Een fascinatie Vijftigei's klikken er op los mmi voor het uitvergrote ISüHT ELICHT Zoektocht naar duidelijkheid Madagascar in première in Cine City Surfgedrag kunst Nieuwe voorzitter 3VO Geen beeldhouwcursus in loods j! Voorlichting over voeding Corneille afwezig bij expositie I Koninklijke onderscheiding voor actieve accountant door Anita Tournois WESTDORPE - Zowel binnen als buiten biedt de zomerten- toonstelling van Galerie 45 in Westdorpe veel fraais in de vorm van schilderijen, beelden, objecten en installaties. Een boeiende mengeling van toege paste technieken, kleur, stijl en vormgeving, waarbij soms nieu we wegen werden ingeslagen, trekt aan het oog voorbij. Daniël van Nes, woonachtig en werkzaam in Rotterdam maar Terneuzenaar van geboorte, is een van de exposanten die nieu we paden betreden. Hij ontwik kelt zich op vele gebieden, daar bij gebruikmakend van het kunstzinnig verleden; hij stu deerde af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen, volgde een op leiding als grafisch ontwerper en een korte introductie in de couture. Zijn multidisciplinair werk met surrealistische en filmische as pecten biedt zich aan als een ver vreemdende film noir. Wie de se- VLISSINGEN - De nieuwe ani matiefilm Madagascar gaat van daag in de Vlissingse bioscoop Cine City in première. Er zijn twee voorstellingen: om 16.00 en 19.00 uur. Volgens Cine City gaat het om 'de grootste filmpremière in ja ren'. De bioscoop is daarvoor in stijl aangekleed, met een 'jungle event". De film wordt zowel in de Nederlands- als de Engelstali ge versie vertoond. Vanaf vol gende week gaat de film in de Nederlandse bioscopen draaien. Madagascar is de nieuwste pro ductie van de makers van Shrek en Shark Tale. De stemmen in de Nederlandse versie zijn van onder anderen John Jones, Hans Somers en Laura Vlasblom. Advertentie Bec.... om uw bril te vergeten! www.evecenter.nl Bel gratis 0800- 25 26 27 0 rie Hotblood zag, tijdens een eer dere expositie in Echo Audio in Terneuzen, herkent de fascina tie voor het uitvergroten of an ders belichten van zaken en ge voelens. Een nieuwe serie, Body of Evidence, toont tal van zoge noemde 'gevonden voorwerpen', die onderdeel vormen van het project SellFable City. Het is een donkere, gewelddadi ge, sexy stad in wording, voor een deel al weergegeven in grote schilderijen, sculpturen, neon en bijbehorende soundtrack: mu ziek met songtekst, compositie en ook bespeling van de instru menten van en door Van Nes zelf. Het resultaat is een artistie ke, theatrale samenballing van factoren, die de bloedrode draad vormen in deze virtuele, visionaire stad, waarin het le ven van de inwoners gedreven wordt door eigen angsten en ge voelens. Deze toekomstvisie biedt een angstaanjagend spook beeld van hoe die wereld eruit zou kunnen zien onder invloed van ontwikkelingen zoals biote chnologie, oorlogdreiging, mas saconsumptie, de macht van re clame, televisie en computer. En kele voorbeelden in de galerie zijn de drie tweeluiken, getiteld 'Citizen 01, 02 en 03', het doek 'A_motel_called_F.E.A.R', de schilderijen 'View I, II en III' en het beeld 'Name O'Scar', een mensfiguur gevangen in zwart leer, aaneengeregen met neon- draad. Neonlichtpunten vormen terugkerende elementen, net zo als het gebruik van nostalgisch vergulde lijsten met versierde randen. 'Florence Lamp' is een bijzonder object met glas, een materiaal dat op de tentoonstel ling ook wordt toegepast door Liz Rumburk, Hardy Fröh- lingsdorf en Frans Kegels. Zij to nen fraaie objecten, waarbij Ke gels een combinatie laat zien van glazen pegels en gestileerde mensfiguren in bronzen ophan gingen. Volkslied Een flink aantal beelden in hout, steen, keramiek en brons is van de hand van Chris Arts. Boeiend is een installatie met vier pijlers over zee en zand van Betsy de Jonge, verbonden door zinnen uit het Zeeuws volkslied. Elke pijler staat symbool voor elementen zoals veerponten, dijklichamen, tunnelbuizen, overstromingen, Deltaplan, ge voel voor veiligheid en mensen sporen. Zij worden weergegeven oor Raymond de Frel Wil je met de digitale liedjesmachi ne Kazaa het nieuwste nummer van de Black Eyed Peas downloaden, wordt er na het verzenden van de op dracht eerst met een flitsende adverten tie nog even gevraagd of je geïnteres seerd bent in een of ander fitnessappa raat. Zou de achterliggende gedachte misschien zijn dat de muziek van deze band uitnodigt tot sporten? Welnee, ze proberen je gewoon wat aan te smeren. Wegklikken dus die aanbieding. Uit onderzoek blijkt echter dat lang niet iedereen er zo over denkt. Advies bureau Clockwork en de Rijksuniversi teit Groningen richtten zich op het in ternetgedrag van tweehonderd perso nen in de leeftijd van vijftig tot en met zeventig jaar, om uiteindelijk vast te stellen dat deze groep veel gevoeliger is voor een online benadering dan mensen tussen de 25 en 35 jaar. De tijd dat senioren zich helemaal niet meer aan computers - laat staan inter net - wilden wagen, is natuurlijk al lang voorbij. Vijftigplussers tonen zich meer en meer bekwame surfers op het web. En ontdekken dus alle gemakken van de digitale snelweg: want voor een beetje boodschap hoef je natuurlijk de deur niet meer uit. Een paar muisklik jes en het gewenste product is al naar je onderweg. Het internetgedrag van 'oudere mensen' vertoont echter toch nogal wat verschil len met dat van jongvolwassenen, zo blijkt uit het onderzoek. Senioren klik ken veel eerder op banners, doen vaker mee aan online acties, zijn sneller be reid hun e-mail-adres in te vullen bij re gistratiegegevens en geven eerder toe stemming aan aanbieders voor het ver sturen van e-mail. De leeftijdsgroep van 65 tot 70-jarigen scoort opvallend genoeg veruit het hoogst als het gaat zaterdag 11 juni 2005 om interactief bezig zijn op het wereld wijde web: 31 procent van hen klikt re gelmatig op banners, veertig procent zegt regelmatig mee te doen aan onli- ne-acties. Een gouden markt voor het bedrijfsle ven dus, zou je denken. Momenteel ma ken al 1,8 miljoen vijftigplussers ge bruik van internet. En die groep groeit in de komende vijftien jaar naar 6,7 mil joen mensen, oftewel veertig procent van de Nederlandse bevolking. Boven dien maakt tachtig procent van deze aanwas nu ook al gebruik van de digita le snelweg. Toch richten de bedrijven zich nog altijd voornamelijk op jongere surfers, weet Hans Drenth van Clock work. „Veel bedrijven zien nog onvol doende in wat voor online kansen deze doelgroep biedt. Marketeers vinden het lastig zich te verplaatsen in deze doel groep en maken de denkfout dat ze niet zouden openstaan voor online marke ting. Nu is aangetoond dat ze dat wel zijn. 1,8 miljoen online ouderen die maar al te graag benaderd worden? Met een doen", klinkt het op promotionele wijze. Van de ondervraagden tussen de zestig en zeventig jaar klikt een kleine dertig procent lustig op reclamebanners. Van de 25 tot 35-jarigen wil slechts zes pro cent weten wie of wat er achter de ban ner schuil gaat. De gezamenlijke postor derbedrijven Neckermann en Quelle in Terneuzen en Sint Jansteen maken ge bruik van dit soort manieren om inter netters naar hun site te loodsen. Nieuws brieven via e-mail, banners op populai re sites zoals ioww.msn.com, alles wordt uit de kast getrokken om de po tentiële klant te bereiken. Gesetteld Neckermann richt zich op het wat jonge re publiek, Quelle gaat voor de gesettel de, wat oudere consument. „Opvallend is dat bij Quelle het aantal internetbe stellingen nog harder stijgt dan bij Neckermann", vertelt woordvoerder Jeroen Fokke. „Eenderde van onze in ternetbestellingen wordt gedaan door dertigers, eenderde door veertigers en 22,7 procent is vijftig jaar en ouder. Voor een groep die niet is grootgebracht met de computer, is dat veel." Manager Marti de Jonge van internet- provider Zeelandnet constateert ook dat steeds meer vijftigplussers de ge makken van internet ontdekken. „Som mige mensen doen dat bijvoorbeeld om dat ze het leuk vinden om met hun klein kinderen te kunnen meepraten. Maar er is bij veel mensen nog wel een achter stand van het besef wat er allemaal kan gebeuren door bijvoorbeeld een e-mail- adres achter te laten op bepaalde sites. Jongere mensen zijn wat dat betreft een stuk wantrouwender", zegt hij. Volgens De Jonge zitten veel bedrijven meer dan eens in dubio: wel of niet via internet mensen aanspreken. „Ga je op twijfel achtige manier aanbiedingen doen, want het blijft toch een vorm van spam. Of doe je het niet, omdat een negatief imago kan veroorzaken. De meeste be drijven versturen alleen reclame als de klant daar om heeft gevraagd." door Marcel Modde BURGH-HAAMSTEDE - Het heeft even geduurd, maar hij blinkt er niet minder om, de ere medaille horende bij de benoe ming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau. De onderschei ding is W. Borrie uit Burgh- Haamstede toegekend ter gele genheid van Koninginnedag, maar op het cruciale moment van de uitreiking lag de decoran- dus in het ziekenhuis. En dus spelde loco-burgemees- ter A. Croné, die de zieke Assel- bergs vervangt, Borrie gisteren alsnog de koninklijke versierse len op de borst tijdens een bij eenkomst in het gemeentehuis in Zierikzee. Borrie kreeg de onderscheiding voor zijn inzet voor het eigen ac countantskantoor en zijn ver diensten voor de internationale branche-organisatie, het be stuur van de Rotterdamse Schoolvereniging en de Hockey Club Rotterdam (HRC). Borrie was, na het overlijden van zijn vader, van 1968 tot 2004 algemeen directeur van een gelijknamig accountantskan toor in Rotterdam. Onder zijn leiding groeide het aantal vesti gingen en daarmee ook het per soneelsbestand. Alliot Group Van 1997 tot 2000 was hij voor zitter van de Alliot Group, een internationale non-profit organi satie van accountants en consul tants. Binnen dat kader maakte hij ook deel uit van het Regionaal Comité voor Europa, het Mid den-Oosten en Afrika, waarvoor hij werd benoemd tot erelid van de Alliot Group. Daarnaast was hij van 1973 tot 1979 penningmeester van de fu serende HRC, welk proces hij be waakte in de Commissie van Goede Diensten. Tot op heden is hij adviseur van de hockeyclub. Vanaf 1979 is hij tevens penningmeester van de Rotterdamse Schoolvereniging voor algemeen bijzonder pri mair onderwijs. Het werk De wereld beweegt van Jorien Brugmans. foto Peter Nicolai door Rolf Bosboom MIDDELBURG - Wie galerie De Cleene Houttuyn binnenwan delt valt niet alleen meteen op hoe krachtig het werk van Jo rien Brugmans is, maar ook de grote variatie. Zowel in stijl als in techniek lijkt de kunstenares uit Terneuzen zich niet te willen vastleggen. Brugmans is de tweede expo sant van de Middelburgse gale rie, die begin april de deuren opende. Zij toont er acrylschilde- rijen, gouaches en een groot aan tal linosnedes, veelal van recen te datum. Ook binnen elke tech niek beperkt de kunstenares zich niet tot het variëren op één thema. ..Het zijn allemaal verschillende delen van mijn persoonlijkheid, die hun eigen weg kiezen", zegt Brugmans over de grote varia tie. „Wel merk ik dat ik steeds meer tot een uniforme stijl kom, in vergelijking met enkele jaren geleden." De contrasten zijn niettemin groot, 'van licht tot verste duisternis', zoals ook de titel van de tentoonstelling luidt. Ze neemt altijd alledaagse on derwerpen als uitgangspunt: een ogen, een paar benen, in elk geval iets wat haar als beeld raakt. Bij het vierluik 'De we reld beweegt', een van de mooi ste werken op de expositie, was dat een foto van een groep vrou wen. „Ze lijken heel ver weg, maar ik haal ze dichterbij, zo dat je ze kunt koesteren." Haar werk is een zoektocht naar duidelijkheid en helderheid, zegt ze. Door haar onderwerpen te verbeelden in strakke vor men, vlakken vaak, brengt ze de wereld terug tot 'een voor mij aanvaardbare en begrijpelijke essentie'. Licht en schaduw Contouren en het spelen met licht en schaduw spelen daarbij een belangrijke rol. Op die ma nier scheidt ze die- of datgene waar het haar om te doen is van de rest. De verhouding van de persoon tegen over de massa, de maatschappij, krijgt daarmee vorm. Het is een terugkerend ele ment in haar werk, zoals bijvoor beeld is te zien op de tegengestel de doeken 'Zij en ik' en 'Ik en zij' en op 'Ruimte'. Traditioneler wat onderwerp be treft zijn de gouaches, veelal landschappen en stillevens, maar daar springt de kracht van het heldere kleurgebruik in het oog. Keer op keer verkent Brug mans de mogelijkheden van het gebruik van waterverf. Eveneens de moeite waard zijn de linosnedes, die onder meer Zeeuwse portretten en stadsim- pressies tonen, al keert soms ook de verhouding tussen indivi du en massa terug. „Door lichte drukgangen te ge bruiken, worden de linosnedes heel transparant", zegt Brug mans. Dat verandert bij de laat ste, zwarte laag. „Dat is voor mij de finishing touch. Daarmee druk ik echt mijn stempel op het werk." Expositie: 'Van licht tot verste duisternis', werk van Jorien Brug mans, t/m 25 juni in galerie De Cleene Houttuyn, Langeviele 45, Middelburg. Geopend: do.-za., 13-17 uur.' GOES - J. van der Doefoud-burgemeester van Vlij gen, treedt in juni 2006 af als voorzitter van 3VO,dem nisatie voor veilig verkeer. Hij wordt naar alle waarsdj lijkheid opgevolgd door H. Meijdam, de burgen^ van Zaanstad. Meijdam trad gisteren toe tot het bes;, van de verkeersveiligheidsorganisatie. Van der Doef foo voorzitter van 3VO sinds mei 2000. Dl tb; KLOOSTERZANDE - De landbouwloods aan de He* ur Bosch in Kloosterzande is niet in gebruik voor beeld].'; bi activiteiten. Dat zegt de eigenaar van de loods, bed^ jw wer Luc Ingels. De gemeente wees Ingels er deze win [i brief op dat de loods uitsluitend voor agrarische doc-ij L den mag worden gebruikt en niet voor workshops 1$ )e houwen. „Maar ik heb daar nooit workshops gegtv? 0r laat Ingels weten. „De buren hebben dat verhaal c-; e reld in geholpen omdat ze niet willen dat ik daarin doen." Hij vermoedt dat ze geluidsoverlast vrezen. J F dat is absoluut niet het geval. Wij gebruiken geenj nes, maar beeldhouwen met hamertjes en een beitel; maakt echt geen lawaai." De beeldhouwer uit Wals 1 den sluit niet uit dat hij over enkele jaren de loods v,; gebruiken voor beeldhouwcursussen. „Maar als ik da' ff( doen, bewandel ik de officiële weg en vraag ik degen* 1 te om wijziging van de bestemming van de loods." fl B GOES - Diëtisten van zorginstelling Allévo gever. eind juni in Zeeuwse supermarkten voorlichting over f zonde voeding. Ze vertellen onder meer over het la pi van etiketten. Ook krijgen klanten een rondleidingk de schappen. Door de voorlichting moeten deelnea f meer inzicht krijgen in hun eetgewoonten. Allévo 1» daarmee hart- en vaatziekten en overgewicht een hai i te roepen. Meer informatie is te krijgen bij Aü j 0113-249017, op werkdagen tussen 13.00'en 15.00uu: i SLUIS - De kunstenaar Corneille kan op 9 juli niet: i wezig zijn bij de opening van een tentoonstelling van; werken in Sluis. De 83-jarige schilder lijdt aan eenec ge depressie. De Stichting Raadskelder Sluis toont van 9 juli tot 2i gustus veertig werken van Corneille. Tevens wordt! een door de schilder zelf samengesteld boek gepia teerd. Daarbij zou de kunstenaar zelf aanwezig zijn. Volgens de organisator van de tentoonstelling, B.' Dyck uit Antwerpen, gaat het zo slecht met Corneillf, hij volgende maand zeker in Sluis zal ontbreken, „tti met zijn vrouw gesproken, en die stelde dat haar ecb noot ernstig ziek is. Hoewel het iets beter met heraj is hij erg verward." Volgens zijn vrouw verblijft Cors momenteel in een psychiatrisch ziekenhuis in Parijs Het doorgaan van de tentoonstelling en de press- van het boek staan niet op de tocht, meldt Van Dyck, blijft het natuurlijk erg jammer dat Corneille er zeil bij kan zijn." Ook voorzitter J. Boekhout van de Stick Raadskelder Sluis toonde zich teleurgesteld. „Deki van Corneille was voor ons hét hoogtepunt van heb Zonder hem verliest de tentoonstelling een belangt meerwaarde." Vijftigplussers zijn gevoeliger voor online benadering dan jongere mensen, blijkt uit een onderzoek van Clockwork en de Rijksuniversiteit Groningen. foto Raymond de Frel Een van de tentoongestelde objecten van Frans Kegels in Galerie 45 in Westdorpe. foto Camile Schel door vissen, basaltblokken en schelpen in een frame van staal. Charon, overzetter in de mytho logie, vormde inspiratiebron voor de Charon- of levensboten van Jehanne Broeders, die gebar sten en gehavend wachten op hun volgende vaart. Zij gaan over het thema afscheid nemen. Andere exposanten zijn Linda en Mark Schot met combinaties van schilderijen en smeedwerk, Ardi van Eisingen met kera miek, Ton Koops met roestvrij staal, Toon Vos met bron: verse kunstenaars uit l we met stenen beelden. Expositie: ZomertentooM t/m 28 augustus in Galert gel 45. Westdorpe. do.-za. 13.00-17.00 uur. 11.00-17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 16