Holloway-mysterie groeit met dag
Tweedehands busje bijna onverkoopbaar
PZC
HSBiaI cTtroen suzufci
PZC
Topmanagers
voegen niets toe
Aruba, het gelukkigste eiland ter wereld, in ban van een verdwijningszaak
te gast
Inspectie laks bij
verwaarlozing
van dieren
De nieuwe regels op een rijtje
28 juni 1955
dinsdag 28 juni 2005
door Dick Hofland
Heeft de zoon van een Neder
landse rechter in opleiding
de Amerikaanse puber Natalee
Holloway vermoord? Maar
waar is het lijk dan en waarom
werd zijn vader 48 uur ver
dacht, maar toch weer vrijgela
ten? Een maand na haar ver
dwijning op Aruba groeit het
mysterie met de dag.
Vanaf de vuurtoren, op het noor
delijkste puntje van Aruba,
openbaart het eiland zich in al
zijn schoonheid, schurkend te
gen de Atlantische Oceaan.
Hier, zeggen de bewoners, moet
je geweest zijn, want anders heb
je Aruba niet gezien, 's Avonds
verandert het vergezicht in een
spel van lichtjes en flitst de
vuurtoren zijn stralen over het
onzichtbare water.
Op de avond van 30 mei reed Na
talee Holloway naar de vuurto
ren. Niet alleen, niet met een
vriendje, maar met drie jongens
die ze pas een paar dagen ken
de. Was het naïef van de Ameri
kaanse puber om met de rech-
terszoon op de achterbank te
kruipen, terwijl zijn twee Suri
naamse vrienden voorin zaten?
Dacht Natalee getuige te wor
den van een uitzicht dat ze haar
leven niet meer zou vergeten of
wist ze dat de jongens wel eens
andere bedoelingen konden heb
ben en had ze daar geen proble
men mee? Niemand weet het,
want in die nacht verdween het
meisje spoorloos. Is ze ver
moord, verdronken, ontvoerd,
of heeft ze misschien de benen
genomen om ergens een nieuw
leven te beginnen?
Het mysterie groeit met de dag,
maar justitie op Aruba gaat er
vooralsnog vanuit dat ze dood
is. De Nederlandse jongen en
zijn twee vrienden zijn opge
pakt, evenals een bevriende dee
jay. Veel opschudding ontstond
vorige week, toen ook de vader
van de jongen werd gearres
teerd op verdenking van betrok
kenheid bij deze zaak, maar zon
dagnacht werd hij tot veler ver
rassing weer vrijgelaten. De
man is plaatsvervangend rech
ter op Aruba. Officieel is er niet
veel bekend, maar de geruchten
stroom is fors. Volgens de een
heeft de vader zijn zoon gehol
pen zich van het lijk te ontdoen,
de ander stelt dat hij zijn zoon
zo goed juridisch kan adviseren
en de media kan bespelen, dat
het beter was de jongen mond
dood te maken. Nu hij weer op
vrije voeten is, blijft er van die
vermoedens vooralsnog weinig
over. Wel is hij vrijwel zeker de
gene die de homepage van zijn
zoon op internet heeft verwij
derd. Daar kwamen niet alleen
talloze doodsverwensingen bin
nen, volgens regelmatige bezoe
kers toonde de jongen zich daar
een 'wanabe gangsta'; iemand
die graag heftig wilde leven, zo
als sommige crimineel ingestel
de Amerikaanse rappers. Hij
zou op zijn site hebben verteld
dat hij wel eens een echte gang
ster wilde zijn en ontvouwde
daarover allerlei fantasieën. De
familie in kwestie was niet 'we
reldberoemd' op het eiland,
maar had wel aanzien. De jonge
man bracht zijn vader nog wel
eens in verlegenheid, doordat
hij veelvuldig geld vergokte,
maar na diverse aanvaringen
had hij zichzelf de laatste tijd
behoorlijk onder controle. Zo
wel Arubanen als voormalige be
zoekers van zijn website zijn
echter niet lovend over hem, in
tegenstelling tot zijn twee jaar
jongere broer. Diverse meisjes
zijn voor hem 'in zwijm' geval
len, ze vinden hem lief en roman
tisch. Zijn oudere broer komt er
veel minder goed vanaf. Typerin
gen als 'pimp' en engerd vallen
nogal eens. Volgens de verdach
te jongen hebben de twee Suri-
namers de Amerikaanse voor
het laatst gezien, volgens de
broers is dat echter hun vriend
geweest. Hij zou haar achter
haar hotel hebben afgezet en
daarna naar huis zijn gegaan.
Natalee zou de volgende och
tend terugvliegen na de vijfdaag
se trip met 124 klasgenoten om
te vieren dat ze hun diploma
van de high school hadden ge
haald. Op haar kamer stond de
koffer gepakt en lag haar pas
poort op het nachtkastje. De be
wakingscamera's van het hotel
hebben Natalee echter niet gere
gistreerd. Wat er ook waar is,
zondagavond besloot de rech-
ter-commissaris dat drie van de
vijf gearresteerden in elk geval
nog een week vast blijven zit
ten. Aangezien de vader en de
deejay konden gaan, staan de
jongen en zijn twee vrienden nu
toch wel onder behoorlijk zware
verdenking. Na de zitting met
de rechter-commissaris kwam
een andere kant van Aruba naar
buiten. Advocaat Oomen van
een van de Surinaamse jongens
vertelde dat zijn cliënt de eerste
elf dagen in een hok had gezeten
'waar je nog geen hond in stopt'.
De ratten en kakkerlakken lie
pen over hem heen. „Het is geen
kattenpis om hier vast te zit
ten", zei Oomen. „Iedere ver
dachte wordt geïsoleerd vastge
houden, er mag geen enkel con
tact zijn. Terwijl er geen enkele
reden is om ze te detineren. Ik
vind dat Aruba de grenzen na
dert van wat er in een rechtstaat
kan."
T v-stations
Oomen, maar ook de andere ad
vocaten, werden buiten het ge
rechtsgebouw opgevangen door
alle grote tv-stations van de Ver
enigde Staten. De verdwijning
heeft in Natalee's geboorteland
soapachtige vormen aangeno
men. Haar gescheiden vader en
moeder reisden naar Aruba,
waar ze iedereen te woord
staan. Het is het type verhaal
dat Amerikanen de laatste tijd
erg bezighoudt: Blond Onschul
dig Meisje Ontdekt Het Leven
En Verdwijnt. Ook al is ze mis
schien minder onschuldig dan
men zou willen, de VS is in de
ban van dit soort gebeurtenis
sen na ontvoeringen van diverse
tieners en zelfs een meisje van
negen dat uit haar bed werd
meegenomen, verkracht en ver
moord. Ondertussen bidt een
groep vrouwen al dagen dat Na
talee gezond en wel mag terug
keren. Want wat blijft er anders
over van Aruba als het gelukkig
ste eiland ter wereld. GPD
door Fons Naus
Toegevoegde waarde is iets
waar je iets aan hebt en
waar je geld voor over hebt.
Er is onderscheid tussen dege
nen van wie overduidelijk is
dat zij waarde toevoegen en
degenen van wie dat niet dui
delijk is. Als een monteur uw
kapotte auto repareert, dan
verandert hij een waardeloze
hoeveelheid blik in een rijden
de auto. Zo'n monteur voegt
overduidelijk waarde toe en
u bent bereid daarvoor te be
talen.
Maar als de hoogste baas van
een bank besluit dat er bank
filialen dicht moeten, moet
nog maar worden afgewacht
of dat waarde toevoegt. Er
worden dan weliswaar pogin
gen gedaan duidelijk te ma
ken dat dit wel degelijk het
geval is door klanten dood
leuk te vertellen dat dit alle
maal voor hun eigen bestwil
is. Dikwijls komt men er dan
na enige tijd achter dat de
klant niet bepaald een dienst
is bewezen.
Er is dus een duidelijk ver
schil tussen hen die direct
waarde toevoegen en hen die
zeggen dat zij dat doen en die
wij op hun blauwe ogen moe
ten geloven. Nu moet u weten
dat die laatste categorie in
het algemeen een veelvoud
verdient van de eerste, ter
wijl hun salaris wel moet wor
den betaald uit de waarde
die wordt toegevoegd door
werkers uit de eerste catego
rie.
Een veelgehoord argument is
dat men het hoge salaris ver
dient op grond van uitzonder
lijke kwaliteiten en presta
ties. Afgezien van het feit dat
iemand bij indiensttreding
nog geen enkele prestatie
heeft geleverd voor het desbe
treffende bedrijf, zouden we
bij de grootverdieners grote
prestaties moeten zien in de
vorm van forse toegevoegde
waarde. Uit wetenschappe-
lijk onderzoek blijkt echter
dat dat verband er niet o{
nauwelijks is. Beloning lijkt
meer gebaseerd op (zelf)over-
schatting dan op feitelijke
prestaties. Een ander argu-
ment is dat deze salarissai
worden betaald omdat dat nu
eenmaal de prijs is die op de
internationale markt voor
'toptalent' totstandkomt. Dat
is kletskoek. Omdat grootver
dieners bijna zonder uitzon
dering gevraagd worden voor
een functie is er geen sprake
van concurrentie en dus oos
niet van een markt.
Hoe werkt het dan wel? Het
moge duidelijk zijn dat zo
lang commissarissen uit be
drijf A in de raad van be
stuur van bedrijf B zitten en
andersom, er een systeem
blijft bestaan waarin nie
mand enig belang heeft bij
matiging. Macht en relaties
bepalen wie waar terecht
komt en met welk salaris. Ik
had er jaren geleden al geen
glazen bol voor nodig om te
voorspellen dat de inkomens
stijging in de top door zou
gaan. Daar helpt geen code
Tabaksblat aan.
Het belangrijkste element
dat ik in de discussie over de
topsalarissen al jaren node
mis is het effect op het mo
reel van de medewerkers die
de echte waarde toevoegen,
Het draait allemaal om gevoe
lens van rechtvaardigheiden'
eigenwaarde. Het is, mild uit
gedrukt, niet echt bevorder
lijk als de top jaar in jaar uit
uitermate goed voor zichzelf
zorgt, zelfs als prestaties ach
terblijven en vervolgens de
medewerkers tot matiging
maant. De blauwe ogen van
de top kennen we onderhand
wel. Misschien wordt het tijd
dat zij eens met de bewijzen
komen voor prestaties die de
wetenschap nog niet heeft
kunnen vinden.
F. Naus is onderzoeker aan ie
Universiteit Maastricht
door Peter Grondsma
Op tientallen boerderijen in
Nederland creperen jaar
lijks duizenden beesten op stal
en in de wei. De autoriteiten
grijpen niet adequaat in, blijkt
uit inzamelingslijsten van des
tructiebedrijf Sonac in Bur-
gum. Het gaat om adressen die
bij de inspecties al jaren be
kend zijn om structurele mis
standen. Tweede-Kamerlid Ats-
ma (CDA) heeft opheldering ge
vraagd aan landbouwminister
Veerman.
In 2003 haalde Sonac duizend
dode geiten op bij een geitenhou-
clerij benoorden Dokkum. Vorig
jaar werden door het destructie
bedrijf duizenden kadavers op
gehaald bij een boer in Brabant:
biggen en ook honderden vol
wassen varkens. In Utrecht wer
den meer dan 170 rottende kada
vers van runderen en schapen in
gezameld. Dergelijke sterftecij
fers gaan de natuurlijke sterfte
ver te boven. Hoewel een groot
aantal veehouderijen jaren ach
tereen door verwaarlozing uit
zonderlijke aantallen dieren de
dood in drijft, worden er inci
denteel bekeuringen uitgedeeld
door de inspecties, maar beslag
legging komt zelden voor. On
der ervaren opsporingsambtena
ren van de Dierenbescherming
bestaat al jaren frustratie over
in hun ogen laks optreden van
de Algemene Inspectie Dienst
(AID) van het ministerie van
landbouw als het gaat om die
renleed.
Jaarlijks komen honderden offi
ciële klachten bij de inspecties
binnen over creperend vee. Ze
leiden vaak niet eens tot een on
derzoek. Joop Atsma, Tweede
Kamerlid voor het CDA, vraagt
opheldering van landbouwminis
ter Cees Veerman over de buiten
sporige sterftecijfers op een
groot aantal boerderijen. Atsma
kan desinteresse van de AID
voor dierenleed niet rijmen met
bovenmatige ijver als het gaat
om registratie van oormerken.
De AID ontkent schuld.„Laks-
heid? Geen sprake van. Iedere
klacht wordt serieus beoordeeld
en in onderzoek genomen", al
dus woordvoerster Anita Dou-
ven. De inspectie maakte over
2004 landelijk 54 processen-ver
baal voor verwaarlozing van die
ren, in de eerste vijf maanden
van dit jaar 49. Het ging daarbij
zelden om grootschalige geval
len GPD
door Eric de Bie
De nieuwe grijskentekenrege-
ling wordt vrijdag 1 juli
van kracht. Het aanschaffen
van een busje of een auto zon
der achterbank is dan voor par
ticulieren onaantrekkelijk. Veel
dealers hielden het afgelopen
weekeinde inruilshows, maar
zaten vooral duimen te draaien.
Rien Hoogstrate schuift meteen
zijn paperassen aan de kant. De
verkoper bedrijfswagens bij au
tobedrijf Hoekstra in het Noord
hollandse Huizen is blij dat hij
eindelijk zijn boosheid en frus
tratie kan uiten over de nieuwe
grijskentekenregeling. „Ik vind
het een schande. Er is weer eens
gekozen voor de minst simpele
oplossing. Alleen maar om al
die ambtenaren in Den Haag
aan het werk te houden."
Zoals veel bedrijfswagendealers
in Nederland hield Hoekstra af
gelopen weekeind een speciale
'grijskentekenshow'. Bedoeld
om bedrijven en particulieren
nog de gelegenheid te geven van
de oude, voordelige regeling ge
bruik te maken. Hoogstrate hoef
de echter nauwelijks achter zijn
bureau vandaan te komen. „De
markt van tweedehands bedrijfs
wagens is helemaal ingestort. In
ruilen zit er niet meer in. Ik
krijg ze wel aangeboden, maar
ik kan ze zelf niet meer kwijt.
Zelfs in het buitenland is er
geen belangstelling meer. Ik heb
nu zestien busjes staan. Tot een
jaar geleden waren er dat hoog
stens twee of drie." Allemaal
het gevolg van de nieuwe grijs
kentekenregeling. Die komt er
op neer dat vanaf vrijdag ieder
een die een nieuwe auto koopt,
een aanslag krijgt voor de belas
ting van personenauto's en mo
torrijwielen, de zogeheten BPM.
Nu is het nog zo dat eigenaren
van een wagen met grijs kente
ken, zowel bedrijven als particu
lieren, die belasting niet hoeven
te betalen. Het gaat daarbij
meestal om duizenden euro's
voordeel. In de nieuwe regeling
kunnen alleen ondernemers,
mits ze aan bepaalde voorwaar
den voldoen, en geregistreerde
gehandicapten de BPM terugvor
deren. Een particulier die een
(nieuwe) auto met grijs kente
ken wil blijven rijden, moet fors
bijbetalen.
„Die hebben de afgelopen maan
den dan ook massaal hun busjes
omgeruild voor een gewone per
sonenauto's en daarbij veel geld
verloren," zegt Hoogstrate.
Maar ook de kleine middenstan
der wordt gepakt, volgens de
verkoper. „Allereerst krijgen ze
door de nieuwe regeling veel
meer administratieve romp
slomp, omdat ze moeten kunnen
aantonen dat ze de wagen voor
hun bedrijf gebruiken. Daar
naast moeten ze zelf actie gaan
ondernemen om de BPM terug
te krijgen. De Belastingdienst
zegt dat ze minstens vier weken
op hun geld moeten wachten.
Maar het kan ook één jaar du
ren." Volgens Hans Boutkam
van de stichting Belangen Grijs-
kentekeneigenaren (SBG) is er
nog een belangrijke groep die de
dupe wordt van de maatregel:
de met-geregistreerde gehandi
capte. „Er zijn genoeg mensen
die vanwege een lichamelijk on
gemak een auto met grijs kente
ken hebben gekocht. Ik ken een
mevrouw die door een aandoe
ning om het kwartier naar de
wc moet. Om toch mobiel te
zijn, heeft zij een auto met een
chemisch toilet. Zulke mensen
worden extra gepakt."
Hoewel de overheid de afgelo
pen maanden weinig oor had
voor de bezwaren van de stich-
Iedereen die vanaf vrijdag 1 juli een
nieuwe auto of motor koopt, betaalt be
lasting van personenauto's en motorrij
wielen (BPM). Dat is ongeveer 45 procent
van de verkoopprijs.
Ondernemers en geregistreerde gehandi
capten kunnen de BPM over een nieuwe
bestelauto (grijs kenteken) terugkrijgen.
Om in aanmerking te komen voor de te
ruggaaf gelden twee voorwaarden: Als on
dernemer heeft u een BTW-nummer en de
bestelauto staat op uw naam geregis
treerd of op naam van de rechtspersoon
van uw bedrijf. U gebruikt de bestelauto
minstens tien procent van de jaarlijks ge
reden kilometers voor uw bedrijf. Onder
nemers die aan deze voorwaarden vol
doen, en geregistreerde gehandicapten
blijven het lage tarief voor de motorrijtui
genbelasting betalen. Als een ondernemer
binnen vijf jaar na aanschaf van een be
stelauto deze weer verkoopt, krijgt hij een
naheffing voor de rest-BPM. Dat geldt
ook als de bus wordt gestolen. Brancheor
ganisatie Bovag onderhandelt al met de
verzekeraars over de mogelijkheid om de
BPM mee te verzekeren bij diefstal.
Particulieren die momenteel in een wagen
met een grijs kenteken rijden, gaan vanaf
1 juli meer motorrijtuigenbelasting beta
len. De verhoging bedraagt ongeveer 76
euro per jaar. Zij hoeven over hun huidi
ge auto niet alsnog BPM te betalen. Parti
culieren die na vrijdag een nieuwe bestel
auto aanschaffen, moeten de verkoopprijs
plus BPM betalen. In tegenstelling tot on
dernemers kunnen zij die BPM niet terug
vragen. Daarnaast betalen zij het hoge ta
rief voor de motorrijtuigenbelasting.
Uit cijfers van Bovag blijkt dat er in de
eerste helft van dit jaar zevenduizend be
stelauto's minder zijn verkocht dan in de
zelfde periode vorig jaar: 38.000 tegen
45.000. GPD
WERK - Volgens een rapport
van het ministerie van Sociale
Zaken ziet de toekomst er voor
Zeeland op gebied van werkge
legenheid niet ei'g rooskleurig
uit. Voor vrouwen verwacht
het ministerie een lichte toena
me van banen, maar voor man
nen een daling. Ook het aantal
mensen dat tot nu toe werk
vond in het herstel van de dij
ken, zal afnemen.
TV-SIGNALEN - Een aantal
Europese technici zou er in ge
slaagd zijn de ontvangst van te
levisiebeelden en FM-radiosig-
nalen over vele honderden kilo
meters mogelijk te maken. Tot
voor kort kwam men door
gaans niet verder dan 'de hori
zont' van de zender, zo'n 50iol
80 kilometer, afhankelijk var
de plaats en de hoogte van ai
zendmast.
GEVONDEN - Het driejarigi
Engelse jongetje Johnny John
son is terecht. Het jongetj
was een vakantiekamp ont
vlucht en was al 72 uur spoor
loos. Duizend vrijwilligers er
militairen, ondersteund dooi
helikopters, vonden hem uit
eindelijk. Het jongetje ka
niet vertellen hoe hij al dienjc
heeft overleefd, alleen dat to
in een boom had geslapen.
De nieuwe grijskentekenregeling wordt vrijdag 1 juli van kracht. Het aanschaffen van een busje of een auto zonder achterbank is dan voor
particulieren onaantrekkelijk. Veel dealers hielden het voorbije weekeinde inruilshows, maar zaten vooral duimen te draaien.
foto Cees Baars/ GPD
ting, die pleitte voor een over
gangsregeling voor particulie
ren, heeft Boutkam de strijd nog
niet opgegeven. Samen met de
ANWB begint de SBG een proef-
procedure tegen de nieuwe rege
ling. „Die gaat zeker twee jaar
duren. Tot de rechter heeft be
slist, zullen particulieren toch
moeten bijbetalen voor een grijs
kenteken." GPD
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
D. Bosscher (adjunct)
A. L Kroon (adjunct)
Centrale redactie:
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315500
Fax:(0113)315669
E-mail: redactie@pzc.nl
Lezersredacteur: A. J. Snel
Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel: (0113)315660
Fax- (0113)315669
E-mail: Iezersredacteur 3pzc.nl
Middelburg:
Buitenruststraat18
Postbus 8070
4330 EB Middelburg
Tel: (0118)493000
Fax:(0118)493009
E-mail: redwalch@pzc.nl
Goes: Stationspark 28
Postbus 31
4460 AA Goes
Tel. (0113)315670
Fax. (0113)315669
E-mail: redgoes@pzc.nl
Terneuzen:
Willem Alexanderlaan 45
Postbus 145
4530 AC Terneuzen
Tel. (0115)645769
Fax. (0115)645742
E-mail: redtern@pzc.nl
Hulst: Baudeloo 16
Postbus 62
4560 AB Hulst
Tel: (0114)372776
Fax: (0114)372771
E-mail: redhulst@pzc.nl
Zierikzee: Grachtweg 23a
4300 AB Zierikzee
Tel: (01111454651
Fax:(0111)454657
E-mail: redzzee@pzc.nl
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur
Zierikzee en Hulst"
8.30 tot 17.00 uur
Internetredactie:
Postbus 31
4460 AA Goes
E-mail: web@pzc.nl
Bezorgklachten:
0800-0231231
op maandag t/m vrijdag
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 12.00 uur.
Abonnementen:
0800-0231231
autom. afschrijving acceptgiro
per maand- 19,95 nvt
per kwartaal: 58,00 60,25
per jaar €222.50 226,50
Voor toezending per post geldt een
toeslag.
E-mail: lezersservice@pzc nl
Beëindiging van abonnementen
uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhs
einde van de betaalperiode
PZC, t.a.v. lezersservice.
Postbus 314460 AA Goes
Losse nummers per stuk.
maandag t/m vrijdag: 1,25
zaterdag: 1,75
Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW
Bankrelaties:
ABN AMRO 47.70.65.597
Postbank 35.93.00
Advertenties:
Alle advertentie-orders worden uitgevort
overeenkomstig de Algemene
Voorwaarden van Wegener NV en volgens
de Regelen voor het Advertentiewezen,
Overlijdensadvertenties:
maandag t/m vrijdag:
tijdens kantooruren
zondag: van 16.00 tot 18 00 uur
Tel. (0113) 315555
Fax. (0113)315549
Personeelsadvertenties:
Tel: (0113)315540
Fax:(0113)315549
Rubrieksadvertenties (kleintjes):
Tol. (0113)315550
Fax. (0113)315549
Voor gewone advertenties:
Noord- en Midden-Zeeland
Tel. (0113)315520
Fax. (0113)315529
Zeeuws-Vlaanderen
Tel: (0114)372770
Fax:(0114)372771
Business to Business/Onroerend gow
Tel: (076)5312277
Fax-(076)5312274
Internet: www.pzc.nl/adverteren
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern Dedoo'
aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor or#
(abonnomonten)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en(K»
ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geseleoJMi
de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij: P/u s
Postbus 314460 AA Goes