Jongeren spotten trends Blije Habbo's kopen meubi's met credits Wil Young Works Meezingbare folkpunk Meesterwerk Stevens Tessa klinkt veelzijdig Winst door Live 8 Einde voor Robbedoes-blad zaterdag 9 juli 2005 Fototrendspotters Aisa, Jason en Feija (vlnr). Steeds meer onderzoeks bureaus en bedrijven zetten jongeren in om trends te spotten. Want wil je weten wat hot is in hun wereld, laat het hen dan zelf vertellen. Of fotografe ren. Jongerencommunicatie bureau Young Works stuurt sinds kort jongeren het veld in met een fotocamera. Dit groepje 'fototrenspotters' legt in beeld vast wat speelt in hun generatie, van mode trends tot maatschappelijke ontwikkelingen. Spotters Feija (19), Jason (17) en Ai- sa (20) vertellen er graag meer over. Met je mobieltje filmpjes uit wisselen, foto's bekijken op een iPod, uit je dak op de beelden van clubveejays. De beeldcultuur is sterk vertegen woordigd in de dagelijkse we reld van jongeren. „Vooral met trends kan beeld meer overbren gen dan woorden", vertelt foto trendspotter Feija Doornenbal. In tekst kun je een trend wel be schrijven, maar volgens haar blijft het voor veel mensen dan nog een grijs gebied. „Volwas sen mensen die de beschreven trend lezen, zullen het fenomeen niet kennen of niet snappen. Met een foto laat je zien hoe de trend er uit ziet." Naast Feija waren ook Aisa Liem en Jason Nguyen uitverko ren om de kunst van het foto- trendspotten te leren. Onlangs volgde een clubje jongeren de training voor dit aparte vak, na dat ze mee hadden gedaan aan een uitnodigende competitie van Young Works. Aisa, in het dagelijks leven dee jay, garderobejuffrouw en schoonmaakster: „Ik had me in geschreven voor deze wedstrijd waarmee je de training trendfo tografie kon winnen en foto trendspotter kon worden. Uit eindelijk hebben er zo'n twee honderd mensen aan meege daan. De opdracht was om de trends te voorspellen voor 2005 op alle gebieden. Van mode en technologie tot maatschappelij ke thema's zoals politiek en goe de doelen. En we moesten een foto maken van de ultieme trend van 2005." Feija bevond zich grappig ge noeg aan de andere kant van de selectieprocedure. Als studente Communicatie Creatief in Haar lem, liep ze namelijk stage bij Young Works. „Ik heb die trend- "verslagen van de jongeren gele zen en de inzendingen van de tien winnaars waren het meest beeldend", weet ze zich te heiïn- neren. Ze was inmiddels zelf ook enthousiast geworden en ze mocht aanschuiven als elfde spotter. Het verschijnsel trendspotten is al bekend terrein voor Young Works. Al drie jaar stuurt het bureau onder de naam Trend- wise jongeren op pad om opge merkte trends met tekst te be schrijven. Het fototrendspotten, de nieuwe 'bijbaan' van Feija, Jason en Aisa, staat nog echt in de kinderschoenen. Ze hebben de training gevolgd en zojuist hun eerste opdracht gekregen: leg de huidige trends op het ge bied van technologie onder jon geren vast. Van mobieltjes en mp3 spelers tot de nieuwste iPods, oftewel de zeer populaire muziek(video)spelers op zakfor maat. Hoe gaat een fototrendspotter te werk? „Je gaat op pad, maakt heel veel foto's, waaruit je een selectie maakt. De gefotografeer de mensen stel je vragen of ob serveer je goed, wat je later ver werkt in een onderschrift bij de foto", vertelt Feija. Het laatste valt vooral Aisa zwaar. „Daar ben ik dus minder goed in. Beeld zegt voor mij genoeg; daar kan ik heel moeilijk nog iets bij schrijven." Eigen mening Waar trendspotters voor moeten waken, volgens deze beeldma kers, is de eigen mening. „We moeten zeker niet onze eigen me ning naar voren willen brengen. Trends die je zelf misschien niet zo leuk vindt, moet je toch vast leggen. Het blijft een trend", waarschuwt Feija. „Het is de kunst om bij een bepaald thema iets passends te vinden. Onze mening over die trend doet er op dat moment niet toe." „Wij geven vooral een image van wat de maatschappij onder jongeren nu inhoudt", vervolgt Jason, die naast het vwo de voor- Young Works is een communicatie- en reclamebureau dat continu in contact staat met jongeren. Door hen bij alles te betrekken, als persoonlijk adviseur en ervaringsdeskundige op het gebied van jongerencultuur, volgt Young Works precies wat de jonge generatie aanspreekt en wat niet. Onder de naam Trendwise zet het bureau al enkele jaren jonge trendspotters in om in hun omgeving de laatste en komende trends te signale ren. Enkele maanden geleden is ook een groepje 'fototrendspot ters' in het leven geroepen. Daarnaast heeft Young Works een eigen castingbureau, waarbij honderden uiteenlopende jonge ren met verschillende talenten staan ingeschreven. Heb je inte resse? Kijk op www.youngworks.nl. opleiding Drama en Dans volgt aan de Hogeschool voor de Kun sten in Arnhem. Trendvolger hoef je dus niet te zijn, om trends goed vast te kun nen leggen op de camera. Geluk kig maar, want dit drietal moet het niet zo hebben van dingen die je ineens overal terug ziet. Jason: „Als ik een shirtje heb ge kocht en ik zie dat iemand an ders het ook heeft, dan draag ik het niet meer. Dat heb je al snel met bijvoorbeeld H&M kleding, bijna alle jongens dragen het nu." Aisa wijst naar zijn T-shirt en lacht: „Zoals dat polootje." Jason geeft toe dat het inder daad van-H&M is, maar weet zichzelf te verdedigen. „De meeste jongens dragen 'm in geel of zwart met wit. De mijne is paars en dat dragen jongens dan weer niet snel." Aisa wil zichzelf geen trendset ter noemen, maar geeft wel toe dat ze sommige trends vaak al ver van tevoren aan voelt ko men. Zoals de rage van hakloze wollige pantoffellaarzen afgelo pen winter, ooit geïntroduceerd door het Australische merk Ugg. „In oktober 2003 heb ik Uggs gekocht, nadat ik ze op in ternet had gezien. Ze waren toen nog nergens te vinden in de winkels. Ergens in een surf winkeltjes vond ik het allerlaatste paar, voor 230 euro. Die eerste vier maanden had niemand ze nog en riep iedereen: leuke schoe nen! Niet veel later zag je de laarzen ook in Nederland, en kwamen al die nepversies voor dertig euro op de markt. Ineens krijg je opmerkingen als: oh, heb jij ze ook al! Vreselijk vind ik dat. Ze liggen nu alweer een jaar in de kast." Kyra Goede Vind je het leuk om het werk van Feija, Jason en Aisa te vol gen, of wil je weten of het wer ken als (foto)trendspotter iets is voor jou? Kijk dan eens op www.trendwise.nl. In het Habbo Hotel ontmoeten miljoenen Habbo's uit de hele wereld elkaar. Het intemethotel voor tieners groeit fenomenaal. Achter deze hangplek schuilt een strategie: Habbo moet een topmerk worden. Ook de échte wereld moet veroverd met ga mes, animatiefilmpjes, tijd schriften en merchandising zo als schoolagenda's. Onwennig zoekend lopen we door Lobby De Blije Habbo. Waarom dat Habbo Hotel zo leuk is, vragen we tikkend op het toetsenbord aan de eerste de beste voorbijganger. „Omdat het geinig is om andere mensen te leren kennen en je veel lol kunt maken en het enorm veilig is", zegt de dertienjarige San- ne66. Ze is vaste klant in dit internet- hotel, waar iedereen (kosteloos) binnen kan lopen en (tegen beta ling) een eigen kamer kan inrich ten. „Ja, ik heb heel veel ge kocht. Mijn moeder is er niet zo blij mee als de rekening op de mat valt." Sanne66 heeft haast. „Ja, ik moet gaan want ik zit er al meer dan vier uur op." En weg is ze uit De Blije Habbo. Sanne66 is een van de 400.000 'Habbo's', die internetsite www.habbohotel.nl maande lijks bezoeken. Het hotel heeft iets van simmen, msn-en en chatten. Voor wie dat abracada bra is: The Sims is een computer spelletje dat draait om het creë ren van families en huizen met poppetjes en meubeltjes. Msn-en is een populaire vorm van kletsen met bekenden op de pc. Met onbekenden kletsen heet chatten. Wat betekent Habbo eigenlijk? Helemaal niks. Hoe word je Hab bo? Da's een kwestie van een poppetje aankleden, een naam geven en een wachtwoord ver zinnen. Je kunt rondstruinen door de lounges, bars en ka mers, praatjes aanknopen, spel letjes spelen en meedoen aan wedstrijden. Zelf een kamer ma ken en inrichten met 'meubi's' kan ook, maar dat kost 'credits'. En die kun je kopen door een te lefoontje te plegen of sms'je te sturen, Om de tieners - en de ouders - te beschermen hanteert Habbo Hotel een limiet van tien euro (via vaste telefoon) of elf euro (via mobieltje) per week. Op een willekeurige dag dolen er in alle vroegte al drieduizend Habbo's door het hotel. Het zwembad bij een van de Habbo Hotels 's Avonds om elf uur zijn het er niet veel minder. De grootste piek boekte Habbo Hotel on langs: tienduizend gasten bin nen. De doorsnee Habbo is 14,8 jaar, vertoeft 32 minuten per dag in het hotel en houdt de hand redelijk op de knip. Maar één op de tien koopt credits, ge middeld 1,60 euro per week. Da's niettemin een slordige drie miljoen euro op jaarbasis. De te lefoonrekening kan dus plots tachtig euro duurder uitvallen, maar dat is nog maar een paar keer voorgevallen. Habbo Hotel schrijft geschiede nis als een van de snelst groeien de en populairste tienersites. Ei genlijk zijn er zestien Habbo Ho tels in zestien landen, waaron der de VS, Canada, Japan, Au stralië en Duitsland. Wereld wijd zijn er bijna vier miljoen Habbo's per maand actief. Ne derland is sinds de start op 11 februari 2004 de snelste groeier. „We zijn bijna even groot als het Britse Habbo Hotel. Er zijn in Nederland in verhouding meer tieners online. Via Hit krant en Cosmogirl zijn we be kend geworden", zegt business manager Christian Batist. Trots meldt hij al 30 procent van de tieners te bereiken. Maarten van de Rakt De clubs gaan dicht, bands verlaten studio's en donke re podia en trekken naar buiten. Het is festivalseizoen. Geen bete re tijd voor een nieuw album van Dropkick Murphys, de festi valband bij uitstek. Dropkick Murphys is er altijd bij, ook dit jaar weer op Lowlands. Je zou bijna vergeten dat ze ook studio albums maken. En eerlijk ge zegd, die albums deden er de laatste jaren ook niet zoveel toe. Succes hadden ze genoeg, maar de energie van de folkpunk was live veel sterker dan op de te be haagzieke platen. Op The Warriors Code is de punkgeest terug. Het idee is het zelfde: meezingbare opgefokte Ierse folkpunk met violen, doe delzakken en veel joligheid. Het is alleen veel rauwer, scherper en uitputtender. Dropkick Mur phys houdt een zekere platheid: de band trapt klassieker The Auld Triangle ermee de grond in. Maar The Warriors Code heeft wel die simpele oprecht heid die goede punk en folk ge meen hebben. Een instelling waarbij vernieuwing en subtili teit het afleggen tegen eerlijke onderbuikgevoelens Maaike Borst Dropkick Murphys: The War riors Code - Hellcat/Epitaph, Een ambitieuzere cd dan Illi nois van Suf jan Stevens zal dit jaar niet meer verschijnen. Deze singer-songwriter impo neerde vorig jaar al met het so bere Seven Swans. Eerder had de man al laten weten over iede re Amerikaanse staat een cd te willen schrijven. In 2003 werd Michigan bezon gen, ditmaal is Illinois aan de beurt. Stevens neemt een duik in de geschiedenis van de staat en komt boven met intrigerende verhalen over ufo's, John Wayne en zombies. De muzikale rijk dom is verbluffend en veelzij dig. Van miniatuurtjes die op banjo en kerkorgel drijven tot georkestreerde pop, Stevens weet er wel raad mee. Deze cd stijgt daardoor boven ieder gen re uit. Stevens heeft zo warem pel zijn eigen 'Forever Changes' (de klassieker van Love) geschre ven. Met Illinois heeft Stevens kortom een meesterwerk afgele verd. Snelle beslissers halen ook nog eens een collector's item in huis, want er is juridisch gesteg gel over de op hoes afgebeelde Superman. Peter van der Heide Sufjan Stevens: Invites You To: Come On Feel The Illinoise - Cycle/Rough Trade/ Konkur- rent, 74.13 min. Ze is drumster bij Normaal, Sita, Time Bandits en het vrouwencollectief Girls Wanna Have Fun. Als gitariste/ zange res speelt ze bovendien in de band van Marco Borsato. Geen wonder dat Tessa Boom kamp (28) er drie jaar over deed om haar eerste soloplaat te ma ken. Die heet Alone, maar dat is een wat misleidende titel. Dat wordt al duidelijk in de ope ningstrack 'Beautiful Day', die begint met een paar maten clo- se-harmony. Daarnaast lezen we dat onder anderen gitarist Rob Winter en percussioniste Sandra Sahupala van de Borsato-band een belang rijke rol hadden in het geheel. Hoe dan ook: de elf nummers zijn zo'n beetje even veelzijdig als Tessa's carrière tot dusver. Er is Amerikaans aandoende rock ('Chasing The Sun'), ande re nummers neigen juist naar easy listening ('I've Got You'). Het zijn vooral de ballades ('Co ming Home', 'Brain') waarin Tes sa zich als zangeres bewijst. Het gaat beslist geen drie jaar duren voordat we weer iets van deze muzikante horen. Martin Groenewold Tessa: Alone - Flow/Rough Tra de, 34.50 min. Live 8 heeft gezorgd voor een substantiële groei in de ed en dvd-verkoop van acts die op het muziekspektakel aanwezig waren. De kampioen is Pink Floyd, die in Hyde Park voor het eerst sinds de breuk met ru zie in 1981 in de originele samen stelling speelde. Platenketen HMV in Londen re gistreerde in de dagen na Live 8 een toegenomen verkoop van 'Echoes: the best of Pink Floyd' met 1343 procent. Grofweg dui zend cd's in plaats van de ge bruikelijke tachtig, aldus een woordvoerder. Op de website Amazon.com staan 'Dark side of the moon' en 'Wish you were he re' weer in de toptien. Bij een andere grote roek-di nosaurus op Live 8, The Who, waarvan alleen Pete Townshend en Roger Daltrey nog in leven zijn, registreerde HMV een toe name van 800 procent. Van An nie Lennox en de Eurythmics zijn vijf maal zoveel platen ver kocht. Van de actuele acts zijn Dido, Razorlight, Joss Stone, Scissor Sisters de spekkopers. Allang gevestigden als Sting (stijging met 300 procent) en Ma donna (tweemaal zoveel als voor heen) mogen ook niet klagen. Paul McCartney wist de ver koop van het blauwe dubbele verzamelalbum bijna te verdub belen door in Londen van 'Hey Jude' alleen maar het Naanaa- naa-nananana-deel te zingen. Dave Gilmour, gitarist van Pink Floyd, is niet van zins het geld in eigen zak te steken: „Ik wil geen voordeel halen uit het con cert. Dit geld moet worden ge bruikt om levens te redden." De in allerijl gebrandde dvd's die minder filantropisch inge stelde lieden op de digitale marktplaats eBay aanboden, zijn inmiddels door de veilingsi te verwijderd. De opbrengst van de legale dvd, die pas in novem ber zal verschijnen, wordt voor alsnog niet aan Afrika besteed, maar aan de financiering van de concerten. GPD Stripweekblad Robbedoes houdt na 67 jaar op te be staan. Dat heeft de Belgische uit gever Dupuis afgelopen week be sloten. Het blad, dat al jaren nog maar een minimale oplage had van en kele duizenden exemplaren, is niet langer rendabel. De komen de weken verschijnen er nog vier of vijf edities van het blad om de lopende vervolgverhalen af te ronden. „Daarna is het defi nitief gedaan met het blad", al dus hoofdredacteur Erwin Ca- vens. De stripboeken van de ti telheld Robbedoes zullen wel ge woon blijven verschijnen. Volgens Cavens is het besluit van de uitgever een logisch ge volg van de tanende interesse van de jeugd in strips. „Al tien jaar lang hing het voortbestaan van Robbedoes aan een zijden draadje. Kinderen lezen minder strips dan vroeger. De concur rentie van de televisie en compu terspelletjes is groot." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41