Sirion 2: foldertaai PZC Bromromantiek krijgt een NUMMER noet je ruim nemen 23 Vraag antwoord KLASSIEK 1 TEST vrijdag 17 juni 2005 Klopt het dat de stand 'tien voor twee' niet langer wordt aanbe volen als de beste positie voor de handen aan het stuur? Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR): „Dat klopt. Kwart voor drie is de meest wenselijke stuurhouding. Bij de 'tien voor twee'-stand kan een uitklappende airbag je polsen mee nemen. Je kunt je voorstellen dat dit met een grote snel heid gaat. Als je een polshorloge draagt, kan dit bijvoor beeld hoofdletsel veroorzaken. Bij kwart voor drie ben je dat probleem kwijt, want dan zitten de polsen buiten het bereik van de airbag. Als je auto geen airbag heeft? Dan maakt het niet uit: tien voor twee of kwart voor drie. Het gaat erom dat je twee handen aan het stuur houdt." Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl Meer antwoorden vindt u op de website van de krant, rubriek Auto Mercedes met vissausje [rommers, scooters a snorfietsen krijgen vanaf 1 sep tember een kenteken, iet als auto's en moto en. Oldtimer-verza- nelaars zien de ont wikkeling met zorg te- jemoet. Ccor Gert te Lintelo a r verdwijnt een stukje roman- f HhB tiek. Op een old timerbeurs een ■^■1 oud brommer- jt kopen, verzekeren en met en rijden, dat is afgelopen. Je loet immers het kenteken op jam zetten en dat kan niet op ;n beurs." Wout Meppelink an het blad Bromfiets, dat zich Ibijna tien jaar opwerpt als be- ingenbehartiger voor de brom- ietsliefliebber, maakt zich zor- tn. „Ik kan leven met die ken- kearegeling, die zat er im- lers al jaren aan te komen, 'an een anti-brommerstem- ingbij de Rijksdienst Wegver- ter heb ik ook niets gemerkt, e dienst stelt zich, binnen de ettelijke marges, zelfs heel «pel op. Maar de hobby ordt wel formeler en als je En flinke collectie hebt, word op hoge kosten gejaagd als je iet al je bromfietsen wilt kun- en rijden. Bovendien zal een ommer zonder kenteken oeilijker te verkopen zijn." omjongeren i nieuwe wetgeving rond het mtekenbewijs voor brom- en irfietsen is tot stand geko- en na jarenlang en soms eizaam overleg tussen poli- ik, handel en RDW. Een ken- lenbewijs moet het achterha- van verkeerszondaars ge- kkelijker maken en de ver- »p van gestolen brommers [moeilijken. De politie zou ttrlast van hangende bromjonge- ii sneller kunnen aanpakken lij ziet er kloek uit, die Sirion 2 van Daihatsu. De gezwollen woorden it zijn brochure maakt hij niet waar, maar veel reclame heeft hij ramin nodig. Hoeveel superlatieven kun je kwijt in een zin? tol Joop van der Pol ijk wat een brochure in twee fen propt over de Daihatsu uion: veelzijdigheid, innovatieve ntoiatie, bijzonder groot rijcom- 1 ongekend forse binnenruimte, tot comfortabele zit, optimale üiSkid, uitzonderlijk laag brand- fierbruik, minimaal onderhoud iopmerkelijke voordelen. De rest ^de tekst is te verwaarlozen lid-, werk-, en bijwoorden ®het aan elkaar te smeden, 'fes, ach. Bij nadere inspee lt het hier om een best 't'gewone hatchback. De Sir- 112 is drie meter zestig lang, "kilo, en heeft standaard vijf Mren. Een opbollend motor ed, kloeke flanken met een Kijkende, brede achterst ien een eenvoudige achterpar- j. De wielen staan ver op de 'token en dat geeft hem iets totiefs. kt interieur is gastvrij, al toetje geen hoogstandjes ver aten. De Sirion met 1.3-ben- toemotor en Prestige-pakket ie°P de redactie logeerde ver fje op een tweekleurig zitka- ^tje niet redelijke stoelen en |tl ruimte. Zeker de beenruim- «hter springt eruit in deze k-Het vie' ons °°k al eens j1 "ij kleine broer Cuore: tots zat in een Daihatsu. Han- ?ts dat je de achterzittingen s'ag naar voren kunt leg- gen waarmee je een praktisch laadvloertje bouwt tussen de leuningen voor en achter. Al het meubilair platleggen kan ook. In de bekerhouder-race van de laatste jaren is de Sirion een sterke middenvelder: met vier houders voor bekers en twee voor flessen overleef je een flinke zandverstuiving wel. T eletubbietrend Het instrumentenpaneel toont sterke verwantschap met dat van de pas gepresenteerde Toyo ta Aygo, een Japans halfbroer tje. De snelheidsmeter staat in een halve cirkel direct achter het stuur, de toerenteller fri vool bovenop het dashboard volgens de ooit door Smart ont ketende teletubbie-trend. Voor uit maar, saai is ook niks. De ra dio en temperatuurknoppen verblijven opgeruimd in een aluminiumkleurig middenpa neel, en onder de plank vind je mooie aflegbakjes. Spijtig is wel dat de kunststof interieurdelen graag rammelen op slecht wegdek. Te meer zon de, omdat de 1300-motor zon der veel kabaal het hele spul voortsleurt. De vijfversnellings bak schakelt goed, waarbij de pook olijk zwabbert als een pol lepel door de rijstepap. Beetje 1985 - zo ziet die pook er trou wens ook uit. Sturen doet de Sirion dankzij de bekrachtiging aangenaam licht, maar rechtuit gaat het al lemaal wat vaag en in de boch ten kun je lastig mikken waar je de Daihatsu precies hebben wil. De koets mag dan ook graag gaan hangen, al is op de wegvastheid niks aan te mer ken. Wel zijn de stoelzittingen erg vlak en dat tempert de gre tigheid waarmee je rotondes te lijf gaat. Je zult ons niet horen over piep jes en signaaltjes die erop wij zen dat je je veiligheidsgordel vergeten bent. Maar de Sirion 2 overdrijft - eerst brandt er een lampje, oke. Dan een tuutje erbij, oke. Maar als je daarna de gor del nog niet aan hebt, klinkt een alarm waar ze bij Internatio nal Rescue alle astronauten voor uit bed bellen, inclusief Brains en Miss Penelope. Voordat je in een parkeergarage een plek hebt gevonden gesp je van pure ellende de gordel maar weer aan als je die had losgemaakt om een ticket te pakken. Knopje Een miskleuntje is de afstandbe diening van de portieren. Het knopje op je sleutel treedt al in werking als je er maar naar Het bromfietskenteken doordat de eigenaren via het kenteken te achterhalen zijn. Het kentekenen van alfe brom mers in Nederland is een im mense operatie. Volgens de RDW zijn er rond de 680.000 in gebruik, afgaande op het aantal bromfietsverzekeringen. Daar naast gaat de Rijksdienst uit van ongeveer 120.000 niet meer in gebruik zijnde brom fietsen. Dat aantal lijkt verza melaar Ad van den Nieuwen- huyzen, ook beroepshalve in de tweewielerbranche actief, zwaar onderschat: „Het zijn er zeker een miljoen. Veel staan er bij de liefhebbers, maar ver geet ook al die brommers niet die in de schuur zijn achterge bleven omdat ze niet meer wor den gebruikt. Zouden al die ei genaren besluiten een kente ken aan te vragen, heeft de RDW een gigantisch probleem. Het zal niet gebeuren, maar Verzamelaar Ad van den Nieu- wenhuyzen: „Hooguit twintig laat ik er op kenteken zetten." Foto Mare Bolsius toch..." Van den Nieuwen- huyzen heeft zelf zo'n honderd klassieke brommers van Neder lands fabrikaat. Hij gaat er hooguit twintig op kenteken zetten waarmee hij wil blijven rijden. De rest wordt in een klap museumstuk. Hoewel er momenteel vooral via internet enorm veel klassie ke en semi-klassieke bromfiet sen worden aangeboden, heeft handelaar Jeroen van Rijckevor- sel, bekend als Den Oldtimer in Nijnsel, nog niet gemerkt dat er op grote schaal brommers worden afgestoten. „Nee, van verzamelaars die gaan inkrim pen heb ik nog niets gemerkt. Toch ben ik niet blij met het kenteken, de hobby wordt er minder toegankelijk door. Ge lukkig blijven bijzondere din gen altijd geld waard, kenteken of niet. Maar wil je met een klassieker de weg op, raad ik aan hem te laten schouwen. Vanaf november 2006 is de soe pele overgangsregeling voorbij en kom je voor een kenteken bij de RDW terecht. Zo'n kente kenkeuring is niet alleen streng, je bent ook veel meer geld kwijt!" kijkt. De keren dat we de Sirion niet afgesloten terugvonden ter wijl we zeker wisten hem geslo ten te hebben, waren er te veel. Zo zie je maar, ook aan veelzijdi ge, innovatieve, uiterst comfortabele kleintjes valt nog wel wat te ver beteren. Maar veel reclame heeft deze gemoedelijke Sirion ook weer niet nodig, zeker als je de prijs vanaf 11.000 euro voor de 1.O-uitvoering in aan merking neemt. Een tipje voor Daihatsu: mis schien dat gordelalarm cadeau doen aan de medewerker die zit te slapen steeds als de sleu tels gemaakt worden? Q Wie? Nieuwe brommers, scooters en snorfietsen krijgen vanaf 1 september een kenteken. Voor bestaande brom- en snorfietsen moet een kenteken worden aangevraagd. Uiterlijk 1 januari 2007 is de kentekenplaat op de openbare weg verplicht. De plicht geldt niet voor fietsen met trapondersteuning en gehandicaptenvoertuigen van maximaal 110 cm breed. O Wat? Bromfietsen krijgen een gele plaat met zwarte tekens, snorfietsen een lichtblauwe met witte tekens. Afmeting: 10 x 17,5 cm (staand) of 14,5 x 12,5 cm (liggend). Het gele of oranje plaatje op het voorspatbord mag in de vuilnisbak. O Hoe? Bezitters moeten hun brommer of scooter ter 'schouwing' aanbieden bij een gemachtigd (brom/fiets-)bedrijf. De brommer hoeft dan niet te kunnen rijden. De schouwer controleert het framenummer (ook wel Voertuig Identificatie Nummer genoemd) en het Nederlandse of EU- typegoedkeuringsnummer. Ook gaat hij na of de brommer als gestolen geregistreerd staat (zelf controleren kan ook, op www.rdw.nl). Voor klassiekers van voor 1974 geldt een soepeler regeling Kosten van schouwen: als regel 10-15 euro. Met het schouwingsdocument kun je op het postkantoor een kentekenbewijs aanvragen. Kosten: 22,50 euro De kentekenplaat zelf zal 10 tot 15 euro kosten. Na 31 oktober vervalt de schouwingsregeling en moet een bromfiets voor een kentekenaanvraag worden gekeurd door de Rijksdienst Wegverkeer RDW. Dat kost 45 tot 70 euro. Meer info: www.rdw.nl. Ook het mei/juni-nummer van het blad Bromfiets besteedt uitgebreid aandacht aan het onderwerp. Daihatsu Sirion 2 1.3 Uitrusting: Standaard o.a. vier airbags, voor en achter driepuntsgordels, vier portieren, elektrisch bediende ramen voor en achter, afstandbediende centrale vergrendeling, verschuifbare achterbank. Motor/techniek: 1.3 liter 87 pk benzinemotor, max. koppel 120 Nm bij 3200 toeren; vijf versnellingen. Lxbxh: 3,60 x 1,67 x 1,55 m Draaicirkel: 9,4 m Bagageruim: 225 630 I Tankinhoud: 40 I Verbruik: 1:13,5 Gewicht: 940 kg Aanhanger geremd: 1000 kg Prijs: 1.3 11,899 euro 1.0 v.a. 10.999 Voor Ruimte Prijs Verbruik Tegen Vage besturing Vage sleutel Gordelarm Rammeltjes Cijfer: 7,5 Conclusie: De Daihatsu Sirion maakt een sprong voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. Een aardige verschijning die zeker niet te duur wordt aangeboden. Jammer van die kleine slordigheidjes. Q) Verkoop Van januari tot eind mei zijn er in ons land zo'n 1250 Sirions verkocht. Foto Mare Bolsius Mercedes heeft met een nieuw studiemodel naar het voorbeeld van een koffervis een soort van bio- nische auto. Voordeel van de bijzonder aërodynamische vorm is een onwaarschijnlijke luchtweerstandscoëffi- ciënt van 0,095. De vierzits auto heeft een dieselmotor die heel weinig stikstofoxide (NOx) uitstoot. Hij bezit een reservoir met een waterhoudende ureumoplossing die in het uitlaatsysteem wordt gespoten. Daardoor wordt de NOx opge splitst in stikstof en water. Net als bij de koffervis, die zes- kantige benige schubben heeft, is de carrosserie be kleed met deze bio- nische structuur. De 'bionische' Mer cedes. Caravannen met handicap De familie Van Eemeren in het Belgische Oud Turn hout heeft deze week als eerste in de Benelux een caravan in gebruik genomen die volledig geschikt is voor gehandicapten. De Münsterland-caravan van fabri kant LMC voldoet als enige in Europa aan de hiervoor geldende DIN-norm 18025. De wagen heeft onder meer een bed, keuken en toilet die goed bereikbaar zijn voor een rolstoeler. De aangepaste caravan wordt geleverd door Huijbregts Caravans in Zundert en kost 16.695 eu ro. Info: www.huijbregtscaravans.nl. Touareg naar recordhoogte Een Volkswagen Touareg is in Chili naar een hoogte van 6.080 meter geklommen. Nooit eerder kwam een gemotoriseerd voertuig (op wielen) hoger. En dat le verde dus een vermelding in het Guinness Book of Records op. Plaats van handeling was Ojos del Salado, de hoogste vulkaan ter wereld. Boven 5000 meter kregen de expedi tieleden extra zuurstof toegediend. Terloops installeer de de bemanning een seismografisch station voor weten schapsdoeleinden. Beurs voor aangepaste auto's Speciaal voor mindervaliden, rolstoelgebruikers en beleidsmakers van gemeenten en adviserende in stanties organiseren de Auto Aanpassers Nederland (A.A.N.) van 23 tot en met 25 juni de Mobiliteitsdagen 2005 op het circuit in Lelystad. De A.A.N. zal daar een recordaan tal aangepaste voertuigen bijeenbrengen. Ook elektri sche rolstoelen, scooters en brommobielen zijn er. Be zoekers kunnen een test afleggen in het mobiele theorie centrum. Info; www.autoaaripassers.nl Mini'tje van Daihatsu aihatsu introduceert volgend jaar een nieuw mi ni'tje voor de Nederlandse markt: de Gino. De techniek en de bodemplaat zijn die van de Dai hatsu Cuore, inclu sief een 1.0 liter 3-ci- lindermotor met 58 pk. De Gino heeft standaard vijf deu ren. De prijzen zijn nog niet bekend. De Gino: waar hebben we dat smoeltje meer gezien? Petje af voor de Corvette Na de introductie van de coupé is het nu de beurt aan een open uitvoering van de Corvette. Nu de naam Chevrolet is verpacht aan Daewoo heeft General Motors de typenaam Corvette opgekrikt tot merknaam. De Corvette Convertible heeft een elektrisch bediende softtop en beschikt over een 6.0 liter V8 krachtbron met 404 pk. De auto kost 99.950 euro. Beste motoren van BMW en Fiat BMW heeft de hoofdprijs van de Engine of the Year 2005 in de wacht gesleept voor de 507 pk sterke V10, die in de snelle M5 en M6 geleverd wordt. In de 1 tot 1.4 liter-categorie riep de jury Fiat's 1,3 liter Multijet uit tot internationale motor van het jaar 2005. De com pacte turbodiesel is behalve in de populaire Fiat Panda en Lancia Ypsilon te vinden bij Opel en Suzuki. De beoor delingslijst telde bijna zestig motoren die de laatste twaalf maanden op de markt kwamen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23