Oranje maakt
kust onveilig
PZC
Reis in 5 clicks
Overval
Waterbus glijdt langs polders en dijken
zaterdag 9 juli 2005
Boeken voor de easyCruiseOne kan
tot 10 oktober en alleen via de websi-
te www.easvcruise.com. Betalen WtI
moet per creditcardNet als bij easy-
Jet zijn de prijzen afhankelijk van de drukte en
het tijdstip waarop geboekt wordt. Reken op ge
middeld 75 euro per nacht voor een tweeper
soonshut. Twee nachten is het minimum.
De prijs is inclusief havenbelasting en gebruik
van faciliteiten, maar exclusief extra service. Wie
tijdens de reis een opgemaakt bed en schone
handdoeken wil, betaalt daarvoor 10 euro per
keer.
Kinderen zijn met welkom (er zijn geen red-
.dingsvesten voor). De minimumleeftijd is 18 jaar.
Wie meer dan 28 weken zwanger is mag niet
aan boord.
Het is knaloranje en het klieft door het water. Sinds mei
maakt de varende variant op luchtvaartmaatschappij
easyjet de Franse Cóte d'Azur onveilig. easyCruise moet
het gat dichten tussen een strandvakantie in Salou en een
zeecruise door het Caribisch gebied.
Fotografievakantie
Het moet een nachtmerrie
zijn voor de mondaine
Cóte d'Azur: een knaloran
je cruiseschip dat dronken
Britse hooligans uitspuwt. Niet op zoek
naar haute couture, Mercedessen SLK,
Veuve Clicquot of andere geneugten
op stand, maar naar de dichtstbijzijnde
McDonald's en de pub met het langste
happy hour.
Sinds mei van dit jaar vaart de easyCrui
seOne langs de Franse en Italiaanse Ri-
vièra. De aan budgetvlieger easyjet ver
wante exploitant van het schip, easy
Cruise, verkoopt het schip als feest-
boot: dance the night away. Zorg wel
dat je voor vieren 's nachts terug bent
om op het dek verder te feesten, want
het schip vaart gewoon door naar de
volgende haven. Wie een met alcohol
doordrenkte 'boozecruise' verwacht
komt bedrogen uit.
Statistieken liegen niet en de easyCrui-
se-statistieken melden dat de gemiddel
de leeftijd van de passagiers 35 jaar be
draagt. Alleen, wij zien ze niet. Je
vraagt een bejaard Brits koppel niet
naar hun leeftijd, maar de 35 zijn ze al
meerdere decennia geleden gepas
seerd. Dat geldt trouwens ook voor het
kwintet cruiseveteranen dat zich vier
dagen lang door alle ontberingen heen
schatert.
In plaats van te feestbeesten, kijken de
120 passagiers, die zich dit weekeinde
hebben ingescheept, veelvuldig naar el
kaar, maar vooral ook naar het schip.
Vergaapten generaties cruisegangers
zich vroeger aan de overdaad aan
boord van passagiersschepen, op de
easyCruiseOne geldt de verbazing voor
al het ontbreken van enige praal, wat
overigens ruimschoots wordt gecom
penseerd door het royale gebruik van
huiskleur oranje.
Zo valt pas op dat er geen patrijspoor
ten in de hutten zitten, als je het licht
uit doet. En dat doe je al snel, om de
kleurstelling van de hut te ontlopen.
Het is niet te geloven hoeveel oranje er
op tien vierkante meter past. En eeuwi
ge dankbaarheid jegens degene die be
sloot niet het hele plafond van deze sig-
naalkleur te voorzien.
Bed met bootje
Amsterdam is een van de meest toeristische
en waterrijke steden in Europa. Met haar eeu
wenoude grachtengordel, de Amstel en hetll
biedt de hoofdstad voor liefhebbers van vara
een scala aan mogelijkheden. De organisatie
'Bed met bootje' biedt toeristen een mooie
combinatie aan van overnachten in eenappai
tement en ge
bruik van een
bootje om
Amsterdam
vanaf het wa
ter te erva
ren. Over
nachten kost
60 euro per
nacht voor
twee personen. Optioneel lean men voor 35
euro per dag of 17,50 euro per dagdeel een
4-persoons motorboot huren om de stad mei
te verkennen. Meer informatie: Ceciel Kap
pers, tel. 06-46 17 82 67 of 020-625 77 87,
www.bedmetbootie.nl.
Continental naar Bonaire
Continental Airlines begint een wekelijkse
nonstop service Houston en Bonaire. De eer
ste vlucht wordt uitgevoerd op 16 december
2005. De wekelijkse vlucht vertrekt op vrij
dag om 23.30 uur vanuit Houston en arriveen
de volgende ochtend om 6.15 uur op Bonaire,
De terugvlucht vertrekt zaterdag 8.00 uur van
af Bonaire en komt om 10.50 uur aan in Hous
ton. Continental gaat voor deze circa vijf urn-
durende vlucht gebruik maken van een
Boeing 737 met 12 first class en 112 economy
class stoelen. De nieuwe service sluit aan op
de rechtstreekse verbinding tussen Amster
dam en Houston.
Rijkswaterstaat toont kunst
Rijkswaterstaat gaat zijn 'kunstwerken' digi
taal aan de man brengen. Dat gebeurt op de
pas geopende website WAT-ER-staat, die in sa
menwerking met het Nederlands Bureauvoor
Toerisme en Congressen is ontwikkeld:
www.lekkerweq.nl/wat-er-staat.
Op deze website, met als motto 'Niet alle
kunst past in een museum', wordt het ver
haal achter deze bijzondere objecten verteld
De nieuwe digitale presentatie past naadloos
in het toeristisch jaarthema Water 2005 van
het NBTC. Al ruim twee eeuwen bouwt Rijks
waterstaat indrukwekkende bruggen, dijken,
tunnels, sluizen en stuwen. Ze staan opval
lend onopvallend in het landschap en komen
nu beter onder de aandacht.
Welkom in Zeeuws-Vlaanderen
Het WV-promotieteam van Zeeuws-Vlaande-
1 ren staat de komende vrijdagen en zaterda-
gen paraat op het Tolplein bij de Westerschel
i detunneL Daar worden vakantiegangers ver
welkomd met een rugzak vol informatie over
Zeeuws-Vlaanderen. De campagne is het resul
taat van een goede samenwerking tussen di
verse Zeeuws-Vlaamse ondernemersverenigin
gen, de drie gemeenten, de NVWesterschelde-
tunnel en de VVV Zeeuws-Vlaanderen.
bilair is overzichtelijk. Een legplank
met daarop twee reddingsvesten en
vier hangertjes.
De grootste ruimtevreter is wat in klus-
programma's de natte cel zou heten.
Een oranje wondertje van ergonomie
waarbij op 2,5 vierkante meter een toi
let, een wastafel en een douche zijn sa
mengeperst. Wat er weer toe leidt dat
het toilet na een douchebeurt eerst
moet worden afgedroogd.
Het heeft al met al iets van een isoleer
cel in een krankzinnigengesticht, ware
het niet dat op die tien vierkante meter
toch ruimte is gevonden voor drie fors
uitgevallen stickers met www.easycrui-
se.com. Waarbij het exemplaar boven
de douchekop op de wonderlijkste loca
tie zit. Alsof we ons al douchend plotse
ling zullen afvragen waar we in hemels
naam verzeild zijn geraakt.
'Minimalistisch chic', zo omschrijft
easyCruise zijn hutten, waarbij we vol
mondig kunnen instemmen met het
eerste gedeelte van die claim. Toch is
de accommodatie al een hele stap voor-,
uit, vergeleken met de oorspronkelijke
plannen voor de easyCruiseOne, waar
in de reiziger zijn eigen beddegoed
diende mee te nemen en bij het afmon
steren voor het reinigen van zijn hut
moest bijbetalen.
Varende jeugdherberg
Sparta houdt niet op bij de deur van de
De easyCruiseOne is net een varende jeugdherberg.
hut. Voor de inwendige mens is er een
restaurant aan boord, tenminste, een
als restaurant vermomde Sports Bar,
waar hamburgers, pasta en ruimharti
ge bierpullen de hoofdmoot vormen.
Er is een koffiebar met versnaperingen
en een dekbar waar adequate alcoholi
ca worden geserveerd. Ook is er een
winkeltje voor onontbeerlijkheden als
Pringles en condooms.
Baden aan boord beperkt zich tot een
bubbelbad op het achterdek, een appa
raat dat wel de hele nacht doorbubbelt,
maar desondanks maar niet uitnodi
gend wil worden. Er is een gym ver
stopt in de krochten van het schip en
er zijn ligstoelen op dek vijf en zes,
maar om beide zal bij een volledige be
zetting van het schip gevochten moe-
Als transporteur
is het schip onverslaanbaar,
maar met een cruise
heeft het niets te maken
ten worden. Laat één ding duidelijk
zijn: met een cruise heeft dit helemaal
niets te maken. De easyCruiseOne is
een varende jeugdherberg, als vervoers
vorm nauw verwant aan de vakantie
bus: 's avonds ergens instappen, 's och
tends met kramp in de nek wakker
worden in een toeristenoord. Als trans
porteur is de easyCruiseOne onver
slaanbaar. In een feloranje schip opsto-
men naar een zich als mondain affiche
rende badplaats als Cannes, is niets
minder dan een provocatie. Je zult Mi
crosoft maar hebben opgericht en op
een ochtend in de patrijspoort van je
miljoenenjacht in plaats van het emi
nente Carlton Hotel een oranje bad
kuip ontwaren. Als passagiersschip
mag het (zes dekken, 88 meter lang)
een kleintje zijn, maar het schip weet
zich in elke haven als een brulkilcker
groter te maken dan het in werkelijk
heid is, en kan daardoor moeiteloos de
strijd aangaan met zeekastelen die
Maid of the Seven Seas of Crystal Symp
hony heten. De easyCruiseOne is daar
mee de definitieve overwinning van de
onderklasse op het pretentieplebs en
de 'rich and famous'. En dat is een reis
op zichzelf waard.
Plankier als bed
In vergelijking met een veerboot val
len die twee-bij-vijf-hutten reuze mee,
maar er een week met z'n tweeën in
doorbrengen vergt toch een verregaan
de vorm van intimiteit. Om over de
twijfels over de capaciteit van aircondi
tioning -de enige bron van frisse
lucht - nog maar te zwijgen. Geslapen
wordt, als een moderne variant van de
Japanse tatami-slaapmat, op de grond.
Alleen is het matje een licht verhoogd
plankier, knaloranje natuurlijk, met
twee losse matrassen. Meer ruimte is
er niet, dus wie te bed gaat moet zich
er vanaf het voeteneind in tijgeren.
Heel frivool kunnen de matrassen te
gen elkaar worden geschoven, waar
door het beloofde tweepersoonsbed uit
de folder ontstaat. De rest van het meu-
Ondernemer Stelios voor zijn cruiseschip aan de Franse rivièra,
net voor de eerste afvaart in mei. Foto stelios
Een seizoen proberen
Drie jaar geleden ging hij zelf voor het eerst op cruise. Het
was van Jersey naar Southampton, met P&O. ik vond het zo
saai dat ik besloot deze business te veranderen,' zegt de
36-jarige Stelios Haji-loannou, kortweg Stelios genoemd.
'Cruises zijn saai en duur, voor oudere mensen die gevangen
worden gehouden op een schip. Wij dwingen mensen niet
aan boord te blijven, wij zijn niet voor 70-jarigen die op het
balkon van hun suite naar de zee staren. Bestaande cruise
maatschappijen noemen dat fun, maar het is wel fun voor
oude mensen.'
Met easyCruise is een cirkeltje rond. Want Stelios begon
reeds in 1992 rederij Stelmar. 'Ik heb een emotionele band
met schepen. Mijn vader was reder, mijn eerste bedrijf was
een rederij. Maar ik kijk ook naar de winstmarge van Ameri
kaanse cruisebedrijven. Een bedrijf als Carnival Cruises is de
grootste reder van allemaal. Die is in zijn eentje meer waard
dan alle luchtvaartmaatschappijen in de VS en Europa bij el
kaar
In tegenstelling tot bij vrijwel al zijn andere activiteiten, is de
concurrentie opmerkelijk stil over easyCruise. 'Andere cruise-
maatschappijen zien ook dat wij een heel andere markt aan
boren, een nieuwe markt waarvan zij ook kunnen profiteren.
De gemiddelde leeftijd van onze boekers is 37 jaar, dat is
twintig jaar onder het gemiddelde van andere cruisemaat
schappijen.'
Twintig miljoen euro heeft hij in het cruise-avontuur gesto
ken. Tien miljoen voor het schip, de voormalige Renaissance
II, en tien miljoen voor de verbouwing. Stelios noemt het re
sultaat een varend hotel, geen cruiseschip en zeker geen
veerboot. 'Omdat onze passagiers vooral aan wal zullen zijn,
heb ik de hutten klein gemaakt.'
Spijt heeft hij al van het overdadig aanwezige oranje en het
ontbreken van patrijspoorten in de hutten. De easyCruise
One heeft namelijk tenminste 130 goedbetalende passagiers
nodig om uit de kosten te komen. Dat is percentueel veel op
een maximale capaciteit van 170 passagiers. Stelios geeft
easyCruise een zomer en een winterseizoen de kans voordat
hij besluit er wel of niet mee door te gaan.
Het prachtige uitzicht vanaf de bergtop op va
kantie kan thuis op de foto behoorlijk tegen
vallen. Fotograferen is een kunst en zekerva-
kantie-impressies moeten mooi overkomen,
want een tweede kans is er niet. Op een foto
grafievakantie leer je alles over de theorieen
praktijk van compositie, belichting en appara
tuur. En dat met een professionele fotograaf
als reisbegeleider, die op locatie tips en in
structies geeft. Bij de wilde dieren in Zuid-Afri-
ka, maar ook in Italië en Frankrijk zijn er
cursussen/vakanties. Zelfs Terschelling is leer
zaam: welke kleur heeft het Wad en wat is hei
ideale fotomoment? De reizen zijn meestal in
kleine groepen met aandacht voor zowel be
ginners als gevorderden.
Zuid-Afrika: www.summum.nl: Terschelling:
www.folksheqeskoalle.nl onder activiteitenen
cursussen; Toscane:www.photoholidavs.nl;
Frankrijk: www.k6ateliers.nl:
workshops: www.natuurfoto.net.
In de ochtend om half acht werd er
hard op de deur van mijn motelka
mer gebonkt. Slaperig deed ik open.
Ik schrok. Even dacht ik dat Arnold
Schwarzenegger aan mij was verschenen
maar het bleek een echte Amerikaanse
cop, inclusief handboeien, holster met
wapentuig en spiegelende zonnebril.
'Ik beken alles,' zei ik om het ijs te bre
ken.
Dit was niet verstandig gezien de aard
van zijn bezoek. De politieman wilde we
ten of ik rond een uur of drie toevallig
iets gezien of gehoord had.
'Vannacht niet, maar dan moet u over
dag eens komen,' antwoordde ik. 'Dan is
het een kabaal van jewelste.'
Ik doelde hiermee op de bouwvakkers
met de pneumatische drilboren die een
zwembad aan het slopen waren. En als
ze even ophielden kwam er altijd wel
een vliegtuig over.
De naam 'Santa Monica' klonk zo kalme
rend toen ik na een vermoeiende reis
door Amerika een plekje zocht om een
paar dagen bij te komen. Ik had me niet
gerealiseerd dat het slechts twaalf kilo
meter ten noorden van Los Angeles Inter
national Airport lag.
Door DIRK MULDER
'Dus u hebt niets bijzonders gemerkt?'
vroeg de politieman.
Nee, ik had geslapen als een blok.
Merkwaardig, vond mijn ondervrager,
want de mensen in de kamer naast me
waren die nacht overvallen door gemas
kerde mannen. De slachtoffers hadden
gegild en geschreeuwd en er was zelfs
een schot gevallen. De kogel had geluk
kig alleen een raamkozijn getroffen.
De afstand tussen mij en de misdaad be
droeg een dun wandje en ik was geen
moment wakker geweest. Ondanks mijn
diepe rust voelde ik me nog steeds niet
helemaal fit maar langer uitslapen zat er
niet meer in. De ochtendstilte werd uit
eengereten door de mannen met de dril
boren, die verder gingen met de sloop.
Ilc stond mee te trillen in de deurope
ning. 'U zou korting moeten vragen,' zei
de agent. Hij borg zijn notitieblokje op,
waaruit ik begreep dat ik niet verdacht
genoeg was. Hij groette en ging weg.
De agent had me op een idee gebracht.
Na een douche en het ontbijt klopte ik
aan bij de directeur van het motel. Het
was een zenuwachtige man met donker
haar en een vlinderdasje. Hij droeg een
Henry Kissinger-bril die hem een paar
maten te groot stond. De overval was uit
zonderlijk, bezwoer hij me voordat ik
ook maar een woord gezegd had, in de
vijftien jaar dat hij hier de lakens uitdeel
de had zich nog nooit eerder zoiets voor
gedaan.
'En dan ook nog dat lawaai,' zei ik lij
dend, terwijl het al een paar minuten
stil was buiten. 'Het is dat ik morgen
weer naar huis vlieg maar anders zou ik
geen moment langer blijven.'
De directeur keek me bijna smekend
aan. 'Wat dacht u van vijftig procent kor
ting op de kamerprijs?' stelde hij voor.
'Vooruit dan maar,' zei ilc. Alsof het afge
sproken werk was sloegen de drilboren
weer aan.
Met een snelheid van zo'n veer
tig kilometer per uur glijdt de
Waterbus door het laaggelegen
en zo Hollandse dijk- en polder
landschap beneden in Zuid-Hol
land. Sedert november 1999
zijn de vier snelle waterbussen
onderdeel van het openbaar ver
voer tussen de vier Drechtste-
den: Dordrecht, Sliedrecht, Pa-
pendrecht en Zwijndrecht. Ook
is er ook een permanente lijn
dienst op de Hollandse Bies-
bosch. Met het verschijnen van
de Waterbus is er tevens een bij
zondere mogelijkheid ontstaan
voor de toerist, want in de zo
mermaanden wordt het net
werk uitgebreid met drie zeer
aantrekkelijk routes vanaf de
Dordrechtse Merwekade, naar
Gorinchem, naar Schoonhoven
en naar Oud-Beijerland. De vas
te route naar de Biebosch trekt
in het zomerseizoen natuurlijk
extra veel publiek.
Een echt doel hoeft niet altijd
voor ogen te staan, varen is ook
relaxen. Wie rustig over het wa
ter wil varen en genoeg heeft
Enkele van de negentien wereldberoemde molens die in Kinderdijk
langs het water staan. Foto ROLAND DE 8RUIN/GPD
aan het voorbijglijdend riet,
kleine strandjes, dijken, rivier
dorpen en bedrijven kan de he
le dag daarmee aangenaam vul
len. Maar het merendeel van de
ruim dertigduizend toeristen
die elk jaar opstappen doet het
anders. Zij gebruiken de com
fortabele catamarans echt als
een bus om op één dag veel te
zien. De (brom)fiets mag gratis
mee en daar wordt veel gebruik
van gemaakt. Men Iciest een rou
te uit, stapt af, fietst en is op
tijd terug voor een volgend be
zoek of de tocht huiswaarts.
De vaart naar zilverstadje
Schoonhoven bijvoorbeeld
heeft een stop bij een van die
unieke punten van ons land, de
negentien molens van Kinder
dijk. Wie zich wil verliezen in
nog zo'n apart en waterrijk
landschap gaat naar nationaal
park de Hollandse Biesbosch.
Met de komst van de Waterbus
sen als 'lijndienst over het wa
ter' is de belangstelling van de
dagrecreant sterk groeiend, De
keuze is ruim, van het Bagger
museum in Sliedrecht, het Beef
denpark Drechtoevers in Zwijn
drecht of de historische centra
van Dordrecht, Schoonhoven
of Gorinchem met in de buurt
Slot Loevestein.
Blijven natuurlijk altijd de toe
risten die een dagkaart kopen
en zich urenlang over het water
laten vervoeren, ook daar is im
mers tussen bedrijvige scheep
vaart en prachtige polderdijken
altijd wat te zien.
De toeristische trajecten vanuit Dor
drecht naar Gorinchem, Schoonho
ven en Oud-Beijerland worden nog
in juli en augustus op zaterdagen
zondag afgelegd, Een dagkaart
voor de Waterbus kost 7 euroenis
te koop bij de WV Dordrecht of op
de boot zelf. Er zijn ook andereen
kortere trajecten mogelijk, Meerin-
formatle: tel, 078-639 04 00,
www.waterbus.nl Er is een sa
menwerkingsverband met defast-
ferrv: www.fastferrv.nl.
THOM OLIM