Tribal tattoo is springlevend Appelmoes mét kers W9 Zonnetent Groen bier Zomerlust Worst Kurk zaterdag 9 juli 2005 foto's Eliot Elisofon en Jan van Teeffelen/GPD Stoer en mannelijk, maar ook beschermend en erotiserend. In elke cul tuur is de betekenis van lichaamsversieringen weer anders. De wereld van ta toeage toont de fascine rende geschiedenis van het gebruik, de teloorgang, maar ook de populariteit in het Westen. De echte ontdekking van Nieuw-Zeeland eind acht tiende eeuw door de Engelse ka pitein Cook luidde feitelijk het begin van het einde in van de rij ke tatoeagepraktijk van de Mao ri's. Bij deze stam was'het ge bruikelijk dat de krijgers zich in het gezicht tatoeëerden om de vijand schrik aan te jagen. De tatoeages waren geen opper vlakkige versierselen, maar die pe groeven waarvoor de krijger pijn moest lijden. Zo kon hij de dagen na.de operatie slechts met een trechter worden gevoed omdat hij door de wonden zijn mond niet ver open kon doen. Het resultaat was er echter naar, want de tatoeëerders wa ren kunstenaars in de ware zin van het woord. Getatoeëerde Maorigezichten dwongen dan ook alom respect en bewondering af. Zelfs bij de vijand. Een mooi getatoeëerd Maorihoofd was de ultieme oor logsbuit. Het was een tastbaar bewijs voor de kracht en het suc ces van de overwinnaar. Ook ka- mo's." De reden voor mannen om tatoeages te nemen, had te maken met gezond machismo, met koppensneller^maar ook om onoverwinnelijk te zijn. In een land als Japan worden lichaamsversieringen weer ge doogd. Begin twintigste eeuw gold er voor tatoeages nog een verbod. „Het stond in een kwaad daglicht wat samenhing met het vroegere gebruik van straftatoeages voor misdadi gers. In de twintigste eeuw werd tatoeëren echt populair bij de Japanse maffia, de yakuza. Daar zie je ook het gebruik van de bodysuits, het hele lichaam, vooral borst en rug, zit dan on der." Tatoeages bij vrouwen hebben zich in de loop van de geschiede nis langer gehandhaafd dan die van dë man. „De vrouw wordt geassocieerd met vruchtbaar heid. Er zijn berberstammen die hun vrouwen tatoeëren bij de lichaamsopeningen zodat boze geesten geen bezit van ze kun nen nemen." Ook religieuze sym boliek speelt bij de tatoeages een belangrijke rol. Zo kregen de meisjes bij de Indiaanse Ni- sistam enkele lijntjes op de kin getatoeëerd. „Die waren be doeld voor een gelukkig en wel varend leven na de dood. Ta toeages waren een zaak van le ven en dood. Bij de Mohave in zuidwest-Amerika werd er dan ook wel voor gekozen om post mortem iemand nog te tatoeëren zodat de overgang naar de ande re kant vloeiend zou verlopen." Waar in veel landen het ta- toeagegebruik op zijn retour is, is het in het Westen razendpopu- lair. Lang geleden door de zeelie den in Europa geïntroduceerd, heeft het zich over alle lagen van de bevolking verspreid. „Na tuurlijk was het populair onder zeeheden en prostituees, maar ook de Engelse koning Harold II, uit de elfde eeuw, had ta toeages, net als Catharina de Grote. Wat te denken van de Amerikaanse president Roose velt; die had een familiewapen op zijn lichaam. Tatoeages zijn nooit voorbehouden geweest aan een bepaalde groep." Hes- selt van Dinter heeft geen cij fers paraat, maar schat dat één op de drie Nederlanders inmid dels een tattoo heeft. De ta toeage heeft zijn definitieve plek gevonden. Daarvoor wordt vrolijk 1 centje-buur gespeeld bij oudere cblfüreh. „De tribal tattoo is springle vend. Alleen weet niemand nog de precieze betekenis ervan of waar het vandaan komt. Ik had laatst een Belgische mevrouw op bezoek die vol trots haar buiktatoeage uit Borneo liet zien. Ik vroeg of ze wist dat het een abstractie was van een hond of drakenoog. De symboliek is voor veel mensen verloren ge gaan. Het gaat ze alleen om de schoonheid van hun tattoo." Taco van der Mark Hesselt van Dinter: De wereld van tatoeage. Uitgever: KIT Pub lishers Amsterdam. Prijs: €35,00. pitein Cook en zijn reisgenoten bewonderden de symmetrie en de perfectie van de spiraalach tige gezichtsversieringen. Toen ging het dus verkeerd, vertelt au teur Hesselt van Dinter. „De Britse zeelieden vonden het ge bruik aan de ene kant barbaars, maar ze vonden het ook uiterma te spannend. De getatoeëerde hoofden werden interessante hebbedingetjes. Men ruilde ze in eerste instantie voor wapens. La ter namen vraag en aanbod zo toe dat de hoofden voor een ap pel en een ei werden verkocht." De devaluatie had funeste gevol- gen.De situatie bij de Maori's staat niet op zichzelf. Ook bij an dere volkeren is het originele ta toeëren bijna uitgestorven. „En kele stammen in het Amazonege-1' bied doen het nog. Net als de no madenstammen in Afrika en het Midden-Oosten. Ook bij de Na- gastam in het noordoosten van India bestaat het nog. Voor de rest is het zo goed als opgehou den. De tatoeagetraditie van de Amerikaanse Indianen bijvoor beeld is verdwenen. Bij de pyg meeën. in de Pacific zegt de jon gere generatie: Waarom zouden we ons nog tatoeëren en zoveel pijn lijden als het niet hoeft? En dus houdt het ook daar op." Met zijn boek gaat Hesselt van Dinter de diepte in en legt hij achtergronden en geschiedenis bloot van het tatoeëren. „Je kunt dit boek zien als een over zicht van de hoofdstromingen op het gebied van tatoeages in de wereld. Je ziet de laatste brandhaardjes waar in de we- Naga-krijger uit het noordoosten van India, met vruchtbaarheids fontein op de borst. foto Peter van Ham en Agalaja Stirn/GPD Nomades uit Nigeria reld nog steeds wordt geta toeëerd." Aan zijn onderzoek besteedde hij bijna acht jaar. Hij bracht be zoeken aan Amerikaanse univer siteitsbibliotheken waar een schat aan materiaal lag opgesla gen en reisde ook naar de Cook-eilanden en-naar Fiji waar hij sprak met oude ta toeëerders. Een wereldomvat- __.tend antropologisch project, be aamt Hesselt van Dinter. Dat had hij nooit kunnen den ken toen hij zich begin jaren ne gentig in het Amsterdamse Tat too Museum meldde bij tattooko- ning Henk Schiffmacher. „Ik neusde wat rond in zijn biblio theek om een cd-rom te maken over hedendaagse tatoeëringen. Hoe meer ik me er in verdiepte, hoe meer ik tegenkwam. Het aanbrengen van tatoeages is van alle tijden en van alle landen. Je komt het tegen van Oceanië tot Noord-Amerika en van Zuid-Amerika tot bij de eski- koken met Puck Kerkhoven We hebben het afgelopen jaar thuis genoeg gekookt. Daarom trakteren we onszelf in deze vakantie periode wekelijks op een etentje buiten de deur. Geen opgeprikte toestanden, we bezoeken betaalbare restaurants met meerdere vestigingen. Deze week: Van der Valk, De Witte Ber gen, langs de Al bij Eemnes. Onze 'Waar-voor-je-vakantiegeld meter' blijft steken op een 7-, met dank aan de zon. Ingeklemd tussen de snelwegen Al en A27 en een groot parkeerterrein ligt Ho tel De Witte Bergen van Van der Valk. Klinkt niet als de ideale locatie om lek ker te gaan dineren. Toch strijken we hier neer, benieuwd als we zijn naar het eten en de gastvrijheid in deze grootste restaurantketen van ons land. In totaal 55 vestigingen in Nederland en 16 daarbuiten, varen een strakke koers onder de Toekanvlag, met ome Gerrit van der Valk nog altijd aan het roer. Wat verwachten we? Dikke bief stukken, grote schnitzels, een hoog se niorengehalte, vriendelijke prijzen en appelmoes met kers. Hoewel, er gaan hardnekkige geruchten dat de kers is verdwenen. Het grote terras met de rieten stoelen lonkt in de zon. De glazen geluidswan- den doen hun werk, want we zien het verkeer voorbij razen maar horen niets. Onvoorstelbaar, maar nog geen 200 me ter hiervandaan ligt een uitgestrekt hei degebied, waar het heerlijk fietsen en wandelen is. Zomerse temperaturen smeken om bier en koude rosé. De jonge ober met z'n ro de vestje, gaat ervoor zorgen. Helaas geeft de tap alleen pils (Bavaria, 1,60 euro), geen witbier waar we zo'n zin in hadden. Mogen we volgende keer een bierviltje? Onze tafel is nat, en we moe ten nog beginnen. De huisrosé (Omera- dou, Vin de pays du Var) is stoer, mooi droog en betaalbaar (2,15 euro per glas). Goedgekeurd om ook bij het eten door te drinken. Bij bestudering van de kaart blijken de voorgerechten overwegend klassiek (pasteitje, meloen met Ardennerham) en behoorlijk aan de prijs; 9 euro voor een garnalencocktail is niet goedkoop. Wij kiezen voor een vriendelijker ge prijsd soepje (3,50 euro); groentesoep voor mij, Franse uiensoep voor mijn partner. Met maar liefst elf ballen in een lekker heet, hartig groentesoepje val ik in de prijzen. De andere kant van de tafel heeft minder geluk. De 'gegrati neerde' uiensoep in het witte hotelpor selein is lauw, terwijl je aan uiensoep bijna je mond moet branden. Net als we onze verbazing uitspreken over het contrast tussen de mooie lin nen servetten en het kale formica van de tafel, komt een ervaren serveerster in formeel zwart mantelpakje, aange sneld met linnen lopers. „Dat eet een stuk gezelliger, hè." We zijn het hele maal met haar eens. Ondertussen zien we indrukwekkende biefstukken voor bij komen, voor onze achterburen. Spijt?! Wij krijgen de bestelde paprika schnitzel (12,50 euro), die gelukkig niet zwemt in een zware saus, maar een kap je heeft van gebakken stukjes paprika, champignon en ui en even is gegrati neerd met kaas. En hier gaat het weer fout. Mals vlees in een mooi, goudbruin kostje, maar te koud geserveerd. Jam mer, gemiste kans. Op mijn gebakken slibtongetjes (13 eu ro) valt niets af te dingen. Lekker ge bakken in de roomboter, verder geen poespas. Ik krijg er drie en ze gaan tot op de graat op. Heel slim, gezien de doelgroep, kent Van der Valk niet ai- leen het gebruikelijke kindermenu maar ook een seniorenmenu, met aange paste porties. Twee tongetjes in plaats van 3 (10,25 euro). Het garnituur is zoals verwacht klas siek, met lekkere gebakken aardappel tjes, hete friet, frisse sla en komkom mer. Toch een ouderwets behaaglijk ge voel, zo'n tafel vol schaaltjes. Missers zijn de gekookte gemengde (diep- vries)groenten. Smakeloos en papperig zwemmen ze in het water. Maar ach, zo'n bakje laat je gewoon staan. Er is genoeg. En de appelmoes? Ja hoor, nog steeds zo fijn als Olvarit en mét rode kers. Smaakt nergens naar, maar het hoort zó bij Van der Valk. Sommige din gen moeten gewoon, heerlijk voorspel baar, altijd hetzelfde blijven. PAPRIKASCHNITZEL A LA VAN DER VALK (voor 4 personen) Ingrediënten: 4 gepaneerde varkens schnitzels: 150 gram roomboter: 1 ui: 100 gram gemengde paprikablokjes: 2 eetlepels maïs- of zonnebloemolie: zout en versgemalen peper; 100 gram gerasp te kaas. Bereiding: Snipper ui en bak glazig in een koekenpan met een hete olie. Voeg paprikablokjes, zout en peper toe en roerbak ca. 5 minuten. Laat uitlekken op een fijne zeef. Verwarm de gril van de oven vast voor. Smelt boter in een grote koekenpan. Leg de schnitzels erin als de grote bel len zijn verdwenen. Bak het vlees op een rustig vuur in ca. 4 minuten aan de ene kant en 4 aan de andere kant mooi goudbruin. Voeg eventueel nog wat boter toe als het vlees dreigt te verbranden. Leg schnitzels even op keukenpapier en vervolgens op de borden. Schep er wat paprikamengsel op en bestrooi dat met kaas. Zet even onder de gril, tot de kaas is gesmolten. Serveer met gebak ken krieltjes, mayonaise en een grote schaal gemengde sla met komkommer, tomaat en plakjes ei. Tip: Als u het écht op z'n Van der Valks wilt doen, geeft u er een glazen schaal fijne appelmoes (uit blik of pot) bij. Mét een cocktailkers in het midden. Bij vlagen vliegen de tropische dagen ons om de oren. Op vakan tie neemt het aantal zonuren ook vaak toe. Maar niet ieder een is bestand tegen al die zon. Binnenblijven biedt natuurlijk de beste bescherming. De Solar- tent creëert schaduw op elke plek. Zij heeft een beschermings factor UV80. De tent is verpakt in een handige draagtas en weegt nog geen 2300 gram. In minder dan vijf minuten staat ze overeind. Ze is eenvoudig aan te passen aan de stand van de zon. De prijs: 79,95 euro. Te koop via www.allergiewinkel.nl Een biertje waar groene thee in zit, het is even wennen. iKi heet het bier, en dat is Japans voor 'leven'. Groene thee is gezond, vandaar. Waar andere bieren worden ge brouwen met water als basis, ge bruikt dit Japanse bier dus groe ne thee. Ander Japans aspect is de toevoeging van yuzu, een cit rusvrucht die de drank een fris- zure smaak geeft. iKi is boven gistend, maar in tegenstelling tot de bekende bovengistende Belgische bieren is het alcohol percentage laag, maar 4,5 pro cent. Wat wel overeenkomt is dat dit bier ook in België gebrou wen wordt en met enig ceremo nieel moet worden uitgeschon ken. IKi bier is verkrijgbaar in de zaken van Simon Lévelt en enkele geselecteerde slijters en kost 1,95 euro. Ah, wat kunnen reclamemakers toch prachtige teksten tevoor schijn toveren. Pickwick komt met een nieuwe zomerthee, Zo merlust, en alle remmen gaan los. Over snikhete zomerdagen gaat het, en een verhitte zoek tocht die eindigt op het strand. „Op jouw rug vind ik verkoe ling, mijn haren wapperend in de wind", meldt de tekstschrij ver van Pickwick. Om te besluiten met: „Het bran dend verlangen blus ik met Zo merlust van Pickwick, een mooie rooibos met de frisse smaak van zomervruchten." Thee als anticonceptie, en een stuk goedkoper. Twintig eenkopszakjes kosten 1,49 euro. Zomerlust, met daar in vleugjes rozenbottel, sinaas appel, citroen, perzik, aardbei en peer, is alleen verkrijgbaar in de zomer. De strijd om een plekje op de barbecue is in volle gang. Vlees verwerker Struik doet ook zijn best met de Dot-worstjes. Die zijn al voorgegaard en hoeven alleen nog maar te worden opge warmd op de barbecue. Er zijn drie braad-grillworsten: de tra ditionele, een Amerikaans ge kruide en een kaasvariant. Daar in zit Cheddar verwerkt, een kaassoort die het volgens de fa brikant verrassend goed doet op de barbecue. Voordeel van de worsten van Dot is dat ze ook buiten de koelkast te bewaren zijn, tot zes maanden na de aan- schafdatum. Kurkentrekkers zijn een zegen voor de mensheid. Want wat moet je met wijn als-ie de fles niet uitkan? Vandaar dat de kur kentrekker werd uitgeroepen tot uitvinding van het vorig mil lennium, na de string (eerste) en de tv (tweede). Screwpull, de naam zegt het al, brengt vooral mooie kurkentrekkers op de markt. Weinig trekken, want met dit ap paraat draai je de kurk er ge woon uit. Een balletje voorkomt dat de kurk klem komt te zitten in de kurkentrekker, die Trilogy is genoemd. Hij kost 49 euro. Schnitzel eten bij Van der Valk foto Karei de Vos/GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39