Vreemde kostgangers alom Het hertenbaasje heeft zich in de nesten gewerkt Schijngestalte 25 r ONDERWEG ^4' dinsdag 28 juni 2005 Voordat er tv was, radio, en kranten en tijd schriften mondjesmaat wer den verspreid, ging het er heel anders aan toe in de Zeeuwse samenleving. Ze ker op het platteland. Als je het staartje van die tijd hebt meegemaakt, begrijp je de verhalen van vroeger nog wel, zij het met moeite. De wereld in Zeeland was vroeger zo klein - men leef de van dorp tot dorp. Een dag naar Middelburg, Ter- neuzen of Zierikzee was al een belevenis. erfgoed Wat moet je in 2005 met het verhaal van een man die ging spoken, honderd jaar gele den? Als het donker was gewor den wachtte de man op publiek in het stille weggetje waar hij woonde. Kwam er een fiets of een wandelend paartje voorbij, dan schoot hij tevoorschijn on der luid gejammer en oehoe-ge roep, slechts gekleed in een lang, wit, hemdachtig gewaad. Als zijn publiek hevig geschrok ken terugdeinsde en wegvlucht te, had de man z'n gerief, en ging tevreden slapen. Hele dor pen in de Zak van Zuid Beve land praatten er ondertussen al maanden over maar de man was nooit te betrappen. Tot hij eens een vrijend paartje op de beken de manier besloop en het meisje gillend de benen nam. De vrijer, een stevige vent, heftig gefrus treerd in wat een beste vrijpar tij leek te worden, ontstak in grote woede en ging het spook achterna. De oude man werd bij zijn hemdslippen gepakt en kreeg een zeer stevig pak ram mel. Jantje de Vlieger meldde zich de volgende morgen bij de dokter met ernstige kwetsuren. Hij is een beetje mank gebleven, maar heeft nooit meer gespookt. Toch, vaak als ik over de Brille- tjesdijk loop ten Zuiden van Nis- se, moet ik ook altijd even den ken aan het scharrelaartje Jan. En als ik het restant van z'n hoefje bezie, bedenk ik dat het raar kan lopen. Z'n spulletje is nu een stiltecentrum waar dolge draaide managers uit de Rand stad zich een weekje kunnen ont- stressen in de rust van het land schap in de Zak. Bijnamen Het dorp was voor velen dé sa menleving. Want verder dan het dorp kwamen de mensen nauwe- Barendje Boonman, circa 1910, een typisch streekfiguur in de Zak van Zuid-Beveland. lijks. Een kleine wereld waarin iedereen gewogen en benoemd werd. Met een bijnaam natuur lijk. Want die had bijna ieder een: Jan Vel (verkocht huiden van konijnen, hazen), Jan Zwir- te (verbastering van naam), Piet je Modder (was vuil), Freek Fiets (rijwielhersteller), d'n Ingst (hengst - een man die van geen vrouw kon afblijven), 't Ru- gesoort( (ragebol, vrouw met woest uitstaand haar). Bram van Boven (vrome ouderling die altijd over de hemel sprak), Bram Buzze (schilder die met verf bussen sjouwde), Fluwêêl (man met femelig stemgeluid), 't Kalf - onbekend waarvoor de aanduiding was, maar die hele familie werd kalf genoemd: het ouwe kalf, het jonge kalf het kalfje. Een heel merkwaardige bijnaam vond ik in de grens streek zo tussen St. Kruis en St. Margriete. Daar had vroeger een vrouw de bijnaam het Kas teel, en haar dochter heette la ter: het klein Kasteeltje. Beiden namen het met de zeden niet zo nauw en ontvingen vaak man nenbezoek. Maar waarom zou je die vrouwen dan met de naam 'Kasteel' aanduiden? Toen las ik een essay over Guido Gezelle (dichter en pastoor), die zich ook met het dialect van het plat teland rond Brugge had bezigge- houden en daarover gepubli- ceerd had. Als voorbeeld van een van z'n ontdekkingen wordt gegeven: kasteel - plat voor vrouwelijk geslachtsorgaan in dorpen rond Brugge in 1900 en vroeger. D'r werd niet uitgelegd waarom men ooit tot die wel zeer merkwaardige benaming was gekomen. Lariekoek In een beschrijving van het oude 's-Heer Arendskerke op Zuid Be veland vond ik de lotgevallen vermeld van Jan Zwirte (Zweedijk), een boerenman in een vettig pak, met een onduide lijk beroep, die op hoogtijdagen niet een 'libesje' naar het een- tram van het dorp ging. Een li- besje was een tafel, beladen met een soort kruidkoek. Die kon je kopen, maar bijna iedereen pro beerde die te winnen. Dat kon via het 'koek-kappen'. Er werd een lang stuk koek op een hak blok gelegd, naast de tafel (een hakblok zoals voor de slacht werd gebruikt). Die kruidkoek heette in de volksmond 'larie koek'. Twee mannen of vrouwen moesten dan om beurten probe ren de koek in tweeën te hak- ken.Blijkbaar was die koek zo taai als touw, want meestal kwam er alleen maar een kerf in, niet meer. Het hakken werd extra moeilijk gemaakt omdat men meestal slingerbijlen ge bruikte - een bijltje dat aan een ijzeren knop kon draaien aan het eind van een steel. Naaier Een klassieke combinatie van beroepen op de meeste Zeeuwse dorpen was ook het trio: kleer maker, barbier en caféhouder (bierhuishouder heette het laat ste vroeger in officiële stukken). Piet of Koos of Kees de Naaier vond je overal wel terug. Zit tend op z'n tafel verstelde hij kleren, maakte bombazijnen on- verslijtbare boerenbroeken, maakte van oude jurken kinder jurkjes of van een grote jas een kleintje. Op zaterdag schoor hij de mannen van het dorp met een groot vlijmscherp scheermes. Daar had hij een speciaal aan zetstaal voor. Eén keer in de week - voor de zondag - moest je geschoren worden. Zaterdag middag - en/of - avond trokken veel mannen naar 'de naaier'. Eerst een paar borrels drinken tijdens het wachten, het nieuws van het hele dorp bespreken en roken tot de gelagkamer annex scheerwinkel blauwgrijs zag van de rook. Tenslotte de baard van een week lang of meer zien verdwijnen onder een schui mend sop, en min of meer behen dig door Piet de naaier laten af scheren. Een paar bloedende wondjes kreeg je als souvenir mee. Dat stipte de barbier met een stukje aluin aan - dat 'snerk te' nogal. De naaier/barbier/herbergier knipte doorgaans in de week ook de haren van de jeugd, de mannen, en als het moest ook van de vrouwen. Ik herinner mij dat niet als een onverdeeld ge noegen, zeker niet als ik logeer de bij mijn familie op een ander dorp. Daar was ook zo'n man met drie beroepen. Knippen kon hij in ieder geval niet. Hij ragde over je hoofd heen met een soort knipmachientje dat met de hand bediend werd. Dat knipte niet zozeer - het snokte (rukte) voor al de haren met bosjes uit je hoofd. Om te bevorderen dat je stil zou zitten tijdens de marte ling, drukte de man z'n dikke buik stevig tegen je hoofd aan. Je hoorde de meest ongewenste geluiden uit des mans buik op borrelen. Zelfs zestig jaar latei- kan ik me het gerommel van de barbier-buik nog al te levendig herinneren. Gerard Smallegange De familie Zwaan aan de Kerkweg 14 in Wemeldinge stelt zaterdag 2 en zondag 3 juli haar tuin open voor belang stellenden. Op hun 't Hof Overwellingen bloeien rozen tegen muren, pergola's en in het rosarium; er is een kruidentuin en een aantal vaste plantenborders, waaron der een hosta- en geraniumborder; er zijn twee terrassen met kuipplanten; er staan bijzondere bomen en heesters en er zijn twee vijvers. Beide dagen geopend van 13.00 tot 17.00 uur. Toegang €4,-. IVN Vereniging voor Natuur- en milieue ducatie houdt maan dag 4 juli een excur sie door het Nollebos en langs de duinen en zeedijk bij Vlissin- gen. De wandeling on der leiding van een gids begint om 19.30 uur op de boulevard bij het begin van de Nolledijk, schuin tegenover het Woold- huis. Deelname kost €1,20 voor volwasse- nen en kinderen vanaf 12 jaar en €0,50 voor kinderen tot en met 12 jaar. Meer informatie via: 0118-470187. Stichting Het Zeeuw se Landschap (HZL) houdt dinsdag 5 juli een avondexcursie in natuurgebied Oranjezon bij Vrouwen polder. Het voormalig waterwingebied heeft een gevarieerd duinlandschap. De wandelpaden slingeren door de duinen, duingraslanden, struwelen en loof -en naaldbos. De excursie begint om 19.15 uur bij de entree van het gebied aan de Kon. Emmaweg 22, de weg tussen Vrou wenpolder en Oostkapelle. Parkeren kan aan het begin van de doodlopende zij weg, tegenover Uitspanning Oranjezon en naast camping Oranjezon. Deelname kost €2,- voor volwassenen en €1,- voor kinderen tot 16 jaar. Donateurs van HZL mogen gratis mee. Zeeuwse reportage Zeeuwse reportage: Aktueel is de branding, en natuurlijk het bazalt, en geen teken van leven geeft de passerende voetstap. Het zand heeft veel mensenkennis opgedaan, en 30.000 jaar herinneringen vastgelegd: geen lamp die deze wiskunde wil lezen. Ornithologisch of lyrisch klapwiekt de mens voorbij, schijngeschalte v.d. maan uit zijn agenda; hem gaat geen licht op. Hans Verhagen Is een Zeeuwse reportage een reportage over Zeeland of een reportage op z'n Zeeuws of een reportage van een Zeeuw, in dit geval van de in Vlissingen gebo ren dichter Hans Verhagen? De ze vragen lijken me een geschik te inleiding tot deze Zeeuwse re portage. De 'Zeeuwse Reportage' is geen gewone reportage in de zin van een verslag van waargenomen gebeurtenissen en toestanden door pers, radio of televisie. Het verslag is een gedicht of althans het pretendeert het te zijn, want het is opgenomen in de dicht bundel 'Rozen en Motoren' (1964) van Hans Verhagen. Het gedicht maakt geen gebruik van de geijkte stijlmiddelen als vast metrum, rijm, beeldspraak, vas te strofe en andere. Wel is er een indeling in drieën. Er zijn drie drieregelige strofen, je zou ze terzinen kunnen noemen, maar ze zijn qua regellengte willekeu rig en als zodanig missen ze de vastheid en regelmaat van bij voorbeeld de terzinen van Dan te's Divina Comedia. Wel vindt de terzine daar haar oorsprong en hoe vrij ook toegepast, mo dern is de vorm dus allesbehal ve. De driedeling van 'Zeeuwse Re portage' geeft een duidelijke ge leding aan de inhoud. De taal is kaal, dit wil zeggen het is infor matietaai, zakelijk en feitelijk, zonder omhaal en versiering. De dichter lijkt hier op een journa list, die opsomt en de feiten or dent. Toch is de dichter hier meer dan een journalist die zijn feiten op een rijtje zet. Hij begint heel ongewoon, om de titel van het gedicht aan het begin van de eerste regel te her halen. Hij wil kennelijk bena drukken dat hij wel degelijk een reportage brengt en wel een Zeeuwse. Dus over Zeeland. Dan brandt hij los met zijn ver slag van de actualiteit. 'Aktueel is de branding en natuurlijk het bazalt.' Het woordje 'natuurlijk' brengt de lezer aan het twijfelen aan de ernst van de reporter. Neemt hij de lezer in de maling, neemt hij zijn eigen informatie niet serieus? Is het de ironie van een reporter die een beetje de spot drijft met de clichématige kant van zijn beroep en de voor de hand liggende onderwerpen van zijn verslag? Van een 'Zeeuwse Reportage' verwacht je ander nieuws dan dat de bran ding en het bazalt actueel zijn. Maar vergeet niet dat die actua liteit in een gedicht staat. Wees op je hoede, lezer, want dichtere 'liegen de waarheid'. Misschien is voor hen de actualiteit juist het tegenovergestelde van wat wij gewoonlijk voor actueel hou den. Vanuit dichterlijk oogpunt zijn de branding en het bazalt kenmerken bij uitstek van Zee land, het zijn blijvende kenmer ken en als zodanig altijd actu eel. In deze zienswijze past dan ook helemaal dat de passerende voetstap niet actueel is. Die is vluchtig, voorbijgaand en ver gankelijk. Het blijvende alleen is van een onvergankelijke actu aliteit. Dat is de eerste paradox die de dichter ons voorschotelt, eenvoudig opgediend in de ge- braikstaal van de reportage. De tweede strofe sluit naadloos aan bij de eerste, al lijkt dat niet direct zo. Ook het zand is een symbool van het blijvende, dus actuele. Het zand heeft in de loop van het 30.000-jarig be staan van mensenlijk leven veel herinneringen opgeslagen en vastgelegd. Die werkelijkheid als het ware geabstraheerd en compact samengedrongen tot een formule als in de wiskunde, is met geen lamp te lezen. Het licht van de mens is niet in staat die werkelijkheid te lezen, dus met zijn verstand kan hij de zin ervan niet verstaan. Ik vraag me bij het lezen van branding en bazalt af of Hans Verhagen het bekende gedicht van zijn streekgenoot, de in Mid delburg geboren dichter P.C. Boutens gekend heeft. Dat luidt: 'Hoe over het bx-andend blind ba zalt voert mij de weg naar Let he? O alles te vergeten eer de avond valt!Waar Boutens een klaaglied zingt over de zwaarte van het vergankelijke bestaan, constateert Hans Verhagen dat de mens een raadselachtig feno meen is dat niet in staat is zijn vergankelijk bestaan te begrij pen. De mens is niet actueel maar de aarde (branding, ba zalt, zand) die voortbestaat, is van een blijvende actualiteit. Lyrisch In de derde strofe volgt de con clusie. De mens lijkt op een vo gel die zich luid en kortstondig laat horen. Hij klapwiekt, dit wil zeggen: hij maakt even een driftig en heftig geluid in een po ging tot vliegen. Of hij probeert er iets lyi*isch van te maken (zo als de dichter doet) maar de ho ge vlucht blijft hem ontzegd. De mens is niet meer dan een schijn gestalte van de maan. In zijn le vensgang bevindt hij zich in het eerste kwartier of het laatste. Zelfs deze schijngestalte is hij niet, hij is niet meer dan een te kentje ei'van in een agenda. En agenda betekent dat wat gedaan moet wox'den. De voorbijgaande actualiteit van alledag. Hij is een schijngestalte, een ongrijp baar wezen. Voor de mens is er geen licht om zijn wezen te ver klaren. Uit de kaalslag van de taal in dit gedicht blijft één feit recht overeind staan: de mens kent zichzelf niet. Van 30.000 jaar homo sapiens zijn heeft hij niets geleerd. Stamt deze mensvisie uit een ver calvinistisch erfgoed? Bij bels gegrond is deze visie zeker. Hans Verhagen is een Zeeuw, hij moet bekend zijn met 'Het Boek, genaamd Prediker': 'Het ene geslacht komt, het andei*e geslacht gaat, alleen de aarde blijft.' Is dit een moderne reportage? Het heeft er de schijn van. Ik zou het de schijngestalte van een modern gedicht kunnen noe men. Om bij de bijbel te blijven: 'Oude wijn in nieuwe zakken'. Lou Vleugelhof KINDERBOERDERIJ De kinderboerderij aan de Evertsenlaan in Ter- neuzen is een drukbe zochte plek. Even brood brengen voor de dieren, even eruit met de kinde ren, even een ommetje maken. Verstandelijk ge handicapten van de stichting Tragel verzor gen de dieren en onder houden de stallen. In de ze rubriek wordt weke lijks bericht over het wel en wee op de Terneuzen- se kinderboerderij. Ook op de kinderboerderij is het op warme dagen zuch ten geblazen. Gas terug, alles op het gemak en vooral niets doen wat ook wel later kan. Ac tiviteitenbegeleidsters Andrea en Angelique namen een groot deel van de Tragel-cliënten een dag mee naar de nabijgelegen Otheense kreek, om daar wat verkoeling te zoeken. „Prachtig hoe ze daar naar toe gingen", vertelt kantinebeheers ter Lia. „Ik had twee bood schappentassen met drinken en eten gevuld, maar die waren te zwaar om te tillen. Toen hebben ze maar een .ezel meegenomen om de boel te sjouwen." Toch zijn er ook bij tropische temperaturen zaken die niet kunnen blijven liggen. De nuk ken van een dier kunnen nu een maal op de meest ongelukkige momenten om actie vragen. En dat is 't nou net, dat is in dit ge val heel erg lastig. Het herten baasje heeft zichzelf twee we ken geleden behoorlijk in de nesten gewerkt, maar laat zich niet graag behandelen. Eigen lijk lijkt hij wel een beetje op Bulletje, de bij de kleintjes uit de jaren negentig ongetwijfeld nog bekende stier die bij Henny Huismans Mini Playbackshow als jurylid loeide. Die had name lijk ook allerlei rótzooi aan zijn horens hangen. Goed, alle gek heid op een stokje, het hert zit er maar mooi mee. „Hij zat met zijn gewei vast in het schrik draad. Op een gegeven moment heeft hij zich losgetrokken, maar het lint is aan zijn gewei blijven hangen", vertelt Angeli que. „Het draad is helemaal rond zijn gewei gewikkeld. We heb ben daar al veel telefoontjes en opmerkingen van passanten over gehad. Er is zelfs drie keer naar de politie gebeld. Maar we kunnen eigenlijk niets doen. Dit hert laat zich niet benaderen." Het hert is met zijn gewei vast komen te zitten in het schrikdraad. Hij heeft zich losgetrokken, maar het lint is aan zijn gewei blijven hangen. foto Peter Nicolai Het schrikdraad langs het hek werk weghalen is geen optie, omdat de herten het gaas an ders kapot schuren. Telkens nieuw gaas spannen is een te kostbaar grapje voor de kinder boerderij. Verdoven is wel een mogelijkheid, maar dat zou wei eens trauma's tot gevolg kun nen hebben, weet Angelique. Dus moet het dier zijn veertien vrouwtjes nu maar met zijn ver sierde gewei imponeren. Dat gaat soms wat ongelukkig, om dat hij op het draad stapt. Ange lique: „Toch willen we hem vooralsnog zo laten lopen, maar als het toch nog voor veel pro blemen zorgt, halen we er een specialist bij. Die komt sowieso elk najaar, om de nieuwe man netjes te schieten. Nee, niet af schieten hoor! Ze krijgen een verdovend schot. Er mag echt maar één mannetje in de kudde zijn, anders wordt het bonje. Dat schieten is echt een specia lisme. Hij doet dat altijd vanuit een terreinwagen. Die dieren vliegen natuurlijk alle kanten op, maar hij probeert ze tot op een paar meter te naderen. Als hij zeker weet dat-ie niet kan missen, schiet hij. Misschieten is vooral niet de bedoeling, want die pijltjes zijn ontzettend duur." Ook André, clusterhoofd dagbe steding van Tragel werd in het weekend twee keer door bezorg de passanten gebeld. „Is hele maal niet erg, het is toch een te ken dat hier een stukje sociale controle is. Ik ben alleen maar blij dat er alert op dit soort din gen wordt gereageerd." De herten zijn eigenlijk maar een groep apart op de boerderij. Een grote weide is hun domein, aaien en knuffelen vinden ze maar niets en alleen voor brood of groenvoer komen ze richting de afrastering. En echt grip op de hertenpopulatie hebben de beheerders ook al niet. André: „We kunnen niet controleren welk dier wel of niet gedekt is. Dus blijft het elk jaar weer een verrassing hoeveej kleintjes er op komst zijn." Lia denkt zo het hare van de herten: „Ze zijn mooi om te zien, het is leuk om ze brood te geven, maar liefde heb je er niet van." Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 25