Kikker beheerst mobieltjes Artisjok, een decadente distel W29 Gevangen door Jamba Vaderdag Sporthorloge Buik Parfum zaterdag 18 juni 2005 De gekke-kikkerziekte teistert Engeland. De razend populaire belmelo- die Crazy Frog staat als cd-single stijf bovenaan de hitlijst. Ook België is over stag gegaan. Nu Nederland nog. „Hij komt in de top tien, misschien wel meteen op één." Hoe maak je een hit? Neem het gepruttel van een twee- taktbrommer, een blauwgrijze kikker met motorhelm en bril, plus een snufje filmmuziek en werp vervolgens een reclame bombardement af op MTV. Op die manier werd de beltoon Axel F van Crazy Frog een kas kraker. De onderneming Jamba verdiende er liefst 25 miljoen eu ro mee. Ze besloot de kikker ver der uit te melken door er een cd-single van te maken. In een paar weken vlogen er in Enge land 400.000 exemplaren over de toonbank. Daar heeft de kikker de hitlijst in een wurggreep. „We hebben de muziekindustrie niet veran derd", meldt Robert Swift van Jamba. „Die verandering was er al lang, maar mensen hebben dat niet willen onderkennen." De Britten ergeren zich bont en blauw aan het reclamegeweld dat gepaard gaat met Crazy Frog. Naar verluidt heeft Jamba er dik 20 miljoen euro miljoen tegenaan gesmeten. Honderden tv-kijkers dienden een klacht in bij de Reclamecodecommissie. In Nederland houdt de adhd-kikker zich nog koest. Hij vertoeft in de tipparade, maar dat komt doordat de uitlevering naar de winkels nu pas op gang komt. Kurt Frederickx van Ars Entertainment, die de kikker hier op de markt brengt, kent geen twijfel: „Als een hit twee weken nummer één is in Groot-Brittannië, en ook in Bel gië een ongelooflijk succes is, moet het raar lopen, wil hij in Nederland niet scoren."Hele maal uit de lucht komt het suc ces van het riedeltje niet vallen. Onderzoeker Peter Webb van de universiteit van Birmingham: „Het succes van The Crazy Frog laat de populariteit van ringto- nes onder tieners goed zien en is een mooi voorbeeld van hoe ver schillende markten dingen naar hun geld en tijd. Deze generatie houdt nog steeds van muziek maar ze kopen minder vaak cd's. Ze downloaden liever." 'Ringtones personaliseren je mo bieltje. Daarmee onderscheid je je', zeggen deskundigen. En dat geldt ook voor andere down load-geintjes zoals achtergrond jes op het beeldschermpje. Op internet wemelt het van de hit lijstjes met ringtones. Dat beltonen big business is, Beltonen zijn big business. Via sms kun je beltonen bestellen, maar voor je het weet verdwijnt het beltegoed daarna als sneeuw voor de zon. Sophie (12) ondervond dat aan den lijve. Om de haverklap was haar beltegoed op. Haar ouders snapten er niks van. Tel kens werd het beltegoed opgewaardeerd, maar als ze het mo bieltje dan écht nodig had, kon ze niet bellen. Op aam-aden van T-Mobile werd gekeken of dochterlief geen sms-diensten gebruikte. En jawel, een hele rij stond in Postvak IN, afkom stig van de firma Ringtoneking. Sophie wilde eenmalig een beltoontje kopen, maar was verstrikt geraakt in een abonne ment. Voor drie euro per week kreeg ze wel zes beltonen. Dus elke week 'verdween' er drie euro. Door een sms-je met de tekst STOP naar Ringtoneking te stu ren, is het abonnement te stuiten. Hetgeen niet meevalt als het beltegoed weer op is. Op de website staat te lezen dat kin deren toestemming moeten hebben van hun ouders, maar hoe die dat moeten geven? Na een e-mail kwam er een keurige ex cuusbrief, met geld, uit Berlijn van Jamba, waartoe Ringtone king behoort. Sophie is niet de enige. Op de website van de Tros-rubriek Radar spuien velen hun ergernis over de 'irritan te en misleidende' spotjes van Jamba. Bij de Consumenten bond zijn dit jaar een paar honderd klachten binnengekomen over ongevraagde sms'jes, niet alleen met beltonen maar ook met mopjes. Toezichthouder Opta noteerde in 2004 vijfhon derd gevallen van zulke sms-spam. In Engeland werd Jams ter al op de vingers getikt door de Advertising Standards Agency, omdat Jamster niet duidelijk maakt dat wie een ring- tone koopt, lid wordt van de club en dus abonnee. Ter verdediging voert Jamster aan: „Klanten kunnen altijd snel en gemakkelijk opzeggen via de consumenten-hotlijn, sms, fax, post of op de website." In het keuzemenu van Ring toneking bijvoorbeeld is het stopzetten een populaire optie, want hij wordt meteen genoemd. blijkt uit de cijfers. Jamba (in Engelssprekende landen hande lend onder de naam Jamster) heeft vijf miljoen klanten. Op het hoofdkantoor in Berlijn wer ken 250 man. Voor 273 miljoen dollar is Jamba mei 2004 opge slokt door een nog grotere inter- netvis, VeriSign. In april hebben wereldwijd 25 miljoen mensen minstens één beldeuntje gedownload. Alleen al in de VS is in 2004 voor 400 miljoen dollar aan belmelodie- tjes verkocht. Dat kan binnen vijf jaar makkelijk oplopen tot 1,5 miljard dollar, wordt voor speld. Ook de muziekindustrie heeft er een leuke inkomstenbron bij. Platenbonzen verkopen ringto nes exclusief aan belcompany's. No Doubt-zangeres Gwen Stefa- ni liet vier songs van haar nieuw ste album verbouwen tot ringto- ne. Ook Coldplay maakte de fans lekker met een voorproefje van de single Speed of Sound. „Artiesten zien beltonen als een nieuw kanaal om de aandacht te trekken", zegt Dan Mosher, mar ketingman van Jamster. „Je krijgt misschien maar 25 secon den, maar dan heb je de smaak te pakken." Eigenlijk hangt Axel F van toe valligheden aan elkaar. Als de Zweed Daniel Malmedahl (24) niet verdienstelijk motorgelui den kon imiteren, was er nooit een hit gekomen. Als zijn imita tie van een tweetaktbrommertje niet acht jaar geleden via cd's en party's op internet belandde, evenmin. Als het pruttelgeluidje in 2002 nooit ter ore was geko men aan grafisch ontwerper Erik Wernquist, was ons die kik- foto's GPD ker bespaard gebleven. Hij maakte een filmpje waarin hij een kikker Malmedahls ding-a-ding liet feut'êlén, noem de dat The Annoying Thing en zette dat op zijn website www.turboforce3d.com. En als die medewerker van Jamba dat nooit had gezien, was die bel toon er nooit gekomen. Twee producers deden de rest. Ze voegden er een scheut filmmu ziek uit Beverly Hills Cop aan toe, gecomponeerd door Harold Faltermeyer. In 1984 werd Ed die Murphy met deze film be roemd als rechercheur Axel Fo ley, vandaar de titel Axel F. „Toen we het opnamen, lagen we in een deuk", herinnert Mal medahl zich. „Ik ben stomver baasd dat het zo ver is doorge gaan. Bijna te ver. Het is maar zo'n klein dingetje." Erik Wern quist staat ook versteld van de hype. „Wat moet ik zeggen? Men is kennelijk bereid ervoor te betalen. Ik begrijp goed dat de tv-kijkers er gek van wor den." Of het blijft bij die ene overspannen kikker, is maar de vraag. Jamba heeft nog meer troeven achter de hand. Zoals daar zijn: Sweetie Chick, Brad the Brat en Nessie the Dragon. Maarten van de Rakt Er zijn van die groenten waarbij ik me afvraag: 'hoe zijn we er ooit op gekomen om ze te gaan eten?' De artisjok is zo één. Hoe haalt een mens het in zijn hoofd om zo'n gevaarlijk ogende, groenbruine distel in zijn mond te stoppen. Gelukkig liep er in het oude Egypte zo'n nieuwsgierige gek rond, anders hadden we deze spannende culi naire traktatie mooi moeten mis sen. Mijn verwondering over de artis jok stijgt tot grote hoogten als ik zie hoe deze eetbare bloem knop, want dat is het in feite, groeit. In Italië, recht achter de boerderij waar wij logeren, strekt zich over honderden me ters een akker uit waarop enor me blauwgroene distels groeien, die zeker twee keer zo breed zijn als de gemiddelde boeren- koolplant. Wat een ruimte ne men ze in beslag! Vooral als je bedenkt dat alleen de bloem knop ervan wordt gegeten. En daarvan gooi je ook nog eens de helft weg, doordat dit oneetbaar is. Tot in de achttiende eeuw werd het eten van artisjokken gezien als teken van pure rijk dom. Ja, dat snap ik, als je ziet wat een lap grond je nodig hebt om een maaltje bij elkaar te sprokkelen. Artsen en apothekers zijn altijd grote fans geweest van de artis jok (officieel: cynara scolymus). Ze bevat het wonderlijke stofje cynarine, dat een positief effect heeft op leverfuncties en maag slijmvlies. Goed voor de spijs ver likeur op basis van artisjokken- sap met een relatief laag alcohol percentage van 16,5. De artisjokken die wij hier in de vroege zomer eten, komen uit de Franse kuststreek Bretagne, waar kilometer na strekkende kilometer is bebouwd met dit ruimtevretende gewas. Van oor sprong komt de artisjok echter uit Perzië en Turkije. De Egypte- naren kenden hem in kleine koken met Puck Kerkhoven tering, maar minder gunstig voor de smaakbeleving. Mensen die gevoelig zijn voor cynarine ervaren alles wat ze daarna eten of drinken als veel zoeter. Voor verfijnde wijnen zijn artisjok ken daarom regelrechte killers. Bij de witte krijgt het zoet al snel de overhand. Rode wijnen smaken vaak opvallend metalig. U bent dus gewaarschuwd als u ze op het menu zet. In Italië, waar ze op het obsessie ve af bezig zijn met hun spijsver tering, wordt Cynar gebrouwen; een bitterzoete, donkerbruine vorm al als delicatesse. De geslo ten distelknoppen zijn afge beeld in de graven van de Fa rao's. Ook de Romeinen smul den decadent van de artisjok en dan met name zijn bodem. Bij voorkeur gevuld met een ragout van pauwentongetjes. Tips: Artisjokken eten is een ge zellige bezigheid. Houd er bij de planning van een etentje wel re kening mee dat het oppeuzelen nogal wat tijd in beslag neemt. Koopt u artisjokken, let dan op dat de blaadjes vlezig zijn en dicht tegen elkaar aan liggen. En dat de top gesloten is. Hoe verser u ze eet, hoe beter die fris se, licht bittere smaak tot zijn recht komt. Artisjokken drogen nogal snel uit. Bewaar ze daar om in een vochtige theedoek. In de groentenla van de koelkast blijven ze een krappe week goed, bij kamertemperatuur maximaal 3 dagen. ARTISJOKKEN MET VINAI GRETTE (voorgerecht voor 4 personen) Ingrediënten: 4 grote artisjok ken; 1 citroen; 1/2 eetlepel zout; dressing: 1 fijngesnipperd rood uitje; 1 teentje knoflook, fijnge hakt; 2 theelepels mosterd; 3 eet lepels witte wijnazijn; 1 dl olijfo lie (extra vergine); versgemalen peper en zout; 1 eetlepel gesnip perde bieslook; 1 eetlepel fijnge hakte peterselie; 1 eetlepel ge hakte kappertjes. Bereiding: Was artisjokken, ver wijder harde buitenste blaadjes en draai de steel eruit (flink kracht gebruiken). Dep onder kant met citroensap. Snijd ca. 2 cm van de bovenkant en knip de harde top van de overige blaad jes. Kook ze in ruim water met De teelt van artisjokken vergt veel ruimte. zout en citroensap in 45 a 50 mi nuten gaar (leg er een bordje op om ze onder water te houden). Als je de blaadjes er gemakke lijk uittrekt, zijn ze gaar. Laat op de kop uitlekken op een scho ne doek. Meng alle ingrediënten voor de dressing door elkaar en klop even stevig met een vork. Voeg, indien te dik, een paar eetlepels water toe. Serveer de lauwe artisjokken op een bord en zet er een kommetje dressing naast. Trek de dikke blaadjes er één voor één uit, dip in de dressing en schraap met de tanden alleen het zachte deel er vanaf. Gooi het harde deel weg. Verwijder het binnenste 'hooi' en eet tot slot het allerlekkerste, de zachte bodem met de overge bleven dressing. Tip: zet een lege schaal op tafel voor alle afval, en denk ook aan servetten. Lolita Lempicka heeft ook een mannenlijn. Het parfummerk probeert die nu aan de man te brengen met een vaderdagactie. Onder de naam 'Bath of Lazi ness' brengt 'Lolita Lempicka au masculin' een setje met een eau de toilette van 100 ml en een showergel van 75 ml. In de geur zijn klimop, steranijs, ab sint en rum verwerkt. Ter gele genheid van vaderdag doet Loli ta er een setje huidverzorgings producten bij cadeau, goed voor ongeveer een week. Het setje kost 58 euro. Sporten en horloges, het is soms een wat moeizame combinatie. Zeker in een tijd waarin horlo ges vooral groot moeten zijn. Ca sio doet er wat aan, met een sporthorloge dat maar 37 gram weegt en een soort adempunten bevat voor tussen pols en horlo ge. Tegen ophopend zweet. Het vederlichte dingetje luistert naar de naam PHYS STR-800, en heeft ook verder nog wat han digheidjes voor sporters, zoals stopwatch en geheugen voor de opslag van de 500 laatste sport prestaties. Het horloge kost €119. Informatie: www.jpc.nl/casio. De nieuwste mode in de posi tiekleding schrijft voor dat ook daarin de buik best een beetje bloot mag. Dat zegt althans Nop- pies, Nederlands specialist in po sitiekleding. De producent heeft voor deze warme tijden zowel laaggesneden broeken, hoogval- lende truitjes, en zelfs hotpants in de aanbieding. De buik mag gezien worden, is de achterlig gende gedachte. Dat geldt ook voor de badkleding. 'Badpak ken en bikini's waarin je bolle buik goed tot zijn recht komt, zijn een must deze zomer', meldt Noppies ter ere van de zo mercollectie. Informatie: www.noppies.com Diamanten zijn voor de meeste vrouwen het ultieme cadeau. Op de tweede plaats komt parfum. Het parfummerk Chopard, ook bekend van juwelen, horloges en andere sieraden, combineert die twee nu met Wish Pink Dia mond, een geur in een als rose diamant vormgegeven flesje. Een beetje zoet, vol bloemetjes en uitgesproken jeugdig. Vreug de en overdaad, vrouwelijkheid en spontaniteit, meent Chopard zelf. Een effect van de menging van rozen, abrikozen, fresia's en osmanthus, met amber en san delhout als basis. De door Fabri- ce Legros ontworpen flacon is voor 30 euro (30 ml eau de toilet- te) of 45 euro (50 ml) vanaf eind juni verkrijgbaar.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 59