PZC
Auto
Swift, flair in mini-verpakking
Motorrijders krijgen eindelijk ogen in hun rug
OPEL ZOMERCHECK
TEST
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 314460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 1 juli 2005
•0-
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Veilig op weg met de
maak nu uw afspraak op www.autoteam.nl
'fd.llJJJjJjJ
De Suzuki Swift biedt het mini-gevoel tegen een vriendelijke prijs.
Foto's Mare Bolsius
De oude Suzuki Swift was een echte stayer,
dankzij zijn betrouwbaarheid. Maar hij miste
een ding wat zijn opvolger ruimschoots j
maakt: aantrekkingskracht.
Door Joop van der Pol
Wanneer is een
auto mooi?
Als je de on
bedwingbare
aandrang
voelt om er mee weg te rijden,
zei ooit een ontwerper. Meestal
praat je dan over schier onbe
reikbare sportwagens en mul-
ti-modale limo's. Toch zie je
ook in de compacte burger
mansklasse af en toe een bewijs
dat voor 11 tot 15 mille qua de
sign wat beters valt te leveren
dan een alle-
waar-naar-zijn-geld-carrosserie
met treurigheidsgarantie. Wij
noemen als recente voorbeel
den hoe het kan de Citroen C2,
de Fiat Panda en de driedeurs
Mitsubishi Colt.
Potdekseldak
Tussen deze toppertjes heeft
zich een brutale nieuweling ge
drongen: de Suzuki Swift. Een
heel lekker ding. 'n Mini, denk
je meteen als je hem ziet, maar
dan anders. Hij heeft dezelfde
bolle motorkap, het potdeksel
achtige dak, de gecamoufleerde
raamstijlen voor, de brede hoge
schouders, en stevige wielen op
de uiterste hoeken. Hij heeft
flair.
Het ergste wat er mis kan gaan
met zo'n uitnodigend karretje
is dat het rijden een afknapper
wordt. Je denkt: zo'n prachtige,
pure Mini van BMW kost al
gauw 20.000 euro, dan kan de
ze veel goedkopere Suzuki-va
riant alleen maar tegenvallen.
In eerste instantie lijkt dat ook
zo. Voor een prachtig jukebox-in
terieur als in de Mini was in de
Swift duidelijk geen geld. Trek
je het portier open, dan zie je
een modaal, ernstig zwart in
strumentenpaneel uit de Som-
bermans-collectie. Netjes ver
der hoor, maar je verwacht op
de ene of andere manier toch
meer.
De beste remedie tegen deze
lichte teleurstelling is starten
en wegrijden. Ons testexem
plaar was uitgerust met de licht-
ste 1.3-motor. Daarmee komt
de auto goed vooruit, zolang je
maar op tijd schakelt en een
maal in vijf niet te veel trek
kracht verlangt. Plaag je het gas
pedaal een beetje, dan neigt de
motor zelfs naar levendigheid.
Suzuki meldt dat de 1.5-liter
met 26 pk meer het beter doet
in de verkoop dan deze 1.3, en
dat kunnen we geloven. Net als
de mededeling trouwens dat er
sinds eind maart al dik elfhon
derd Swifts op kenteken zijn ge
zet. Vooral naar vijfdeurs ver
sies is vraag, wat niet geldt voor
de dieselmotoren.
Je nek rekken
Op hoge snelheden gedraagt de
Suzuki zich onverminderd pret
tig. Hij stuurt mooi neutraal, de
vering is precies goed. Het Mi
ni-karakter voel je terug in een
straffe demping van staatri-
chels en korte oneffenheden,
maar nerveus is de wagen be
slist niet.
Het ver doorlopende dak maakt
dat je onder een stoplicht je
nek moet rekken om vast te
stellen of het wel rood is. Zit
ruimte is er genoeg - met keu
rig drie hoofdsteunen en drie-
puntsgordels achter in de 1.3
GLS - maar dat geldt niet per se
voor de reisbagage. Die ver
dwijnt mondjesmaat onder een
hoedenplankje dat je omhoog
moet zetten om spullen in te la
den. Dat lijkt handig, maar je
ontdekt in de praktijk dat het
nog overeind staat als je weer
wil wegrijden en in de binnen
spiegel kijkt. We zagen het de
laatste tijd al vaker: wat is er in
eens mis met de vertrouwde
koordjes waaraan zo'n plankje
al jaren meelift bij openen en
sluiten van de klep? Een klep
die bij ons exemplaar overigens
geregeld weigerde te sluiten. Zo
noteerden we nog wat kleinig
heidjes, zoals een achteruit die
zich soms pas na aandrang liet
inleggen, en een scherpe fluit
toon uit de aandrijving bij het
optrekken in z'n één.
Toch, wat blijft hangen na een
week sturen is: dit is een prima
karretje waarin we best nog
even door hadden willen rij
den.
De oude Swift ging 18 jaar mee
en overbrugde als het ware dik
twee autogeneraties. Het zal
moeilijk zijn dat kunstje nog
eens te flikken, maar iets zegt
ons dat Swift straks het Japanse
woord wordt voor 'mini'. De
GTI en een cabriolet die in 2006
verschijnen zullen de Swift be
slist verder helpen aan een
mooie toekomst.
De Peilstok
Om de verkeersdrukte naar Schevenin-
gen te verlichten, wil Den Haag aan de
rand van de stad een transferium aanleggen.
Vanaf de parkeerplaats rijden bussen met
badgasten naar het strand. Is dit het ei van
Columbus of is er een betere oplossing voor
de files richting de kust? Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Fabrieksschoon
schadelijke uitstoot van auto's terug te
dringen, vroegen we vorige week. In ieder
geval niet de automobilist zelf, blijkt uit de
uitslag van de Peilstok. Het gros van de stem
mers ziet vooral een taak voor de autofabri
kanten. Bijna dertig procent legt de verant
woordelijkheid bij belangenverenigingen
zoals ANWB en Bovag.
Wie dient de uitstoot
van auto's aan te pakken?
Q De fabrikanten
Q Belangenverenigingen
Q De overheid
De automobilist
S1%
29%
16%
4%
O Puk van Meegeren van de landelijke organisatie
Milieu Centraal: ,,Het is onmogelijk om bij één par
tij de verantwoordelijkheid neer te leggen, het is juist
een samenspel. De fabrikant maakt de auto, maar de
overheid moet hem voorzien van prikkels om schonere
voertuigen te maken. De automobilist kan een zuinige
auto kopen. En de belangenbehartigers zijn de aange
wezen instanties om uit te leggen waarom een maatre
gel goed of nodig is."
Bijdehand
Handige C5
A Is het aan Citroen ligt
moeten we weldra alle
maal opnieuw rijlessen volgen.
De Franse autoproducent intro
duceert een speciale 'By
Wire'-versie van de C5 waarin
geen pedaal te vinden is. Je
geeft gas met je duimen en
remt met je wijsvingers. Het
LJKS^Q
fjffclp.
stuur doet door het ontbreken Slechts een voetsteun.
van een boven- en onderrand
sterk denken aan èen stuurknuppel uit een vliegtuig. Er
zitten knoppen op voor verlichting, ruitenwissers en
claxon. De Fransen menen dat het risico van verwondin
gen bij botsingen zo afneemt, en ook zou via het stuur
sneller gereageerd kunnen worden.
Suzuki Swift 1.3 GLS
Bagageruimte: 213/562 I
Uitrusting: twee airbags, vijf
driepuntsgordels, abs met
remdrukverdeler, elektrische
stuurbekrachtiging, driejaar
garantie
Motor: 1.3 liter/92 pk 16-kleps
benzinemotor; koppel 116 Nm bij
4200 toeren.
Lxbxh: 3,70 x 1,69 x 1,50 m
Gewicht: 945 kg
Draaicirkel: 9,4 m
Aanhanger geremd: 1.000 kg
Verbruik: 1:13
Prijzen: 1.3 GLS 12.199 euro
1.3 GA 10.999
1.5 v.a. 12.799
Conclusie: De Suzuki Swift is een
auto die zowel jong als oud
aanspreekt. Het interieur valt wat
tegen, de rij-eigenschappen
beslist niet. Een toppertje.
Aansprekend model
Rij-eigenschappen
Scherpe prijs
Tegen Somber interieur
Kleine kofferbak
Cijfer: a.S:
Q
Feiten
De Swift is bedacht in Japan, wordt gebouwd in
Hongarije en is ontwikkeld naar Europese maatstaven.
Suzuki stond vorig jaar op een vijftiende plek op de
Nederlandse ranglijst. De importeur in Vianen wil naar
een tiende plaats en daar moet de Swift aan
meehelpen.
Sinds eind maart zijn 1.116 verkochte Swifts
geregistreerd.
Een GTI en een cabriolet komen in 2006
'Left! Left,you idiot!'
Elke motorrijder zou wel ogen in zijn rug wil
len. Met de nieuwe periscoophelm van Reevu
komt het aardig in de buurt. Onze praktijk
test wijst uit dat de helm de moeite waard is,
maar spiegels blijven onontbeerlijk.
Door Rob van Ginneken
Befaamde goochelaars als Siegf
ried Roy of David Copperfield
zullen de Reevu helm beslist
met aandacht bekijken. Ze ma
ken op onnavolgbare wijze ge
bruik van spiegels om hun trulc-
endoos open te trekken, en in
de MSX-1 helm gebeurt net zo
iets. Alleen verdwijnen objec
ten niet, maar worden die juist
zichtbaar gemaakt. Zelfs vlak
achter je. Dat is handig, want in
de meeste motorspiegels zit je
voornamelijk tegen je eigen el
lebogen aan te kijken.
Het principe is verbluffend een
voudig. Boven in de helm zit
een soort periscoopsysteem.
Net boven ooghoogte vind je
binnenin een klein kijkvenster
tje dat via de bijbehorende ach-
teruitkijkopening voor een
enigszins vertekend, maar toch
redelijk helder zicht zorgt. Je
bepaalt de kijkrichting zelf met
hoofdbewegingen.
Spiegelverkeerd
Klinkt simpel, maar het ge
bruik is duidelijk wennen. Bij
een motorrijder zit de klassieke
beweging er zo ingebakken -
links en rechts in de spiegels
ldjken en voor de zekerheid
ook nog even hoofd omdraaien
- dat het duizenden kilometers
duurt voor je de Reevu zonder
nadenken gebruikt. Vooral om
dat je het hoofd spiegelverkeerd
de andere kant op moet
draaien. Naar rechts om links
achter te ldjken bijvoorbeeld.
Is de Reevu een aanrader? Ja en
nee. Bij een goed passende
helm biedt hij beslist extra visu
ele informatie. Vooral over de
auto's die achter je rijden. En
juist daar kan de motorrijder
die ogen in zijn rug prima ge
bruiken, want dat gemis veroor
zaakt de meeste ongelukken.
Als de helm precies goed zit is
De Reevu helm biedt via een
spiegel extra zicht naar achte
ren. Belangrijk is dat hij dan wel
perfect op het hoofd past.
even schuin omhoog kijken ge
noeg om te voorkomen dat on
verwacht een auto naast je
schuift wanneer je nét een in
haalmanoeuvre wilt inzetten.
Het werkt behoorlijk als alles
letterlijk past, maar niet of
slecht wanneer het inkijkspie-
geltje niet exact op de juiste
plek zit: net boven de ogen. Al
tijd eerst in de praktijk testen
dus, want niet iedereen heeft
dezelfde hoofdvorm en met een
verschuivende helm raakt het
spiegelsysteem uit zicht.
Reevu levert plakjes voeringma
teriaal mee die je op kruinhoog
te kunt bevestigen om de draag-
hoogte van de helm enigszins
op maat te maken.
Blauwe lucht
Ook de zithouding op de motor
is cruciaal. Op een supersport-
machine hg je zo plat dat je
naar de blauwe lucht kijkt. De
Reevu helm is van kevlar, car
bon en glasvezel gemaakt. Niet
goedkoop natuurlijk: 449 euro.
Een slim idee, maar alleen aan
te raden als alles perfect past.
Dat je stemmen voor je navigatie-systeem kon kie
zen was niet nieuw, maar dankzij TomTom wordt
het nu pas echt leuk:
voortaan kun je niemand
minder dan de Britse ko
miek John Cleese de weg
laten wijzen. Gebruikers
van een TomTom
Plus-abonnement kunnen
Cleese, bekend van onder
meer Monty PythonFawlty
Towers en A Fish Called Wan
dadownloaden. We kun
nen ons wel voorstellen
hoe dat ongeveer gaat:
'Lef, left, left, you idiot!' Voor
9,95 euro zijn de Plus
abonnees verzekerd van
een boeiende reis.
Info: www, tomtom.com
John Cleese in de film 'Priva
tes on Parade'
Koekjes en Porsches mee
In Zandvoort worden op 8, 9 en 10 juli de All Dutch
Porsche Days gehouden. Ongeveer 250 Porsches rij
den in drie verschillende klassen. Het evenement is elke
dag tussen 09.00 en 18.00 uur gratis toegankelijk.
Prius wint Adac-test
De hybride Toyota Prius is door de Duitse automo
bielclub Adac - zusterorganisatie van de ANWB -
voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot
Europa's meest milieuvriendelijke auto. De Prius be
haalt de hoogste score voor het terugdringen van zowel
de uitstoot van C02 als die van andere stoffen.
Info: 0184 670394, v
v. reevu.nl