SIXPACKS 'Z< )e L'Est, autoliefde met een scheutje waanzin Vraag antwoord rijdt lekkerder DUOTEST Drie aan drie verpakt vrijdag 24 juni 2005 25 Waf is het voordeel van stikstof boven lucht in autobanden Carolyn van Duijvendijk van Profile Tyrecenter: „In het transport, de vliegtuigindustrie en de Formule 1 is het gebruik van stikstof al jaren gemeengoed. Nu is de particuliere branche aan de beurt. Banden met stikstof blijven vier keer langer op de juiste spanning omdat stik stof 'dikker' is dan lucht en daarom minder snel ont snapt. Het vermindert de kans op een klapband en je krijgt geen roestvorming bij de velgen. Stikstof is reuk loos, niet giftig en zelfs vlamdovend. Het kan in bestaan de banden worden gepompt. Dat kost (bij Profile) 3,50 euro per band. Je kunt een band met stikstof altijd bij vullen met gewone lucht, maar dan worden de positieve effecten van de stikstof wel minder." Info: www.profile.nl, Services Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Ontsnappen kan niet meer! Met de Tricker lanceert Yam aha een motorfietsje dat letterlijk op een muntstuk kan draaien. Het lichte stadsmachientje doet sterk denken aan zo'n trialmotortje waarmee specialisten tegen muren en rots blokken op klaute ren. De Tricker is af geleid van een tame lijk wild prototype dat Yamaha op de To kyo Motor Show pre senteerde. Vanwege de krui p-door-s luip- door eigenschappen trekt het machientje de aandacht van on der meer de politie. Ontsnappen kan niet meer! Hij kost 4.499 euro. Motorbeurzenoorlog De motorwereld maakt zich op voor een keiharde con frontatie tussen de twee grootste tentoonstellingen op dat gebied. Van 16 tot en met 19 februari 2006 loopt de MotoRAI in Amsterdam, exact tegelijk met de traditione le Motorbeurs in Utrecht. Overleg over samenwerking bleef zonder resultaat, meldt RAI-woordvoerder Cees Boutens. De tentoonstellingen denken allebei sterke troefkaarten te hebben. Maserati loopt lekker Maserati heeft sinds zijn doorstart in 1997 20.000 au to's geproduceerd. Het sportwagenmerk is sinds dat jaar onderdeel van Fiat en ondergebracht bij Ferrari. Het heeft vooral succes in de VS, waar het vele jaren niet te koop was. Vorig jaar stegen de verkopen met 60 procent tot een totaal van 4.600, vooral door de nieuwe Quattroporte. In 1998 verkocht Maserati nog geen 700 auto's per jaar. Als je al die busjes in aannemersuitvoering even niet meetelt, zijn 3+3-zits auto's een schaars goed op de Nederlandse wegen. Sinds vorig jaar heeft de eenzame Fiat Multipla ge- zeischap gekregen van de Honda FR-V. Een vergelijking. Door Joop van der Pol Sjonge, wat heeft die Multipla van Fiat veel kritiek moeten verstouwen. Het bi zarre uiterlijk waar mee de mpv met twee drieper- soons zitrijen op pad ging kreeg de handen niet op elkaar, integendeel. Dat is erg jammer, want het boe-geroep leidde wel af van de aangename eigen schappen die zo'n Multipla had en nog steeds heeft. Fiat wist dat wel - een pizza calzone smaakt ook beter dan hij eruit ziet. Maar goed, vorig jaar wa ren de Italianen het gesmij t met import-tomaten zat en bracht het een Multipla met een gereviseerde snuit. Te laat, vrezen wij voor een uitgesteld succes, en tot ongenoegen van het kleine keurkorps der Multip- listen. Immers, hun karakterbak is nu gereduceerd tot een keu rig, maar onopvallend voertuig. Bovendien is er opeens een ka per op de kust, en wat voor een! Niemand minder dan Honda be keerde zich tot het sixpack-prin- cipe en ontwierp een eigen ruimteschip voor volleybal teams: de FR-V. Hij ziet er fit en gelikt uit. Met zijn breedte van 1.81 meter en flanken die doen denken aan de populaire BMW X5 zie je hem niet over het hoofd. Ons knalblauwe test exemplaar was bovendien voor zien van een 3000 euro kost end spoilerpakket en daarmee lijkt hij ontsnapt uit een Playstation-racegame. Of, voor niet-autogekken: uit een stof zuigerreclame. Valutakloof Kijk je naar de aanschafprijs, dan is de Multipla in het voor deel. Je hebt er een met 1.6 ben zinemotor voor amper 21.000 euro, terwijl de dealer voor een 1.7 liter Honda vijfduizend eu ro meer verlangt. Een hele valu takloof voor de Japanner om te overbruggen. Van de Multipla weten we dat de 1.6-motor heel verdienstelijk zijn werk doet, maar ook dat die erg hoog getoerd is. Fiat heeft het nooit nodig gevonden een maatje groter te monteren. Wie zich de weelde van een die sel kan permitteren - hoe tijden veranderen - zou kunnen kie zen voor de 1.9 JTD, die dan nog maar evenveel kost als die instap-Honda op benzine. Hon da komt binnenkort met een diesel-variant, en die zal onge twijfeld opnieuw een mep duur der zijn. Hoe dan ook, de Fiat-diesel heeft buitengewoon smeuige trek- en toercapacitei- ten waardoor de Multipla een aangename reisgezel wordt voor grote gezinnen. De FR-V reden we met 2.0-liter benzinemotor en ook dat was een genoegen. In combinatie met de zesversnellingsbak een snel, lenig apparaat, zoals Hon da ze graag maakt. De rij kwali teit van beide auto's is dik in or de dankzij hun lage zwaarte punt, hun spoorbreedte en de wielen op de uiterste hoeken. Ze rijden allebei gewoon lekker der dan het doorsnee gezinsbus je voor zes of zeven personen. Zeker met de ongebreidelde aanwas van rotondes in ons land goed nieuws. Wel hoor je in de Honda meer windgeruis dan in de Fiat. Paraplugreep Wat treffen we binnen aan, in deze 3+3's Op de eerste plaats ruimte, want daar koop je zo'n ding natuurlijk ook voor. Qua uitmonstering is de Multipla zijn frivole uitstraling trouw ge bleven: de apenrots als instru mentenpaneel, veel blauwe kunststof en een met gezellige stof bekleed dashboard. Honda gaat op de chique toer met Sandeman-zwan en duister glimmende accenten. Ook hier knipoogt de vormgeving naar BMW - typisch toch en onnodig voor zo'n wereldmerk. Alleen priemt er een koddige paraplu- greep uit het dashboard die de pook blijkt te zijn. Die pook neemt soms het zicht weg op de erg vlak liggende knoppen, zoals ook het stuur voor de zij- ruitbediening zit. De Fiat steekt ergonomisch net wat beter in elkaar, al is het evenmin een voorbeeld uit de cursus. In gebruiksgemak ontlopen de twee elkaar nauwelijks. Je zit in beide auto's comfortabel, en de stoelen laten zich manipuleren en omklappen op allerlei ma nieren. De Honda laat de zit ting midvoor in twee delen openklappen waardoor een schrijf- en opbergvak ontstaat. Bij Fiat kun je als optie een gro te koelbox op die plek krijgen. Gezinsvrienden bij uitstek dus. Het standaard bagageruim is met 430 (Fiaten 439 liter (Hon da) redelijk te noemen. De achterstoelen van de Honda klappen weg waardoor je totaal 1600 liter aan bagage mee kunt nemen, die in de Fiat kun je ver wijderen zodat je zelfs 1900 li ter creëert. Airconditioning is standaard in de Honda, terwijl Fiat die pas levert vanaf de Acti ve Plus. Airbags zijn in ruime mate aanwezig. De Fiat doet vrijwel nergens on der voor de Honda en is nog steeds een sterke aanbieding. De Honda is de macho van de twee. Hij accelereert sneller maar is daarvoor ook dorstiger, hij ziet er gelikt uit en kost je een klap geld méér. Kortom, schrijf je prioriteiten op en je gooit met beide auto's dubbel zes. fclastig kiezen tussen de Honda FR-V (links) en de Fiat Multipla. Bovendien heb je met een zeskoppig gezin ook nog dik kans dat de stemmen staken. Foto's Mare Bolsius Voor fijne zesbak chique uitstraling lichtvoetig Voor aanschafprijs origineel interieur fijne dieselmotor -Tegen Tegen 'duur motorgeluid (1.6) windgeruis ge-update model ergonomie Score airco niet standaard londa FR-V is onlangs lerlandse Trekauto van het geworden in de mpv-klasse. er grepen de Honda Stream W) en de Accord (2004) etitel in hun categorie. De Multipla is al een paar keer uitgeroepen tot Ideale Ge zinsauto, onder andere door het autoprogramma Top Gear. Hij is nu opnieuw genomineerd voor Gezinsauto van het Jaar. Honda FR-V 2.0 QjFiat Multipla 1.6(1.9 jtd) ndaard: o.a. airbags, zij-air- s,gordijnairbags, verschuifbare jenstoelen voor/achter, ra id, boordcomputer, elektrische en voor/achter, climate con- Standaard: o.a. airbags, zijairbags, gordijnairbags, verschuifbare mid- denstoel voor, elektrische ramen voor, elektrische hoogteverstelling bestuurdersstoel, stoelen achter uitneembaar. tor 2.0 16v benzinemotor van pk,max. koppel 192 Nm bij D toeren Motor: 1.6 16-kleps 103 pk benzine motor, max. koppel 145 Nm bij 4000 toeren; 1.9 JTD 115 pk dieselmotor, max. koppel 203 Nm bij 1500 toeren ixh: 4.29 x 1.81 x 1.61 m richt: 1418 kg Éinhoud: 58 I lidrkel: 11.2 m ihanger geremd: 1500 kg ik: 1 9 s: FR-V 2.0 Comfort €28.910 1.7 €25.990 L x b x h: 4.09 x 1.87 x 1.70 m Gewicht: 1275 (1345) kg Tankinhoud: 63 I Draaicirkel: 11 m Aanhanger geremd: 1200 (1300) kg Verbruik: 1:11 (benzine) 1:14 (diesel) Prijs: Multipla 1.6 €20.495 1.9 JTD €25.395 Modus gaat dieselen Renault lanceert een Modus met een nieuwe diesel motor. De 1.5 dCi met 106 pk wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesversnellings bak. De dieselmotor van Renault/Nissan kent hoogstand jes als piëzo-elektrisch bediende injectoren, meervoudi ge inspuiting, speciaal gevormde zuigers en een dubbel dempend vliegwiel. Dat laatste leidt tot minder trillin gen bij lage toerentallen. Van de Modus heeft Renault er sinds september 2004 al ruim 100.000 verkocht. De 1.5dCi met zesbak gaat 23.395 euro kosten. Tuners bevolken zandvoort Op zaterdag 2 en zondag 3 juli is het circuit van Zandvoort het domein van tuningliefhebbers. Full Speed Zandvoort heet het evenement, waar accessoires, banden, bekleding; gereedschap, modelauto's en onder houdsproducten aan de man worden gebracht. Ook clubs presenteren zich met demonstraties tussen 10.00 en 17.00 uur. De toegang kost 15 euro per persoon. Mercedes-ster naar Volvo Steve Mattin (40) is de man die zijn stempel gaat druk ken op de Volvo-personenauto's van de toekomst. De nieuwe designdirecteur werkte sinds zijn afstuderen in 1987 bij Mercedes-Benz, waar hij als ster-designer verant woordelijk was voor onder meer de A-, de S- en de C-klas- se sportcoupé en de SL. Naar de gunst van het gezin Voor de Gezinsauto van het Jaar zijn drie genomi neerden: de Fiat Multipla, Mazda 5 en Skoda Octa- via Combi. Die auto's kregen van de jury de meeste pun ten. Op zondag 9 oktober wordt aan het slot van de Jon ge Gezinnen Beurs de winnaar bekendgemaakt. De titel kandidaat mag niet meer dan 25.000 euro kosten. i het om klassieke O's gaat zijn origi- 0, ongeschonden mplaren zeld- m. In de Vlaarding- jarage De L'Est in ze rijen dik. Maks Mulder Peugeot 203 Bétaillière uit •een Panhard Dyna Z16 uit een Talbot Horizon 1.5 SX •natie uit 1981, een Fiat To- Belvedère uit 1953, een 31307 GLS uit 1978 of een enT 46 Camion uit 1960. •Jtje is slechts een kleine uit het assortiment van ?e De L'Est in Vlaardingen. staan ze namelijk gebroe id naast elkaar. Tussen nog teel ander moois. ■nca heeft slechts 21200 ki kt op de teller en is ook absoluut roestvrij ter- edereen toentertijd smaal- '1 het ding al in de folder Paul en Hans Stedehou- eigenaren van De L'Est, Mn de loop der jaren een nderlijk goed netwerk op- van informanten die uitsluitend prachtkarren voor ze opsporen in Frankrijk, Zwit serland, Italië en België. Bij prachtkar denken ze niet aan wat goed in de markt ligt, maar vooral aan weinig kilometers, uitzonderlijke staat, alle boek jes aanwezig, of met goed fat soen niet meer te vinden. Dat zijn de wagens die ze het liefste inkopen. Die gaan ze persoon lijk bezichtigen, ten koste van vele duizenden, vaak vergeefse kilometers. Vanwege auto's die als nieuw werden aangeboden, maar die barrels bleken. Regen En aan restaureren doen ze niet, dat vinden ze een heilloze weg. De ritten die wél vrucht baar waren leverden dikwijls uitzonderlijke resultaten op. Wat te denken van een - on langs verkochte - Simca 1000 Auto's die soms nooit regen hebben gezien Foto Hilbert Krane GL uit 1973 met 1203 kilome ters op de teller. Of de Peugeot 504 Coupé die ze al gekocht hadden tot de eigenaresse het geld weer terugstortte - ze kon er toch geen afstand van doen. Uiteindelijk ging ze tóch over stag, maar op de dag dat de au to opgehaald werd kwam ze bijna weer op haar besluit te rug. Omdat het regende! En in 23 jaar had ze er nog nooit in de regen mee gereden! Noten Bijna alle auto's bij De L'Est heb ben zo'n verhaal. Een Peugeot 604 uit 1977 met maar 32000 km op de teller: de eigenaar sloot de portieren in de garage altijd maar tot het eerste klikje en zette de banden op plankjes, om de rubbers te sparen. Dat heeft met autoliefde te maken en met een heel klein beetje. vergeeflijke, waanzin. In de kof fiehoek staat het uitgebouwde kachelhuis van een Peugeot 204, tot de rand vol walnoten. De Peugeot was verkocht aan een dame die klaagde over slecht werkende verwarming. Bij De L'Est ontdekten ze dat bij de eerste, Franse eigenaar een eekhoorn het kachelhuis ge bruikte als proviandkast. De autokoper die meent met veel kritiek een prettig prijsje te kunnen bedingen heeft bij De L'Est niks te zoeken. Aan zul ke bandenschoppers verkoopt Paul zijn auto's liever niet. Maar voor wie dol is op verha len over unieke schuurvond- sten of die al jaren op zoek is naar een 'onverprutste' DS Break met kinderzitjes is een bezoek de moeite waard. Garage De L 'Est is gevestigd in Vlaar dingen. Info: www.delest.nl De Yamaha Tricker kan keren op een muntstuk De Quattroporte Gransport 'n Scheutje waanzin. In De L'Est wemelt het van de nostalgische details.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 47