Eerst betalen, dan pas vakantie België - Nederland 3-0 PZC PZC EU-chefs weten echt niet hoe het verder moet DRAlioN Nederlandse redt bendeleden in La Paz uit de goot Marechaussee doet goede zaken op luchthaven Schiphol 18 juni 1955 zaterdag 18 juni 2005 door Hans Gertsen en Hetty van Rooij Nooit eerder stonden de Europese leiders zozeer onder druk om te laten zien dat de Unie springlevend is, en nooit tevoren lukte dat zo slecht als tijdens de top van de afgelopen dagen. De crisis rond de grondwet verspreidt zich als een virus door Euro pa, en besmet alle terreinen waar regeringsleiders zo graag hun daadkracht tonen. En het besluit van de EU- chefs om een denkpauze in te lassen, illustreert maar één ding: ze weten echt niet hoe het verder moet. Want wat moet er gebeuren in dat jaar uitstel, dat in juni volgend jaar wordt afgesloten met een Europese top? Com missievoorzitter Barroso deed eergisteravond een dappere poging om te doen of er een oplossing was gevonden, en sprak over 'een plan B'. Of lie ver gezegd een plan D, waar bij de D staat voor democra tie en debat. De EU- chefs, zo is het idee, moeten het komen de jaar gebruiken om 'echt naar de burger te luisteren' (Balkenende) en 'breed te eva- lueren'(EU-voorzitter Jun- cker). Een jaar luisteren en evalue ren zou wel eens de conclusie kunnen opleveren dat het met de EU een hele andere kant op moet, maar dat is nou ook weer niet de bedoeling. De landen die nu besluiten om hun referendum op de lange baan te schuiven (Denemar ken, Tsjechië, Ierland en wel licht ook Luxemburg) zouden volgend jaar de draad weer kunnen oppakken, en alsnog ratificeren. Maar hoe moet het dan met het 'nee' uit Ne derland en Frankrijk? Wat, als er -na een jaar nadenken nog steeds landen 'nee' zeg gen? Trouwens: in Nederlandheefl net een hevig maatschapp-.. lijk debat gewoed overdek komst van Europa. Het resij. taat was een overtuigende ai- wijzing van de grondwet. Waarom moet dat over? Wy de uitkomst soms niet duide lijk genoeg? Het idee van een is geboren uit armoe, uitstel op dit moment de eoi ge uitweg is uit de cnsis. Doorgaan met ratificeren b domweg vragen om nog mee moeilijkheden, vandaar dat uitstel. De vraag is alleen of de regeringsleiders vervol gens de moed opbrengen L echt andere keuzes te maken, wanneer de Europese burger aangeeft dat hij het and® wil. Als politici besluiten om echt te gaan luisteren, zal de wen senlijst van de burger einde loos blijken te zijn. En als ze dat niet doen, is Europa over een jaar niet veel verder dan nu. Wat er het komend jaar ook wordt bedacht en bespiu- ken: zolang het 'nee' ui: Frankrijk en Nederland niet ongedaan wordt gemaakt blijft de grondwet schijn dood. Nederland wil niet. op nieuw onderhandelen en ds bestaande tekst niet opnieuw aan de kiezer voorleggen. Ic Brussel circuleerden de afge lopen dagen scenario's van wat er allemaal voor moois met de grondwet kan gebeu ren als Balkenende en de Franse president Chirac in 2007 van het politieke toneel: vertrokken zijn. Want on danks de goede voornemens, om te luisteren, zijn veel rege ringsleiders het eens met deli berate voorman in het parle ment, Graham Watson. Die liet zich donderdagavond laai. ontvallen: „Zo'n grondwet waar zó lang aan is gewerkt die kan toch niet zomaar in eens worden afgeschoten!' GPD door Ferdi Schrooten Dat is balen: nog voor de va kantie goed en wel is begon nen moet je eerst nog openstaan de boetes betalen. Het over komt jaarlijks duizenden reizi gers op Schiphol. „Sommigen trekken gewoon ineens 1800 eu ro uit hun broekzak." Wachtmeester Vincent Braams leunt tevreden achterover in zijn stoel in het marechaussee kantoor op Schiphol, pal naast de paspoortcontroles. Een half uurtje, hooguit drie kwartier had hij nodig om 's lands schat kist te spekken met 1300 euro, afkomstig van vertrekkende va kantiegangers. „Twee keer drie honderd euro en één keer zeven honderd euro." Braams knikt te vreden: hij heeft 'zijn salaris vandaag al weer dubbel en dwars verdiend'. Het gros van de reizigers bij ver trek vanaf Schiphol of juist bij terugkeer uit het buitenland een rekening onder de neus krijgen geschoven, vat de tegenvaller sportief op. „Je hoort wel eens mensen klagen dat we hier een flink stuk uit hun vakantiebud get happen. Maar vier op de vijf betaalt gewoon", zegt wacht meester Ruben Versteeg. De ma rechaussee draait vandaag dienst bij de grensbewaking voor binnenkomende reizigers. (Advertentie) Net was het nog raak. Een man kreeg bij terugkeer van vakan tie te horen dat hij een open staande boete had. Of hij even alsnog 250 euro wilde betalen vanwege te hard rijden. Wanneer de termijn om be zwaar te maken is verlopen, zijn de marechaussees doorgaans on verbiddelijk. Dan is het credo: eerst betalen, dan vakantie. Of, bij terugkerende landgenoten: geen geld, dan ook niet naar huis. Wanbetalers met een hele rits openstaande boetes achter hun naam zijn vaak jongeren, die een nogal hoge prijs betalen voor hun 'sportieve' rijgedrag op de weg. Dan is er geen gena de. Maar zelfs een aanslag van ettelijke honderden tot soms een paar duizend euro op het vakan tiebudget deert sommigen niet. „Vanochtend hadden we een knul van 21 op weg naar Lon den. Die moest 1800 euro aan boetes betalen. Hij trok zo een pak bankbiljetten uit zijn broek zak", zegt Braams, die wel va ker 'erg veel cash' ziet bij wanbe talers. Smoes Maar ook klinkt dagelijks de po pulaire smoes: 'Maar die heb ik al lang betaald!' „Ook als de boete net twee dagen in ons sys teem staat", zegt Braams. Vandaag, een gewone doorde weekse dag, staat de teller voor de lunch al op tien wanbetalers. De geïnde boetes gaan floep, in cilinders met de buizenpost rich ting boekhouding, die het geld overmaakt aan het Centraal Jus titieel Incasso Bureau (CJIB) in Leeuwarden. Betalen met een credit card kan ook. Sommige wanbetalers willen de kans niet lopen om hun vlieg tuig te missen en informeren ruim voor vertrek of ze nog een rekening bij justitie hebben openstaan. Versteeg: „Als men sen hun vlucht missen is dat sneu. Maar daar kunnen wij niks aan doen. Dan had iemand maar netjes moeten betalen. Of zijn verhuizing door moeten geven. Want daardoor kunnen niet betaalde boetes zich soms De marechaussee controleert paspoorten van vertrekkende passagiers op Schiphol. De marechaussee hebben openstaan en zorgt er dan voor dat ze betalen. ook behoorlijk opstapelen." Soms lukt het platzakke wanbe talers nog net om de vlucht niet te missen. Familie of vrienden haasten zich dan met geld, pin pas of creditcard naar Schiphol. Of ze betalen bij de plaatselijke politie, die vervolgens een be wijs per fax naar Schiphol stuurt. Wat in ieder geval geen zin heeft, is voor de vakantie even bellen met de Marechaussee op Schiphol. „We vertellen niet via de tele foon of er nog wat open staat. Daarvoor moeten ze langsko men, bij ons of bij het plaatselij ke politiebureau." Maar ook dat is niet vrijblij vend. Versteeg: „Ook de politie laat je niet zomaar vertrekken als ze zien dat je nog een onher roepelijke boete hebt open staan." Om te zien of een passagier nog openstaande boetes moet beta len, kijkt de grensbewaking op Schiphol in twee bestanden: het Opsporingsregister en NSIS, het Nationaal Schengen Informatie Systeem. Persoonssleutel Van iedere passagier wordt voor vertrek of na aankomst na over legging van het paspoort de 'per- soonssleutel' ingevoerd in de computer. Die code bestaat uit de eerste vier letters van de ach ternaam, de eerste voorletter en de laatste twee cijfers van het ge boortejaar. Binnen een tel blijkt of iemand nog boetes moet beta len en waarvoor. Er is daarbij een verschil tussen onherroepe lijke - definitieve - boetes en boetes waartegen bijvoorbeeld nog bezwaar kan worden ge maakt. Dat kan bijvoorbeeld bij een verkeersboete, door een be zwaar te sturen aan de officier van justitie. Is een boete nog niet onherroepelijk, dan kan de marechaussee iemand niet vast houden om hem of haar zo te dwingen te betalen. Maar door gaans betalen de meeste mensen ook een boete als die nog niet de finitief is. Tegen het gros van de boetes, vaak voor verkeersover tredingen, wordt immers geen bezwaar gemaakt. gaat ook na of mensen nog boetes foto Maartje Blijdenstein/GPD Besluit iemand dan niet te beta len, dan is het risico groot dat hij bij zijn eerstvolgende vlucht alsnog moet betalen. Maar niet elke reiziger wordt op boetes ge controleerd. Er wordt gecheckt op basis van risicoprofielen. Van ouderen is bijvoorbeeld be kend dat ze relatief weinig boe tes hebben openstaan. Bij Antillianen en Surinamers komt dat juist relatief vaak voor. Een zich vreemd gedragen de opa wordt er ook uitgepikt. Schiphol heeft vorig jaar 42,5 miljoen passagiers verwerkt en is daarmee de vierde luchthaven van Europa, vierenhalf miljoen meer dan in 1998. In 1971 telde Schiphol acht miljoen reizigers. GPD DE BESTE PLAATSEN NU NOG BESCHIKBAAR! CIRQUE DU SOLEIL y/T\v Rotterdam - naast Ahoy' Boek vandaag nog! Box Office OIO 410 49 05 0900 0233 (45cpm) cirquedusoleil.com door Frans Lindenkamp Op lijkkisten en begrafenista rieven krijgt ze korting. De dood is een vast onderdeel van het dagelijkse werk van zende linge Fineke Janssen. Ze pro beert in de Boliviaanse rege ringszetel La Paz verslaafde le den van straatbendes uit de goot te redden. Dat lukt aardig. 'Het woord onmogelijk komt in mijn vocabulaire niet voor.' Elke maand trekt ze met haar staf het verpauperde centrum van La Paz in of ze stroopt de krottenwijken op de berghellin gen af. Haar missie: contact leg gen met zwervende jeugdcrimi- nelen. In haar terreinwagen pan nen eten, waarmee ze vertrou wen probeert te winnen. Wie een punt wil zetten achter zijn dakloze bestaan kan instappen. Want de deur van Missie Adu- lam, zoals het rehabilitatiepro ject van Fineke Janssen heet, staat altijd open, verduidelijkt de uit het Gelderse Randwijk af komstige sociaal-pedagogisch werkster. Het begon allemaal in 1987 met een vakantie in Bolivia. Een maal thuis hoorde ze een stem in haar hoofd die zei dat haar toekomst in het Zuid-Ameri kaanse land lag. Fineke: „Noem het een roeping." Nu 18 jaar la ter runt de zendelinge twee op vangcentra voor aan lager wal geraakte jongeren, plus een so ciale werkplaats waar ze vaar digheden leren. De huizen lig gen op de ijzige hoogvlakte van de Andes. In El Alto (4100 m), de voorstad van La Paz waar honderdduizenden indiaanse sloebers, afkomstig van het plat teland wonen. Iedereen tussen de 13 en 27 jaar is welkom. Ook moeders met jonge kinderen. On der de daklozen bevinden zich drugsverslaafden, alcoholisten, overvallers en soms ook moorde naars. „We proberen ze de ogen te openen, want wie op dit pad doorgaat wordt niet oud. Ze ster ven vroeg of laat aan drank en drugs of ze worden vermoord", Zendelinge Fineke Janssen uit Randwijk werkt in en rondom La Paz met straatbendes. Ze probeert hier samen met een staflid op de binnenplaats van het jongenshuis ontspoorde jongeren te overtui gen het zwerl'leven op te geven. foto Frans Lindenkamp/GPD legt Fineke uit. „Onder de slachtoffertjes zitten zelfs ba by's en peutei's. Want zwerfmoe- ders laten hun kroost lijm snui ven om het huilen te stoppen." Wat de jeugdige daklozen met el kaar gemeen hebben, is dat ze de ellende en armoede thuis op zeer jonge leeftijd ontvlucht zijn. Vaak komen ze uit gebro ken gezinnen waar geweld, in cest en drankmisbruik schering en inslag zijn. De meeste van Fineke's 'klan ten' zijn zwaar verslaafd. Ze snuiven lijm of thinner. Vaak gaat het gebruik ervan hand in hand met het drinken van pure alcohol, die in Bolivia overal makkelijk te koop is. Ook zijn er die marihuana, cocaïne en coca pasta gebruiken. Om hun versla ving te bekostigen, bedelen en stelen de jongeren. Ze plegen ge welddadige overvallen. En meis jes verkopen hun lichaam niet zelden aan jongens binnen de zelfde jeugdbende. Voor Lola Mendoza (20) ligt het straatle ven nog vers in het geheugen, want vier maanden geleden zwierf ze nog. Op haar dertien de verruilde ze het ouderlijk huis voor een slaapplaats onder een brug. Haar stiefvader kon niet met zijn handen van haar af blijven. Haar verslaving betaal de ze eerst met diefstal, later ging ze ook mensen beroven on der bedreiging van een mes. Ze had het vooral voorzien op indi aanse marktvrouwen, toeristen, argeloze voorbijgangers en dronkaards. Haar baby stierf twee jaar geleden aan ondervoe ding. Ze is de tel kwijt wat be treft het aantal mislukte zelf moordpogingen. „Ik slikte scher ven glas door om inwendige bloedingen te veroorzaken." Armando Limachi (16) zit er lan ger. Hij werkt intussen halve da gen als monteur. Fineke zorgde voor een baan. Binnenkort komt Armando in aanmerking voor begeleid kamerwonen. Fineke: „We confronteren de jongeren met zichzelf, leren ze nadenken en over hun gevoelens te praten. Daar hoort ook het ge loof bij, maar we dringen niks op." In de huizen gelden strenge af spraken en strakke tijdsche ma's. Niet alle jongeren weten ermee om te gaan. Twee op de drie zoeken na verloop van tijd toch weer hun heil op straat. Maar dat ontmoedigt de initia tiefneemster niet. GPD Hebben die Belgen ons eerst de Wes- terschelde afgetroefd, toen de IJ zeren Rijn en dan krijg je van hun mi nister van Buitenlandse Zaken nog even stank voor dank. Nee, diploma tiek kun je Karei de Gucht niet noemen en erg origineel was hij ook niet. Als Nederlanders mogen wij onze premier natuurlijk uitmaken voor van alles en nog wat en dat doen we ook dagelijks. Maar een Belg - en dan nog een minis ter! - dat mag dan weer niet. De inter nationale diplomatie is daarin onver biddelijk: ware hij ambassadeur ge weest, hij zou subiet tot persona non grata zijn verklaard. Ik weet er alles van want in mijn glorietijd als ambassa deur - ja, heus! - heb ik een Afrikaanse dictator eens onvriendelijk bejegend. Nou, dat scheelde een haar! Toen be greep ik pas hoe het hoort: 'A diplomat should be someone who thinks twice be fore saying nothing'. Protocol, weet u Wei? Toch is dat jammer: nou heb je eens een politicus die er niet omheen draait en nóu is het weer niet goed. Bovendien heeft hij - zijn hufterigheid jegens onze premier daargelaten - helaas geen onge lijk want sinds enige tijd is Nederland inderdaad de kluts kwijt. Eén troost: oök in eigen land staat De Gucht te boek als een wat vierkante eenling. Ooit was het zo dat wij op onze boerse zuiderburen met een welwillende min achting neerkeken en dat zij tegen die rake Nederlanders plachten op te zien. Ook zonder De Gucht hadden we kun nen weten dat de bordjes zijn verhan gen. Een land dat 175 jaar geleden zelfs zijn eerste lustrum niet leek te kunnen halen, leest ons nu de les. En het blaakt van zelfvertrouwen met een van de best presterende economieën, terwijl de Ne derlandse het al een paar jaar laat afwe ten. Geen reden tot arrogantie a la De Gucht, maar toch... Van een leien dakje is dat niet gegaan. En ook nu nog twijfelen de Belgen soms aan hun voortbestaan. Kort gele den nog suggereerde Elio di Rupo, voor zitter van de machtige Parti Socialiste een referendum over de opheffing van zijn land. Het lijkt een echo van wat Jules Destrée, een van zijn voorgan gers, lang geleden verwoordde in een pamflettistische brief aan de toenmali ge koning Albert I: 'Sire, er zijn geen Belgen, U regeert over twee volken'. Ik kan er over meepraten want ik woon de er een jaar of zeven en ik heb er nog al wat vrienden die zich wel Vlaming, Waal of Brusselaar, maar liever geen Belg willen noemen. In 1830 begonnen als een eenheidsstaat met een opmerkelijk progressieve grondwet is het nu een federatie met 5 regeringen, 6 parlementen, 3 gewesten en taalgemeenschappen en ruim 40 mi nisters: 'Een kluwen waar een kat zijn jongen niet in terug vindt', zo heet dat daar. Soms lijkt België te verdampen naarmate de nationale bevoegdheden ontsnappen naar boven - richting Euro pese Unie - of naar beneden - richting de deelstaten. Die hebben nu al econo mie, onderwijs, huisvesting, cultuur en ruimtelijke ordening naar zich toege trokken. Defensie, monetair en buiten lands beleid, justitie, politie, gezond heidszorg en kinderbijslag zijn nog na tionaal, maar ook daaraan wordt voort durend geknabbeld. Daarbij zijn ook de rollen tussen het Nederlandstalige en het Franstalige België de laatste de cennia omgekeerd. Voorheen was Wal lonië met zijn kolen en staal de machi nekamer van de Belgische - en de Eu ropese! - economie terwijl het zo lang terneergedrukte Vlaanderen tot ruim na de Tweede Wereldoorlog als het Belgische armenhuis bekend stond. Sindsdien is Wallonië in verval en heeft de nieuwe nijverheid (chemie, elektronica en dienstverlening) zich - aanvankelijk aangetrokken door lage arbeidskosten en de Antwerpse haven - aan de andere kant van de taalgrens ge vestigd. Die ommekeer roept middelpuntvlie dende krachten op: het 'rattachisme' van de Walen die uit wanhoop bescher ming zoeken bij Frankrijk en de Vla mingen die hun ambivalentie op Neder land projecteren: Vlaanderen als een begerenswaardige bruid in een Groot-Dietse Gemeenschap. Een andere socialistenleider, Louis Tob back, nu burgemeester van Leuven, heeft het al eens met zoveel woorden gezegd: 'Er komt een moment waarop niets ons nog scheidt'. Hoe graag ik dat ook zou zien - want de Belgen liggen me na aan het hart -, dat is een 'boule vard of broken dreams'. De culturele kloof met 'dien Ollander' blijft groot. Ze kijken in vaak onterechte bewonde ring nog wel tegen ons op maar kunnen ons ook - in de geest van Karei de Gucht - tot ver boven de Moerdijk ver wensen. Ze koesteren ook de oude DRANKRIJDER - Het Amster damse gerechtshof heeft een man uit Hilversum conform de eis vrijgesproken van drankrij den. Daarmee werd het vonnis van de rechtbank bevestigd. De man was vorig jaar bij een aanrijding betrokken. Agenten roken een dranklucht en een bloedproef bracht een alcohol promillage van 1,75 aan het licht, De verdachte hield ech ter vol dat zijn lichaam be stand was tegen alcohol en dat er geen invloed bestond op zijn rijgedrag. De man mocht daar van het bewijs leveren. Onder toeziend oog van politieambte naren stapte hij met zes bor rels en een glas bier op acbtE het stuur en bestuurde hij zij auto. Volgens het hof besto er derhalve geen reden orad man voor drankrijden te straf fen. WERKPLAATS - De gemeel Vlissingen wil overgaan td zelfstandige exploitatie vai een werkplaats voor onvdj waardige arbeidskrachten I niet deelnemen aan ting Werkplaatsen Walcher Burgemeester en wethouds van Vlissingen vinden dat Vlis singen als grootste op Walcheren veel mc den biedt voor deze d wrok van degene die zich in zijn moei zame ontvoogdingsstrijd tegen het juk van de francophonie door zijn taalver wante noorderbuur in de steek gelaten voelt: 'Wij moesten op eigen kracht vechten voor het behoud van de Neder landse taal. En nog steeds steken jullie geen poot uit'. Twee landen door een gemeenschappe lijke taal gescheiden. Maar anders dan vaak wordt gedacht, hoeft België hele maal niet uiteen te vallen. Want meer nog dan wij zijn zij meesters geworden in de kunst van het permanente com promis in de schijnbaar onverdraaglij ke coëxistentie van twee uiteenlopende culturen. Tussen die twee zit dan ook nog het Brusselse Gewest als een tweetalige ma kelaar en arbiter die met zijn groeiend gewicht de zaak bij elkaar houdt en de balans bespeelt. Want een Franstalige Brusselaar is nog geen Waalse nationa list en ook een Nederlandstalige Brusse laar omhelst niet per se de Leeuw van Vlaanderen. Dan is er ook nog de mo narchie als meer dan een symbool van nationale eenheid. De peilingen wijzen het uit: 80 procent van de Belgen voelt er niet voor om het land op te doeken. En op eigen benen staan zonder een Brussel dat ze elkaar niet gunnen, dat durven ze toch geen van beiden. Arnold van Niekerk Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315500 Fax: (0113)315669 E-m Lezersredacteur: A, J, Snel Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel: (0113)315660 Fax:(0113)315669 E-mail: lezersredacteur@pzc.nl Middelburg: Buitenruststraat18 Postbus 8070 4330 EB Middelburg Tel: (0118)493000 Fax:(0118)493009 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Stationspark 28 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113)315670 Fax. (0113)315669 E-mail: redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115)645769 Fax (0115)645742 E-mall: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel: (0114)372776 Fax:(0114)372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel: (01111454651 Fax:(0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17 00 uur Zierikzee en Hulst 8.30 tot 17.00 uur Internetredactie: Postbus 31 4460 AA Goes Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden: zaterdags tot 12,00 uur. Abonnementen: 0800-0231231 autom. afschrijving acceptgiro per maand: 19,95 nv.t per kwartaal: 58,00 60,25 per jaar €222.50 226,50 Voor toezending per post geldt een toeslag. E-mail: lezersservice@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voorhei j einde van de betaalperiode. PZC, t.a.v. lezersservice, Postbus 314460 AA Goes maandag t/m vrijdag: 1,25 zaterdag: 1,75 I Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties: ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties: Alle advertentie-orders worden uitg«<wc overeenkomstig de Algemene I Voorwaarden van Wegener NV en volg® de Regelen voor het Advertentiewezen. I Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18.00 uur Tel. (0113)315555 Fax. (0113)315549 Personeelsadvertenties; Tel: (0113)315540 Fax: (0113)315549 Rubrieksadvertenties (kleintjes): Tel. (0113)315550 Fax. (0113)315549 Voor gewone advertenties: Noord-en Midden-Zeeland Tel. (0113)315520 Fax. (0113)315529 Zeeuws-Vlaanderen Tel: (0114)372770 Fax:(0114)372771 Business to Business/Onroerend gw" Tel: (076)5312277 Fax; (076)5312274 Internet: www.pzc.nl/adverteren n voorbehouden ned«" Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van het Wegener-concern aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dat wordt gebruixt v (abonnementen)admmistratle en om u te (laten) informeren over voor u relevante diens» ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig fl» de derden. Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden tuf zersservice. Postbus 31. 4460 AA Goes. Behoort tot WGGGNGR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 4