SIXPACKS
'Z<
)e L'Est, autoliefde met een scheutje waanzin
Vraag antwoord
rijdt lekkerder
DUOTEST
Drie aan drie verpakt
vrijdag 24 juni 2005 25
Waf is het voordeel van stikstof boven lucht in autobanden
Carolyn van Duijvendijk van Profile Tyrecenter: „In
het transport, de vliegtuigindustrie en de Formule 1 is
het gebruik van stikstof al jaren gemeengoed. Nu is de
particuliere branche aan de beurt. Banden met stikstof
blijven vier keer langer op de juiste spanning omdat stik
stof 'dikker' is dan lucht en daarom minder snel ont
snapt. Het vermindert de kans op een klapband en je
krijgt geen roestvorming bij de velgen. Stikstof is reuk
loos, niet giftig en zelfs vlamdovend. Het kan in bestaan
de banden worden gepompt. Dat kost (bij Profile) 3,50
euro per band. Je kunt een band met stikstof altijd bij
vullen met gewone lucht, maar dan worden de positieve
effecten van de stikstof wel minder."
Info: www.profile.nl, Services
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Ontsnappen kan niet meer!
Met de Tricker
lanceert Yam
aha een motorfietsje
dat letterlijk op een
muntstuk kan
draaien. Het lichte
stadsmachientje doet
sterk denken aan
zo'n trialmotortje
waarmee specialisten
tegen muren en rots
blokken op klaute
ren. De Tricker is af
geleid van een tame
lijk wild prototype
dat Yamaha op de To
kyo Motor Show pre
senteerde. Vanwege
de krui p-door-s luip-
door eigenschappen
trekt het machientje
de aandacht van on
der meer de politie.
Ontsnappen kan niet
meer! Hij kost 4.499
euro.
Motorbeurzenoorlog
De motorwereld maakt zich op voor een keiharde con
frontatie tussen de twee grootste tentoonstellingen op
dat gebied. Van 16 tot en met 19 februari 2006 loopt de
MotoRAI in Amsterdam, exact tegelijk met de traditione
le Motorbeurs in Utrecht. Overleg over samenwerking
bleef zonder resultaat, meldt RAI-woordvoerder Cees
Boutens. De tentoonstellingen denken allebei sterke
troefkaarten te hebben.
Maserati loopt lekker
Maserati heeft sinds zijn doorstart in 1997 20.000 au
to's geproduceerd. Het sportwagenmerk is sinds
dat jaar onderdeel van Fiat en ondergebracht bij Ferrari.
Het heeft vooral succes in de VS, waar het vele jaren
niet te koop was. Vorig jaar stegen de verkopen met 60
procent tot een totaal van 4.600, vooral door de nieuwe
Quattroporte. In 1998 verkocht Maserati nog geen 700
auto's per jaar.
Als je al die busjes in aannemersuitvoering
even niet meetelt, zijn 3+3-zits auto's een
schaars goed op de Nederlandse wegen. Sinds
vorig jaar heeft de eenzame Fiat Multipla ge-
zeischap gekregen van de Honda FR-V. Een
vergelijking.
Door Joop van der Pol
Sjonge, wat heeft die
Multipla van Fiat
veel kritiek moeten
verstouwen. Het bi
zarre uiterlijk waar
mee de mpv met twee drieper-
soons zitrijen op pad ging
kreeg de handen niet op elkaar,
integendeel. Dat is erg jammer,
want het boe-geroep leidde wel
af van de aangename eigen
schappen die zo'n Multipla had
en nog steeds heeft. Fiat wist
dat wel - een pizza calzone
smaakt ook beter dan hij eruit
ziet. Maar goed, vorig jaar wa
ren de Italianen het gesmij t
met import-tomaten zat en
bracht het een Multipla met
een gereviseerde snuit. Te laat,
vrezen wij voor een uitgesteld
succes, en tot ongenoegen van
het kleine keurkorps der Multip-
listen. Immers, hun karakterbak
is nu gereduceerd tot een keu
rig, maar onopvallend voertuig.
Bovendien is er opeens een ka
per op de kust, en wat voor
een!
Niemand minder dan Honda be
keerde zich tot het sixpack-prin-
cipe en ontwierp een eigen
ruimteschip voor volleybal
teams: de FR-V. Hij ziet er fit en
gelikt uit. Met zijn breedte van
1.81 meter en flanken die doen
denken aan de populaire BMW
X5 zie je hem niet over het
hoofd. Ons knalblauwe test
exemplaar was bovendien voor
zien van een 3000 euro kost
end spoilerpakket en daarmee
lijkt hij ontsnapt uit een
Playstation-racegame. Of, voor
niet-autogekken: uit een stof
zuigerreclame.
Valutakloof
Kijk je naar de aanschafprijs,
dan is de Multipla in het voor
deel. Je hebt er een met 1.6 ben
zinemotor voor amper 21.000
euro, terwijl de dealer voor een
1.7 liter Honda vijfduizend eu
ro meer verlangt. Een hele valu
takloof voor de Japanner om te
overbruggen.
Van de Multipla weten we dat
de 1.6-motor heel verdienstelijk
zijn werk doet, maar ook dat
die erg hoog getoerd is. Fiat
heeft het nooit nodig gevonden
een maatje groter te monteren.
Wie zich de weelde van een die
sel kan permitteren - hoe tijden
veranderen - zou kunnen kie
zen voor de 1.9 JTD, die dan
nog maar evenveel kost als die
instap-Honda op benzine. Hon
da komt binnenkort met een
diesel-variant, en die zal onge
twijfeld opnieuw een mep duur
der zijn. Hoe dan ook, de
Fiat-diesel heeft buitengewoon
smeuige trek- en toercapacitei-
ten waardoor de Multipla een
aangename reisgezel wordt
voor grote gezinnen.
De FR-V reden we met 2.0-liter
benzinemotor en ook dat was
een genoegen. In combinatie
met de zesversnellingsbak een
snel, lenig apparaat, zoals Hon
da ze graag maakt. De rij kwali
teit van beide auto's is dik in or
de dankzij hun lage zwaarte
punt, hun spoorbreedte en de
wielen op de uiterste hoeken.
Ze rijden allebei gewoon lekker
der dan het doorsnee gezinsbus
je voor zes of zeven personen.
Zeker met de ongebreidelde
aanwas van rotondes in ons
land goed nieuws. Wel hoor je
in de Honda meer windgeruis
dan in de Fiat.
Paraplugreep
Wat treffen we binnen aan, in
deze 3+3's Op de eerste plaats
ruimte, want daar koop je zo'n
ding natuurlijk ook voor. Qua
uitmonstering is de Multipla
zijn frivole uitstraling trouw ge
bleven: de apenrots als instru
mentenpaneel, veel blauwe
kunststof en een met gezellige
stof bekleed dashboard.
Honda gaat op de chique toer
met Sandeman-zwan en duister
glimmende accenten. Ook hier
knipoogt de vormgeving naar
BMW - typisch toch en onnodig
voor zo'n wereldmerk. Alleen
priemt er een koddige paraplu-
greep uit het dashboard die de
pook blijkt te zijn. Die pook
neemt soms het zicht weg op
de erg vlak liggende knoppen,
zoals ook het stuur voor de zij-
ruitbediening zit. De Fiat steekt
ergonomisch net wat beter in
elkaar, al is het evenmin een
voorbeeld uit de cursus.
In gebruiksgemak ontlopen de
twee elkaar nauwelijks. Je zit in
beide auto's comfortabel, en de
stoelen laten zich manipuleren
en omklappen op allerlei ma
nieren. De Honda laat de zit
ting midvoor in twee delen
openklappen waardoor een
schrijf- en opbergvak ontstaat.
Bij Fiat kun je als optie een gro
te koelbox op die plek krijgen.
Gezinsvrienden bij uitstek dus.
Het standaard bagageruim is
met 430 (Fiaten 439 liter (Hon
da) redelijk te noemen.
De achterstoelen van de Honda
klappen weg waardoor je totaal
1600 liter aan bagage mee kunt
nemen, die in de Fiat kun je ver
wijderen zodat je zelfs 1900 li
ter creëert. Airconditioning is
standaard in de Honda, terwijl
Fiat die pas levert vanaf de Acti
ve Plus. Airbags zijn in ruime
mate aanwezig.
De Fiat doet vrijwel nergens on
der voor de Honda en is nog
steeds een sterke aanbieding.
De Honda is de macho van de
twee. Hij accelereert sneller
maar is daarvoor ook dorstiger,
hij ziet er gelikt uit en kost je
een klap geld méér.
Kortom, schrijf je prioriteiten
op en je gooit met beide auto's
dubbel zes.
fclastig kiezen tussen de Honda FR-V (links) en de Fiat Multipla. Bovendien heb je met een zeskoppig gezin ook nog dik kans dat de stemmen staken.
Foto's Mare Bolsius
Voor
fijne zesbak
chique uitstraling
lichtvoetig
Voor
aanschafprijs
origineel interieur
fijne dieselmotor
-Tegen Tegen
'duur motorgeluid (1.6)
windgeruis ge-update model
ergonomie Score airco niet standaard
londa FR-V is onlangs
lerlandse Trekauto van het
geworden in de mpv-klasse.
er grepen de Honda Stream
W) en de Accord (2004)
etitel in hun categorie.
De Multipla is al een paar
keer uitgeroepen tot Ideale Ge
zinsauto, onder andere door het
autoprogramma Top Gear.
Hij is nu opnieuw genomineerd
voor Gezinsauto van het Jaar.
Honda
FR-V 2.0
QjFiat
Multipla 1.6(1.9 jtd)
ndaard: o.a. airbags, zij-air-
s,gordijnairbags, verschuifbare
jenstoelen voor/achter, ra
id, boordcomputer, elektrische
en voor/achter, climate con-
Standaard: o.a. airbags, zijairbags,
gordijnairbags, verschuifbare mid-
denstoel voor, elektrische ramen
voor, elektrische hoogteverstelling
bestuurdersstoel, stoelen achter
uitneembaar.
tor 2.0 16v benzinemotor van
pk,max. koppel 192 Nm bij
D toeren
Motor: 1.6 16-kleps 103 pk benzine
motor, max. koppel 145 Nm bij 4000
toeren; 1.9 JTD 115 pk dieselmotor,
max. koppel 203 Nm bij 1500 toeren
ixh: 4.29 x 1.81 x 1.61 m
richt: 1418 kg
Éinhoud: 58 I
lidrkel: 11.2 m
ihanger geremd: 1500 kg
ik: 1 9
s: FR-V 2.0 Comfort €28.910
1.7 €25.990
L x b x h: 4.09 x 1.87 x 1.70 m
Gewicht: 1275 (1345) kg
Tankinhoud: 63 I
Draaicirkel: 11 m
Aanhanger geremd: 1200 (1300) kg
Verbruik: 1:11 (benzine) 1:14 (diesel)
Prijs: Multipla 1.6 €20.495
1.9 JTD €25.395
Modus gaat dieselen
Renault lanceert een Modus met een nieuwe diesel
motor. De 1.5 dCi met 106 pk wordt geleverd in
combinatie met een handgeschakelde zesversnellings
bak. De dieselmotor van Renault/Nissan kent hoogstand
jes als piëzo-elektrisch bediende injectoren, meervoudi
ge inspuiting, speciaal gevormde zuigers en een dubbel
dempend vliegwiel. Dat laatste leidt tot minder trillin
gen bij lage toerentallen. Van de Modus heeft Renault er
sinds september 2004 al ruim 100.000 verkocht. De
1.5dCi met zesbak gaat 23.395 euro kosten.
Tuners bevolken zandvoort
Op zaterdag 2 en zondag 3 juli is het circuit van
Zandvoort het domein van tuningliefhebbers. Full
Speed Zandvoort heet het evenement, waar accessoires,
banden, bekleding; gereedschap, modelauto's en onder
houdsproducten aan de man worden gebracht. Ook
clubs presenteren zich met demonstraties tussen 10.00
en 17.00 uur. De toegang kost 15 euro per persoon.
Mercedes-ster naar Volvo
Steve Mattin (40) is de man die zijn stempel gaat druk
ken op de Volvo-personenauto's van de toekomst. De
nieuwe designdirecteur werkte sinds zijn afstuderen in
1987 bij Mercedes-Benz, waar hij als ster-designer verant
woordelijk was voor onder meer de A-, de S- en de C-klas-
se sportcoupé en de SL.
Naar de gunst van het gezin
Voor de Gezinsauto van het Jaar zijn drie genomi
neerden: de Fiat Multipla, Mazda 5 en Skoda Octa-
via Combi. Die auto's kregen van de jury de meeste pun
ten. Op zondag 9 oktober wordt aan het slot van de Jon
ge Gezinnen Beurs de winnaar bekendgemaakt. De titel
kandidaat mag niet meer dan 25.000 euro kosten.
i het om klassieke
O's gaat zijn origi-
0, ongeschonden
mplaren zeld-
m. In de Vlaarding-
jarage De L'Est
in ze rijen dik.
Maks Mulder
Peugeot 203 Bétaillière uit
•een Panhard Dyna Z16 uit
een Talbot Horizon 1.5 SX
•natie uit 1981, een Fiat To-
Belvedère uit 1953, een
31307 GLS uit 1978 of een
enT 46 Camion uit 1960.
•Jtje is slechts een kleine
uit het assortiment van
?e De L'Est in Vlaardingen.
staan ze namelijk gebroe
id naast elkaar. Tussen nog
teel ander moois.
■nca heeft slechts 21200 ki
kt op de teller en is ook
absoluut roestvrij ter-
edereen toentertijd smaal-
'1 het ding al in de folder
Paul en Hans Stedehou-
eigenaren van De L'Est,
Mn de loop der jaren een
nderlijk goed netwerk op-
van informanten die
uitsluitend prachtkarren voor
ze opsporen in Frankrijk, Zwit
serland, Italië en België. Bij
prachtkar denken ze niet aan
wat goed in de markt ligt, maar
vooral aan weinig kilometers,
uitzonderlijke staat, alle boek
jes aanwezig, of met goed fat
soen niet meer te vinden. Dat
zijn de wagens die ze het liefste
inkopen. Die gaan ze persoon
lijk bezichtigen, ten koste van
vele duizenden, vaak vergeefse
kilometers. Vanwege auto's die
als nieuw werden aangeboden,
maar die barrels bleken.
Regen
En aan restaureren doen ze
niet, dat vinden ze een heilloze
weg. De ritten die wél vrucht
baar waren leverden dikwijls
uitzonderlijke resultaten op.
Wat te denken van een - on
langs verkochte - Simca 1000
Auto's die soms nooit regen hebben gezien Foto Hilbert Krane
GL uit 1973 met 1203 kilome
ters op de teller. Of de Peugeot
504 Coupé die ze al gekocht
hadden tot de eigenaresse het
geld weer terugstortte - ze kon
er toch geen afstand van doen.
Uiteindelijk ging ze tóch over
stag, maar op de dag dat de au
to opgehaald werd kwam ze
bijna weer op haar besluit te
rug. Omdat het regende! En in
23 jaar had ze er nog nooit in
de regen mee gereden!
Noten
Bijna alle auto's bij De L'Est heb
ben zo'n verhaal. Een Peugeot
604 uit 1977 met maar 32000
km op de teller: de eigenaar
sloot de portieren in de garage
altijd maar tot het eerste klikje
en zette de banden op plankjes,
om de rubbers te sparen. Dat
heeft met autoliefde te maken
en met een heel klein beetje.
vergeeflijke, waanzin. In de kof
fiehoek staat het uitgebouwde
kachelhuis van een Peugeot
204, tot de rand vol walnoten.
De Peugeot was verkocht aan
een dame die klaagde over
slecht werkende verwarming.
Bij De L'Est ontdekten ze dat bij
de eerste, Franse eigenaar een
eekhoorn het kachelhuis ge
bruikte als proviandkast.
De autokoper die meent met
veel kritiek een prettig prijsje
te kunnen bedingen heeft bij
De L'Est niks te zoeken. Aan zul
ke bandenschoppers verkoopt
Paul zijn auto's liever niet.
Maar voor wie dol is op verha
len over unieke schuurvond-
sten of die al jaren op zoek is
naar een 'onverprutste' DS
Break met kinderzitjes is een
bezoek de moeite waard.
Garage De L 'Est is gevestigd in Vlaar
dingen. Info: www.delest.nl
De Yamaha Tricker kan keren op
een muntstuk
De Quattroporte Gransport
'n Scheutje waanzin.
In De L'Est wemelt het van de nostalgische details.