Axelse Vlakte ideaal voor chemie
Politie controleert op alles langs A58
iq
Bedrijven Sint-Maartensdijk vragen
aandacht voor bezwaren komplan
Socialer beleid voor
herkeuringen sociale
werkplaatsen bepleit
Keus valt toch op bibliobussen
Brede werkgroep voor
jongeren Poortvliet
JONGENSDROOM
Beneluxparlement geeft voorkeur aan Kanaalzone boven Moerdijkse Hoek
Jood Weave blinds
imm»
Het Achterhuis
Van der Poel Home Textiel
Meulenberg
Woninginrichting
Auto
woensdag 22 juni 2005 b|jj
door René van Stee
TERNEUZEN - Mensen die
voor 1998 in dienst traden bij
een sociale werkplaats moe
ten niet worden herkeurd. De
aanscherping van de criteria
door de modernisering van de
Wet Sociale Werkvoorziening
(WSW) leidt volgens het be
stuur van de Stichting Federa
tie voor Sociale Werkgelegen
heid en Arbeidsintegratie in
Zeeland tot een onzeker be
staan voor de betrokkenen en
de daarmee samenhangende
sociale consequenties.
In een brief aan de Zeeuw
se Kamerleden M. Koomen
(CDA), S. Buis (CDA), J. Ge
luk (VVD) en L. Blom (PvdA)
en de woordvoerders Sociale
Zaken van CDA, PvdA en
VVD roept het federatiebe
stuur op haar standpunt on
der de aandacht van staatsse
cretaris M. Rutte van Sociale
Zaken te brengen. Die wil dat
mensen met een baan op een
sociale werkplaats vaker over
stappen naar een 'gewoon' be
drijf. Als het echt niet anders
kan, kunnen zij in dienst blij
ven bij hun huidige werkge
ver. Federatievoorzitter J. van
Schaik, tevens wethouder So
ciale Zaken in Terneuzen: „In
feite komt het er op neer dat
de hoofdtaak van de sociale
werkvoorziening de toelei
ding van mensen naar de regu
liere arbeidsmarkt wordt. Die
taak komt indirect op het
bordje van de gemeenten. Het
aanscherpen van de keurings
eisen zorgt er ook voor dat
minder mensen in aanmer
king komen voor de WSW."
De aanscherping van de keu
ringseisen voor de groep
oudgedienden is volgens Van
Schaik ook geen goed idee om
dat daardoor de geleidelijke
afbouw van sociale werk
plaatsen als productiebedrij
ven in gevaar komt.
„In Zeeland gaat het naar
schatting om zo'n driehon
derd mensen die al langer bid
een sociale werkplaats wer-
ken en plotsklaps iets anders
zouden moeten gaan doen. So-
ciaal gezien is dit niet verant
woord. Weliswaar verliezen
zij hun baan niet, maar de
druk op zowel de betrokke-
nen als de gemeenten wordt
erg groot. Aan het begelei
dingstraject is immers ees
subsidie verbonden die naa*
verloop van tijd vervalt."
Voor de groep die na 1998 in.
stroomde, ligt het verhaal an
ders. Die werd destijds al met
een wetswijziging geconmc
reerd waardoor zij omderai
jaar worden gekeurd.
„Voor die mensen verandert
er dus weinig. Bovendien zijn
er aanwijzingen dat het Cen-
trum voor Werk en Inkomen
nu al strenger keurt dan vol
gens de regels is vereist. En
dan vooral voor mensen met
een WAO-uitkering die via de
herkeuring wellicht niet mee
tot de sociale werkplaats wor
den toegelaten. Het wacht
lijstprobleem wordt hierdoor
automatisch opgelost", aldus
Van Schaik.
Het federatiebestuur vini
ook dat de macro-economi
sche gevolgen van de moderni
sering van de WSW in de voor
stellen van de staatssecretaris
moeten worden meegenomen,
Werkgelegenheid
Federatievoorzitter Van
Schaik: „Het verlies aan werk
gelegenheid in laaggeschool
de arbeid en de daarmee ge^
paard gaande opbrengst*
moet in de afwegingen wor
den betrokken. Veel bedrij
ven benutten de sociale werfc
plaatsen om laaggeschoold
arbeid te laten doen in plaats
van naar het buitenland
verplaatsen. De hieruit voort
vloeiende werkgelegenheid
en belastingopbrengsten zijn
op geen enkele manier in de
voorstellen van de staatssecre
taris betrokken. Dat is een he
le slechte zaak."
door Paul Burm
DEN HAAG - Er moet meer che
mische industrie naar de Zeeuw
se Kanaalzone en minder naar
Moerdijkse Hoek. Dat zegt de
nieuwe voorzitter van de com
missie infrastructuur van het Be
neluxparlement, PvdA-kamer-
lid L. Blom.
Doordat de Axelse Vlakte in
Zeeuws-Vlaanderen meer ruim
te biedt aan chemische fabrie
ken, kan het omstreden indus
trieterrein Moerdijkse Hoek II
een stuk kleiner blijven dan de
600 hectare die er nu op de te
kentafel voor is uitgezet.
Blom ziet de ontwikkeling van
de Axelse Vlakte als het logi
sche gevolg van intensievere sa
menwerking tussen de Zeeuwse
havens met Gent, Oostende en
Zeebrugge, die in het slop is ge
raakt.
De infrastructuurcommissie van
het Beneluxparlement, waarin
een delegatie van Belgische, Ne
derlandse en Luxemburgse Ka
merleden is afgevaardigd, wil
die samenwerking hoger op de
agenda van de nationale parle
menten zetten.
Volgens Blom moet het ha
venschap Zeeland Seaports,
waarin Terneuzen en Vlissingen
zijn verenigd, zich niet richten
op Rotterdam en Antwerpen.
„In die verhouding blijf je een
kleutertje. Geografisch en qua
schaal ligt een intensievere sa
menwerking met Gent, Oos
tende en Zeebrugge meer voor
de hand."
Spoorlijn
Het Beneluxparlement steunt
de Brabants-Zeeuwse Werkge
vers, (BZW) die pleiten voor het
doortrekken van de goederen
spoorlijn van de Axelse Vlakte
naar Zelzate. Al geruime tijd
probeert Zeeland dat project toe
gevoegd te krijgen aan het Meer
jarenprogramma Infrastructuur
en Transport (MIT) van het mi
nisterie van Verkeer en Water
staat.
In de slipstream van een betere
grensoverschrijdende samenwer
king ziet Blom veel kansen voor
de het 800 hectare grote gebied
Axelse Vlakte, dat nog groten
deels braak ligt. „Als ik naar de
kaart van Nederland kijk, is er
geen betere plek om nieuwe che
mische industrie te vestigen.
Het verbaast me dat het gebied
nog niet is volgebouwd." Blom
vindt het geen goed idee om de
Axelse Vlakte voor glastuin
bouw te benutten. „Dat levert
per hectare minder banen op,
maar vooral ook minder goedbe
taald werk."
Blom realiseert zich dat er nog
weinig draagvlak is voor de
komst van nieuwe chemische fa
brieken naar Zeeland. Sommige
raadsfracties in Sas van Gent en
Terneuzen hebben al gewaar
schuwd voor aantasting van de
leefbaarheid. Blom denkt daar
anders over. „Het beeld van een
sterk vervuilende chemische in
dustrie is achterhaald. In Rijn
mond staan fabrieken die
schonere lucht uitstoten, dan ze
binnenkregen en ook tegen ho-
ri- zonvervuiling is wat te
doen."
Op de eerste bijeenkomst na het
zomerreces buigt het Benelux
parlement zich over de samen
werking tussen de Zeeuwse en
Vlaamse havens.
door Emile Calon
RILLAND - „Piet, met mij. De
politie heeft de Zeeuwse weg
aan allebei de kanten afgesloten
en controleert nu alles. Ja, ze
hebben mij ook aangehouden en
zeggen dat mijn logboek niet in
orde is." Een chauffeur van een
grote Man-vrachtwagen belde
gisteravond, iets na negen uur,
met deze boodschap zijn werkge
ver.
Hij was op de Brabants-Zeeuw
se grens in een fuik van de poli
tie gereden en moest vervolgens
op de parkeerplaats 't Scheld al
zijn papieren laten zien aan een
agent van de milieupolitie en
drie douaniers. Die stuitten al
snel op een vreemde hiaat in het
cfk-logboek, het boek met alle
gegevens over de koelvloeistof
van de vriesinstallatie van de
aanhangwagen. Terwijl de dou
aniers het logboek aan een na
der onderzoek onderwierpen,
had de chauffeur even tijd zijn
werkgever te bellen en zo be
kend te maken dat er wat gaan
de was op de A58.
In totaal 47 mannen en vrouwen
van politie, douane, marechaus
see, Rijksverkeersinspectie en
Algemene Inspectiedienst hiel
den van gisteravond tot vanoch
tend vroeg een grootscheepse
verkeerscontrole langs de A58
en de Oude Rijksweg. Bijna al
het verkeer dat Zeeland ter
hoogte van Bath in- en uitreed
werd gecontroleerd. „Op alles",
aldus een grijnzende agent. Au
topapieren, technische staat en
alcohol door de politie terwijl
de andere diensten keken naar
zaken als milieudelecten, ver-
voerswetgeving en het transport
van illegalen.
Aanvankelijk zou de controle
's avonds om acht uur beginnen.
Het duurde echter ruim drie
kwartier voor de eerste auto's
daadwerkelijk moesten stoppen
en de chauffeurs vriendelijk
maar beslist naar de autopapie
ren werden gevraagd. De dou
aniers zagen in die drie kwar
tier zo heel wat vrachtwagens
ongecontroleerd langs dende
ren. Terwijl agenten nogmaals
stonden te overleggen, beslo
ten de mannen van het Ministe
rie van Financiën dat ze zelf al
in actie moesten komen en hiel
den hun eerste vrachtwagen
aan.
Enkele minuten later was de po
litie ook zover en begon de con
trole echt. Al het verkeer werd
over 't Scheld en parkeerplaats
aan de zuidzijde geleid en moest
bijna allemaal stoppen voor con
trole. Alleen op momenten dat
de toestroom te groot was,
mocht een aantal bestuurders
doorrijden.
Een half jaar geleden ontstond
het idee voor deze controle bij
de politie. Vervolgens is er heel
wat overlegd met alle andere
diensten over waar en wanneer
de actie plaats zou vinden.
Vroeg in de avond verzamelden
gisteren alle deelnemers aan de
controle zich in Kruiningen op
het hoofdkantoor van de Zeeuw
se verkeerspolitie. Van daar uit
vertrokken ze om kwart voor
acht naar de A58 en de Oude
rijksweg om tot vanochtend vier
uur vele honderden auto's te
controleren. De eerste uren trof
de politie nog geen schokkende
zaken aan. Het ging voorname
lijk om wat gladde banden, een
drietal bestuurders met wat te
veel alcohol op en een aantal
kon geen rijbewijs tonen.
Een automobilist moet blazen tijdens een politiecontrole op parkeerplaats 't Scheld. foto Dirk-Jan Gjeltema
door Ben van den Aarssen
SINT-MAARTENSDIJK - Het
college van B en W moet de on
dernemers in Sint-Maartensdijk
meer tegemoet komen in hun be
zwaren tegen het nieuwe kom
plan. Met name voor de proble
men van de bedrijven Goedhart
en Weggemans moet snel een op
lossing komen. Die boodschap
kreeg het college deze week mee
van de commissie ruimte.
„Ik heb het gevoel dat er niet
voldoende gekeken is door het
oog van de ondernemers en dat
staat me helemaal niet aan", ver
woordde J. van den Donker
(D66) de onvrede van de meer
derheid van de commissie.
Bij elkaar zijn er elf bezwaren
ingediend door bedrijven, bur
gers en een actiecomité.
Fouragehandel
M. Schot liet namens de foerage-
handel weten dat hij desnoods
drie loodsen wil afbreken om de
bouw van de Aldi-supermarkt
aan de Sportlaan geheel op ei
gen terrein te kunnen realise
ren, een voornemen waar de
rechter overigens al een verbod
over heeft uitgesproken.
A. Verjaal wil graag dat zijn per
celen aan de Molendijk een kan
toorbestemming krijgen, zodat
hij zijn panden in de toekomst
bij een mogelijke verplaatsing
van de elektronicazaak beter
kan verkopen. Beide onderne
mers kregen geen positieve reac
tie van de commissie. Schot om
dat zowel het provinciaal beleid
als de rechterlijke uitspraken
meer kans bieden aan de komst
van een supermarkt op de
Markt. Verjaal was volgens
P. Hoek (SGP) ook aan het ver
keerde adres. „De ruimtelijke or
dening is niet bestemd om toe
komstige wensbeelden van on
dernemers te realiseren." Meer
begrip was er bij de commissie
voor de problemen die Wegge
mans en Goedhart ondervinden.
Het college wil een haast niet
meer in het landschap te herken
nen zeedijk op het terrein van
Weggemans beschermen, wat
door de ondernemer als een be
perking bij mogelijke uitbrei
ding wordt ervaren. Goedhart
maakt bezwaar tegen de afme
tingen van het bouwvlak, waar
door een strook grond op eigen
terrein niet voor uitbreiding
kan worden gebruikt. Nog voor
de raadsvergadering van 30 juni
moet het college dat deel van
het plan aanpassen, vonden
WD, D66 en SGP.
Omwille van juridische claims
moet er duidelijkheid zijn voor
12 augustus. Alleen een extra
raadsvergadering in de zomerpe
riode over de kwestie zou dan
soelaas kunnen bieden.
door Mariëtte den Engelse
SINT MAARTENSDIJK - Een
hoofdvestiging van de biblio
theek in het nieuw te bouwen
Markiezaatcollege in Tho-
len-stad en bibliobussen in alle
andere dorpen. Dat is de keuze
die een grote meerderheid van
de commissie samenleving giste
ren heeft gemaakt.
Daarmee wordt tegemoet geko
men aan de wensen van het bi-
bliotheekbestuur.
De keuze is opvallend want vo
rig jaar nog pleitte de gemeente
raad voor een hoofdvestiging in
Tholen-stad en servicepunten in
Sint Maartensdijk, Sint-Anna-
land, Sint-Philipsland en Stave-
nisse. Vooral het kostenaspect
heeft ervoor gezorgd dat de
meeste partijen zijn bijge
draaid. Bibliobussen zijn veel
goedkoper dan het in stand hou
den van servicepunten.
Voorzitster van het bibliotheek-
bestuur G. Boel houwers bracht
het nog maar eens naar voren.
„We streven naar een goede bi
bliotheekvoorziening in alle ker
nen. En dat is in onze ogen de bi
bliobus."
Alternatief
Het bibliotheekbestuur vreest
dat met een bedrag van 550.000
euro subsidie per jaar geen vol
waardige bibliotheek met daar
bij vier servicepunten in stand
kan worden gehouden. Biblio
bussen zijn volgens het biblio
theekbestuur een goed alterna
tief. Volgens Boelhouwers
wordt ook gewerkt aan een mo
dernere bibliobus. „Die bus
gaat meer diensten aanbieden.
Zo wil de Rabobank ervoor zor
gen dat er in de bus gepind kan
worden. Ook is het de bedoeling
dat mensen er in de toekomst
strippenkaarten kunnen kopen.
Een gemeentelijk servicepunt in
de bus is ook wenselijk, bijvoor
beeld voor de uitgifte van formu
lieren."
Al met al drong Boelhouwers er
bij de commissieleden op aan te
kiezen voor bibliobussen in
plaats van servicepunten. „We
wilden eerst servicepunten,
maar zijn vanwege de kosten
van mening veranderd", stelde
M. Klippel van SGP
Alle partijen sloten zich daarbij
aan behalve het ABT. Die partij
houdt vast aan servicepunten
bij scholen naast een hoofdvesti
ging bij het Markiezaatcollege
in Tholen-stad. Klippel stelde
ook nog voor de huidige biblio
theekpanden maar zo snel moge
lijk te verkopen. Ook dat was
het ABT te kort door de bocht.
„Dan kunnen we die panden be
ter exploiteren. Bijvoorbeeld
door er huizen te bouwen", stel
de H. van 't Hof.
Punt van discussie bij de biblio
bus is nog het aantal uren dat
de bus ingezet wordt. In het
voorstel van het college wordt
gesproken over tien uur. Het bi
bliotheekbestuur opteert voor
veertien uur. Over de bussen
wordt later nog gesproken.
door Harmen van der Werf
POORTVLIET - In Poortvliet
moet een brede werkgroep van
bewoners komen om plannen te
maken voor jeugdvoorzieningen
in de Thoolse dorpskern. Dit is
één van de voorstellen die de
Thoolse gemeenteraad dinsdag
28 juni bespreekt op een 'buiten
vergadering' in het dorpshuis
van Poortvliet.
Begin dit jaar was de raad ook
al op bezoek in Poortvliet voor
een discussiebijeenkomst met
de bewoners. De belangstelling
was groot. In het dorpshuis za
ten meer dan honderdtwintig
mensen die onder meer praatten
over de leefbaarheid van Poort
vliet. De avond was succesvol.
Tot slot deden raadsleden de toe
zegging terug te komen op alle
wensen en ideeën. Dat gebeurt
dinsdag vanaf half acht in het
dorpshuis.
Realistisch
Erg veel heeft de gemeenteraad
de inwoners van Poortvliet ove
rigens nog niet te bieden, blijkt
uit de reacties op alle voorstel
len. Over de verplaatsing van de
transportfirma staat bijvoor
beeld dat eerst moet worden na
gegaan of het realistisch is om
onderhandelingen te beginnen.
Dat zal worden besproken met
het college van B en W.
De gemeenteraad worstelt ook
met de wens een supermarkt in
Poortvliet te behouden. 'Welke
rol heeft de gemeente daarin te
spelen?', is een vraag die voor
dinsdag wordt gesteld. 'Want is
het niet in eerste instantie aan
de dorpsbewoner om te laten
zien dat zij een winkel willen
houden door daar hun bood
schappen te doen?'
Veel wordt verwacht van de be
trokkenheid van de bewoners.
Als het om hondenpoep gaat,
wordt voorgesteld in de pauze
een groep bezoekers te laten
brainstormen over 'creatieve,
uitvoerbare en betaalbare oplos
singen'. Van betrokkenheid
wordt ook veel gevraagd wat be
treft (het gebrek aan) voorzienin
gen voor kinderen en jongeren.
Openstelling van de speeltuin
van de school wordt geopperd.
De raad wil graag plannen die
op voldoende draagvlak kunnen
rekenen. Het is aan een nog sa
men te stellen werkgroep van be
woners om dergelijke plannen
te bedenken.
Kerkstraat 16
4433 AT Hoedekenskerke
Tel. 0113-639560
Laat de bossen van Borneo niet verdwijnen.
Word donateur van het Wereld Natuur Fonds.
www.wnf.nl
Kijk eens om je heen. Er is in de 100 jaar dat Natuurmonumenten bestaat, ved
bereikt. Nu moeten we vooruitkijken. Want steun blijft nodig voor het
van waardevolle natuurgebieden in ons land. Meer dan ooit. Ga naar 10Ojaarlf
of steun ons via giro 9933.
Noo l
<f-Natuurmonumenten
vBeschermt natuur in Ned
Schouwersweg 7
4451 HS Heinkenszand
Tel. 0113-564000
STAP MAAR IN DE GROOTSTE
AUTOKRANT VAN NEDERLAND
Ruiterplaatweg 2A
4493 PG Kamperland
Tel. 0113-371588
sütru'n' OAutoTrack.nl
ELKE VRIJDAG IN UW KRANT