PZC
Herziene 307
kan foute
Féline missen
25
Vraag antwoord
Mitsubishi mikt op 'kosten van de zaak' Het spaarwondertje
dat te duur werd?
KENNISMAKING
vrijdag 8 juli 2005
Door Rob van Ginneken
De Peugeot 307
was vorig jaar de
best verkochte
auto van ons
land. Zelfs na de
lintroductie van hitnummers als
de Astra driedeurs en de Golf
Plus bezet hij een toppositie.
Dat neemt niet weg dat de lek
kere trek van de Peugeot-ko-
pers merkbaar afneemt. Ster
ker nog: in vergelijking met vo-
rigjaar is de eetlust met eender
de gedaald.
[e kunt het Peugeot dus niet
kwalijk nemen dat het na de zo
mer toch maar een opgefriste
307 de showrooms binnenrolt.
Technisch bezien val je er niet
van uit je stoel, maar toch is de
auto in menig opzicht opge
waardeerd. Van buiten en van
binnen vooral. Met een knip
oog naar concurrent Opel zou
je bijna zeggen: het kadetje
wordt een luxe broodje. Maar is
het ook een tijgerbolletje?
Bijgepunt
Laten we met het goede nieuws
beginnen. De modale autoko
per zit goed. Bij de eerste ken
nismaking wordt al gauw duide
lijk dat de 307 in alle opzichten
een strakkere auto is geworden.
Over de rijeigenschappen viel
al weinig te klagen en die zijn
nog een beetje bijgepunt. Pri
ma gewoon.
Onderhuids veranderde er wei-
Geheimtaal
Of de kersverse Féline topversie
de kassa flink zal laten rinke
len, lijkt ons de vraag. Zijn uit
straling en techniek doen ver
moeden dat je met een heus
Gran Turismo model te maken
hebt. Dikke banden om 17 inch
lichtmetalen wielen, speciale
uitlaat, spoiler, een grotendeels
met leer bekleed interieur, spor
tieve aluminium pedalen, een
sportief instrumentarium en
een alu pookknop ogen inder
daad veelbelovend. De Féline
raffelt heel verdienstelijk boch
tige wegen af en het comfort
staat op hoog niveau.
Alleen: die motor. Al na luttele
kilometers fronsten we de
wenkbrauwen. Op zijn flanken
staat '180' en dat duidt in de
drie mille meer dan zijn benzi
nebroer. Hij is wat rumoerig,
maar ook sterk.
'DeMitsubishi Grandis is er nu ook met VW-diesel. Op de achter
mond een vroege studie van het model.
poorRien van der Steen
Mitsubishi is bezig overeind te
grabbelen, in Nederland vooral
.dankzij de Colt, En dat de ge
strekte mpv Grandis eindelijk
l«n dieselmotor krijgt zal wel
'helpen.
;In Europa hebben acht op elke
pen verkochte mpv's een diesel
motor. Dikke leans dat een van
F andere twee Mitsubishi Gran-
is heet, want die moest het in
,!et afgelopen jaar stellen met
;een motor en wel op benzine,
ptis de 2.4 van 165 pk die ook
mde Mitsubishi Outlander ligt.
Maar zelf een dieselmotor in el-
knutselen is duur, zeker
als je geen grote volumes ver
koopt, zoals Mitsubishi. Aange
zien de liefde met Daimler-
Chrysler danig bekoeld is - zie
de taaie samenwerking in de fa
briek te Bom - stapte Mitsubis
hi naar Volkswagen. Dat con
cern verkoopt de Japanners dit
jaar 20.000 dieselmotoren. Het
zijn tweeliters met pompver-
stuiver van 136 pk geworden.
Een roetfïlter komt volgend
jaar.
Korte metten
De VW turbodiesel weet aardig
weg met de Japanse Grandis,
die DI-D heet en voor 34.499 eu
ro in de prijslijst staat, ruim
Mitsubishi is van plan voor dit
jaar in Europa nog 15.000 Gran-
dissen met dieselmotor af te zet
ten. Volgens Daniel Nacass van
Mitsubishi Europa maakt de
Grandis korte metten met de
mpv als typische 'mum&dad car'
in een markt, waar cle Renault
Espace de kop trekt. De Grandis
houdt meer het midden tussen
een ruimteauto en een station
wagon. Dat zou volgens Nacass
blijken uit de inruilauto's, die
soms mpv's zijn, maar steeds va
ker stationwagons.
Directeur Martin van Vught
van Mitsubishi Nederland is te
vreden met de stand van zaken.
De Colt, waarvan volgend jaar
een cabrioversie komt, doet het
goed. ,,En van deze Grandis die
vorig jaar mei pas op de markt
kwam, hebben we er in 2004
600 verkocht. Dit jaar worden
dat er zeker 1.200, waaronder
300 diesels. We komen op deze
manier op het boodschappen
lijstje van de zakelijke markt
en dat is belangrijk voor ons",
aldus Van Vught die zijn Neder
landse organisatie uit het dal
ziet krabbelen. „Vorig jaar
maakten we voor het eerst
sinds zes jaar weer winst en
voor 2005 ziet het er ook weer
goed uit."
SDit najaar lanceert Peugeot een vernieuwde
;307. En er wordt een topmodel, de Féline, aan
de serie toegevoegd. Uitgerekend daarvan den
tal we dat de techneuten er verstandig aan
jdoen nog 'ns de testbaan op te zoeken.
nig, maar de nieuwe vormge
ving van voor-elf" achterkant is
geslaagd te noemen en het valt
op dat de nieuwe generatie ge
woon beter in elkaar zit. Het
nieuwe dashboard doet vaag
denken aan het Peugeot visite
kaartje 607. Tel daarbij op dat
de motoren, veiligheidstech-
nielc en comfortuitrusting een
toefje zijn opgewaardeerd en
het zal duidelijk zijn dat Peu
geot vanaf september beter zal
kunnen concurreren in dit po
pulaire deel van de markt. Ze
ker omdat de instapprijs onge
veer gelijk blijft: de 307 XR 1.4
driedeurs gaat 18.990 euro kos
ten.
Een nieuwe neuspartij en andere achterlichten kenmerken de 307.
De 307 Féline beschikt over een rijk aangekleed interieur.
Peugeot geheimtaal - een oude
Franse meetmethode - op een
tweeliter 16-ldeps motor met
pakweg 177 pk. Een bommetje
op wielen, zou je dus denken,
maar in werkelijkheid stapten
we onderweg uit om met eigen
ogen te checken of we geen ver
keerde motorversie hadden
meegekregen. Door de merk
waardige afstelling van het ge
heel maakt de 307 Féline name
lijk nooit een dynamische in
druk. In plaats je te vergasten
op een katachtige souplesse be-
zorgt-ie je eerder een katterig
gevoel.
De acceleratie voelt nooit spec
taculair aan en toch zoek je een
maal op snelheid aangekomen
onmiddellijk naar een zesde
versnelling. Die er niet is. Mo
torkarakter en versnellingsbak
verhoudingen vormen een won
derlijke combinatie. Al bij 120
kilometer per uur toert de mo
tor op alsof je rijbewijsverzen-
gende snelheden op het asfalt
legt. De techneuten en marke
teers hebben daar zonder twij
fel een filosofie bij, maar wij
werden er doodnerveus van. Je
moet er niet aan denken zo
naar je vakantieadres in Bor
deaux te rijden. Non merci.
De 307 Féline wordt net als de andere
nieuwe 307 versies in september lever
baar. Deze topversie kost 31.500 eu
ro. De Féline dieselversie met 136 pk
2.0-16V HdiF - nota bene wél met een
zesbak - gaat 33.900 euro kosten.
Door Rob van Ginneken
Na de Toyota zijn Aygo en
Citroen de Cl heeft nu ook Peu
geot zijn nieuwe mini aan de
pers voorgesteld. Met de Peu
geot 107 is het modellentrio
dat in de Tsjechische
Toyota/PSA fabriek wordt ge
bouwd compleet. In tegenstel
ling tot Toyota en Citroen
wacht Peugeot tot eind dit jaar
voordat het de auto aan de man
gaat brengen. Het Franse volu-
memerk vindt de beschikbaar
heid van auto's tot dat moment
te gering.
„Ook de 2.500 stuks die we
voor volgend jaar op de rol heb
ben staan, vind ik feitelijk veel
te weinig. Maar we krijgen er
vooralsnog niet meer," meldt
Xavier Peugeot. De nieuwe di
recteur van Peugeot Nederland
is familie van dé naamgever
van het merk. „We moeten ge
woon meer auto's naar ons land
krijgen."
Met zo'n achternaam moet
hem dat lukken, zou je denken.
Opmerkelijk genoeg heeft de
importeur nog niet besloten of
ook de dieselversie van de 107
in ons land wordt gevoerd.
Door onze exorbitante nationa
le belasting op diesels kon de
meerprijs wel eens zo hoog uit
vallen dat dit spaarwonder zich-
De komst van de Peu
geot 107 diesel is
hoogst twijfelachtig.
zelf uit de markt prijst. Milieu
technisch gesproken een merk
waardig gegeven.
Plezierig
Aan de rijeigenschappen hoeft
het niet te liggen. We maakten
in Frankrijk kennis met een
voorserie-exemplaar, de 1.4
HDi en die bleek vlotter, soepe
ler en zelfs zuiniger dan de be
scheiden 1-liter 3-cilinder benzi
neversie die Toyota en Citroen
tot nu toe hebben laten zien.
De diesel vormt een plezierige
combinatie met de kleine auto,
al laat het motortje zich bij sta
tionair lopen en optrekken wat
erg enthousiast horen.
Uit Brits wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meeuwen bij
voorkeur op witte auto's poepen. Hoe kan dat?
Ton Groothuis, gedragsbio-
loog aan de Rijksuniversi
teit Groningen:
„Meeuwen poepen om drie
redenen: uit stress, ter ver
dediging en simpelweg om
dat ze elk half uur moeten
poepen. Ilc heb wel eens
meegemaakt dat een roof
dier niet meer kon vliegen,
zo ondergepoept was-ie. Ik
betwijfel of poepen op au
to's een defensiemechanis- Een Vectra als vogeltoilet,
me is. Het is bekend dat
meeuwen rood en groen heel goed zien. Misschien dat
ze wit minder bedreigend vinden en dus eerder op een
witte auto gaan zitten. Wat voor een auto ik heb? Haha-
ha. Ik heb een donkerblauwe en een rode. Maar ik heb
geen meeuwen in de buurt."
Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Zie voor meer antwoorden de website van de krant, rubriek Auto
Ford werkt aan zevenklapper
In plaats van suv heet
hij sav, sports activity
vehicle, het studiemo
del van Ford dat zijn
productieversie na
dert. Hij wordt vanaf
begin 2006 gemaakt
in Genk en krijgt een
plekje tussen de Mon-
deo en de Galaxy. De
auto krijgt drie flexi
bele zitrijen met ze
ven zitplaatsen. Ford
maakt in Genk sinds
1993 ook de Mondeo. De Belgische fabriek bestaat al
veertig jaar en produceerde twaalf miljoen auto's, waar
onder ooit de Taunus 12M en de Sierra.
Ford test met zwaar vermomde
prototypes in Duitsland, België
en Engeland.
Rover 75 wordt Chinese Saic
De Chinese industrie gaat gebruik maken van de res
ten van het failliete MG Rover. De laatste die van
de koop van het worstelende autoconcern afzag was de
Chinese gigant Saic. Dezelfde Shanghai Automotive Indus
try Corp kondigt nu aan dat het eind 2006 een Chinese
variant van de Rover 75 en 25 uitbrengt. Saic bouwde tot
nu toe Buicks voor GM en Santana's voor VW, maar de
Rovers zal het onder eigen merknaam uitbrengen. De
Chinezen zouden de rechten op het ontwerp van de 75
en de 25 al voor de financiële problemen van MG Rover
hebben gekocht. Enkele tientallen voormalige werkne
mers van de ontwerpafdeling van MG Rover worden
naar China gehaald.
Citroen prijst vlaggenschip
Tien vierkante meter Citroën: de C6.
Citroen komt pas begin volgend jaar met de opvolger
van de XM, de C6, maar de prijs van het vlaggenschip is
nu al bekend. Voor 55.100 euro staat er een C6 3.0 V6.
de 2.7 HdiF V6 diesel kost 72.900 euro. De auto meet
bijna vijf bij twee meter. Xenon koplampen, actieve ve
ring met variabele demping, automatische airco en ne
gen airbags zijn standaard. Een roetfïlter op de diesel is
er ook. En als een voetganger onverhoopt op de motor
kap komt, gaat die kap iets omhoog om ruimte te ma
ken boven de harde motoronderdelen.
Hebbeding voor controle-freaks
Het kost 269 euro en het waarschuwt bij het nade
ren van een snelheidscontrole. De Quintezz Radar
Alert van de firma Wexler is een reactie op het verbod
van de radardetector. Het werkt in plaats van met verbo
den radarsignalen via legale satellietnavigatie (gps). Vas
te flitskasten, trajectcontroles en lussen in de weg staan
in het systeem en kunnen gratis ge-update worden. Mo
biele controles bereiken de bestuurder via traffic messa
ge control (tme) dankzij een overeenkomst van Wexler
met Radio Noordzee FM. Het ding werkt alleen op A- en
N-wegen, dus niet in de bebouwde kom. Justitie wil in
2005 voor minstens 652 miljoen euro aan snelheidsboe
tes innen, 104 miljoen meer dan vorig jaar.
Info: www.quintezz.nl
Gooi- en smijt-Kawasaki
Een compleet
nieuw model van
Kawasaki. Zelfs ken
ners moeten in hun
geheugen graven om
er daar nog eentje van
te bedenken. En zeker
een die zo veelbelo
vend oogt als de
ER-6n. Het betreft een
650 cc model dat de
aandacht trekt met De futuristische Kawasaki
een wild, gedurfd de- ER-6n.
sign. In het buizenfra
me hangt een tweecilinder motorblok met brandstofin
spuiting. Technische informatie is nog schaars, maar als
je de remmen en de wielophanging zo bekijkt, kon het
wel eens een lekkere gooi-en-smijtmachine zijn.