PZC
Het Matiz-motto: 'Als hij leeg is tankje hem vol'
Leon:
thema
Verlangen naar een racecircuit in de achtertuin
27
vrijdag 1 juli 2005
Vraag antwoord
Staatssecretaris Van Geel van Milieu wil dat er meer aardgas ge
tankt wordt. Wat is het verschil met andere brandstoffen?
Tonnie Kroeze van Cogas Energie: ..Rijden op aardgas
is schoner en goedkoper dan benzine, diesel of lpg. Voor
10 euro kun je ruim 340 kilometer rijden, tegen gemid
deld 228 km met lpg. 202 met diesel en 118 met benzi
ne. Wel is de actieradius minder. Fiat, Ford, Mercedes,
Opel, Peugeot en Volvo bieden al aardgasmodellen aan.
Ze kosten drie- a vierduizend euro meer, waarvan de
overheid een kwart teruggeeft. Nederland telt vierhon
derd personenauto's op aardgas, en er zijn zes vulsta-
tions. Zonder financiële prikkels of privileges zal dat
niet snel groeien. Duitsland kent honderden vulcentra
en in Stockholm mogen aardgasauto's op de busbaan."
Info: www.autorijdenopaardgas.nl
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer vragen op de wesbsite van de krant, rubriek Auto
Vette bak!
Op De Hutten-
heugte van Cen
ter Pares in het Drent
se Dalen rijdt een be
drijfswagen rond op
gebruikte frituurolie.
De keten overweegt
het principe op meer
locaties in te voeren.
De Drentse bio-kar.
Micra C+C komt eraan
Alle Seats lijken op el
kaar. De nieuwe Leon
heeft ook weer veel
trekken van de Altea
en Toledo. En nu al
een deukje in de ach
terste zijruit!
Door Rien van der Steen
Hij heet de meest
sportieve te zijn
van een nieuwe
generatie Seats.
Hij ziet eruit als
een coupé, maar het is gewoon
een vijfdeurs hatchback. Net
als alle Seats lijkt hij weer zo'n
beetje op de andere. De hele
neuspartij van deze nieuwe
Leon oogt als twee druppels wa
ter op die van een Altea of Tole
do. Net als die twee trouwens
heeft hij ruitenwissers die verti
caal verstopt zitten in de voor-
ruitstijlen. Nieuw zijn de ver
borgen deurgrepen achter, zo
als we die kennen van de Alfa
156. Bij de net getoonde opvol
ger daarvan, de Alfa 159, zijn ze
juist weer weg. Ze waren een be
denksel van designer De'Silva,
die nu bij VW en dus ook voor
Seat werkt. Bij de Leon worden
KENNISMAKING
de gemaskeerde portierklinken
bediend langs een plexiglazen
zijruitje met een deuk erin.
Seat begon bijna 22 jaar gele
den in Nederland en groeide
sindsdien uit tot een voordelige
VW. De laatste jaren is het
Spaanse merk op zoek naar ei
gen identiteit, waarbij vooral
sportiviteit het sleutelwoord is.
Vijf jaar geleden mondde dat
uit in het studiemodel Salsa, dat
zijn typerende boogvorm van
de flanken leende aan nieuwe
Seats. Het merk keek voor de in
richting van zijn modellen
voortaan meer naar concernge-
noot Audi dan naar VW. Dat zie
je ook aan het deugdelijke,
maar donkere interieur van de
Leon. De Leon is gebouwd op ba
sis van de VW Golf en hij is een
fractie groter dan de eerste
Leon uit 1999. Hij biedt een
heel goede stuurpositie en een
best rijgedrag. Hij laat zich on
danks de elektromechanische
bekrachtiging met veel gevoel
en messcherp besturen, helt
maar weinig over in de bocht
en biedt genoeg leefruimte aan
vier tot vijf mensen.
Seat Leon
De goedkoopste Leon wordt de
1.6/102 pk, die 18.695 euro gaat kos
ten. Dan volgen een 2.0/150 pk direct
ingespoten FSI (later ook als 185 pk
turbo) en twee diesels van 105 en 140
pk. De FSI kan ook besteld worden
met een tiptronic automaat, terwijl de
140 pk TDI er weer is met die mooie
dubbele koppeling-zesversnellingsbak
DSG. De bagageruimte biedt een in
houd van 341 liter, met neergeklapte
achterbank 1.166 liter.
De nieuwe Leon staat op de rol voor
september.
De Seat Leon is een tikje gegroeid ten opzichte van zijn voorganger.
Sinds 1998 is de Dae
woo Matiz bijna
30.000 keer verkocht.
Kopers zijn automobi
listen die een prakti
sche kleine auto zoe
ken, zonder com
plexe techniek. Zoals
Tamara van Meerkerk
en Sjef van Vugt.
Door Gert te Lintelo
Eigenaren van een Daewoo Ma
tiz worden niet koud of warm
van turbo's, actieve schokdem-
ping of ander technisch ver
nuft. Zij zijn tevreden met een
auto die je voordelig van A naar
B brengt, die een redelijke bin
nenruimte biedt en waarmee je
zonder gevaar of ongemak je
suikertante in Den Helder durft
te bezoeken. Als het voertuigje
al warme gevoelens oproept, is
het vanwege de door Ital De
sign getekende carrosserie met
de trekjes van een mini-mpv.
Die was oorspronkelijk als Fiat
Seicento bedoeld, maar Fiat vond
de productie te duur
Tamara Meerkerk heeft sinds fe
bruari een driecilinder Matiz
uit 2002. „Ik had eigenlijk
nooit aan een Matiz gedacht. Ik
heb 'm gekocht omdat ik een
leuke kleine auto zocht met
weinig kilometers. Deze had
Sjef van Vugt en zijn derde Dae
woo Matiz: „Als er iets kapot is
geweest, viel het vast onder de
garantie."
nog maar 7.000 km gelopen en
zag eruit als nieuw. Hij rijdt lek
ker en is met zijn vijf deuren
heel praktisch. Ook zit je lek
ker hoog. Ik heb er al 2.000 km
mee gereden en ben er heel blij
mee." Een nadeel weet ze pas
na enig nadenken te noemen:
„Hij maakt veel herrie bij het
optrekken. Dat hoor je minder
als je vroeg opschakelt, maar zo
ben je wel snel door de versnel
lingen heen. Dat had mijn vori
ge auto, een Nissan Micra, veel
minder."
Sjef van Vugt is met zijn derde
kleine Daewoo een doorgewin
terde Matiz-rijder. Hij kocht
zijn huidige auto eind 2003
met 6.000 km op het klokje.
Dat zijn er inmiddels 34.000.
„De viercilinder is een stuk stil
ler dan de driecilinders die ik
OCCASION
hiervoor had. Die heb ik allebei
nieuw gekocht. Dat zou ik weer
hebben gedaan, maar deze had
bijna niets gelopen en was ont
zettend luxe, met stuurbekrach
tiging, elektrische ramen en
centrale vergrendeling, alles er
op en eraan. En de ldeur vond
ik mooi."
Technische belangstelling heeft
Van Vugt niet - dat het wagen
tje betrouwbaar is en lekker
rijdt volstaat. Of er wel eens
iets stuk is gegaan? „Daarvoor
moet je bij de dealer zijn, ik
heb nooit iets gemerkt. Als er
iets kapot is geweest, was het
vast garantie." Ook om het ver
bruik heeft de Bosschenaar
zich nooit bekommerd. Blij
kens de consumentenrappor
ten komt de Matiz tussen de 14
en 18 kilometer ver op een liter
benzine. Maar Van Vugt heeft
echt geen idee. „Ik tank 'm ge
woon vol als-ie leeg is."
Q) Deawoo Matiz (Chevrolet Matiz) 1998-2005
Q) Mankementen
Kwaliteit minder dan Japanse merken.
Lekken koelsysteem en koppakking
Flakerige versnellingsbak
Barsten in voorruit door torsie carrosserie.
Afbrekende plastic delen.
ïy Binnenruimte Bagageruimte
Uitrusting Afwerking
Verbruik Motorgeluid (3-Cil.j
Q) Ontwikkeling en prijzen
1998 maart: 3-cil. 796 cc, 52 pk, 144 km/u,
0-100:17 sec.
1999 zomer: versie met cvt-automaat.
2000 sept: facelift.
2002 sept: ook 4-cil. 995 cc, 64 pk,
152 km/u, 0-100: 15,3 sec.
2005 jan: Daewoo wordt Chevrolet.
2005 maart: nieuwe Matiz.
Prijzen: 3.200 tot 10.000 euro.
Kritisch prijsvergelijken loont!
BMW 3 Touring: 44 mille
Met hun 507 pk hebben de BMW's M5 en M6
meer vermogen dan menige zogeheten super
sportwagen. BMW biedt de bezitters dan ook
een speciale training. Op de Nürburgring...
Door Gert te Lintelo
Het is de bedoeling dat eigena
ren van een M5 of M6 voor de
eendags-cursus hun eigen BMW
gebruiken. Helaas ben ik zelf
niet in het bezit van zo'n kost
bare auto, maar BMW Neder
land is zo goed een M5 beschik
baar te stellen. Naast mij krijg
ik Paul Maaskant, ex-rallyrijder
en eigenaar van Prodrive, dat
een scala aan rijvaardigheids-
cursussen verzorgt.
Maaskant weet een ontspannen
sfeer te scheppen, zonder je
doen en laten ook maar een mo
ment uit het oog te verhezen.
Zodra we de Duitse grens gepas
seerd zijn mogen de remmen
los. „Rij maar een snelheid
waarbij je je prettig voelt", zegt
Paul, terwijl hij ogenschijnlijk
achteloos naar buiten kijkt. Ik
vloer het gaspedaal, de 10-cilin-
der V-motor brult als een ontke
tende dinosaurus en de wijzer
van de snelheidsmeter lijkt
zichzelf uit zijn behuizing te
willen bevrijden. Zo voelt het
dus om een levende kanonsko
gel te zijn... Routineus snelt de
comfortabele sedan naar de 270
km per uur en dan vindt de be
grenzer het welletjes. Oppassen
is het wel: de in mijn herinne
ring toch kaarsrechte snelweg
blijkt opeens heuse bochten te
hebben.
Maaskant: „Automobilisten kij-
„Ik geef vol gas terwijl mijn ver
stand wil remmen."
ken meestal niet ver genoeg
vooruit. Per seconde leggen we
nu bijna 70 meter af. Een auto
die 120 rijdt en nog een kilome
ter ver weg is. ga je binnen vijf
tien tellen voorbij. Wanneer je
in de verte twee auto's ziet, is
er een grote kans dat de achter
ste gaat inhalen. Zeker als er
een gele nummerplaat op zit,
want veel Nederlanders denken
dat heel Europa 120 rijdt." In
derdaad moet ik even later vol
op de rem. Alsof je een rubbe
ren muur induikt, zo gaat de
M5 in de ankers.
Groene Hel
We bereiken de Nordschleife van
de Nürburgring, grenzend aan
het moderne Formule 1 par
cours. Het circuit geldt met een
lengte van 22,8 km, meer dan
170 bochten en hoogteverschil
len tot 300 meter als het moei
lijkste ter wereld. Paul Maas
kant kent de Groene Hel op zijn
duimpje: „Je moet precies doen
wat ik zeg en kijken waar je
heen wilt. Goed op de spiegels
letten, wantje bent hier niet de
enige." Ik volg de aanwijzingen
als een rallyrijder die blind gaat
op de pacenotes van zijn naviga
tor. Bij 200 km per uur vlieg ik,
mijn maag klemvast tegen
mijn gehemelte, over blinde heu
vels en bedwing ik langs de ide
ale lijn de meest gemene boch
ten. Ik geef vol gas terwijl mijn
verstand wil remmen, maar al
na tien bochten weet ik dat dit
nooit gaat vervelen. De M5 lijkt
het ook naar de zin te hebben.
Steeds weer besef je dat deze au
to veel meer kan dan je zelf aan
durft. Hij laat niets te wensen
over. Nou ja, of het zou een
Nordschleife in je achtertuin
moeten zijn.
Wat kost dat?
Een individuele training met een BMW
M5 of M6 kost 708,05 euro incl. btw
Inbegrepen zijn de instructeur, lunch,
toegang tot de Nordschleife, koffie en
fris onderweg en verzekering. De
brandstof is voor eigen rekening. Infor
matie bij de BMW-dealer.
De nieuwe BMW 3 Touring die eind september in Ne
derland aankomt, gaat als 325i 44.500 euro kosten.
De 320d komt op 43.750 euro. De vierde generatie sta
tionwagon van de 3-serie is van de voorzijde tot de cabi
ne gelijk aan de sedan. De auto is iets gegroeid en krijgt
een bagageruim van 460 liter (+25). Met de deelbare ach
terbankleuning neergeklapt ontstaat een transportvolu
me van 1.385 üter. Alle diesels krijgen standaard een
roetpartikelfi Iter.
Jaguar XJ snel op diesel
Jaguar heeft een 2.7
liter V6 twin turbo
diesel voor de XJ.
Eerder kregen de X-
en S-type al diesel
motoren. De XJ, de
eerste Jaguar met
aluminium carros
serie, heeft dankzij
de 207 pk diesel
een acceleratie van Diesel past de Jaguar XJ goed.
0 tot 100 km per
uur van 8.2 seconden. De auto is uitgerust met een roet-
filter. Hij kost 87.800 euro.
De
Nissan komt in augustus met een topmodel van de
Micra, de 160SR. De kleinste Nissan is cosmetisch
aangepast, maar de motoruitbreiding met de 1.6/110 pk
voor de 160SR luidt ook eindelijk de komst in van de
C+C, een Micra met glazen vouwdalc. Die wordt ge
bouwd door het Duitse Karmann en is tegen het eind
van het jaar leverbaar. De coupé-cabrio heeft een opval
lend flinke kofferruimte van 426 üter. Daar gaat 220 li
ter af als het dak er in moet.
VW en Shell krijgen prijs
Volkswagen en Shell hebben de Ferdinand Porsche
Prijs gekregen voor baanbrekend onderzoek naar
synthetische voertuigbrandstoffen. Ze doen samen on
derzoek naar GTL (Gas to Liquiden BTL (Biomass to Liquid).
Shell maakt GTL uit aardgas in Maleisië, VW test die in
zijn motoren. De V-Power diesel van Shell bestaat voor
vijf procent uit GTL, dat motoren zuiniger maakt en
schadelijke uitstoot tot de helft reduceert.
Koper wordt testpiloot
Ferrari heeft voor
haar meest toege
wijde cüentèle een
testprogramma ont
wikkeld rond het pro
totype FXX. Iedere
trouwe relatie die
zich opgeeft als klant
van één van de onge
veer twintig te bou
wen auto's, mag als testrijder deel uitmaken van Team
Ferrari. Daarbij worden zijn rijervaringen achter het
stuur van de nieuwe auto nauwkeurig gevolgd door spe-
ciaüsten van het merk. De FXX wordt aangedreven door
een 6.2 liter V12 met ruim 800 pk
Ferrari's prototype FXX.