Axelse Vlakte ideaal voor chemie Politie controleert op alles langs A58 iq Bedrijven Sint-Maartensdijk vragen aandacht voor bezwaren komplan Socialer beleid voor herkeuringen sociale werkplaatsen bepleit Keus valt toch op bibliobussen Brede werkgroep voor jongeren Poortvliet JONGENSDROOM Beneluxparlement geeft voorkeur aan Kanaalzone boven Moerdijkse Hoek Jood Weave blinds imm» Het Achterhuis Van der Poel Home Textiel Meulenberg Woninginrichting Auto woensdag 22 juni 2005 b|jj door René van Stee TERNEUZEN - Mensen die voor 1998 in dienst traden bij een sociale werkplaats moe ten niet worden herkeurd. De aanscherping van de criteria door de modernisering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) leidt volgens het be stuur van de Stichting Federa tie voor Sociale Werkgelegen heid en Arbeidsintegratie in Zeeland tot een onzeker be staan voor de betrokkenen en de daarmee samenhangende sociale consequenties. In een brief aan de Zeeuw se Kamerleden M. Koomen (CDA), S. Buis (CDA), J. Ge luk (VVD) en L. Blom (PvdA) en de woordvoerders Sociale Zaken van CDA, PvdA en VVD roept het federatiebe stuur op haar standpunt on der de aandacht van staatsse cretaris M. Rutte van Sociale Zaken te brengen. Die wil dat mensen met een baan op een sociale werkplaats vaker over stappen naar een 'gewoon' be drijf. Als het echt niet anders kan, kunnen zij in dienst blij ven bij hun huidige werkge ver. Federatievoorzitter J. van Schaik, tevens wethouder So ciale Zaken in Terneuzen: „In feite komt het er op neer dat de hoofdtaak van de sociale werkvoorziening de toelei ding van mensen naar de regu liere arbeidsmarkt wordt. Die taak komt indirect op het bordje van de gemeenten. Het aanscherpen van de keurings eisen zorgt er ook voor dat minder mensen in aanmer king komen voor de WSW." De aanscherping van de keu ringseisen voor de groep oudgedienden is volgens Van Schaik ook geen goed idee om dat daardoor de geleidelijke afbouw van sociale werk plaatsen als productiebedrij ven in gevaar komt. „In Zeeland gaat het naar schatting om zo'n driehon derd mensen die al langer bid een sociale werkplaats wer- ken en plotsklaps iets anders zouden moeten gaan doen. So- ciaal gezien is dit niet verant woord. Weliswaar verliezen zij hun baan niet, maar de druk op zowel de betrokke- nen als de gemeenten wordt erg groot. Aan het begelei dingstraject is immers ees subsidie verbonden die naa* verloop van tijd vervalt." Voor de groep die na 1998 in. stroomde, ligt het verhaal an ders. Die werd destijds al met een wetswijziging geconmc reerd waardoor zij omderai jaar worden gekeurd. „Voor die mensen verandert er dus weinig. Bovendien zijn er aanwijzingen dat het Cen- trum voor Werk en Inkomen nu al strenger keurt dan vol gens de regels is vereist. En dan vooral voor mensen met een WAO-uitkering die via de herkeuring wellicht niet mee tot de sociale werkplaats wor den toegelaten. Het wacht lijstprobleem wordt hierdoor automatisch opgelost", aldus Van Schaik. Het federatiebestuur vini ook dat de macro-economi sche gevolgen van de moderni sering van de WSW in de voor stellen van de staatssecretaris moeten worden meegenomen, Werkgelegenheid Federatievoorzitter Van Schaik: „Het verlies aan werk gelegenheid in laaggeschool de arbeid en de daarmee ge^ paard gaande opbrengst* moet in de afwegingen wor den betrokken. Veel bedrij ven benutten de sociale werfc plaatsen om laaggeschoold arbeid te laten doen in plaats van naar het buitenland verplaatsen. De hieruit voort vloeiende werkgelegenheid en belastingopbrengsten zijn op geen enkele manier in de voorstellen van de staatssecre taris betrokken. Dat is een he le slechte zaak." door Paul Burm DEN HAAG - Er moet meer che mische industrie naar de Zeeuw se Kanaalzone en minder naar Moerdijkse Hoek. Dat zegt de nieuwe voorzitter van de com missie infrastructuur van het Be neluxparlement, PvdA-kamer- lid L. Blom. Doordat de Axelse Vlakte in Zeeuws-Vlaanderen meer ruim te biedt aan chemische fabrie ken, kan het omstreden indus trieterrein Moerdijkse Hoek II een stuk kleiner blijven dan de 600 hectare die er nu op de te kentafel voor is uitgezet. Blom ziet de ontwikkeling van de Axelse Vlakte als het logi sche gevolg van intensievere sa menwerking tussen de Zeeuwse havens met Gent, Oostende en Zeebrugge, die in het slop is ge raakt. De infrastructuurcommissie van het Beneluxparlement, waarin een delegatie van Belgische, Ne derlandse en Luxemburgse Ka merleden is afgevaardigd, wil die samenwerking hoger op de agenda van de nationale parle menten zetten. Volgens Blom moet het ha venschap Zeeland Seaports, waarin Terneuzen en Vlissingen zijn verenigd, zich niet richten op Rotterdam en Antwerpen. „In die verhouding blijf je een kleutertje. Geografisch en qua schaal ligt een intensievere sa menwerking met Gent, Oos tende en Zeebrugge meer voor de hand." Spoorlijn Het Beneluxparlement steunt de Brabants-Zeeuwse Werkge vers, (BZW) die pleiten voor het doortrekken van de goederen spoorlijn van de Axelse Vlakte naar Zelzate. Al geruime tijd probeert Zeeland dat project toe gevoegd te krijgen aan het Meer jarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het mi nisterie van Verkeer en Water staat. In de slipstream van een betere grensoverschrijdende samenwer king ziet Blom veel kansen voor de het 800 hectare grote gebied Axelse Vlakte, dat nog groten deels braak ligt. „Als ik naar de kaart van Nederland kijk, is er geen betere plek om nieuwe che mische industrie te vestigen. Het verbaast me dat het gebied nog niet is volgebouwd." Blom vindt het geen goed idee om de Axelse Vlakte voor glastuin bouw te benutten. „Dat levert per hectare minder banen op, maar vooral ook minder goedbe taald werk." Blom realiseert zich dat er nog weinig draagvlak is voor de komst van nieuwe chemische fa brieken naar Zeeland. Sommige raadsfracties in Sas van Gent en Terneuzen hebben al gewaar schuwd voor aantasting van de leefbaarheid. Blom denkt daar anders over. „Het beeld van een sterk vervuilende chemische in dustrie is achterhaald. In Rijn mond staan fabrieken die schonere lucht uitstoten, dan ze binnenkregen en ook tegen ho- ri- zonvervuiling is wat te doen." Op de eerste bijeenkomst na het zomerreces buigt het Benelux parlement zich over de samen werking tussen de Zeeuwse en Vlaamse havens. door Emile Calon RILLAND - „Piet, met mij. De politie heeft de Zeeuwse weg aan allebei de kanten afgesloten en controleert nu alles. Ja, ze hebben mij ook aangehouden en zeggen dat mijn logboek niet in orde is." Een chauffeur van een grote Man-vrachtwagen belde gisteravond, iets na negen uur, met deze boodschap zijn werkge ver. Hij was op de Brabants-Zeeuw se grens in een fuik van de poli tie gereden en moest vervolgens op de parkeerplaats 't Scheld al zijn papieren laten zien aan een agent van de milieupolitie en drie douaniers. Die stuitten al snel op een vreemde hiaat in het cfk-logboek, het boek met alle gegevens over de koelvloeistof van de vriesinstallatie van de aanhangwagen. Terwijl de dou aniers het logboek aan een na der onderzoek onderwierpen, had de chauffeur even tijd zijn werkgever te bellen en zo be kend te maken dat er wat gaan de was op de A58. In totaal 47 mannen en vrouwen van politie, douane, marechaus see, Rijksverkeersinspectie en Algemene Inspectiedienst hiel den van gisteravond tot vanoch tend vroeg een grootscheepse verkeerscontrole langs de A58 en de Oude Rijksweg. Bijna al het verkeer dat Zeeland ter hoogte van Bath in- en uitreed werd gecontroleerd. „Op alles", aldus een grijnzende agent. Au topapieren, technische staat en alcohol door de politie terwijl de andere diensten keken naar zaken als milieudelecten, ver- voerswetgeving en het transport van illegalen. Aanvankelijk zou de controle 's avonds om acht uur beginnen. Het duurde echter ruim drie kwartier voor de eerste auto's daadwerkelijk moesten stoppen en de chauffeurs vriendelijk maar beslist naar de autopapie ren werden gevraagd. De dou aniers zagen in die drie kwar tier zo heel wat vrachtwagens ongecontroleerd langs dende ren. Terwijl agenten nogmaals stonden te overleggen, beslo ten de mannen van het Ministe rie van Financiën dat ze zelf al in actie moesten komen en hiel den hun eerste vrachtwagen aan. Enkele minuten later was de po litie ook zover en begon de con trole echt. Al het verkeer werd over 't Scheld en parkeerplaats aan de zuidzijde geleid en moest bijna allemaal stoppen voor con trole. Alleen op momenten dat de toestroom te groot was, mocht een aantal bestuurders doorrijden. Een half jaar geleden ontstond het idee voor deze controle bij de politie. Vervolgens is er heel wat overlegd met alle andere diensten over waar en wanneer de actie plaats zou vinden. Vroeg in de avond verzamelden gisteren alle deelnemers aan de controle zich in Kruiningen op het hoofdkantoor van de Zeeuw se verkeerspolitie. Van daar uit vertrokken ze om kwart voor acht naar de A58 en de Oude rijksweg om tot vanochtend vier uur vele honderden auto's te controleren. De eerste uren trof de politie nog geen schokkende zaken aan. Het ging voorname lijk om wat gladde banden, een drietal bestuurders met wat te veel alcohol op en een aantal kon geen rijbewijs tonen. Een automobilist moet blazen tijdens een politiecontrole op parkeerplaats 't Scheld. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ben van den Aarssen SINT-MAARTENSDIJK - Het college van B en W moet de on dernemers in Sint-Maartensdijk meer tegemoet komen in hun be zwaren tegen het nieuwe kom plan. Met name voor de proble men van de bedrijven Goedhart en Weggemans moet snel een op lossing komen. Die boodschap kreeg het college deze week mee van de commissie ruimte. „Ik heb het gevoel dat er niet voldoende gekeken is door het oog van de ondernemers en dat staat me helemaal niet aan", ver woordde J. van den Donker (D66) de onvrede van de meer derheid van de commissie. Bij elkaar zijn er elf bezwaren ingediend door bedrijven, bur gers en een actiecomité. Fouragehandel M. Schot liet namens de foerage- handel weten dat hij desnoods drie loodsen wil afbreken om de bouw van de Aldi-supermarkt aan de Sportlaan geheel op ei gen terrein te kunnen realise ren, een voornemen waar de rechter overigens al een verbod over heeft uitgesproken. A. Verjaal wil graag dat zijn per celen aan de Molendijk een kan toorbestemming krijgen, zodat hij zijn panden in de toekomst bij een mogelijke verplaatsing van de elektronicazaak beter kan verkopen. Beide onderne mers kregen geen positieve reac tie van de commissie. Schot om dat zowel het provinciaal beleid als de rechterlijke uitspraken meer kans bieden aan de komst van een supermarkt op de Markt. Verjaal was volgens P. Hoek (SGP) ook aan het ver keerde adres. „De ruimtelijke or dening is niet bestemd om toe komstige wensbeelden van on dernemers te realiseren." Meer begrip was er bij de commissie voor de problemen die Wegge mans en Goedhart ondervinden. Het college wil een haast niet meer in het landschap te herken nen zeedijk op het terrein van Weggemans beschermen, wat door de ondernemer als een be perking bij mogelijke uitbrei ding wordt ervaren. Goedhart maakt bezwaar tegen de afme tingen van het bouwvlak, waar door een strook grond op eigen terrein niet voor uitbreiding kan worden gebruikt. Nog voor de raadsvergadering van 30 juni moet het college dat deel van het plan aanpassen, vonden WD, D66 en SGP. Omwille van juridische claims moet er duidelijkheid zijn voor 12 augustus. Alleen een extra raadsvergadering in de zomerpe riode over de kwestie zou dan soelaas kunnen bieden. door Mariëtte den Engelse SINT MAARTENSDIJK - Een hoofdvestiging van de biblio theek in het nieuw te bouwen Markiezaatcollege in Tho- len-stad en bibliobussen in alle andere dorpen. Dat is de keuze die een grote meerderheid van de commissie samenleving giste ren heeft gemaakt. Daarmee wordt tegemoet geko men aan de wensen van het bi- bliotheekbestuur. De keuze is opvallend want vo rig jaar nog pleitte de gemeente raad voor een hoofdvestiging in Tholen-stad en servicepunten in Sint Maartensdijk, Sint-Anna- land, Sint-Philipsland en Stave- nisse. Vooral het kostenaspect heeft ervoor gezorgd dat de meeste partijen zijn bijge draaid. Bibliobussen zijn veel goedkoper dan het in stand hou den van servicepunten. Voorzitster van het bibliotheek- bestuur G. Boel houwers bracht het nog maar eens naar voren. „We streven naar een goede bi bliotheekvoorziening in alle ker nen. En dat is in onze ogen de bi bliobus." Alternatief Het bibliotheekbestuur vreest dat met een bedrag van 550.000 euro subsidie per jaar geen vol waardige bibliotheek met daar bij vier servicepunten in stand kan worden gehouden. Biblio bussen zijn volgens het biblio theekbestuur een goed alterna tief. Volgens Boelhouwers wordt ook gewerkt aan een mo dernere bibliobus. „Die bus gaat meer diensten aanbieden. Zo wil de Rabobank ervoor zor gen dat er in de bus gepind kan worden. Ook is het de bedoeling dat mensen er in de toekomst strippenkaarten kunnen kopen. Een gemeentelijk servicepunt in de bus is ook wenselijk, bijvoor beeld voor de uitgifte van formu lieren." Al met al drong Boelhouwers er bij de commissieleden op aan te kiezen voor bibliobussen in plaats van servicepunten. „We wilden eerst servicepunten, maar zijn vanwege de kosten van mening veranderd", stelde M. Klippel van SGP Alle partijen sloten zich daarbij aan behalve het ABT. Die partij houdt vast aan servicepunten bij scholen naast een hoofdvesti ging bij het Markiezaatcollege in Tholen-stad. Klippel stelde ook nog voor de huidige biblio theekpanden maar zo snel moge lijk te verkopen. Ook dat was het ABT te kort door de bocht. „Dan kunnen we die panden be ter exploiteren. Bijvoorbeeld door er huizen te bouwen", stel de H. van 't Hof. Punt van discussie bij de biblio bus is nog het aantal uren dat de bus ingezet wordt. In het voorstel van het college wordt gesproken over tien uur. Het bi bliotheekbestuur opteert voor veertien uur. Over de bussen wordt later nog gesproken. door Harmen van der Werf POORTVLIET - In Poortvliet moet een brede werkgroep van bewoners komen om plannen te maken voor jeugdvoorzieningen in de Thoolse dorpskern. Dit is één van de voorstellen die de Thoolse gemeenteraad dinsdag 28 juni bespreekt op een 'buiten vergadering' in het dorpshuis van Poortvliet. Begin dit jaar was de raad ook al op bezoek in Poortvliet voor een discussiebijeenkomst met de bewoners. De belangstelling was groot. In het dorpshuis za ten meer dan honderdtwintig mensen die onder meer praatten over de leefbaarheid van Poort vliet. De avond was succesvol. Tot slot deden raadsleden de toe zegging terug te komen op alle wensen en ideeën. Dat gebeurt dinsdag vanaf half acht in het dorpshuis. Realistisch Erg veel heeft de gemeenteraad de inwoners van Poortvliet ove rigens nog niet te bieden, blijkt uit de reacties op alle voorstel len. Over de verplaatsing van de transportfirma staat bijvoor beeld dat eerst moet worden na gegaan of het realistisch is om onderhandelingen te beginnen. Dat zal worden besproken met het college van B en W. De gemeenteraad worstelt ook met de wens een supermarkt in Poortvliet te behouden. 'Welke rol heeft de gemeente daarin te spelen?', is een vraag die voor dinsdag wordt gesteld. 'Want is het niet in eerste instantie aan de dorpsbewoner om te laten zien dat zij een winkel willen houden door daar hun bood schappen te doen?' Veel wordt verwacht van de be trokkenheid van de bewoners. Als het om hondenpoep gaat, wordt voorgesteld in de pauze een groep bezoekers te laten brainstormen over 'creatieve, uitvoerbare en betaalbare oplos singen'. Van betrokkenheid wordt ook veel gevraagd wat be treft (het gebrek aan) voorzienin gen voor kinderen en jongeren. Openstelling van de speeltuin van de school wordt geopperd. De raad wil graag plannen die op voldoende draagvlak kunnen rekenen. Het is aan een nog sa men te stellen werkgroep van be woners om dergelijke plannen te bedenken. Kerkstraat 16 4433 AT Hoedekenskerke Tel. 0113-639560 Laat de bossen van Borneo niet verdwijnen. Word donateur van het Wereld Natuur Fonds. www.wnf.nl Kijk eens om je heen. Er is in de 100 jaar dat Natuurmonumenten bestaat, ved bereikt. Nu moeten we vooruitkijken. Want steun blijft nodig voor het van waardevolle natuurgebieden in ons land. Meer dan ooit. Ga naar 10Ojaarlf of steun ons via giro 9933. Noo l <f-Natuurmonumenten vBeschermt natuur in Ned Schouwersweg 7 4451 HS Heinkenszand Tel. 0113-564000 STAP MAAR IN DE GROOTSTE AUTOKRANT VAN NEDERLAND Ruiterplaatweg 2A 4493 PG Kamperland Tel. 0113-371588 sütru'n' OAutoTrack.nl ELKE VRIJDAG IN UW KRANT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 38