Ambities tunnel-NY reiken ver
Antwerpen kijkt uit naar Saeftingedok
Culinaire verrassing
PZC —Ec u li
Managers willen succes Westerschelde ook buiten Zeeland inzetten
23
Aanbetaling Tulp safe
profijt
Vliegvakantie?
Plant een boom!
donderdag 7 juli 2005
feÓRSSELE - September 2003,
en half jaar na de opening van
e Westerscheldetunnel, staken
enkele medewerkers van de
[aamloze vennootschap die de
asle oeververbinding exploi-.
eert, de koppen bij elkaar. 'Is
het nu?', vroegen ze zich al.
|cl is weliswaar een wonder-
chone taak een tunnel te behe
ren, zeker zo'n mooie als de Wes-
erscheldetunnel, en het is uitda-
,end de voorbereidingen te tref-
en voor de bouw van een tunnel
mder het kanaal Gent-Terneu-
lenbij Sluiskil, maar, zo consta-
eerden ze, ambitie mag nog wel
nat verder reiken.
resultaat daarvan
,erd eind mei in Den Haag ge-
iresenteerd. De NV Westerschel-
letunnel wil de A4 tussen Din-
eloord en Bergen op Zoom en
e oostelijke randweg bij Eind-
loven ontwerpen, aanleggen en
middel van tolheffing ex-
loiteren. En dat is nog maar
et begin. Deze twee projecten
nadrukkelijk gepresenteerd
b voorbeelden van ideeën die
het bedrijf leven. Het motto
naakt meer mogelijk' prijkt
kt voor niets onder het logo
an de NV Westerscheldetun-
Zeeland waren de eerste reac-
ies op het streven van de tunnel-
aan de zuinige
ant. Wat gaat die dadendrang
etekenen voor de exploitatie
an de Westerscheldetunnel?
fordt een rit door de tunnel
uurder als het uitbaten van bij-
jorbeeld de oostelijke randweg
indhoven tegenvalt? En hoe zit
met de periode waarin tol
de tunnel moet worden be
id?
igrijpelijke vragen, vinden
lirk Grevink en Kees Blanken-
irgh van de NV Westerschelde-
ttinel. De eerste was tot voor
ort uitsluitend hoofd technisch
eheer, maar houdt zich nu als
business development
ak bezig met het ontwikkelen
nieuwe taken. Blanken-
urghis financieel manager. Bei-
in beloven dat de Zeeuwse sa
Managers van de NV Westerscheldetunnel willen hun kennis ook elders in Nederland inzetten.
menleving geen nadelige gevol
gen zal ondervinden van de ex
pansiedrift van de NV Wester
scheldetunnel.
Blankenburgh: „Het is gewoon
een kwestie van schotten plaat
sen tussen verschillende activi
teiten van de NV. De exploitatie
van de Westerscheldetunnel en
de tunnel Sluiskil kun je op die
manier volstrekt loskoppelen
van andere bezigheden van de
NV."
De wens binnen de exploitatie-
maatschappij meer te doen dan
de Westerscheldetunnel te behe
ren, komt volgens Grevink voort
uit het inzicht dat de onderne
ming beschikt over 'unieke ken
nis en ervaring'. De NV beheert
niet alleen de langste tunnel van
Nederland, maar heeft hem ook
ontworpen en de bouw begeleid.
En dat alles binnen de gestelde
tijd en het gestelde budget. Bin
nen de Asecap, de Europese ver
eniging van tolbedrijven, zit de
NV Westerscheldetunnel aan ta
fel met de grote exploitanten uit
Frankrijk, Italië en Spanje.
Grevink: „We merken dat elders
in Nederland die kennis niet be
staat. Niemand weet hoe een tol
heffingssysteem voor wegen in
Nederland eruit moet zien. Wij
hebben er inmiddels duidelijke
ideeën over. Uitgangspunt moet
van onze redactie economie
RIJSSEN - Tulp Keukens ga
randeert zijn klanten dat zij
hun aanbetaling niet kwijt
zijn. De keten met dertien ves
tigingen, waaronder een in
Goes, is gisteren failliet ver
klaard.
De aanbetalingsgarantie, tot
25 procent van de aanschaf-
waarde, is opgenomen in de
algemene voorwaarden van
"de CBW (Centrale Branche
vereniging Wonen), waarbij
Tulp is aangesloten. Klanten
hebben het recht een nieuwe
aankoop te doen bij een ande
re door de CBW erkende win
kel. Deze winkel brengt de bij
Tulp gedane aanbetaling in
mindering op de prijs van de
nieuwe keuken. ANP
foto Dirk-Jan Gjeltema
in elk geval een systeem zijn zon
der slagbomen, En je moet voor
komen dat een chauffeur in de
toekomst een batterij tolkastjes
op zijn dashboard heeft en van
verschillende tolbedrijven afre
keningen ontvangt. Dat geldt
niet alleen voor Nederland,
maar moet, zo is de opvatting
binnen Asecap, binnen heel Eu
ropa gelden."
De NV Westerscheldetunnel ziet
mogelijkheden voor een interes
sante proef op dat gebied: één
tolsysteem voor de Westerschel
detunnel, de A4 tussen Dintel-
oord en Roosendaal en bij Ant
werpen de Liefkenshoektunnel
en de toekomstige Oosterweel-
verbinding, het sluitstuk van de
Ring om de stad.
Grevink: „We gaan binnen zo'n
betrekkelijk klein gebied toch
niet met vier tolsystemen wer
ken." Er is al gekeken naar de
DAF beleeft gouden tijden
mogelijkheid de tolinning van
de Westerscheldetunnel en de
Liefkenshoektunnel op elkaar
af te stemmen, maar dat blijkt
te duur, omdat de tolsystemen
van beide tunnels nog niet zijn
afgeschreven.
Met de eventuele inbreng van de
NV Westerscheldetunnel bij de
ontbrekende schakel in de A4
en de oostelijke randweg Eind
hoven zijn de ambities nog niet
vervuld. Grevink: „We willen
meedenken over alle infrastruc
tuurprojecten, waarbij beprij-
zing een rol speelt." Dat bete
kent in de visie van het tunnelbe-
drijf dat er al bij het ontwerp
van wegen rekening mee moet
worden gehouden dat de gebrui
ker ervoor zal betalen.
Blankenburgh: „Dan moet je
ook kwaliteit bieden. Je zult
vooraf moeten nadenken over
mogelijkheden om onderhoud
zodanig uit te voeren dat het ver
keer er vrijwel geen last van
heeft. Naar ons idee kan er geen
sprake van zijn dat het verkeer
op een tolweg over één rijstrook
wordt geleid, omdat toevallig
het gras in de berm moet wor
den gemaaid."
Adviezen
De kennis en de ervaring van de
NV Westerscheldetunnel op het
gebied van ontwerp, bouw en ex
ploitatie van infrastructuur met
tolheffing genieten breed erken
ning. Dat blijkt uit de adviezen
die aan de tunnelexploitant wor
den gevraagd. De medewerkers
die zich ermee bezighouden,
doen dit naast hun gewone werk
voor het beheer van de Wester
scheldetunnel en de voorberei
ding van de tunnel Sluiskil.
Grevink schat dat aan de nieu
we taken ongeveer tweeënhalve
arbeidsplaats wordt besteed,
verdeeld over verscheidene me
dewerkers. „Natuurlijk moet
het er allemaal wel uitkomen.
We hebben onszelf daarvoor tot
het eind van het jaar de tijd ge
geven. Als dan niet duidelijk is
dat we een rol kunnen spelen op
het gebied van aanleg en beprij-
zing van infrastructuur, gaan
we weer gewoon alleen maar die
mooie tunnel beheren."
EINDHOVEN - DAF Trucks in Eindhoven beleeft gouden
tijden. Het aantal orders steeg in het eerste halfjaar tot re
cordhoogte. .De productiecapaciteit is de afgelopen tijd al
twee keer verhoogd tot 223 voertuigen per dag, zo zei een
woordvoerder van de vrachtwagenproducent gisteren.
In Eindhoven rollen momenteel dagelijks 156 zware
vrachtwagens van de band, 36 meer dan een jaar geleden.
Het bedrijf, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, heeft
zeshonderd extra werknemers aangetrokken. In het Engel
se Leyland produceert het bedrijf 67 lichte en middelzwa
re bedrijfswagens per dag, 25 meer dan in 2004. Het
marktaandeel in West-Europa groeit gestaag.
Vorig jaar bedroeg de winst 264 miljoen euro, een stijging
van 31 procent ten opzichte van 2003. Over de verwach
ting over dit jaar doet DAF geen mededelingen. ANP
Export China blijft snel groeien
PEKING - Het Chinese handelsoverschot zal in 2005 naar
verwachting toenemen met 125 procent, van 32 miljard
tot 70 miljard dollar. Dat komt door de aanhoudende
groei van de export en een groeivertraging bij de import,
meldden de Chinese staatsmedia gistei-en.
Uit cijfers blijkt dat het handelsoverschot met de Verenig
de Staten in de eerste vijf maanden van dit jaar is opgelo
pen tot 38,96 miljard dollar. Naar verwachting komt dit
uit op ongeveer 100 miljard dollar. Dit overschot is al eni
ge tijd een twistpunt. Washington beschuldigt China van
opzettelijke onderwaardering van de yuan, de Chinese
munteenheid, om zo de export te stimuleren.
In de eerste vijf maanden van dit jaar nam de import toe
met 13,7 procent tegen 40 procent vorig jaar. De langza
mere groei is een gevolg van een afnemende import van
gi'ondstoffen, enei'gie en landbouwproducten. ANP/AFP
Europees patent software blijft uit
STRAATSBURG - Er komt de komende jaren geen Euro
pees patent op software in technologische toepassingen
als televisietoestellen of mobiele telefoons. Een x*uime
meerderheid van 648 leden van het Europees Parlement
verwierp gisteren een voorstel daax-toe.
De chidsten-democraten en liberalen willen een adempau
ze en later komen tot een algemene Europese octrooirege
ling. Socialisten, groenen en communisten ver-wierpen het
voorstel van de Eui-opese ministers van Economische Za
ken, uit vrees dat technologische vernieuwing woi'dt be-
pei'kt door een te zware octrooibescherming. ANP
Lonen in Oekraïne stijgen snel
KIEV - De lonen in Oekraïne zijn sinds de vreedzaam ver
lopen Ox-anje-revolutie eind vorig jaar met een kwart ge
stegen. Het gemiddelde maandsalaris ligt nu boven de
honderd dollar. Dat bleek uit gisteren gepubliceerde gege
vens van het Oekraiense bureau voor de statistiek.
Het salaris in de nationale munteenheid, de hryvna, steeg
in de eerste vijf maanden van dit jaar met 42 procent. De
inflatie bedroeg in deze periode i-uim 30 procent. Deze
wordt aangejaagd omdat burgers meer hebben te beste
den.
Het hogere salaris is vooral te danken aan de goede presta
ties van de metaalindustrie en landbouwsector. Ook is het
voor bedrijven en particulieren makkelijker om geld te le
nen omdat de rente omlaag is gegaan. ANP/DPA
3or Wout Bareman
I0EL- De Antwerpse havenba-
Dnnen spraken gisteren van een
istorisch moment. Dat was het
ekcr, want met de ingebruikna-
le van de nieuwe containerha-
en het Deurganckdok op de lin
er Scheldeoever bij het polder-
orpDoel is Antwerpen hard op
fCg één van de grote spelers te
(orden op de wereldmarkt van
et containervervoer.
innen twee jaar verdubbelt het
antal aan- en doorgevoerde
intainers in één klap van zes
it twaalf miljoen per jaar. Dat
ost de Vlamingen wel de lieve
Jmvan 1,8 miljard euro aan in-
steringen: afgerond 680.000
liljoen voor de aanleg van de
etijdehaven (inclusief onteige
nen, maatregelen voor het
lurdorp, natuurcompensatie,
wegen- en spoorweginfra-
ructuur, de kaaien, het uitbag-
iren van de haven en het dem-
van een deel van het belen-
ende, ongebruikte Doeldok),
10 miljoen voor de verdere uit-
iepmg van de Schelde, 530.000
liljoen voor de inrichting van
terminal van P&O Ports aan
rijde van de haven en
00 miljoen voor concuiTent
lesse-Noordnatie (Singapore
t>A) aan de westkant. Grote
«current Maersk loert intus-
op terreinen, die door de
we andere stuwadoors de ko-
«nde jaren ongebruikt blijven.
Van links naar rechts koning Albert II, havenschepen Leo Delwaide, Vlaams premier Yves Leterme en haventopman Eddy Bruiynickx tij
dens de officiële opening van het Deurganckdok. foto Camile Schelstraete
Nog wat cijfers. Met een kaai-
lengte van 5,3 kilometer is het
Deurganckdok de grootste con
tainerhaven ter wereld. Het dok
is 450 meter breed en de diep
gang is 17,3 meter. De twee over
slagbedrijven gaan werken met
in totaal vijftig containerkranen
en hebben 2750 banen te verde
len. Dat kost moeite, want in de
Antwerpen en omgeving is de be
langstelling voor het werk in de
haven vooral bij laaggeschool
den niet erg groot. Dat komt me
de door de slechte bereikbaar
heid van de linker Schelde
oever.
Na jarenlange discussies, waar
in vooral de bewoners van het
bedreigde polderdorp Doel zich
roerden, ging in 1999 de eerste
spa de grond in voor de aanleg
van de container-haven.
Veel te laat, zo oordeelden de
Antwerpse havenbestuxxrders,
want de containermarkt groeide
toen al explosief en die ontwik
keling is sindsdien alleen maar
versterkt.
Terwijl de bouw van het Deur
ganckdok nog in volle gang is
(in 2007 is de topcapaciteit be
reikt), dringt topman Eddy
Bruyninckx van het Antwerps
Havenbedrijf nu alweer aan op
een versnelde procedure voor de
aanleg van een tweede contai
nerhaven: het Saeftingedok, dat
pal ten noorden van het Deur
ganckdok is geprojecteerd. Het
zou het definitieve einde van
Doel betekenen, maar de contai
neroverslag nadert dan ook met
rasse schreden het Land van
Saeftinge en grensdorpen als
Kieldrecht en Nieuw-Namen.
Topman Freddy Aerts van de
Vlaamse Administratie Water
wegen en Zeewezen weet nu al
dat het Saeftingedok groter, lan
ger en breder zal worden dan
het Deurganckdok. De kaaileng-
te? Zeker drie kilometer. En de
breedte minstens 550 meter. De
440 achtergebleven bewoners
van het geteisterde Doel trek
ken alleen al bij die gedachte
wit weg. Het nieuwe dok zou te
gen 2012 gereed moeten zijn.
Dan zijn zij al lang verdwenen,
is de verwachting, ook al heeft
het actiecomité Doel 2020 aange
kondigd werkelijk tot de laatste
snik verzet te zullen bieden.
Volhouders
In 2007 hakt de Vlaamse rege
ring definitief de knoop door en
weten de strijdende Doelenaars
of hun strijd gestreden is. De
overheid heeft dan al vijftig mil
joen geïnvesteerd in onteigenin
gen en verhuizingen. De overblij
vers houden vol dat Doel, on
danks alles maar vooral ook
dankzij een hoge buffer tussen
de haven en het dorp, ook in de
toekomst leefbaar blijft.
en vondst in een winkel waar je
Ihet niet direct verwacht. Zoetwa-
fn,svoor culinairen. Niet in de delica-
«enwinkel. Niet bij Albert Heijn, die
'«eens delicatessenwinkel wil zijn.
Maar bij Aldi. Diepvries. En zoveel we
len we sinds kort, diepvriesvis is veilig.
«elle jongens zijn het niet, die van de
»A, Niemand weet wat de VWA is.
har de regering wou van de oude ver
duwde naam af, Keuringdienst van
De overheid wou eigenlijk de
"""'afschaffenen het keuren
aan fabrikanten en kruide-
Mrszclf overlaten. Zover kwam het
maar de naam verdween. De Keu-
dgsdienst van Waren heet nu de lang-
^me Voedsel en Waren Autoriteit, de
WA.
«gzaam? Ja, want neem vis. Van vo-
Sjaar mei tot oktober kochten ambte
naren af en toe een stukje vis. Maar ze
brachten daar pas nu - een jaar later -
een rapport over naar buiten. Rotte vis.
Van elke honderd stukken verse vis uit
supermarkten waren er 46 niet goed
meer. Dat horen we nu pas. Volgens de
kruideniersorganisatie hebben berich
ten over het rotte visrapport tot gevolg
dat geen mens deze zomer nog vis
koopt in een supermarkt.
Nee vind je het gek! Om twee redenen
vertrouwen consumenten visjes van de
kruidenier niet meer. De VWA laat na
te zeggen welke winkels inferieure vis
verkochten. Dan ga je vanzelf alle win
kels en alle verpakte vis wantrouwen.
Supermarkten en leveranciers van vis
producten werken zelf ook wantrou
wen in de hand. Consumenten wordt
informatie onthouden. Wie verse vis
wil moet weten hoe vers die is. Een
houdbaarheidsdatum (THT) lijkt hou
vast te bieden maar zegt niks. Wanneer
de vis gevangen is, gefileerd werd en in
gepakt, die data zijn van belang. Maar
dat gaat je niks aan, koning klant.
Aan diepgevroren verpakte vis man
keerde niks vorig jaar, zegt de VWA.
Grote visliefhebbers kijken daar niet
van op. Diepvries is vaak veel beter om
dat de vis onmiddellijk na de vangst
aan boord is ingevroren, en sneller dan
vroeger. Voor nog betere vis.
Bijvoorbeeld sardines. Zo uit de zee
aan boord de vriezer in. En zo uit de
vriezer uit de zak op de barbecue. Het
scheelt een reis naar Portugal; diep
vriessardines hier zijn even goed als die
vers op het vuur op liet strand ver van
huis.
Het zou me niet verbazen als Aldi nog
eens sardines in zijn vriezer doet, want
die durft. Vorige week stond boven de
vrieskist op een kartonnetje geviltstift:
'nieuw, visfilet, 1.99.' In de kist doosjes
vis met saaie plaatjes van rode of witte
stukjes vis. Je zou er zo aan voorbij
gaan. Maar kijk eens goed: snoekbaars!
Die vis wordt ook in Nederland gevan
gen maar de meeste snoekbaarzen wor
den voor veel geld geëxporteerd naar
Frankrijk.
Een paar Nederlandse restaurants heb
ben af ecix toe snoekbaars op de kaart,
maar in huishoudens komt de lekkerste
van alle zoetwatervissen zelden op ta
fel.
En opeens duikt hij op bij Aldi. Met op
vallend veel informatie op de doos. De
visfilets bestaan voor 90 procent uit vis
en 10 procent uit 'drinkwater'. Dat
lijkt vreemd, maar dat water doet goe
de dienst. De vis krijgt bij het invriezen
een huid van ijs. De methode heet gla
zuren. De tere vis blijft in zo'n herme
tisch gesloten ijscocon zo goed als toen
hij vers was. De vis komt uit Russisch
binnenwater en het leukste zinnetje op
de doos van Aldi: 'Onze snoekbaars
wordt voorzichtig gevangen en vang-
vers verwerkt'.
In de doos twee stukken vis met aan
een kant nog de huid. Een mooie huid
met groene banen. De zijkant van de
verpakking wil dat we de vis ontdooien
en bakken. Het kan andei's. Een drup
pel citroen er op en wat zout. Dan be
vroren en wel in de magnetron. Er
komt na tien minuten een exquis zoet
watervisje uit.
Het best gaat pocheren in een drukdoos
met een ventiel. Een snelkookdoos voor
in de magnetron. Hoe kom je daar aan?
Van Tupperware. Nieuw. Daarover la
ter meer.
Wouter Klootwijk
door Brenda van Dam
Door het reizen per vlieg
tuig, auto, bus, of trein
komen er C02en andere broei
kasgassen in de lucht. Daar
door stijgt de gemiddelde
temperatuur op aarde. Vakan
tiegangers kunnen deze kli
maateffecten compenseren
door bomen te laten planten.
Dat hoeft niet veel te kosten.
Het is zelfs mogelijk om met
uw creditcard goede dingen
voor het klimaat te doen.
Aan buiterxlandse vakanties
geven we volgens het CBS ge
middeld 695 euro per per
soon uit. „Consumenten vin
den het een sport om het
goedkoopste vliegticket te be
machtigen of de goedkoopste
reis te boeken", vexrielt Voli-
ne van Teeseling van voorlich
tingsinstantie Milieu Cen
traal. „Toch zijn veel consu
menten bereid iets extra's te
betalen om de klimaateffec
ten van hun vakantiekilome
ters te compensei-en. Het gaat
ook om relatief kleine bedra
gen als je het vergelijkt met
de totale vakantiekosten."
Vliegreizen brengen de mees
te broeikasgassen in de lucht.
Deze kunnen er weer uit wor
den gehaald door bomen te
planten, die de gassen omzet
ten in zuurstof en koolstof.
Trees for Travel en COOL
Flying verkopen certificaten
die garanderen dat de uit
stoot geheel of gedeeltelijk
wordt gecompenseerd door
het planten van bomen. Ze
worden verkocht door reisbu
reaus, maar je kunt het ook
zelf doen via de internetsite
van de organisaties. Zodra de
bestemming is ingetoetst,
wordt berekend hoeveel bo
men er nodig zijn om de uit
stoot te compenseren en wat
daarvan de kosten zijn.
Trees for Tx-avel is een organi
satie zonder winstoogmerk;
COOL Flying is een commer
cieel initiatief van onder an
dere de Triodosbank. Uit de
tabel onderaan blijkt dat bei
de verschillende pi-ijzen han
teren. Dat komt mede door
dat zij verschillende metho
des hanteren om de uitstoot
te berekenen. Bij beide is het
ook mogelijk om autokilome
ters te compenseren. Het com
penseren van een heen- en te-
rugreis van in totaal 2600 ki
lometers kost bij COOL Dri
ving circa negen euro.
Hoe zit het dan met de cx-edit-
cardaankopen? Het bedrijf
GreenCard Visa, gelieerd aan
Visa, compenseei-t de uitstoot
van broeikasgassen van aan
kopen die met GreenCard Vi
sa worden gedaan. Green
Card Visa hanteert categorie
ën zoals autohuur-, restau
rants, hotels, geldopname en
transacties in winkels. Per ca
tegorie wordt per bestede eu
ro een vaste hoeveelheid CO,
gecompenseerd. Als u een
tank benzine afrekent met
GreenCard Visa wordt de uit
stoot van broeikasgassen ge-
compenseert en regelt de or
ganisatie gratis klimaatcom
pensatie. Gebruikers betalen
eenmalig 75 euro voor de aan
schaf van de kaart. Wie zijn
aankopen ook nog wil verze-
kei-en tegen vex-lies, diefstal
of beschadiging betaalt daar
voor 14,95 euro per jaar. Bij
andere creditcardorganisa
ties zit dit vaak in het jaarbe-
drag meegerekend, maar
daar staat tegenover dat de
gebruiker een laagste prijsga
rantie heeft.
Relatief duur
GreenCard Visa werkt verder
als een gewone creditcard
met de mogelijkheid van ge
spreid betalen en extra geld
lenen. Daar zijn natuurlijk
kosten aan verbonden. Zoals
gebruikelijk bij creditcards,
wordt de eerste 30 dagen
geen rente in rekening ge
bracht.
Tijdens de vakantie kan
GreenCard Visa vooral een
zinvol betaalmiddel zijn. Net
als bij andei-e creditcards is
geld opnemen namelijk rela
tief duur; er wordt twee pro
cent over het opgenomen be
drag berekend, met een mini
mum van 4,95 euro. GPD
Kosten certificaat klimaatcom
pensatie Vliegreis retourTrees
for Travel en COOL Flying:
A'dam-Parijs 17 euro 6 euro;
A'dam-Kreta 17 euro 23 euro;
A'dam-New York 34 euro 51 eu
ro; A'dam-Nio. Zeeland 51 euro
153 euro Meer informatie:
www. milieucentraal.nl
www.treesfortravel.nl
www.coolflying.nl www.cooldri-
ving.nl www.greencardvisa.nl
Antwerp Gutewuy