Niemand kan het verdriet van een kind wegnemen PZC aan lagerwal RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Rouwen bij een tranenkoffer zaterdag 25 juni 2005 2) Is mama nu een engel? Blijft opa altijd sla pen? Kinderen stellen vragen en nog eens vragen als er iemand in hun nabije omge ving doodgaat. Volwassenen weten zich er vaak geen raad mee. De tranenkoffer biedt een steuntje in de rug. Kinderen rouwen heel anders dan volwasse nen. Het ene moment zijn ze ontroostbaar, het andere moment vragen ze om een ijsje, alsof er niets aan de hand is. „Voor ouders en onderwijzers is het gedrag soms moeilijk te begrijpen", zegt Marion Korenromp-Her der. Zij heeft daarom de 'tranenkoffer' be dacht. De inhoud van deze koffer - boekjes, knuffeltjes en werkmateriaal - helpt de kin deren op weg bij het verwerken van hun verdriet en laat ouders en leerkrachten zien hoe ze kinderen het beste kunnen steunen. Haar eigen kinderen kwamen met talloze vragen toen ze voor het eerst geconfron teerd werden met de dood. Dat was toen de broer van Marion overleed. „Hij is ver moord in Kenia waar hij werkte als ontwik kelingswerker. Zijn lichaam werd per vlieg tuig teruggebracht naar Nederland. Dat bracht onze zoon op de gedachte dat het vliegtuig zijn oom in de hemel had afgezet. Kort daarna stierf ons oudste kind. Toen kwamen de vragen opnieuw. 'Waarom moet Lieke dood?', vroegen de twee ande ren, Ik had er geen antwoord op. Onze Joost was er van overtuigd dat er een helikopter zou komen om Lieke op te halen en naar de hemel te brengen. Ik zei toen te gen hem: 'Hier komt geen helikopter, Joost, echt niet.' Maar hoe moest Lieke dan wel in de hemel komen? En hoe ziet de hemel er ei genlijk uit? Vragen en nog eens vragen." Marion Korenromp zocht destijds naar ge schikt werkmateriaal, waarmee ze haar kin deren zou kunnen helpen bij het verwerken van hun verdriet. „Maar ik kon niks vin den. Toen heb ik ze allebei een dik plak boek gegeven waarin ze vrijuit konden plak ken en tekenen over hun zusje. We hebben samen gezocht naar antwoorden op allerlei vragen: Hoe voelt de dood? Ben jij wel eens boos? Ze hebben geknipt, geplakt en gete kend. Zo ontdekte ik dat onze zoon niet al leen verdrietig was, maar ook boos en tege lijkertijd opgelucht dat de periode van ziek te voorbij was. Soms schrik je als ouder van de reactie van je kind. Maar het is voor hem heel goed geweest om zijn gevoelens te ui ten. Onze dochter reageerde heel anders. Ze leek heel introvert. Maar aan haar boek kon je zien dat ze erg bezig was met levens vragen." Via-via kwam Marion Korenromp in con tact met ritueel begeleidster Marijke Semé. Samen schreven ze diverse boekjes over zakje met mooie steentjes. Het idee om het materiaal in een koffer te stoppen kwam van Marion. „Alle kinderen zijn gek op kof fertjes", zegt ze. „En natuurlijk moest er een dubbele bodem in, zodat kinderen er ook hun eigen geheimpjes in kunnen ver stoppen. Vooral grotere jongens gaan name lijk niet zo gauw met een armband lopen van hun overleden moeder. Maar ze kunnen de armband wel in het geheime vak stop- rouwverwerking. Ze maakten boekjes voor kleuters, grotere kinderen en bijna pubers. Ze maakten er zelf tekeningen bij, en be dachten de rest van de inhoud van de kof fer: vingerpopjes, werkkaarten om manda la's te maken, een werkmap, spulletjes om een mobiel van sterren te maken, een plak boek, Rafikaarten. De koffer bevat ook een zakje met vergeet-mij-niet-zaadjes, een zacht doekje om tranen te drogen, en een pen. Of je kunt er bijvoorbeeld ook een brief instoppen die je nog had willen verstu ren. Laatst liet een meisje mij zien dat ze er veertjes in had gestopt. Ze had het verhaal gelezen over moeder zwaan die was wegge vlogen. Haar moeder was ook weggevlogen, had ze bedacht, maar ze had een paar veer tjes voor haar achtergelaten." Yarden, beheerder van vijftien crematoria en dertig uitvaartcentra realiseerde het idee van de tranenkoffer, die inmiddels in veel gezinnen en op veel scholen zijn dienst heeft bewezen. Over het algemeen is er te weinig aandacht voor rouwverwerking op scholen, zegt Ko renromp, die zelf werzaam is in het onder wijs. „Het is heus niet zo dat het koffertje de antwoorden bevat op alle vragen. Maar de inhoud biedt wel de mogelijkheid om sa men te zoeken naar antwoorden." „Soms zeggen leerkrachten tegen mij: 'Dit kind rouwt helemaal niet. Het zit de hele dag gewoon te rekenen.' Dan zeg ik: 'Het rouwt wel, heeft er kennelijk behoefte aan om stilletjes te zitten werken. Het kind voelt zich veilig hier op school. Jullie steu nen het doordat jullie die veilige plek bie den. Laat zo'n kind weten dat het altijd bij je terecht kan." Marion Korenromp adviseert scholen meest al om een 'verdriethoekje' in te richten wan neer een leerling een dierbare heeft verlo ren. „De leerling kan daar spulletjes uitpakken en ermee aan het werk gaan. Zelf laat ik een kind ook wel eens samen met andere kinderen mandala's kleuren. Want kinè- ren kunnen hard zijn voor elkaar, maar ze hunnen elkaar ook geweldig steunen. AlsJ gebogen over de mandala's zitten, komen dan soms de tranen. En dat mag." De koffer bevat ook een boekje speciaal j voor opvoeders. „De houding van ouders is cruciaal. Vaas zie je dat ouders hun kinderen willen be schermen als er iemand is overleden. Ze doen vaak alsof het leven gewoon doorga» Maar als je je kinderen te veel bescherm' voor de realiteit krijgen ze daar later pro blemen mee. De dood hoort bij het leven J kunt er maar beter met ze over praten. H# onbeholpen of machteloos je zelf ook bent, je moet je kinderen de kans geven om hu" gevoelens van verdriet, maar ook hunger lens van boosheid of jaloezie te uiten. Ni* mand is in staat om het verdriet van een kind weg te nemen, maar je kunt het wela len." Anne Velthaa De tranenkoffer kost 30 euro en is te bt& len bij Yarden, tel. 0800-1292.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 22