»zc Levi's is uit de gratie kostelijke niertjes en zwezerik op z'n Frans in De Boeie tips wmm Klinknagelbroek werd een doorslaand succes Horloges Sjaaltjes AAN TAFEL Redactie bijlagen: 0113-315680 *ww.pzcnl f.mail:redactie@ pzc.nl Postbus 314460 AA Goes ^•Jyertentie-exploitatie: jrd- en Midden-Zeeland: 0113-315520; Uws-Vlaanderen: 0114-372770; iionaal: 020-4562500. saterdag 25 juni 2005 Levi Strauss, uitvinder van de blauwe spijkerbroek, is in 1829 geboren in Duitsland. Hij gaat in 1853 naar San Francisco, nadat daar goud was ontdekt. Strauss wordt in de VS een succesvol zaken man. Een kleermaker uit Nevada schrijft Strauss in 1872 over zijn uitvinding om klinkna gels te gebruiken ter verstevi ging van de hoeken van zak ken van herenpantalons. Hij wil samen met Strauss hierop patent aanvragen. Dit ge beurt en in korte tijd wordt de klinknagelbroek, de voorlo per van de Levi's spijker broek, een doorslaand succes. Strauss overlijdt in 1902, maar zijn bedrijf gaat door. In de jaren zestig van de 20ste eeuw verovert het spijkerbroe- kenmerk Levi's de hele we reld. Iedere broek was voor zien van een merklabel, meest al rood gekleurd, de Red Tab. Het eerste tv-spotje dateert van 1966. Jarenlang was de Levi's de po pulairste spijkerbroek, maar anno 2005 heeft het merk het moeilijk. Hoewel het concern Levi Strauss in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar weer winst boekte, heeft het nog steeds een schuld van 2,11 miljard dol lar (1,65 miljard euro). Wie wil meedoen met de mode moet zich onderdompelen in zo genoemde 'must-haves'. Nieu- wigheidjes die niet aan de garde robe mogen ontbreken, volgens de producenten ervan althans. Zo roept Dyrberg/Kern dat over de eigen zijden sjaaltjes, die al even onmisbaar zijn als de eigen collectie sieraden. Sterker, ze zijn op elkaar afgestemd, en het merk noemt de sjaaltjes dan ook 'zachte juwelen'. Ze zijn van lin nen, zijde en satijn, bedrukt met goud en zilver en versierd met kristallen, lovertjes en halfedel stenen. De prijzen zijn er naar: de sjaaltjes kosten 77 euro. Het Italiaanse modemerk Cerru- ti 1881 doet nu ook in horloges. Na eerder met kleding, parfums, brillen en andere mode-items een vaste schare fans te hebben opgebouwd moet dat nu ook ge beuren met het polssie- raad-met-tijdsaanduiding. Cerruti, vernoemd naar de mode ontwerper Nino Cerruti, richt zich op mensen die mode op de voet volgen, de fashionado's. Dat gebeurt met een collectie die modieus, maar ook weer niet al te opvallend is. Met soms heel smalle horloges voor de dames en heel brede voor de heren. Be langrijk voor de dragers is dat elk horloge in een oogopslag valt te herkennen als een echte Cerruti, door een opvallende 'C' bij de bandaanzet. Prijzen liggen tussen de 129 en 499 euro. Zeven van de tien vrouwen bo ven de 25 jaar voelen zich te dik, meldt Ten Cate, producent van ondermode. Het Nederland se merk komt dit najaar met een figuurcorrigerende lijn met de naam TC Shape. Want, zo vraagt Ten Cate zich af in een persbericht, 'waarom zouden wouwen enorme inspanningen leveren voor hun figuur, terwijl dit eenvoudig te corrigeren is met TC Shape?' Wellicht om wat af te vallen? Hoe dan ook, de strings, slips van TC Shape doen een deel van het werk, zon der de problemen te verplaat sen. De beha's gelden als de fi nishing touch. De prijzen variëren van 19,95 euro tot 34,95 euro. Het beroemdste spijker- broekenmerk Levi's is uit. In diverse grote steden zijn de exclusieve Levi's Sto res opgedoekt. De fameuze Red Tab verdwijnt uit het straatbeeld. Of overleeft het merk deze dip? Jarenlang zette het uit San Francisco afkomstige Levi's Strauss Co de toon op de jeansmarkt. De 501 voerde jaar in jaar uit de verkooplijsten aan. Maar het merk heeft het zwaar te verduren. De recht-toe-recht-aan-s'pij ker- broek is uit, jongeren kiezen voor variatie. Een scheur moet kunnen, stiksel op een vreemde plek ook. De jeugd heeft er geld voor over en koopt hippe Itali aanse merken als Diesel of goed kopere spijkerbroeken van het huismerk van H&M. Maar ook designmerken als Calvin Klein en Tommy Hilfiger zijn gewild. Red Tab Vroeger kon je de klassieke 501 met het beroemde rode label, de Red Tab, van Levi's op elke straathoek kopen, maar dat is verleden tijd. In de Randstad en in de grotere steden ten zuiden van de grote rivieren is de ver koop van Levi's dusdanig gekel derd dat de Orginal Levi's Sto res, die uitsluitend Levi's verko pen, zijn verdwenen. Ze zijn ver vangen door winkels als Five Pocket en Open32, die een breed merkenaanbod van spijkerbroe ken bieden. Levi's wordt er soms nog wel verkocht, maar vervult een bijrol. Tekenend is het assortiment van een groot warenhuis als De Bij enkorf waar de broeken van Die sel, Replay en G-star Levi's van de schappen hebben wegge vaagd. En dat is bij veel meer winkels het geval, hoewel verstokte lief hebbers van Levi's links eri rechts nog wel redelijk aan hun trekken kunnen komen. Bijvoor beeld bij de keten America To day waar altijd wel een voor raadje te vinden is, hoewel er momenteel heibel is met Levi's omdat de fabrikant vindt dat de winkelketen een erg lage ver koopprijs voor de broeken han teert. Toch behoort het legendarische merk al sinds jaar en dag tot het basisassortiment van America Today. En dat blijft ook zo, zegt hoofd inkoop Rob de Vos. „Hoe wel het alleen nog oudere jonge ren zijn die om Levi's vragen. Dat bewijst dat het merk toch de slag heeft gemist. Elk spijker- broekenmerk kwam met nieuwe modellen en wasvormen, behal ve Levi's. En de consument, die* niet meer zo merkentrouw is, stapte over naar andere mer ken." Toch gelooft ook De Vos in een come-back van Levi's. „Lee is ook bijna weggeweest. Levi's heeft een uitstekende naamsbe kendheid en moet terug kunnen komen." Sfeer Ook volgens merkendeskundige Gerrit Bruggeman van het mer- kenadviesbureau Brandwatch nekt een gebrek aan vernieu wing Levi's. „Vijftien jaar geleden was Le vi's hét merk. Het straalde kracht, mannelijkheid en stoer heid uit. De 501 was niet eens een goed passende broek, maar er werd een hele sfeer omheen gecreëerd via uitmuntende recla mes met bijvoorbeeld muziek van Sam Cooke. De 501 was een cult-item. Maar de jongeren willen geen Levi's meer. Het merk is uit de gratie. Het is de groep tussen 16 en 25 jaar die het meeste geld uitgeeft aan spijkerbroeken. Die jongeren kiezen voor Italiaanse merken en het Nederlandse G-star. Deze jongeren bepalen wat hot is." Tom Vos V: V )ude balken, witte muren en plavuizen, De Boeie past in het legenda- sch-Bourgondische land van Tijl Uylen- tyiegel. Het is één van de mooiste eetgele- heden van Sluis, met een zonnige serre het water, waar je bij fonteingeruis weg- ;°omt achter een witte port, een Pineau de arente of een Amer Picon. Boeie is recentelijk verjongd, je komt men in het Brasseriegedeelte waar rode •°pers op zwarte tafels jeugdig aandoen. Er flteen gezelschap overigens niet zo jeugdi- zuiderburen te genieten van zijn pintjes een stamtafel. Achter het witgebeitste buffet schenkt gast eer Raymond Bruinse een Rodenbach in °°rde stamtafel, waarna hij flessen Ries- van Trimbach in koelers zet voor het Erras. Gastvrouw Bep de Jong, de moeder van Ray mond, loodst mij naar het intieme restau- links van de ingang. Hier is alles bij het ®de gebleven: met wit linnen gedekte ta- kaarsen, kristal en keurig bestek. De kaart is in het Frans met een vertaling in het Nederlands. „We wilden onze vaste Bel gische gasten niet voor het hoofd stoten", verklaart de eigenarese van De Boeie de handhaving van deze gastronomische oase. In de Boeie was ik een aantal jaren geleden voor het laatst en ik heb me toen enthou siast uitgelaten over de gamalenkroketjes uit eigen keuken. Liefst zou ik nu weer zo'n kroketje proeven maar mijn gastvrouw ontraadt me dat, ik heb namelijk mijn zinnen gezet op een klas siek hoofdgerecht, een uitzonderlijk deli caat gerecht dat je zelden of nooit tegen komt in een Nederlands restaurant, maar wel in Frankrijk en zelfs in Engeland, waar ze niet bang zijn voor een stukje orgaan vlees Ik bedoel Ris et Rognons de Veau a la sauce moutarde, oftewel Duo van kro kant gebakken kalfszwezerikken en niertjes met een mosterdsausje 23,50). Met vertrouwen volg ik het advies op om dit prachtige gerecht te laten vooraf gaan door Sint Jacobsmosselen, dus Coquilles grilllés et tagliatelle au sauce saffran, coquilles met een saffraansausje (€15). Maar niet voordat ik een apéritief heb genoten in dezelfde stijl: een picon 5,50). Ziehier weer zo'n drankje van Franse origine voor de liefheb ber van een bittertje. Amer Picon bevat on der meer kinine en sinaasappel en werd oor- Rien van Reems spronkelijk in Frankrijk gezoet met wat gre nadine of Crème de Cassis. Nu is de combi natie met witte wijn geliefd. Ik krijg er bij De Boeie netjes een schijfje citroen en blok jes ijs in, heerlijk op zo'n warme dag en, als verrassing, een schaaltje verse pelgamaal- tjes bij. Intussen heb ik de gelegenheid om de kaart te bestuderen, die compact is maar culinai re 'standing' vertoont. Voorgerechten als soep van de dag 4), kreeftensoep van ver se kreeft bereid in eigen keuken 9), scam pi's in knoflookboter 13,50), salade met lichtgebakken geitenkaas 12,50), de veel geroemde gamaalkroketten (€11), terrine van ganzenlever met portogelei 17,50), sa lade met gerookte paling of zalm 12,50), salade met Hollandse garnalen 15), 6 creu- zes 12,50) en de Zeeuwse platte oesters van vijf nullen 19,50). De visgerechten behoren tot de streek: tong- fileetjes met aspergepunten en garnalen in witte wijnsaus 27,50), in boter gebakken zeetong tegen dagprijs, gebakken zalm met een saus van grove Dijon mosterd 18,50), gebakken toumedos van kabeljauw op een bedje van spinazie met zachte aardappelpu ree en botersaus 22,50), gepocheerde pa ling met kreeftenroomsaus en garnalen 22), paling in 't groen 21), gebakken pa ling 19,50), homard Bellevue, ofwel kou de zeekreeft op z'n mooist en gegrilde zee kreeft met zachte look en botersaus tegen dagprijs. Zuiver klassiek zijn de vleesgerechten: kalfs zwezerik met kalfsj us en mousseline 24,50), Tournedos Rossini, runderfilet met portosaus, ganzenlever en truffelpasta 29,50), lamskoteletjes met seizoengroen tjes 23,50) en entrecöte, biefstuk van de lende met Bearnaisesaus 19,50) en runder filet natuur 21) of met een sausje, keus uit vier, 24). Inmiddels zijn de coquilles gearriveerd: groot, uiterst kort gegrild, zilt en zoet, om met de ogen dicht te eten. Een lichte Char- donnay zonder hout met geen spoor van vet tigheid uit de Pays d'Oc 3,50 per glas) maakt het zomers festijn compleet. Dan zijn daar de zwezerikken en de nier tjes, om en om gespietst, de zwezerik echt krakend krokant en van binnen zacht, de niertjes verrukkelijk rosé van binnen, sa men op een bedje van groene en witte asper ges. Dit is genieten, met een glas Palandri Estate 2002, vol, donker, wat hout, uit West-Au- stralië, gemaakt van Cabernet en Meriot (€22,50) Tot slot het dessert van de dag 8,50) Dan ny van Rooij, een voortreffelijke kok, maakt elke dag iets nieuws. Vandaag met veel fruit. Het maandmenu kost 37,50 per cou vert. Restaurant-Brasserie De Boeie Kaai 31 4524 CL Sluis Tel. 0117-461717 Fax.0117-462101 c-mail: deboeie@zeelandnet.nl Dinsdagavond en woensdag gesloten Keuken open van 12.00 -15.00 uur en van 17.30 -21.00 uur (zaterdag tot 22.00 uur) Creditcards: Visa, Eurocard, Amex Kinderen: kindrmenuutje Vegetarisch: in overleg Rolstoel: met wat hulp Roken: in overleg Glutenvrij: ja

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41