Holloway-mysterie groeit met dag Tweedehands busje bijna onverkoopbaar PZC HSBiaI cTtroen suzufci PZC Topmanagers voegen niets toe Aruba, het gelukkigste eiland ter wereld, in ban van een verdwijningszaak te gast Inspectie laks bij verwaarlozing van dieren De nieuwe regels op een rijtje 28 juni 1955 dinsdag 28 juni 2005 door Dick Hofland Heeft de zoon van een Neder landse rechter in opleiding de Amerikaanse puber Natalee Holloway vermoord? Maar waar is het lijk dan en waarom werd zijn vader 48 uur ver dacht, maar toch weer vrijgela ten? Een maand na haar ver dwijning op Aruba groeit het mysterie met de dag. Vanaf de vuurtoren, op het noor delijkste puntje van Aruba, openbaart het eiland zich in al zijn schoonheid, schurkend te gen de Atlantische Oceaan. Hier, zeggen de bewoners, moet je geweest zijn, want anders heb je Aruba niet gezien, 's Avonds verandert het vergezicht in een spel van lichtjes en flitst de vuurtoren zijn stralen over het onzichtbare water. Op de avond van 30 mei reed Na talee Holloway naar de vuurto ren. Niet alleen, niet met een vriendje, maar met drie jongens die ze pas een paar dagen ken de. Was het naïef van de Ameri kaanse puber om met de rech- terszoon op de achterbank te kruipen, terwijl zijn twee Suri naamse vrienden voorin zaten? Dacht Natalee getuige te wor den van een uitzicht dat ze haar leven niet meer zou vergeten of wist ze dat de jongens wel eens andere bedoelingen konden heb ben en had ze daar geen proble men mee? Niemand weet het, want in die nacht verdween het meisje spoorloos. Is ze ver moord, verdronken, ontvoerd, of heeft ze misschien de benen genomen om ergens een nieuw leven te beginnen? Het mysterie groeit met de dag, maar justitie op Aruba gaat er vooralsnog vanuit dat ze dood is. De Nederlandse jongen en zijn twee vrienden zijn opge pakt, evenals een bevriende dee jay. Veel opschudding ontstond vorige week, toen ook de vader van de jongen werd gearres teerd op verdenking van betrok kenheid bij deze zaak, maar zon dagnacht werd hij tot veler ver rassing weer vrijgelaten. De man is plaatsvervangend rech ter op Aruba. Officieel is er niet veel bekend, maar de geruchten stroom is fors. Volgens de een heeft de vader zijn zoon gehol pen zich van het lijk te ontdoen, de ander stelt dat hij zijn zoon zo goed juridisch kan adviseren en de media kan bespelen, dat het beter was de jongen mond dood te maken. Nu hij weer op vrije voeten is, blijft er van die vermoedens vooralsnog weinig over. Wel is hij vrijwel zeker de gene die de homepage van zijn zoon op internet heeft verwij derd. Daar kwamen niet alleen talloze doodsverwensingen bin nen, volgens regelmatige bezoe kers toonde de jongen zich daar een 'wanabe gangsta'; iemand die graag heftig wilde leven, zo als sommige crimineel ingestel de Amerikaanse rappers. Hij zou op zijn site hebben verteld dat hij wel eens een echte gang ster wilde zijn en ontvouwde daarover allerlei fantasieën. De familie in kwestie was niet 'we reldberoemd' op het eiland, maar had wel aanzien. De jonge man bracht zijn vader nog wel eens in verlegenheid, doordat hij veelvuldig geld vergokte, maar na diverse aanvaringen had hij zichzelf de laatste tijd behoorlijk onder controle. Zo wel Arubanen als voormalige be zoekers van zijn website zijn echter niet lovend over hem, in tegenstelling tot zijn twee jaar jongere broer. Diverse meisjes zijn voor hem 'in zwijm' geval len, ze vinden hem lief en roman tisch. Zijn oudere broer komt er veel minder goed vanaf. Typerin gen als 'pimp' en engerd vallen nogal eens. Volgens de verdach te jongen hebben de twee Suri- namers de Amerikaanse voor het laatst gezien, volgens de broers is dat echter hun vriend geweest. Hij zou haar achter haar hotel hebben afgezet en daarna naar huis zijn gegaan. Natalee zou de volgende och tend terugvliegen na de vijfdaag se trip met 124 klasgenoten om te vieren dat ze hun diploma van de high school hadden ge haald. Op haar kamer stond de koffer gepakt en lag haar pas poort op het nachtkastje. De be wakingscamera's van het hotel hebben Natalee echter niet gere gistreerd. Wat er ook waar is, zondagavond besloot de rech- ter-commissaris dat drie van de vijf gearresteerden in elk geval nog een week vast blijven zit ten. Aangezien de vader en de deejay konden gaan, staan de jongen en zijn twee vrienden nu toch wel onder behoorlijk zware verdenking. Na de zitting met de rechter-commissaris kwam een andere kant van Aruba naar buiten. Advocaat Oomen van een van de Surinaamse jongens vertelde dat zijn cliënt de eerste elf dagen in een hok had gezeten 'waar je nog geen hond in stopt'. De ratten en kakkerlakken lie pen over hem heen. „Het is geen kattenpis om hier vast te zit ten", zei Oomen. „Iedere ver dachte wordt geïsoleerd vastge houden, er mag geen enkel con tact zijn. Terwijl er geen enkele reden is om ze te detineren. Ik vind dat Aruba de grenzen na dert van wat er in een rechtstaat kan." T v-stations Oomen, maar ook de andere ad vocaten, werden buiten het ge rechtsgebouw opgevangen door alle grote tv-stations van de Ver enigde Staten. De verdwijning heeft in Natalee's geboorteland soapachtige vormen aangeno men. Haar gescheiden vader en moeder reisden naar Aruba, waar ze iedereen te woord staan. Het is het type verhaal dat Amerikanen de laatste tijd erg bezighoudt: Blond Onschul dig Meisje Ontdekt Het Leven En Verdwijnt. Ook al is ze mis schien minder onschuldig dan men zou willen, de VS is in de ban van dit soort gebeurtenis sen na ontvoeringen van diverse tieners en zelfs een meisje van negen dat uit haar bed werd meegenomen, verkracht en ver moord. Ondertussen bidt een groep vrouwen al dagen dat Na talee gezond en wel mag terug keren. Want wat blijft er anders over van Aruba als het gelukkig ste eiland ter wereld. GPD door Fons Naus Toegevoegde waarde is iets waar je iets aan hebt en waar je geld voor over hebt. Er is onderscheid tussen dege nen van wie overduidelijk is dat zij waarde toevoegen en degenen van wie dat niet dui delijk is. Als een monteur uw kapotte auto repareert, dan verandert hij een waardeloze hoeveelheid blik in een rijden de auto. Zo'n monteur voegt overduidelijk waarde toe en u bent bereid daarvoor te be talen. Maar als de hoogste baas van een bank besluit dat er bank filialen dicht moeten, moet nog maar worden afgewacht of dat waarde toevoegt. Er worden dan weliswaar pogin gen gedaan duidelijk te ma ken dat dit wel degelijk het geval is door klanten dood leuk te vertellen dat dit alle maal voor hun eigen bestwil is. Dikwijls komt men er dan na enige tijd achter dat de klant niet bepaald een dienst is bewezen. Er is dus een duidelijk ver schil tussen hen die direct waarde toevoegen en hen die zeggen dat zij dat doen en die wij op hun blauwe ogen moe ten geloven. Nu moet u weten dat die laatste categorie in het algemeen een veelvoud verdient van de eerste, ter wijl hun salaris wel moet wor den betaald uit de waarde die wordt toegevoegd door werkers uit de eerste catego rie. Een veelgehoord argument is dat men het hoge salaris ver dient op grond van uitzonder lijke kwaliteiten en presta ties. Afgezien van het feit dat iemand bij indiensttreding nog geen enkele prestatie heeft geleverd voor het desbe treffende bedrijf, zouden we bij de grootverdieners grote prestaties moeten zien in de vorm van forse toegevoegde waarde. Uit wetenschappe- lijk onderzoek blijkt echter dat dat verband er niet o{ nauwelijks is. Beloning lijkt meer gebaseerd op (zelf)over- schatting dan op feitelijke prestaties. Een ander argu- ment is dat deze salarissai worden betaald omdat dat nu eenmaal de prijs is die op de internationale markt voor 'toptalent' totstandkomt. Dat is kletskoek. Omdat grootver dieners bijna zonder uitzon dering gevraagd worden voor een functie is er geen sprake van concurrentie en dus oos niet van een markt. Hoe werkt het dan wel? Het moge duidelijk zijn dat zo lang commissarissen uit be drijf A in de raad van be stuur van bedrijf B zitten en andersom, er een systeem blijft bestaan waarin nie mand enig belang heeft bij matiging. Macht en relaties bepalen wie waar terecht komt en met welk salaris. Ik had er jaren geleden al geen glazen bol voor nodig om te voorspellen dat de inkomens stijging in de top door zou gaan. Daar helpt geen code Tabaksblat aan. Het belangrijkste element dat ik in de discussie over de topsalarissen al jaren node mis is het effect op het mo reel van de medewerkers die de echte waarde toevoegen, Het draait allemaal om gevoe lens van rechtvaardigheiden' eigenwaarde. Het is, mild uit gedrukt, niet echt bevorder lijk als de top jaar in jaar uit uitermate goed voor zichzelf zorgt, zelfs als prestaties ach terblijven en vervolgens de medewerkers tot matiging maant. De blauwe ogen van de top kennen we onderhand wel. Misschien wordt het tijd dat zij eens met de bewijzen komen voor prestaties die de wetenschap nog niet heeft kunnen vinden. F. Naus is onderzoeker aan ie Universiteit Maastricht door Peter Grondsma Op tientallen boerderijen in Nederland creperen jaar lijks duizenden beesten op stal en in de wei. De autoriteiten grijpen niet adequaat in, blijkt uit inzamelingslijsten van des tructiebedrijf Sonac in Bur- gum. Het gaat om adressen die bij de inspecties al jaren be kend zijn om structurele mis standen. Tweede-Kamerlid Ats- ma (CDA) heeft opheldering ge vraagd aan landbouwminister Veerman. In 2003 haalde Sonac duizend dode geiten op bij een geitenhou- clerij benoorden Dokkum. Vorig jaar werden door het destructie bedrijf duizenden kadavers op gehaald bij een boer in Brabant: biggen en ook honderden vol wassen varkens. In Utrecht wer den meer dan 170 rottende kada vers van runderen en schapen in gezameld. Dergelijke sterftecij fers gaan de natuurlijke sterfte ver te boven. Hoewel een groot aantal veehouderijen jaren ach tereen door verwaarlozing uit zonderlijke aantallen dieren de dood in drijft, worden er inci denteel bekeuringen uitgedeeld door de inspecties, maar beslag legging komt zelden voor. On der ervaren opsporingsambtena ren van de Dierenbescherming bestaat al jaren frustratie over in hun ogen laks optreden van de Algemene Inspectie Dienst (AID) van het ministerie van landbouw als het gaat om die renleed. Jaarlijks komen honderden offi ciële klachten bij de inspecties binnen over creperend vee. Ze leiden vaak niet eens tot een on derzoek. Joop Atsma, Tweede Kamerlid voor het CDA, vraagt opheldering van landbouwminis ter Cees Veerman over de buiten sporige sterftecijfers op een groot aantal boerderijen. Atsma kan desinteresse van de AID voor dierenleed niet rijmen met bovenmatige ijver als het gaat om registratie van oormerken. De AID ontkent schuld.„Laks- heid? Geen sprake van. Iedere klacht wordt serieus beoordeeld en in onderzoek genomen", al dus woordvoerster Anita Dou- ven. De inspectie maakte over 2004 landelijk 54 processen-ver baal voor verwaarlozing van die ren, in de eerste vijf maanden van dit jaar 49. Het ging daarbij zelden om grootschalige geval len GPD door Eric de Bie De nieuwe grijskentekenrege- ling wordt vrijdag 1 juli van kracht. Het aanschaffen van een busje of een auto zon der achterbank is dan voor par ticulieren onaantrekkelijk. Veel dealers hielden het afgelopen weekeinde inruilshows, maar zaten vooral duimen te draaien. Rien Hoogstrate schuift meteen zijn paperassen aan de kant. De verkoper bedrijfswagens bij au tobedrijf Hoekstra in het Noord hollandse Huizen is blij dat hij eindelijk zijn boosheid en frus tratie kan uiten over de nieuwe grijskentekenregeling. „Ik vind het een schande. Er is weer eens gekozen voor de minst simpele oplossing. Alleen maar om al die ambtenaren in Den Haag aan het werk te houden." Zoals veel bedrijfswagendealers in Nederland hield Hoekstra af gelopen weekeind een speciale 'grijskentekenshow'. Bedoeld om bedrijven en particulieren nog de gelegenheid te geven van de oude, voordelige regeling ge bruik te maken. Hoogstrate hoef de echter nauwelijks achter zijn bureau vandaan te komen. „De markt van tweedehands bedrijfs wagens is helemaal ingestort. In ruilen zit er niet meer in. Ik krijg ze wel aangeboden, maar ik kan ze zelf niet meer kwijt. Zelfs in het buitenland is er geen belangstelling meer. Ik heb nu zestien busjes staan. Tot een jaar geleden waren er dat hoog stens twee of drie." Allemaal het gevolg van de nieuwe grijs kentekenregeling. Die komt er op neer dat vanaf vrijdag ieder een die een nieuwe auto koopt, een aanslag krijgt voor de belas ting van personenauto's en mo torrijwielen, de zogeheten BPM. Nu is het nog zo dat eigenaren van een wagen met grijs kente ken, zowel bedrijven als particu lieren, die belasting niet hoeven te betalen. Het gaat daarbij meestal om duizenden euro's voordeel. In de nieuwe regeling kunnen alleen ondernemers, mits ze aan bepaalde voorwaar den voldoen, en geregistreerde gehandicapten de BPM terugvor deren. Een particulier die een (nieuwe) auto met grijs kente ken wil blijven rijden, moet fors bijbetalen. „Die hebben de afgelopen maan den dan ook massaal hun busjes omgeruild voor een gewone per sonenauto's en daarbij veel geld verloren," zegt Hoogstrate. Maar ook de kleine middenstan der wordt gepakt, volgens de verkoper. „Allereerst krijgen ze door de nieuwe regeling veel meer administratieve romp slomp, omdat ze moeten kunnen aantonen dat ze de wagen voor hun bedrijf gebruiken. Daar naast moeten ze zelf actie gaan ondernemen om de BPM terug te krijgen. De Belastingdienst zegt dat ze minstens vier weken op hun geld moeten wachten. Maar het kan ook één jaar du ren." Volgens Hans Boutkam van de stichting Belangen Grijs- kentekeneigenaren (SBG) is er nog een belangrijke groep die de dupe wordt van de maatregel: de met-geregistreerde gehandi capte. „Er zijn genoeg mensen die vanwege een lichamelijk on gemak een auto met grijs kente ken hebben gekocht. Ik ken een mevrouw die door een aandoe ning om het kwartier naar de wc moet. Om toch mobiel te zijn, heeft zij een auto met een chemisch toilet. Zulke mensen worden extra gepakt." Hoewel de overheid de afgelo pen maanden weinig oor had voor de bezwaren van de stich- Iedereen die vanaf vrijdag 1 juli een nieuwe auto of motor koopt, betaalt be lasting van personenauto's en motorrij wielen (BPM). Dat is ongeveer 45 procent van de verkoopprijs. Ondernemers en geregistreerde gehandi capten kunnen de BPM over een nieuwe bestelauto (grijs kenteken) terugkrijgen. Om in aanmerking te komen voor de te ruggaaf gelden twee voorwaarden: Als on dernemer heeft u een BTW-nummer en de bestelauto staat op uw naam geregis treerd of op naam van de rechtspersoon van uw bedrijf. U gebruikt de bestelauto minstens tien procent van de jaarlijks ge reden kilometers voor uw bedrijf. Onder nemers die aan deze voorwaarden vol doen, en geregistreerde gehandicapten blijven het lage tarief voor de motorrijtui genbelasting betalen. Als een ondernemer binnen vijf jaar na aanschaf van een be stelauto deze weer verkoopt, krijgt hij een naheffing voor de rest-BPM. Dat geldt ook als de bus wordt gestolen. Brancheor ganisatie Bovag onderhandelt al met de verzekeraars over de mogelijkheid om de BPM mee te verzekeren bij diefstal. Particulieren die momenteel in een wagen met een grijs kenteken rijden, gaan vanaf 1 juli meer motorrijtuigenbelasting beta len. De verhoging bedraagt ongeveer 76 euro per jaar. Zij hoeven over hun huidi ge auto niet alsnog BPM te betalen. Parti culieren die na vrijdag een nieuwe bestel auto aanschaffen, moeten de verkoopprijs plus BPM betalen. In tegenstelling tot on dernemers kunnen zij die BPM niet terug vragen. Daarnaast betalen zij het hoge ta rief voor de motorrijtuigenbelasting. Uit cijfers van Bovag blijkt dat er in de eerste helft van dit jaar zevenduizend be stelauto's minder zijn verkocht dan in de zelfde periode vorig jaar: 38.000 tegen 45.000. GPD WERK - Volgens een rapport van het ministerie van Sociale Zaken ziet de toekomst er voor Zeeland op gebied van werkge legenheid niet ei'g rooskleurig uit. Voor vrouwen verwacht het ministerie een lichte toena me van banen, maar voor man nen een daling. Ook het aantal mensen dat tot nu toe werk vond in het herstel van de dij ken, zal afnemen. TV-SIGNALEN - Een aantal Europese technici zou er in ge slaagd zijn de ontvangst van te levisiebeelden en FM-radiosig- nalen over vele honderden kilo meters mogelijk te maken. Tot voor kort kwam men door gaans niet verder dan 'de hori zont' van de zender, zo'n 50iol 80 kilometer, afhankelijk var de plaats en de hoogte van ai zendmast. GEVONDEN - Het driejarigi Engelse jongetje Johnny John son is terecht. Het jongetj was een vakantiekamp ont vlucht en was al 72 uur spoor loos. Duizend vrijwilligers er militairen, ondersteund dooi helikopters, vonden hem uit eindelijk. Het jongetje ka niet vertellen hoe hij al dienjc heeft overleefd, alleen dat to in een boom had geslapen. De nieuwe grijskentekenregeling wordt vrijdag 1 juli van kracht. Het aanschaffen van een busje of een auto zonder achterbank is dan voor particulieren onaantrekkelijk. Veel dealers hielden het voorbije weekeinde inruilshows, maar zaten vooral duimen te draaien. foto Cees Baars/ GPD ting, die pleitte voor een over gangsregeling voor particulie ren, heeft Boutkam de strijd nog niet opgegeven. Samen met de ANWB begint de SBG een proef- procedure tegen de nieuwe rege ling. „Die gaat zeker twee jaar duren. Tot de rechter heeft be slist, zullen particulieren toch moeten bijbetalen voor een grijs kenteken." GPD Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax:(0113)315669 E-mail: redactie@pzc.nl Lezersredacteur: A. J. Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax- (0113)315669 E-mail: Iezersredacteur 3pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax. (0115)645742 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax: (0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee en Hulst" 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 12.00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand- 19,95 nvt per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhs einde van de betaalperiode PZC, t.a.v. lezersservice. Postbus 314460 AA Goes Losse nummers per stuk. maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitgevort overeenkomstig de Algemene Voorwaarden van Wegener NV en volgens de Regelen voor het Advertentiewezen, Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (0113) 315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties: Tel: (0113)315540 Fax:(0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tol. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord- en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend gow Tel: (076)5312277 Fax-(076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren Auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern Dedoo' aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor or# (abonnomonten)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en(K» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geseleoJMi de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: P/u s Postbus 314460 AA Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4