zc )e Vleeshal omt tot bloei n Antwerpen Muhka toont Middelburgse collectie A K< ""•yW itie bijlagen: 0113-315680 pzc.nl :redactie@pzc.nl lus 314460 AA Goes tentie-exploitatie: j-en Midden-Zeeland: 0113-315520; ^-Vlaanderen: 0114-372770; iaal: 020-4562500. nsdag 29 juni 2005 De Kameleon blijft lekker oubollig 31 je Killaars stelt haar werk 'Nonstop (Amsterdam)' op. e collectie van De Vleeshal in Middel burg is langdurig uit logeren. De complete ver zameling is in bruikleen gege ven aan het Museum van He dendaagse Kunst in Antwer pen. Dat zij daar in goede handen is, bewijzen twee ge lijktijdige exposities in het museum, die voornamelijk be staan uit wat in Middelburg bijeen is gebracht. „Als je een pleegkind hebt, dan behandel je dat als je eigen kind." In het moderne, strak vormge geven museum verrijst ineens een bergwand. De bezoeker wordt een wandelaar en moet, voorzien van een lantaarn, een onheilspellend pad op. De weg is steil en leidt naar het onbeken de. Na het hoogste punt trekt het pad de manmoedige nieuws gierige steeds dieper de duister nis in. Aan gene zijde hangen si nistere tekeningen die zich in het zwakke schijnsel van de lan taarn maar langzaam laten ont dekken. Voor de vaste bezoeker van De Vleeshal is het werk, 'Maps and Composite Actions' van de Ame rikaanse kunstenaar Cameron Jamie, geen onbekende. In het najaar van 2003 was het ook te zien in Middelburg. Nu heeft het onderdak gevonden in Ant werpen, in een museale omge ving die totaal anders is dan de monumentale, gotische kunst hal aan de Markt in Middel burg. Het weerzien is, ontegen zeggelijk, aangenaam. De Vleeshal en het Museum van Hedendaagse Kunst (Muhka) hebben elkaar gevonden. Het is een samenwerking die behalve noodzakelijk ook zeer gewenst is. Nadat begin jaren negentig in Middelburg plannen ontston den voor een museum voor he dendaagse kunst heeft de Stich ting Beeldende Kunst Middel burg, toen nog onder leiding van Lex ter Braak, een interna tionaal aankoopbeleid opgezet in samenhang met de tentoon stellingen in De Vleeshal. Vanaf 1994 is een groot aantal werken aangekocht. Die koers is in 2000 bij het aantreden van de huidige directeur, Rutger Wolfson, voortgezet. Inmiddels bevat de collectie, on danks het bescheiden aankoop budget van ongeveer 10.000 eu ro per jaar, zo'n tweehonderd stukken van veelal grote waar de. Het museum, dat 13/IX werd genoemd, is er echter nooit gekomen, zodat ook nau welijks iets kan worden getoond van de verzameling. Bovendien beschikte de stichting niet over een geschikte depotruimte, waardoor de werken werden aangetast door schimmelinfec tie. Het Muhka keert zich sinds en kele jaren tegen hét traditionele beleid waarbij musea hun top stukken tonen en de rest in don kere depots verborgen houden. Het Antwerpse museum wil kunstwerken juist toegankelijk maken, in een goede context zet ten, zo breed mogelijk tonen en een helder aankoopbeleid ont wikkelen. „Kunstwerken zijn geen postzegels", zegt directeur Bart de Baere, om maar aan te geven dat collecties geen sta tisch geheel zouden moeten zijn. Het zijn verzamelingen die door een veelheid aan factoren en toe valligheden zijn ontstaan en ge groeid en daarom past het daar ook actief mee om te gaan, door bijvoorbeeld te kijken hoe en waar werken het beste op hun plaats zijn. Meerwaarde Collectieherschikking en collec tiemobiliteit, heet dat in mu- seumland. „Iedereen heeft daar de mond vol, maar er gebeurt uiteindelijk niets", zegt Wolfson. „Het is wel enorm on derwerp van gesprek geweest, maar altijd op een ongezonde manier, omdat er niet werd geke ken naar de meerwaarde voor de kunst", vult Dë Baere aan. „Wat wij doen is totaal anders. Wij werken vanuit een verwante visie, zijn twee avant-gardeplek- ken van ontwikkeling, van expe riment. We denken allebei van uit een maatschappelijke verant woordelijkheid." De complete Middelburgse col lectie is nu, in eerste instantie voor een periode van vijf jaar. in bruikleen gegeven aan het Muh ka, dat de garantie heeft gege ven dat het zich 'als een goed huisvader' erover ontfermt. „Een collectie die geen plaats had, krijgt hier een nieuwe toe komst", zegt De Baere. „Middel burg blijft op deze manier een patrimonium opbouwen zonder dat zij beheerskosten heeft. Voor ons is het ook een uit komst, omdat onze collectie er door wordt versterkt." Het Antwerpse museum is on- 'Moveable Observation Post High View Point' van Paul Perry en Jouke Kleerebezem. foto clinckx te giraffen, met camera's in plaats van ogen. Het beeld, op dit moment een tekst op een pi laar, is te zien op twee scher men. De positie van de giraffen - in De Vleeshal keken ze twaalf jaar geleden in dezelfde richting - maar ook hun 'blik' kan steeds veranderen. „Het is daardoor echt een ensemble en geen ob ject, geen installatie, geen per formance", zegt De Baere. Een mooi voorbeeld is ook 'Non stop (Amsterdam)' van Fransje Killaars, een kleurrijke opeen stapeling van bankjes die zijn voorzien van dekens en kussens, waardoor het geheel doet den ken aan een treincouchette. Het werk bestaat echter uit twee de len, afkomstig uit verschillende collecties: 'Nonstop (Innsbruck)' van De Vleeshal en 'Nonstop (Parijs)' van het Stedelijk Mu seum in Schiedam. Het ensem ble is het resultaat van de sa menvoeging van de twee. Een paar meter verderop is de intri gerende videoprojectie 'Gross- mut begatte mich' van de Zwit serse Pipilotti Rist te zien, bege leid door een curieuze versie van Chris Isaaks 'Wicked Ga me'. De Middelburgse werken ko men in de enorme, witte zalen van de vroegere graansilo opval lend goed tot hun recht, ervaart ook Wolfson. „Het is ook voor mij echt bijzonder om hier alles in één keer samen te zien." Het museum heeft veel aandacht be steed aan de wisselwerking tus sen de diverse bijdragen en dat is goed te merken. De Baere: „Als je een pleegkind hebt, dan behandel je dat als je eigen kind." De expositie toont ook ensembles van Suchan Kinoshi- ta, Aernout Mik, Eran Schaerf, Nedko Solakov, Jimmie Dur ham, Róza El-Hassan en Mona Hatoum. De enige niet-Middelburgse in breng is van de in Antwerpen ge boren Francis Alys, die in 2002 vijfhonderd vrijwilligers met schoppen een enorme zandduin in de sloppenwijken van Lima tien centimeter liet verplaatsen. Of dat echt is gelukt, is van on dergeschikt belang. 'When Faith Moves Mountains', als ge loof bergen verzet, heet zijn werk niet voor niets. De exposi tie toont beelden van het project en een rijke hoeveelheid docu mentatie. Zomer Op de eerste verdieping is een tweede tentoonstelling te zien, De zomer van Middelburg, met werk uit zowel De Vleeshal- als de Muhka-collectie, dat opmer kelijk nauw bij elkaar aansluit. Het Zeeuwse aandeel omvat werk van Antistrot, Martin Ar nold, Marinus Boezem, Piet Die- leman, Jimmie Durham, Terry Fox, Douglas Gordon, Noel Har ding, Annemie Van Kerckho- ven, Job Koelewijn, Rita McBri- de, Paul McCarthy Mike Kel- ley, Geert Mul, Liza May Post, Ana Maria Tavares, Koen Theys, Joëlle Tuerlinckx, Ian Wallace, Marijke van Warmer- dam, William Verstraeten en Ro bert Zandvliet. Het samenwerkingsverband met Antwerpen wordt deze zomer ook zichtbaar gemaakt in Mid delburg, waar in De Vleeshal en de bijbehorende Kabinetten een selectie uit de collectie van het Muhka is te zien. De Vleeshal zelf is helemaal gewijd aan het werk 'Uffizi Porte' (2003) van Michelangelo Pistoletto en het kunstenaarscollectief c a 1 c uit Sevilla. Pistoletto is de oprichter van Cittadellarte, met onder meer een internationaal onderzoeks laboratorium dat kunst met maatschappelijke thema's pro beert te verbinden. Dat gebeurt in allerlei 'cellen' (kantoren), die samen een organisch geheel vormen. De cellenstructuur is in De Vleeshal door het collectief c a 1 c verbeeld in een open, hou ten constructie waarbij je van de ene naar de andere ruimte kunt wandelen. Pistoletto geeft op een video uitleg. De Kabinetten bieden foto's van Dirk Braeckman, aquarellen van Mariene Dumas, een ma quette van John Körmeling, een weergave van een project van Gordon Matta-Clark, video kunst van Bruce Nauman, een schilderij van Luc Tuymans en Cady Nolands geladen visie op Lee Harvey Oswald, de vermoe delijke moordenaar van John F. Kennedy. Rolf Bosboom Exposities: 'Ensemble!' (t/m 28 au gustus) en 'Collectiepresentatie XI. De zomer van Middelburg' (t/m 15 augustus) in Museum van Heden daagse Kunst, Leuvenstraat 32, Ant werpen. Geopend10.00-17.00 uur. Op maandag gesloten. 'Een Selectie', t/m 11 september in De Vleeshal (Markt 1) en De Kabinet ten van De Vleeshal (Zusterstraat 7) in Middelburg. Geopend: 13.00-17.00 uur. Op maandag gesloten. Juan Esteban Sandoval en Tomi Scheiderbauer spreken vrijdag 1 juli tijdens een discussiebijeenkomst in De Vleeshal over hun bijdragen aan Cittadellarte en hun artistieke metho dologie. Aanvang: 20.00 uur. middellijk begonnen met het on derhouden, beschrijven en ont sluiten van de Middelburgse in breng. „Daar zit de expertise om met het werk aan de slag te gaan", aldus Wolfson. „Bij ons ging het allemaal het depot in, omdat we eigenlijk alleen bezig zijn met het organiseren van ten toonstellingen. Het is buitenge woon prettig om te merken dat er nu weer echt aandacht aan het materiaal wordt besteed." De samenwerking met Middel burg betekent voor het Muhka ook dat het zich nadrukkelijker dan voorheen richt op Zeeland. De Baere: „Daar willen we actie ver mee omgaan. Het is ons stre ven dat iemand die vanuit Zee land naar Antwerpen komt, hier altijd iets te zien krijgt wat uit Middelburg komt." Ensemble Dat het geen loze belofte is, blijkt direct op de zomertentoon- stelling. Het museum zet die de laatste jaren telkens in het te ken van een kunstvorm die min der bekend is. In 2003 was dat de multipel, vorig jaar het kun stenaarsboek en deze keer het ensemble: een werk dat uit ver schillende elementen bestaat, die steeds op een andere manier kunnen worden gepresenteerd. Het is daarmee een dynamische kunstvorm, terwijl bijvoorbeeld een installatie statisch blijft. De complete benedenverdieping is gewijd aan de expositie waar van de titel, Ensemble!, even zeer verwijst naar de samenwer king met De Vleeshal. Elf van de twaalf werken komen uit de Middelburgse collectie, zoals 'Moveable Observation Post High View Point' van Paul Per ry en Jouke Kleerebezem. Het werk bestaat uit twee levensgro- Nedko Solakov schrijft tekst voor zijn ensemble 'This is me, too... 'Self portrait (Kissing with scopola mine)', werk van Douglas Gordon. Tekening van Cameron Jamie. Toegang tot 'Maps and Composite Actions' van Came- foto clinckx ron Jamie. foto clinckx 'U H III/.,, ClAi I/OitC, "Jjmil /fu OfJ WAN t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25