Een dj vertelt telkens
weer een ander verhaal
Kameleon 2 is sneller en spannender
Misschien teveel perfectie
Lohues weer op zijn best
Emotie ligt er dik bovenop
Egbert Jan Weeber
gaat weg bij BNN
Dance Valley wordt
meerdaags festival
zaterdag 18 juni 2005 W31
Kajan Chow, alias dj Saturn: „Ik voel me thuis in Breskens, haal hier ook inspiratie vandaan. Toch moet ik verder."
foto Camile Sehelstraete
De laatste maanden
gaat hèt snel met dj Sa-
turn, oftewel Kajan Chow
uit Breskens. Reden? Zijn
studie is bijna ten einde. Ka
jan moet nog maar twee vak
ken afronden, dus was er
volop tijd om zijn draaikun-
sten te promoten. En dat
lukt aardig, want voor een
zaal met tweeduizend men
sen draait hij inmiddels zijn
hand niet meer om.
In figuurlijke zin dan, want
een dj die zijn hand niet met
regelmaat over de grammofoon
plaat laat glijden, kan natuur
lijk maar beter op zijn kamer de
pickup het werk laten doen.
Hoewel...
„De grammofoonplaat is in de
muziekwereld bezig aan een re
vival, maar in de dj-wereld is
het juist de omgekeerde wereld:
daar is de cd in opkomst", ver
telt Kajan. „Dat heeft alles te
maken met technologische ont
wikkelingen. Zo is het nu bij
voorbeeld mogelijk om met cd's
te scratchen. Ik heb daarvoor
een speciaal apparaat, al gaat er
uiteindelijk niets boven een
plaat. Dat is gewoon het echte
dj-en, daarmee is alles ont
staan."
Kajan raakte op veertienjarige
leeftijd besmet met het draaivi-
rus. De discotheken De Ploeg in
Groede en Joy in Cadzand wa
ren zijn eerste podia, maar sinds
hij in Rotterdam de studie small
business en retail volgt, zijn de
mogelijkheden een stuk groter
geworden. Zijn recente winst op
'de Zeeuwse dj-wedstrijd van
Hooikoorts draagt natuurlijk
nog eens extra bij aan zijn
naamsbekendheid. „In deze
streek raak je als dj toch snel
vastgeroest, dus moet je grenzen
verleggen om iets te bereiken. Ik
ben net terug van drie weken va
kantie in China. Daar was ik bij
familie, maar tegelijkertijd heb
ik geprobeerd er een netwerk op
te bouwen. Dat is als een versla
ving; ik kan het gewoon niet la
ten om ook daar mijn naam on
der de aandacht te brengen."
Overigens, dat hij op Hooi
koorts hoge ogen gooide, doet
hem niet zo gek veel. „Als ik
aan een dj-contest meedoe, hoef
ik echt niet te winnen. Ik doe
het alleen maar om bij het pu
bliek de vraag op te roepen:
wow, wie was die Chinees?"
In zijn woonplaats Breskens we
ten ze het antwoord op die
vraag, al zal het gros van de in
woners niet de link met muziek
maken. Kajan is en blijft 'de Chi
nees van het Oranjeplein'. Als
zoon van restauranthouders
helpt hij regelmatig in de keu
ken en bediening. Breskens
blijft trekken, ondanks dat Ka
jan aan den lijve heeft ondervon
den dat de grote stad voor een
dj veel meer the place to be is.
„Ik voel me thuis in Breskens,
haal hier ook inspiratie van
daan. Toch moet ik verder, ik
wil nog een nieuwe studie gaan
doen in Amsterdam. Met inter
net kom je natuurlijk al een heel
eind, maar in dit wereldje moet
je toch je gezicht laten zien om
er meer uit te halen. Bovendien
is de reactie van het publiek in
de grotere steden heel anders
dan hier. In Zeeland heerst nog
veel de gedachte: hij draait
plaatjes, niet meer en niet min
der. Het stadse publiek ziet eer
der of je goed bezig bent of niet.
Bovendien, in deze streek ga je
uit om met elkaar te zijn, niet
specifiek voor een dj. Dat is in
de stad heel anders."
Stelten
Dj Saturn richt zich volledig op
house, met Derrick Carter,
Mark Farina en Honny Dij on
als grote voorbeelden. Beroem
de clubs als Nighttown in Rot
terdam, de Danssalon in Eindho
ven en de Pacha en Ministry of
Sound in Londen: Kajan heeft
ze allemaal al op stelten gezet.
De volgende stap is een cd uit
brengen, om zichzelf nog beter
te lanceren. „Durven, daar gaat
het om, eigenaardige dingen
doen. Ik gooi er in een houseset
bijvoorbeeld weieens een num
mer van Michael Jackson tegen
aan. Weet je, een dj vertelt altijd
een verhaal. Dat is elke keer an
ders, ik weet vooraf nooit wat ik
precies ga doen. Ik vind het
prachtig om door de muziek te
ontdekken hoe andere dj's zich
voelen. Daardoor is het ook
nooit saai, want elke set is weer
een nieuw hoofdstuk."
Aan welk hoofdstuk Kajan nu
bezig is? „Ik ben nog bezig met
de inleiding. En ik hoop dat het
boek nog lang niet uit is."
Raymond de Frel
Vandaag (zaterdag) treedt dj Sa-
turn op tijdens Summer Ses
sions aan de Nieuwendijk in
Vlissingen. Het evenement be
gint om 14.00 uur. Woensdag 13
juli staat dj Saturn vanaf 21.00
uur in De Carrousel in Groede.
Geen seconde hebben ze hoe
ven nadenken toen hun
werd gevraagd mee te spelen in
de film Kameleon 2. Koen en
Jos van der Donk riepen immers
al na de opnames van de eerste
film, 'De schippers van de Kame
leon', dat ze beschikbaar waren
voor een tweede deel. De blonde
tweeling is vanaf eind juni dan
ook weer in de bioscoop te zien
als Hielke en Sietse Klinkha
mer.
Koen en Jos zijn natuurtalen
ten. Voordat ze 'De schippers
van de Kameleon' opnamen,
hadden ze nog nooit geacteerd.
Sterker nog, ze hadden er zelfs
nooit over gedacht acteur te wor
den. Een vriendje attendeerde
hen op de advertentie waarin
tweelingen werden gezocht voor
de verfilming van de boekense
rie 'De Kameleon' van Hotze de
Roos. Uit 639 tweelingen wer
den de broers uit het Noord-Hol
landse Haringhuizen gekozen.
Hun filmdebuut werd de bestbe-
zochte Nederlandse film van
2003.
Tijdens de opnames van de eer
ste film waren de destijds veer
tienjarige jongens nog niet be
wust bezig met acteren, zeggen
ze nu. „Bij deel twee dachten we
veel meer na over hoe we het gin
gen spelen", vertelt Koen. „En
waren we er ook in onze vrije
tijd mee bezig", vult Jos aan.
Met resultaat, vindt de twee
ling. „Het acteerwerk is van een
hoger niveau", zegt Jos. Koen:
„Ik vind mezelf veel beter dan
toen." In 'De schippers van de
Kameleon' ging volgens de
hoofdrolspelers veel tijd op aan
de introductie van de tweeling
en hun leefomgeving. Omdat Ka
meleon 2 een vervolg is, was dat
niet meer nodig. „Er was nu
meer ruimte voor een avontuur
lijk verhaal. De tweede film is
sneller, spannender, moderner
Koen (1) en Jos van der Donk als Hielke en Sietse Klinkhamer.
en er zit meer emotie in", vertelt
Koen. Ook de tweeling is vol
gens hem veranderd. „Ze zijn
niet meer zo jong en onschuldig.
Hielke en Sietse zijn brutaler,
stoerder en ze houden zich min
der aan de regels."
De zeventienjarige acteurs vin
den niet dat ze op de Kame
leon-tweeling lijken, maar er
kennen dat de verschillen tus
sen hun personages ook in het
dagelijks leven opgaan. Jos: „Ik
ben net als Sietse wat brutaler
en een flapuit." Koen zegt net
als Hielke wat bedachtzamer te
zijn dan zijn broer.
Hoewel acteur worden nooit een
droom van de jongens was,
heeft de ervaring ze wel warm
gemaakt voor het vak. Beiden
willen na de middelbare school
naar de Filmacademie. Jos: „Als
het niet lukt om acteur te wor
den, wil ik als regisseur aan de
slag. Samen met Koen films ma
ken zou ik ook leuk vinden."
Het gerucht gaat dat er ook een
televisieserie van 'De Kame
leon' komt, iets wat het tweetal
wel ziet zitten. „Maar dan moe
ten ze wel snel zijn, anders zijn
we te oud om Hielke en Sietse te
spelen", zegt Jos. Ze vinden het
niet vervelend om eeuwig als de
Friese tweeling door het leven
foto Marcel Hemelrijk/ANP
te gaan. „Dominique van Vliet,
die Mem Klinkhamer speelt in
de film, wordt ook nog wel eens
aangesproken als Ellen, het per
sonage dat ze speelde in 'Onder
weg Naar Morgen'. Dat hoort er
bij", aldus de broers.
Als er straks een rol op hun pad
komt waarvoor slechts één van
de twee in aanmerking komt, le
vert dat geen problemen op.
„Als Jos een aanbieding krijgt,
moet hij het gewoon doen", zegt
Koen. „We zijn ook apart ver
krijgbaar!" ANP
De film Kameleon 2 is vanaf 29
juni te zien in de bioscoop.
Met X&Y (deze week bin
nen op 1 in de Top 40) con
solideren de mannen van Cold-
play hun status als wereldster
ren tegen wil en dank. Die ver
wierf het Britse viertal met voor
ganger 'A Rush Of Blood To The
Head' (2002). Niet dat deze der
de cd een klassieker als 'Clocks'
bevat, maar de twaalf nummers
(plus bonustrack) zijn typisch
Coldplay. Dat betekent ook dat
X&Y het idioom van de band
niet verder oprekt. Coldplay
doet nogmaals waarmee het op
'Parachutes' debuteerde en
waar het bijzonder goed in is:
het maken van grootse popsongs
(pathos a la U2) met kleine the
ma's als onderwerp. Frontman
Chris Martin bezingt met een
falset zijn twijfel, angst, hoop
en liefdesperikelen. Wat ont
breekt aan de voor stadions
vormgegeven rock, is dat het
ook écht rockt. Coldplay blijft
een keurige en beschaafde pop
band met melancholieke liedjes
waarin miljoenen fans kunnen
verdrinken.
Kwaliteitspop, maar soms ver
lang je ernaar dat Coldplay eens
ongenadig uit de bocht vliegt.
Teveel perfectie kan immers ook
leiden tot irritatie.
Peter van der Heide
Coldplay: X&Y (EMI), speel-
duur 62.37 min.
Met 'Ja Boeh' leverde Da
niël Lohues in 2003 de
plaat af die hij altijd al wilde
maken: elementaire blues zon
der concessies, puur en onge
zoet.
Een dikke twee jaar later blijkt
dat het allemaal nog veel per
soonlijker kan. Voor wie de
Drentse muzikant een beetje
denkt te kennen, laat Grip zich
beluisteren als een dagboek.
Een fenomenaal protestlied als
'Nils Hogerssons Blues' - over
de nachtelijke lichtverontreini-
ging door kassen - volgt onmid
dellijk na 'Boggel In 't Rad', her
kenbaar leed voor iedere fietser.
Als een muzikale archeoloog ver
legt Lohues opnieuw zijn gren
zen. Ten opzichte van 'Ja Boeh'
voegen vooral de broeierige bla
zers veel toe. Het krakerige 'Ie-
ne Met De Jasse An' staat haaks
op het feestelijke uitstapje 'Zy-
deco', waarmee de variatie in
stijlen wordt benadrukt. Over
eenkomsten tussen 'Ja Boeh' en
Grip zijn er ook: beide platen
zijn in een recordtijd opgeno
men. En beide keren horen we
Lohues op zijn best.
Martin Groenewold
Lohues The Louisiana Blues-
Club: Grip (Greytown/Uni-
versal), speelduur 55.16 min.
Meesters in sentiment en
dramatiek. Dat zijn zan
ger Brett Anderson en gitarist
Bernard Butler van Suede altijd
geweest. Anderson met zijn wee
moedige stem, Butler met zijn
weelderige gitaarpartijen en bei
den met hun hang naar bom
bast.
De nieuwe bandnaam The Tears
past ze perfect. Na tien jaar -
Bernard verliet Suede in 1994
net na de afronding van 'Dog
Man Star' - gaat het duo op de
oude voet verder. Britpop in
Smiths-stijl, met Bowies voor
liefde voor glamour. Minder pre
tentieus dan 'Dog Man Star',
maar met dezelfde allure. Be
scheidenheid is ze nog steeds
vreemd: op Here Come The
Tears ligt de emotie er muzikaal
en vooral tekstueel ('When we'
re together the world smiles')
dik bovenop. Anderson en But
ler balanceren op een dun lijntje
tussen kitsch en mooi vernuftige
pop, maar blijven met sterke me
lodieën en arrangementen rede
lijk overeind. De faam van
Suede zal The Tears niet gege
ven zijn, daarvoor is het teveel
van het hetzelfde, maar de
kracht van het duo Ander-
son-Butler blijft bijzonder. The
Tears staat 26 juni op Rockin'
Park in Nijmegen.
Maaike Borst
The Tears: Here Come The
Tears (Independiente/V2), speel
duur 53.00 min.
Egbert Jan Weeber verlaat
per 1 september BNN en
stopt dus met zijn radioprogram
ma SPAM op 3 FM. De.acteur
wil zich meer gaan richten op
zijn acteerprestaties en zijn
dj-werk in clubs, liet een woord
voerster van BNN afgelopen
week weten. Geruchten dat Ed
dy Zoëy het programma over
neemt, kon zij niet bevestigen.
„Over een nieuwe invulling is
nog niets bekend." Weeber is ie
dere zaterdag en zondag tussen
12.00 en 14.00 uur te horen op
de radio. Hij praat dan onder
meer over mode, uitgaan, liefde,
huiswerk en bijbaantjes.
Dance Valley krijgt een drie
daagse vergunning. Vol
gens burgemeester Cammaert
van het Noord-Hollandse Vel-
sen is de verlening aan organisa
tor UDC slechts een kwestie van
formaliteiten. „Het is op een oor
na gevild, ik zie geen belemme
ringen meer", aldus Cammaert.
UDC wil Dance Valley al jaren
uitbreiden tot een meerdaags
evenement. Dit jaar wordt een
proef. Cammaert: „Er is voldoen
de politie-inzet beschikbaar.
Als alles goed gaat, kijken we
volgend jaar of een meerdaags
Dance Valley mogelijk is in rela
tie tot andere evenementen in
Kennemerland.
Bijna de helft van de kaarten
voor Dance Valley, dat wordt ge
houden van 5 tot en met 7 augus
tus in het recreatieschap Spaarn-
woude, is inmiddels verkocht.