Met een paar vrienden kom je al een heel eind Rusteloze obsessies van Loek Grootjans Een bluesgitarist van veertien jaar 25 Nederhorror rukt op woensdag 8 juni 2005 en ware golf aan ne- derhorror komt op ons af. Overal in Ne derland zijn jonge filmma kers bezig met het maken van horrorfilms. Op het komende 21ste Amsterdam Fantastic Film Festival wordt de ba lans opgemaakt. Jongensdro men waarmaken, daar gaat het om. Toen Harry Knowles, foun ding father van de site Aint- itcool, de trailer van de Neder landse horrorfilm Worst Case Scenario zag, schreef hij met schuimbekkend enthousiasme dat hij wellicht een voorproefje van 'the greatest film ever' had gezien. Niet gek voor een stel Neder landse jongens. Niet veel later won het filmpje een nominatie voor een Amerikaanse trai ler-Oscar, weliswaar in de cate gorie 'beste trailer van een film die nog gemaakt moet worden', maar toch. Producenten Bart Oosterhoorn en Fir Suidema zijn optimis tisch na een bezoek aan het film festival van Cannes. „Heel veel mensen hebben heel veel dingen beloofd." En ze hadden 'geweldi ge gesprekken met heel grote jongens'. Een jaar geleden was dat ook al zo, maar dat optimisme moet je vasthouden. Het is de brandstof van elk nederhorrorproject. Plus een niet te stuiten enthousi asme en een algeheel positief le vensgevoel, dat je in dit nihilisti sche genre wellicht niet zou ver wachten. Van alle lopende projecten is Worst Case Scenario met ruime voorsprong het ambitieuste en spectaculairste. De door regis seur Richard Raaphorst gedraai de trailer is een wereldhit op in ternet en is inmiddels al twee honderdduizend maal gedown- load. Het begint met een korte visuele uiteenzetting over de Ne derlands-Duitse verhoudingen, waarin de Tweede Wereldoorlog naadloos overvloeit in de Schwalbe van Bernd HÖlzenbein - het trauma van 1974 - en een Duitser die een kuil op het strand graaft, waar na de trailer uitmondt in een ver ontrustend shot van een leger ge drochten dat een Nederlands strand op kruipt. „Een soort D-Day, maar dan met nazi-zom bies", zegt Oosterhoorn. Raaphorst toont in een paar mi nuten al een grote visuele flair en het helpt dat de filmmakers medewerking hebben gekregen van het Nederlandse bedrijf Un- realfx, dat spectaculaire mas kers leverde; hetzelfde bedrijf dat twee jaar in Nieuw-Zeeland heeft gezeten om daar lichaams delen voor de Ores van Peter Jacksons epos The Lord Of The Rings te vervaardigen. Ooster- hoom en Suidema, die samen het productiebedrijf Gorehound Canned Film vormen, hebben een grote figuur achter zich ge kregen. Brian Yuzna (producent en regisseur van de Re-Anima tor-serie) heeft zijn naam aan het Nederlandse project verbon den. „Het wordt de 2001 van de zombiefilms", heeft hij alvast geroepen, verwijzend naar Stan ley Kubricks sciencefictionfilm. Het verhaal gaat over een Ameri kaan die verzeild raakt in een veldslag tussen voetbalhooli gans en een door een krankzinni ge wetenschapper in elkaar ge sleuteld leger nazi-zombies. Dat mag op papier afkomstig lijken uit het brein van een uitzinnige fantast, maar in de enkele beel den die inmiddels zijn gedraaid lijkt het alsof zombiefilmkoning George Romero en Rembrandt van Rijn de handen ineen heb ben geslagen. Vijf miljoen euro moet het spektakel kosten. Oosterhoorn, Suidema en Raap Scene uit de 'Nightwatch' horst zijn niet de enigen die be- zig'zijn de Nederlandse biosco pen en huiskamers de komende jaren met ijselijk gegil te vullen. Op de website www.nederhor- ror.nl worden van veertien pro jecten de vorderingen bijgehou den. Dat is opvallend, want de laatste echte Nederlandse hor rorfilm is De Johnsons van Ru- dolf van den Berg uit 1992. De nieuwe generatie filmmakers kent haar klassiekers. Opval lend veel varianten op het the ma: groep jongeren brengt nacht door in donker bos./ verla ten landhuis/ oud klooster/ die pe kolenmijn, waar zich ooit iets verschrikkelijks heeft afgespeeld/ een gekwelde geest nog ronddwaalt/ een psycho paat aan de wandel is, meestal uitgerust met een stuk tuinge reedschap. Neem Woensdag: Volgens een legende worden de bossen onvei lig gemaakt door een psycho paat en volgens de ijzeren wet ten van het genre zit er dan niets anders op dan te kampe ren in die bossen. Jean-Paul Arends en Bob Embrechts we ten wel waarom zij voor hun de buutfilm Woensdag voor het slasher-genre kozen. Zij hebben voor vijfduizend euro een hor rorfilm gemaakt die één groot voordeel heeft boven alle andere nederhorrorfüms: hij is af. Hij gaat in première op het 21ste Amsterdam Fantastic Film Fes tival. Centrale locatie Embrechts: „Voor een slas- her-film heb je maar één goede centrale locatie nodig. Een bos bijvoorbeeld. En laten we wel wezen: het-acteren hoeft niet van Oscar-kwaliteit te zijn." Dus met je vrienden kom je al een heel eind. Embrechts en Arends maken van Woensdag een feest van cli chés: van de douchescène tot en met de niet-startende auto, alles wordt door vrienden en beken den van het tweetal met hartver- overend enthousiasme gespeeld. 'Aaaahhhh'Gatverdam- me! (Denk er zelf het Tilburg- se accent bij.) De makers zelf noemen 'de idiote omstandighe den' waaronder ze hebben ge werkt de charme van de film. Arends groeide op met de slas- her-klassiekers uit de jaren tach tig en negentig en hij bestudeer de het handboek van special ef- fects-pionier Tom Savini, om achter het juiste recept van drui pend bloed te komen en om te leren hoe je een bijl in een sche del zet. Wat het duo bindt met de andere makers van nederhor- ror is het gevoel 'dat we het ge woon doen'. En dat als anderen niet de films maken die je in de bioscoop wilt zien. je kennelijk zelf het heft in handen moet ne men. De digitale revolutie brengt de praktijk van het filmmaken on der ieders handbereik. Met een stel computers met de juiste soft ware kun je gerust - nou ja - de filmacademie overslaan. De an dere drempel, die van de distri butie in de Nederlandse biosco pen, blijft echter onverminderd hoog. Woensdag zal door Em brechts en Arends dan ook in ei gen beheer op dvd worden uitge bracht. Erwin van den Eshof heeft voor zijn project Doodeind de lat ho ger gelegd. Hij kwam in 2003 van de filmacademie en terwijl andere studenten soms levens lang hun droom koesteren een speelfilm te maken, had Van den Eshof aanzienlijk meer haast. Ook hij is een liefhebber van het genre. Dawn Of The Dead van George Romero en Evil Dead van Sam Raimi zijn zijn grote voorbeelden. En Ro berto. Rodriguez bewees met zijn voor zevenduizend dollar gedraaide wereldhit El Maria- chi dat je met verbeelding een heel eind komt. Trailer Van den Eshof, die al een distri buteur heeft, heeft het professio neel aangepakt. Hij draaide met zijn cast (met onder anderen soapster Viktoria Koblenko) al vast een tien minuten durende trailer, waarin we zien hoe een stel jongeren - daar zijn ze weer - op de vlucht voor wilde hon den, terechtkomt in... een verla ten landhuis. Het lukt ze niet te ontsnappen uit het huis, van daar: Doodeind. Van den Eshof: „Het moet wel een film over mensen worden. Die acteurs zijn niet zo maar horrorvlees, die zo gruwelijk mo gelijk aan hun einde moeten ko men. Ook heel tof hoor, maar la ten we eerst eens proberen een band te krijgen met de persona ges. Het werkt toch veel beter als je weet dat een gast die in het nauw zit, thuis een zwange re vrouw heeft." Waarom juist nu een club jonge filmmakers be zig is met horrorfilms? Van den Eshof: „Het zijn allemaal jon gens die in de jaren tachtig en negentig met deze films zijn op gegroeid." Jan Doense, organisa tor van de vroegere Nights of Terror in het Amsterdamse Tus- chinski en inmiddels directeur van het Amsterdam Fantastic Film Festival, is zelf ook bezig met een eerste speelfilm, met de titel Woensdag, Gehaktdag. Het verlaten huis is hier vervangen door een waddeneiland en het pandemonium breekt uit nadat een experimenteel vaccin tegen een zeehonden virus, jawel, de doden op het eiland terug op aar de heeft geroepen. Hoe Neder lands wil je je nederhorror heb ben? Scenarist en coregisseur Wijo Koek is bezig met de vol tooiing van de eerste versie van het script. Het project heeft al een aantal nuanceveranderin gen ondergaan. In de woorden van de makers: „Eerst zaten we op het spoor van Costa! meets Braindead, nu neigen we meer naar Volle Maan meets Dawn Of The Dead." Koek: „De eerste versie was iets te campy gewor den. Met alleen maar vette knip ogen naar allerlei genreconven ties. De remake van Romero's Dawn Of The Dead gaf aan dat er weer ruimte is voor een serieu zere benadering van het genre." Ze willen in 2006 draaien. Filmmakers hebben altijd een soort onverwoestbaar optimis me nodig, maar jongens die hor rorfilms willen maken onder zee niveau, moeten helemaal be schikken over geheime krachten om hun dromen te laten uitko men. Oosterhoorn en Suidema zijn en thousiast genoeg. „Worst Case Scenario is de eerste van een se rie van vijf films waarin een Ne derlands.eerbetoon wordt ge bracht aan de klassieke mon sters uit de Universal-films. Dit wordt onze Frankenstein-film, het volgende project verwijst naar The Mummy. Dat wordt dan een veenlijk." En, nadrukke lijk: „We willen gewoon een heel goede film maken. En daar zitten dan toevallig zombies in." Mark Moorman Woensdag' draait op woensdag 15 juni op het 21ste Amsterdam Fantas tic Film Festival. Vooraf wordt een aantal trailers van komende neder- horrorattracties gedraaid. Het festi val (lokaties: Filmmuseum Cinerama en Melkweg Cinemais van donder dag 9 tot en met woensdag 15 juni. Bluesgitarist, -componist en -zanger Eric Steckel: „John Mayall hoorde mijn cd en vroeg me of ik met hem mee wilde op tournee door Scandinavië. We hebben daar vorig jaar zeven concerten gegeven. Dat was fan tastisch, vooral omdat het Euro pese publiek over het algemeen meer enthousiasme toont dan het Amerikaanse." In een krant wordt Steckel een 'bluesveteraan' genoemd. Bijzon der want de Amerikaan is pas 14 jaar oud. Samen met zijn Eric Steckel Band (ESB) heeft hij in het voorprogramma ge staan van grootheden als Tom my Castro en B.B. King en het podium gedeeld met Solomon Burke, Chris Beard en vele ande ren. Op dit moment toert hij door Nederland en België. „Sinds ik enkele jaren geleden begon te spelen in het openbaar hebben mijn collega's me als een echte musicus behandeld en niet als een jochie dat net komt kijken", vertelt Steckel. „De songs die ik schrijf gaan vooral over volwassen thema's. Soms helpt mijn vader me daarbij. Ik laat me niet beperken door het feit dat ik pas veertien ben. Ik vergeet dat ik kind ben." Blues is oorspronkelijk de mu ziek van zwarte mannen die veel ellende hebben doorge maakt, gezongen met doorleefde stemmen en begeleid door soms tranen opwekkende akkoorden. Steckels verhaal is echter alles behalve deprimerend. „Voor blues hoef je niet per se neer slachtig te zijn of een moeilijk leven te leiden. Dat is een voor oordeel. Je kunt je er ook beter doorvoelen." Baard in de keel Als een volwassene in een jon genslijf, zo komt Steckel, die na optredens soms diep in de nacht thuiskomt, over. Gelukkig heeft hij sinds kort de baard in de keel. Dat maakt de tegenstelling iets minder groot. „Dat helpt ook bij het zingen van bluesnum mers. Als ik opnamen van een jaar geleden terughoor, klinkt mijn stem wel erg hoog. De over gangsperiode, als je stem breekt, is moeilijk voor een zan ger, maar die heeft niet zo lang geduurd." Steckel heeft zijn muzikaliteit niet echt van zijn ouders Scott en Sue, hoewel ze hem wel posi tieve prikkels hebben gegeven. „Toen ik 2 jaar was draaiden ze muziek van The Allman Brothers en Stevie Ray Vaug- han. Later namen ze me mee naar concerten en toen wist ik al dat ik ook muzikant wilde worden." Al heel jong speelde Steckel, tot grote verbazing van zijn ouders, spontaan bluesakkoorden op een toetsenbord. Iets later be speelde hij de mondharmonica en toen hij zeven was zong hij geïmproviseerde woorden op een van oorsprong instrumen taal bluesnummer tijdens een optreden van zijn muziekleraar. „Ik heb gitaar leren spelen door mijn oren te gebruiken en dat geldt nu eigenlijk voor alles. Ik heb wel lessen gehad, waar ik bijvoorbeeld muziek heb leren lezen, maar ik heb daar niet echt van genoten. Vanaf mijn ne gende, toen ik mijn eerste Fen der Stratocaster-gitaar kreeg, heb ik in bands gezeten. Mijn eerste optreden met een door mij geformeerde groep was toen ik 10 jaar was en sindsdien ben ik als musicus geaccepteerd." School Steckel deelt het podium met er varen musici die soms drie keer zo oud zijn als hij en hij krijgt complimentjes van vrouwen die twee keer zo oud zijn. Je zou bijna vergeten dat hij ook ge woon naar school moet. „Op Eric Steckel school ben ik een gewoon kind, maar in de weekeinden, in de zo mer of als ik op tournee ga, ben ik een heel ander persoon. Uit eindelijk wil ik na de middelba re school een college-opleiding volgen, om iets achter de hand te hebben voor het geval dat", zegt hij wijs. Steckel, inmiddels verhuisd van Pennsylvania naar Florida, is be kend in de Verenigde Staten. Zijn twee cd's - A few degrees warmer (2002) en High action - zijn goed ontvangen bij blues- fans, hij is op tv geweest, heeft optredens verzorgd in clubs en op festivals en heeft in 2003 een prijs gekregen voor zijn 'uitste kende spel op de elektrische gi taar'. Pas heeft hij in Los Ange les meegewerkt aan een sessie voor de nieuwe plaat van vete raan John Mayall (71). Maar de verkoop van zijn cd's aan een groot publiek kan beter en zelf constateert hij: „Ik heb het idee dat ik in Europa nog bekender ben dan in de VS." Jacques Geluk Eric Steckel Band onder meer: 10 en 11 juni Sitlard (twee keer tijdens het Take A Walk Blues Festival), 11 juni Mol. Belgie, 12 juni Scheveningen (15.00 op de driemaster Minerva, 2e Binnenhaven) en Den Haag (17.00 Zuiderpark). oek Grootjans maakt kunst die de diep- Ite opzoekt. Haast obsessief graaft hij r de essentie van de dingen. In museum "ont in Tilburg verzorgt hij momenteel Wn serene presentatie die hij zelf ook weer verstoort. !e blpsoof Spinoza is de grote held van potjans. „Fantastisch. Als je zijn boeken p, is alles glashelder. Je weet daarna bij Ij1 ze van spreken precies hoe de wereld en even in elkaar zitten. Maar zodra je het wc—o-> kom je direct voor de aa§ te staan waarom het overal zo'n ïiaos is." van de kunstenaar, die in Breda °ont maar opgroeide in Amemuiden, gaat Rook over. Obsessief probeert hij het leven kaart te brengen. Hij stelt alle vragen die J kan bedenken. Als je die vragen beant- "t, weet je alles over het leven. Maar De tentoonstelling toont onder meer het project 'Foundation for the benefit of the aspiration and the understandig of context' -—"uujuei1 van die vragen zou hon- t "benden boeken opleveren. Zodat de unstenaar en de toeschouwer toch met le genden blijven staan, j, e Pr°jectzaal van De Pont toont Groot- L onder meer zijn project Foundation for the benefit of the aspiration and the under standing of context. Dat bestaat uit ruim duizend vragen die met de hand met water verf op aquarelpapier geschilderd zijn. De vellen met de vragen hangen naast elkaar en beslaan twee wanden. Op de grond staan tien kistjes met handschoenen, nog meer vellen met nog meer vragen, een hamer en foto John Schouten/PVE spijkers. De laatste kist is speciaal voor Til burg gemaakt: voor elke plek waar Groot jans het project toont, worden nieuwe vra gen bedacht. De Pont is de tiende en voorlaatste presen tatie. Er volgt nog een afsluitende exposi tie, volgens Grootjans in een groot, gere nommeerd museum. Waar, kan hij nog niet zeggen. „Het is nog niet rond." Het project is zo langzaam ook gedaan. „Ik weet geen nieuwe vragen meer te bedenken." Afgeplakte ogen Obsessief is wel een goede term om het werk van Grootjans te beschrijven. Bijna twee uur is hij met een aquarel bezig. Hij heeft er inmiddels duizend. Maar het is hoe hij graag werkt. Hij grijpt een thema vast en gaat er vervolgens net zo lang aan schra pen en schaven tot er niets meer over is. Veel komt voort uit een ervaring die hij vijf tien jaar geleden had. Hij liet zich een maand lang met afgeplakte ogen opsluiten in een verduisterde ruimte waar hij alleen een roodbruine gloed zag. Toen hij onder be geleiding van een oogarts terugkwam in de realiteit, zag hij aanvankelijk alleen een groene waas. Het was het begin van een se rie monochrome doeken in roodbruin en groen, de kleur van het menselijk bestaan. Gemorste verf werd vervolgens weer van vloeren en muren afgeschraapt, gemalen en hergebruikt tot de verf uiteindelijk op was. Het monochroom schilderen heeft hij daar mee achter zich gelaten, maar de werkwijze zette hij voort. Op de muur is een aantal uit spraken in verschillende talen opgehangen. Zwarte lijnen verbinden de uitspraken on derling. Het zijn bijeengeschraapte consta teringen over wat de mens bezighoudt. Met de twee werken in De Pont toont Groot jans vooral zijn 'talige' kant. Het derde werk in de expositie, From Dark Into Black, is een video-loop waarin Grootjans met een vlinderdasje (een verwijzing naar monochromist Yves Klein) en een terroris tenmuts de toeschouwer op agressieve wij ze toebrult. Daarmee verstoort hij ook de se reniteit die de andere twee installaties uit stralen. Gerrit van den Hoven Expositie: Loek Grootjans, 'How', t/m 26 juni in de projectzaal van museum voor he dendaagse kunst De Pont, Wilhelmïnapark 1, Tilburg. Geopend: dï.-zo., 11-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 45