Sirion 2: foldertaai
PZC
Bromromantiek krijgt een NUMMER
noet je ruim nemen
23
Vraag antwoord
KLASSIEK
1
TEST
vrijdag 17 juni 2005
Klopt het dat de stand 'tien voor twee' niet langer wordt aanbe
volen als de beste positie voor de handen aan het stuur?
Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR): „Dat klopt. Kwart voor drie is de
meest wenselijke stuurhouding. Bij de 'tien voor
twee'-stand kan een uitklappende airbag je polsen mee
nemen. Je kunt je voorstellen dat dit met een grote snel
heid gaat. Als je een polshorloge draagt, kan dit bijvoor
beeld hoofdletsel veroorzaken. Bij kwart voor drie ben
je dat probleem kwijt, want dan zitten de polsen buiten
het bereik van de airbag. Als je auto geen airbag heeft?
Dan maakt het niet uit: tien voor twee of kwart voor
drie. Het gaat erom dat je twee handen aan het stuur
houdt."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto
Mercedes met vissausje
[rommers, scooters
a snorfietsen
krijgen vanaf 1 sep
tember een kenteken,
iet als auto's en moto
en. Oldtimer-verza-
nelaars zien de ont
wikkeling met zorg te-
jemoet.
Ccor Gert te Lintelo
a r verdwijnt een
stukje roman-
f HhB tiek. Op een old
timerbeurs een
■^■1 oud brommer-
jt kopen, verzekeren en met
en rijden, dat is afgelopen. Je
loet immers het kenteken op
jam zetten en dat kan niet op
;n beurs." Wout Meppelink
an het blad Bromfiets, dat zich
Ibijna tien jaar opwerpt als be-
ingenbehartiger voor de brom-
ietsliefliebber, maakt zich zor-
tn. „Ik kan leven met die ken-
kearegeling, die zat er im-
lers al jaren aan te komen,
'an een anti-brommerstem-
ingbij de Rijksdienst Wegver-
ter heb ik ook niets gemerkt,
e dienst stelt zich, binnen de
ettelijke marges, zelfs heel
«pel op. Maar de hobby
ordt wel formeler en als je
En flinke collectie hebt, word
op hoge kosten gejaagd als je
iet al je bromfietsen wilt kun-
en rijden. Bovendien zal een
ommer zonder kenteken
oeilijker te verkopen zijn."
omjongeren
i nieuwe wetgeving rond het
mtekenbewijs voor brom- en
irfietsen is tot stand geko-
en na jarenlang en soms
eizaam overleg tussen poli-
ik, handel en RDW. Een ken-
lenbewijs moet het achterha-
van verkeerszondaars ge-
kkelijker maken en de ver-
»p van gestolen brommers
[moeilijken. De politie zou
ttrlast van hangende bromjonge-
ii sneller kunnen aanpakken
lij ziet er kloek uit, die Sirion 2 van Daihatsu. De gezwollen woorden
it zijn brochure maakt hij niet waar, maar veel reclame heeft hij
ramin nodig. Hoeveel superlatieven kun je kwijt in een zin?
tol Joop van der Pol
ijk wat een brochure in twee
fen propt over de Daihatsu
uion: veelzijdigheid, innovatieve
ntoiatie, bijzonder groot rijcom-
1 ongekend forse binnenruimte,
tot comfortabele zit, optimale
üiSkid, uitzonderlijk laag brand-
fierbruik, minimaal onderhoud
iopmerkelijke voordelen. De rest
^de tekst is te verwaarlozen
lid-, werk-, en bijwoorden
®het aan elkaar te smeden,
'fes, ach. Bij nadere inspee
lt het hier om een best
't'gewone hatchback. De Sir-
112 is drie meter zestig lang,
"kilo, en heeft standaard vijf
Mren. Een opbollend motor
ed, kloeke flanken met een
Kijkende, brede achterst
ien een eenvoudige achterpar-
j. De wielen staan ver op de
'token en dat geeft hem iets
totiefs.
kt interieur is gastvrij, al
toetje geen hoogstandjes ver
aten. De Sirion met 1.3-ben-
toemotor en Prestige-pakket
ie°P de redactie logeerde ver
fje op een tweekleurig zitka-
^tje niet redelijke stoelen en
|tl ruimte. Zeker de beenruim-
«hter springt eruit in deze
k-Het vie' ons °°k al eens
j1 "ij kleine broer Cuore:
tots zat in een Daihatsu. Han-
?ts dat je de achterzittingen
s'ag naar voren kunt leg-
gen waarmee je een praktisch
laadvloertje bouwt tussen de
leuningen voor en achter. Al
het meubilair platleggen kan
ook. In de bekerhouder-race
van de laatste jaren is de Sirion
een sterke middenvelder: met
vier houders voor bekers en
twee voor flessen overleef je
een flinke zandverstuiving wel.
T eletubbietrend
Het instrumentenpaneel toont
sterke verwantschap met dat
van de pas gepresenteerde Toyo
ta Aygo, een Japans halfbroer
tje. De snelheidsmeter staat in
een halve cirkel direct achter
het stuur, de toerenteller fri
vool bovenop het dashboard
volgens de ooit door Smart ont
ketende teletubbie-trend. Voor
uit maar, saai is ook niks. De ra
dio en temperatuurknoppen
verblijven opgeruimd in een
aluminiumkleurig middenpa
neel, en onder de plank vind je
mooie aflegbakjes.
Spijtig is wel dat de kunststof
interieurdelen graag rammelen
op slecht wegdek. Te meer zon
de, omdat de 1300-motor zon
der veel kabaal het hele spul
voortsleurt. De vijfversnellings
bak schakelt goed, waarbij de
pook olijk zwabbert als een pol
lepel door de rijstepap. Beetje
1985 - zo ziet die pook er trou
wens ook uit.
Sturen doet de Sirion dankzij
de bekrachtiging aangenaam
licht, maar rechtuit gaat het al
lemaal wat vaag en in de boch
ten kun je lastig mikken waar
je de Daihatsu precies hebben
wil. De koets mag dan ook
graag gaan hangen, al is op de
wegvastheid niks aan te mer
ken. Wel zijn de stoelzittingen
erg vlak en dat tempert de gre
tigheid waarmee je rotondes te
lijf gaat.
Je zult ons niet horen over piep
jes en signaaltjes die erop wij
zen dat je je veiligheidsgordel
vergeten bent. Maar de Sirion 2
overdrijft - eerst brandt er een
lampje, oke. Dan een tuutje erbij,
oke. Maar als je daarna de gor
del nog niet aan hebt, klinkt
een alarm waar ze bij Internatio
nal Rescue alle astronauten voor
uit bed bellen, inclusief Brains
en Miss Penelope. Voordat je in
een parkeergarage een plek
hebt gevonden gesp je van pure
ellende de gordel maar weer
aan als je die had losgemaakt
om een ticket te pakken.
Knopje
Een miskleuntje is de afstandbe
diening van de portieren. Het
knopje op je sleutel treedt al in
werking als je er maar naar
Het bromfietskenteken
doordat de eigenaren via het
kenteken te achterhalen zijn.
Het kentekenen van alfe brom
mers in Nederland is een im
mense operatie. Volgens de
RDW zijn er rond de 680.000 in
gebruik, afgaande op het aantal
bromfietsverzekeringen. Daar
naast gaat de Rijksdienst uit
van ongeveer 120.000 niet
meer in gebruik zijnde brom
fietsen. Dat aantal lijkt verza
melaar Ad van den Nieuwen-
huyzen, ook beroepshalve in de
tweewielerbranche actief,
zwaar onderschat: „Het zijn er
zeker een miljoen. Veel staan
er bij de liefhebbers, maar ver
geet ook al die brommers niet
die in de schuur zijn achterge
bleven omdat ze niet meer wor
den gebruikt. Zouden al die ei
genaren besluiten een kente
ken aan te vragen, heeft de
RDW een gigantisch probleem.
Het zal niet gebeuren, maar
Verzamelaar Ad van den Nieu-
wenhuyzen: „Hooguit twintig
laat ik er op kenteken zetten."
Foto Mare Bolsius
toch..." Van den Nieuwen-
huyzen heeft zelf zo'n honderd
klassieke brommers van Neder
lands fabrikaat. Hij gaat er
hooguit twintig op kenteken
zetten waarmee hij wil blijven
rijden. De rest wordt in een
klap museumstuk.
Hoewel er momenteel vooral
via internet enorm veel klassie
ke en semi-klassieke bromfiet
sen worden aangeboden, heeft
handelaar Jeroen van Rijckevor-
sel, bekend als Den Oldtimer in
Nijnsel, nog niet gemerkt dat
er op grote schaal brommers
worden afgestoten. „Nee, van
verzamelaars die gaan inkrim
pen heb ik nog niets gemerkt.
Toch ben ik niet blij met het
kenteken, de hobby wordt er
minder toegankelijk door. Ge
lukkig blijven bijzondere din
gen altijd geld waard, kenteken
of niet. Maar wil je met een
klassieker de weg op, raad ik
aan hem te laten schouwen.
Vanaf november 2006 is de soe
pele overgangsregeling voorbij
en kom je voor een kenteken
bij de RDW terecht. Zo'n kente
kenkeuring is niet alleen
streng, je bent ook veel meer
geld kwijt!"
kijkt. De keren dat we de Sirion
niet afgesloten terugvonden ter
wijl we zeker wisten hem geslo
ten te hebben, waren er te veel.
Zo zie je maar, ook aan veelzijdi
ge, innovatieve, uiterst comfortabele
kleintjes valt nog wel wat te ver
beteren. Maar veel reclame
heeft deze gemoedelijke Sirion
ook weer niet nodig, zeker als
je de prijs vanaf 11.000 euro
voor de 1.O-uitvoering in aan
merking neemt.
Een tipje voor Daihatsu: mis
schien dat gordelalarm cadeau
doen aan de medewerker die
zit te slapen steeds als de sleu
tels gemaakt worden?
Q Wie?
Nieuwe brommers, scooters en
snorfietsen krijgen vanaf 1
september een kenteken. Voor
bestaande brom- en snorfietsen
moet een kenteken worden
aangevraagd. Uiterlijk 1 januari
2007 is de kentekenplaat op
de openbare weg verplicht. De
plicht geldt niet voor fietsen
met trapondersteuning en
gehandicaptenvoertuigen van
maximaal 110 cm breed.
O Wat?
Bromfietsen krijgen een gele
plaat met zwarte tekens,
snorfietsen een lichtblauwe met
witte tekens. Afmeting: 10 x
17,5 cm (staand) of 14,5 x 12,5
cm (liggend). Het gele of
oranje plaatje op het
voorspatbord mag in de
vuilnisbak.
O Hoe?
Bezitters moeten hun brommer
of scooter ter 'schouwing'
aanbieden bij een gemachtigd
(brom/fiets-)bedrijf. De
brommer hoeft dan niet te
kunnen rijden. De schouwer
controleert het framenummer
(ook wel Voertuig Identificatie
Nummer genoemd) en het
Nederlandse of EU-
typegoedkeuringsnummer. Ook
gaat hij na of de brommer als
gestolen geregistreerd staat
(zelf controleren kan ook, op
www.rdw.nl).
Voor klassiekers van voor 1974
geldt een soepeler regeling
Kosten van schouwen: als regel
10-15 euro.
Met het schouwingsdocument
kun je op het postkantoor een
kentekenbewijs aanvragen.
Kosten: 22,50 euro
De kentekenplaat zelf zal 10 tot
15 euro kosten.
Na 31 oktober vervalt de
schouwingsregeling en moet
een bromfiets voor een
kentekenaanvraag worden
gekeurd door de Rijksdienst
Wegverkeer RDW. Dat kost 45
tot 70 euro.
Meer info: www.rdw.nl. Ook
het mei/juni-nummer van het
blad Bromfiets besteedt
uitgebreid aandacht aan het
onderwerp.
Daihatsu Sirion 2 1.3
Uitrusting: Standaard o.a. vier
airbags, voor en achter
driepuntsgordels, vier portieren,
elektrisch bediende ramen voor en
achter, afstandbediende centrale
vergrendeling, verschuifbare
achterbank.
Motor/techniek: 1.3 liter 87 pk
benzinemotor, max. koppel 120
Nm bij 3200 toeren; vijf
versnellingen.
Lxbxh: 3,60 x 1,67 x 1,55 m
Draaicirkel: 9,4 m
Bagageruim: 225 630 I
Tankinhoud: 40 I
Verbruik: 1:13,5
Gewicht: 940 kg
Aanhanger geremd: 1000 kg
Prijs: 1.3 11,899 euro
1.0 v.a. 10.999
Voor Ruimte
Prijs
Verbruik
Tegen Vage besturing
Vage sleutel
Gordelarm
Rammeltjes
Cijfer: 7,5
Conclusie: De Daihatsu Sirion
maakt een sprong voorwaarts ten
opzichte van zijn voorganger. Een
aardige verschijning die zeker niet
te duur wordt aangeboden.
Jammer van die kleine
slordigheidjes.
Q) Verkoop
Van januari tot eind mei zijn er in
ons land zo'n 1250 Sirions
verkocht.
Foto Mare Bolsius
Mercedes heeft met een nieuw studiemodel naar
het voorbeeld van een koffervis een soort van bio-
nische auto. Voordeel van de bijzonder aërodynamische
vorm is een onwaarschijnlijke luchtweerstandscoëffi-
ciënt van 0,095. De vierzits auto heeft een dieselmotor
die heel weinig stikstofoxide (NOx) uitstoot. Hij bezit
een reservoir met een waterhoudende ureumoplossing
die in het uitlaatsysteem wordt gespoten. Daardoor
wordt de NOx opge
splitst in stikstof en
water. Net als bij de
koffervis, die zes-
kantige benige
schubben heeft, is
de carrosserie be
kleed met deze bio-
nische structuur.
De 'bionische' Mer
cedes.
Caravannen met handicap
De familie Van Eemeren in het Belgische Oud Turn
hout heeft deze week als eerste in de Benelux een
caravan in gebruik genomen die volledig geschikt is
voor gehandicapten. De Münsterland-caravan van fabri
kant LMC voldoet als enige in Europa aan de hiervoor
geldende DIN-norm 18025. De wagen heeft onder meer
een bed, keuken en toilet die goed bereikbaar zijn voor
een rolstoeler. De aangepaste caravan wordt geleverd
door Huijbregts Caravans in Zundert en kost 16.695 eu
ro.
Info: www.huijbregtscaravans.nl.
Touareg naar recordhoogte
Een Volkswagen Touareg is in Chili naar een hoogte
van 6.080 meter geklommen. Nooit eerder kwam
een gemotoriseerd voertuig (op wielen) hoger. En dat le
verde dus een vermelding in het Guinness Book of Records
op. Plaats van handeling was Ojos del Salado, de hoogste
vulkaan ter wereld. Boven 5000 meter kregen de expedi
tieleden extra zuurstof toegediend. Terloops installeer
de de bemanning een seismografisch station voor weten
schapsdoeleinden.
Beurs voor aangepaste auto's
Speciaal voor mindervaliden, rolstoelgebruikers en
beleidsmakers van gemeenten en adviserende in
stanties organiseren de Auto Aanpassers Nederland (A.A.N.)
van 23 tot en met 25 juni de Mobiliteitsdagen 2005 op
het circuit in Lelystad. De A.A.N. zal daar een recordaan
tal aangepaste voertuigen bijeenbrengen. Ook elektri
sche rolstoelen, scooters en brommobielen zijn er. Be
zoekers kunnen een test afleggen in het mobiele theorie
centrum.
Info; www.autoaaripassers.nl
Mini'tje van Daihatsu
aihatsu introduceert volgend jaar een nieuw mi
ni'tje voor de
Nederlandse markt:
de Gino. De techniek
en de bodemplaat
zijn die van de Dai
hatsu Cuore, inclu
sief een 1.0 liter 3-ci-
lindermotor met 58
pk. De Gino heeft
standaard vijf deu
ren. De prijzen zijn
nog niet bekend.
De Gino: waar hebben we dat
smoeltje meer gezien?
Petje af voor de Corvette
Na de introductie van de coupé is het nu de beurt
aan een open uitvoering van de Corvette. Nu de
naam Chevrolet is verpacht aan Daewoo heeft General
Motors de typenaam Corvette opgekrikt tot merknaam.
De Corvette Convertible heeft een elektrisch bediende
softtop en beschikt over een 6.0 liter V8 krachtbron met
404 pk. De auto kost 99.950 euro.
Beste motoren van BMW en Fiat
BMW heeft de hoofdprijs van de Engine of the Year
2005 in de wacht gesleept voor de 507 pk sterke
V10, die in de snelle M5 en M6 geleverd wordt. In de 1
tot 1.4 liter-categorie riep de jury Fiat's 1,3 liter Multijet
uit tot internationale motor van het jaar 2005. De com
pacte turbodiesel is behalve in de populaire Fiat Panda
en Lancia Ypsilon te vinden bij Opel en Suzuki. De beoor
delingslijst telde bijna zestig motoren die de laatste
twaalf maanden op de markt kwamen.