>zc
Auto
afai59 BMW-KILLER
9
SEARCH ENGINE
Auto Leasen?
KENNISMAKING
Bijdehand
fee, niet weer rode auto's tellenEen S"klasse die in het donker kan kijken
Uw mobiliteitsportner!
lease
ctie bijlagen: 0113-315680
0 pzc.nl/auto
S. redactie@pzc.nl
5ibus31,4460 AA Goes
lertentie-exploitatie:
«H-en Midden-Zeeland: 0113-315520
Lj-Vlaanderen: 0114-372770
maal: 020-4562500
ijdag 24 juni 2005
in samenwerking met AutoTrack.nl
Personen en/of bedrijfsvervoer
voor lange of korte termijn
Gildeweg 22 4383 NK Vlissingen Tel. Oil 8-424022 7*
I www.scheldeautolease.nl info@scheldeautolease.nl Schelde AutolsQSe
Inleveractie
O Vorige week vroegen we u welke maat
regel het best bijdraagt aan een veili
ger autoverkeer. Het rijbewijs invorde
ren van notoire overtreders, oordeelt een
op de drie stemmers. Een verplichte ge
dragscursus voor veelplegers is goed voor
negentien procent van alle stemmen. De
snelheid verlagen?! Ach...
Welke regel
maakt het vefck^efr
veiliger? "r,;fj
m
O Invorderen rijbewijs bij recidivisten 34%
mmnraai
Q Verplichte cursus rijgedrag voor veelpleger 19%
Q In rijexamen meer aandacht voor veiligheid 11%
(3 Overtredingen zwaarder straffen 10%
(3 Snelheid beperken van brokkenmakers 10%
(3 Meer voorlichting rond onveilig weggedrag 7%
Q Auto's begrenzen op 120 km per uur 7%
Q Maximumsnelheid verlagen 2%
O Anke van Hooft van verkeersveiligheidsorganisatie
3VO: „Blijkbaar is het makkelijker over anderen te
oordelen dan het eigen rijgedrag onder de loep te ne
men. Een menselijke reactie overigens hoor. Uit onder
zoek blijkt dat veelplegers niet de meeste slachtoffers
maken, dus daarmee ben je er nog lang niet."
Voor het veelbelovende uiterlijk van de 159 tekende Giugiaro.
De Peilstok
O Om de luchtkwaliteit te verbeteren
schroeft de overheid de maximum snel
heid op veel drukke wegen in Nederland
naar beneden. Maar is dit nu een taak voor
de overheid, of ligt de verantwoordelijkheid
hiervoor bij de autofabrikant?
Kunnen we het aan de automobilist zelf
overlaten misschien?
Stem mee in de Kwestie van de Week.
Ga naar de website van de krant en
klik op de rubriek Auto.
fa Romeo heeft tegenwoordig een Duitse
lef, en die wil zijn voormalige werkgever
ijkbaar een poepie laten ruiken. Niet voor
iets werd de opvolger van de Alfa 156, de
imboyante 159, gepresenteerd in München,
larwaar BMW al jaren floreert.
órRien van der Steen
Jij Fiat Auto Neder
land zijn de drui
ven zuur. Net nu Al
fa Romeo een
prachtige opvolger
Esenteert voor de 156, ver
in het merk van de fabrieks-
porteur naar de particuliere
port van de firma Kroymans.
i heeft beloofd de verkopen
verdubbelen. Niet uit hovaar-
maar op goede gronden: de
fonkelnieuwe Alfa 159 zal meer
dan ooit een fraai alternatief
vormen voor de vele leaserij
ders die zich nu laten bewonde
ren met hun vette Audi A4 of
BMW 3.
Blote lampjes
De kersverse grote baas bij Al
fa, de Duitser Karl-Heinz Kalb-
fell die eerder onder andere
opereerde in dienst van BMW,
laat er in het geheel geen twij
fel over bestaan welke merken
Alfa 159
Standaard zes versnellingen, airco,
antislipregeling, elektronisch
stabiliteitsprogramma,
acht airbags.
Twee jaar garantie, drie jaar of
max. 120.000 km gratis onder
houd.
Mjzen v.a. 31.000 euro
totoren benzine v.a. 1.9/160 pk,
diesel v.a. 1.9/120 pk
fewacht in 2006 Sportwagon, en
instapmodel met 1.8/144 pk
benzine-motor
O/Afmetingen
lengte
breedte
VW Passat
4.76
1.82
Alfa 159
4.66
1.83
Audi A4
4.59
1.77
BMW 3-serie
4.52
1.82
Alfa 156
4.43
1.75
hij op de korrel heeft met de
159.
De auto is, zoals gewoonlijk bij
Alfa, een lust voor het oog. Het
is een fraaie limousine met een
lange neus en achterwielen op
de uiterste hoeken. Het front is
agressief maar niet ordinair
met een batterij blootüggende
koplampjes, de carrosserie ver
toont een krachtige wigvorm.
Vergis u niet: cle auto toont op
foto's als een gerestileerde 156,
maar vergeleken bij de 159 is
dat maar een dreumes. De 159
is een kanjer van een auto, wel
23 centimeter langer en een
stuk breder dan de vorige bella.
De lengte tussen de voor- en
achterwielen groeide elf centi
meter. Daarvan profiteren de
achterpassagiers, maar vooral
de mensen voorin. Want achter
het stuur is het werkelijk fan
tastisch ruim. Ook de kofferbak
groeide, en meet nu 410 liter.
Dan het onderstel, want dat is
vitaal bij zo'n Alfa. Het komt
van de sportieve Brera die nog
net voor 2006 zal verschijnen.
Het is totaal nieuw, met een
combinatie van dubbele trian
gels voor double wishbone) en
multilink ophanging achter,
die ook dienst gaat doen onder
de nieuwe Saab 9-5.
King- size
Aan boord is de 159 de vormge
vingsprincipes van de 156
trouw gebleven. Diepliggende
klokken, stoelen met een per
fecte steun maar deze keer ook
met een fijn grote zitting en
ietsje hoger geplaatst. Op de
grote diesel (met 200 pk) een
turbodrukmeter in plaats van
een analoge klok. Een verade
ming zijn de king-size buiten
spiegels.
Je voelt je in de 159 al gauw een
piloot met als grootste wens
complete wagenbeheersing.
Want de voorwielaangedreven
159 - de sterkste uitvoering
heet Q4 en heeft dus vierwie-
laandrijving - maakt indruk. Hij
volgt alle bevelen gehoorzaam.
Het stevige veer- en dempings
gedrag en de zeer stijve carros
serie, de apart directe bestu
ring, de standaard zes versnel
lingen, de imposante remmen
en de rust waarmee de auto
over minder goed wegdek
glijdt, alles klopt. Ook op hoge
snelheid is er geen banden- of
windgeluid dat roet in het eten
gooit.
Giugiaro tekent voor het ont
werp, dat toch een evolutie is
van de 156 die Walter de'Silva
ooit bedacht. Alfa's designer
Wolfgang Egger heeft zich over
het fraaie interieur gebogen.
Een verademing zijn de grote
buitenspiegels.
Alfa levert een 3.2 V6 met 260
pk, afkomstig van General Mo
tors, net als de 185 pk 2.2 JTS
en 160 pk 1.9 JTS, beide met di
recte benzine-inspuiting. Dan is
er een 200 pk 2.4 diesel uit ei
gen huis en twee wat makkere
1.9 zelfontbranders met 120 of
150 pk en standaard roetfilter.
Alfa onderstreept het eigen ver
trouwen in de toegenomen
bouwkwaliteit met twee jaar ga
rantie en drie jaar of maximaal
120.000 km gratis onderhoud.
Te bescheiden
Quo vadis, Alfa Romeo. Alfa, waar
ga je heen? Dat is de grote
vraag voor de Duitse Alfabaas,
die in BMW de grootste concur
rent ziet. Net als Maserati komt
Alfa binnen afzienbare tijd met
een cross-over, want beide mer
ken hebben sterke behoefte
aan groei. „We zijn lange tijd veel
te bescheiden geweest", vindt Kalb-
feU.
De 159 1.9 JTS komt in oktober
en kost dan een kleine 31.000
euro. Dat is 1500 euro meer
dan de huidige 156 2.0 liter.
I T at doet een kind op
II de achterbank van
een auto? Zich verve-
En kinderen die zich verve-
rijn ongelooflijk inventief
kt bedenken van dingen die
Woed vanonder de nagels
ide bestuurder toveren. Zo
Wmijn oudere broer ooit op
'doodstille landweg, ergens
pin Zuid Frankrijk, zomaar
het geluid van een hef-
fcnunende auto na, terwijl
te vader net probeerde te ke-
tDearme man schrok zich
'schijnbaar onafwendbaar
$uk, gaf uit reactie een
tpgas met als noodlottig ge-
ïdat onze Chevrolet Bel Air
sn maïsveld belandde. Ik
u de gevolgen besparen
31 het is opzienbarend hoe
den tot in de wortel vrede-
le"d mens in blinde woede
Veranderen. Er kwam nog
Jgeen bloed aan te pas maar
scheelde een haartje,
deren willen spelen, dat
[ineen auto nauwelijks, dus
znak leuke spelletjes te be-
Om niet in een maïs
veld te belanden. En dan bedoel
ik niet het burgertruttige 'Ik zie.
ik zie wat jij.niet ziet'. Of het met
overdreven enthousiasme uitge
roepen: 'We gaan róde auto's tellen
jongens!'
Nee dan bedoel ik écht leuke
spelletjes. Waar inventiviteit en
denkwerk aan te pas komt. Ge
loof het of niet, daar houden
kinderen van. Bijvoorbeeld:
'Wie Is Dat Nou Weer?' Het enige
watje daarvoor nodig hebt is ie
mand die je passeert. En vervol
gens ga je vragen stellen. Wat
doet die man? (Waarschijnlijk
een kinderlokker!) Heeft hij
huisdieren? (Jazeker, een hye
na, een dodo en een sierkwal)
Wat is zijn lievelingseten? ge
kookte uierboord met glazige
aardappels en taaie schorsene
ren) U merkt het, bij dit spel is
de sky de limit en alles toege
staan. Een tweede topper is: 'Er
is altijd overal wel Iets'. Dan neem
je dat 'iets' in gedachten en
moet de ander raden wat het is.
Mondjesmaat informatie geven
mag maar liefst zo cryptisch
mogelijk.
En maak het niet te makkelijk
want kinderen zijn slimmer
dan je denkt. Zo heb ik ervan
Utrecht tot Veenendaal over ge
daan voordat ik doorhad dat on
ze dochter met 'Haagse Bluf mijn
goede, maar bij tijd en wijle
nogal rumoerige vriend Jom be
doelde, die inderdaad uit Den
Haag komt.
U moet maar zo denken, alles
beter dan 'Mens Erger Je Niet' ter
wijl je met verkrampte vingers
uit pure frustratie het stuur
wiel bijkans uit het dashboard
trekt.
Door Rien van der Steen
In Sindelfingen tilde Mercedes
voor twee Nederlandse journa
listen de sluier op van de nieu
we S-klasse. De auto wordt nog
weer dikker en duurder en zit
stampvol elektronica.
Aan de stuurkolom zit een
klein steeltje voor de bediening
van de automaat. Net zoals
BMW in zijn vlaggenschip de
7-serie heeft. En ook net als in
die 7-serie zit er een dikke
knop middenvoor waarmee je
draaiend en klikkend functies
kunt bedienen. Hij heeft spraak-
gestuurde bediening van het na
vigatiesysteem.
Infrarood
Voor wie bang is in het donker
zit er ook night vision in, nacht-
zicht-apparatuur. Een infra-
rood-camera naast de binnen
spiegel projecteert wat in het
donker gebeurt op het instru
mentarium voor de bestuurder.
De S heeft gewoon een stuur, al
had een joystick makkelijk ge
kund. Maar Mercedes wil niet
Info: www q-park.nl en www.anwb.nl
te ver gaan en de consument
niet vervreemden van de elek
tronica.
Werd de voormalige S-klasse
ooit vergeleken met een fantas
tisch rijdende vrachtauto, de be
staande is juist weer beschei
den. Welnu, de nieuwe heeft
vooral karakter: mooie lijnen,
uitgeklopte wielkasten en een
hoog liggend kofferdeksel. Nu
de motorkappen omhoog moe
ten terwille van de voetgangers-
veiligheid halen designers ook
de konten omhoog. Radar in de
nieuwe S schat een dreigend on
geluk in, sluit dan de ruiten en
eventueel het open dak, en zet
de reminstallatie op scherp. In
telligente cruise control be
waart automatisch afstand tot
de voorligger.
Mercedes' topmodel is in okto
ber voor net geen ton te koop.
Nog dit jaar komen er 150 naar
Nederland en volgens Diane Ki-
lian van de importeur zijn die
allemaal verkocht.
De achterkant van de Mercedes S heeft een opgelegd kofferdeksel.
(Advertentie)
www.zuidwestjease.nl
Parkeerpretpuck
Parkeren zonder een kaart
je te kopen of in de rij te
staan bij de betaalautomaat?
Het klinkt te mooi om waar te
zijn, maar met de zogenoemde
Q_-Park Key kan het. Dit kleine
kastje met drukknop, in de
vorm van een ijshockeypuck,
wordt met een zuignap achter
de voorruit bevestigd. Zodra je De Q-Park Key.
de parkeergarage in- of uitrijdt
volstaat een druk op de knop om de slagboom of het
hek te openen, ook na sluitingstijd van de garage. Het
verschuldigde tarief wordt automatisch van je rekening
afgeschreven. De kosten zijn dezelfde als die van een
normaal parkeerkaartje. De Q-Park Key werkt bij 150
Q-Park parkeergarages in het hele land. Het kastje kost
34,95 euro, bij de ANWB iets minder.
WHICTSTREETPILDT C32D C3 30
Laten we het simpel houden.
Verplaatsbaar en betaalbaar
autonavigatiesysteem met duidelijke
Nederlandse rij-instructies.
-Touch screen met 2D-of jf
3 D-kaartweergave
-Eenvoudig aan het raam te
bevestigen
- c320: Benelux voorgeprogrammeerd op ^GflRMIN
SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd!
- c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa
www.sailtron com 11 SUiltl'OIl
on board www.target-automotive.nl