Ambities tunnel-NY reiken ver Antwerpen kijkt uit naar Saeftingedok Culinaire verrassing PZC —Ec u li Managers willen succes Westerschelde ook buiten Zeeland inzetten 23 Aanbetaling Tulp safe profijt Vliegvakantie? Plant een boom! donderdag 7 juli 2005 feÓRSSELE - September 2003, en half jaar na de opening van e Westerscheldetunnel, staken enkele medewerkers van de [aamloze vennootschap die de asle oeververbinding exploi-. eert, de koppen bij elkaar. 'Is het nu?', vroegen ze zich al. |cl is weliswaar een wonder- chone taak een tunnel te behe ren, zeker zo'n mooie als de Wes- erscheldetunnel, en het is uitda- ,end de voorbereidingen te tref- en voor de bouw van een tunnel mder het kanaal Gent-Terneu- lenbij Sluiskil, maar, zo consta- eerden ze, ambitie mag nog wel nat verder reiken. resultaat daarvan ,erd eind mei in Den Haag ge- iresenteerd. De NV Westerschel- letunnel wil de A4 tussen Din- eloord en Bergen op Zoom en e oostelijke randweg bij Eind- loven ontwerpen, aanleggen en middel van tolheffing ex- loiteren. En dat is nog maar et begin. Deze twee projecten nadrukkelijk gepresenteerd b voorbeelden van ideeën die het bedrijf leven. Het motto naakt meer mogelijk' prijkt kt voor niets onder het logo an de NV Westerscheldetun- Zeeland waren de eerste reac- ies op het streven van de tunnel- aan de zuinige ant. Wat gaat die dadendrang etekenen voor de exploitatie an de Westerscheldetunnel? fordt een rit door de tunnel uurder als het uitbaten van bij- jorbeeld de oostelijke randweg indhoven tegenvalt? En hoe zit met de periode waarin tol de tunnel moet worden be id? igrijpelijke vragen, vinden lirk Grevink en Kees Blanken- irgh van de NV Westerschelde- ttinel. De eerste was tot voor ort uitsluitend hoofd technisch eheer, maar houdt zich nu als business development ak bezig met het ontwikkelen nieuwe taken. Blanken- urghis financieel manager. Bei- in beloven dat de Zeeuwse sa Managers van de NV Westerscheldetunnel willen hun kennis ook elders in Nederland inzetten. menleving geen nadelige gevol gen zal ondervinden van de ex pansiedrift van de NV Wester scheldetunnel. Blankenburgh: „Het is gewoon een kwestie van schotten plaat sen tussen verschillende activi teiten van de NV. De exploitatie van de Westerscheldetunnel en de tunnel Sluiskil kun je op die manier volstrekt loskoppelen van andere bezigheden van de NV." De wens binnen de exploitatie- maatschappij meer te doen dan de Westerscheldetunnel te behe ren, komt volgens Grevink voort uit het inzicht dat de onderne ming beschikt over 'unieke ken nis en ervaring'. De NV beheert niet alleen de langste tunnel van Nederland, maar heeft hem ook ontworpen en de bouw begeleid. En dat alles binnen de gestelde tijd en het gestelde budget. Bin nen de Asecap, de Europese ver eniging van tolbedrijven, zit de NV Westerscheldetunnel aan ta fel met de grote exploitanten uit Frankrijk, Italië en Spanje. Grevink: „We merken dat elders in Nederland die kennis niet be staat. Niemand weet hoe een tol heffingssysteem voor wegen in Nederland eruit moet zien. Wij hebben er inmiddels duidelijke ideeën over. Uitgangspunt moet van onze redactie economie RIJSSEN - Tulp Keukens ga randeert zijn klanten dat zij hun aanbetaling niet kwijt zijn. De keten met dertien ves tigingen, waaronder een in Goes, is gisteren failliet ver klaard. De aanbetalingsgarantie, tot 25 procent van de aanschaf- waarde, is opgenomen in de algemene voorwaarden van "de CBW (Centrale Branche vereniging Wonen), waarbij Tulp is aangesloten. Klanten hebben het recht een nieuwe aankoop te doen bij een ande re door de CBW erkende win kel. Deze winkel brengt de bij Tulp gedane aanbetaling in mindering op de prijs van de nieuwe keuken. ANP foto Dirk-Jan Gjeltema in elk geval een systeem zijn zon der slagbomen, En je moet voor komen dat een chauffeur in de toekomst een batterij tolkastjes op zijn dashboard heeft en van verschillende tolbedrijven afre keningen ontvangt. Dat geldt niet alleen voor Nederland, maar moet, zo is de opvatting binnen Asecap, binnen heel Eu ropa gelden." De NV Westerscheldetunnel ziet mogelijkheden voor een interes sante proef op dat gebied: één tolsysteem voor de Westerschel detunnel, de A4 tussen Dintel- oord en Roosendaal en bij Ant werpen de Liefkenshoektunnel en de toekomstige Oosterweel- verbinding, het sluitstuk van de Ring om de stad. Grevink: „We gaan binnen zo'n betrekkelijk klein gebied toch niet met vier tolsystemen wer ken." Er is al gekeken naar de DAF beleeft gouden tijden mogelijkheid de tolinning van de Westerscheldetunnel en de Liefkenshoektunnel op elkaar af te stemmen, maar dat blijkt te duur, omdat de tolsystemen van beide tunnels nog niet zijn afgeschreven. Met de eventuele inbreng van de NV Westerscheldetunnel bij de ontbrekende schakel in de A4 en de oostelijke randweg Eind hoven zijn de ambities nog niet vervuld. Grevink: „We willen meedenken over alle infrastruc tuurprojecten, waarbij beprij- zing een rol speelt." Dat bete kent in de visie van het tunnelbe- drijf dat er al bij het ontwerp van wegen rekening mee moet worden gehouden dat de gebrui ker ervoor zal betalen. Blankenburgh: „Dan moet je ook kwaliteit bieden. Je zult vooraf moeten nadenken over mogelijkheden om onderhoud zodanig uit te voeren dat het ver keer er vrijwel geen last van heeft. Naar ons idee kan er geen sprake van zijn dat het verkeer op een tolweg over één rijstrook wordt geleid, omdat toevallig het gras in de berm moet wor den gemaaid." Adviezen De kennis en de ervaring van de NV Westerscheldetunnel op het gebied van ontwerp, bouw en ex ploitatie van infrastructuur met tolheffing genieten breed erken ning. Dat blijkt uit de adviezen die aan de tunnelexploitant wor den gevraagd. De medewerkers die zich ermee bezighouden, doen dit naast hun gewone werk voor het beheer van de Wester scheldetunnel en de voorberei ding van de tunnel Sluiskil. Grevink schat dat aan de nieu we taken ongeveer tweeënhalve arbeidsplaats wordt besteed, verdeeld over verscheidene me dewerkers. „Natuurlijk moet het er allemaal wel uitkomen. We hebben onszelf daarvoor tot het eind van het jaar de tijd ge geven. Als dan niet duidelijk is dat we een rol kunnen spelen op het gebied van aanleg en beprij- zing van infrastructuur, gaan we weer gewoon alleen maar die mooie tunnel beheren." EINDHOVEN - DAF Trucks in Eindhoven beleeft gouden tijden. Het aantal orders steeg in het eerste halfjaar tot re cordhoogte. .De productiecapaciteit is de afgelopen tijd al twee keer verhoogd tot 223 voertuigen per dag, zo zei een woordvoerder van de vrachtwagenproducent gisteren. In Eindhoven rollen momenteel dagelijks 156 zware vrachtwagens van de band, 36 meer dan een jaar geleden. Het bedrijf, onderdeel van het Amerikaanse Paccar, heeft zeshonderd extra werknemers aangetrokken. In het Engel se Leyland produceert het bedrijf 67 lichte en middelzwa re bedrijfswagens per dag, 25 meer dan in 2004. Het marktaandeel in West-Europa groeit gestaag. Vorig jaar bedroeg de winst 264 miljoen euro, een stijging van 31 procent ten opzichte van 2003. Over de verwach ting over dit jaar doet DAF geen mededelingen. ANP Export China blijft snel groeien PEKING - Het Chinese handelsoverschot zal in 2005 naar verwachting toenemen met 125 procent, van 32 miljard tot 70 miljard dollar. Dat komt door de aanhoudende groei van de export en een groeivertraging bij de import, meldden de Chinese staatsmedia gistei-en. Uit cijfers blijkt dat het handelsoverschot met de Verenig de Staten in de eerste vijf maanden van dit jaar is opgelo pen tot 38,96 miljard dollar. Naar verwachting komt dit uit op ongeveer 100 miljard dollar. Dit overschot is al eni ge tijd een twistpunt. Washington beschuldigt China van opzettelijke onderwaardering van de yuan, de Chinese munteenheid, om zo de export te stimuleren. In de eerste vijf maanden van dit jaar nam de import toe met 13,7 procent tegen 40 procent vorig jaar. De langza mere groei is een gevolg van een afnemende import van gi'ondstoffen, enei'gie en landbouwproducten. ANP/AFP Europees patent software blijft uit STRAATSBURG - Er komt de komende jaren geen Euro pees patent op software in technologische toepassingen als televisietoestellen of mobiele telefoons. Een x*uime meerderheid van 648 leden van het Europees Parlement verwierp gisteren een voorstel daax-toe. De chidsten-democraten en liberalen willen een adempau ze en later komen tot een algemene Europese octrooirege ling. Socialisten, groenen en communisten ver-wierpen het voorstel van de Eui-opese ministers van Economische Za ken, uit vrees dat technologische vernieuwing woi'dt be- pei'kt door een te zware octrooibescherming. ANP Lonen in Oekraïne stijgen snel KIEV - De lonen in Oekraïne zijn sinds de vreedzaam ver lopen Ox-anje-revolutie eind vorig jaar met een kwart ge stegen. Het gemiddelde maandsalaris ligt nu boven de honderd dollar. Dat bleek uit gisteren gepubliceerde gege vens van het Oekraiense bureau voor de statistiek. Het salaris in de nationale munteenheid, de hryvna, steeg in de eerste vijf maanden van dit jaar met 42 procent. De inflatie bedroeg in deze periode i-uim 30 procent. Deze wordt aangejaagd omdat burgers meer hebben te beste den. Het hogere salaris is vooral te danken aan de goede presta ties van de metaalindustrie en landbouwsector. Ook is het voor bedrijven en particulieren makkelijker om geld te le nen omdat de rente omlaag is gegaan. ANP/DPA 3or Wout Bareman I0EL- De Antwerpse havenba- Dnnen spraken gisteren van een istorisch moment. Dat was het ekcr, want met de ingebruikna- le van de nieuwe containerha- en het Deurganckdok op de lin er Scheldeoever bij het polder- orpDoel is Antwerpen hard op fCg één van de grote spelers te (orden op de wereldmarkt van et containervervoer. innen twee jaar verdubbelt het antal aan- en doorgevoerde intainers in één klap van zes it twaalf miljoen per jaar. Dat ost de Vlamingen wel de lieve Jmvan 1,8 miljard euro aan in- steringen: afgerond 680.000 liljoen voor de aanleg van de etijdehaven (inclusief onteige nen, maatregelen voor het lurdorp, natuurcompensatie, wegen- en spoorweginfra- ructuur, de kaaien, het uitbag- iren van de haven en het dem- van een deel van het belen- ende, ongebruikte Doeldok), 10 miljoen voor de verdere uit- iepmg van de Schelde, 530.000 liljoen voor de inrichting van terminal van P&O Ports aan rijde van de haven en 00 miljoen voor concuiTent lesse-Noordnatie (Singapore t>A) aan de westkant. Grote «current Maersk loert intus- op terreinen, die door de we andere stuwadoors de ko- «nde jaren ongebruikt blijven. Van links naar rechts koning Albert II, havenschepen Leo Delwaide, Vlaams premier Yves Leterme en haventopman Eddy Bruiynickx tij dens de officiële opening van het Deurganckdok. foto Camile Schelstraete Nog wat cijfers. Met een kaai- lengte van 5,3 kilometer is het Deurganckdok de grootste con tainerhaven ter wereld. Het dok is 450 meter breed en de diep gang is 17,3 meter. De twee over slagbedrijven gaan werken met in totaal vijftig containerkranen en hebben 2750 banen te verde len. Dat kost moeite, want in de Antwerpen en omgeving is de be langstelling voor het werk in de haven vooral bij laaggeschool den niet erg groot. Dat komt me de door de slechte bereikbaar heid van de linker Schelde oever. Na jarenlange discussies, waar in vooral de bewoners van het bedreigde polderdorp Doel zich roerden, ging in 1999 de eerste spa de grond in voor de aanleg van de container-haven. Veel te laat, zo oordeelden de Antwerpse havenbestuxxrders, want de containermarkt groeide toen al explosief en die ontwik keling is sindsdien alleen maar versterkt. Terwijl de bouw van het Deur ganckdok nog in volle gang is (in 2007 is de topcapaciteit be reikt), dringt topman Eddy Bruyninckx van het Antwerps Havenbedrijf nu alweer aan op een versnelde procedure voor de aanleg van een tweede contai nerhaven: het Saeftingedok, dat pal ten noorden van het Deur ganckdok is geprojecteerd. Het zou het definitieve einde van Doel betekenen, maar de contai neroverslag nadert dan ook met rasse schreden het Land van Saeftinge en grensdorpen als Kieldrecht en Nieuw-Namen. Topman Freddy Aerts van de Vlaamse Administratie Water wegen en Zeewezen weet nu al dat het Saeftingedok groter, lan ger en breder zal worden dan het Deurganckdok. De kaaileng- te? Zeker drie kilometer. En de breedte minstens 550 meter. De 440 achtergebleven bewoners van het geteisterde Doel trek ken alleen al bij die gedachte wit weg. Het nieuwe dok zou te gen 2012 gereed moeten zijn. Dan zijn zij al lang verdwenen, is de verwachting, ook al heeft het actiecomité Doel 2020 aange kondigd werkelijk tot de laatste snik verzet te zullen bieden. Volhouders In 2007 hakt de Vlaamse rege ring definitief de knoop door en weten de strijdende Doelenaars of hun strijd gestreden is. De overheid heeft dan al vijftig mil joen geïnvesteerd in onteigenin gen en verhuizingen. De overblij vers houden vol dat Doel, on danks alles maar vooral ook dankzij een hoge buffer tussen de haven en het dorp, ook in de toekomst leefbaar blijft. en vondst in een winkel waar je Ihet niet direct verwacht. Zoetwa- fn,svoor culinairen. Niet in de delica- «enwinkel. Niet bij Albert Heijn, die '«eens delicatessenwinkel wil zijn. Maar bij Aldi. Diepvries. En zoveel we len we sinds kort, diepvriesvis is veilig. «elle jongens zijn het niet, die van de »A, Niemand weet wat de VWA is. har de regering wou van de oude ver duwde naam af, Keuringdienst van De overheid wou eigenlijk de """'afschaffenen het keuren aan fabrikanten en kruide- Mrszclf overlaten. Zover kwam het maar de naam verdween. De Keu- dgsdienst van Waren heet nu de lang- ^me Voedsel en Waren Autoriteit, de WA. «gzaam? Ja, want neem vis. Van vo- Sjaar mei tot oktober kochten ambte naren af en toe een stukje vis. Maar ze brachten daar pas nu - een jaar later - een rapport over naar buiten. Rotte vis. Van elke honderd stukken verse vis uit supermarkten waren er 46 niet goed meer. Dat horen we nu pas. Volgens de kruideniersorganisatie hebben berich ten over het rotte visrapport tot gevolg dat geen mens deze zomer nog vis koopt in een supermarkt. Nee vind je het gek! Om twee redenen vertrouwen consumenten visjes van de kruidenier niet meer. De VWA laat na te zeggen welke winkels inferieure vis verkochten. Dan ga je vanzelf alle win kels en alle verpakte vis wantrouwen. Supermarkten en leveranciers van vis producten werken zelf ook wantrou wen in de hand. Consumenten wordt informatie onthouden. Wie verse vis wil moet weten hoe vers die is. Een houdbaarheidsdatum (THT) lijkt hou vast te bieden maar zegt niks. Wanneer de vis gevangen is, gefileerd werd en in gepakt, die data zijn van belang. Maar dat gaat je niks aan, koning klant. Aan diepgevroren verpakte vis man keerde niks vorig jaar, zegt de VWA. Grote visliefhebbers kijken daar niet van op. Diepvries is vaak veel beter om dat de vis onmiddellijk na de vangst aan boord is ingevroren, en sneller dan vroeger. Voor nog betere vis. Bijvoorbeeld sardines. Zo uit de zee aan boord de vriezer in. En zo uit de vriezer uit de zak op de barbecue. Het scheelt een reis naar Portugal; diep vriessardines hier zijn even goed als die vers op het vuur op liet strand ver van huis. Het zou me niet verbazen als Aldi nog eens sardines in zijn vriezer doet, want die durft. Vorige week stond boven de vrieskist op een kartonnetje geviltstift: 'nieuw, visfilet, 1.99.' In de kist doosjes vis met saaie plaatjes van rode of witte stukjes vis. Je zou er zo aan voorbij gaan. Maar kijk eens goed: snoekbaars! Die vis wordt ook in Nederland gevan gen maar de meeste snoekbaarzen wor den voor veel geld geëxporteerd naar Frankrijk. Een paar Nederlandse restaurants heb ben af ecix toe snoekbaars op de kaart, maar in huishoudens komt de lekkerste van alle zoetwatervissen zelden op ta fel. En opeens duikt hij op bij Aldi. Met op vallend veel informatie op de doos. De visfilets bestaan voor 90 procent uit vis en 10 procent uit 'drinkwater'. Dat lijkt vreemd, maar dat water doet goe de dienst. De vis krijgt bij het invriezen een huid van ijs. De methode heet gla zuren. De tere vis blijft in zo'n herme tisch gesloten ijscocon zo goed als toen hij vers was. De vis komt uit Russisch binnenwater en het leukste zinnetje op de doos van Aldi: 'Onze snoekbaars wordt voorzichtig gevangen en vang- vers verwerkt'. In de doos twee stukken vis met aan een kant nog de huid. Een mooie huid met groene banen. De zijkant van de verpakking wil dat we de vis ontdooien en bakken. Het kan andei's. Een drup pel citroen er op en wat zout. Dan be vroren en wel in de magnetron. Er komt na tien minuten een exquis zoet watervisje uit. Het best gaat pocheren in een drukdoos met een ventiel. Een snelkookdoos voor in de magnetron. Hoe kom je daar aan? Van Tupperware. Nieuw. Daarover la ter meer. Wouter Klootwijk door Brenda van Dam Door het reizen per vlieg tuig, auto, bus, of trein komen er C02en andere broei kasgassen in de lucht. Daar door stijgt de gemiddelde temperatuur op aarde. Vakan tiegangers kunnen deze kli maateffecten compenseren door bomen te laten planten. Dat hoeft niet veel te kosten. Het is zelfs mogelijk om met uw creditcard goede dingen voor het klimaat te doen. Aan buiterxlandse vakanties geven we volgens het CBS ge middeld 695 euro per per soon uit. „Consumenten vin den het een sport om het goedkoopste vliegticket te be machtigen of de goedkoopste reis te boeken", vexrielt Voli- ne van Teeseling van voorlich tingsinstantie Milieu Cen traal. „Toch zijn veel consu menten bereid iets extra's te betalen om de klimaateffec ten van hun vakantiekilome ters te compensei-en. Het gaat ook om relatief kleine bedra gen als je het vergelijkt met de totale vakantiekosten." Vliegreizen brengen de mees te broeikasgassen in de lucht. Deze kunnen er weer uit wor den gehaald door bomen te planten, die de gassen omzet ten in zuurstof en koolstof. Trees for Travel en COOL Flying verkopen certificaten die garanderen dat de uit stoot geheel of gedeeltelijk wordt gecompenseerd door het planten van bomen. Ze worden verkocht door reisbu reaus, maar je kunt het ook zelf doen via de internetsite van de organisaties. Zodra de bestemming is ingetoetst, wordt berekend hoeveel bo men er nodig zijn om de uit stoot te compenseren en wat daarvan de kosten zijn. Trees for Tx-avel is een organi satie zonder winstoogmerk; COOL Flying is een commer cieel initiatief van onder an dere de Triodosbank. Uit de tabel onderaan blijkt dat bei de verschillende pi-ijzen han teren. Dat komt mede door dat zij verschillende metho des hanteren om de uitstoot te berekenen. Bij beide is het ook mogelijk om autokilome ters te compenseren. Het com penseren van een heen- en te- rugreis van in totaal 2600 ki lometers kost bij COOL Dri ving circa negen euro. Hoe zit het dan met de cx-edit- cardaankopen? Het bedrijf GreenCard Visa, gelieerd aan Visa, compenseei-t de uitstoot van broeikasgassen van aan kopen die met GreenCard Vi sa worden gedaan. Green Card Visa hanteert categorie ën zoals autohuur-, restau rants, hotels, geldopname en transacties in winkels. Per ca tegorie wordt per bestede eu ro een vaste hoeveelheid CO, gecompenseerd. Als u een tank benzine afrekent met GreenCard Visa wordt de uit stoot van broeikasgassen ge- compenseert en regelt de or ganisatie gratis klimaatcom pensatie. Gebruikers betalen eenmalig 75 euro voor de aan schaf van de kaart. Wie zijn aankopen ook nog wil verze- kei-en tegen vex-lies, diefstal of beschadiging betaalt daar voor 14,95 euro per jaar. Bij andere creditcardorganisa ties zit dit vaak in het jaarbe- drag meegerekend, maar daar staat tegenover dat de gebruiker een laagste prijsga rantie heeft. Relatief duur GreenCard Visa werkt verder als een gewone creditcard met de mogelijkheid van ge spreid betalen en extra geld lenen. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Zoals gebruikelijk bij creditcards, wordt de eerste 30 dagen geen rente in rekening ge bracht. Tijdens de vakantie kan GreenCard Visa vooral een zinvol betaalmiddel zijn. Net als bij andei-e creditcards is geld opnemen namelijk rela tief duur; er wordt twee pro cent over het opgenomen be drag berekend, met een mini mum van 4,95 euro. GPD Kosten certificaat klimaatcom pensatie Vliegreis retourTrees for Travel en COOL Flying: A'dam-Parijs 17 euro 6 euro; A'dam-Kreta 17 euro 23 euro; A'dam-New York 34 euro 51 eu ro; A'dam-Nio. Zeeland 51 euro 153 euro Meer informatie: www. milieucentraal.nl www.treesfortravel.nl www.coolflying.nl www.cooldri- ving.nl www.greencardvisa.nl Antwerp Gutewuy

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23