Het ouwe wijf mot plat! Het is beangstigend om daar alleen te zijn Cuba heeft meer te bieden dan Buena Vista Jan Akkerman, wondergitarist 29 woensdag 29 juni 2005 Hij was de oprichter, orkest leider en initiator' van de Buena Vista Social Club. Maar hij heeft ook een modernere Cu baanse band op de been met jon ge muzikanten: Afro Cuban All Stars. Er is net een cd - Step For ward - verschenenen: hij staat op het North Sea Jazz Festival. „Jonge muzikanten moeten een kans hebben. Die Buena Vi sta-mannen als Ibrahim Ferrer, Compay Secundo en Pio Leiva zijn ook ooit 25 jaar oud ge weest." Als de foto is genomen, de si gaar brandt en er een espresso voor zijn neus staat, vertelt Juan de Marcos Gonzalez Carde- naz, zoals hij voluit heet, met passie over de Buena Vista So cial Club, en over Step For ward, de nieuwe cd van de Afro Cuban All Stars op zijn eigen nieuwe label. Het idee erachter Juan de Marcos is hetzelfde als bij zijn andere platen. De overwaardering van Amerikaanse muziek was hem heel lang een doorn in het oog. Hij had zich ten doel gesteld de Cubaanse muziek terug te zet ten op de kaart. Hij deed dat in eerste instantie door de oprichting van de Bue na Vista Social Club, waarin de oude Cubaanse helden van vroe ger bij elkaar waren gebracht om traditionele Cubaanse mu ziek te spelen. En daarnaast be dacht hij de Afro Cuban All Stars waarin de nieuwe Cubaan se generatie zich mengt met de oudere. En we weten inmiddels hoe po pulair de Buena Vista Social Club is geworden. „Miljoenen exemplaren van verkocht", zegt hij grijnzend. Misverstand En wij maar denken dat de 'Bue- no Vista' een project was van Ry Cooder. Dat misverstand wil hij wel even uit de wereld helpen. „Plet was mijn project, mijn mu ziek, ik heb de muzikanten bij el kaar gezocht, ik heb de arrange menten gemaakt en ik was de or kestleider. Ry Cooder was door de platenmaatschappij gecon tracteerd om mee te doen, sa men met een stel Afrikaanse mu zikanten. Maar die Afrikanen zijn vanwe ge visumproblemen nooit geko men. In de film van Wim Wen- ders over de Buena Vista Social Club lijkt de rol van Ry Cooder veel groter. Maar laat ik er dit over zeggen: die film was fictie. Wim Wenders is een goede vriend van Ry Cooder. Daarom heeft hij de film zo gemaakt dat het lijkt alsof het allemaal al leen maar ideeën van Cooder zijn." „Het is niet zo gemakkelijk om een stel oude mannen bij elkaar te zetten. Ik heb er heel veel ge sprekken voor moeten voeren. Niet met de mannen zelf, nee, platenmaatschappijen zagen er weinig heil in. Niemand wilde het risico nemen van een plaat met tachtig-jarigen. Ruben Gon zalez was de jongste, hij was 77 jaar toen we opnamen. Maar ik heb ervoor gestreden dat die plaat er kwam. Als een homma ge aan traditionele Cubaanse muziek, aan de helden van vroe ger. Mijn vader was zanger in het orkest van Arsenio Rodri- quez, een van de populairste Cu baanse orkesten in de jaren veer tig en vijftig. Al die beroemde muzikanten kende ik al van kinds af aan. Ze kwamen bij ons over de vloer: Pio Leiva, Ibra him Ferrer, Compay Secundo waren huisvrienden, collega's van mijn vader. En de gedachte achter de Buena Vista Social Club was een hommage aan mijn vader, die in 1990 is gestor ven." Diversiteit Dat 'Buena Vista' zo groot is ge worden, verbaast hem niets. Maar echt toekomst heeft zo'n band met oude baasjes natuur lijk niet, dat besefte hij wel toen hij eraan begon. En inmiddels zijn er al vier van de originele bezetting overle den. De Afro Cuban All Stars heeft hij opgericht om te laten horen dat Cuba veel meer te bie den heeft dan Buena Vista en daarom is hij nu ook een nieuw eigen label begonnen. „Ik wil de diversiteit van Cu baanse muziek laten horen. En dat moet je natuurlijk doen met jonge muzikanten. Oog voor de helden van vroeger is goed, maar je moet niet vergeten dat Pio Leiva, Ibrahim Ferrer, Com pay Secundo en Ruban Gonza lez ook 25 jaar oud zijn ge weest." In Cuba is Juan de Marcos door zijn Buena Vista-project een soort van nationale held. Eentje met bijbehorende faciliteiten. Normaal moet elke inwoner van Cuba voor elke buitenlandse reis een visum aanvragen. De Marcos niet. Hij krijgt elk jaar een visum waarmee hij onbeperkt zijn ge boorteland in en uit kan vlie gen. ..Ik heb een huis in Mexico en een in Londen. Maar ik heb ook een woning in Cuba. Dat blijft mijn belangrijkste adres. Want de platen blijf ik in Cuba opne men. De instelling is er anders, de muzikanten zijn anders. De muziek die ik wil maken, kun je alleen maar in Cuba opnemen." Ton Ouwehand .luan de Marcos de Afro Cuban All Stars, North Sea Jazz Festival, Sta- tenhal, 10 juli (16.30 uur). Juan de Marcos zwart-wit. Grofgebekt. De taal van de steiger, maar gouden han den. En een heel klein hart je. Want de dochters Laurie (10) en Anne (11) zijn 'de kroon op mijn werk'. En dat meent hij nog ook. Hij speelde met de groten der aarde. Van B.B. King tot Paco de Lucia. Maar die grote namen willen ook allemaal mét Akker man spelen. Zelfs de onaantast bare flamencogrootmeester Pa- co de Lucia keek even benieuwd op na een virtuoze solo van Jan. Smid Hij had op vijfjarige leeftijd al een gitaar in handen. Kocht zijn eerste jankijzer op het Waterloo- plein en leerde de eerste akkoor den van een smid op de stoep voor zijn huis op de Raam gracht. Rijzende gitaarster met Brainbox en Focus. Belandde daarna in een experimenteersta dium. Zoop als een tempelier en reed zich bijna dood. Dikke down na de ups. „Ik heb de dop op de fles gedaan omdat er te veel geesten uitkwamen." De Volendamse Marian hielp hem er weer bovenop. „Door haar ben ik weer gitaar gaan spelen. Echt spelen. Niet dat ge- klooi. Ik speel nu alweer jaren vanuit het plezier om te spelen." Jan Akkerman woont in Volen- dam, leeft en doet als een Volen- dammer, maar praat de taal van de stad. „Laatst mijn dochter aan de telefoon toen ik in Enge land zat. Plat Volendams. Man, ik verstond er geen moer van." Grote mond. Weer zwart-wit. Maar zijn dochters zijn zijn al les. Zorgen voor de kleur in het leven. Voor K3 op de radio als ze naar Frankrijk rijden, met Jantje Smit als toetje. En ze heb ben wat van pa geërfd. Laurie speelt op haar gitaar al licks van Jan. „En Anne is helemaal strontmuzikaal. Die hoorde de 'Mondscheinsonate' van Beetho ven op een gameboy. Haalde een boek met klassiek voor kindei'en zijn. Dat is mijn kracht. Ik houd van de schoonheid van de zwar te muziek die er door de witten is uitgekloot. De Spaanse pas sie. Maar er moet ook structuur en vorm in worden gegoten. Zo, dat klinkt wel mooi hè." Vette lach. Jan Akkerman speelde op 'het' festival van Montreux, in Sint-Petersburg om de basis te leggen voor een soort North Sea uit de bibliotheek en na een week speelde ze het... Mijn bek viel open." Maar niet onder de indruk van een Gouden Harp. „Ik ga daar echt niet beter of slechter van spelen. Ik zie zo'n onderschei ding ook als een waardering voor de fans van mijn gitaar spel. Dit is niet de kroon op mijn werk. Dat zijn mijn doch ters. Klinkt heel boerenlullig, maar zo is het wel." Django Reinhardt is zijn grote inspirator. Maar ook flamenco, klassiek en jazz. „Ik leg verban den tussen jazz, klassiek en rock-'n-roll die er niet lijken te Festival in Rusland, op het St.-Joseph international guitar festival in Missouri en binnen kort weer op internationale gi taarfestivals in Spanje en Enge land en weer Sint-Petersburg. Solo. Hij kan wereldwijd spe len. Gitaarfans genoeg. Maar heeft het niet op middel- maatfabrieken van grote mu- ziekbureaus. „En daarom blijf ik kleine zelf standige. Dan is het soms moei lijk om boekingskantoren te vin den in het buitenland. Maar ik moet niet klagen. Gewoon lek ker spelen en de kinderen groot zien worden. Bovendien, ik heb ook geen zin meer om twintig uur in het vliegtuig te zitten. Straks doe ik weer een theater tournee met 'Fromage a trois'. Echt waar. Drie kaaskoppen. Fromage a quatre klinkt niet, maai- we zijn met z'n vieren. Heerlijk, mijn eigen band. Dat vind ik eigenlijk het lekkerste spelen." Spieren kneden Zenuwachtig voor een optre den? Nee nooit. Maar voor het optreden moet Marian wel een tijdje in zijn linkerarm knijpen. Spieren kneden. En hij kan uren voor een optreden met de gitaar op schpot zitten. Lick na lick. En tussendoor niet weggaan om te eten, zoals andere artiesten. „Voor een optreden moet ik vooral voeling houden met mijn instrument. En in de zaal is het een zaak tussen mij en het pu bliek. Het publiek en de muze zijn vrouwen. En die moeten ge woon plat!" Gitaar spelen. Iedere dag gitaar spelen. Voeling met het instru ment. Helemaal voor zichzelf rond middernacht. Fles wijn op tafel, gitaar op schoot en dan de vingers het werk laten doen. „Speel ik opeens klassieke stuk ken van vroeger. Hé, dat dat er nog in zat. Rolt er zomaar het ene na het andere thema uit mijn gitaar." Rien Floris Jan Akkerman, North Sea Jazz Festi val, Paul Acket Paviljoen, 9 juli, (20.30 uur) foto Ella Tilgenkamp/GPD s hij de beste gitarist van Nederland? Vast wel. Want wie heeft er wereld- prijzen van Melody Maker (af zichtelijk stuk plexiglas) en een Gouden Harp (echt goud!) van Conamus in het dressoir staan? Jan Akker man wel. Speelt van Barcelo na tot Sint-Petersburg. En volgende week op het North Sea Jazz festival. Het dak er af, want de gitarist belooft die jazzfreaks wat rock-'n-roll te leren. „Geen gepiel of gefrutsel. Het ouwe wijf mot plat!" 30™EDITION THE HAGUE Jan Akkerman. Wondergita rist die in 1973 werd verko zen tot 'beste gitarist ter we reld'. Speelde de sterren van de hemel met de Cellar rockers, Hunters, Brainbox en Focus. Schrijf niet alles op wat Jan zegt. Want dat komt niet door de censuur. Jan denkt Jan Akkerman: „Ik heb de dop op de fles gedaan omdat er te veel geesten uitkwamen." (Ta twintig jaar is Keith Jarrett voor het N eerst weer terug met zijn trio voor een eciaal concert voor het dertigste North ia Jazz Festival. Maar vraag de Horowitz ffl de jazz niet hoe hij het vindt om terug zijn. Goed, hij wil dan voor die ene keer el een interview, maar dan wel serieuze lagen svp. De Maestro wil, net als aan de iano, vooral het diepe in. fith Jarrett is een fenomeen in de jazz. at zijn trio kan hij op een ongeëvenaarde anier de standards van de jazz spelen. Al an aan de piano heeft hij marathonlange 'oconcerten opgenomen, zoals het legen- irische Köln-concert, dat tot de meest ver- «hte jazzplaten ooit behoort. Daar is hij i goeroe, in extatische vervoering achter vleugel. Ineengedoken boven de toetsen, as staand boven zijn kruk, bijna orgas- f ch meekreunend met zijn muziek. Trett geldt als een lastig mens. Een Neder- i "dse journalist stelde hem per telefoon agen die hem niet bevielen en Jarrett leg- rie haak er gewoon op. Werd er teveel ge est in de zaal dan legde Jarrett de boel at: 'En nu met z'n allen even uithoesten.' terviews geeft hij zelden. Maar okay, 'or dit speciale North Sea Jazz-concert aakt hij een uitzondering. Maar zijn ma- ager heeft wel laten weten dat de onder- ager de carrière van Jarrett goed hoorde Keith Jarrett, de Horowitz van de jazz foto Ken Franckling/GPD te kennen evenals diens laatste dubbel-so- lo-cd, Radiance. Tijd voor een reis naar de oude boerderij waar hij in New Jersey woont is er niet meer als de Maestro toezegt, dus dan maar een telefoongesprek. Het worden vijftig mi nuten praten die veel minder beladen zijn dan je tevoren zou denken. Met hier en daar zelfs een lachje. En met dezelfde bijna-zelfspot die hij ooit in 1993 in het Am sterdamse Concertgebouw tentoonspreidde toen er na de pauze opeens een hoest uit de zaal klonk. Jarrett had net zijn handen bo ven het klavier. De zaal bevroor hoorbaar. Jarrett keek op en zei met een kleine glim lach: 'Ah, you know my reputation.' Waar op de zaal met een bevrijdende lach reageer de als een schoolklas die geen straf van de meester heeft gekregen. De pianist in vrijheid achter de vleugel, als een soort mystieke ontvanger. Geen plan, geen program, geen akkoordenschema's, geen vast tonaal centrum. „Het heeft alle maal te maken met de dag van de week, de condities om je heen, het hotel, je voedsel, het weer. Hoe je dat allemaal ondergaat is een deel van jouw voorbereidingen om vrij te zijn vóór een concert",' zegt Jarrett. „Maar het is bijna onmogelijk om te be schrijven. Sommige dingen kun je controle ren, andere niet. Ik probeer voor een optre den uit de gevarenzone te blijven." „Zo'n concert is een gevaar op zichzelf. En ja natuurlijk is er angst, ja, dat is het goede woord. Het is beangstigend, daar alleen. En eenzaam. Soms zou je willen dat er daar ie mand bij je was. Als ik studenten had en die zouden willen doen wat ik doe, dan zou ik zeggen: 'Bereid je erop voor dat je de he le tijd bang bent'." Zijn vrouw Rose Anne waarschuwde hem toen hij na de periode waarin hij leed aan het chronisch vermoeidheidssyndroom weer begon. ;,Het vraagt enorm veel ener gie, bijna onmogelijk op je 59ste. Maar dat was het eigenlijk al op mijn dertigste. Elke keer als je eraan begint moet je naïef zijn. Onbevreesd en naïef tegelijk." Ooit zei hij tegen een verslaggever van Der Spiegel dat ze die opnames van dal legenda- Keith Jarrett rische Köln concert beter konden vernieti gen. Zat alleen maar in de weg. Jarrett be aamt het nog steeds. „Het is net als iets dat je dertig jaar geleden gezegd hebt. Je moet wel oerstom zijn, nooit je kamer uit ge weest, nooit iets geleerd hebben, wil je het na dertig jaar nog met jezelf eens zou zijn. Dat bedoelde ik. Mijn cd Radiance is wat dat betreft een manifest. Ik denk niet dat die muziek tijdgebonden is, zal verdwijnen. Ik wilde dat gevoel over mijn opnames niet meer hebben. Toen ik ze ben gaan terugluis teren, wist ik niet meer wat er op stond. En ik had ook geen favoriet stuk.. Want als ik dat nü had gehad, zou het over twintig jaar onwaar zijn. Ik geloof dat dit anders is dan ik ooit met mijn werk heb meegemaakt." Soundcheck In Den Haag speelt Keith Jarrett samen met bassist Gary Peacock en drummer Jack de Johnette. Jarrett: „We weten nooit wat we gaan spelen. In het algemeen spelen we jazz-standards. Maar het hangt af van de soundcheck, van de akoestiek van een zaal. 'Inside Out' in Londen werd een vrije spi raal van klank omdat het geluid in die hal te slecht was om iets te spelen dat heel pre cies was en ook zo gehoord moest worden. In het vliegtuig ga ik wel eens naar Jack toe en zeg wat ik denk dat er in een concert gaat gebeuren. Maar als het idee op het to neel bij de soundcheck niet werkt, dan ra ken we het niet meer aan." Zijn trio is al sinds begin jaren tachtig sa men en het wordt steeds beter, vindt Jar rett. „Het is nu elke keer als een soort reünie. We spelen niet het hele jaar samen, alleen in de grote zomertoumees. Dus alles blijft fris. Er zijn maar een handjevol nummers die je als trio altijd wilt blijven spelen. Om dat ze steeds anders kunnen zijn. Gary Pea cock was verbaasd toen hij hoorde dat ik al le teksten van die standardnummers ken. Daardoor heb je een concept, begrijp je wat de sleutelzinnen zijn, waar iemand zijn lief de kwijt raakt, waar de ontknoping zit. Die standards zijn het prisma waardoor je ons kunt ervaren. Daarom spelen we die oude bekenden nog steeds. De wereld is zo gek geworden dat je geen platencontract meer krijgt als je geen eigen nummer schrijft. En hoeveel mensen schrijven werk dat de moei te waard is?" Eén zo'n cd met standards neemt een specia le plaats in binnen Jarretts werk, The melo dy at night with you. Alleen aan de piano klinkt hij verbazend simpel en breekbaar. Jarrett: „Ik had toen dat 'chronic fatigue syndrome'. Ik kon de deur niet uit en het was Kerstmis. Ik had geen cadeautje voor mijn vrouw. Dus ik heb het toen alleen in mijn studio thuis opgenomen. Elke keer een stukje, want meer kun je dan niet opbren gen. En het daarna ingepakt als een kerstca deautje." Bert Jansma Keith Jarrett, Gary Peacock, Jack de Johnette Special 30th anniversary concert. North. Sea Jazz Festival, PW A-zaal, 6 juli (20.00 uur).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 29