Oranje maakt kust onveilig PZC Reis in 5 clicks Overval Waterbus glijdt langs polders en dijken zaterdag 9 juli 2005 Boeken voor de easyCruiseOne kan tot 10 oktober en alleen via de websi- te www.easvcruise.com. Betalen WtI moet per creditcardNet als bij easy- Jet zijn de prijzen afhankelijk van de drukte en het tijdstip waarop geboekt wordt. Reken op ge middeld 75 euro per nacht voor een tweeper soonshut. Twee nachten is het minimum. De prijs is inclusief havenbelasting en gebruik van faciliteiten, maar exclusief extra service. Wie tijdens de reis een opgemaakt bed en schone handdoeken wil, betaalt daarvoor 10 euro per keer. Kinderen zijn met welkom (er zijn geen red- .dingsvesten voor). De minimumleeftijd is 18 jaar. Wie meer dan 28 weken zwanger is mag niet aan boord. Het is knaloranje en het klieft door het water. Sinds mei maakt de varende variant op luchtvaartmaatschappij easyjet de Franse Cóte d'Azur onveilig. easyCruise moet het gat dichten tussen een strandvakantie in Salou en een zeecruise door het Caribisch gebied. Fotografievakantie Het moet een nachtmerrie zijn voor de mondaine Cóte d'Azur: een knaloran je cruiseschip dat dronken Britse hooligans uitspuwt. Niet op zoek naar haute couture, Mercedessen SLK, Veuve Clicquot of andere geneugten op stand, maar naar de dichtstbijzijnde McDonald's en de pub met het langste happy hour. Sinds mei van dit jaar vaart de easyCrui seOne langs de Franse en Italiaanse Ri- vièra. De aan budgetvlieger easyjet ver wante exploitant van het schip, easy Cruise, verkoopt het schip als feest- boot: dance the night away. Zorg wel dat je voor vieren 's nachts terug bent om op het dek verder te feesten, want het schip vaart gewoon door naar de volgende haven. Wie een met alcohol doordrenkte 'boozecruise' verwacht komt bedrogen uit. Statistieken liegen niet en de easyCrui- se-statistieken melden dat de gemiddel de leeftijd van de passagiers 35 jaar be draagt. Alleen, wij zien ze niet. Je vraagt een bejaard Brits koppel niet naar hun leeftijd, maar de 35 zijn ze al meerdere decennia geleden gepas seerd. Dat geldt trouwens ook voor het kwintet cruiseveteranen dat zich vier dagen lang door alle ontberingen heen schatert. In plaats van te feestbeesten, kijken de 120 passagiers, die zich dit weekeinde hebben ingescheept, veelvuldig naar el kaar, maar vooral ook naar het schip. Vergaapten generaties cruisegangers zich vroeger aan de overdaad aan boord van passagiersschepen, op de easyCruiseOne geldt de verbazing voor al het ontbreken van enige praal, wat overigens ruimschoots wordt gecom penseerd door het royale gebruik van huiskleur oranje. Zo valt pas op dat er geen patrijspoor ten in de hutten zitten, als je het licht uit doet. En dat doe je al snel, om de kleurstelling van de hut te ontlopen. Het is niet te geloven hoeveel oranje er op tien vierkante meter past. En eeuwi ge dankbaarheid jegens degene die be sloot niet het hele plafond van deze sig- naalkleur te voorzien. Bed met bootje Amsterdam is een van de meest toeristische en waterrijke steden in Europa. Met haar eeu wenoude grachtengordel, de Amstel en hetll biedt de hoofdstad voor liefhebbers van vara een scala aan mogelijkheden. De organisatie 'Bed met bootje' biedt toeristen een mooie combinatie aan van overnachten in eenappai tement en ge bruik van een bootje om Amsterdam vanaf het wa ter te erva ren. Over nachten kost 60 euro per nacht voor twee personen. Optioneel lean men voor 35 euro per dag of 17,50 euro per dagdeel een 4-persoons motorboot huren om de stad mei te verkennen. Meer informatie: Ceciel Kap pers, tel. 06-46 17 82 67 of 020-625 77 87, www.bedmetbootie.nl. Continental naar Bonaire Continental Airlines begint een wekelijkse nonstop service Houston en Bonaire. De eer ste vlucht wordt uitgevoerd op 16 december 2005. De wekelijkse vlucht vertrekt op vrij dag om 23.30 uur vanuit Houston en arriveen de volgende ochtend om 6.15 uur op Bonaire, De terugvlucht vertrekt zaterdag 8.00 uur van af Bonaire en komt om 10.50 uur aan in Hous ton. Continental gaat voor deze circa vijf urn- durende vlucht gebruik maken van een Boeing 737 met 12 first class en 112 economy class stoelen. De nieuwe service sluit aan op de rechtstreekse verbinding tussen Amster dam en Houston. Rijkswaterstaat toont kunst Rijkswaterstaat gaat zijn 'kunstwerken' digi taal aan de man brengen. Dat gebeurt op de pas geopende website WAT-ER-staat, die in sa menwerking met het Nederlands Bureauvoor Toerisme en Congressen is ontwikkeld: www.lekkerweq.nl/wat-er-staat. Op deze website, met als motto 'Niet alle kunst past in een museum', wordt het ver haal achter deze bijzondere objecten verteld De nieuwe digitale presentatie past naadloos in het toeristisch jaarthema Water 2005 van het NBTC. Al ruim twee eeuwen bouwt Rijks waterstaat indrukwekkende bruggen, dijken, tunnels, sluizen en stuwen. Ze staan opval lend onopvallend in het landschap en komen nu beter onder de aandacht. Welkom in Zeeuws-Vlaanderen Het WV-promotieteam van Zeeuws-Vlaande- 1 ren staat de komende vrijdagen en zaterda- gen paraat op het Tolplein bij de Westerschel i detunneL Daar worden vakantiegangers ver welkomd met een rugzak vol informatie over Zeeuws-Vlaanderen. De campagne is het resul taat van een goede samenwerking tussen di verse Zeeuws-Vlaamse ondernemersverenigin gen, de drie gemeenten, de NVWesterschelde- tunnel en de VVV Zeeuws-Vlaanderen. bilair is overzichtelijk. Een legplank met daarop twee reddingsvesten en vier hangertjes. De grootste ruimtevreter is wat in klus- programma's de natte cel zou heten. Een oranje wondertje van ergonomie waarbij op 2,5 vierkante meter een toi let, een wastafel en een douche zijn sa mengeperst. Wat er weer toe leidt dat het toilet na een douchebeurt eerst moet worden afgedroogd. Het heeft al met al iets van een isoleer cel in een krankzinnigengesticht, ware het niet dat op die tien vierkante meter toch ruimte is gevonden voor drie fors uitgevallen stickers met www.easycrui- se.com. Waarbij het exemplaar boven de douchekop op de wonderlijkste loca tie zit. Alsof we ons al douchend plotse ling zullen afvragen waar we in hemels naam verzeild zijn geraakt. 'Minimalistisch chic', zo omschrijft easyCruise zijn hutten, waarbij we vol mondig kunnen instemmen met het eerste gedeelte van die claim. Toch is de accommodatie al een hele stap voor-, uit, vergeleken met de oorspronkelijke plannen voor de easyCruiseOne, waar in de reiziger zijn eigen beddegoed diende mee te nemen en bij het afmon steren voor het reinigen van zijn hut moest bijbetalen. Varende jeugdherberg Sparta houdt niet op bij de deur van de De easyCruiseOne is net een varende jeugdherberg. hut. Voor de inwendige mens is er een restaurant aan boord, tenminste, een als restaurant vermomde Sports Bar, waar hamburgers, pasta en ruimharti ge bierpullen de hoofdmoot vormen. Er is een koffiebar met versnaperingen en een dekbar waar adequate alcoholi ca worden geserveerd. Ook is er een winkeltje voor onontbeerlijkheden als Pringles en condooms. Baden aan boord beperkt zich tot een bubbelbad op het achterdek, een appa raat dat wel de hele nacht doorbubbelt, maar desondanks maar niet uitnodi gend wil worden. Er is een gym ver stopt in de krochten van het schip en er zijn ligstoelen op dek vijf en zes, maar om beide zal bij een volledige be zetting van het schip gevochten moe- Als transporteur is het schip onverslaanbaar, maar met een cruise heeft het niets te maken ten worden. Laat één ding duidelijk zijn: met een cruise heeft dit helemaal niets te maken. De easyCruiseOne is een varende jeugdherberg, als vervoers vorm nauw verwant aan de vakantie bus: 's avonds ergens instappen, 's och tends met kramp in de nek wakker worden in een toeristenoord. Als trans porteur is de easyCruiseOne onver slaanbaar. In een feloranje schip opsto- men naar een zich als mondain affiche rende badplaats als Cannes, is niets minder dan een provocatie. Je zult Mi crosoft maar hebben opgericht en op een ochtend in de patrijspoort van je miljoenenjacht in plaats van het emi nente Carlton Hotel een oranje bad kuip ontwaren. Als passagiersschip mag het (zes dekken, 88 meter lang) een kleintje zijn, maar het schip weet zich in elke haven als een brulkilcker groter te maken dan het in werkelijk heid is, en kan daardoor moeiteloos de strijd aangaan met zeekastelen die Maid of the Seven Seas of Crystal Symp hony heten. De easyCruiseOne is daar mee de definitieve overwinning van de onderklasse op het pretentieplebs en de 'rich and famous'. En dat is een reis op zichzelf waard. Plankier als bed In vergelijking met een veerboot val len die twee-bij-vijf-hutten reuze mee, maar er een week met z'n tweeën in doorbrengen vergt toch een verregaan de vorm van intimiteit. Om over de twijfels over de capaciteit van aircondi tioning -de enige bron van frisse lucht - nog maar te zwijgen. Geslapen wordt, als een moderne variant van de Japanse tatami-slaapmat, op de grond. Alleen is het matje een licht verhoogd plankier, knaloranje natuurlijk, met twee losse matrassen. Meer ruimte is er niet, dus wie te bed gaat moet zich er vanaf het voeteneind in tijgeren. Heel frivool kunnen de matrassen te gen elkaar worden geschoven, waar door het beloofde tweepersoonsbed uit de folder ontstaat. De rest van het meu- Ondernemer Stelios voor zijn cruiseschip aan de Franse rivièra, net voor de eerste afvaart in mei. Foto stelios Een seizoen proberen Drie jaar geleden ging hij zelf voor het eerst op cruise. Het was van Jersey naar Southampton, met P&O. ik vond het zo saai dat ik besloot deze business te veranderen,' zegt de 36-jarige Stelios Haji-loannou, kortweg Stelios genoemd. 'Cruises zijn saai en duur, voor oudere mensen die gevangen worden gehouden op een schip. Wij dwingen mensen niet aan boord te blijven, wij zijn niet voor 70-jarigen die op het balkon van hun suite naar de zee staren. Bestaande cruise maatschappijen noemen dat fun, maar het is wel fun voor oude mensen.' Met easyCruise is een cirkeltje rond. Want Stelios begon reeds in 1992 rederij Stelmar. 'Ik heb een emotionele band met schepen. Mijn vader was reder, mijn eerste bedrijf was een rederij. Maar ik kijk ook naar de winstmarge van Ameri kaanse cruisebedrijven. Een bedrijf als Carnival Cruises is de grootste reder van allemaal. Die is in zijn eentje meer waard dan alle luchtvaartmaatschappijen in de VS en Europa bij el kaar In tegenstelling tot bij vrijwel al zijn andere activiteiten, is de concurrentie opmerkelijk stil over easyCruise. 'Andere cruise- maatschappijen zien ook dat wij een heel andere markt aan boren, een nieuwe markt waarvan zij ook kunnen profiteren. De gemiddelde leeftijd van onze boekers is 37 jaar, dat is twintig jaar onder het gemiddelde van andere cruisemaat schappijen.' Twintig miljoen euro heeft hij in het cruise-avontuur gesto ken. Tien miljoen voor het schip, de voormalige Renaissance II, en tien miljoen voor de verbouwing. Stelios noemt het re sultaat een varend hotel, geen cruiseschip en zeker geen veerboot. 'Omdat onze passagiers vooral aan wal zullen zijn, heb ik de hutten klein gemaakt.' Spijt heeft hij al van het overdadig aanwezige oranje en het ontbreken van patrijspoorten in de hutten. De easyCruise One heeft namelijk tenminste 130 goedbetalende passagiers nodig om uit de kosten te komen. Dat is percentueel veel op een maximale capaciteit van 170 passagiers. Stelios geeft easyCruise een zomer en een winterseizoen de kans voordat hij besluit er wel of niet mee door te gaan. Het prachtige uitzicht vanaf de bergtop op va kantie kan thuis op de foto behoorlijk tegen vallen. Fotograferen is een kunst en zekerva- kantie-impressies moeten mooi overkomen, want een tweede kans is er niet. Op een foto grafievakantie leer je alles over de theorieen praktijk van compositie, belichting en appara tuur. En dat met een professionele fotograaf als reisbegeleider, die op locatie tips en in structies geeft. Bij de wilde dieren in Zuid-Afri- ka, maar ook in Italië en Frankrijk zijn er cursussen/vakanties. Zelfs Terschelling is leer zaam: welke kleur heeft het Wad en wat is hei ideale fotomoment? De reizen zijn meestal in kleine groepen met aandacht voor zowel be ginners als gevorderden. Zuid-Afrika: www.summum.nl: Terschelling: www.folksheqeskoalle.nl onder activiteitenen cursussen; Toscane:www.photoholidavs.nl; Frankrijk: www.k6ateliers.nl: workshops: www.natuurfoto.net. In de ochtend om half acht werd er hard op de deur van mijn motelka mer gebonkt. Slaperig deed ik open. Ik schrok. Even dacht ik dat Arnold Schwarzenegger aan mij was verschenen maar het bleek een echte Amerikaanse cop, inclusief handboeien, holster met wapentuig en spiegelende zonnebril. 'Ik beken alles,' zei ik om het ijs te bre ken. Dit was niet verstandig gezien de aard van zijn bezoek. De politieman wilde we ten of ik rond een uur of drie toevallig iets gezien of gehoord had. 'Vannacht niet, maar dan moet u over dag eens komen,' antwoordde ik. 'Dan is het een kabaal van jewelste.' Ik doelde hiermee op de bouwvakkers met de pneumatische drilboren die een zwembad aan het slopen waren. En als ze even ophielden kwam er altijd wel een vliegtuig over. De naam 'Santa Monica' klonk zo kalme rend toen ik na een vermoeiende reis door Amerika een plekje zocht om een paar dagen bij te komen. Ik had me niet gerealiseerd dat het slechts twaalf kilo meter ten noorden van Los Angeles Inter national Airport lag. Door DIRK MULDER 'Dus u hebt niets bijzonders gemerkt?' vroeg de politieman. Nee, ik had geslapen als een blok. Merkwaardig, vond mijn ondervrager, want de mensen in de kamer naast me waren die nacht overvallen door gemas kerde mannen. De slachtoffers hadden gegild en geschreeuwd en er was zelfs een schot gevallen. De kogel had geluk kig alleen een raamkozijn getroffen. De afstand tussen mij en de misdaad be droeg een dun wandje en ik was geen moment wakker geweest. Ondanks mijn diepe rust voelde ik me nog steeds niet helemaal fit maar langer uitslapen zat er niet meer in. De ochtendstilte werd uit eengereten door de mannen met de dril boren, die verder gingen met de sloop. Ilc stond mee te trillen in de deurope ning. 'U zou korting moeten vragen,' zei de agent. Hij borg zijn notitieblokje op, waaruit ik begreep dat ik niet verdacht genoeg was. Hij groette en ging weg. De agent had me op een idee gebracht. Na een douche en het ontbijt klopte ik aan bij de directeur van het motel. Het was een zenuwachtige man met donker haar en een vlinderdasje. Hij droeg een Henry Kissinger-bril die hem een paar maten te groot stond. De overval was uit zonderlijk, bezwoer hij me voordat ik ook maar een woord gezegd had, in de vijftien jaar dat hij hier de lakens uitdeel de had zich nog nooit eerder zoiets voor gedaan. 'En dan ook nog dat lawaai,' zei ik lij dend, terwijl het al een paar minuten stil was buiten. 'Het is dat ik morgen weer naar huis vlieg maar anders zou ik geen moment langer blijven.' De directeur keek me bijna smekend aan. 'Wat dacht u van vijftig procent kor ting op de kamerprijs?' stelde hij voor. 'Vooruit dan maar,' zei ilc. Alsof het afge sproken werk was sloegen de drilboren weer aan. Met een snelheid van zo'n veer tig kilometer per uur glijdt de Waterbus door het laaggelegen en zo Hollandse dijk- en polder landschap beneden in Zuid-Hol land. Sedert november 1999 zijn de vier snelle waterbussen onderdeel van het openbaar ver voer tussen de vier Drechtste- den: Dordrecht, Sliedrecht, Pa- pendrecht en Zwijndrecht. Ook is er ook een permanente lijn dienst op de Hollandse Bies- bosch. Met het verschijnen van de Waterbus is er tevens een bij zondere mogelijkheid ontstaan voor de toerist, want in de zo mermaanden wordt het net werk uitgebreid met drie zeer aantrekkelijk routes vanaf de Dordrechtse Merwekade, naar Gorinchem, naar Schoonhoven en naar Oud-Beijerland. De vas te route naar de Biebosch trekt in het zomerseizoen natuurlijk extra veel publiek. Een echt doel hoeft niet altijd voor ogen te staan, varen is ook relaxen. Wie rustig over het wa ter wil varen en genoeg heeft Enkele van de negentien wereldberoemde molens die in Kinderdijk langs het water staan. Foto ROLAND DE 8RUIN/GPD aan het voorbijglijdend riet, kleine strandjes, dijken, rivier dorpen en bedrijven kan de he le dag daarmee aangenaam vul len. Maar het merendeel van de ruim dertigduizend toeristen die elk jaar opstappen doet het anders. Zij gebruiken de com fortabele catamarans echt als een bus om op één dag veel te zien. De (brom)fiets mag gratis mee en daar wordt veel gebruik van gemaakt. Men Iciest een rou te uit, stapt af, fietst en is op tijd terug voor een volgend be zoek of de tocht huiswaarts. De vaart naar zilverstadje Schoonhoven bijvoorbeeld heeft een stop bij een van die unieke punten van ons land, de negentien molens van Kinder dijk. Wie zich wil verliezen in nog zo'n apart en waterrijk landschap gaat naar nationaal park de Hollandse Biesbosch. Met de komst van de Waterbus sen als 'lijndienst over het wa ter' is de belangstelling van de dagrecreant sterk groeiend, De keuze is ruim, van het Bagger museum in Sliedrecht, het Beef denpark Drechtoevers in Zwijn drecht of de historische centra van Dordrecht, Schoonhoven of Gorinchem met in de buurt Slot Loevestein. Blijven natuurlijk altijd de toe risten die een dagkaart kopen en zich urenlang over het water laten vervoeren, ook daar is im mers tussen bedrijvige scheep vaart en prachtige polderdijken altijd wat te zien. De toeristische trajecten vanuit Dor drecht naar Gorinchem, Schoonho ven en Oud-Beijerland worden nog in juli en augustus op zaterdagen zondag afgelegd, Een dagkaart voor de Waterbus kost 7 euroenis te koop bij de WV Dordrecht of op de boot zelf. Er zijn ook andereen kortere trajecten mogelijk, Meerin- formatle: tel, 078-639 04 00, www.waterbus.nl Er is een sa menwerkingsverband met defast- ferrv: www.fastferrv.nl. THOM OLIM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 44