DNB voorziet aarzelend herstel Alles voor de insectenliefhebber °ok ^he" #7rmt nu PZC )rukte in havens door ekort overslagcapaciteit AL;. de onbemande pomp 23 ftconomie klimt in 2006 langzamer uit dal Air France stapt in AMG NedCar schroeft productie terug Appelaere komt met Perelaere onur Air iydtn0g steeds op Lodi 1 erhoogt inzet i strijd om ntonveneta bell verhoogt telprijs weer Brussel beboet AstraZeneca het bedrijf donderdag 16 juni 2005 pppw radactie economie OEN HAAG - De economische poej jn 2006 valt veel lager uit au verwacht. De Nederland se Bank (DNB) heeft ook de oeiverwachting voor volgend iar fors naar beneden bijge teld a gaat uit van een economi- f; Se groei van 1,8 procent voor 106. blijkt uit het gisteren ge- ibliceerde kwartaalbericht. NB ging begin dit jaar nog uit ia meen groei van 2,5 procent, i-j ijfge week verlaagde bankpre- 3; jdent Nout Wellink de groeiver- i Achting voor 2005 al van 1,7 3 ear 0,4 procent. Hoge olieprij - a en een terugval in de wereld- b« ^lel zijn daar de oorzaak ui, Bovendien houden Neder- nders nog steeds de hand op t i joiip, Het laatste kwartaal o in 2004 en het eerste kwartaal ari 2005 heeft de economie zelfs nagenoeg stilgestaan. Hoewel de economie in 2006 moeizamer uit het dal klimt dan verwacht, ziet DNB wel verbete ringen ten opzichte van dit jaar. Bedrijven zullen meer investe ren. De werkgelegenheid zal vol gend DNB met 1 procent toene men en ook de lonen zullen in 2006 weer stijgen. DNB gaat uit van een loonstijging van 1,3 pro cent. De rekenmeesters zien in de koopkrachtstijging van de consument een goede aanjager voor de binnenlandse markt. Daardoor is de economie min der afhankelijk van de export. Het Centraal Planbureau (CPB) gaat over 2006 nog steeds uit van een economische groei van 2 procent. Ook het CPB paste vo rige week zijn groeiraming voor 2005 naar beneden aan. Het planbureau verwachtte in eerste instantie dat de groei dit jaar op 1 procent zou uitkomen, maar gaat nu uit van een half procent. DNB blijft echter benadrukken dat de hoge olieprijzen, de dure euro en rentestijgingen de ra mingen behoorlijk negatief kun nen beïnvloeden. Daarentegen verwacht de bank dat de toena me in het consumentenvertrou wen positief zal uitwerken op de economie. Voor 2007 wordt zelfs al een groei van 2,5 pro cent verwacht. De dure olie heeft er overigens wel voor gezorgd dat in april 2005 door Nederland aanzien lijk meer met het buitenland is gehandeld dan een jaar eerder. De 46 procent hogere olieprijs zorgde voor een forse stijging van de in- en uitvoerprijzen. Volgens het CBS kwam de ex port met 23 miljard euro 12 pro cent hoger uit dan in april 2004. De invoer was 10 procent hoger en bedroeg 20 miljard euro. Bovendien telde april in 2005 één werkdag meer dan vorig jaar. GPD/ANP Producent Henk Tazelaar met zijn nieuwe product Perelaere. foto Camile Schelstraete PARIJS - Air France, onderdeel van de luchtvaartcombi natie Air France-KLM, neemt een belang van 40 procent in het Amerikaanse onderhoudsbedrijf Aero Maintenance Group (AMG). Er is een optie om de deelneming in de toe komst te vergroten, zo heeft de Franse maatschappij giste ren meegedeeld. De overeenkomst geeft Air France de mogelijkheid zijn dienstverlening voor vliegtuigen in de Verenigde Staten uit te breiden. AMG heeft vestigingen in de staten Florida en Californië en in de Deense hoofdstad Kopenhagen. Er werken 130 mensen. ANP BORN - Autofabriek NedCar in Born heeft de productie opnieuw teruggeschroefd, ditmaal met 8500 auto's. Dat heeft een woordvoerster van NedCar gisteren gezegd. De productie werd eind mei al ingekrompen tot in totaal 115.000 auto's, maar dat maakte NedCar toen niet be kend. Voor 2005 had NedCar oorspronkelijk de productie geraamd op 210.000 auto's. De woordvoerster van NedCar zei dat de fabriek dit jaar naar verwachting voor tientallen miljoenen euro's in de verliezen belandt. Met name de tegenvallende verkoop van de Smart Forfour van DaimlerChrysler is debet aan de mindere resultaten bij NedCar. Bij NedCar werken nog 3900 mensen. De onderneming kan voorlopig geen werknemers ontslaan door een werkgelegenheidsgarantie tot 2006. Op 1 januari dreigt hoe dan ook een massaont slag, zei cle woordvoerster. ANP iorAlexander Bakker 1 NTWERPEN - Vertragingen de belangrijkste Noord- est-Europese havens als ge- oigvan grote drukte bij de con- inertcrminals zijn voorlopig et voorbij. De toename van de wlagcapaciteit blijft achter j de vraag. ilgens de Amerikaanse onder- leker Jim Brennan, deze week Antwerpen voor de Europese minalconf er ent i ehoudt de traging door grote drukte g zeker zeven jaar aan. ndat de drukte zich voordoet - alle belangrijke containerha- LAAN - Het overnamege- cht rondom de Italiaanse tuk Antonveneta is definitief (gemond in een biedingsstrijd. dat het Nederlandse bank- Irijf ABN Amro zijn bod eind fige- week optrok, kwam zijn enstrcver Popolare di Lodi toen met een hogere bieding. •pLodi verhoogt zijn bod op bank uit het Italiaanse Pa dtot 27,50 euro per aandeel, ieuro meer dan een eerdere ding bestaande uit waardepa- ren en wat contant geld. De ik uit Lodi zegt bovendien 1 rc extra te geven aan beleg- rs die al meer dan achttien mden aandelen Antonveneta bezit hebben. De Italiaanse te- tstrever van ABN Amro heeft ee verschillende biedingen op tonveneta op tafel gelegd, ^thet papieren bod heeft Po- te di Lodi ook een bieding contanten lopen. Dit waar- E't de ovemameprooi op iOeuro per aandeel. De Ne- landse bank ABN Amro wil i50 euro in contanten neertel- ivoor elk aandeel in Antonve- to. De twee banken zijn in een tigestrijd verwikkeld om An- iveneta in te kunnen lijven. nadat ABN Amro dit v or- r oen overnamebod aankon- opende de concurrent uit Kn tegenoffensief voor de frname van de regionale f P°P Lodi,kon de afgelopen j «n rekenen op steun van Ita- tose investeerders. Samen feleren zij naar schatting i to" van het aandelenpakket Monveneta. ABN Amro ta minste de helft van de ra verwerven. ANP Waag Marktleider Shell S'steren de adviesprijs t diesel met een cent ver tel. vens hebben rederijen nauwe lijks alternatieven. Wel worden de reders geconfronteerd met ho gere kosten, onder meer als ge volg van vertragingen, hogere brandstofkosten bij pogingen opgelopen vertraging goed te maken en toeslagen bij termi nals. De terminals moeten extra kosten maken voor het inhuren van extra personeel en extra ver plaatsingen van containers. Vrachtwagenbedrijven verlie zen kostbare tijd aan wachten, net als binnenvaartschippers. De containerhavens in Noord west-Europa hebben een geza menlijke overslagcapaciteit van iets meer dan dertig miljoen standaard containers (teu's) per jaar. Vorig jaar hebben de termi nals in totaal 28,2 miljoen teu overgeslagen. Over vijf jaar zal de capaciteit zijn gegroeid tot bijna zestig miljoen^teu per jaar en ziillen-dë terminals samen ruim veertig miljoen teu over slaan. Wereldwijd is er een overslagca paciteit van 450 miljoen teu. Als alle aangekondigde uitbreidings projecten doorgaan, groeit die capaciteit de komende vijf jaar tot ruim 650 miljoen teu per jaar. Na 2008 neemt de groei van de vraag naar extra capaci teit licht af, verwachten deskun digen. GPD door Frank van Cooten WATERLANDKERKJE - Waar producent Henk Tazelaar van de Appelaere en inmiddels ook de Perelaere naar toe ging, hij had altijd het zwart lederen kof fertje bij zich. Tien jaar geleden gekregen van zijn vrouw bij aan vang van het succesverhaal van de drank uit Zeeuwse appelen. De koffer is al een paar keer ge restaureerd maar is nog steeds de trouwe metgezel van de voor malige fruitteler uit Waterland kerkje. Tazelaar viert een bescheiden feestje vanwege het tienjarig be staan van de Appelaere, inmid dels verkrijgbaar van Maas tricht tot aan Delfzijl. Hij intro duceerde gisteren tevens de Pe relaere, drank uit Zeeuwse pe ren. Henk Tazelaar was tien jaar geleden nog fruitteler. „Toen zat de agrarische sector al in een zware dip. De fruitteelt is te arbeidsintensief om met rendement te produceren." Daarom besloot hij tien jaar ge leden zich toe te leggen op het produceren van puur appelsap. Toen gebruikte hij nog zijn ei gen appels. Met het koffertje van zijn vrouw bereikte hij in het eerste jaar overeenstemming met vier horecagroothandels en een supermarkt in Zeeuws- Vlaanderen over de verkoop van de Appelaere. En vanaf toen ging het hard. In 1998 zette Tazelaar een streep onder zijn fruitteeltbedrijf en legde zich volledig toe op de lan delijke distributie van de Appe laere. „Ik had niet verwacht dat het product zo'n vlucht zou ne men maar het doet me goed als ik iemand in Scheveningen een Appelaere zie drinken." Aan zijn woning in Waterland kerkje is niets te zien van de Ap pelaere. Geen bord in de tuin en geen verkoop aan huis. Tazelaar kiest daar bewust voor. „Ver koop van een streekproduct aan huis levert mij nauwelijks iets op. Deze week is het nieuwste product van Henk Tazelaar ge boren, de Perelaere. Tien jaar ge leden was deze naam al vastge legd bij het merkenbureau. „Toch besloot ik met de produc tie van de Perelaere te wachten tot het moment dat de Appelae re een succes zou zijn. Ook moest de kwaliteit van de Pere- laei-e goed zijn. Het succes van de Appelaere mag niet ten on der gaan aan een verkeerd twee de product. Daarom zijn we met het combineren van rassen en het nemen van monsters zeer zorgvuldig te werk gegaan. En als ik de Perelaere proef, ben ik ervan overtuigd dat ook dit pro duct een succes zal worden." Koningin Beatrix was vorige week bij haar bezoek aan Goes de eerste die de Perelaere proef de. Henk Tazelaar stond op de markt met een stand. De konin gin haalde de eerste fles uit een grote peer van papier-maché. Deze peer staat nu in de stal, broederlijk naast de enorme ap pel van tien jaar geleden met de eerste fles Appelaere er nog in. Alleen de kleur is wat donker der geworden. Henk Tazelaar werkt momenteel aan een derde product. Hij wil daar nog niets over kwijt. „Over vier weken hoop ik dat de eerste fles op ta fel staat." HOOFDDORP - Hoewel het vliegverbod al enkele weken geleden is ingetrokken, ondervindt Onur Air er nog steeds veel hinder van. „Het is geen gemakkelijke situatie", zei E. Aksak van de Turkse luchtvaartmaatschappij gisteren. De passagiers blijven weg en het regent claims. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) legde Onur Air 12 mei een vliegverbod op wegens de vele mankementen aan de vliegtuigen. Ook in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland was de vervoerder niet meer welkom. Twee we ken later werden de vier verboden weer ingetrokken. Sindsdien komen veel passagiers met schadeclaims aan zetten, zei Aksak. Ze eisen geld voor de onkosten die ze hebben gemaakt toen de vluchten van Onur Air niet meer werden toegelaten in het Nederlands luchtruim. Ook de touroperators nog met claims. Voorheen voerde Onur Air wekelijks 55 tot zestig retourvluchten vanuit Nederland uit op Turkije. Dat is inmiddels afgenomen tot zo'n twin tig per week. ANP BRUSSEL - De Europese Commissie heeft gisteren de Brits-Zweedse medicijnfabrikant AstraZeneca een boete van 60 miljoen euro opgelegd. Het bedrijf zou tussen 1993 en 2000 allerlei trucjes hebben gebruikt om te voorkomen dat er een merkloze variant zou komen van het maag zweermiddel Losec. Het bedrijf heeft onder meer de nationale instituten die toestemming moeten geven voor exclusieve geneesmidde len, misleid door te zeggen dat er allerlei vernieuwingen waren ingevoerd. Dat geeft recht op verlenging van het patent. ANP is daarmee op- tot recordhoogte geste ld oor een liter moet aan de lln euro worden be- 7 Prijzen voor een liter us en euro bleven onge- op 1,403 en 1,349 euro Jrn Afgelopen zaterdag ^nell de prijs voor een li- ese' nog met een cent op w euro. ANP door Ben Jansen HULST - Eddy Vermandei krijgt af en toe verzoeken van verenigingen of hij voor zijn zaak een advertentie in hun blad wil zetten. Hij draagt het verenigingsleven welisyaar een goed hart toe, maar in adverten ties in clubbladen ziet hij niets. „Ik heb maar acht klanten in Zeeuws-Vlaanderen." Vermandei (54) drijft met zijn vrouw Carla (50) een entomolo- gie-speciaalzaak. Zijn klanten zijn insectenliefhebbers die bij de Vermandeis per post, tele foon, fax of e-mail vlindernet- ten, kweek- en prepareermateri aal, insectenboeken en andere boeken over de natuur bestel len. Het klantenbestand is niet groot, maar wel trouw. De ruim 2500 cliënten in zijn adressenbe stand kunnen nergens anders in Nederland en België terecht voor zo'n assortiment aan mate rialen en boeken. In het dagelijks leven is Verman dei leraar biologie aan de vm- bo-afdeling van het Reijnaert- college in Hulst. In de jaren tach tig leidde hij als amateur-insec- tenkundige een onderzoek naar Belgische trekvlinders, waar 150 insectenliefhebbers aan deelnamen. Wie zich serieus met de entomologie bezighoudt, heeft een vangnet nodig en mate riaal om de vangsten te prepare ren en ze netjes opgeprikt stof vrij is kistjes te bewaren. Ten minste zolang het niet gaat om beschermde soorten zoals de gro te vuurvlinder het het vliegend hert. Vermandei en de zijnen be stelde dat materiaal in Duits land, Denemarken en Engeland. „Ik dacht: laat ik zelf nu eens proberen dat entomologische materiaal te gaan verkopen. Dat was een tamelijk risicoloze stap, want ik wist me van 150 klanten verzekerd." Aanvankelijk betrok Vermandei zijn vangnetten, prepareerplan- ten, insectenspelden en bewaar- dozen bij de adressen waar hij eerder in het klein inkocht. In de loop van de tijd raakte hij be ter thuis in de wereld van ento mologische hulpmaterialen en ging hij rechtstreeks bestellin gen bij producenten plaatsen. Een timmerman in Brussel maakt prachtige insectendozen, uit een Tsjechische fabriek ko men prima spelden en voor de vervaardiging van prepareer planken heeft hij een contract Eddy en Carla Vermandei met een deel van hun handel in vlinderbenodigheden. niet gevangenis Torentijd in Middelburg. Af en toe kwam hij door puur toeval in contact met een fabrikant. „In een zending van de leverancier van vangnet ten ontdekte ik eens een pakbon van een smid in Beieren die de inklapbare beugels voor die net ten maakt. Die ben ik toen recht streeks gaan bestellen." Naaimachine Sindsdien maakt Carla Verman dei de vangnetten zelf op de naaimachine. Zij verzorgt ook de verzending van de gemiddeld zeven bestellingen die dagelijks binnenkomen. Zij heeft haar oor spronkelijke baan opgezegd en is nu fulltime met de entomolo- gie-speciaalzaak bezig. Eddy doet de behandeling van de be stellingen en de verzending van de facturen in zijn vrije tijd. Tot de klanten behoren behalve ama teur-entomologen ook onder zoeksinstituten die zich op we tenschappelijke basis bezighou den met de insectenkunde. In de loop van de jaren hebben de Vermandeis een breed assorti ment opgebouwd. De catalogus Naam: Vermandei Entomologie Plaats: Hulst Opgericht: 1988 Aantal medewerkers: 2 Omzet: 100.000 euro vermeldt alleen al vijftien soor ten vangnetten: fijn gaas voor tere insecten, steviger materiaal voor kevers en amfibieën, een ronde, ruitvormige of vervorm bare beugel en - naar gelang de voorkeur van de entomoloog - uitgevoerd in wit of zwart. Er zijn lichtvallen om insecten te verschalken die 's nachts actief zijn, kweekkasten, pincetten, prepareerplanken in veertien af- metingen en insectenspelden in twintig uitvoeringen. De stan- daardmaat spelden zijn verkrijg baar in roestvrijstaal en zwart. Tachtig procent van Vermand- els Nederlandse klanten ziet in secten het liefst opgeprikt met roest wij stalen spelden. Acht van de tien Belgen geven daaren tegen de voorkeur aan zwarte. Tattoo Met die spelden heeft Verman dei ook een ander marktseg ment aangeboord. Hij merkte dat hij van tot dan toe onbeken de klanten grote bestellingen kreeg. De gemiddelde entomo loog bestelt er een paar honderd per keer; de nieuwe klanten na men drie- tot vijfduizend stuks per keer af en meldden zich kort daarop weer. De uitbaters van tattoo-studio's hadden Ver mandeis nering ontdekt. „Ze foto Camile Schelstraete vroegen of die spelden ook zon der kopje te leveren zouden zijn. De Tsjechen wilden ze zo wel maken." Inmiddels heeft Vermandei moe ten ervaren dat ook in zijn han del de invloed van grootmacht China zich doet gelden. „Ik zag dat de afzet naar tattoo-studio's ineens stagneerde. Zij bleken massaal te zijn overgestapt naar Chinese spelden. Die zijn voor een tatoeëerder handiger ver pakt en natuurlijk veel goedko per." Naast de materialen waarmee insecten kunnen worden gevan gen en geprepareerd, ver-kopen de Vermandeis ook boeken over dag- en nachtvlinders, libellen, vliegen, bijen, wespen, mieren, spinnen, kevers en andere dier soorten. Alle boeken over insec ten in het Nederlandse, Engelse, Duitse en Franse taalgebied zijn in Hulst verkrijgbaar. Verman dei: „Dat is natuurlijk de kracht van een speciaalzaak als de on ze. Iemand die geïnteresseerd is in insecten kan in een gewone boekhandel niet goed terecht. Wij hebben gewoon alles." Prijsbewuste autorijders tanken graag bij een onbemande pomp. Nederland telt er enkele honder den en dertig daarvan zijn in handen van Shell. Dat aantal moet groeien, want de marktlei der ziet wel brood in de pomp stations zonder personeel. door Ellen den Hollander DEN HAAG - Het is een omme zwaai bij consumenten die Shell niet kon negeren. Een toene mend aantal klanten kijkt kri tisch naar de prijs van brand stof en hóeft helemaal geen be ker koffie met een gevulde koek of een bijzondere soort benzine die zorgt voor een schonere mo tor. Het moet zo goedkoop mogelijk en lekker snel. Punt. Dat hele volksstammen autorijders snak ken naar goedkoop, ontdekte Shell een jaar of vijf geleden. De marktleider op de brandstof- markt begon daarom met een proef. „Wij zagen een verande ring in de markt. Een aantal klanten is bewust op zoek naar lage prijzen. In dat segment wil den wij graag ervaring opdoen", zegt marketing- en salesmana ger Tina Huizenga van Shell. Die beslissing leidde tot het avontuur met onbemande sta tions. Een nieuw fenomeen voor Shell, dat service altijd hoog in het vaandel heeft gevoerd. Veilig heidshalve koos Shell ervoor om niet direct het eigen logo in te zetten. De in totaal 70 pompsta tions kregen de naam Tinq. Ze draaiden allemaal zonder perso neel en de klanten betaalden met hun pinpas, creditcard of tankpas. Het experiment bleek succesvol. Succesvol genoeg om de onbemande stations een Shell-uiterlijk te geven waar door ze herkenbaar werden als echte Shell-stations. Eerst werd meer dan de helft van de sta tions verkocht. „Die dragen nog de naam Tinq", aldus Tina Hui zenga van Shell. De andere der tig pompstations zijn vanaf eind vorig jaar 'omgekleurd', zoals Huizenga dat noemt. Heel herkenbaar met de felgele luifel en de geel-rode schelp. „Het prijzenbord is anders", ver telt Huizenga. „Op een bemand station staat de prijs die je op die plek betaalt voor de brand stof en bij de onbemande sta tions staat de prijs én de korting die de klant daarmee krijgt op de adviesprijs." Die prijzen zijn 'scherp', vindt de marketing- en salesmanager. „Het is in die regio de laagste li- terprijs." Hoe groot de korting is, hangt af van een aantal facto ren, zoals de ligging, de concur rentie en de hoeveelheid verkeer dat langs komt rijden. De prijs is heel snel - op afstand - aan te passen. „We houden de prijzen in de regio scherp in de gaten. Ze kunnen elke dag anders zijn." Het is een hele stap die Shell heeft gezet met de onbemande pompstations. „Veel mensen gaan af op de betrouwbaarheid van de schelp", weet Huizenga. De verwachting die klanten koesteren mag Shell niet bescha men. De kwaliteit van de brand stof is daarom hetzelfde als die bij de 'gewone' pomp. Camera's zorgen 24 uur per dag voor con trole en klanten kunnen bij brand of onraad op de nood knop drukken zodat geen drup pel brandstof meer uit de brand stofslangen kan lekken. Een schoonmaakbedrijf komt enkele keren per week schoonmaken en er is ook een onderhoudsploeg. E-mail „Klanten informeren ons per e-mail en per telefoon over de toestand van het pompstation en het is op basis van klanten aantallen goed uit te rekenen hoeveel handdoekjes je bijvoor beeld nodig hebt." Goede kwaliteit bieden voor een scherpe prijs, zoals Huizenga het graag karakteriseert. Zij is niet bevreesd dat de omzet van de onbemande pompstations die van de reguliere bemande sta tions 'opeet'. Het is een andere klantengroep, vindt zij. „Wij zien nieuwe klanten bij de onbe mande stations, mensen die voorheen niet bij Shell kwa men." Nu zijn er nog dertig sta tions, maar dat aantal moet groeien.' „Ik kan niet precies aangeven hoeveel", aldus Hui zenga. „We zijn op een aantal plekken aan het onderhandelen. Wellicht zullen bemande sta tions met shops die niet gewel dig lopen worden omgebouwd. Zeker is wel dat onbemande pompstations de bemande ver sie. nooit vervangen. „Langs de rijksweg wordt service geboden die mensen ook willen, zoals een toilet, koffie, verschillende soor ten brandstoffen." GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 23