tic Auto AutoKOPER wordt merkHOPPER SEARCH ENGINE in samenwerking met Q AutoTrack.nl Mercedes presenteert een A van elastiek Nieuws uit Sjanghai is vooral gróót l"SIBEI Bijdehand Het lijkt weggelegd voor de rijksten der rijken: zelf de hoeveelheid daglicht in je auto instellen. Eind 2004 kwam de Ferrari Superamerica met een meer of minder doorschijnend dak. Ontwikkelaar en glas-multi national Saint Gobain is inmiddels ook in gesprek met an dere fabrikanten. Hoe werkt die elektrochroom-techniek? De bestuurder kan aangeven hoe veel licht zijn autorui ten mogen doorlaten. Veertig procent bijvoorbeeld, de lichtste stand, of maar vier procent. Van binnenuit kun je naar buiten blijven kijken, andersom niet. Bovendien blijft je auto lekker koel op de zinderende parkeer plaats. Op de voorruit en voorste zijruiten mag het niet, omdat die ten minste 75 procent licht moeten doorla ten. «GflRMIN guotitbijlagen: 0113-315680 m pzc.nl/auto Sr8dactie@pzc.nl ostbus 314460 AA Goes Afertentie-exploitatie: (d.en Midden-Zeeland: 0113-315520 Liws-Vlaanderen: 0114-372770 pi: 0204562500 vrijdag 17 juni 2005 AutoTeam chevrolet njauw i %occ*aon?. whtsmxi® service Bron: cijfers uit de branche op basis van grote steekproef onder automobilisten. De cijfers geven dus slechts een indicatie. Merkentrouw in 2004 utomobilisten gaan ïhoog tempo leemd. De Peugeot- ijder die zich tot het tó van zijn tijd lek- ïder voelt in model- nvan het Franse lerk met de leeuw ordt zeldzaam. Illustratie Julius Wintermans Nieuwe aankoop door particulier met inruil zelfde merk T Opel 75,9% Volkswagen 73,9% Daihatsu 71,3% 9 Ford VS 70,6% Ford Europa 69,7% Nissan 68,9% Mercedes 68,7% Renault 66,8% BMW 65,6% Suzuki 65,4% 11 Volvo 63,9% 12 Mazda 63,2% 62,5' 13 Mitsubishi 62,2% 14 Honda 62,2% 15 Peugeot 61,7% 16 Fiat 61,3% 17 Seat 60,3% 18 MG Rovej' 59,6% 19 Alfa Romeo 59,5% 20 Toyota 58,0% 21 Daewoo/Chevrolet 57,9% 22 Subaru 54,4% 23 Saab 54,2% 24 Chrysler 49,1% 25 Audi 48,2% 26 Citroën 47,9% 27 Skoda 47,3% 28 Hyundai 47,2% I 29 LandRover 44,8% 30 Jaguar 42,6% 31 Lancia 38,6% 32 Jeep 36,6% 33 Lexus 35,4% 34 GM VS 31,8% 35 Kia 28,2% 36 Porsche 28,2% 37 SsangYong 17,3% 38 Mini 16,1% 39 Ferrari 0% Gemiddelde modeltrouw 34% üfRien van der Steen A Mveemd volk, die au- M tomobilisten. En ze WkM gaan ook meer Mv vreemd dan vroe- ger. Ze stappen gemakkelijk over naar ander merk als dat ze van erbroelc verwisselen. Ter die automerken schatten even om hun kopers te be ien ook hun volgende mo rn te schaffen. Acties, lage- irijzen, meer uitrusting, an- model. Maar de merken- W daalt. Dat heeft met ver- lullende factoren te maken, belangrijkste daarvan is de keuzemogelijkheid, als in de supermarkt, waar de theeën ineens zoveel ver diende soorten staan dat je meer weet of je de ver- ïwde darjeeling moet kiezen nieuwe met perzilc- ak. Als je het dan niet meer 1, schijn je volgens psycho- ook niet automatisch het meest vertrouwde te zen. Anders gezegd: de loya- ivan de klant verdampt. De at weet het niet meer. Hij wordt bestookt met folders, spannende of grappige reclame boodschappen en wordt zo los geweekt van het merlc waar hij ooit nog eeuwige trouw aan zwoer. De standaard dooddoe ner als hij door anderen fijntjes op zijn overspel wordt gewe zen: „Ach, er zijn toch geen slechte auto's meer". De merkentrouw onder auto mobilisten beweegt zich gemid deld rond 60 procent. Dat bete kent, dat een eerste eigenaar bij inruil in vier van de tien ge vallen ldest voor een ander merk. Tenminste in de particu liere marlet. In de zakelijke markt pakt de merkentrouw veel slechter uit: want iemand die vier jaar lang op kosten van de baas met een Ford Mondeo heeft rondgetuft, wil nu wel eens hip in zo'n nieuwe Peu geot 407 of een Volvo V50 rond rijden. Over de restwaarde of onderhoudskosten hoeft hij zich het hoofd niet te breken, dus wat maakt het uit. De lease- rijder wordt dus merkhopper bij uitstek. De particulier intussen wordt door zijn dealer allang niet meer beloond voor loyaliteit. Nog hoogst zelden is de inruil- prijs bij de eigen dealer de hoogste. Ster Mercedes is vanouds een merlc met een grote klantenbinding. Want sommige mensen vinden dat Mercedes met afstand het beste merk is. Vroeger was het een ander woord voor onver woestbare degelijkheid, nu staat die vanzelfsprekendheid onder druk. Het merk heeft een enorme reeks modellen, waar het zich vroeger alleen tot de top van de marlet beperkte. En die uitbreiding brengt de nodi ge (productie)problemen met zich mee. De Mercedes Vaneo doet het slecht en had grote trammelant met de kwaliteit van de achterste draagarmen. Intussen is besloten het model te schrappen uit de reeks. De jongste E-Klasse tobde met pro blemen van de elektronica. Vrouwen De status van Japanse auto's is door hun bewezen betrouw baarheid flink gegroeid. Toyota scoort merkentrouwtechnisch bijvoorbeeld erg goed. Ford, Citroen en Renault lukt dat ove rigens ook. Opel heeft voorlo pig zijn beste tijd gehad. Het merle is al 36 jaar marktleider, maar die status is de laatste ja ren vooral ten koste van hoge uitgaven in stand gehouden. De fabrieksimporteur geeft vele tonnen uit om aan de top te staan. Een particuliere impor teur als Pon ziet dat licht ge amuseerd aan, maar peinst er niet over hetzelfde te doen. Dan maar een paar plaatsjes la ger op de ranglijst. Het gaat im mers om wat er aan het eind Mannenmerk, vrouwenmerk Het vakblad Automotive meldt, dat Subaru het meest uitge sproken mannenmerk is, terwijl het merk Mini veruit het best ligt bij de dames. Bij de modellen voert de Ka van Ford de lijst van uitgesproken damesauto's aan. De gemiddelde leeftijd van de koper van een nieuwe auto ligt op 54, bij het onlangs failliet verklaarde MG Rover was die leeftijd zelfs 60. van het jaar overblijft, rede neert de VW/Audi-importeur. En geef hem eens ongelijk. Een mooi voorbeeld van on trouw aan het merlc zien we bij Daewoo, dat jarenlang kam pioen geld uitgeven was om zich naamsbekendheid te ko pen. Maar na een faillissement werd het ingelijfd door General Motors dat de auto's buiten Azië voortaan Chevrolet noemt. Een kapitaal plus de loyaliteit zijn op die manier simpelweg verdampt. En wat zegt de mar- ketingchef bij de presentatie van de eerste nieuwe Koreaan se Chevrolet: „Ach, een Dae- woo-rijder heeft niet zoveel met au to's." Van de andere leant: als je vroe ger zwoer bij een VW zijn er al lerlei argumenten om nu voor Skoda, Audi of Seat te kiezen. Want de grens tussen de mer ken is door allerlei fusies en overnames sinds een jaar of tien behoorlijk vervaagd. Ze be horen tot hetzelfde concern, hebben dezelfde motor- en bouwtechniek, alleen betaal je meer of minder naar gelang het merklogo op de neus. SsangYong Kyron is iets groter dan de Musso die hij opvolgt. c'-'Rien van der Steen Relatief onbekende Chinese w SsangYong verkoopt in Wand mondjesmaat uit de Ien gewassen suv's: de Ko- Jfo. Musso en Rexton. Er is nieuws en het is vooral ót. Vong komt in januari met de Kyron als opvolger de Musso. De Kyron is iets dan de Musso en hij is op- ®v getekend door de Brit B Greenly. Die spreekt trou- 315 van een 'futuristische cross- '"W Europees uiterlijk'. De J®eter lange auto heeft een .ner common rail diesel aan «ra met 137 pk. De Kyron opent een nieuwe mo- dellijn van het Chinese merk. In de zomer van 2006 volgt de opvolger van de terreinauto Ko- rando. Met de Kyron wil SsangYong vooral concurrenten als de suc cesvolle Koreaanse Kia Sorento op de korrel nemen. Het merle speelt op de markt een margina le rol en het heeft sterk te lij den van de nieuwe regels voor het rijden met grijs kenteken. Alleen zakelijke rijders en ge handicapten kunnen vanaf 1 juli nog profiteren van soepele fiscale regels voor het rijden met een auto zonder achter bank of een besteller. Een merk als SsangYong, dat in Neder land alleen de grote vierwiel- aangedreven Korando, Musso en Rexton op de markt brengt, voelt dat heel sterk. Het ver kocht jarenlang slechts 500 au to's per jaar. In 2004 waren het er 950, waarvan 800 van het model Rexton. SsangYong heeft jarenlang in li centie Mercedes-motoren mo gen bouwen. Het merk maakte tot de eeuwwisseling deel uit van Daewoo, dat bij ons intus sen onder GM is omgedoopt tot Chevrolet. Het onderhandelde lcort met PSA over overname door Peugeot/Citroën, maar ging uiteindelijk op in Shang hai Automotive, de grootste au tofabrikant van China. Door Joop van der Pol Auto's met een continu variabele transmissie - zeg maar de door ontwikkeling van de DAF vario- matic - hebben we in het verle den wel eens oneerbiedig met elastiek vergeleken. Pas met vertraging maakte de auto snel heid, zodat het voelde als verti caal bungyjumpen. Onlangs hadden we een nieuwe Mercedes A 200 te gast die was uitgerust met zo'n automaat. DaimlerChrysler en het Tilburg- se Bosch-bedrijf Van Doorne's Transmissie (VDT) hebben die samen ontwikkeld. Het resul taat is state-of-the-art, zeggen ze bij VDT-Bosch. De automaat is uitgerust met een koppelomvormer en die schakelt om te beginnen een vervelende eigenschap uit: het geloei van de motor. Oolc heeft de Mercedes-cvt het grootste re- gelbereik van alle cvt's tot nu toe. Bij een fietsderailleur zou je spreken van het variatiebe- reik tussen de stralen van de grootste en de kleinste tandwie len. Bij de cvt gaat het dan om de diepste en de hoogste lig ging van de duwband op de pul ley. Dit moois betekent dat de auto De Mercedes A 200 met cvt blinkt uit in soepelheid. maat het motorvermogen en de transmissie optimaal op elkaar afstemt. In de rijpraktijk heb je altijd genoeg power voorhan den en de automaat heeft geen irritante denkpauzes nodig. Op het instrumentenpaneel zagen we regelmatig een fraai duet van een oplopende snelheids naald en een teruglopende toe- renteller. De 2.0-liter motor is altijd bij de les en wekt door het ongekend soepele accelere ren de indruk groter te zijn dan hij is. De automaat doorloopt vloeiend zeven virtuele versnel lingen, die je ook handmatig De Peilstok In haar streven naar veiliger verkeer wil minister Karla Peijs de snelheid van bestelbusjes inperken. Welke regel zou volgens u het meest bijdragen tot een veiliger verkeer? Bijvoorbeeld het rijbewijs eerder afpakken, of verplichte gedragscursussen? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Verkeersthrilier O Wat maakt voor u een weg onveilig, luidde de vraag vorige week. Het gros moet het niet hebben van smalle rijbanen, zo blijkt, en ook slecht wegdek vinden veel mensen gevaarlijk. Nog eens dikke bomen ernaast en de verkeersthrilier is compleet. Wat maakt voor u de weg onveilig? Smalle Rijbanen 1^ Slecht wegdek Bomen dicht langs de weg Onduidelijke bewegwijzering I.SEv.l Ontbreken van verlichting In- en uitvoegend verkeer op één rijbaan I3BR 1 Afleidende reclame langs de weg r» i %J Breed water langs de weg l *S: I Tegenliggers op de weg Ingewikkelde knooppunten 22% 19% 14% 11% 9% 7% 5% 5% 4% 4% OTalib Rotthengatter, hoogleraar verkeerspsycholo- gie Rijksuniversiteit Groningen: „Het is bekend dat er geen duidelijke relatie is tussen wat wordt ervaren als onveilig en werkelijke onveiligheid. Smalle wegen blijken niet buiten verhouding onveilig, omdat mensen er juist voorzichtiger rijden. Comfortabel is het niet: smalle we gen kosten meer inspanning. De hoge score van onduide lijke bewegwijzering is zorgelijk. Het rijk heeft veel ge daan aan de zogenaamde categorisering van wegen, zodat je als weggebruiker precies weet wat er van je wordt verwacht. Dat zou toch zo langzamerhand wel in orde moeten zijn". Daklicht naar wens. Zonsverduistering jJlia^STREETPILCT C3ZD C33G kunt kiezen. Ook kun je een sportstand inleggen waardoor de Autotronic zich aanpast bij je rijstijl. In de comfortstand maakt een lager toerental dat de auto rustiger en zuiniger rijdt. Wij klokten de auto op een keurige elf kilometer per li ter. De conclusie na een week stu ren moet zijn dat we de A-klas- se cvt met elastiek blijven ver gelijken, maar nu wel in positie ve zin. Financieel zit er ook nog al rek in: een A 200 kost 27.225 euro, de cvt maakt hem liefst 2.400 euro duurder. Laten we het simpel houden. .1 Verplaatsbaar en betaalbaar „MggjgSLtiÉ autonavigatiesysteem met duidelijke SÊÊk Nederlandse rij-instructies. JKS't^L m' -Touch screen met 2D-of ;;F 3D-kaartweergave -Eenvoudig aan bet raam te bevestigen - c320: Benelux voorgeprogrammeerd op «GflRMIN SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd! - c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa HPm'J-IU Dealeradressen: IfcftMIv'j www.sailtron.com on board www.target-automotive.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21