PZ
Morres wacht op betere tijden
V
Cross zou voor Sluis te
veel lawaai produceren
Terneuzen verwacht
geen rechtszaken
over baatbelasting
Neerwaartse spiraal bedrijf grotendeels gevolg van economische recessie
Opgesloten in watertoren
Lesgeld
vrijdag 8 juli 2005
Hiddink heeft
selectie nog
niet op orde
Hnnr Harold de Puysseleijr
HULST - Jarenlang was Morres
een winstgevend meubelbedrijf,
meteen uitstraling die Hulst lan
delijk en tot in Frans Vlaande
ren bekendheid gaf. Sinds een
aantal jaren zit de klad er ech
ter flink in. Voor de vierde keer
in evenzoveel jaren gaan er ar
beidsplaatsen verloren.
Uit de openbare, bij de Kamer
van Koophandel gedeponeerde
jaarrekeningen van het bedrijf
blijkt, dat Morres aan het einde
van de jaren negentig al in de ro
de cijfers terechtkwam.
Voor die tijd kende het bedrijf
vrijwel uitsluitend groei. Zo liet
Twintig mensen
slachtoffer
van babbeltruc
HULST - De politie stelt een
onderzoek in naar aanleiding
een aantal aangiftes uit
Hulst en omgeving, 's Avonds
;n 21.00 uur en 00.00 uur
probeert een man door middel
van een babbeltruc mensen geld
af te troggelen.
Hij belt aan bij een woning met
het verhaal dat zijn vrouw de
portemonnee heeft en dat zijn
auto zonder brandstof staat. Hij
vraagt om brandstof en vervol
gens om geld om te kunnen tan
ken. Inmiddels zijn er twintig
van deze aangiftes bij de politie
binnengekomen. Mensen die
ook slachtoffer zijn geworden
van deze man wordt verzocht
contact op te nemen met de poli
tie.
de jaarrekening in 1998 nog een
winst van grofweg negen ton in
euro's zien. Dat jaar vond welis
waar een reorganisatie plaats,
maar die ging nog niet gepaard
met gedwongen ontslagen. Het
jaar erna kwam de financiële
ommekeer en sloot het meubel
bedrijf de boeken met een ver
lies van 2,3 miljoen euro.
Ook de omzetten liepen terug;
zo'n 89 miljoen euro in 1999, te
genover 80 miljoen in 2003. Vo
rig jaar bedroeg de omzet vol
gens directeur T. Koopmans 85
miljoen euro en sloot het bedrijf
af met 'licht verlies'. Om de on
derneming weer winstgevend te
maken, ontkwam de directie in
2001 voor het eerst sinds de op
richting in 1909 niet aan ge
dwongen ontslagen.
De leiding kondigde dat jaar
een reorganisatie aan, waarbij
90 van de 580 arbeidsplaatsen
kwamen te vervallen. Het aan
tal gedwongen ontslagen bleef
toen beperkt tot slechts een
handvol. De meeste medewer
kers konden weer aan de slag
bij de huurders van de vrijko
mende ruimte als gevolg van de
herstructurering van het be
drijf.
Bij de presentatie van het plan
om het bedrijf weer gezond te
maken, stak de directie de hand
in eigen boezem. Meubelboule
vards zijn in de loop der jaren
als paddestoelen uit de grond ge
schoten, een ontwikkeling die
Morres tenminste schromelijk
heeft onderschat.
Daarom volgde Moires de con
currentie; het bedrijf opende fili
alen in Deventer en Zaanstad;
de meubelwinkel in Hulst krijgt
met aan de branche gelieerde
winkels meer de uitstraling van
een woonboulevard. Die koers-
AXEL - Echt gevaarlijk of span
nend was het niet, beseft het Ter-
neuzense echtpaar achteraf.
Maar toch voelden de echtelie
den zich niet echt op hun gemak
toen ze gistermiddag een uur op
gesloten zaten in de watertoren
van hun geboortestad Axel.
Zé waren in de namiddag uit
jeugdsentiment naar de waterto
ren gegaan, omdat ze zich op
eens realiseerden dat ze nog
nooit vanuit de toren over Axel
en omgeving hadden uitgeke
ken. De vrijwilligers die de to
ren open houden voor bezoekers
waren hen echter vergeten, zo-
(Advertentïe)
BEL 0900 0802 [20 cpml OF GA
NAAR WWW.CENTERPARCS.NL
tijdens de Super Summer eten de kids gratis
mee. Alleen: hoe krijg je ze aan tafel?
Er is zö veel te doen. tja, je hebt de kinderen
w«' bij je, maar je hebt geen kind aan ze
V|a»g naar de voorwaarden
'entérParcs
wijziging was niet afdoende om
het tij te keren, want ook op de
decoratieafdeling (4) en de afde
lingen automatisering en marke
ting (13) zijn mensen overbodig.
Directeur Koopmans zei toen
nog optimistisch, 'dat er voorlo
pig met meer banen bij Morres
verdwijnen'. „Maar ik heb he
laas geen glazen bol om in de
toekomst te kijken", haastte hij
zich eraan toe te voegen.
Die uitspraak is een half jaar la
ter bewaarheid gebleken, nu
Morres zich gedwongen ziet het
bedrijf opnieuw in te krimpen.
Ditmaal verdwijnen er zestig ba
nen. De neerwaartse spiraal
waarin het bedrijf zich al jaren
lang bevindt, houdt volgens
Koopmans voor een belangrijk
deel verband met de economi
sche recessie.
Bas de Lege van FNV Bondgeno
ten onderschrijft die visie. Vol
gens hem moet Morres snijden
in de organisatie en kosten be
sparen om de strijd met de con
currentie aan te kunnen. „Er is
geen sprake van een noodsitua
tie", zegt De Lege. „Het voortbe
staan van het bedrijf staat zeker
niet op het spel. Maar het is
zaak dat de directie nu een goed
perspectief neerzet om het
marktaandeel van het bedrijf te
kunnen behouden."
Pas als het beter gaat met de eco
nomie en het vertrouwen van de
consument toeneemt, kan Mor
res weer hopen op een ouder
wets volle winkel. Vooralsnog is
het echter heel wat minder druk
aan de kassa's, een gegeven dat
de meeste personeelsleden al
was opgevallen.
Voor burgemeester J.F. Mulder
was het deze week flink schrik
ken, toen hij het nieuws van de
Morresdirectie te horen kreeg.
„Heel vervelend uiteraard",
zegt Mulder. „Laten we hopen
dat de recessie niet te lang meer
duurt. „Al dragen de aanslagen
in Londen daar vast en zeker
niet aan bij."
dat het stel er om half vijf ach
ter kwam dat het opgesloten
was. Een telefoon in het kantoor
tje bood niet direct uitkomst,
omdat de politiemensen achter
alarmnummer 112 het te druk
hadden. Het alarm loeide bin
nen oorverdovend, maar werd
buiten kennelijk door niemand
gehoord. Tegen half zes arriveer
de een veiligheidsmeneer. Een
beetje laat en niet zoals het
hoort, vindt burgemeester Jan
Lonink. „We zoeken uit hoe het
kon gebeuren en nemen vervol
gens maatregelen om een volgen
de keer uit te sluiten."
Harold Menue is teleurgesteld dat hij van de gemeente Sluis geen vergunning krijgt voor een motorcross in Sluis, foto Camile Schelstraete
véfschij frt m alle titels va NRo Oagbude* Mag*
.•J'.vrt-:: hi nfy. e-inrt 'n'osrif
door Ronald Verstraten
SLUIS - Het leek hem zo'n aar
dig idee: een motorcross in
Sluis. En de Belgische Motor
cross Liefhebbers Bond was me
teen bereid een plaatsje in haar
agenda in te ruimen. Alles tot in
de puntjes geregeld. Nu alleen
de vergunning nog. Maar die
kreeg Harold Menue niet van de
gemeente.
Zowat elk weekend zijn de Me-
nue's uit Sluis bij een motor
cross te vinden. In het verleden
om hun zoon Edwin aan te moe
digen. Nu die is gestopt met cros
sen, reizen ze met broer Pieter
mee. Edwin was en Pieter is suc
cesvol in de crosssport, die ze
vooral in Vlaanderen beoefenen.
Maar, dacht vader Harold (52)
vorig jaar, het zou toch ook leuk
zijn om een wedstrijd te hebben
in Sluis. De inrichtingscommis
sie van de MCLB stelde het
weekend van 27 en 28 augustus
voor. Harold had al een terrein
gevonden, bij een boer aan de
Blauweweg, een eindje onder
Sluis.
„In november heb ik toen een ge
sprek gehad met een ambtenaar
van de gemeente. Eerlijk gezegd
had ik toen al de indruk dat die
het niet zag zitten, maar ik ben
er toch mee verder gegaan. Nog
met een andere ambtenaar ge
sproken, omdat er ook een cam
pingvergunning nodig was voor
één nacht. Ik heb beiden uitge
nodigd eens mee te gaan kijken
naar een cross in Stekene."
Dat laatste bleek niet mogelijk
en intussen doemden er planolo
gische en andere problemen op.
Hulpverlening, ordebewaking.
„Maar dat is allemaal niet no
dig, de MCLB heeft een eigen or
ganisatie met een hulpdienst en
een arts tijdens crosswedstrij
den", zegt Menue. Het duurde
een tijdje voor hij antwoord
kreeg op zijn aanvraag voor een
vergunning. Maar half maart
kwam dan toch een brief van B
en W. „In strijd met het bestem
mingsplan, bezwaren vanuit mi
lieu-oogpunt", citeert Menue.
Hij struikelt echter vooral over
een zin waarin het college praat
over 'lawaai-evenementen' die
niet passen binnen het gemeente
lijk streven naar rust en ruimte'.
„Ze weten niet waar ze het over
hebben! Een motorcross is al
lang niet meer wat het twintig,
dertig jaar geleden was, toen er
wild door elkaar werd gereden.
Het aantal decibels dat mag wor
den geproduceerd, is bijvoor
beeld strikt geregeld. Ik ben be
reid om het college eens mee te
nemen, desnoods met de hele ge
meenteraad erbij, naar een cross
om te laten zien hoe het er aan
toegaat."
Wat Menue vooral ergert, is dat
de gemeente 'met twee maten
meet'. „De Meerminnefeesten in
Advertentie
SIMPLY CLEVER
PnuTen fabwTcombi rijden
in 2006 betalen
mm—
Skoda Fabia
al vanaf €11.990,-
j bent van harte welkom bij. Mr F j Haarmanweg 6
AUTOHUIS TERNEUZEN B V. 4538 AR Terneuzen
(0115)62 26 OO
Waterlandkerkje, Trekker-Trek
in Cadzand. Denk je dat mensen
daar geen overlast van hebben?
Niet dat ik er moeite mee heb.
Ik vind dat zulke evenementen
moeten blijven bestaan. Maar
een nieuw evenement moet ook
een kans krijgen. Een cross
trekt toch gemiddeld zo'n 3500
bezoekers."
Een tussentijds gesprek met bur
gemeester J. Sala bracht geen
uitkomst. „Ik heb lang geaar
zeld. Maar ons toeristisch pro
fiel, met name in de kuststrook,
is dat van rust en ruimte. Daar
in kun je geen storende factoren
toelaten. Een motorcross is een
inbreuk op het imago", legt Sa-
la uit. Trekker-trek kan volgens
hem wel, omdat het kleinschali
ger is dan een cross en aansluit
bij het agrarisch karakter van
het gebied. Hij vindt dat een mo
torcross wel zou kunnen in bij
voorbeeld Hoofdplaat of IJzen-
dijke, buiten de kuststrook.
Verdomhoekje
In hun brief hadden B en W ook
gesteld dat het niet ging om 'het
uitzonderen van de door u be
doelde sport an sich'. Toch
vindt Menue dat ze het motor
crossen in 'een zeer min dag
licht stellen'. Aan de hand van
een krantenknipsel ('Sluis perti
nent tegen aanleg crossterrein
in Maldegem'), constateert hij:
„Het crossen zit in het verdom
hoekje."
De cross in Sluis is intussen van
de jaarkalender van de MCLB
geschrapt. Maar, zegt Menue:
„Ik laat het idee niet schieten.
Ik ga kijken of er volgend jaar
toch nog mogelijkheden zijn."
Gemeenten hekelen asielbeleid
DEN HAAG - De Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
(VZG) heeft totaal geen vertrouwen meer in het terugkeer
beleid van het ministerie van Justitie. Steeds vaker wor
den Zeeuwse gemeenten geconfronteerd met de problema
tiek van uitgeprocedeerde asielzoekers die op straat wor
den gezet. Dat is in strijd met de 'sluitende aanpak' die
minister Verdonk (VVD, Vreemdelingenzaken en Integra
tie) is overeengekomen met de Tweede Kamer. „De ge
meenten rest niets meer dan de in hun ogen maatschappe
lijke plicht te vervullen om opnieuw voor de nodige nood
opvang te zorgen", schrijft de VZG in een brief aan de Ka
merleden. Op hen wordt een 'dringend beroep' gedaan de
verantwoordelijke minister te houden aan de met de Ka
mer gemaakte afspraken.
Grensarbeiders niet achtergesteld
DEN HAAG - Grensarbeiders hebben dezelfde mogelijk-
heden voor kinderopvang als ieder ander in Nederland,
Dat antwoordt minister De Geus (CDA, Sociale Zaken)
op vragen van de CDA-Kamerleden Koomen en Smilde.
Ouders die in Nederland wonen en in België werken kun
nen gebruik maken van alle mogelijkheden die de in ja
nuari van kracht geworden Wet kinderopvang biedt, onge
acht of de kinderopvang nu in Nederland of België plaats
vindt. Ook Belgen die legaal in Nederland werken, kun
nen hier een tegemoetkoming krijgen in de kosten voor
kinderopvang. De Stichting Grensarbeid had de proble
matiek van de kinderopvang bij de Kamerleden aange
kaart. Het probleem zou zich vooral in Zeeuws-Vlaande
ren voordoen. In België werken 2500 Zeeuws-Vlamingen.
In Zeeuws-Vlaanderen werken 2000 Belgen.
Parkeerprobleem Tivoliweg blijft
HULST - De gemeente Hulst heeft geen oplossing voor de
parkeerproblematiek waarmee een deel van de bewoners
van de Tivoliweg kampt. Dat zegt wethouder E. de Deck-
ere naar aanleiding van het verzoek van acht burgers om
langs een gedeelte van de straat parkeerplaatsen voor ver
gunninghouders in te richten. Of betaald parkeren, met
de mogelijkheid voor bewoners om gratis te parkeren.
„Sinds de ingebruikname van het parkeerverwijssysteem
is het parkeerprobleem hier vele malen groter geworden",
zegt C. de Kind. „Elke dag parkeren er bezoekers aan de
binnenstad voor onze huizen, maar ook mensen die in de
stad werken parkeren hier een hele dag, In de zomer ge
beurt het regelmatig dat toeristen hier hun auto zetten,
de fietsen van de auto halen en een hele dag de streek
gaan verkennen. "Wethouder De Deckere zegt dat de ge
meente geen oplossing voor de parkeerproblematiek voor
handen heeft. „Buiten de binnenstad staan we in principe
geen parkeerplaatsen voor vergunninghouders toe. An
ders is voor ons het eind zoek."
een deel van de kosten betalen.
„We hebben vorig jaar april een
overeenkomst met de gemeente
gesloten. Het zou me dan ook
verbazen en teleurstellen als een
lid van City Terneuzen alsnog te«
gen de heffing van baatbelas^
ting protesteert", betoogt Leg
rand. Coördinator A. Stoffels
van de ondememerskoepel Coör
dinatie en Management onder
schrijft die woorden. Hij heeft
nog van geen van de onderne
mers, al dan niet lid van City
Terneuzen,. te horen gekregen
dat ze tegen de herinrichting
zijn.
Wethouder Van Waes heeft het
laatste jaar ook niets van die
strekking opgevangen. Hij is
ook niet echt bang voor een ge
rechtelijke procedure, omdat de
voormalige gemeente Axel in de
jaren negentig al eens voor de
rechter stond en uiteindelijk
triomfeerde.
Dat de ondernemers zelf met
een voorstel kwamen en slechts
voor een beperkt deel van de op-
knapkosten opdraaien (drie van
de benodigde acht ton), moet bij
een eventuele rechtszaak ook al
in het voordeel van de gemeente
werken, verwacht de wethou
der.
Van Waes: „Voor voorzieningen
als bijvoorbeeld een nieuwe rio
lering kan een gemeente nooit
extra geldelijke ondersteuning
vragen. Maar het verfraaien van
straten met luxere materialen
kan wel degelijk worden gezien
als extraatje waarvan onderne
mers profiteren."
door René Hoonhorst
TERNEUZEN - De uitspraak
van het Haagse gerechtshof dat
Breda geen baatbelasting mag
heffen voor het opknappen van
de binnenstad heeft geen gevol
gen voor Terneuzen. Die ver
wachting spreken voorzitter A.
Legrand van ondernemersvere
niging City en wethouder A. van
Waes uit.
Het Haags gerechtshof stelt dat
de voorzieningen in de Bredase
binnenstad niet echt verbeteren.
De op te knappen straten veran
deren nauwelijks van bestem
ming en daarmee heeft de ge
meente geen reden om onderne
mers een financiële bijdrage te
vragen. Voor Terneuzen zouden
dezelfde argumenten gebruikt
kunnen worden, omdat de
Noordstraat en een stukje
Nieuwstraat winkelstraat zijn
en blijven.
Nieuw plaveisel en straatmeubi-
lair verfraaien de Terneuzense
straten, maar dat mag voor een
gemeente geen aanleiding zijn
om ondernemers te verplichten
financieel bij te dragen, oordeel
de de Haagse rechter.
Ondernemersvoorzitter Leg
rand kan zich daar iets bij voor
stellen, maar hij benadrukt dat
de Terneuzense neringdoenden
in het centrum zélf hebben ge
vraagd om een opknapbeurt.
Als de gemeente de herinrich
ting van de winkelstraten met
voorrang aanpakte, zouden de
ondernemers als tegenprestatie
zeeuwse almanak
Het besluit van minister Zalm
alsnog akkoord te gaan met
de afschaffing van het lesgeld
voor zestien- en zeventienjari
gen deed in dat Goese gezin
een welgemeend gejuich weer
klinken. Eindelijk eens een
maatregel die het vertrouwen
in de politiek opkrikt.
Sommige leden van het gezin
begonnen al druk te overleg
gen aan welke plezierige uit-*
gaven deze meevaller zou kun
nen worden besteed. De va
der, een zorgelijk type, liet
daarentegen voor zijn geestes
oog de posten passeren waar
op nu iets minder hoefde te
worden bezuinigd.
De zestienjarige die de oor
zaak van deze vreugde was,
deed ook een duit in het zak
je: „Nu kan eindelijk mijn
zakgeld eens omhoog.