PZC Auto Swift, flair in mini-verpakking Motorrijders krijgen eindelijk ogen in hun rug OPEL ZOMERCHECK TEST Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 314460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 1 juli 2005 •0- in samenwerking met Q AutoTrack.nl Veilig op weg met de maak nu uw afspraak op www.autoteam.nl 'fd.llJJJjJjJ De Suzuki Swift biedt het mini-gevoel tegen een vriendelijke prijs. Foto's Mare Bolsius De oude Suzuki Swift was een echte stayer, dankzij zijn betrouwbaarheid. Maar hij miste een ding wat zijn opvolger ruimschoots j maakt: aantrekkingskracht. Door Joop van der Pol Wanneer is een auto mooi? Als je de on bedwingbare aandrang voelt om er mee weg te rijden, zei ooit een ontwerper. Meestal praat je dan over schier onbe reikbare sportwagens en mul- ti-modale limo's. Toch zie je ook in de compacte burger mansklasse af en toe een bewijs dat voor 11 tot 15 mille qua de sign wat beters valt te leveren dan een alle- waar-naar-zijn-geld-carrosserie met treurigheidsgarantie. Wij noemen als recente voorbeel den hoe het kan de Citroen C2, de Fiat Panda en de driedeurs Mitsubishi Colt. Potdekseldak Tussen deze toppertjes heeft zich een brutale nieuweling ge drongen: de Suzuki Swift. Een heel lekker ding. 'n Mini, denk je meteen als je hem ziet, maar dan anders. Hij heeft dezelfde bolle motorkap, het potdeksel achtige dak, de gecamoufleerde raamstijlen voor, de brede hoge schouders, en stevige wielen op de uiterste hoeken. Hij heeft flair. Het ergste wat er mis kan gaan met zo'n uitnodigend karretje is dat het rijden een afknapper wordt. Je denkt: zo'n prachtige, pure Mini van BMW kost al gauw 20.000 euro, dan kan de ze veel goedkopere Suzuki-va riant alleen maar tegenvallen. In eerste instantie lijkt dat ook zo. Voor een prachtig jukebox-in terieur als in de Mini was in de Swift duidelijk geen geld. Trek je het portier open, dan zie je een modaal, ernstig zwart in strumentenpaneel uit de Som- bermans-collectie. Netjes ver der hoor, maar je verwacht op de ene of andere manier toch meer. De beste remedie tegen deze lichte teleurstelling is starten en wegrijden. Ons testexem plaar was uitgerust met de licht- ste 1.3-motor. Daarmee komt de auto goed vooruit, zolang je maar op tijd schakelt en een maal in vijf niet te veel trek kracht verlangt. Plaag je het gas pedaal een beetje, dan neigt de motor zelfs naar levendigheid. Suzuki meldt dat de 1.5-liter met 26 pk meer het beter doet in de verkoop dan deze 1.3, en dat kunnen we geloven. Net als de mededeling trouwens dat er sinds eind maart al dik elfhon derd Swifts op kenteken zijn ge zet. Vooral naar vijfdeurs ver sies is vraag, wat niet geldt voor de dieselmotoren. Je nek rekken Op hoge snelheden gedraagt de Suzuki zich onverminderd pret tig. Hij stuurt mooi neutraal, de vering is precies goed. Het Mi ni-karakter voel je terug in een straffe demping van staatri- chels en korte oneffenheden, maar nerveus is de wagen be slist niet. Het ver doorlopende dak maakt dat je onder een stoplicht je nek moet rekken om vast te stellen of het wel rood is. Zit ruimte is er genoeg - met keu rig drie hoofdsteunen en drie- puntsgordels achter in de 1.3 GLS - maar dat geldt niet per se voor de reisbagage. Die ver dwijnt mondjesmaat onder een hoedenplankje dat je omhoog moet zetten om spullen in te la den. Dat lijkt handig, maar je ontdekt in de praktijk dat het nog overeind staat als je weer wil wegrijden en in de binnen spiegel kijkt. We zagen het de laatste tijd al vaker: wat is er in eens mis met de vertrouwde koordjes waaraan zo'n plankje al jaren meelift bij openen en sluiten van de klep? Een klep die bij ons exemplaar overigens geregeld weigerde te sluiten. Zo noteerden we nog wat kleinig heidjes, zoals een achteruit die zich soms pas na aandrang liet inleggen, en een scherpe fluit toon uit de aandrijving bij het optrekken in z'n één. Toch, wat blijft hangen na een week sturen is: dit is een prima karretje waarin we best nog even door hadden willen rij den. De oude Swift ging 18 jaar mee en overbrugde als het ware dik twee autogeneraties. Het zal moeilijk zijn dat kunstje nog eens te flikken, maar iets zegt ons dat Swift straks het Japanse woord wordt voor 'mini'. De GTI en een cabriolet die in 2006 verschijnen zullen de Swift be slist verder helpen aan een mooie toekomst. De Peilstok Om de verkeersdrukte naar Schevenin- gen te verlichten, wil Den Haag aan de rand van de stad een transferium aanleggen. Vanaf de parkeerplaats rijden bussen met badgasten naar het strand. Is dit het ei van Columbus of is er een betere oplossing voor de files richting de kust? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Fabrieksschoon schadelijke uitstoot van auto's terug te dringen, vroegen we vorige week. In ieder geval niet de automobilist zelf, blijkt uit de uitslag van de Peilstok. Het gros van de stem mers ziet vooral een taak voor de autofabri kanten. Bijna dertig procent legt de verant woordelijkheid bij belangenverenigingen zoals ANWB en Bovag. Wie dient de uitstoot van auto's aan te pakken? Q De fabrikanten Q Belangenverenigingen Q De overheid De automobilist S1% 29% 16% 4% O Puk van Meegeren van de landelijke organisatie Milieu Centraal: ,,Het is onmogelijk om bij één par tij de verantwoordelijkheid neer te leggen, het is juist een samenspel. De fabrikant maakt de auto, maar de overheid moet hem voorzien van prikkels om schonere voertuigen te maken. De automobilist kan een zuinige auto kopen. En de belangenbehartigers zijn de aange wezen instanties om uit te leggen waarom een maatre gel goed of nodig is." Bijdehand Handige C5 A Is het aan Citroen ligt moeten we weldra alle maal opnieuw rijlessen volgen. De Franse autoproducent intro duceert een speciale 'By Wire'-versie van de C5 waarin geen pedaal te vinden is. Je geeft gas met je duimen en remt met je wijsvingers. Het LJKS^Q fjffclp. stuur doet door het ontbreken Slechts een voetsteun. van een boven- en onderrand sterk denken aan èen stuurknuppel uit een vliegtuig. Er zitten knoppen op voor verlichting, ruitenwissers en claxon. De Fransen menen dat het risico van verwondin gen bij botsingen zo afneemt, en ook zou via het stuur sneller gereageerd kunnen worden. Suzuki Swift 1.3 GLS Bagageruimte: 213/562 I Uitrusting: twee airbags, vijf driepuntsgordels, abs met remdrukverdeler, elektrische stuurbekrachtiging, driejaar garantie Motor: 1.3 liter/92 pk 16-kleps benzinemotor; koppel 116 Nm bij 4200 toeren. Lxbxh: 3,70 x 1,69 x 1,50 m Gewicht: 945 kg Draaicirkel: 9,4 m Aanhanger geremd: 1.000 kg Verbruik: 1:13 Prijzen: 1.3 GLS 12.199 euro 1.3 GA 10.999 1.5 v.a. 12.799 Conclusie: De Suzuki Swift is een auto die zowel jong als oud aanspreekt. Het interieur valt wat tegen, de rij-eigenschappen beslist niet. Een toppertje. Aansprekend model Rij-eigenschappen Scherpe prijs Tegen Somber interieur Kleine kofferbak Cijfer: a.S: Q Feiten De Swift is bedacht in Japan, wordt gebouwd in Hongarije en is ontwikkeld naar Europese maatstaven. Suzuki stond vorig jaar op een vijftiende plek op de Nederlandse ranglijst. De importeur in Vianen wil naar een tiende plaats en daar moet de Swift aan meehelpen. Sinds eind maart zijn 1.116 verkochte Swifts geregistreerd. Een GTI en een cabriolet komen in 2006 'Left! Left,you idiot!' Elke motorrijder zou wel ogen in zijn rug wil len. Met de nieuwe periscoophelm van Reevu komt het aardig in de buurt. Onze praktijk test wijst uit dat de helm de moeite waard is, maar spiegels blijven onontbeerlijk. Door Rob van Ginneken Befaamde goochelaars als Siegf ried Roy of David Copperfield zullen de Reevu helm beslist met aandacht bekijken. Ze ma ken op onnavolgbare wijze ge bruik van spiegels om hun trulc- endoos open te trekken, en in de MSX-1 helm gebeurt net zo iets. Alleen verdwijnen objec ten niet, maar worden die juist zichtbaar gemaakt. Zelfs vlak achter je. Dat is handig, want in de meeste motorspiegels zit je voornamelijk tegen je eigen el lebogen aan te kijken. Het principe is verbluffend een voudig. Boven in de helm zit een soort periscoopsysteem. Net boven ooghoogte vind je binnenin een klein kijkvenster tje dat via de bijbehorende ach- teruitkijkopening voor een enigszins vertekend, maar toch redelijk helder zicht zorgt. Je bepaalt de kijkrichting zelf met hoofdbewegingen. Spiegelverkeerd Klinkt simpel, maar het ge bruik is duidelijk wennen. Bij een motorrijder zit de klassieke beweging er zo ingebakken - links en rechts in de spiegels ldjken en voor de zekerheid ook nog even hoofd omdraaien - dat het duizenden kilometers duurt voor je de Reevu zonder nadenken gebruikt. Vooral om dat je het hoofd spiegelverkeerd de andere kant op moet draaien. Naar rechts om links achter te ldjken bijvoorbeeld. Is de Reevu een aanrader? Ja en nee. Bij een goed passende helm biedt hij beslist extra visu ele informatie. Vooral over de auto's die achter je rijden. En juist daar kan de motorrijder die ogen in zijn rug prima ge bruiken, want dat gemis veroor zaakt de meeste ongelukken. Als de helm precies goed zit is De Reevu helm biedt via een spiegel extra zicht naar achte ren. Belangrijk is dat hij dan wel perfect op het hoofd past. even schuin omhoog kijken ge noeg om te voorkomen dat on verwacht een auto naast je schuift wanneer je nét een in haalmanoeuvre wilt inzetten. Het werkt behoorlijk als alles letterlijk past, maar niet of slecht wanneer het inkijkspie- geltje niet exact op de juiste plek zit: net boven de ogen. Al tijd eerst in de praktijk testen dus, want niet iedereen heeft dezelfde hoofdvorm en met een verschuivende helm raakt het spiegelsysteem uit zicht. Reevu levert plakjes voeringma teriaal mee die je op kruinhoog te kunt bevestigen om de draag- hoogte van de helm enigszins op maat te maken. Blauwe lucht Ook de zithouding op de motor is cruciaal. Op een supersport- machine hg je zo plat dat je naar de blauwe lucht kijkt. De Reevu helm is van kevlar, car bon en glasvezel gemaakt. Niet goedkoop natuurlijk: 449 euro. Een slim idee, maar alleen aan te raden als alles perfect past. Dat je stemmen voor je navigatie-systeem kon kie zen was niet nieuw, maar dankzij TomTom wordt het nu pas echt leuk: voortaan kun je niemand minder dan de Britse ko miek John Cleese de weg laten wijzen. Gebruikers van een TomTom Plus-abonnement kunnen Cleese, bekend van onder meer Monty PythonFawlty Towers en A Fish Called Wan dadownloaden. We kun nen ons wel voorstellen hoe dat ongeveer gaat: 'Lef, left, left, you idiot!' Voor 9,95 euro zijn de Plus abonnees verzekerd van een boeiende reis. Info: www, tomtom.com John Cleese in de film 'Priva tes on Parade' Koekjes en Porsches mee In Zandvoort worden op 8, 9 en 10 juli de All Dutch Porsche Days gehouden. Ongeveer 250 Porsches rij den in drie verschillende klassen. Het evenement is elke dag tussen 09.00 en 18.00 uur gratis toegankelijk. Prius wint Adac-test De hybride Toyota Prius is door de Duitse automo bielclub Adac - zusterorganisatie van de ANWB - voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Europa's meest milieuvriendelijke auto. De Prius be haalt de hoogste score voor het terugdringen van zowel de uitstoot van C02 als die van andere stoffen. Info: 0184 670394, v v. reevu.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25