Uiteindelijk ontstaan afdrukken van de ziel Hans Heeren in Domburg liefde in Goes 29 ien: 0113-315680 jrtuw.pzc.nl Ll:redactie@ pzc.nl Lbus 31,4460 AA Goes Ltentie-exploitatie: Ed-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Ews-Vlaanderen: 0114-372770; ipnaal: 020-4562500. ensdag 22 juni 2005 N a het bombardement op Middelburg, in mei 1940, tekende de toen dertienjarige Hans Heeren een krantenfoto van de afgeknotte Lange Jan na en 'gaf er kleur Zijn moeder lijstte het in, wat hem met trots vervulde. Daarna wilde ik alleen maar de ng van dat prijzen." Een bijzonder kunstenaar was daar- geboren. Een overzicht van het werk dat hij sindsdien voort bracht, is de komende maanden te zien in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg. foto's Limit Fotografie Goes loopt vaak dóód, op een duinpar tij, op een kademuur, op de Leeuwentrap bij de Vlissingse boulevard, met slechts vermoe dens wat zich erachter bevindt. „Dat zit er veel in, die ondiepe ruimte. Het is een beetje rare neiging, maar vaak krijgt het schilderij de diepte van een nis." Heeren kent de kunst van het be wonderen, voor korte of langere tijd: Cézanne, Van Gogh, Louis Heymans, Kimpe, Rik Wouters, Bautz, Georges Rouault. Zijn werk kent, in meerdere of min dere mate, trekken van het sym bolisme, expressionisme en het kubisme. Het zijn namen en ter men die hem onvoldoende type ren, omdat hij vooral ook zijn eigen weg is blijven zoeken. Het duiden van een ontwikkeling acht hij dan ook kunstmatig. „Ontwikkeling is een begrip in de hersenen. Alleen de schilde rijen zijn reëel." Zang Op de tentoonstelling in Dom burg, waar de werken in min of meer in chronologische volgor de hangen, is wel goed zicht baar dat Heeren steeds lichter is gaan werken. Het donker dat de Vhssingse en Maastrichtse wer ken uit het begin van de jaren vijftig kenmerkt, heeft geleide lijk meer licht naast zich ge duld. De strakke vlakken zijn van lieverlee opgegaan in een open ruimte. „Van de donkere tonen tot de zang", omschrijft Oosthoek het in zijn boek. „Er is inderdaad een tendens naar het heldere", beaamt Hee ren. De laatste tijd werkt hij ook met naakten, wat hij heel lang niet gedaan heeft. „Nu zit ik erg met religieuze thema's in mijn hoofd. Daar heb ik ook al aanzetten voor. Het is iets wat ik heel graag wil aanpakken, maar dan vanuit een wat ander standpunt dan vroeger." Bij de strenge, traditionele oplei ding, die hem voor zijn gevoel veranderde van een jonge Rem brandt in een geslagen hond, heeft Heeren uiteindelijk ook veel baat gehad. „Steeds blan ker, helderder gaan schilderen kan ook ontaarden in bleek en krachteloos. Als je in je jonge ja ren niet steil bent, blijft er later niets van over. Op mijn 26e was ik zo principieel als de ziekte. Nu ben ik veel lichtzinniger. Maar gelukkig is mijn werk, vol gens mij, nog niet vormloos." Rolf Bosboom Expositie: Verstilde wereld, over zichtstentoonstelling van werk van Hans Heeren, t/m 6 november in het Marie Tak van Poortvliet Museum, Ooststraat 10a, Domburg. Geopend: di. t/m zo., 13-17 uur. Expositie: Verkooptentoonstelling met werk van Hans Heeren, t/m 6 au gustus in Kunsthandel De Directieka mer, gevestigd in De Drukkerij, Mid delburg. Boek: Hans Heeren - Verstilde we reld, door Andreas Oosthoek, 96 pa gina's, Uitgeverij den Boer-de Rui ter, Vlissingen. ISBN 90-74576-60-5. De expositie omvat zo'n 45 werken, bovenal olieverf schilderijen, maar ook enkele aquarellen en een aantal prachti ge tekeningen. Het oeuvre van Hans Heeren is bescheiden in omvang, zoals ook het overzicht van zijn exposities door de jaren heen beknopt is, maar elk werk is raak. De voornaamste selectie gebeurt in zijn hoofd, achter het doek. „Ik ben niet zo'n veelschil der, eerder wat lui, maar wat ik schilder wil ik helemaal goed hebben. Daar gaat al mijn aan dacht naar uit. Ik ben veel meer gericht op kwaliteit dan op ex poseren, publiceren en verko pen. Heel veel werk heb ik ook afgekrabd en hernomen, omdat het niet goed genoeg was." Heeren, sinds afgelopen zater dag 79 jaar, wijst op 'Kotters Vlissingen' uit 1952, een van de vroegste werken die te zien zijn in het Marie Tak van Poortvliet Museum. „Ik herinner me dat ik heel lang heb gewerkt aan die meeuwen. Eerst had ik er twee in het water geschilderd, toen twee die opvliegen en uiteinde lijk één in het water en één die opvliegt. Daar ben ik echt twee dagen mee bezig geweest, voor dat het voor mijn gevoel hele maal goed was. Als een schilde rij me niet lekker zit, dan ga ik heel precies kijken om erachter te komen wat me hindert." Hans Heeren werd in 1926 gebo ren in de Bogardstraat in Mid delburg. Zijn drang de werke lijkheid te verbeelden bracht hem na de oorlog op de Acade mie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam, waar het saaie, tradi tionele en op het neoclassicisme geënte onderwijs hem ontgoochelde. „Ik ging erheen als de jonge Rembrandt en keer de terug als een geslagen hond", zoals hij het zo fraai formuleert in de monografie Verstilde we relddie Andreas Oosthoek bij de tentoonstelling in Domburg heeft geschreven. In Rotterdam had Heeren wel de gelegenheid een groot aantal tentoonstellin gen te bekijken en stak hij veel op van de vermaarde docent Da vid Bautz. In 1949 stapte Hee ren over naar de Jan van Eyck Academie in Maastricht, waar hij zich verdiepte in religieuze kunst en architectuur. Voor de Petrusschool in Eindho ven maakte hij in 1954 zijn eer ste monumentale werk: de wand schildering 'De wonderbare vis vangst'. Daarin vinden zijn hang naar mystiek en de onver brekelijke band met Zeeland el kaar, want de apostelen zijn tij delijk werkzaam in het Veerse Gat: de visvangst 'in de ver trouwde handen van de aposte len Van Belzen, Meulmeester, Schroevers, De Ridder en Ma rijs', schrijft Oosthoek. Vergankelijk De Eindhovense muur luidde een reeks van opdrachten in die doorliep tot medio jaren zestig. Heeren maakte werk voor bij voorbeeld het Ledeltheater en scholengemeenschap Sint Eloy in Oostburg, de rooms-katholie- ke kerk in Middelburg, de mid delbare landbouwschool in Schoondijke, het gemeentehuis in Breskens en een paneelschil dering op de veerboot Prinses Beatrix. Het merendeel is inmid dels verloren gegaan. „Monu mentale kunst is nu eenmaal erg vergankelijk", stelt de maker nuchter vast. De vrije schilderkunst krijgt uit eindelijk de overhand, naast zijn gezin en, vanaf 1956, zijn werk als docent. Aanvankelijk gaf hij les op Sint Eloy in Oost burg, later op het Sint Willi- brordcollege in Goes. Ondertus sen haalde hij zijn MO-diplo- ma's tekenen. In 1971 werd Hee ren benoemd als docent aan de Kotters Vlissingen (1952), olieverf/tempera/marouflé, privé-collectie Uithoorn Herinnering aan Middelburg (1976), olieverf op doek, privé-collectie Best De jagers (1966), olieverf op doek, privé-collectie Homburg (Duitsland) Leeuwentrap Vlissingen (1986), olieverf op doek, privé-collectie Vleuten Academie voor Kunsten Miner va in Groningen. Vanaf die tijd woonde hij in het Drentse Vries. Dertien jaar later trok hij, op nieuw, naar zijn geboortegrond om zich volledig aan de schilder kunst te wijden. Hij woont en werkt nu in Middelburg. Als Heeren over zijn schilde rijen vertelt, is de schoolmeester in hem nog hoorbaar. Geduldig laat hij belangstellenden steeds opnieuw naar een doek kijken: naar de kleuren die erin zitten, naar de denkbeeldige lijnen die zijn te trekken, de vlakken die zich aftekenen, de textuur van de verf. In alles dient een ritme te zitten, een natuurlijke reeks van lijnen, vlakken, kleuren, structuren. Hij spreekt van een kijkspel. „Een schilderij moet de aan dacht blijven vasthouden. Vaak beziet men het direct vanuit zijn eigen gevoelsleven, maar je moet eerst kijken en dan pas voe len, vanuit het objectivistische." Het is een boodschap die teke nend is voor zijn werk. Heerens schilderijen zijn weloverwogen houdt Heeren ze doorgaans ano niem. Plet naakt wordt alleen van achteren getoond en gezich ten worden niet ingevuld, zoals bijvoorbeeld is te zien op 'Strandjutters' en 'Duinzitters', twee imponerende werken uit 1967. „Ik vind het heel griezelig om mensen langdurig te bekij ken. Dan ga ik me generen. Op de academie kon ik best goed portrettekenen, maar ik heb het daarna nooit echt gedaan. In to taal heb ik misschien tien por tretten geschilderd." „Zo'n werk als 'Duinzitters' is duidelijk ontstaan onder in vloed van de Vlaamse expressio nisten. Aanvankelijk was ik ook een groot bewonderaar van Rei- mond Kimpe. Ik wilde met het schilderij het gevoel van verbon denheid, het groepsbewustzijn van de vier mannen weergeven. De omgeving is geïnspireerd op Zoutelande, maar dan vereen voudigd." Het landschap bij Heeren is zel den echt weids, zodat toch tel kens het gevoel van een besloten omgeving ontstaat. Het uitzicht Dorp in de sneeuw (1955), olieverf/tempera, privé-collectie Bilthoven foto Lex de Meester uitsneden van een werkelijk heid die hij goed heeft geobser veerd en zich eigen heeft ge maakt. Hij heeft het ritme in het beeld gezocht en gevonden, door verstorende elementen weg te laten of zo aan te passen dat ze zich laten voegen in die natuur lijke reeks. Uiteindelijk ont staan 'afdrukken van je ziel', zo als hij ze omschrijft. Monumentaal Heeren schept een wereld die verstild is in meerdere betekenis sen. De tijd is gestold in olieverf maar hij schildert vooral ook tijdloos. Veel werken laten zich nauwelijks dateren aan de hand van de afbeelding, afgezien van een enkel markant gebouw. Ook zijn het vaak verlaten omgevin gen: een lentelandschap waar nog plukjes sneeuw zichtbaar zijn, boten die bij laag tij op het slib rusten, het lege strandje bij de Vlissingse Oranjemolen, een gesloten kermis in Colijnsplaat. Het zijn monumentale stille vens. Als er al mensen zichtbaar zijn, Duinzitters (1967), olieverf op doek, privé-collectie Utrecht

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23