wel bruisen Het moet cultureel 600JAAR Niet eens op de kaart van meester Kooiman zaterdag 18 juni 2005 's-Heer-Hendrikskinderenstraat foto's Willem Mieras De culturele elite zat op Walcheren. Goes was een stadje van boeren, brave burgers en buitenlui. Met een geda teerd schouwburgje en een eenzaalsbio- scoop zat het cultureel in de achterhoe de. Zeker de laatste tien jaar heeft Goes zijn Calimero-eierdopje afgezet. Er is re gelmatig aardige, soms zelfs vernieuwen de kunst te zien. De stad bezit een nieuw theater, podium 't Beest is volwassen ge worden en exposities zijn er te kust en te keur. Goes krijgt zowaar pretenties. Drie angry young (wo)men van het kunste naarscollectief G2A praten voor de vuist weg. Leden van het kunstenaarscollectief G2A bij de omgekeerde boot van Danny van Rijt (staand, rechts) bij de Ringbrug. Ellen de Boer (25), Denz de Kroon (31) en Danny van Rijt (42) ma ken deel uit van het collectief G2A, een wiskundige formule die staat voor Goes Goes Art. Kunstenaars zijn welkom als ze (semi-)professio- neel, serieus en vernieuwend werken. Sinds anderhalve maand is de exposi tieruimte van G2A in een voormalige school aan de J.P. Coenstraat open, daarnaast heeft het collectief ateliers aan de Tomatenstraat in Zuid. G2A, een broedplek voor jong talent, doet mee aan de zomertentoonstelling HandelWandelGoes in het kader van Goes 600. Bij de Ringbrug is een om gekeerde boot geplaatst - de basis is een installatie van Danny van Rijt - met daaraan panelen die zijn beschil derd door verschillende kunstenaars. Op de buitenkant is een stuk geschie denis te zien, aan de binnenkant ge ven kunstenaars hun toekomstvisie prijs. Laat maar horen dan. Danny: „Die open constructie van die boot is een beetje wishful thin king van mij. Ik hoop het zo transpa rant te krijgen, dat je alles kunt zien en horen wat in achterkamertjes wordt besproken. Denz: „Ik vind het goed dat de Cultu rele Raad meer in discussie wil gaan met kunstenaars en collectieven. Ze zijn hier in onze expositieruimte ge weest om met ons te praten. Daar gaat openheid en goede wil vanuit. Als kunstenaar die net begint, is het moeilijk om ingangen te vinden." Danny: „Er mag nog wel meer gebeu ren in Goes. Goes zit nu aan zijn mi nimumdosis cultuur, tenminste als je een stad wil zijn. Vergeleken met Bre da valt het hier tegen, een beetje stof fig is het wel. Je treft ook niet zoveel mensen uit je eigen scene. Als je als provincie jonge mensen hierheen wilt halen, moet het cultureel wel bruisen. Anders wordt het moeilijk." „Het is jammer dat zoiets als het Fly-AKF-festival niet elk jaar terug keert, want juist die combinatie van beeldende kunst, theater en muziek is inspirerend. Ik geef toe, het is een enorme klus zoiets te organiseren. G2A is daar nu nog te klein voor." Ellen: „Het zou heerlijk zijn als in Goes zoiets als het Terschellingse Oerol-festival ontstaat." Denz: „Het is belangrijk dat er meer uitwisseling tussen kunstenaars uit Zeeland en andere provincies komt. Dat gebeurt nu wel in de kunstroute HandelWandelGoes, maar ik heb toch het gevoel dat Zeeland een gene geerd gebied is. Veel kunstenaars trekken weg naar de Randstad, om dat ze er in Goes niet komen." Niveau Danny: „Landelijk zijn veel interes sante dingen gaande, zowel in de mu ziek, het theater als de beeldende kunst. Een combinatie daarvan op verschillende plaatsen in Goes neer zetten, lijkt me een aardig idee. Het moet wel kwaliteit hebben. Handel WandelGoes bijvoorbeeld is prima van opzet, alleen het niveau van de werken verschilt nogal." Denz: „Om een festival met vernieu wende kunst op te zetten, heb je be roepskrachten nodig, zoals in po dium 't Beest." Danny: „Of daar een markt voor is? Vernieuwende kunst verkoopt moei lijk, als kunstenaar kun je dan kie zen of je de commerciële toer opgaat of niet." „Sinds de invoering van de euro is er weinig geld voor kunst. Kunstenaars merken als eersten dat soort effec ten. We hebben bijvoorbeeld contact met het ROC Zeeland om het nieuwe schoolgebouw in Goes met kunst aan te kleden. Er zijn echter meer par tijen in de race, zoals Arduin. Kunst van gehandicapten is een stuk goed koper. Zo blijft er voor ons steeds minder ruim te over." Denz: „Vernieuwing is broodnodig. Het zou toch doodzonde zijn als je op de radio alleen maar Top-40-hitjes hoort?" Ellen: „Ik zie steeds meer herhaling in de kunst." Danny: „Kauwen op het verleden heeft geen zin, het boeit me niet. Er is zoveel gaande in de wereld, laat je daar door inspireren." Ellen: „Ik had dat gevoel soms bij de kunstroute van 600 jaar Goes. Geves tigde kunstenaars, oude koek..." Denz: „Je moet naar de jongeren toe. Vorig jaar hebben we kunstwork shops gegeven op het Goese Lyceum. Dat mag best eens vaker gebeuren. We kunnen ook scholen hier uitnodi gen." Danny: „Dat kost tijd en geld en bei de hebben we nauwelijks, want als kunstenaar ben je dag in, dag uit met je werk bezig. Als collectief heb je- dan een betaalde kracht nodig." Denz: „In de laatste drie maanden van dit jaar houden we een groepsex- positie in onze ruimte aan de J.P. Coenstraat. We proberen ook an dere Zeeuwse collectieven hiernaar toe te halen, geestverwante kunste naars die nog maar net op de markt zijn. Er is contact daarover met het Centrum voor Beeldende Kunst in Middelburg. In elk geval komt het Middelburgse collectief Kipvis. Er mag best iets meer worden geëxperi menteerd in Goes. Trouwens, ik ge loof dat Goesenaren nog niet besef fen wat er in G2A te zien is. Het is een prachtige expositieruimte met sterk, veelal ruimtelijk werk. Plet is geweldig dat de gemeente met dit gebouw ons mogelijkheden heeft ge geven." Danny: „Regionaal is de boel wel aan het verschui ven. Zaten de trendset ters vroeger op Walcheren, nu zie je dat jonge Zeeuwse kunstenaars G2A als voorbeeld zien. Goes wordt meer en meer het culturele hart van Zee land. Nu is het moment om daarop in te springen, die kans te grijpen." Denz: „Dat denk ik ook." Lomechanic Ellen: „Een concertzaaltje erbij zou leuk zijn. De keuze in live-optredens is hier beperkt. Het festival Rag- narock vind ik dan weer een frisse uitzondering." Denz: „Laatst in 't Beest bij Lome chanic geweest, een avondje elektro nische muziek. Kijk dat is dan weer goed van 't Beest, dat ze dat oppik ken. Aan de andere kant zou 't Beest meer een voorhoedespeler kunnen zijn, dan het nu is. Tien jaar terug - ik heb er als vrijwilliger gewerkt - zag ik daar veel nieuwe dingen, maar ik heb het gevoel dat de scherpte een beetje uit de programmering is ver dwenen." Ellen: „Ik wil geen kritiek leveren op 't Beest. De bezoekersaantallen ne men toe." Denz: „Ik zie wel duidelijk een nieu we generatie bezoekers in 't Beest. Het lukt om jongeren binnen te krij gen, dat moet ik toegeven, 't Beest moet ook blijven, dat podium is es sentieel voor Goes. De Mythe met dat cultuurhuis erin, voelt ook wel goed. Ik vind 't Beest, maar dat is persoon lijk, wel toegankelijker." Ellen: „De autovrije Grote Markt daagt me wel uit, een mooie plek voor een kunstfestival, al is die loca tie ook weer voorspelbaar. Iets in de polder dan misschien. Verder moet er een vast openluchtpodium, zoals in het Vondelpark, komen. Overdekt, niet te groot. Aan de stadsvest bij voorkeur, hoewel daar mogelijk te weinig ruimte is." „Ik had gehoopt dat ze op de markt een fontein zouden neerzetten, voor dat Antwerpse gevoel." Denz: „Ja maar, dat heeft dan niks met kunst te maken. Ellen: „Klopt, maar een fontein heeft wel iets stads." Denz: „De markt is na de herinrich ting veel meer een ontmoetingsplek. Dat schept mogelijkheden. Experi mentele kunst op een commerciële locatie, met al die terrasjes en win kels. Moeten we een kans geven. Veel talent zit underground, alleen heeft Goes weinig plaatsen waar dat aan de oppervlakte kan komen." Frank Balkenende Gut, Goes. Op zo'n denigrerend toontje,hè. Gut, Goes. Rinus Ferdinandusse (Goesenaar van origine) beschreef ooit eens hoe hij in Amsterdamse kroegen werd bejegend, als hij boven het bier bekende dat hij van Zeeuwse komaf is; hij werd dan altijd een beetje meewarig bekeken en alle blik ken richtten zich op zijn schoenzolen teneinde te inspecte ren of daaraan klei kleefde. Heel herkenbaar is dat. - Waar woon je tegenwoordig? - In Wolphaartsdijk. - Wolphaartsdijk, waar ligt dat in hemelsnaam? - In de buurt van Goes. - Gut, Goes. Ach, het zij ze daar in die Randstad vergeven. Want wat wist ik destijds van Goes? Helemaal niks. Mijn wereldje reik te niet veel verder dan de Duvenvoordestraat, de Garenko- kerskade, de Pieter Kiesstraat en de Zijlweg. Daar, op de paar vierkante kilometers in Haarlem, speelde ik cowboy- tje, voetbalde ik, werd ik voor de eerste keer verliefd. Daar liep ik elke ochtend langs Simon de Wit en Vishandel Roos- sloot - via melkfabriek De Sierkan - naar de Prins Hendrik- school, waar het Hoofd der School, de kalende meester Kooi man, mijn blik op de wereld enigszins trachtte te verrui men. Uiterste oplettendheid was vereist, wanneer hij met zijn aanwijsstok over de aan het schoolbord bevestigde land kaart gleed. We wisten feilloos Amsterdam en Rotterdam te vinden, konden gedachteloos het Hoogezand-Sappe- meer-Veendam-Stadskanaal opdreunen, hadden zelfs wel eens van het kanaal Gent-Terneuzen vernomen. Maar Goes? Geen idee. Stond niet eens op de kaart van meester Kooi man! De eerste keer dat ik er kwam, was ik een jaar of elf. Dat kwam zo. Mijn vader bezat een motor; niet zo'n stoere, maar een lullig DKW-tje. Hij hees me in mijn donkerblauwe hout je-touwt je-jas, plaatste een mallotig wit linnen kapje ('An ders krijg je oorontsteking') op mijn fris geknipte jongens hoofd en hielp me op het duo-zadel. Zo koersten wij naar België, naar het schoon Lier van Felix Timmermans, waar heen mijn vader, die toen broodbezorger annex journalist was, gezonden was ter vervaardiging van een reportage voor het ledenblad van de ANWB. De eerste tussenstop was te Goes. Op de Opril was dat, in een café dat allang niet meer bestaat. Vele jaren later - in het begin van de jaren zeventig - ver huisde ik naar Oostburg en hield ik voor de tweede maal halt in Goes. Lekker rustig stadje, ze hadden er niet eens stoplichten! Moet je nu kijken. Zouden we eindelijk voor vol worden aangezien Gut, Goes. Willem van Dam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 33