Mijn hemel, iets wringt zich uit het duister Laat die mensen toch lekker in hun bootjes ronddobberen Hoe Amerika in paniek raakte door een hoorspel zaterdag 25 juni 2005 Woensdag 29 juni gaat War Of The Worlds in première, een ei gentijdse filmversie van Steven Spielberg, losjes ge baseerd op de roman Oor log der werelden van H.G. Wells. Tom Cruise speelt de hoofdrol van Ray, die zijn gezin probeert te red den, nadat kwaadwillende ruimtewezens op aarde zijn geland. Van Marsman netjes is in Spielbergs film geen sprake meer, omdat niemand meer gelooft dat er leven op Mars is. Dat was in 1938 (én in 1949) wel even anders. In Newark verlieten meer dan twintig gezinnen hun apparte mentengebouw met natte hand doeken voor hun gezicht om zich tegen een gifgasaanval te beschermen, berichtte de New York Times een dag later. Der tig mannen en vrouwen storm den een politiebureau in de New Yorkse wijk Harlem binnen met de angstige vraag waar ze naar toe zouden worden geëvacu eerd. Een vrouw die telefonisch inlichtingen wilde bij een bus station kreeg te horen, dat er even geen tijd voor haar was: „Het einde van de wereld is na bij en ik heb nog een hoop te doen." Op de marinebasis van New York werden alle verloven ingetrokken en in de Bronx hoorde een politieman over de telefoon dat New Jersey was ge bombardeerd. Hoe de opbeller dat wist? „Ik hoorde het op de radio. Toen ben ik naar het dak van mijn huis gegaan en ik kon zien hoe de rook van de bom men naar New York dreef. Wat moet ik doen?" De paniek die op de avond van de 30ste oktober 1938 overal in de Verenigde Staten uitbrak, tij dens de uitzending van het ra diohoorspel The War of the Worlds, mag intussen legenda risch heten. En toch had het 's morgens gewoon in de kranten gestaan: 'Vandaag: 8.00-9.00 - hoorspel H.G. Wells' War of the Worlds.' En ook Columbia Broadcasting System had keu rig aan het begin van de uitzen ding nog eens laten weten dat het een hoorspel betrof van Or son Welles en het Mercury Thea tre on the Air. Maar tienduizenden mensen hadden die aankondiging ge- Illustratie afkomstig uit boekje bij Jeff Wayne's muzikale versie (1976) van The War of the Worlds Tom Cruise in War of the Worlds mist, zeer waarschijnlijk omdat ze hun radio nog hadden afge stemd op het concurrerende NBC met het immens populaire programma van buikspreker Ed gar Bergen en diens alter ego, Charlie McCarthy. Toen daar een muzikaal intermezzo werd ingelast, schakelden vele luiste raars over naar CBS. En daar vielen ze middenin een concert van 'Ramón Raquello and his or chestra' vanuit Hotel Park Pla za in het centrum van New York. Dat werd plotseling door een nieuwslezer onderbroken voor een speciaal bulletin over merkwaardige gasexplosies die op de planeet Mars waren waar genomen en waar professor Pier- son van het Princeton-observa- torium nadere mededelingen over zou doen. Tegenover verslaggever Carl Phillips stelde de astronoom dat het volgens hem om een welis waar spectaculair, maar verder onschuldig fenomeen ging. Nog tijdens het interview kreeg de professor de melding van wat waarschijnlijk de inslag van een grote meteoriet was. Hij zou het de volgende dag gaan onderzoe ken. Even klonk er wat piano muziek, tot Ramón Raquello op nieuw werd onderbroken: de 'meteoriet' was ingeslagen bij een boerderij in de buurt van Grovers Mill, New Jersey. Carl Phillips en professor Pierson haastten zich naar de plek des onheils, waar zich al snel een gruwelijk beeld ontvouwde voor de ogen van inmiddels honder den toegestroomde ramptoeris ten: de meteoriet bleek een enorm metaalachtig toestel, dat langzaam openging. Carl Phillips: „Dames en heren, dit is het engste dat ik ooit heb gezien... Een ogenblikje! Ie mand kruipt uit het gat. Iemand of... iets. Ik kan twee lichtende schijven zien die uit dat zwarte gat turen... zijn dat ogen? Het kan een gezicht zijn. Het kan..." Uit de radio klonken angstkre ten van omstanders. Phillips: „Mijn hemel, iets wringt zich uit het duister te voorschijn wat op een grijze slang lijkt. Daar komt er nog één. en nog één en nog één! Voor mij lijken ze op foto GPD tentakels. Ik kan het lichaam van het ding nu zien. Het is groot, zo groot als een beer en het glimt als nat leer. Maar dat gezicht, het... Dames en heren, het is onbeschrijfelijk. Ik kan er nauwelijks naar blijven kijken, zo verschrikkelijk is het. De ogen zijn zwart en glinsteren als die van een slang. De mond is in de vorm van een V en speeksel druipt van zijn dunne lippen die lijken te trillen en te beven." In de afgelopen decennia zijn er talloze verhandelingen en boe ken verschenen over de paniek die dit hoorspel onder de Ameri kanen kon zaaien, want het hing van onwaarschijnlijkheden aan elkaar. Niet alleen liet CBS nog drie keer tijdens de uitzen ding weten dat het hier om fic tie ging, ook het Hotel Park Pla za was verzonnen, evenals het orkest van Ramón Raquello dat gewoonlijk als Bernard Herr mann en het CBS-orkest door het leven ging. Verslaggever Phillips en professor Pierson leg den de afstand van zo'n zestien kilometer landweggetjes tussen Princeton en Grovers Mill naar ze vertelden af in tien minuten, wat voor die tijd een wereldre cord mocht heten. De tijd die er in de uitzending voor werd uit getrokken was nóg aanmerke lijk korter. Al even razendsnel waren tientallen politiemensen en een enorme menigte nieuws gierigen op de been, even later gevolgd door vier compagnieën landweer, onder wie in no-time een bloedbad werd aangericht. Nog tijdens de uitzending ver klaarden het persbureau Associ ated Press en talloze politiebu reaus tegenover iedereen die het wilde horen dat het allemaal spel was. Maar voor degenen die al de straat op waren gerend, kwamen deze waarschuwingen te laat. Een menigte New Yor kers, die richting Broadway was gehold, kreeg uiteindelijk pas van taxichauffeurs, die tot het slot hadden geluisterd, te horen dat er niets aan de hand was. In Princeton hadden drie geologie- studenten al besloten naar Grovers Mill af te reizen om met eigen ogen de 'ingeslagen meteo riet' gade te slaan. En enkele ge wapende boeren in de omgeving van Grovers Mill hadden al een traditionele 'posse' gevormd, om de Marsmannetjes te lijf te gaan. De overlevering wil dat ze schoten losten op een waterto ren, die ze in het donker aanza gen voor een Marsvoertuig. De destijds 16-jarige Lolly Dey hoorde tijdens een oefening van het kerkkoor in het nabijgele gen Plainsboro de onheilspellen de waarschuwing dat de Mars mannetjes waren geland. „Het is op de radio!Ze bleef bidden in de kerk. „Als het 't einde van de wereld is, bestaat er dan een betere plek?", dacht ze bij zich zelf. Later zou ze verklaren: „Ik had op school over Hitier ge leerd en zijn plannen om de we reld te veroveren. Het leek me niet onlogisch dat deze Mars mannetjes handlangers van Hit- Ier waren." In dat perspectief hebben de af gelopen decennia ook talloze psychologen de paniek ge plaatst. Eind jaren dertig wer den mensen voortdurend door gruwelijk nieuws overvallen. In maart 1938 had Hitier Oosten rijk ingelijfd, in september van dat jaar bezette hij het Sudeten- land in Tsjechoslowakije. Japan was zich op grote schaal aan het bewapenen en president Roose velt had het Congres gevraagd om meer geld voor de bescher ming van de beide kusten. Een jaar tevoren was de Hindenburg op spectaculaire wijze gecrasht en enkele weken voor de uitzen ding had een orkaan hevig huis gehouden in New England en New York State met 700 doden als gevolg en zo'n 60.000 ver woeste woningen. En het was al tijd weer de radio, die zulk nieuws spuide. De nieuwe vorm van hoorspel van Orson Welles was voor velen die de aankondi ging hadden gemist, eenvoudig weg niet van echt te onderschei den. Klassiek boek Het was het idee van Orson Wel les om de veertig jaar oude ro man Oorlog der werelden van de Britse schrijver H.G. Wells (1866-1946) te gebruiken voor zijn hoorspelprogramma met het Mercury Theatre on the Air, dat iedere week gebaseerd was op een klassiek boek, Hij be dacht ook de vorm: het verhaal, dat oorspronkelijk was gesi tueerd in het Engelse Woking, moest zich in het Amerika van zijn tijd afspelen, met verslagge ver Carl Phillips die het pro gramma 'live' onderbrak met nieuwsbulletins en meer dan rea listische geluidseffecten. Zelf speelde Orson Welles, hij was toen pas 23 jaar, de rol van pro fessor Pierson. Het script was echter van de hand van een an der, de eveneens nog jonge advo caat Howard Koch die zich pas recentelijk voor 75 dollar per week aan het schrijven had ge zet voor CBS. Koch had een week de tijd voor zijn script, maar had lange tijd geen idee waar hij de botsing der werelden moest situeren. Tot hij op maandag 24 oktober een eindje ging rijden om inspi ratie op te doen, en in New Jer sey bij een tankstation een we genkaart van het gebied kocht. Het verhaal wil dat hij met zijn ogen dicht zijn pen op de kaart zette en uitkwam bij het ge hucht Grovers Mill. De hele week werd er aan het manu script gerommeld en CBS eiste meer dan 20 veranderingen: al te echte plaatsnamen en perso nen moesten fictief worden; pre sident Roosevelt moest eruit ge schreven. Het hoorspel zou uit eindelijk zowel voor Welles als voor Koch de opmaat betekenen tot een grootse carrière. Voor Welles, toen al notoir vanwege zijn drankgebruik en bedge- woonten, leidde The War of the Worlds tot de rol in zijn debuut film Citizen Kane, die vorig jaar tot beste Amerikaanse film aller tijden werd uitgeroepen. Ho ward Koch zou later Casablanca schrijven, die nummer twee ein digde op diezelfde lijst. Velen hebben gezegd dat de pa niek van 1938 rond The War of the Worlds in latere jaren niet meer zou kunnen ontstaan, maar in 1949 was het opnieuw raak in Ecuador. Radio Quito had besloten het hoorspel in ei gen land te situeren, alleen ver zuimd om erbij te vertellen dat het om fictie ging. Duizenden holden in paniek en pyjama de straat op, vooral nadat de zoge naamde burgemeester van de stad had verklaard: „Inwoners van Quito, wij moeten onze stad verdedigen. Onze vrouwen en kinderen moeten naar de omlig gende heuvels om de mannen de vrije hand te geven om in actie te komen en te vechten." Toen het doordrong dat Radio Quito slechts een hoorspel had uitge zonden, belegerde een menigte het gebouw van de radiozender en staken het in brand. Twintig mensen kwamen om. De politie had de woedende massa niet meer kunnen tegenhouden: het merendeel van de agenten was onderweg naar Cotocallao om ten strijde te trekken tegen de Marsmannetjes. Aly Knol Ik heb mijn klein vaarbewijs gehaald. Op zich een reden voor felicitaties, maar ik weet niet of andere schippers blij moeten zijn. Ik heb namelijk nog nooit gevaren en mag nu wel met een schip van meer dan vijf tien meter het water op. Praktijkei-varing is niet nodig. Natuurlijk krijg ik het 16,5 meter lange jacht Aqua Magnus mee als ik het wil hu ren. Ik heb immers mijn klein vaarbewijs en dat is alles dat ik nodig heb, zegt de eige naar Nicole Bangma van botenverhuurder Aqualux in het Friese Irnsum. Dat ik nog nooit gevaren heb is geen probleem. „U maakt natuurlijk wel eerst een proefvaart- je", legt Bangma uit. „Dan maken we u ver trouwd met het schip. Dat mag natuurlijk niet de hele dag duren. Als u niet laat zien dat u zelfstandig kan varen, moet u voor één of enkele dagen een ervaren schipper inhuren." Waar ik uiteindelijk wel in kan komen, want behalve lang is het schip ook breed (4,3 meter), kan ik er met twaalf men sen mee vervoeren en heeft de eigenaar er erg veel geld voor betaald. Het blijft wel vreemd. Wie wil varen moet niet, zoals bij het rijbe wijs, vooral praktijkervaring hebben. Theo retische kennis volstaat. Tenminste, voor boten van meer dan vijftien meter lengte of boten die harder dan 20 kilometer per uur kunnen varen. Voor kortere en tragere schepen is hele maal geen papiertje nodig. Je kunt zonder enige kennis van regels de binnenwateren op en je tussen andere schepen begeven. Een vriend wijst erop dat je zelfs voor een rondje op de golfbaan eerst een praktijkexa men moet afleggen en jarenlang op theorie moet studeren. Goed, de kennis heb ik wel. Via een cd-rom ben ik achter de computer dik twintig uur in de weer geweest om alles te leren. Handi ge dingen, zoals wanneer je de gasleiding moet vervangen en hoe lage- en hoge druk- gebieden werken. Praktische dingen als het aan- en afmeren bij stroming en wind; en uiterst noodzakelijke dingen als voorrang en lichtsignalen. Meerdere keren tijdens de cursus dacht ik bij mezelf: stel je voor dat ik moet gaan va ren. Zou ik dan bij het keren van een schip rekening kunnen houden met links- of rechtsdraaiende schroef, waardoor de boot niet scherp weg kan draaien? Hoe zou ik het schip op koers houden bij achteruit va ren als het schip nauwelijks te besturen is en eigenlijk uit zichzelf één kant uit gaat? En hoe zou ik reageren op een groot tege moetkomend schip, waarvan ik weet dat het mij naar zich toe zuigt? Met angst denk ik aan een pleziertochtje De zin en onzin van het vaarbewijs over de Lek, met zijn binnenschepen volge laden met lpg of kerosine. Ik zal ze herken nen aan de blauwe kegel in de mast, maar kan ik ook zorgen dat ik er niet tegenaan vaar als ik in paniek raak? Het examen maakt me er niet zekerder op. Uitgerekend de vragen over veilig manoevreren en voor rang bij het kruisen van een groot schip heb ik fout, als ik met honderden anderen lotgenoten examen doe. Het verplichten van praktijkervaring en/of een vaarbewijs voor kleinere schepen is een punt van discussie in de vaarwereld. Water sportbonden, de waterpolitie, de beroeps vaart, het ministerie van Verkeer en Water staat: allemaal vinden ze dat er eigenlijk wel iets moet veranderen, maar het 'maat schappelijke belang' ontbreekt, meent een woordvoerder van het ministerie. Op het water gebeuren nu eenmaal nauwelijks on gelukken. Het aantal mensen dat jaarlijks door een ongeval op de binnenwateren om komt, is op de vingers van een hand te tel len. Inclusief de een of twee doden per jaar door een gasexplosie. Toch zijn er wel degelijk klachten over de plezièrvaart, erkent het ministerie. De wa terpolitie begrijpt waarom. „Wij zien rare dingen", zegt een woordvoerder. „Dan zie je weer een bootje tussen de duwbakken en tankerschepen midden op de Dordtse Kil. De schipper durft of kan geen kant op. Als hij het klein vaarbewijs zou hebben zou hij meer weten van de regels van de beroeps vaart. Het zou goed zijn als iedere schipper les zou nemen." Het Watersportverbond, een overkoepelend orgaan van watersportverenigingen, vraagt zich af of een verplicht examen voor iedere watersporter wat toevoegt. Een paar jaar geleden deed het verbond samen met de be roepsvaart, verenigd in de Koninklijke Schuttevaer, een onderzoek naar veligheid op het water. Daaruit bleek dat bij tachtig procent van de ondervraagde boten op de hoofdvaarwegen in het bezit was van een opleiding, variërend van klein vaarbewijs tot een vaarcursus. Meestal was het papiertje volgens de regels niet nodig, bijvoorbeeld omdat het schip korter was dan 15 meter. „Veel schippers op de pleziervaart hebben het vaarbewijs uit liefhebberij of praktisch oogpunt al ge haald", zegt Pieter de Vries van het Water sportverbond. „Het zou daarom niet zoveel uithalen om het vaarbewijs verplicht te stel len voor kleinere boten." De Vlies denkt dat de overheid met een ver plicht vaarbewijs voor schepen kleiner dan 15 meter veel schippers frustreert. Het grootste deel van de schippers komt vrijwel nooit op de belangrijke en drukke vaarwe gen, maar blijft veilig op de plassen in het westen van het land en de meren in Fries land. „Daar is geen beroepsvaart die last kan hebben van de pleziervaart. Laat die mensen nou lekker op hun bootjes in Loos- drecht ronddobberen." Praktijktest Toch is bij alle betrokken partijen te beluis teren dat zij wel een praktijktest willen toe voegen. De stichting Commissie Watersport Opleidingen (CWO), waarin het Watersport- verbond, de ANWB, Hiswa en Recron (on dernemers in de recreatie) zetelen, heeft bij voorbeeld de zogenaamde CWO-opleidin- gen. Dit zijn pure praktijklessen gegeven door zeilscholen en watersportverenigingen, en afgesloten met een test en diploma. Ze zou den kunnen doorgaan voor de praktijkles sen zoals die voor het autorijbewijs. De in houd van de lessen is vrijwel overal hetzelf de, en wie bij de ene school het basisdiplo ma haalt kan bij een andere school vervolg cursussen volgen. Het CWO hunkert naar officiële erkenning en zou graag zien dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat de hoogste CWO-di- ploma's voor het besturen van een motor boot gelijkschakelt met het klein vaarbe wijs 1. „Wij willen dat je het klein vaarbe wijs automatisch krijgt als je CWO 3 haalt, dat je dan geen theorie-examen meer hoeft te doen." Het vermoeden is dat meer men sen de vaarlessen nemen en daarmee meer ervaren schippers op het water komen. Voorlopig zit de erkenning er niet in. „Daar zitten nog teveel haken en ogen aan", zegt een woordvoerder van het ministerie. „De len van de theorie worden niet behandeld in de vaarlessen. Daarnaast zitten de scho len die de vaarcursussen geven vooral op rustige wateren als de Vinkeveense plassen. Dat maakt de cursist met een CWO-diplo- ma nog geen goede schipper op een hoofd vaarweg." Hoe het ook uit pakt, bij bootverhuurder Aqualux hebben meer diploma's, theore tisch en praktisch, uiteindelijk maar weinig waarde. Ook ervaring zegt niet zo veel. Al tijd zal de huurder een begeleide proef vaart moeten maken „Mensen kunnen al twintig jaar varen, maar als ze maar twee, drie weken per jaar echt op het water zit ten, hebben ze geen echte ervaring", legt Ni cole Bangma uit. „Daarvoor moet je toch om de week een weekend varen." Alex Bogers foto Thom van Amsterdam/®

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 26