tic
Auto
AutoKOPER wordt merkHOPPER
SEARCH ENGINE
in samenwerking met Q AutoTrack.nl
Mercedes presenteert een A van elastiek
Nieuws uit Sjanghai is vooral gróót
l"SIBEI
Bijdehand
Het lijkt weggelegd voor de rijksten der rijken: zelf
de hoeveelheid daglicht in je auto instellen. Eind
2004 kwam de Ferrari Superamerica met een meer of
minder doorschijnend dak. Ontwikkelaar en glas-multi
national Saint Gobain is inmiddels ook in gesprek met an
dere fabrikanten. Hoe werkt die elektrochroom-techniek?
De bestuurder kan aangeven hoe veel licht zijn autorui
ten mogen doorlaten. Veertig procent bijvoorbeeld, de
lichtste stand, of maar vier procent. Van binnenuit kun
je naar buiten blijven kijken, andersom niet. Bovendien
blijft je auto lekker koel op de zinderende parkeer
plaats. Op de voorruit en voorste zijruiten mag het niet,
omdat die ten minste 75 procent licht moeten doorla
ten.
«GflRMIN
guotitbijlagen: 0113-315680
m pzc.nl/auto
Sr8dactie@pzc.nl
ostbus 314460 AA Goes
Afertentie-exploitatie:
(d.en Midden-Zeeland: 0113-315520
Liws-Vlaanderen: 0114-372770
pi: 0204562500
vrijdag 17 juni 2005
AutoTeam
chevrolet
njauw i %occ*aon?. whtsmxi® service
Bron: cijfers uit de
branche op basis
van grote
steekproef onder
automobilisten.
De cijfers geven
dus slechts een
indicatie.
Merkentrouw in 2004
utomobilisten gaan
ïhoog tempo
leemd. De Peugeot-
ijder die zich tot het
tó van zijn tijd lek-
ïder voelt in model-
nvan het Franse
lerk met de leeuw
ordt zeldzaam.
Illustratie Julius Wintermans
Nieuwe aankoop door particulier
met inruil zelfde merk
T
Opel
75,9%
Volkswagen
73,9%
Daihatsu
71,3%
9 Ford VS
70,6%
Ford Europa
69,7%
Nissan
68,9%
Mercedes
68,7%
Renault
66,8%
BMW
65,6%
Suzuki
65,4%
11
Volvo
63,9%
12
Mazda
63,2%
62,5'
13
Mitsubishi
62,2%
14
Honda
62,2%
15
Peugeot
61,7%
16
Fiat
61,3%
17
Seat
60,3%
18
MG Rovej'
59,6%
19
Alfa Romeo
59,5%
20
Toyota
58,0%
21
Daewoo/Chevrolet
57,9%
22
Subaru
54,4%
23
Saab
54,2%
24
Chrysler
49,1%
25
Audi
48,2%
26
Citroën
47,9%
27
Skoda
47,3%
28
Hyundai
47,2%
I 29
LandRover
44,8%
30
Jaguar
42,6%
31
Lancia
38,6%
32
Jeep
36,6%
33
Lexus
35,4%
34
GM VS
31,8%
35
Kia
28,2%
36
Porsche
28,2%
37
SsangYong
17,3%
38
Mini
16,1%
39
Ferrari
0%
Gemiddelde modeltrouw
34%
üfRien van der Steen
A Mveemd volk, die au-
M tomobilisten. En ze
WkM gaan ook meer
Mv vreemd dan vroe-
ger. Ze stappen
gemakkelijk over naar
ander merk als dat ze van
erbroelc verwisselen. Ter
die automerken schatten
even om hun kopers te be
ien ook hun volgende mo
rn te schaffen. Acties, lage-
irijzen, meer uitrusting, an-
model. Maar de merken-
W daalt. Dat heeft met ver-
lullende factoren te maken,
belangrijkste daarvan is de
keuzemogelijkheid,
als in de supermarkt, waar
de theeën ineens zoveel ver
diende soorten staan dat je
meer weet of je de ver-
ïwde darjeeling moet kiezen
nieuwe met perzilc-
ak. Als je het dan niet meer
1, schijn je volgens psycho-
ook niet automatisch
het meest vertrouwde te
zen. Anders gezegd: de loya-
ivan de klant verdampt. De
at weet het niet meer. Hij
wordt bestookt met folders,
spannende of grappige reclame
boodschappen en wordt zo los
geweekt van het merlc waar hij
ooit nog eeuwige trouw aan
zwoer. De standaard dooddoe
ner als hij door anderen fijntjes
op zijn overspel wordt gewe
zen: „Ach, er zijn toch geen slechte
auto's meer".
De merkentrouw onder auto
mobilisten beweegt zich gemid
deld rond 60 procent. Dat bete
kent, dat een eerste eigenaar
bij inruil in vier van de tien ge
vallen ldest voor een ander
merk. Tenminste in de particu
liere marlet. In de zakelijke
markt pakt de merkentrouw
veel slechter uit: want iemand
die vier jaar lang op kosten van
de baas met een Ford Mondeo
heeft rondgetuft, wil nu wel
eens hip in zo'n nieuwe Peu
geot 407 of een Volvo V50 rond
rijden. Over de restwaarde of
onderhoudskosten hoeft hij
zich het hoofd niet te breken,
dus wat maakt het uit. De lease-
rijder wordt dus merkhopper bij
uitstek.
De particulier intussen wordt
door zijn dealer allang niet
meer beloond voor loyaliteit.
Nog hoogst zelden is de inruil-
prijs bij de eigen dealer de
hoogste.
Ster
Mercedes is vanouds een merlc
met een grote klantenbinding.
Want sommige mensen vinden
dat Mercedes met afstand het
beste merk is. Vroeger was het
een ander woord voor onver
woestbare degelijkheid, nu
staat die vanzelfsprekendheid
onder druk. Het merk heeft een
enorme reeks modellen, waar
het zich vroeger alleen tot de
top van de marlet beperkte. En
die uitbreiding brengt de nodi
ge (productie)problemen met
zich mee. De Mercedes Vaneo
doet het slecht en had grote
trammelant met de kwaliteit
van de achterste draagarmen.
Intussen is besloten het model
te schrappen uit de reeks. De
jongste E-Klasse tobde met pro
blemen van de elektronica.
Vrouwen
De status van Japanse auto's is
door hun bewezen betrouw
baarheid flink gegroeid. Toyota
scoort merkentrouwtechnisch
bijvoorbeeld erg goed. Ford,
Citroen en Renault lukt dat ove
rigens ook. Opel heeft voorlo
pig zijn beste tijd gehad. Het
merle is al 36 jaar marktleider,
maar die status is de laatste ja
ren vooral ten koste van hoge
uitgaven in stand gehouden. De
fabrieksimporteur geeft vele
tonnen uit om aan de top te
staan. Een particuliere impor
teur als Pon ziet dat licht ge
amuseerd aan, maar peinst er
niet over hetzelfde te doen.
Dan maar een paar plaatsjes la
ger op de ranglijst. Het gaat im
mers om wat er aan het eind
Mannenmerk, vrouwenmerk
Het vakblad Automotive meldt,
dat Subaru het meest uitge
sproken mannenmerk is,
terwijl het merk Mini veruit
het best ligt bij de dames. Bij de
modellen voert de Ka van Ford de
lijst van uitgesproken damesauto's
aan. De gemiddelde leeftijd van de
koper van een nieuwe auto ligt op
54, bij het onlangs failliet verklaarde
MG Rover was die leeftijd zelfs 60.
van het jaar overblijft, rede
neert de VW/Audi-importeur.
En geef hem eens ongelijk.
Een mooi voorbeeld van on
trouw aan het merlc zien we bij
Daewoo, dat jarenlang kam
pioen geld uitgeven was om
zich naamsbekendheid te ko
pen. Maar na een faillissement
werd het ingelijfd door General
Motors dat de auto's buiten
Azië voortaan Chevrolet noemt.
Een kapitaal plus de loyaliteit
zijn op die manier simpelweg
verdampt. En wat zegt de mar-
ketingchef bij de presentatie
van de eerste nieuwe Koreaan
se Chevrolet: „Ach, een Dae-
woo-rijder heeft niet zoveel met au
to's."
Van de andere leant: als je vroe
ger zwoer bij een VW zijn er al
lerlei argumenten om nu voor
Skoda, Audi of Seat te kiezen.
Want de grens tussen de mer
ken is door allerlei fusies en
overnames sinds een jaar of
tien behoorlijk vervaagd. Ze be
horen tot hetzelfde concern,
hebben dezelfde motor- en
bouwtechniek, alleen betaal je
meer of minder naar gelang het
merklogo op de neus.
SsangYong Kyron is iets groter dan de Musso die hij opvolgt.
c'-'Rien van der Steen
Relatief onbekende Chinese
w SsangYong verkoopt in
Wand mondjesmaat uit de
Ien gewassen suv's: de Ko-
Jfo. Musso en Rexton. Er is
nieuws en het is vooral
ót.
Vong komt in januari
met de Kyron als opvolger
de Musso. De Kyron is iets
dan de Musso en hij is op-
®v getekend door de Brit
B Greenly. Die spreekt trou-
315 van een 'futuristische cross-
'"W Europees uiterlijk'. De
J®eter lange auto heeft een
.ner common rail diesel aan
«ra met 137 pk.
De Kyron opent een nieuwe mo-
dellijn van het Chinese merk.
In de zomer van 2006 volgt de
opvolger van de terreinauto Ko-
rando.
Met de Kyron wil SsangYong
vooral concurrenten als de suc
cesvolle Koreaanse Kia Sorento
op de korrel nemen. Het merle
speelt op de markt een margina
le rol en het heeft sterk te lij
den van de nieuwe regels voor
het rijden met grijs kenteken.
Alleen zakelijke rijders en ge
handicapten kunnen vanaf 1
juli nog profiteren van soepele
fiscale regels voor het rijden
met een auto zonder achter
bank of een besteller. Een merk
als SsangYong, dat in Neder
land alleen de grote vierwiel-
aangedreven Korando, Musso
en Rexton op de markt brengt,
voelt dat heel sterk. Het ver
kocht jarenlang slechts 500 au
to's per jaar. In 2004 waren het
er 950, waarvan 800 van het
model Rexton.
SsangYong heeft jarenlang in li
centie Mercedes-motoren mo
gen bouwen. Het merk maakte
tot de eeuwwisseling deel uit
van Daewoo, dat bij ons intus
sen onder GM is omgedoopt tot
Chevrolet. Het onderhandelde
lcort met PSA over overname
door Peugeot/Citroën, maar
ging uiteindelijk op in Shang
hai Automotive, de grootste au
tofabrikant van China.
Door Joop van der Pol
Auto's met een continu variabele
transmissie - zeg maar de door
ontwikkeling van de DAF vario-
matic - hebben we in het verle
den wel eens oneerbiedig met
elastiek vergeleken. Pas met
vertraging maakte de auto snel
heid, zodat het voelde als verti
caal bungyjumpen.
Onlangs hadden we een nieuwe
Mercedes A 200 te gast die was
uitgerust met zo'n automaat.
DaimlerChrysler en het Tilburg-
se Bosch-bedrijf Van Doorne's
Transmissie (VDT) hebben die
samen ontwikkeld. Het resul
taat is state-of-the-art, zeggen ze
bij VDT-Bosch.
De automaat is uitgerust met
een koppelomvormer en die
schakelt om te beginnen een
vervelende eigenschap uit: het
geloei van de motor. Oolc heeft
de Mercedes-cvt het grootste re-
gelbereik van alle cvt's tot nu
toe. Bij een fietsderailleur zou
je spreken van het variatiebe-
reik tussen de stralen van de
grootste en de kleinste tandwie
len. Bij de cvt gaat het dan om
de diepste en de hoogste lig
ging van de duwband op de pul
ley.
Dit moois betekent dat de auto
De Mercedes A 200 met cvt blinkt uit in soepelheid.
maat het motorvermogen en de
transmissie optimaal op elkaar
afstemt. In de rijpraktijk heb je
altijd genoeg power voorhan
den en de automaat heeft geen
irritante denkpauzes nodig. Op
het instrumentenpaneel zagen
we regelmatig een fraai duet
van een oplopende snelheids
naald en een teruglopende toe-
renteller. De 2.0-liter motor is
altijd bij de les en wekt door
het ongekend soepele accelere
ren de indruk groter te zijn dan
hij is. De automaat doorloopt
vloeiend zeven virtuele versnel
lingen, die je ook handmatig
De Peilstok
In haar streven naar veiliger verkeer wil
minister Karla Peijs de snelheid van
bestelbusjes inperken. Welke regel zou
volgens u het meest bijdragen tot een veiliger
verkeer? Bijvoorbeeld het rijbewijs eerder
afpakken, of verplichte gedragscursussen?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Verkeersthrilier
O Wat maakt voor u een weg onveilig,
luidde de vraag vorige week. Het gros
moet het niet hebben van smalle rijbanen, zo
blijkt, en ook slecht wegdek vinden veel
mensen gevaarlijk. Nog eens dikke bomen
ernaast en de verkeersthrilier is compleet.
Wat maakt voor u
de weg onveilig?
Smalle Rijbanen
1^ Slecht wegdek
Bomen dicht langs de weg
Onduidelijke bewegwijzering
I.SEv.l
Ontbreken van verlichting
In- en uitvoegend verkeer op één rijbaan
I3BR 1
Afleidende reclame langs de weg
r» i
%J Breed water langs de weg
l *S: I
Tegenliggers op de weg
Ingewikkelde knooppunten
22%
19%
14%
11%
9%
7%
5%
5%
4%
4%
OTalib Rotthengatter, hoogleraar verkeerspsycholo-
gie Rijksuniversiteit Groningen: „Het is bekend dat
er geen duidelijke relatie is tussen wat wordt ervaren als
onveilig en werkelijke onveiligheid. Smalle wegen blijken
niet buiten verhouding onveilig, omdat mensen er juist
voorzichtiger rijden. Comfortabel is het niet: smalle we
gen kosten meer inspanning. De hoge score van onduide
lijke bewegwijzering is zorgelijk. Het rijk heeft veel ge
daan aan de zogenaamde categorisering van wegen,
zodat je als weggebruiker precies weet wat er van je
wordt verwacht. Dat zou toch zo langzamerhand wel in
orde moeten zijn".
Daklicht naar wens.
Zonsverduistering
jJlia^STREETPILCT C3ZD C33G
kunt kiezen. Ook kun je een
sportstand inleggen waardoor
de Autotronic zich aanpast bij je
rijstijl. In de comfortstand
maakt een lager toerental dat
de auto rustiger en zuiniger
rijdt. Wij klokten de auto op
een keurige elf kilometer per li
ter.
De conclusie na een week stu
ren moet zijn dat we de A-klas-
se cvt met elastiek blijven ver
gelijken, maar nu wel in positie
ve zin. Financieel zit er ook nog
al rek in: een A 200 kost 27.225
euro, de cvt maakt hem liefst
2.400 euro duurder.
Laten we het simpel houden. .1
Verplaatsbaar en betaalbaar „MggjgSLtiÉ
autonavigatiesysteem met duidelijke SÊÊk
Nederlandse rij-instructies. JKS't^L m'
-Touch screen met 2D-of ;;F
3D-kaartweergave
-Eenvoudig aan bet raam te
bevestigen
- c320: Benelux voorgeprogrammeerd op «GflRMIN
SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd!
- c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa
HPm'J-IU Dealeradressen:
IfcftMIv'j www.sailtron.com
on board www.target-automotive.nl