>zc
40
MBUM
40
Verlegen Daniel Powter
doet het op zijn manier
Nokia introduceert daten via mobieltje
W17
)K Computer
este album
twintig jaar
Geforceerd tweeluik
Syb maakt indruk
Hart op de goede plek
Hotste uitgaansspots
Rechtszaak rond rapper
zaterdag 25 juni 2005
I De Jeugd Van Tegenwoordig -
Watskeburt?! (1)
2.Akon - Lonely (5)
3.U2 - City Of Blinding Lights (12)
4 Shakira - La Tortura (3)
5.The Black Eyed Peas - Don't
Phunk With My Heart (4)
5 Guus Meeuwis - Geef Mij Je
Angst (2)
Daniel Powter - Bad Day (6)
8.Kelly Clarkson - Since U Been
Gone (11)
j.Backstreet Boys - Incomplete (8)
'3 Snoop Dogg - Signs (10)
H.Kane - Something To Say (7)
ijGwen Stefani - Hollaback Girl (9)
!3 Within Temptation - Angels (23)
il. Coldplay - Speed Of Sound (13)
i; The Game Ft. 50 Cent - Hate It
Or Love It (15)
•5. Crazy Frog-Axel F (37)
Gavin Degraw -1 Don't Want
To Be (16)
tj Bon Garcon - Freek U (26)
;j.Max Graham Vs Yes - Owner
Of A Lonely Heart (18)
>3 Kus - Lekker Ding (14)
il.Amerie -1 Thing (20)
22.Bad Candy - Girls Just Wanna
Have Fun (17)
3.Di-rect - Cool Without You (19)
;j 50 Cent- Just A Lil Bit(-)
5 Jan Smit - Vrienden Voor Het
Leven/Als De Nacht Verdwijnt
(22)
^Rockefeller - Do It 2 Nite (25)
Will Smith - Switch (24)
s John Legend - Ordinary People
M
3 Armin Van Buuren - Shivers (28)
»,U2 - Sometimes You Can't Make
It On Your Own (27)
jt The Housekeepers - Go Down
121)
iKrezip - Out Of My Bed (30)
3 Simple Plan - Welcome To My
Life (36)
31,Rob Thomas - Lonely No More
134)
5 DjChuckie - Nu Ga Je Dansen
Klootzak (35)
JLDaddy Yankee - Gasolina (29)
Audiobullys Ft. Nancy Sinatra -
Shot You Down (-)
38,Ron Van Den Beuken - Sunset (-)
3 Jennifer Lopez - Hold You Down
(38)
C3Doors Down - Landing In Lon
don (-)
l Coldplay-X&Y(1)
zllDivo - II Divo (5)
3 Backstreet Boys - Never Gone (-)
IJan Smit - Jansmit.com (4)
5 Kane - Fearless (2)
Guus Meeuwis -10 Jaar - Le
vensecht (3)
1 Faithless - Forever Faithless -
The Greatest (7)
8 Shakira - Fijacion Oral Vol. 1 (8)
S Dream Theater - Octavarium (-)
O.Anouk - Hotel New York (9)
'I Foo Fighters - In Your Honor (-)
2 The Black Eyed Peas - Monkey
Business (6)
GMichaei Buble - It's Time (10)
H John Legend - Get Lifted (12)
liJack Johnson - In Between
Dreams (23)
The White Stripes - Get Behind
Me Satan (13)
1 System Of A Down - Mezmerize
i14)
II Bruce Springsteen - Devils
Dust (24)
3,Ub40 - Who You Fighting For (-)
KKrezip - What Are You Waiting
For (11)
'50Cent - The Massacre (16)
2 Amos Lee - Amos Lee (36)
3 Madeleine Peyroux - Careless
Love (21)
LGorillaz - Demon Days (20)
5 Van Morrison - Magic Time (15)
SKeane- Hopes And Fears (18)
FDjumbo - Jump (-)
2 U2-How To Dismantle An
Atomic Bomb (34)
ERyCooder - Chavez Ravive (-)
5 Karin Bloemen - Weet Je Nog
(32)
LGwen Stefani - Love Angel Mu
sic Baby (17)
TTheShadows - The Final Col
lection (25)
3 Audioslave - Out Of Exile (22)
Oasis - Don't Believe The Truth
(19)
Mamma Mia! - De Musical (27)
E Blof - Het Eind Van Het Be
gin (Beste Van) (37)
IZuco 103-Whaa! (39)
Joss Stone - Mind, Body Soul
(30)
5 Gavin Degraw - Chariot (26)
Within Temptation - The Silent
Force (-)
Vcd OK Computer van Ra-
L/diohead is door het Ameri-
^nse tijdschrift Spin verko-
5 tot het beste album van de
&ste twintig jaar.
Computer voert een lijst
ut van honderd albums. Op
teerdere lijst van Spin van de
Se albums van de jaren negen-
stond Nirvana's 'Nevermind'
j|op de eerste plaats. 'Never-
staat in de huidige top
'^van beste albums nog wel in
itoP 3, net als 'It takes a nat-
Qof millions to hold us back'
^dehiphopgroep Public Ene-
stegenwoorcligd in de top 10
Pverder Pavement, The
dths, de Pixies, De La Soul.
®ce, PJ Harvey en N.W.A..
Stilletjes is hij met zijn
single 'Bad Day' de top
tien van de hitlijsten binnen
geslopen. Het past wel bij
de Canadese zanger Daniel
Powter. Steeds weer moet
hij zijn verlegenheid over
winnen in de wereld van de
muziek. „Bij mijn eerste
concert stond ik met mijn
rug naar het publiek. En
nog steeds voel ik me opge
lucht als ik me op het po
dium achter de piano kan
verstoppen."
Als het bij platenmaatschap
pijen alleen om muziek
draaide, was de nu 34-jarige
Daniel Powter al op veel jonge
re leeftijd doorgebroken. Tij
dens zijn studie aan het conser
vatorium werkte hij in zijn vrije
tijd voortdurend aan eigen num
mers. Zijn eerste poging om de
interesse van platenbazen te
wekken, leek in eerste instantie
een succes. Tientallen grote na
men vlogen Daniel over naar
New York voor een auditie. Met
lege handen stuurden ze hem
weer terug naar zijn toenmalige
woonplaats Vancouver. Aan de
muziek lag het niet. Zijn verle
gen presentatie gooide roet in
het eten. Hoe mooi je nummers
ook zijn, zonder podiumuitstra
ling kom je er niet, luidde het
harde credo.
Het was niet de eerste klap in
het gezicht van de in Brits Co
lumbia geboren Daniel Powter.
Het begon allemaal met viool
les, toen hij vier jaar was. Hij
ging voor het eerst naar school
en bracht zijn vrije tijd niet
door als de andere kinderen. In
plaats van voetballen op een
pleintje of met vriendjes rond
hangen, oefende Daniel thuis
zijn vioolspel. Zijn moeder bege
leidde hem op de piano. Tot die
ene ervaring. „Ik had viool ge
speeld bij een talentenshow op
school. Ik zat in de vijfde klas,
denk ik. Onderweg naar huis
liep ik over een veldje met mijn
vioolkist, toen een groepje pest
koppen uit een hogere klas op
me in begon te slaan. Voor mij
was dat een keerpunt. Ik kwam
thuis met een blauw oog, beurze
plekken en slechts één bood
schap: 'Dat was 't, ik stop er
mee!'" De viool bleef in de kist
liggen. De muziek niet. Daniel
kroop achter de piano van zijn
moeder. Op de toetsen ging er
een wereld voor hem open. „Ik
kon ineens meerdere tonen tege
lijk spelen, laag en hoog op het
zelfde moment."
Meisjes
En er zat nog een voordeel aan
de overstap naar piano. „Was ik
viool blijven spelen, dan hadden
meisjes nooit interesse gehad.
Piano vonden ze geweldig", legt
hij uit, waarbij hij moet toege
ven dat ook die magie niet altijd
werkte. „Ik heb lange tijd mijn
pianospel gebruikt als ijsbreker.
Ik was zo schichtig dat een
praatje maken met een meisje
echt een probleem vormde. De
piano kon daarbij helpen. Dacht
ik tenminste. Helaas waren er
nog meisjes die na m'n spel rea
geerden met 'oké, je bent klaar.
Kan ik nu gaan?'."
Daniel Powter voelde zich vaak
onbegrepen. Te beginnen bij
De Canadese singer/songwriter/pianist Daniel Powter.
zijn vioollerares. „Zij focuste op
het kunnen lezen van muziek.
Maar ik was dyslectisch. Zo
hing ze een keer over me heen,
terwijl ik een stuk speelde, en
zei: 'Weet je dat je muziekblad
op z'n kop staat?'. Vanaf dat mo
ment wist ik dat het hele ge
structureerde idee van muziek
niets voor mij was. Ik moest
mijn eigen weg erin vinden."
Op het conservatorium stuitte
hij op hetzelfde probleem.
„Voor de luistervakken scoorde
ik allemaal tienen, voor de theo
rie stuk voor stuk onvoldoendes
omdat ik niet goed kon lezen."
Na twee jaar stopte Daniel zijn
muziekstudie om dag en nacht
als songwriter aan de slag te
gaan. Schrijver van zijn eigen
muziek, op zijn eigen manier.
De eerste tegenslag bij de platen
maatschappijen verbaasde hem
achteraf niet. Daniel: „Ik was er
gewoon niet klaar voor. Pro
bleem is wel dat als een platen
baas eenmaal nee heeft gezegd,
het heel moeilijk is om nog een
kans te krijgen."
Gelukkig zat het hem verder, af
gezien van een afgebrand huis
waarbij hij zijn laptop met mu
ziek net op tijd kon redden, wel
mee.
Het titelloze debuutalbum van
Daniel Powter is inmiddels een
groot succes in Canada, België
en Frankrijk en rolt momenteel
uit over de rest van de wereld.
De hitsingle 'Bad Day' heeft nu
ook de Nederlandse top tien be
reikt. Daniel Powter wordt om
schreven als een mix van Prin
ce, Rod Stewart, Elton John en
Anastacia. Zijn nummers be
staan uit vrolijke, pakkende
popsongs met zwaarmoedige,
soms sarcastische teksten. Maar
denk daarmee vooral niet dat je
weet waar Daniel Powter voor
staat.
„Ik wil op geen enkele manier
voorspelbaar zijn. Zodra men
sen denken dat ze mijn muziek
hebben uitgeplozen en begre
pen, probeer ik weer iets com
pleet anders uit."
Kyra Goede
Het titelloze album van Daniel
Powter, inclusief de hitsingle
'Bad Day', ligt nu in de winkel.
Zie ook: www.daniclpow-
ter.com.
Nokia heeft wat leuks voor
jongeren. Daten met je mo
bieltje. Het is geen toothing, de
grap van vorig jaar die dit voor
jaar verzonnen bleek: seksaf-
spraakjes maken met een Blue-
tooth-mobieltje. Maar het kan
natuurlijk wel.
De Nokia Sensor is een klein
programmaatje dat iedereen
met een Series-60 Nokia-toestel
op zijn mobieltje kan installe
ren. Je maakt in de disco een fo
to van jezelf en je vriend(inn)en
met je telefoon. Je start het Sen
sor-programma, opent de foto
en tikt een uitnodigende tekst
en zoekt naar anderen die het
programma actief op hun mo
bieltje hebben staan. Die dus
'in' zijn voor een spontaan con
tact. Hun mobieltje gaat trillen
en rinkelen ten teken dat er con
tact gezocht wordt. Ze kunnen
op hun mobieltje de foto en de
tekst zien en lezen en, als ze
geïnteresseerd zijn, vervolgens
in de disco op zoek gaan naar
de afzender. Of verder chatten
op de telefoon en ergens buiten
afspreken waar je rustiger en
beter verstaanbaar met elkaar
kunt praten. Je kunt ook el-
kaars mp3-muziek op het mo-
De mobiele telefoon legt contact met een ander mobieltje in de discotheek.
illustratie GPD
De kracht van de Foo Figh
ters ligt in pakkende sing
les, niet in vooruitstrevendheid.
Toch heeft ook Dave Grohls
band dat moment in de carrière
bereikt waarop de ambitie en
creativiteit niet meer op één
schijfje passen. Tijd voor een
dubbelalbum. In Your Honor is
een echt tweeluik: disc één is
rock, disc twee is akoestische
luistermuziek. Achterliggend
idee van Dave Grohl: dan kan
het harde harder en het zachte
zachter. Het klinkt geforceerd
en dat is In Your Honor ook.
Het rookgedeelte is te schreeu
werig en te bot omdat alle subti
liteiten zijn verwezen naar het
tweede deel. De akoestische cd
mist op zijn beurt pit en krachti
ge liedjes.
Dat Grohls stem niet overloopt
van emoties was in de rijk gepro
duceerde singles van de Foo
Fighters nooit zo erg, maar op
In Your Honor is het een grote
tekortkoming. Niet alleen in de
akoestische nummers die daar
door afglijden in saaiheid, ook
in de rocknummers waar zijn po
gingen om echt ruig en veront
rustend te klinken pijnlijk mis
lukken.
Maaike Borst
Foo Fighters: In Your Honour
(Sony/BMG)
Wie de voorgeschiedenis
een beetje kent, kan de ti
tel van de nieuwe Spanner-cd
gemakkelijk verklaren. Solid,
Ground slaat op de moeilijke pe
riode waarin zanger Syb van
der Ploeg verkeert.
Dat hij zijn relatie verbrak en
stopte met De Kast was slechts
het begin. Samen met zijn nieu
we vriendin verloor hij een twee
ling en eind 2004 werd bij haar
een ernstige ziekte geconsta
teerd. Daarnaast is er nog
steeds de financiële strijd met
de oud-manager van De Kast.
In zijn muziek schrijft Van der
Ploeg de ellende van zich af. So
lid Ground is daardoor net als
'Wonderful World' uit 2003 een
melodieuze, maar harde plaat
geworden. Gitarist Jeff Zwart
excelleert in het merendeel van
de nummers. Er zijn hoorbare
invloeden van bijvoorbeeld
Soundgarden en U2, maar de
stem van Syb is als altijd onmid
dellijk herkenbaar. Zo indruk
wekkend als in de ballad 'Other
Side Of Life' hebben we hem
nog nooit gehoord.
Martin Groenewold
Spanner: Solid Ground
(SyCo/SMH)
Met zijn 48 jaar is Dwight
Yoakam een veteraan. Als
rebelse cowpunker blies hij be
gin jaren tachtig de nalaten
schap van zijn helden Merle
Haggard en Buck Owens nieuw
leven in. Dat waren de oudge
dienden van toen, die - net als
hij nu zelf - door de grote platen
maatschappijen waren afge
dankt. Yoakam bewijst geens
zins uitgeblust te zijn, al wordt
zijn countrypop door Nashville
niet begrepen. Net als op zijn de
buut 'Guitars, Cadillacs, Etc.,
Etc.' uit 1986 bezit Blame The
Vain nog altijd dat typische,
door Telecaster-gitaar gedomi
neerde Bakersfield-geluid. De
honky tonker Yoakam is een ech
te liefhebber. Met het uiterlijk
van een gladde jongen heeft Yoa
kam wel het hart op de goede
plek zitten. Luister alleen maar
naar de afsluitende, tijdloze tra
nentrekker 'The Last Heart In
Line'. Op 10 juli is hij voor het
eerst sinds tien jaar weer in Ne
derland voor een optreden in
het voetbalstadion van Emmen.
Peter van der Heide
Dwight Yoakam: Blame The
Vain (New West/Sonic Rendez
vous)
De leukste plek om uit te
gaan is de Hollywood Mu
sic Hall in Rotterdam. Dit vin
den de ruim twintigduizend Ne
derlanders die de afgelopen tijd
hun stem uitbrachten voor de
meest populaire discotheken.
In Bob's Party Palace in Uit
geest werden afgelopen week de
Nightlife Awards uitgereikt,
een initiatief van het uitgaans-
tijdschrift Nightlife Magazine.
Naast de Hollywood Music Plall
als populairste uitgaansgelegen
heid van Nederland, namen on
der meer het Almeerse danscafé
Men at Work en de Nijmeegse
club Matrixx de prijs voor popu
lairste club in ontvangst.
Drummer Jamie en gitarist Spi
ke van Di-Rect werden uitgeroe
pen tot meest gewilde VIP-dj's.
En rapper Ali schopte het tot
meest populaire act in discothe
ken.
De stemmers werd ook ge
vraagd welke Bekende Neder
lander ze graag achter de draai
tafels zouden willen zien. Hier
bij kwam Marco Borsato als win
naar uit de bus.
De prijzenslag heeft naast lande
lijke winnaars ook per regio de
leukste clubs bekeken. De enige
Zeeuwse club die daarbij ge
noemd wordt, is discotheek De
Hooizolder in Westkapelle. In
de regio Zuid komt De Hooizol
der op nummer 1 in de categorie
discotheken.
De volledige uitslag vind je op
www.horeca.org.
bieltje uitwisselen. En het
werkt natuurlijk ook in de
trein, in de bus of in het café. In
een straal van tien meter kun je
iedereen met het Sensor-pakket
op zijn Bluetooth-mobieltje
'aanspreken'. Wel één persoon
tegelijk, want de verbinding
werkt alleen één-op-één. GPD
De Nokia Sensor is gratis be
schikbaar voor de Nokia 3230,
6260, 6600, 6620, 6630, 6670.
6680,6681, 6682 en 7610. De
Sensor is te downloaden op een
pc of rechtstreeks op een tele
foontoestel. Zie ook: www.no-
kia.com/sensor.
Kort na de vrijspraak van
Michael Jackson is deze
week in Amerika een nieuwe
rechtszaak begonnen die om een
popster draait. De weduwe en
de moeder van de in 1997 dood
geschoten rapper Notorious
B.I.G. klagen de stad Los Ange
les aan omdat volgens hen een
politieagent bij de moord betrok
ken was.
De vraag wie Notorious B.I.G.
vermoordde, houdt de hiphop
wereld al acht jaar bezig. De
New Yorkse rapper werd op 9
maart 1997 in Los Angeles dood
geschoten, toen hij in zijn auto
wachtte voor een verkeerslicht.
Onderzoek van zowel de politie
van Los Angeles als de FBI lever
de niets op.
De moord op Notorious B.I.G.
ook wel bekend als Biggie
Smalls, was volgens insiders on
derdeel van de hevige vete die in
de jaren negentig woedde tussen
rappers van de Amerikaanse
west- en oostkust. Oorlog was
het vooral tussen het in Los An
geles gevestigde platenlabel
Death Row en het New Yorkse
Bad Boy Entertainment. De
twee firma's zouden nauwe ban
den onderhouden met respectie
velijk de Bloods en de Crips, de
zwarte bendes die elkaar in de
Amerikaanse binnensteden be
vechten op leven en dood.
De moord op B.I.G.een artiest
van Bad Boy Entertainment,
zou een repressaile kunnen zijn
voor de dood van Tupac Sha-
kur, de een half jaar eerder ver
moorde rapper die bij Death
Row onder contract stond. Vol
gens zijn weduwe, de zangeres
Faith Evans, en zijn moeder was
bij de moord op Notorious
B.I.G. een agent betrokken. Le
den van de politie van Los Ange
les zouden in de jaren negentig
buiten diensttijd als lijfwachten
voor Death Row hebben ge
werkt en ook connecties met de
straatbendes hebben. Naar ver
wachting gaat de rechtszaak
een maand duren. GPD