>zc Auto afai59 BMW-KILLER 9 SEARCH ENGINE Auto Leasen? KENNISMAKING Bijdehand fee, niet weer rode auto's tellenEen S"klasse die in het donker kan kijken Uw mobiliteitsportner! lease ctie bijlagen: 0113-315680 0 pzc.nl/auto S. redactie@pzc.nl 5ibus31,4460 AA Goes lertentie-exploitatie: «H-en Midden-Zeeland: 0113-315520 Lj-Vlaanderen: 0114-372770 maal: 020-4562500 ijdag 24 juni 2005 in samenwerking met AutoTrack.nl Personen en/of bedrijfsvervoer voor lange of korte termijn Gildeweg 22 4383 NK Vlissingen Tel. Oil 8-424022 7* I www.scheldeautolease.nl info@scheldeautolease.nl Schelde AutolsQSe Inleveractie O Vorige week vroegen we u welke maat regel het best bijdraagt aan een veili ger autoverkeer. Het rijbewijs invorde ren van notoire overtreders, oordeelt een op de drie stemmers. Een verplichte ge dragscursus voor veelplegers is goed voor negentien procent van alle stemmen. De snelheid verlagen?! Ach... Welke regel maakt het vefck^efr veiliger? "r,;fj m O Invorderen rijbewijs bij recidivisten 34% mmnraai Q Verplichte cursus rijgedrag voor veelpleger 19% Q In rijexamen meer aandacht voor veiligheid 11% (3 Overtredingen zwaarder straffen 10% (3 Snelheid beperken van brokkenmakers 10% (3 Meer voorlichting rond onveilig weggedrag 7% Q Auto's begrenzen op 120 km per uur 7% Q Maximumsnelheid verlagen 2% O Anke van Hooft van verkeersveiligheidsorganisatie 3VO: „Blijkbaar is het makkelijker over anderen te oordelen dan het eigen rijgedrag onder de loep te ne men. Een menselijke reactie overigens hoor. Uit onder zoek blijkt dat veelplegers niet de meeste slachtoffers maken, dus daarmee ben je er nog lang niet." Voor het veelbelovende uiterlijk van de 159 tekende Giugiaro. De Peilstok O Om de luchtkwaliteit te verbeteren schroeft de overheid de maximum snel heid op veel drukke wegen in Nederland naar beneden. Maar is dit nu een taak voor de overheid, of ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de autofabrikant? Kunnen we het aan de automobilist zelf overlaten misschien? Stem mee in de Kwestie van de Week. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. fa Romeo heeft tegenwoordig een Duitse lef, en die wil zijn voormalige werkgever ijkbaar een poepie laten ruiken. Niet voor iets werd de opvolger van de Alfa 156, de imboyante 159, gepresenteerd in München, larwaar BMW al jaren floreert. órRien van der Steen Jij Fiat Auto Neder land zijn de drui ven zuur. Net nu Al fa Romeo een prachtige opvolger Esenteert voor de 156, ver in het merk van de fabrieks- porteur naar de particuliere port van de firma Kroymans. i heeft beloofd de verkopen verdubbelen. Niet uit hovaar- maar op goede gronden: de fonkelnieuwe Alfa 159 zal meer dan ooit een fraai alternatief vormen voor de vele leaserij ders die zich nu laten bewonde ren met hun vette Audi A4 of BMW 3. Blote lampjes De kersverse grote baas bij Al fa, de Duitser Karl-Heinz Kalb- fell die eerder onder andere opereerde in dienst van BMW, laat er in het geheel geen twij fel over bestaan welke merken Alfa 159 Standaard zes versnellingen, airco, antislipregeling, elektronisch stabiliteitsprogramma, acht airbags. Twee jaar garantie, drie jaar of max. 120.000 km gratis onder houd. Mjzen v.a. 31.000 euro totoren benzine v.a. 1.9/160 pk, diesel v.a. 1.9/120 pk fewacht in 2006 Sportwagon, en instapmodel met 1.8/144 pk benzine-motor O/Afmetingen lengte breedte VW Passat 4.76 1.82 Alfa 159 4.66 1.83 Audi A4 4.59 1.77 BMW 3-serie 4.52 1.82 Alfa 156 4.43 1.75 hij op de korrel heeft met de 159. De auto is, zoals gewoonlijk bij Alfa, een lust voor het oog. Het is een fraaie limousine met een lange neus en achterwielen op de uiterste hoeken. Het front is agressief maar niet ordinair met een batterij blootüggende koplampjes, de carrosserie ver toont een krachtige wigvorm. Vergis u niet: cle auto toont op foto's als een gerestileerde 156, maar vergeleken bij de 159 is dat maar een dreumes. De 159 is een kanjer van een auto, wel 23 centimeter langer en een stuk breder dan de vorige bella. De lengte tussen de voor- en achterwielen groeide elf centi meter. Daarvan profiteren de achterpassagiers, maar vooral de mensen voorin. Want achter het stuur is het werkelijk fan tastisch ruim. Ook de kofferbak groeide, en meet nu 410 liter. Dan het onderstel, want dat is vitaal bij zo'n Alfa. Het komt van de sportieve Brera die nog net voor 2006 zal verschijnen. Het is totaal nieuw, met een combinatie van dubbele trian gels voor double wishbone) en multilink ophanging achter, die ook dienst gaat doen onder de nieuwe Saab 9-5. King- size Aan boord is de 159 de vormge vingsprincipes van de 156 trouw gebleven. Diepliggende klokken, stoelen met een per fecte steun maar deze keer ook met een fijn grote zitting en ietsje hoger geplaatst. Op de grote diesel (met 200 pk) een turbodrukmeter in plaats van een analoge klok. Een verade ming zijn de king-size buiten spiegels. Je voelt je in de 159 al gauw een piloot met als grootste wens complete wagenbeheersing. Want de voorwielaangedreven 159 - de sterkste uitvoering heet Q4 en heeft dus vierwie- laandrijving - maakt indruk. Hij volgt alle bevelen gehoorzaam. Het stevige veer- en dempings gedrag en de zeer stijve carros serie, de apart directe bestu ring, de standaard zes versnel lingen, de imposante remmen en de rust waarmee de auto over minder goed wegdek glijdt, alles klopt. Ook op hoge snelheid is er geen banden- of windgeluid dat roet in het eten gooit. Giugiaro tekent voor het ont werp, dat toch een evolutie is van de 156 die Walter de'Silva ooit bedacht. Alfa's designer Wolfgang Egger heeft zich over het fraaie interieur gebogen. Een verademing zijn de grote buitenspiegels. Alfa levert een 3.2 V6 met 260 pk, afkomstig van General Mo tors, net als de 185 pk 2.2 JTS en 160 pk 1.9 JTS, beide met di recte benzine-inspuiting. Dan is er een 200 pk 2.4 diesel uit ei gen huis en twee wat makkere 1.9 zelfontbranders met 120 of 150 pk en standaard roetfilter. Alfa onderstreept het eigen ver trouwen in de toegenomen bouwkwaliteit met twee jaar ga rantie en drie jaar of maximaal 120.000 km gratis onderhoud. Te bescheiden Quo vadis, Alfa Romeo. Alfa, waar ga je heen? Dat is de grote vraag voor de Duitse Alfabaas, die in BMW de grootste concur rent ziet. Net als Maserati komt Alfa binnen afzienbare tijd met een cross-over, want beide mer ken hebben sterke behoefte aan groei. „We zijn lange tijd veel te bescheiden geweest", vindt Kalb- feU. De 159 1.9 JTS komt in oktober en kost dan een kleine 31.000 euro. Dat is 1500 euro meer dan de huidige 156 2.0 liter. I T at doet een kind op II de achterbank van een auto? Zich verve- En kinderen die zich verve- rijn ongelooflijk inventief kt bedenken van dingen die Woed vanonder de nagels ide bestuurder toveren. Zo Wmijn oudere broer ooit op 'doodstille landweg, ergens pin Zuid Frankrijk, zomaar het geluid van een hef- fcnunende auto na, terwijl te vader net probeerde te ke- tDearme man schrok zich 'schijnbaar onafwendbaar $uk, gaf uit reactie een tpgas met als noodlottig ge- ïdat onze Chevrolet Bel Air sn maïsveld belandde. Ik u de gevolgen besparen 31 het is opzienbarend hoe den tot in de wortel vrede- le"d mens in blinde woede Veranderen. Er kwam nog Jgeen bloed aan te pas maar scheelde een haartje, deren willen spelen, dat [ineen auto nauwelijks, dus znak leuke spelletjes te be- Om niet in een maïs veld te belanden. En dan bedoel ik niet het burgertruttige 'Ik zie. ik zie wat jij.niet ziet'. Of het met overdreven enthousiasme uitge roepen: 'We gaan róde auto's tellen jongens!' Nee dan bedoel ik écht leuke spelletjes. Waar inventiviteit en denkwerk aan te pas komt. Ge loof het of niet, daar houden kinderen van. Bijvoorbeeld: 'Wie Is Dat Nou Weer?' Het enige watje daarvoor nodig hebt is ie mand die je passeert. En vervol gens ga je vragen stellen. Wat doet die man? (Waarschijnlijk een kinderlokker!) Heeft hij huisdieren? (Jazeker, een hye na, een dodo en een sierkwal) Wat is zijn lievelingseten? ge kookte uierboord met glazige aardappels en taaie schorsene ren) U merkt het, bij dit spel is de sky de limit en alles toege staan. Een tweede topper is: 'Er is altijd overal wel Iets'. Dan neem je dat 'iets' in gedachten en moet de ander raden wat het is. Mondjesmaat informatie geven mag maar liefst zo cryptisch mogelijk. En maak het niet te makkelijk want kinderen zijn slimmer dan je denkt. Zo heb ik ervan Utrecht tot Veenendaal over ge daan voordat ik doorhad dat on ze dochter met 'Haagse Bluf mijn goede, maar bij tijd en wijle nogal rumoerige vriend Jom be doelde, die inderdaad uit Den Haag komt. U moet maar zo denken, alles beter dan 'Mens Erger Je Niet' ter wijl je met verkrampte vingers uit pure frustratie het stuur wiel bijkans uit het dashboard trekt. Door Rien van der Steen In Sindelfingen tilde Mercedes voor twee Nederlandse journa listen de sluier op van de nieu we S-klasse. De auto wordt nog weer dikker en duurder en zit stampvol elektronica. Aan de stuurkolom zit een klein steeltje voor de bediening van de automaat. Net zoals BMW in zijn vlaggenschip de 7-serie heeft. En ook net als in die 7-serie zit er een dikke knop middenvoor waarmee je draaiend en klikkend functies kunt bedienen. Hij heeft spraak- gestuurde bediening van het na vigatiesysteem. Infrarood Voor wie bang is in het donker zit er ook night vision in, nacht- zicht-apparatuur. Een infra- rood-camera naast de binnen spiegel projecteert wat in het donker gebeurt op het instru mentarium voor de bestuurder. De S heeft gewoon een stuur, al had een joystick makkelijk ge kund. Maar Mercedes wil niet Info: www q-park.nl en www.anwb.nl te ver gaan en de consument niet vervreemden van de elek tronica. Werd de voormalige S-klasse ooit vergeleken met een fantas tisch rijdende vrachtauto, de be staande is juist weer beschei den. Welnu, de nieuwe heeft vooral karakter: mooie lijnen, uitgeklopte wielkasten en een hoog liggend kofferdeksel. Nu de motorkappen omhoog moe ten terwille van de voetgangers- veiligheid halen designers ook de konten omhoog. Radar in de nieuwe S schat een dreigend on geluk in, sluit dan de ruiten en eventueel het open dak, en zet de reminstallatie op scherp. In telligente cruise control be waart automatisch afstand tot de voorligger. Mercedes' topmodel is in okto ber voor net geen ton te koop. Nog dit jaar komen er 150 naar Nederland en volgens Diane Ki- lian van de importeur zijn die allemaal verkocht. De achterkant van de Mercedes S heeft een opgelegd kofferdeksel. (Advertentie) www.zuidwestjease.nl Parkeerpretpuck Parkeren zonder een kaart je te kopen of in de rij te staan bij de betaalautomaat? Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar met de zogenoemde Q_-Park Key kan het. Dit kleine kastje met drukknop, in de vorm van een ijshockeypuck, wordt met een zuignap achter de voorruit bevestigd. Zodra je De Q-Park Key. de parkeergarage in- of uitrijdt volstaat een druk op de knop om de slagboom of het hek te openen, ook na sluitingstijd van de garage. Het verschuldigde tarief wordt automatisch van je rekening afgeschreven. De kosten zijn dezelfde als die van een normaal parkeerkaartje. De Q-Park Key werkt bij 150 Q-Park parkeergarages in het hele land. Het kastje kost 34,95 euro, bij de ANWB iets minder. WHICTSTREETPILDT C32D C3 30 Laten we het simpel houden. Verplaatsbaar en betaalbaar autonavigatiesysteem met duidelijke Nederlandse rij-instructies. -Touch screen met 2D-of jf 3 D-kaartweergave -Eenvoudig aan het raam te bevestigen - c320: Benelux voorgeprogrammeerd op ^GflRMIN SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd! - c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa www.sailtron com 11 SUiltl'OIl on board www.target-automotive.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45