Een fascinatie
Vijftigei's klikken er op los
mmi
voor
het uitvergrote
ISüHT
ELICHT
Zoektocht naar duidelijkheid
Madagascar
in première
in Cine City
Surfgedrag
kunst
Nieuwe voorzitter 3VO
Geen beeldhouwcursus in loods j!
Voorlichting over voeding
Corneille afwezig bij expositie I
Koninklijke
onderscheiding
voor actieve
accountant
door Anita Tournois
WESTDORPE - Zowel binnen
als buiten biedt de zomerten-
toonstelling van Galerie 45 in
Westdorpe veel fraais in de
vorm van schilderijen, beelden,
objecten en installaties. Een
boeiende mengeling van toege
paste technieken, kleur, stijl en
vormgeving, waarbij soms nieu
we wegen werden ingeslagen,
trekt aan het oog voorbij.
Daniël van Nes, woonachtig en
werkzaam in Rotterdam maar
Terneuzenaar van geboorte, is
een van de exposanten die nieu
we paden betreden. Hij ontwik
kelt zich op vele gebieden, daar
bij gebruikmakend van het
kunstzinnig verleden; hij stu
deerde af aan de Koninklijke
Academie voor Schone Kunsten
van Antwerpen, volgde een op
leiding als grafisch ontwerper
en een korte introductie in de
couture.
Zijn multidisciplinair werk met
surrealistische en filmische as
pecten biedt zich aan als een ver
vreemdende film noir. Wie de se-
VLISSINGEN - De nieuwe ani
matiefilm Madagascar gaat van
daag in de Vlissingse bioscoop
Cine City in première. Er zijn
twee voorstellingen: om 16.00
en 19.00 uur.
Volgens Cine City gaat het om
'de grootste filmpremière in ja
ren'. De bioscoop is daarvoor in
stijl aangekleed, met een 'jungle
event". De film wordt zowel in
de Nederlands- als de Engelstali
ge versie vertoond. Vanaf vol
gende week gaat de film in de
Nederlandse bioscopen draaien.
Madagascar is de nieuwste pro
ductie van de makers van Shrek
en Shark Tale. De stemmen in
de Nederlandse versie zijn van
onder anderen John Jones, Hans
Somers en Laura Vlasblom.
Advertentie
Bec....
om uw bril te vergeten!
www.evecenter.nl
Bel gratis 0800- 25 26 27 0
rie Hotblood zag, tijdens een eer
dere expositie in Echo Audio in
Terneuzen, herkent de fascina
tie voor het uitvergroten of an
ders belichten van zaken en ge
voelens. Een nieuwe serie, Body
of Evidence, toont tal van zoge
noemde 'gevonden voorwerpen',
die onderdeel vormen van het
project SellFable City.
Het is een donkere, gewelddadi
ge, sexy stad in wording, voor
een deel al weergegeven in grote
schilderijen, sculpturen, neon
en bijbehorende soundtrack: mu
ziek met songtekst, compositie
en ook bespeling van de instru
menten van en door Van Nes
zelf. Het resultaat is een artistie
ke, theatrale samenballing van
factoren, die de bloedrode
draad vormen in deze virtuele,
visionaire stad, waarin het le
ven van de inwoners gedreven
wordt door eigen angsten en ge
voelens. Deze toekomstvisie
biedt een angstaanjagend spook
beeld van hoe die wereld eruit
zou kunnen zien onder invloed
van ontwikkelingen zoals biote
chnologie, oorlogdreiging, mas
saconsumptie, de macht van re
clame, televisie en computer. En
kele voorbeelden in de galerie
zijn de drie tweeluiken, getiteld
'Citizen 01, 02 en 03', het doek
'A_motel_called_F.E.A.R', de
schilderijen 'View I, II en III' en
het beeld 'Name O'Scar', een
mensfiguur gevangen in zwart
leer, aaneengeregen met neon-
draad. Neonlichtpunten vormen
terugkerende elementen, net zo
als het gebruik van nostalgisch
vergulde lijsten met versierde
randen. 'Florence Lamp' is een
bijzonder object met glas, een
materiaal dat op de tentoonstel
ling ook wordt toegepast door
Liz Rumburk, Hardy Fröh-
lingsdorf en Frans Kegels. Zij to
nen fraaie objecten, waarbij Ke
gels een combinatie laat zien
van glazen pegels en gestileerde
mensfiguren in bronzen ophan
gingen.
Volkslied
Een flink aantal beelden in
hout, steen, keramiek en brons
is van de hand van Chris Arts.
Boeiend is een installatie met
vier pijlers over zee en zand van
Betsy de Jonge, verbonden door
zinnen uit het Zeeuws volkslied.
Elke pijler staat symbool voor
elementen zoals veerponten,
dijklichamen, tunnelbuizen,
overstromingen, Deltaplan, ge
voel voor veiligheid en mensen
sporen. Zij worden weergegeven
oor Raymond de Frel
Wil je met de digitale liedjesmachi
ne Kazaa het nieuwste nummer
van de Black Eyed Peas downloaden,
wordt er na het verzenden van de op
dracht eerst met een flitsende adverten
tie nog even gevraagd of je geïnteres
seerd bent in een of ander fitnessappa
raat. Zou de achterliggende gedachte
misschien zijn dat de muziek van deze
band uitnodigt tot sporten? Welnee, ze
proberen je gewoon wat aan te smeren.
Wegklikken dus die aanbieding.
Uit onderzoek blijkt echter dat lang
niet iedereen er zo over denkt. Advies
bureau Clockwork en de Rijksuniversi
teit Groningen richtten zich op het in
ternetgedrag van tweehonderd perso
nen in de leeftijd van vijftig tot en met
zeventig jaar, om uiteindelijk vast te
stellen dat deze groep veel gevoeliger is
voor een online benadering dan mensen
tussen de 25 en 35 jaar.
De tijd dat senioren zich helemaal niet
meer aan computers - laat staan inter
net - wilden wagen, is natuurlijk al
lang voorbij. Vijftigplussers tonen zich
meer en meer bekwame surfers op het
web. En ontdekken dus alle gemakken
van de digitale snelweg: want voor een
beetje boodschap hoef je natuurlijk de
deur niet meer uit. Een paar muisklik
jes en het gewenste product is al naar je
onderweg.
Het internetgedrag van 'oudere mensen'
vertoont echter toch nogal wat verschil
len met dat van jongvolwassenen, zo
blijkt uit het onderzoek. Senioren klik
ken veel eerder op banners, doen vaker
mee aan online acties, zijn sneller be
reid hun e-mail-adres in te vullen bij re
gistratiegegevens en geven eerder toe
stemming aan aanbieders voor het ver
sturen van e-mail. De leeftijdsgroep
van 65 tot 70-jarigen scoort opvallend
genoeg veruit het hoogst als het gaat
zaterdag 11 juni 2005
om interactief bezig zijn op het wereld
wijde web: 31 procent van hen klikt re
gelmatig op banners, veertig procent
zegt regelmatig mee te doen aan onli-
ne-acties.
Een gouden markt voor het bedrijfsle
ven dus, zou je denken. Momenteel ma
ken al 1,8 miljoen vijftigplussers ge
bruik van internet. En die groep groeit
in de komende vijftien jaar naar 6,7 mil
joen mensen, oftewel veertig procent
van de Nederlandse bevolking. Boven
dien maakt tachtig procent van deze
aanwas nu ook al gebruik van de digita
le snelweg. Toch richten de bedrijven
zich nog altijd voornamelijk op jongere
surfers, weet Hans Drenth van Clock
work. „Veel bedrijven zien nog onvol
doende in wat voor online kansen deze
doelgroep biedt. Marketeers vinden het
lastig zich te verplaatsen in deze doel
groep en maken de denkfout dat ze niet
zouden openstaan voor online marke
ting. Nu is aangetoond dat ze dat wel
zijn. 1,8 miljoen online ouderen die
maar al te graag benaderd worden? Met
een doen", klinkt het op promotionele
wijze.
Van de ondervraagden tussen de zestig
en zeventig jaar klikt een kleine dertig
procent lustig op reclamebanners. Van
de 25 tot 35-jarigen wil slechts zes pro
cent weten wie of wat er achter de ban
ner schuil gaat. De gezamenlijke postor
derbedrijven Neckermann en Quelle in
Terneuzen en Sint Jansteen maken ge
bruik van dit soort manieren om inter
netters naar hun site te loodsen. Nieuws
brieven via e-mail, banners op populai
re sites zoals ioww.msn.com, alles
wordt uit de kast getrokken om de po
tentiële klant te bereiken.
Gesetteld
Neckermann richt zich op het wat jonge
re publiek, Quelle gaat voor de gesettel
de, wat oudere consument. „Opvallend
is dat bij Quelle het aantal internetbe
stellingen nog harder stijgt dan bij
Neckermann", vertelt woordvoerder
Jeroen Fokke. „Eenderde van onze in
ternetbestellingen wordt gedaan door
dertigers, eenderde door veertigers en
22,7 procent is vijftig jaar en ouder.
Voor een groep die niet is grootgebracht
met de computer, is dat veel."
Manager Marti de Jonge van internet-
provider Zeelandnet constateert ook
dat steeds meer vijftigplussers de ge
makken van internet ontdekken. „Som
mige mensen doen dat bijvoorbeeld om
dat ze het leuk vinden om met hun klein
kinderen te kunnen meepraten. Maar er
is bij veel mensen nog wel een achter
stand van het besef wat er allemaal kan
gebeuren door bijvoorbeeld een e-mail-
adres achter te laten op bepaalde sites.
Jongere mensen zijn wat dat betreft een
stuk wantrouwender", zegt hij. Volgens
De Jonge zitten veel bedrijven meer dan
eens in dubio: wel of niet via internet
mensen aanspreken. „Ga je op twijfel
achtige manier aanbiedingen doen,
want het blijft toch een vorm van spam.
Of doe je het niet, omdat een negatief
imago kan veroorzaken. De meeste be
drijven versturen alleen reclame als de
klant daar om heeft gevraagd."
door Marcel Modde
BURGH-HAAMSTEDE - Het
heeft even geduurd, maar hij
blinkt er niet minder om, de ere
medaille horende bij de benoe
ming tot Lid in de Orde van
Oranje-Nassau. De onderschei
ding is W. Borrie uit Burgh-
Haamstede toegekend ter gele
genheid van Koninginnedag,
maar op het cruciale moment
van de uitreiking lag de decoran-
dus in het ziekenhuis.
En dus spelde loco-burgemees-
ter A. Croné, die de zieke Assel-
bergs vervangt, Borrie gisteren
alsnog de koninklijke versierse
len op de borst tijdens een bij
eenkomst in het gemeentehuis
in Zierikzee.
Borrie kreeg de onderscheiding
voor zijn inzet voor het eigen ac
countantskantoor en zijn ver
diensten voor de internationale
branche-organisatie, het be
stuur van de Rotterdamse
Schoolvereniging en de Hockey
Club Rotterdam (HRC).
Borrie was, na het overlijden
van zijn vader, van 1968 tot
2004 algemeen directeur van
een gelijknamig accountantskan
toor in Rotterdam. Onder zijn
leiding groeide het aantal vesti
gingen en daarmee ook het per
soneelsbestand.
Alliot Group
Van 1997 tot 2000 was hij voor
zitter van de Alliot Group, een
internationale non-profit organi
satie van accountants en consul
tants.
Binnen dat kader maakte hij
ook deel uit van het Regionaal
Comité voor Europa, het Mid
den-Oosten en Afrika, waarvoor
hij werd benoemd tot erelid van
de Alliot Group.
Daarnaast was hij van 1973 tot
1979 penningmeester van de fu
serende HRC, welk proces hij be
waakte in de Commissie van
Goede Diensten.
Tot op heden is hij adviseur van
de hockeyclub. Vanaf 1979 is hij
tevens penningmeester van de
Rotterdamse Schoolvereniging
voor algemeen bijzonder pri
mair onderwijs.
Het werk De wereld beweegt van Jorien Brugmans. foto Peter Nicolai
door Rolf Bosboom
MIDDELBURG - Wie galerie
De Cleene Houttuyn binnenwan
delt valt niet alleen meteen op
hoe krachtig het werk van Jo
rien Brugmans is, maar ook de
grote variatie. Zowel in stijl als
in techniek lijkt de kunstenares
uit Terneuzen zich niet te willen
vastleggen.
Brugmans is de tweede expo
sant van de Middelburgse gale
rie, die begin april de deuren
opende. Zij toont er acrylschilde-
rijen, gouaches en een groot aan
tal linosnedes, veelal van recen
te datum. Ook binnen elke tech
niek beperkt de kunstenares
zich niet tot het variëren op één
thema.
..Het zijn allemaal verschillende
delen van mijn persoonlijkheid,
die hun eigen weg kiezen", zegt
Brugmans over de grote varia
tie. „Wel merk ik dat ik steeds
meer tot een uniforme stijl kom,
in vergelijking met enkele jaren
geleden." De contrasten zijn
niettemin groot, 'van licht tot
verste duisternis', zoals ook de
titel van de tentoonstelling
luidt.
Ze neemt altijd alledaagse on
derwerpen als uitgangspunt:
een ogen, een paar benen, in elk
geval iets wat haar als beeld
raakt. Bij het vierluik 'De we
reld beweegt', een van de mooi
ste werken op de expositie, was
dat een foto van een groep vrou
wen. „Ze lijken heel ver weg,
maar ik haal ze dichterbij, zo
dat je ze kunt koesteren."
Haar werk is een zoektocht naar
duidelijkheid en helderheid,
zegt ze. Door haar onderwerpen
te verbeelden in strakke vor
men, vlakken vaak, brengt ze de
wereld terug tot 'een voor mij
aanvaardbare en begrijpelijke
essentie'.
Licht en schaduw
Contouren en het spelen met
licht en schaduw spelen daarbij
een belangrijke rol. Op die ma
nier scheidt ze die- of datgene
waar het haar om te doen is van
de rest. De verhouding van de
persoon tegen over de massa, de
maatschappij, krijgt daarmee
vorm. Het is een terugkerend ele
ment in haar werk, zoals bijvoor
beeld is te zien op de tegengestel
de doeken 'Zij en ik' en 'Ik en
zij' en op 'Ruimte'.
Traditioneler wat onderwerp be
treft zijn de gouaches, veelal
landschappen en stillevens,
maar daar springt de kracht van
het heldere kleurgebruik in het
oog. Keer op keer verkent Brug
mans de mogelijkheden van het
gebruik van waterverf.
Eveneens de moeite waard zijn
de linosnedes, die onder meer
Zeeuwse portretten en stadsim-
pressies tonen, al keert soms
ook de verhouding tussen indivi
du en massa terug.
„Door lichte drukgangen te ge
bruiken, worden de linosnedes
heel transparant", zegt Brug
mans. Dat verandert bij de laat
ste, zwarte laag. „Dat is voor
mij de finishing touch. Daarmee
druk ik echt mijn stempel op het
werk."
Expositie: 'Van licht tot verste
duisternis', werk van Jorien Brug
mans, t/m 25 juni in galerie De
Cleene Houttuyn, Langeviele 45,
Middelburg. Geopend: do.-za.,
13-17 uur.'
GOES - J. van der Doefoud-burgemeester van Vlij
gen, treedt in juni 2006 af als voorzitter van 3VO,dem
nisatie voor veilig verkeer. Hij wordt naar alle waarsdj
lijkheid opgevolgd door H. Meijdam, de burgen^
van Zaanstad. Meijdam trad gisteren toe tot het bes;,
van de verkeersveiligheidsorganisatie. Van der Doef foo
voorzitter van 3VO sinds mei 2000.
Dl
tb;
KLOOSTERZANDE - De landbouwloods aan de He* ur
Bosch in Kloosterzande is niet in gebruik voor beeld].'; bi
activiteiten. Dat zegt de eigenaar van de loods, bed^ jw
wer Luc Ingels. De gemeente wees Ingels er deze win [i
brief op dat de loods uitsluitend voor agrarische doc-ij L
den mag worden gebruikt en niet voor workshops 1$ )e
houwen. „Maar ik heb daar nooit workshops gegtv? 0r
laat Ingels weten. „De buren hebben dat verhaal c-; e
reld in geholpen omdat ze niet willen dat ik daarin
doen." Hij vermoedt dat ze geluidsoverlast vrezen. J F
dat is absoluut niet het geval. Wij gebruiken geenj
nes, maar beeldhouwen met hamertjes en een beitel;
maakt echt geen lawaai." De beeldhouwer uit Wals 1
den sluit niet uit dat hij over enkele jaren de loods v,;
gebruiken voor beeldhouwcursussen. „Maar als ik da' ff(
doen, bewandel ik de officiële weg en vraag ik degen* 1
te om wijziging van de bestemming van de loods." fl
B
GOES - Diëtisten van zorginstelling Allévo gever.
eind juni in Zeeuwse supermarkten voorlichting over f
zonde voeding. Ze vertellen onder meer over het la pi
van etiketten. Ook krijgen klanten een rondleidingk
de schappen. Door de voorlichting moeten deelnea f
meer inzicht krijgen in hun eetgewoonten. Allévo 1»
daarmee hart- en vaatziekten en overgewicht een hai i
te roepen. Meer informatie is te krijgen bij Aü j
0113-249017, op werkdagen tussen 13.00'en 15.00uu: i
SLUIS - De kunstenaar Corneille kan op 9 juli niet: i
wezig zijn bij de opening van een tentoonstelling van;
werken in Sluis. De 83-jarige schilder lijdt aan eenec
ge depressie.
De Stichting Raadskelder Sluis toont van 9 juli tot 2i
gustus veertig werken van Corneille. Tevens wordt!
een door de schilder zelf samengesteld boek gepia
teerd. Daarbij zou de kunstenaar zelf aanwezig zijn.
Volgens de organisator van de tentoonstelling, B.'
Dyck uit Antwerpen, gaat het zo slecht met Corneillf,
hij volgende maand zeker in Sluis zal ontbreken, „tti
met zijn vrouw gesproken, en die stelde dat haar ecb
noot ernstig ziek is. Hoewel het iets beter met heraj
is hij erg verward." Volgens zijn vrouw verblijft Cors
momenteel in een psychiatrisch ziekenhuis in Parijs
Het doorgaan van de tentoonstelling en de press-
van het boek staan niet op de tocht, meldt Van Dyck,
blijft het natuurlijk erg jammer dat Corneille er zeil
bij kan zijn." Ook voorzitter J. Boekhout van de Stick
Raadskelder Sluis toonde zich teleurgesteld. „Deki
van Corneille was voor ons hét hoogtepunt van heb
Zonder hem verliest de tentoonstelling een belangt
meerwaarde."
Vijftigplussers zijn gevoeliger voor online benadering dan jongere mensen, blijkt uit een onderzoek van Clockwork en de
Rijksuniversiteit Groningen. foto Raymond de Frel
Een van de tentoongestelde objecten van Frans Kegels in Galerie 45 in Westdorpe.
foto Camile Schel
door vissen, basaltblokken en
schelpen in een frame van staal.
Charon, overzetter in de mytho
logie, vormde inspiratiebron
voor de Charon- of levensboten
van Jehanne Broeders, die gebar
sten en gehavend wachten op
hun volgende vaart. Zij gaan
over het thema afscheid nemen.
Andere exposanten zijn Linda
en Mark Schot met combinaties
van schilderijen en smeedwerk,
Ardi van Eisingen met kera
miek, Ton Koops met roestvrij
staal, Toon Vos met bron:
verse kunstenaars uit l
we met stenen beelden.
Expositie: ZomertentooM
t/m 28 augustus in Galert
gel 45. Westdorpe.
do.-za. 13.00-17.00 uur.
11.00-17.00 uur