PZC Het Matiz-motto: 'Als hij leeg is tankje hem vol' Leon: thema Verlangen naar een racecircuit in de achtertuin 27 vrijdag 1 juli 2005 Vraag antwoord Staatssecretaris Van Geel van Milieu wil dat er meer aardgas ge tankt wordt. Wat is het verschil met andere brandstoffen? Tonnie Kroeze van Cogas Energie: ..Rijden op aardgas is schoner en goedkoper dan benzine, diesel of lpg. Voor 10 euro kun je ruim 340 kilometer rijden, tegen gemid deld 228 km met lpg. 202 met diesel en 118 met benzi ne. Wel is de actieradius minder. Fiat, Ford, Mercedes, Opel, Peugeot en Volvo bieden al aardgasmodellen aan. Ze kosten drie- a vierduizend euro meer, waarvan de overheid een kwart teruggeeft. Nederland telt vierhon derd personenauto's op aardgas, en er zijn zes vulsta- tions. Zonder financiële prikkels of privileges zal dat niet snel groeien. Duitsland kent honderden vulcentra en in Stockholm mogen aardgasauto's op de busbaan." Info: www.autorijdenopaardgas.nl Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer vragen op de wesbsite van de krant, rubriek Auto Vette bak! Op De Hutten- heugte van Cen ter Pares in het Drent se Dalen rijdt een be drijfswagen rond op gebruikte frituurolie. De keten overweegt het principe op meer locaties in te voeren. De Drentse bio-kar. Micra C+C komt eraan Alle Seats lijken op el kaar. De nieuwe Leon heeft ook weer veel trekken van de Altea en Toledo. En nu al een deukje in de ach terste zijruit! Door Rien van der Steen Hij heet de meest sportieve te zijn van een nieuwe generatie Seats. Hij ziet eruit als een coupé, maar het is gewoon een vijfdeurs hatchback. Net als alle Seats lijkt hij weer zo'n beetje op de andere. De hele neuspartij van deze nieuwe Leon oogt als twee druppels wa ter op die van een Altea of Tole do. Net als die twee trouwens heeft hij ruitenwissers die verti caal verstopt zitten in de voor- ruitstijlen. Nieuw zijn de ver borgen deurgrepen achter, zo als we die kennen van de Alfa 156. Bij de net getoonde opvol ger daarvan, de Alfa 159, zijn ze juist weer weg. Ze waren een be denksel van designer De'Silva, die nu bij VW en dus ook voor Seat werkt. Bij de Leon worden KENNISMAKING de gemaskeerde portierklinken bediend langs een plexiglazen zijruitje met een deuk erin. Seat begon bijna 22 jaar gele den in Nederland en groeide sindsdien uit tot een voordelige VW. De laatste jaren is het Spaanse merk op zoek naar ei gen identiteit, waarbij vooral sportiviteit het sleutelwoord is. Vijf jaar geleden mondde dat uit in het studiemodel Salsa, dat zijn typerende boogvorm van de flanken leende aan nieuwe Seats. Het merk keek voor de in richting van zijn modellen voortaan meer naar concernge- noot Audi dan naar VW. Dat zie je ook aan het deugdelijke, maar donkere interieur van de Leon. De Leon is gebouwd op ba sis van de VW Golf en hij is een fractie groter dan de eerste Leon uit 1999. Hij biedt een heel goede stuurpositie en een best rijgedrag. Hij laat zich on danks de elektromechanische bekrachtiging met veel gevoel en messcherp besturen, helt maar weinig over in de bocht en biedt genoeg leefruimte aan vier tot vijf mensen. Seat Leon De goedkoopste Leon wordt de 1.6/102 pk, die 18.695 euro gaat kos ten. Dan volgen een 2.0/150 pk direct ingespoten FSI (later ook als 185 pk turbo) en twee diesels van 105 en 140 pk. De FSI kan ook besteld worden met een tiptronic automaat, terwijl de 140 pk TDI er weer is met die mooie dubbele koppeling-zesversnellingsbak DSG. De bagageruimte biedt een in houd van 341 liter, met neergeklapte achterbank 1.166 liter. De nieuwe Leon staat op de rol voor september. De Seat Leon is een tikje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Sinds 1998 is de Dae woo Matiz bijna 30.000 keer verkocht. Kopers zijn automobi listen die een prakti sche kleine auto zoe ken, zonder com plexe techniek. Zoals Tamara van Meerkerk en Sjef van Vugt. Door Gert te Lintelo Eigenaren van een Daewoo Ma tiz worden niet koud of warm van turbo's, actieve schokdem- ping of ander technisch ver nuft. Zij zijn tevreden met een auto die je voordelig van A naar B brengt, die een redelijke bin nenruimte biedt en waarmee je zonder gevaar of ongemak je suikertante in Den Helder durft te bezoeken. Als het voertuigje al warme gevoelens oproept, is het vanwege de door Ital De sign getekende carrosserie met de trekjes van een mini-mpv. Die was oorspronkelijk als Fiat Seicento bedoeld, maar Fiat vond de productie te duur Tamara Meerkerk heeft sinds fe bruari een driecilinder Matiz uit 2002. „Ik had eigenlijk nooit aan een Matiz gedacht. Ik heb 'm gekocht omdat ik een leuke kleine auto zocht met weinig kilometers. Deze had Sjef van Vugt en zijn derde Dae woo Matiz: „Als er iets kapot is geweest, viel het vast onder de garantie." nog maar 7.000 km gelopen en zag eruit als nieuw. Hij rijdt lek ker en is met zijn vijf deuren heel praktisch. Ook zit je lek ker hoog. Ik heb er al 2.000 km mee gereden en ben er heel blij mee." Een nadeel weet ze pas na enig nadenken te noemen: „Hij maakt veel herrie bij het optrekken. Dat hoor je minder als je vroeg opschakelt, maar zo ben je wel snel door de versnel lingen heen. Dat had mijn vori ge auto, een Nissan Micra, veel minder." Sjef van Vugt is met zijn derde kleine Daewoo een doorgewin terde Matiz-rijder. Hij kocht zijn huidige auto eind 2003 met 6.000 km op het klokje. Dat zijn er inmiddels 34.000. „De viercilinder is een stuk stil ler dan de driecilinders die ik OCCASION hiervoor had. Die heb ik allebei nieuw gekocht. Dat zou ik weer hebben gedaan, maar deze had bijna niets gelopen en was ont zettend luxe, met stuurbekrach tiging, elektrische ramen en centrale vergrendeling, alles er op en eraan. En de ldeur vond ik mooi." Technische belangstelling heeft Van Vugt niet - dat het wagen tje betrouwbaar is en lekker rijdt volstaat. Of er wel eens iets stuk is gegaan? „Daarvoor moet je bij de dealer zijn, ik heb nooit iets gemerkt. Als er iets kapot is geweest, was het vast garantie." Ook om het ver bruik heeft de Bosschenaar zich nooit bekommerd. Blij kens de consumentenrappor ten komt de Matiz tussen de 14 en 18 kilometer ver op een liter benzine. Maar Van Vugt heeft echt geen idee. „Ik tank 'm ge woon vol als-ie leeg is." Q) Deawoo Matiz (Chevrolet Matiz) 1998-2005 Q) Mankementen Kwaliteit minder dan Japanse merken. Lekken koelsysteem en koppakking Flakerige versnellingsbak Barsten in voorruit door torsie carrosserie. Afbrekende plastic delen. ïy Binnenruimte Bagageruimte Uitrusting Afwerking Verbruik Motorgeluid (3-Cil.j Q) Ontwikkeling en prijzen 1998 maart: 3-cil. 796 cc, 52 pk, 144 km/u, 0-100:17 sec. 1999 zomer: versie met cvt-automaat. 2000 sept: facelift. 2002 sept: ook 4-cil. 995 cc, 64 pk, 152 km/u, 0-100: 15,3 sec. 2005 jan: Daewoo wordt Chevrolet. 2005 maart: nieuwe Matiz. Prijzen: 3.200 tot 10.000 euro. Kritisch prijsvergelijken loont! BMW 3 Touring: 44 mille Met hun 507 pk hebben de BMW's M5 en M6 meer vermogen dan menige zogeheten super sportwagen. BMW biedt de bezitters dan ook een speciale training. Op de Nürburgring... Door Gert te Lintelo Het is de bedoeling dat eigena ren van een M5 of M6 voor de eendags-cursus hun eigen BMW gebruiken. Helaas ben ik zelf niet in het bezit van zo'n kost bare auto, maar BMW Neder land is zo goed een M5 beschik baar te stellen. Naast mij krijg ik Paul Maaskant, ex-rallyrijder en eigenaar van Prodrive, dat een scala aan rijvaardigheids- cursussen verzorgt. Maaskant weet een ontspannen sfeer te scheppen, zonder je doen en laten ook maar een mo ment uit het oog te verhezen. Zodra we de Duitse grens gepas seerd zijn mogen de remmen los. „Rij maar een snelheid waarbij je je prettig voelt", zegt Paul, terwijl hij ogenschijnlijk achteloos naar buiten kijkt. Ik vloer het gaspedaal, de 10-cilin- der V-motor brult als een ontke tende dinosaurus en de wijzer van de snelheidsmeter lijkt zichzelf uit zijn behuizing te willen bevrijden. Zo voelt het dus om een levende kanonsko gel te zijn... Routineus snelt de comfortabele sedan naar de 270 km per uur en dan vindt de be grenzer het welletjes. Oppassen is het wel: de in mijn herinne ring toch kaarsrechte snelweg blijkt opeens heuse bochten te hebben. Maaskant: „Automobilisten kij- „Ik geef vol gas terwijl mijn ver stand wil remmen." ken meestal niet ver genoeg vooruit. Per seconde leggen we nu bijna 70 meter af. Een auto die 120 rijdt en nog een kilome ter ver weg is. ga je binnen vijf tien tellen voorbij. Wanneer je in de verte twee auto's ziet, is er een grote kans dat de achter ste gaat inhalen. Zeker als er een gele nummerplaat op zit, want veel Nederlanders denken dat heel Europa 120 rijdt." In derdaad moet ik even later vol op de rem. Alsof je een rubbe ren muur induikt, zo gaat de M5 in de ankers. Groene Hel We bereiken de Nordschleife van de Nürburgring, grenzend aan het moderne Formule 1 par cours. Het circuit geldt met een lengte van 22,8 km, meer dan 170 bochten en hoogteverschil len tot 300 meter als het moei lijkste ter wereld. Paul Maas kant kent de Groene Hel op zijn duimpje: „Je moet precies doen wat ik zeg en kijken waar je heen wilt. Goed op de spiegels letten, wantje bent hier niet de enige." Ik volg de aanwijzingen als een rallyrijder die blind gaat op de pacenotes van zijn naviga tor. Bij 200 km per uur vlieg ik, mijn maag klemvast tegen mijn gehemelte, over blinde heu vels en bedwing ik langs de ide ale lijn de meest gemene boch ten. Ik geef vol gas terwijl mijn verstand wil remmen, maar al na tien bochten weet ik dat dit nooit gaat vervelen. De M5 lijkt het ook naar de zin te hebben. Steeds weer besef je dat deze au to veel meer kan dan je zelf aan durft. Hij laat niets te wensen over. Nou ja, of het zou een Nordschleife in je achtertuin moeten zijn. Wat kost dat? Een individuele training met een BMW M5 of M6 kost 708,05 euro incl. btw Inbegrepen zijn de instructeur, lunch, toegang tot de Nordschleife, koffie en fris onderweg en verzekering. De brandstof is voor eigen rekening. Infor matie bij de BMW-dealer. De nieuwe BMW 3 Touring die eind september in Ne derland aankomt, gaat als 325i 44.500 euro kosten. De 320d komt op 43.750 euro. De vierde generatie sta tionwagon van de 3-serie is van de voorzijde tot de cabi ne gelijk aan de sedan. De auto is iets gegroeid en krijgt een bagageruim van 460 liter (+25). Met de deelbare ach terbankleuning neergeklapt ontstaat een transportvolu me van 1.385 üter. Alle diesels krijgen standaard een roetpartikelfi Iter. Jaguar XJ snel op diesel Jaguar heeft een 2.7 liter V6 twin turbo diesel voor de XJ. Eerder kregen de X- en S-type al diesel motoren. De XJ, de eerste Jaguar met aluminium carros serie, heeft dankzij de 207 pk diesel een acceleratie van Diesel past de Jaguar XJ goed. 0 tot 100 km per uur van 8.2 seconden. De auto is uitgerust met een roet- filter. Hij kost 87.800 euro. De Nissan komt in augustus met een topmodel van de Micra, de 160SR. De kleinste Nissan is cosmetisch aangepast, maar de motoruitbreiding met de 1.6/110 pk voor de 160SR luidt ook eindelijk de komst in van de C+C, een Micra met glazen vouwdalc. Die wordt ge bouwd door het Duitse Karmann en is tegen het eind van het jaar leverbaar. De coupé-cabrio heeft een opval lend flinke kofferruimte van 426 üter. Daar gaat 220 li ter af als het dak er in moet. VW en Shell krijgen prijs Volkswagen en Shell hebben de Ferdinand Porsche Prijs gekregen voor baanbrekend onderzoek naar synthetische voertuigbrandstoffen. Ze doen samen on derzoek naar GTL (Gas to Liquiden BTL (Biomass to Liquid). Shell maakt GTL uit aardgas in Maleisië, VW test die in zijn motoren. De V-Power diesel van Shell bestaat voor vijf procent uit GTL, dat motoren zuiniger maakt en schadelijke uitstoot tot de helft reduceert. Koper wordt testpiloot Ferrari heeft voor haar meest toege wijde cüentèle een testprogramma ont wikkeld rond het pro totype FXX. Iedere trouwe relatie die zich opgeeft als klant van één van de onge veer twintig te bou wen auto's, mag als testrijder deel uitmaken van Team Ferrari. Daarbij worden zijn rijervaringen achter het stuur van de nieuwe auto nauwkeurig gevolgd door spe- ciaüsten van het merk. De FXX wordt aangedreven door een 6.2 liter V12 met ruim 800 pk Ferrari's prototype FXX.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 27