PZ Morres wacht op betere tijden V Cross zou voor Sluis te veel lawaai produceren Terneuzen verwacht geen rechtszaken over baatbelasting Neerwaartse spiraal bedrijf grotendeels gevolg van economische recessie Opgesloten in watertoren Lesgeld vrijdag 8 juli 2005 Hiddink heeft selectie nog niet op orde Hnnr Harold de Puysseleijr HULST - Jarenlang was Morres een winstgevend meubelbedrijf, meteen uitstraling die Hulst lan delijk en tot in Frans Vlaande ren bekendheid gaf. Sinds een aantal jaren zit de klad er ech ter flink in. Voor de vierde keer in evenzoveel jaren gaan er ar beidsplaatsen verloren. Uit de openbare, bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarrekeningen van het bedrijf blijkt, dat Morres aan het einde van de jaren negentig al in de ro de cijfers terechtkwam. Voor die tijd kende het bedrijf vrijwel uitsluitend groei. Zo liet Twintig mensen slachtoffer van babbeltruc HULST - De politie stelt een onderzoek in naar aanleiding een aantal aangiftes uit Hulst en omgeving, 's Avonds ;n 21.00 uur en 00.00 uur probeert een man door middel van een babbeltruc mensen geld af te troggelen. Hij belt aan bij een woning met het verhaal dat zijn vrouw de portemonnee heeft en dat zijn auto zonder brandstof staat. Hij vraagt om brandstof en vervol gens om geld om te kunnen tan ken. Inmiddels zijn er twintig van deze aangiftes bij de politie binnengekomen. Mensen die ook slachtoffer zijn geworden van deze man wordt verzocht contact op te nemen met de poli tie. de jaarrekening in 1998 nog een winst van grofweg negen ton in euro's zien. Dat jaar vond welis waar een reorganisatie plaats, maar die ging nog niet gepaard met gedwongen ontslagen. Het jaar erna kwam de financiële ommekeer en sloot het meubel bedrijf de boeken met een ver lies van 2,3 miljoen euro. Ook de omzetten liepen terug; zo'n 89 miljoen euro in 1999, te genover 80 miljoen in 2003. Vo rig jaar bedroeg de omzet vol gens directeur T. Koopmans 85 miljoen euro en sloot het bedrijf af met 'licht verlies'. Om de on derneming weer winstgevend te maken, ontkwam de directie in 2001 voor het eerst sinds de op richting in 1909 niet aan ge dwongen ontslagen. De leiding kondigde dat jaar een reorganisatie aan, waarbij 90 van de 580 arbeidsplaatsen kwamen te vervallen. Het aan tal gedwongen ontslagen bleef toen beperkt tot slechts een handvol. De meeste medewer kers konden weer aan de slag bij de huurders van de vrijko mende ruimte als gevolg van de herstructurering van het be drijf. Bij de presentatie van het plan om het bedrijf weer gezond te maken, stak de directie de hand in eigen boezem. Meubelboule vards zijn in de loop der jaren als paddestoelen uit de grond ge schoten, een ontwikkeling die Morres tenminste schromelijk heeft onderschat. Daarom volgde Moires de con currentie; het bedrijf opende fili alen in Deventer en Zaanstad; de meubelwinkel in Hulst krijgt met aan de branche gelieerde winkels meer de uitstraling van een woonboulevard. Die koers- AXEL - Echt gevaarlijk of span nend was het niet, beseft het Ter- neuzense echtpaar achteraf. Maar toch voelden de echtelie den zich niet echt op hun gemak toen ze gistermiddag een uur op gesloten zaten in de watertoren van hun geboortestad Axel. Zé waren in de namiddag uit jeugdsentiment naar de waterto ren gegaan, omdat ze zich op eens realiseerden dat ze nog nooit vanuit de toren over Axel en omgeving hadden uitgeke ken. De vrijwilligers die de to ren open houden voor bezoekers waren hen echter vergeten, zo- (Advertentïe) BEL 0900 0802 [20 cpml OF GA NAAR WWW.CENTERPARCS.NL tijdens de Super Summer eten de kids gratis mee. Alleen: hoe krijg je ze aan tafel? Er is zö veel te doen. tja, je hebt de kinderen w«' bij je, maar je hebt geen kind aan ze V|a»g naar de voorwaarden 'entérParcs wijziging was niet afdoende om het tij te keren, want ook op de decoratieafdeling (4) en de afde lingen automatisering en marke ting (13) zijn mensen overbodig. Directeur Koopmans zei toen nog optimistisch, 'dat er voorlo pig met meer banen bij Morres verdwijnen'. „Maar ik heb he laas geen glazen bol om in de toekomst te kijken", haastte hij zich eraan toe te voegen. Die uitspraak is een half jaar la ter bewaarheid gebleken, nu Morres zich gedwongen ziet het bedrijf opnieuw in te krimpen. Ditmaal verdwijnen er zestig ba nen. De neerwaartse spiraal waarin het bedrijf zich al jaren lang bevindt, houdt volgens Koopmans voor een belangrijk deel verband met de economi sche recessie. Bas de Lege van FNV Bondgeno ten onderschrijft die visie. Vol gens hem moet Morres snijden in de organisatie en kosten be sparen om de strijd met de con currentie aan te kunnen. „Er is geen sprake van een noodsitua tie", zegt De Lege. „Het voortbe staan van het bedrijf staat zeker niet op het spel. Maar het is zaak dat de directie nu een goed perspectief neerzet om het marktaandeel van het bedrijf te kunnen behouden." Pas als het beter gaat met de eco nomie en het vertrouwen van de consument toeneemt, kan Mor res weer hopen op een ouder wets volle winkel. Vooralsnog is het echter heel wat minder druk aan de kassa's, een gegeven dat de meeste personeelsleden al was opgevallen. Voor burgemeester J.F. Mulder was het deze week flink schrik ken, toen hij het nieuws van de Morresdirectie te horen kreeg. „Heel vervelend uiteraard", zegt Mulder. „Laten we hopen dat de recessie niet te lang meer duurt. „Al dragen de aanslagen in Londen daar vast en zeker niet aan bij." dat het stel er om half vijf ach ter kwam dat het opgesloten was. Een telefoon in het kantoor tje bood niet direct uitkomst, omdat de politiemensen achter alarmnummer 112 het te druk hadden. Het alarm loeide bin nen oorverdovend, maar werd buiten kennelijk door niemand gehoord. Tegen half zes arriveer de een veiligheidsmeneer. Een beetje laat en niet zoals het hoort, vindt burgemeester Jan Lonink. „We zoeken uit hoe het kon gebeuren en nemen vervol gens maatregelen om een volgen de keer uit te sluiten." Harold Menue is teleurgesteld dat hij van de gemeente Sluis geen vergunning krijgt voor een motorcross in Sluis, foto Camile Schelstraete véfschij frt m alle titels va NRo Oagbude* Mag* .•J'.vrt-:: hi nfy. e-inrt 'n'osrif door Ronald Verstraten SLUIS - Het leek hem zo'n aar dig idee: een motorcross in Sluis. En de Belgische Motor cross Liefhebbers Bond was me teen bereid een plaatsje in haar agenda in te ruimen. Alles tot in de puntjes geregeld. Nu alleen de vergunning nog. Maar die kreeg Harold Menue niet van de gemeente. Zowat elk weekend zijn de Me- nue's uit Sluis bij een motor cross te vinden. In het verleden om hun zoon Edwin aan te moe digen. Nu die is gestopt met cros sen, reizen ze met broer Pieter mee. Edwin was en Pieter is suc cesvol in de crosssport, die ze vooral in Vlaanderen beoefenen. Maar, dacht vader Harold (52) vorig jaar, het zou toch ook leuk zijn om een wedstrijd te hebben in Sluis. De inrichtingscommis sie van de MCLB stelde het weekend van 27 en 28 augustus voor. Harold had al een terrein gevonden, bij een boer aan de Blauweweg, een eindje onder Sluis. „In november heb ik toen een ge sprek gehad met een ambtenaar van de gemeente. Eerlijk gezegd had ik toen al de indruk dat die het niet zag zitten, maar ik ben er toch mee verder gegaan. Nog met een andere ambtenaar ge sproken, omdat er ook een cam pingvergunning nodig was voor één nacht. Ik heb beiden uitge nodigd eens mee te gaan kijken naar een cross in Stekene." Dat laatste bleek niet mogelijk en intussen doemden er planolo gische en andere problemen op. Hulpverlening, ordebewaking. „Maar dat is allemaal niet no dig, de MCLB heeft een eigen or ganisatie met een hulpdienst en een arts tijdens crosswedstrij den", zegt Menue. Het duurde een tijdje voor hij antwoord kreeg op zijn aanvraag voor een vergunning. Maar half maart kwam dan toch een brief van B en W. „In strijd met het bestem mingsplan, bezwaren vanuit mi lieu-oogpunt", citeert Menue. Hij struikelt echter vooral over een zin waarin het college praat over 'lawaai-evenementen' die niet passen binnen het gemeente lijk streven naar rust en ruimte'. „Ze weten niet waar ze het over hebben! Een motorcross is al lang niet meer wat het twintig, dertig jaar geleden was, toen er wild door elkaar werd gereden. Het aantal decibels dat mag wor den geproduceerd, is bijvoor beeld strikt geregeld. Ik ben be reid om het college eens mee te nemen, desnoods met de hele ge meenteraad erbij, naar een cross om te laten zien hoe het er aan toegaat." Wat Menue vooral ergert, is dat de gemeente 'met twee maten meet'. „De Meerminnefeesten in Advertentie SIMPLY CLEVER PnuTen fabwTcombi rijden in 2006 betalen mm— Skoda Fabia al vanaf €11.990,- j bent van harte welkom bij. Mr F j Haarmanweg 6 AUTOHUIS TERNEUZEN B V. 4538 AR Terneuzen (0115)62 26 OO Waterlandkerkje, Trekker-Trek in Cadzand. Denk je dat mensen daar geen overlast van hebben? Niet dat ik er moeite mee heb. Ik vind dat zulke evenementen moeten blijven bestaan. Maar een nieuw evenement moet ook een kans krijgen. Een cross trekt toch gemiddeld zo'n 3500 bezoekers." Een tussentijds gesprek met bur gemeester J. Sala bracht geen uitkomst. „Ik heb lang geaar zeld. Maar ons toeristisch pro fiel, met name in de kuststrook, is dat van rust en ruimte. Daar in kun je geen storende factoren toelaten. Een motorcross is een inbreuk op het imago", legt Sa- la uit. Trekker-trek kan volgens hem wel, omdat het kleinschali ger is dan een cross en aansluit bij het agrarisch karakter van het gebied. Hij vindt dat een mo torcross wel zou kunnen in bij voorbeeld Hoofdplaat of IJzen- dijke, buiten de kuststrook. Verdomhoekje In hun brief hadden B en W ook gesteld dat het niet ging om 'het uitzonderen van de door u be doelde sport an sich'. Toch vindt Menue dat ze het motor crossen in 'een zeer min dag licht stellen'. Aan de hand van een krantenknipsel ('Sluis perti nent tegen aanleg crossterrein in Maldegem'), constateert hij: „Het crossen zit in het verdom hoekje." De cross in Sluis is intussen van de jaarkalender van de MCLB geschrapt. Maar, zegt Menue: „Ik laat het idee niet schieten. Ik ga kijken of er volgend jaar toch nog mogelijkheden zijn." Gemeenten hekelen asielbeleid DEN HAAG - De Vereniging van Zeeuwse Gemeenten (VZG) heeft totaal geen vertrouwen meer in het terugkeer beleid van het ministerie van Justitie. Steeds vaker wor den Zeeuwse gemeenten geconfronteerd met de problema tiek van uitgeprocedeerde asielzoekers die op straat wor den gezet. Dat is in strijd met de 'sluitende aanpak' die minister Verdonk (VVD, Vreemdelingenzaken en Integra tie) is overeengekomen met de Tweede Kamer. „De ge meenten rest niets meer dan de in hun ogen maatschappe lijke plicht te vervullen om opnieuw voor de nodige nood opvang te zorgen", schrijft de VZG in een brief aan de Ka merleden. Op hen wordt een 'dringend beroep' gedaan de verantwoordelijke minister te houden aan de met de Ka mer gemaakte afspraken. Grensarbeiders niet achtergesteld DEN HAAG - Grensarbeiders hebben dezelfde mogelijk- heden voor kinderopvang als ieder ander in Nederland, Dat antwoordt minister De Geus (CDA, Sociale Zaken) op vragen van de CDA-Kamerleden Koomen en Smilde. Ouders die in Nederland wonen en in België werken kun nen gebruik maken van alle mogelijkheden die de in ja nuari van kracht geworden Wet kinderopvang biedt, onge acht of de kinderopvang nu in Nederland of België plaats vindt. Ook Belgen die legaal in Nederland werken, kun nen hier een tegemoetkoming krijgen in de kosten voor kinderopvang. De Stichting Grensarbeid had de proble matiek van de kinderopvang bij de Kamerleden aange kaart. Het probleem zou zich vooral in Zeeuws-Vlaande ren voordoen. In België werken 2500 Zeeuws-Vlamingen. In Zeeuws-Vlaanderen werken 2000 Belgen. Parkeerprobleem Tivoliweg blijft HULST - De gemeente Hulst heeft geen oplossing voor de parkeerproblematiek waarmee een deel van de bewoners van de Tivoliweg kampt. Dat zegt wethouder E. de Deck- ere naar aanleiding van het verzoek van acht burgers om langs een gedeelte van de straat parkeerplaatsen voor ver gunninghouders in te richten. Of betaald parkeren, met de mogelijkheid voor bewoners om gratis te parkeren. „Sinds de ingebruikname van het parkeerverwijssysteem is het parkeerprobleem hier vele malen groter geworden", zegt C. de Kind. „Elke dag parkeren er bezoekers aan de binnenstad voor onze huizen, maar ook mensen die in de stad werken parkeren hier een hele dag, In de zomer ge beurt het regelmatig dat toeristen hier hun auto zetten, de fietsen van de auto halen en een hele dag de streek gaan verkennen. "Wethouder De Deckere zegt dat de ge meente geen oplossing voor de parkeerproblematiek voor handen heeft. „Buiten de binnenstad staan we in principe geen parkeerplaatsen voor vergunninghouders toe. An ders is voor ons het eind zoek." een deel van de kosten betalen. „We hebben vorig jaar april een overeenkomst met de gemeente gesloten. Het zou me dan ook verbazen en teleurstellen als een lid van City Terneuzen alsnog te« gen de heffing van baatbelas^ ting protesteert", betoogt Leg rand. Coördinator A. Stoffels van de ondememerskoepel Coör dinatie en Management onder schrijft die woorden. Hij heeft nog van geen van de onderne mers, al dan niet lid van City Terneuzen,. te horen gekregen dat ze tegen de herinrichting zijn. Wethouder Van Waes heeft het laatste jaar ook niets van die strekking opgevangen. Hij is ook niet echt bang voor een ge rechtelijke procedure, omdat de voormalige gemeente Axel in de jaren negentig al eens voor de rechter stond en uiteindelijk triomfeerde. Dat de ondernemers zelf met een voorstel kwamen en slechts voor een beperkt deel van de op- knapkosten opdraaien (drie van de benodigde acht ton), moet bij een eventuele rechtszaak ook al in het voordeel van de gemeente werken, verwacht de wethou der. Van Waes: „Voor voorzieningen als bijvoorbeeld een nieuwe rio lering kan een gemeente nooit extra geldelijke ondersteuning vragen. Maar het verfraaien van straten met luxere materialen kan wel degelijk worden gezien als extraatje waarvan onderne mers profiteren." door René Hoonhorst TERNEUZEN - De uitspraak van het Haagse gerechtshof dat Breda geen baatbelasting mag heffen voor het opknappen van de binnenstad heeft geen gevol gen voor Terneuzen. Die ver wachting spreken voorzitter A. Legrand van ondernemersvere niging City en wethouder A. van Waes uit. Het Haags gerechtshof stelt dat de voorzieningen in de Bredase binnenstad niet echt verbeteren. De op te knappen straten veran deren nauwelijks van bestem ming en daarmee heeft de ge meente geen reden om onderne mers een financiële bijdrage te vragen. Voor Terneuzen zouden dezelfde argumenten gebruikt kunnen worden, omdat de Noordstraat en een stukje Nieuwstraat winkelstraat zijn en blijven. Nieuw plaveisel en straatmeubi- lair verfraaien de Terneuzense straten, maar dat mag voor een gemeente geen aanleiding zijn om ondernemers te verplichten financieel bij te dragen, oordeel de de Haagse rechter. Ondernemersvoorzitter Leg rand kan zich daar iets bij voor stellen, maar hij benadrukt dat de Terneuzense neringdoenden in het centrum zélf hebben ge vraagd om een opknapbeurt. Als de gemeente de herinrich ting van de winkelstraten met voorrang aanpakte, zouden de ondernemers als tegenprestatie zeeuwse almanak Het besluit van minister Zalm alsnog akkoord te gaan met de afschaffing van het lesgeld voor zestien- en zeventienjari gen deed in dat Goese gezin een welgemeend gejuich weer klinken. Eindelijk eens een maatregel die het vertrouwen in de politiek opkrikt. Sommige leden van het gezin begonnen al druk te overleg gen aan welke plezierige uit-* gaven deze meevaller zou kun nen worden besteed. De va der, een zorgelijk type, liet daarentegen voor zijn geestes oog de posten passeren waar op nu iets minder hoefde te worden bezuinigd. De zestienjarige die de oor zaak van deze vreugde was, deed ook een duit in het zak je: „Nu kan eindelijk mijn zakgeld eens omhoog.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 43