PZC Herziene 307 kan foute Féline missen 25 Vraag antwoord Mitsubishi mikt op 'kosten van de zaak' Het spaarwondertje dat te duur werd? KENNISMAKING vrijdag 8 juli 2005 Door Rob van Ginneken De Peugeot 307 was vorig jaar de best verkochte auto van ons land. Zelfs na de lintroductie van hitnummers als de Astra driedeurs en de Golf Plus bezet hij een toppositie. Dat neemt niet weg dat de lek kere trek van de Peugeot-ko- pers merkbaar afneemt. Ster ker nog: in vergelijking met vo- rigjaar is de eetlust met eender de gedaald. [e kunt het Peugeot dus niet kwalijk nemen dat het na de zo mer toch maar een opgefriste 307 de showrooms binnenrolt. Technisch bezien val je er niet van uit je stoel, maar toch is de auto in menig opzicht opge waardeerd. Van buiten en van binnen vooral. Met een knip oog naar concurrent Opel zou je bijna zeggen: het kadetje wordt een luxe broodje. Maar is het ook een tijgerbolletje? Bijgepunt Laten we met het goede nieuws beginnen. De modale autoko per zit goed. Bij de eerste ken nismaking wordt al gauw duide lijk dat de 307 in alle opzichten een strakkere auto is geworden. Over de rijeigenschappen viel al weinig te klagen en die zijn nog een beetje bijgepunt. Pri ma gewoon. Onderhuids veranderde er wei- Geheimtaal Of de kersverse Féline topversie de kassa flink zal laten rinke len, lijkt ons de vraag. Zijn uit straling en techniek doen ver moeden dat je met een heus Gran Turismo model te maken hebt. Dikke banden om 17 inch lichtmetalen wielen, speciale uitlaat, spoiler, een grotendeels met leer bekleed interieur, spor tieve aluminium pedalen, een sportief instrumentarium en een alu pookknop ogen inder daad veelbelovend. De Féline raffelt heel verdienstelijk boch tige wegen af en het comfort staat op hoog niveau. Alleen: die motor. Al na luttele kilometers fronsten we de wenkbrauwen. Op zijn flanken staat '180' en dat duidt in de drie mille meer dan zijn benzi nebroer. Hij is wat rumoerig, maar ook sterk. 'DeMitsubishi Grandis is er nu ook met VW-diesel. Op de achter mond een vroege studie van het model. poorRien van der Steen Mitsubishi is bezig overeind te grabbelen, in Nederland vooral .dankzij de Colt, En dat de ge strekte mpv Grandis eindelijk l«n dieselmotor krijgt zal wel 'helpen. ;In Europa hebben acht op elke pen verkochte mpv's een diesel motor. Dikke leans dat een van F andere twee Mitsubishi Gran- is heet, want die moest het in ,!et afgelopen jaar stellen met ;een motor en wel op benzine, ptis de 2.4 van 165 pk die ook mde Mitsubishi Outlander ligt. Maar zelf een dieselmotor in el- knutselen is duur, zeker als je geen grote volumes ver koopt, zoals Mitsubishi. Aange zien de liefde met Daimler- Chrysler danig bekoeld is - zie de taaie samenwerking in de fa briek te Bom - stapte Mitsubis hi naar Volkswagen. Dat con cern verkoopt de Japanners dit jaar 20.000 dieselmotoren. Het zijn tweeliters met pompver- stuiver van 136 pk geworden. Een roetfïlter komt volgend jaar. Korte metten De VW turbodiesel weet aardig weg met de Japanse Grandis, die DI-D heet en voor 34.499 eu ro in de prijslijst staat, ruim Mitsubishi is van plan voor dit jaar in Europa nog 15.000 Gran- dissen met dieselmotor af te zet ten. Volgens Daniel Nacass van Mitsubishi Europa maakt de Grandis korte metten met de mpv als typische 'mum&dad car' in een markt, waar cle Renault Espace de kop trekt. De Grandis houdt meer het midden tussen een ruimteauto en een station wagon. Dat zou volgens Nacass blijken uit de inruilauto's, die soms mpv's zijn, maar steeds va ker stationwagons. Directeur Martin van Vught van Mitsubishi Nederland is te vreden met de stand van zaken. De Colt, waarvan volgend jaar een cabrioversie komt, doet het goed. ,,En van deze Grandis die vorig jaar mei pas op de markt kwam, hebben we er in 2004 600 verkocht. Dit jaar worden dat er zeker 1.200, waaronder 300 diesels. We komen op deze manier op het boodschappen lijstje van de zakelijke markt en dat is belangrijk voor ons", aldus Van Vught die zijn Neder landse organisatie uit het dal ziet krabbelen. „Vorig jaar maakten we voor het eerst sinds zes jaar weer winst en voor 2005 ziet het er ook weer goed uit." SDit najaar lanceert Peugeot een vernieuwde ;307. En er wordt een topmodel, de Féline, aan de serie toegevoegd. Uitgerekend daarvan den tal we dat de techneuten er verstandig aan jdoen nog 'ns de testbaan op te zoeken. nig, maar de nieuwe vormge ving van voor-elf" achterkant is geslaagd te noemen en het valt op dat de nieuwe generatie ge woon beter in elkaar zit. Het nieuwe dashboard doet vaag denken aan het Peugeot visite kaartje 607. Tel daarbij op dat de motoren, veiligheidstech- nielc en comfortuitrusting een toefje zijn opgewaardeerd en het zal duidelijk zijn dat Peu geot vanaf september beter zal kunnen concurreren in dit po pulaire deel van de markt. Ze ker omdat de instapprijs onge veer gelijk blijft: de 307 XR 1.4 driedeurs gaat 18.990 euro kos ten. Een nieuwe neuspartij en andere achterlichten kenmerken de 307. De 307 Féline beschikt over een rijk aangekleed interieur. Peugeot geheimtaal - een oude Franse meetmethode - op een tweeliter 16-ldeps motor met pakweg 177 pk. Een bommetje op wielen, zou je dus denken, maar in werkelijkheid stapten we onderweg uit om met eigen ogen te checken of we geen ver keerde motorversie hadden meegekregen. Door de merk waardige afstelling van het ge heel maakt de 307 Féline name lijk nooit een dynamische in druk. In plaats je te vergasten op een katachtige souplesse be- zorgt-ie je eerder een katterig gevoel. De acceleratie voelt nooit spec taculair aan en toch zoek je een maal op snelheid aangekomen onmiddellijk naar een zesde versnelling. Die er niet is. Mo torkarakter en versnellingsbak verhoudingen vormen een won derlijke combinatie. Al bij 120 kilometer per uur toert de mo tor op alsof je rijbewijsverzen- gende snelheden op het asfalt legt. De techneuten en marke teers hebben daar zonder twij fel een filosofie bij, maar wij werden er doodnerveus van. Je moet er niet aan denken zo naar je vakantieadres in Bor deaux te rijden. Non merci. De 307 Féline wordt net als de andere nieuwe 307 versies in september lever baar. Deze topversie kost 31.500 eu ro. De Féline dieselversie met 136 pk 2.0-16V HdiF - nota bene wél met een zesbak - gaat 33.900 euro kosten. Door Rob van Ginneken Na de Toyota zijn Aygo en Citroen de Cl heeft nu ook Peu geot zijn nieuwe mini aan de pers voorgesteld. Met de Peu geot 107 is het modellentrio dat in de Tsjechische Toyota/PSA fabriek wordt ge bouwd compleet. In tegenstel ling tot Toyota en Citroen wacht Peugeot tot eind dit jaar voordat het de auto aan de man gaat brengen. Het Franse volu- memerk vindt de beschikbaar heid van auto's tot dat moment te gering. „Ook de 2.500 stuks die we voor volgend jaar op de rol heb ben staan, vind ik feitelijk veel te weinig. Maar we krijgen er vooralsnog niet meer," meldt Xavier Peugeot. De nieuwe di recteur van Peugeot Nederland is familie van dé naamgever van het merk. „We moeten ge woon meer auto's naar ons land krijgen." Met zo'n achternaam moet hem dat lukken, zou je denken. Opmerkelijk genoeg heeft de importeur nog niet besloten of ook de dieselversie van de 107 in ons land wordt gevoerd. Door onze exorbitante nationa le belasting op diesels kon de meerprijs wel eens zo hoog uit vallen dat dit spaarwonder zich- De komst van de Peu geot 107 diesel is hoogst twijfelachtig. zelf uit de markt prijst. Milieu technisch gesproken een merk waardig gegeven. Plezierig Aan de rijeigenschappen hoeft het niet te liggen. We maakten in Frankrijk kennis met een voorserie-exemplaar, de 1.4 HDi en die bleek vlotter, soepe ler en zelfs zuiniger dan de be scheiden 1-liter 3-cilinder benzi neversie die Toyota en Citroen tot nu toe hebben laten zien. De diesel vormt een plezierige combinatie met de kleine auto, al laat het motortje zich bij sta tionair lopen en optrekken wat erg enthousiast horen. Uit Brits wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meeuwen bij voorkeur op witte auto's poepen. Hoe kan dat? Ton Groothuis, gedragsbio- loog aan de Rijksuniversi teit Groningen: „Meeuwen poepen om drie redenen: uit stress, ter ver dediging en simpelweg om dat ze elk half uur moeten poepen. Ilc heb wel eens meegemaakt dat een roof dier niet meer kon vliegen, zo ondergepoept was-ie. Ik betwijfel of poepen op au to's een defensiemechanis- Een Vectra als vogeltoilet, me is. Het is bekend dat meeuwen rood en groen heel goed zien. Misschien dat ze wit minder bedreigend vinden en dus eerder op een witte auto gaan zitten. Wat voor een auto ik heb? Haha- ha. Ik heb een donkerblauwe en een rode. Maar ik heb geen meeuwen in de buurt." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Zie voor meer antwoorden de website van de krant, rubriek Auto Ford werkt aan zevenklapper In plaats van suv heet hij sav, sports activity vehicle, het studiemo del van Ford dat zijn productieversie na dert. Hij wordt vanaf begin 2006 gemaakt in Genk en krijgt een plekje tussen de Mon- deo en de Galaxy. De auto krijgt drie flexi bele zitrijen met ze ven zitplaatsen. Ford maakt in Genk sinds 1993 ook de Mondeo. De Belgische fabriek bestaat al veertig jaar en produceerde twaalf miljoen auto's, waar onder ooit de Taunus 12M en de Sierra. Ford test met zwaar vermomde prototypes in Duitsland, België en Engeland. Rover 75 wordt Chinese Saic De Chinese industrie gaat gebruik maken van de res ten van het failliete MG Rover. De laatste die van de koop van het worstelende autoconcern afzag was de Chinese gigant Saic. Dezelfde Shanghai Automotive Indus try Corp kondigt nu aan dat het eind 2006 een Chinese variant van de Rover 75 en 25 uitbrengt. Saic bouwde tot nu toe Buicks voor GM en Santana's voor VW, maar de Rovers zal het onder eigen merknaam uitbrengen. De Chinezen zouden de rechten op het ontwerp van de 75 en de 25 al voor de financiële problemen van MG Rover hebben gekocht. Enkele tientallen voormalige werkne mers van de ontwerpafdeling van MG Rover worden naar China gehaald. Citroen prijst vlaggenschip Tien vierkante meter Citroën: de C6. Citroen komt pas begin volgend jaar met de opvolger van de XM, de C6, maar de prijs van het vlaggenschip is nu al bekend. Voor 55.100 euro staat er een C6 3.0 V6. de 2.7 HdiF V6 diesel kost 72.900 euro. De auto meet bijna vijf bij twee meter. Xenon koplampen, actieve ve ring met variabele demping, automatische airco en ne gen airbags zijn standaard. Een roetfïlter op de diesel is er ook. En als een voetganger onverhoopt op de motor kap komt, gaat die kap iets omhoog om ruimte te ma ken boven de harde motoronderdelen. Hebbeding voor controle-freaks Het kost 269 euro en het waarschuwt bij het nade ren van een snelheidscontrole. De Quintezz Radar Alert van de firma Wexler is een reactie op het verbod van de radardetector. Het werkt in plaats van met verbo den radarsignalen via legale satellietnavigatie (gps). Vas te flitskasten, trajectcontroles en lussen in de weg staan in het systeem en kunnen gratis ge-update worden. Mo biele controles bereiken de bestuurder via traffic messa ge control (tme) dankzij een overeenkomst van Wexler met Radio Noordzee FM. Het ding werkt alleen op A- en N-wegen, dus niet in de bebouwde kom. Justitie wil in 2005 voor minstens 652 miljoen euro aan snelheidsboe tes innen, 104 miljoen meer dan vorig jaar. Info: www.quintezz.nl Gooi- en smijt-Kawasaki Een compleet nieuw model van Kawasaki. Zelfs ken ners moeten in hun geheugen graven om er daar nog eentje van te bedenken. En zeker een die zo veelbelo vend oogt als de ER-6n. Het betreft een 650 cc model dat de aandacht trekt met De futuristische Kawasaki een wild, gedurfd de- ER-6n. sign. In het buizenfra me hangt een tweecilinder motorblok met brandstofin spuiting. Technische informatie is nog schaars, maar als je de remmen en de wielophanging zo bekijkt, kon het wel eens een lekkere gooi-en-smijtmachine zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25