en Merce
des S-klasse die je tot aan de
vliegtuigtrap rijdt. Bijkans stap
voets, want de luxe-automobie
len mogen niet harder dan veer
tig kilometer per uur op het
luchthaventerrein. Tegen meer
kosten (tussen de 4500 en 19.000
euro) kan een privévliegtuig
voor een aansluitende vlucht
worden geregeld.
De economie in Europa mag in
het slop zitten, volgens Lufthan
sa blijft er wereldwijd een flin
ke mai'kt voor luxe vliegreizen.
De concurrentiestrijd in het top
segment wordt steeds meer uit
gevochten op de grond, in plaats
van in het vliegtuig.
Lufthansa meldt successen bij
het binnenhalen van 'the rich
and famous': het aantal royaal
betalende klanten is fors toege
nomen. Sommigen zijn zo rijk,
dat ze niet eens weten hoeveel
ze voor het vliegticket hebben
betaald.
Tempel
De gloednieuwe terminal - vol
gens Lufthansa uniek in de we
reld - straalt vooral rust uit, als
een moderne tempel. Niets doet
denken aan de drukte van een
grote luchthaven. De reiziger
met haast kan zich hier uiterlijk
een half uur voor vertrek mel
den, in plaats van de gebruikelij
ke anderhalf tot twee uur in-
checktijd die nodig waren voor
bijvoox-beeld Amerikaanse be
stemmingen. Lufthansa ont
vangt hier - een half jaar na de
opening - zo'n 220 passagiers
per dag. Voor hen staan in to
taal 160 medewerkei's klaar.
Lufthansa bereidt zich intussen
voor op een volgende stap. De
Duitsers denken hard na over
de inrichting van de vijftien reu-
zenvliegtuigen van het type Air
bus A380 die zijn besteld. Uit
concurrent ie-overwegingen wil
topfunctionaris Antinori weinig
kwijt over de manier waarop de
eerste klasse-reiziger in de A380
zal worden vertroeteld. Rust en
privacy staan voorop, want dat
zijn volgens hem de belangrijk
ste wensen van deze reizigers.
„Er komen in ieder geval geen
zwembaden of bowlingbanen
aanboord." GPD
Concurrentie
De tickets kosten een paar centen (x-etourtje Frankfurt-New York een slordige zevenduizend euro),
maar dan heb je ook wat. Bijvoorbeeld de keuze tussen een Porsche Cayenne en Mercedes S-klasse die
je tot aan de vliegtuigtrap rijdt. foto GPD