j Het Wonderlijck Wanschepsel Stemmen op rozenkunstwerken andschappen vertaald in patronen 17 De Elderschans Boetes voor dronken rijders Sponsoring Delta geen doel op zich Seafarm krijgt onderscheiding Handtas uit camper gestolen zaterdag 25 juni 2005 i.«r RnnalH Vflrstraten Vippn- hpf tmpprl.e npm.npsinh.1- inns nhp~ ~rrrr-::"M - Rnnon rloprt Viii nl irRonald Verstraten ls jonkheer Louis de Bils, baljuw Xvan Aardenburg, het destijds niet Ersoonlijk had ontleed, zou nu niets bekend zijn over het Wanschep- irf geboren op de Elderschans buy ten -irdenburg. Het kind dat twee hoof- tn en vier armen had - naast nog en- ifle andere merkwaardige afwijkin- was in 1659 onderwerp van een [utomische Beschrijvinge die in Mid- idburg werd gedrukt. a exemplaar van het boek bevindt thin het archief van de Zeeuwse Bi- iotheek. Arco Willeboordse, ambte- ar cultuur bij de gemeente Sluis, nst wel van het bestaan van het boek de in 1657 gevonden 'Siamese reeling', maar stelt die benaming jeteen ter discussie. ,ffas het wel een Siamese tweeling? iging er altijd van uit dat dan alles lubbel aanwezig is. Maar dat is niet et geval. Laatst zag ik op tv een schildpad met twee koppen. Die noem dan ook geen Siamese tweeling." i;n wonderlijck wanschepsel dus, zo- !s de baljuw het al noemde, of liever 'Mwanschepsels in malkanderen ge- mschen (gegroeid). „Een duidelijke 3isgeboorte,stelt Willeboordse vast de hand van de gedetailleerde te- ifflingen. jlet is een meisje, dat zie je aan het slacht. Van onderaf is alles nog nor tal aar vanaf het middenrif gaat ft mis. De ruggengraat splitst zich, jzijn twee ribbenkasten. De endel- hrm ligt totaal verkeerd. En er zijn ïee hoofden, waarvan het ene totaal smislukt." In de Beschrijvinge wor- )g meer afwijkende details nauw- benoemd. Waar het meisjesge kst nog schoon van gedaente heet te bp, draait de schrijver er niet om heen: het tweede aengesicht was ghe- heel mismaeckt. De ogen zitten op de plaats van de mond, vlak naast elkaar in een onbestemd gat, twee harige wenkbrauwen markeren de plaats waar ze eigenlijk hadden moeten zit ten. En er tussenin, waar eigenlijk de neus hoorde, ivas een Mannelijk Lidt, van behoorelijcke proportie. In de be schrijving wordt onderscheid gemaakt tussen het Meysken en het Knechtjen. Kinderpotten Het is niet bekend of het schepsel/de tweeling dood geboren is, of snel ge storven. Veel overlevingskansen had het uiteraard niet. Evenmin is bekend of het ergens is begraven. „Dat hangt daar mee samen. Was het gedoopt of was het al dood? Mogelijk is het begra ven in zogenoemde kinderpotten, zo als er uit die tijd wel meer gevonden zijn." - Zich bewust van het verhaal, besloot Willeboordse het te vertellen in het ka der van een excursie in de Elder schans, die volgende week wordt ge houden en op zich weer kadert in het Jaar van het Kasteel iri Zeeland. „De schans was in die tijd een soort mini-vesting en zag er heel anders uit dan nu. Een houten gebouwtje, dat eerst diende als kruitopslag en later als woonhuis. Toen is het schepsel er gevonden. Er was al vrede en de schans had zijn militaire functie verlo ren." Niettemin werd het vaderschap toege schreven aan een soldaet onder de Compagnie van d'Heer Leonard Mog- ge, die Lieven Wesselinck heette en ge let op zijn naam mogelijk een Vlaming was. De naam van de moeder is ook be kend, maar tamelijk ongebruikelijk: Jaquemijntje Al-de-werelt. „Die voor naam is niet vreemd. Maar zo'n achter naam ben ik nog nooit tegengekomen. Was het misschien een spotnaam of- een bijnaam? Verwees hetnaar een be paald gedrag? Het zou ook een verta ling kunnen zijn van het franse tout le monde," denkt Willeboordse, zonder er al te nadrukkelijk op te zinspelen dat Jaquemijntje dus vast een hoertje was. Maar daar wil hij in de toekomst nog eens induiken. Ambitie Minstens zo interessant is de levens loop van jonkheer De Bils. Omstreden in de geschiedenis van de Nederlandse Het kind met twee hoofden en vier armen uit 1657. reproductie Wim Kooyman geneeskunde, maar ook op ander vlak. „Hij was van jongs af aan iemand met een hoge ambitie. Geboren in Amster dam, uit Franse adel, volgde hij een op leiding tot koopman in Rouen. Hij ver huisde naar Sluis, met de bedoeling om er baljuw te worden. Een hoog ambt, als vertegenwoordiger van de re gering daar ter plekke." Maar de Bils moest genoegen nemen met het min der prestigieuze baljuwschap van Aar denburg. Verder zou hij het niet schop pen. De geneeskunst was hem dierbaar. „In Rouen deed hij al aan het ontleden van menselijke lichamen. Hij kocht die op, werd daar wel eens voor veroor deeld en zelfs beschuldigd van tovena rij." In Sluis bleef hij doorgaan met het opkopen van lijken. „Hij zette ske letten op en verkocht die door. Univer siteiten en medici waren daar op ge spitst. De medische wetenschap en de anatomie waren toen sterk in op komst." Van De Bils is bekend dat hij ook expe rimenten deed op honden. „Ook op le vende honden. Om te voorkomen dat die blaften, sneed hij hun strot door. Niet de plezierigste kant van die man." Omstreden als de man nu een maal was, werd hij, noch veel van zijn werk, serieus genomen. Soms bleek dat onterecht. „Hij is een pionier ge weest waar het gaat om het in beeld brengen van het lymf eva ten-stelsel. Daar heeft de wetenschap later op voortgeborduurd. Chirurgen Het wanschepsel laat Willeboordse in tussen niet los. „Mischien ligt het wel begraven bij de Elderschans. Het zou mooi zijn, wanneer het lijkje nog eens wordt opgegraven. Dan weten we het tenminste zeker. Nu hebben we alleen de beschrijving van de ontleding. Die is overigens wel verricht in het bijzijn van verschillende chirurgen." De geschiedenis van het wanschepsel en De Bils komt uitvoerig aan de orde tijdens de excursie. Die bestaat uit een binnen- en een buitengedeelte. Theo Aernoudts van de Stichting Landschapsbeheer Zeeland leidt rond in de bomentuin rondom de Elder schans. Daar staan nog enkele monu mentale bomen van honderd en zelfs honderd vijf tig jaar oud. Willeboordse neemt het binnengedeelte voor zijn re kening. „Onder meer de bouw van de schans, de relatie tot andere schansen. De ver bouwing tot buitenplaats in de 19e eeuw. Het is zelfs nog even gemeente huis geweest, net na de oorlog, tot 1950. Rond die tijd is ook het parkbos aangekocht." De Elderschans, oftewel het 'kasteeltje' is tegenwoordig parti culier eigendom en wordt eenmalig opengesteld. De excursie is op 30 juni van 19.00 tot 21.00 uur. Aanmelding vooraf is nood zakelijk. Tel. 0113- 230936 mail: info ©slz.landschapbeheer.nl MIDDELBURG - Slachtoffers van verkeersongevallen hebben geen boodschap aan welke smoes dan ook, zo her haalde officier van justitie H. Benaissa een aantal malen. Voor haar verschenen gisteren een aantal Zeeuwen die be trapt zijn op dronken rijden. Een Middelburger (34), voor de tweede maal binnen niet al te lange tijd betrapt, werd voorgehouden dat alcohol per jaar zorgt voor 250 doden en 3000 zwaargewonden in het verkeer. Hij kreeg een boe te van 500 euro en een voorwaardelijke rijontzegging van zes maanden. Een twintigjarige inwoner van Sluiskil, die wegens onenigheid met zijn vriendin dronken achter het stuur kroop, werd veroordeeld tot een boete van 550 euro en een voorwaardelijke rijontzegging. Een Goesenaar (31), die tijdens een receptie veel te veel had gedronken, mocht ook zijn rijbewijs houden. Zonder dat document raakt ook hij zijn baan kwijt, vreesde hij. De Goesenaar mag 600 euro aan de staat betalen en moet zeer voorzich tig zijn tijdens het drinken. Als hij binnen twee jaar wordt betrapt op dronken rijden raakt hij zijn rijbewijs voor minimaal zes maanden kwijt. MIDDELBURG - Het financieel ondersteunen van buurt verenigingen hoort niet tot de kerntaken van een commer cieel bedrijf als Delta. Dat antwoordt het dagelijks pro vinciebestuur op vragen van de PvdA-fractie. Die stelde de vragen naar aanleiding van een akkefietje tussen Delta en buurthuis Bath. Aanvankelijk wilde Delta niet de volle dige rekening voor graafwerk betalen. Op dezelfde dag zegde het bedrijf toe in gesprek te gaan met het buurthuis over de kosten. Desondanks is sponsoring voor Delta geen doel op zich, stellen Gedeputeerde Staten. Het kan een middel zijn om commerciële doelstellingen te behalen die anders niet mogelijk zijn. Vanuit die gedachte bekijkt Del ta van geval tot geval of het zinvol is een activiteit te spon soren. GS nemen aan dat die afweging ook is gemaakt om trent het subsidiëren van het buurthuis in Bath. GS vin den het niet hun taak en bevoegdheid om zich als aandeel houder daarmee te bemoeien. GOES - Viskwekerij Seafarm in Kamperland heeft van Syntens de luctor gekregen. Die onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan een Zeeuwse ondernemer die nog worstelt met het uitwerken van een innovatief product, dienst of idee. De vangers en verwerkers van mesheften - een schelpdiersoort die in de Oosterschelde wordt gevan gen - kregen 3500 euro. De jury oordeelde dat het bedrijf 'het meest en het best geworsteld heeft' en dat 'Seafarm een bedrijf is dat zijn nek durft uit te steken'. In totaal wa ren drie bedrijven genomineerd. De tweede en derde plaats gingen naar Geelhoed Betonwapening en Subcom (onderwaterwerkzaamheden). KRABBENDIJKE - Uit een camper die geparkeerd stond op het parkeerterrein De Vliete langs de A58 bij Krabben- dijke is in de nacht van donderdag op vrijdag een handtas ontvreemd. In de tas zaten persoonlijke papieren en ver schillende passen. De eigenaar en zijn vrouw lagen tij dens de diefstal te slapen. Het portier van de camper was waarschijnlijk niet goéd afgesloten. door Rolf Bosboom KATS - Wie graag zijn mening geeft over beeldende kunst, be zoekt deze zomer De Zeeuwse Rozentuin in Kats. Vijftien kun stenaars exposeren er in totaal 36 werken. Belangstellenden kunnen hun stem uitbrengen op het werk dat ze het mooiste vin den. Het winnende ontwerp wordt beloond met een prijs van 5000 euro. De Zeeuwse Rozentuin bestaat tien jaar. Ter gelegenheid daar van zijn voor de jaarlijkse zo- mertentoonstelling alle kunste naars van de afgelopen jaren uit genodigd. De lustrumexpositie heeft, vanzelfsprekend, de roos als thema. Blikvanger van de expositie is het grote rozenveld ('Roosevelt') dat Paul Panhuysen uit Eindho ven op het grasveld naast de Theatertuin heeft gecreëerd. Hij heeft het veld, dat is opgebouwd uit negen repeterende vormen, ingeplant met kunststof rozen in velerlei kleuren. De Rozen tuin wil later op de plek echte rozen inplanten volgens dezelf de kleurverdeling. Een kanshebber op de prijs is on getwijfeld Bert Frijns met zijn welbekende glasobjecten. Het mooist is de grote driedelige roos, gevuld met water, maar ook de kleinere objecten en de 'stinkroos' elders in de paradijse lijke omgeving mogen er zijn. In het laantje met de knotwil gen stuit de bezoeker op 'Vogel- bad' van Nicolas Dings, dat zo vertrouwd aandoet dat het lijkt alsof het er altijd heeft gestaan. Toch is het een merkwaardig sculptuur, met twee gezichten die naar elkaar zijn gewend en voorzien van rozenhoedjes. Dat het thema van de expositie niet in alle gevallen leidt tot ori ginaliteit blijkt wel uit de bijdra gen van Joop Haring en Albert Verkade, die onafhankelijk van elkaar zijn uitgegaan van dezelf de bekende tekst: 'A rose is a ro se is a rose' van Gertrude Stein. Verkade maakte een object met een knik waarin spiegels zijn verwerkt. Wie erin kijkt ziet ro zen in veelvoud. Haring toont een object waarin de cirkelvorm centraal staat, om het idee van continuïteit en de opeenvolging van seizoen te verbeelden. Grootmoeder Het marmeren zitelement van Mélanie de Vroom uit Tilburg, dat ook kan worden omgekeerd, lijkt in eerste instantie niets met rozen te maken te hebben. Zij heeft het echter gemaakt ter na gedachtenis van haar grootmoe der, die 'Rose' Mélanie heette en naar wie de kunstenares is ver noemd. Theo ten Have uit Den Haag laat rozen van ijzer zien die verwelkt zijn. De glazen stampers, de ene keer oranje en de andere keer paars van kleur, stralen echter nog volop levens kracht uit. Renée Mink uit Kort- gene doet met 'Vase a roses' mee aan de tentoonstelling. Het ob ject brengt het traditionele beeld van rozen in een vaas tot bijna abstracte vormen terug. Op de expositie is verder werk te zien van Helene Briels (wand- objecten in textiel en glas), Sjoerd Buisman (brons), Mathil- de Cuijpers (olieverf op doek), Bart Kelholt (bronzen), Ira van de Kop (hout- en metaalreliëf), Leen Quist (schalen) en Elisa beth Schlanstein (objecten). Ook is er, maar dan buiten mede dinging, een opvallende bijdra ge van Geert Koevoets: 'een energieveld' dat bestaat uit hon derd ringen. Het winnende kunstwerk wordt zaterdag 20 augustus bekend ge maakt. Expositie: Tweede lustrumtentoon stelling 'De Roos', tot medio sep tember in De Zeeuwse Rozentuin, Kalse Groeneweg 3, Kats. Ge opend: di.-za., 10.00-17.00 uur. werk zien Sybille Pattscheck, de Duitse kunstenares die al vaker in de galerie exposeerde. Bijzon der is de klassieke techniek die ze gebruikt: encaustiek, waarbij ingekleurde bijenwas wordt ver warmd. Pattscheck brengt die in een groot aantal lagen aan op paneel of glas. Daarbij blijft el ke laag, elk veeg zelfs, transpa rant en dus zichtbaar. Uitlopers Op het eerste gezicht zijn het monochrome werken, maar wie wat langer kijkt ziet dat ze de sa menballing zijn van een veel heid aan kleuren en tinten. De waarneming wordt ook beïn vloed door het licht dat erop of, bij de glaswerken, er van achte ren doorheen komt. De opbouw van de 'beeldobjecten', zoals de kunstenares ze noemt, wordt soms benadrukt door de horizon tale en verticale uitlopers die zij bewust laat ontstaan door het paneel of de glasplaat tijdens het drogen te kantelen. Pattscheck werkt met sterk uit eenlopende formaten en kleu ren, waardoor de werken als het ware op elkaar reageren en bij elke tentoonstelling andere com binaties en accenten ontstaan. Het aardige van de Goese expo sitie is dat de inbreng van beide kunstenaressen niet strikt ge scheiden is gehouden. Werk van Beenken hangt soms tussen dat van Pattscheck en omgekeerd. Het blijkt elkaar wonderwel goed aan te vullen. Wie een verdieping hoger gaat in het 'cultuurhuis' aan de West- wal kan bij Kunstuitleen de Be- velanden nog een week werk van Teja van Hoften uit Burgh- Haamstede zien. De tentoonstel ling is een fraai verslag van haar artistieke ontleding van het menselijk lichaam, waarbij de vormen van organen, zenuw banen en andere vitale delen op verveemdende wijze worden ge presenteerd. Een mooi voor beeld daarvan is 'Vertakkin gen', een verzameling kerami sche vormen die samen een bloedvatenstelsel vormen en de toeschouwer bewust maken van de wonderlijke schoonheid van het lichaam maar ook van zijn eigen, complexe breekbaarheid. Expositie: Emmy Beenken en Sy bille Pattscheck, t/m 9 juli in Gale rie Van den Berge, Westwal 45, Goes. Geopend: do.-za., 12. OO IT. 00 uur. ExpositieTeja van Hof- ten, t/m 3 juli in Kunstuitleen de Bevelanden, Westwal 45, Goes. Ge opend: wo.-za. en zondag 3 juli, 13.00-17.00 uur. foto Willem Mieras ®slava', een van de werken van Emmy Beenken die nu te zien zijn in de Goese Galerie Van den foto Willem Mieras 'Roosevelt' is het werk waarmee Paul Panhuysen meedoet aan de kunstwedstrijd in De Zeeuwse Rozentuin in Kats. ment ook wil tonen. Het werk dat nu wordt geëxposeerd, ver raadt een krachtig eigen hand schrift. Hoe verschillend de doe ken ook zijn, ze vormen onmis kenbaar één geheel. De foto's die ze verzamelt zijn steevast landschappen van bo venaf gezien. Ze zoekt naar bij zondere composities: de manier waarop de mens het gebied heeft geordend en de invloed van de natuur daarop. Beenken streeft naar patronen maar ge bruikt ook elementen die daar van afwijken, waardoor het to taalbeeld toch spannend blijft. Wat uiteindelijk op het linnen verschijnt, is de vertaling van haar waarneming, met licht ge stileerde bomen vaak als vertica le dragers, ritmes van daken die vanuit de lucht worden beke ken, soms ook een stukje muur, plukjes begroeiing en grillige lij nen die de loop van het land schap tekenen. In een van de mooiste werken, 'Fra Vestmannaeyjum', ont staan die lijnen door smalle op staande lagen olieverf, die sa men de meanderende contouren van een weidse omgeving vor men met daarin enkele huizen. Voor andere doeken maakt Been ken gebruik van bijvoorbeeld karton of kaarsvet om op sommi ge plaatsen een derde dimensie aan het platte vlak toe te voe gen, zoals de daken op 'Bratisla va'. Van den Berge laat tegelijk ook orRolf Bosboom IES-De namen van de schil- ijtn, zoals 'Fra Vestmannaey- ïen 'Bratislava', doen een be de kunstenaar vermoeden, ny Beenken is echter veelal zelf op die plaatsen ge it De titels die zij geeft, ont- w associatief. Foto's uit slen en tijdschriften vormen uitgangspunt voor haar ver langen van landschappen in rerf, momenteel te zien bij lerie Van den Berge. aken, afkomstig uit Utrecht, aeuw bij de Goese galerie, st haar schilderwerk maakt 'aio's die galeriehouder Tom itlen Berge op een later mo-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 73