PZC H&M doet in records Poncin kookt Bourgondisch zonder bombarie Draagzak iPod Photo Muggen Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl E-mail:redactie@pzc.nl Postbus 31, 4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord-en Midden-Zeeland: 0113-315520; Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770; Nationaal: 020-4562500. zaterdag 4 juni 2005 Het Zweedse Hennes Mauritz timmert ra zendsnel aan de weg. Begon nen als kleine damesmode zaak in 1947 is H&M anno 2005 een modeketen met mêer dan duizend winkels in 21 landen. En dat is nog lang niet genoeg. op arbeidsomstandigheden. Sinds 1997 heeft H&M echter een gedragscode die getekend moet worden door de zevenhon derd onafhankelijke leveran ciers in met name Azië en Oost-Europa waarvan H&M zijn koopwaar betrekt. Dat bete kent dat het goed moet zitten met het arbeidsklimaat, de vei ligheid en de sociale omstandig heden van de werknemers en dat er absoluut geen sprake mag zijn van kinder- of dwangar beid. De keten steunt ook liefdadig heidsprojecten van onder meer Unicef en Terre des Hommes en heeft scholings- en ontwikke lingsprojecten opgezet in het Verre Oosten en Oost-Europa. Ook qua het milieu zeg H&M zijn verantwoordelijkheden te kennen. Gevaarlijke chemicaliën bij het productieproces zijn taboe en er wordt gebruik gemaakt van mi lieuvriendelijke materialen voor de winkelinrichting. Vorig jaar is H&M bij wijze van test ge start met het verwerken van vijf procent biologische gekweekte katoen in baby- en kinderkle ding. H&M is dus ooit begonnen naar Amerikaans model en wat blijkt: anno nu zijn ook de Ame rikanen definitief voor de bijl gegaan. Vooral in New York heb ben ze de afgelopen tijd flink kennis kunnen maken met de Zweden. Naast zeven winkels verspreid over Manhattan, ver rees in maart ook nog eens het grootste billboard ooit in de stad. De zevenentachtig meter hoge afbeelding van een model in een linnen pak hing een maand lang aan het Flatiron Building. Onlangs werd een groot stuk van Central Park verbouwd voor nog zo'n record: de groot ste modeshow ooit gehouden in New York. Honderdvijftig mo dellen (aangekleed en opge maakt door in totaal honderdze ventig kleedsters, kappers en vi sagisten) showden voor ruim achthonderd internationale gas ten de mode die komend najaar in geselecteerde H&M-winkels zal hangen. 'Mode en kwaliteit voor de beste prijs'. Dat is het motto van de Zweedse kledinggigant Hennes Mauritz. Over de kwaliteit valt hier en daar wel te twisten, maar dat de kleding van H&M modieus is staat buiten kijf en dat het fijn geprijsd is ook. Als geen ander weet de keten de al lerlaatste trends razendsnel om te zetten in mooie collecties die veelal verbazingwekkend goed koop zijn. Kwade tongen beweren dat de ontwerpers van H&M regelrecht de kleding van de internationale catwalks kopiëren. Daar is de Zweedse Anna Teur- nell, een van de honderd ontwer pers van H&M het natuurlijk niet mee eens. „Het stoort me enorm dat men sen zo denken. Ten eerste zou je achter de feiten aanhollen als je zo zou werken. Je bent dan veel te laat met de trends. Als de in ternationale modeshows gehou den worden, hebben wij onze collecties allang klaar. Ten twee de laten onze klanten zich hele maal niet beïnvloeden door de internationale catwalks. Ze heb ben hun eigen stijl. Bovendien zou het wel heel erg saai worden als je alleen maar zou kopiëren wat anderen doen. We halen on ze inspiratie uit allerlei dingen. Je kijkt naar mensen, je ziet films, je reist veel, je leest tijd schriften, kijkt televisie. Het is een constante beweging." Machteld Leistra Aan rumoer geen gebrek bij Hennes Mauritz. Nog niet zo lang geleden werden pos ters van topmodellen in H&M-bikini's uit bushokjes ge stolen en vorig jaar zorgde een speciale collectie van couturier Karl Lagerfeld voor flink wat ophef. In de winkels was het bijna vechten geblazen om een Lagerfeldje te pakken te krij gen. Later verkondigde Lager feld hooghartig nooit meer voor H&M te willen werken omdat men zijn ontwerpen ook in grote maten in de winkels had gelegd. Niet dat iemand van het Zweed se bedrijf daar wakker van lag. De totale verkoopwaarde van de kledinglijn Karl Lagerfeld for H&M bedroeg namelijk zo'n 45 miljoen euro. Bovendien ging het toch om een eenmalige sa menwerking. Dit jaar heeft de modeketen ont werpster Stella McCartney aan de haak geslagen, van wie ko mend najaar een collectie in ver schillende H&M-winkels zal lig gen. Als het gaat om dingen groots aanpakken weet H&M van wan ten. Alleen al dit jaar komen er wereldwijd nog eens 155 win kels bij. Intussen is H&M de grootste Europese modeketen. De Zweden hebben daarmee het Britse Marks Spencer van de troon gestoten. Vorig jaar sloot Hennes Mauritz de boeken met een omzet van bijna 63 mil jard Zweedse kronen, iets meer dan 7 miljard euro. Het begon allemaal toen Eiiing Persson, koopman uit Vasteras, naar de Verenigde Staten reisde en daar kennismaakte met een nieuw soort kledingzaak. Lage prijzen en hoge omzetten, daar had de Zweed wel oren naar. Op 13 september 1947 opende hij een dergelijke damesmodewin kel in zijn woonplaats. De zaak kreeg de naam Hennes, wat in het Zweeds 'voor haar' bete kent. In 1968 kocht Persson er de jacht- en wapenhandel Mauritz Widforss bij. Bij de aankoop was een voorraad herenkleding inbegrepen en zo ontstond de naam Hennes Mauritz. Hen nes groeide en groeide en in 1964 werd de eerste buitenland se vestiging geopend in Noorwe gen, drie jaar later volgde Dene marken. Groot-Brittannië werd in 1976 verblijd met een Hennes Mauritz en vanaf die tijd was het hek van de dam en werd ge staag West-Europa, Oost-Euro pa, Canada en de Verenigde Sta ten veroverd. Quinny kimt u kennen van de eigentijdse wandelwagens. De collectie wordt nu uitgebreid met twee nieuwe draagzakken. Ze zijn bedoeld voor de momen ten dat een wandelwagen min der handig is. Zo hebben we de verstelbare Quinny Wrapp, een zogeheten 'buikdrager' voor ba by's tot tien kilo of 65 centime ter. De gebruikte glanzende stof oogt trendy en voelt lekker zacht aan. Voor zwaardere kin deren is er de Quinny Curbb. Die is ontwikkeld vanuit de ge dachte dat grotere kinderen op de arm genomen worden. Vol gens Quinny draag je je kind vanaf zes maanden tot twee jaar met het grootste gemak in een natuurlijke houding. En: met los se handen. Beide dragers kosten 69 euro en zijn te koop in de kleuren rood, blauw en zwart. Alles is al bedacht in de eindelo ze strijd tegen muggen. Van rol lers, sticks en sprays tot nacht lampjes. Chefaro komt niette min met een nieuw wapen: Azaron Protect Doekjes. „Even wrijven over de huid zorgt er voor dat de moleculen met hun beschermende werking vrijko men", laat Chefaro weten. De doekjes hebben een frisse gein en zijn vaker te gebruiken. Nor maal bevatten de producten de stof diethyltoluamide, ook be kend als Deet. De Azaron-doek- jes doen het met menthanediol, een natuurlijke stof die net zo effectief is. Een keer wrijven biedt vier uur bescherming. De doekjes kosten 6,95 euro voor een pakje met vijf stuks. Ons land kreeg de eerste H&M- winkel in 1989. De hekkenslui ters zijn Ierland dat dit jaar zijn eerste H&M kreeg. Later dit jaar opent de eerste H&M zijn deuren in San Francisco en in Hongarije. De succesformule van H&M heeft grotendeels te maken met de omloopsnelheid van de artikelen. Iedere dag hangt er wel weer wat nieuws in de rekken en dat maakt het aan trekkelijk winkelen voor de klant, als we de vaak lange wachttijden bij de pashokjes even buiten beschouwing laten. De veelheid van producten en de soms verbazingwekkend lage prijzen doen hier en daar wel wat wenkbrauwen de lucht in schieten. Om de prijzen laag te houden wordt de kleding van H&M gemaakt in landen waar niet al te nauw gekeken wordt Tatung mengt zich in de concur rentiestrijd met een eigen pro duct. Het Taiwanese bedrijf maakt tot nu toe vooral spulle tjes voor andere merken, maar wil nu zelf aan de weg timmeren met een soort iPod Photo. Dus een hardeschijf-spelertje dat plaats biedt aan vijfduizend songs of zevenduizend foto's. Hij luistert naar de naam elio Photo Jukebox. Het spelertje maakt makkelijk contact. Beel den van digitale camera's en mp3-files zijn met een usb-ka- beltje in een wip op de harde schijf van de elio te zetten. Dat geldt ook voor SD-geheu- genkaarten. En wil je anderen mee laten genieten van de mu ziek, dan kan de elio aangeslo ten worden op een paar speakers. Een paar cijfers: de harde schijf is 20 Gigabyte groot en het schermpje meet slechts 5,5 cm. Prijs: 299 euro. Informatie: www.eliohome.com Geen bombarie, geen poespas - heerlijk vlees en een goed glas, zo luidt de slo ganvan Bistro Poncin in Bergen op Zoom. Poncin is de naam van een plaats in Frank rijk, zo maar een willekeurige plaats, een vo rige eigenaar van de eetgelegenheid wist de hand te leggen op het plaatsnaambord en dat prijkt nog steeds boven de open keuken. Achter de houtskoolgrill zien we patron Jan-Willem Huijgens geregeld manoeuvre ren met een bovenmaatse pepermolen. Het is dit weidse gebaar dat me als beeldmerk is bijgebleven: een kok die met beide handen een houten pepermolen als een wapen bo ven het hoofd heft en een gerecht de 'finis hing touch' bezorgd. Verder is de chef overigens de rust zelve en °ok gastvrouw Jessica Huijgens gaat gerou tineerd haars weegs. Vriendelijk staat zij de gasten te woord, legt zij de kaart uit en licht z'j,de gerechten toe. Alles van de houtskool- SrüJ, roept de kaart mij toe en 'alles onder controle', zou ik er aan toe willen voegen. Jessica heeft mij een plaatsje bij het raam toebedeeld. Buiten naast de entree flakkert de vlam van een lont in een terracotta schaal. Zo'n fakkel wekt mediterrane ver wachtingen en daaraan wordt ook beant woord. De lijst met koude voorgerechten opent met een carpaccio van dungesneden ossenhaas 'op onze eigenwijze wijze' 11,-) en vervolgt met vitello tonnato, ofwel in de oven gegaard kalfsvlees met romige tonijn mayonaise 11,50). Bij elk gerecht staat kort aangegeven van welk beestje het hoofd ingrediënt afkomstig is: rund, kalf, varken, garnaal, zalm, eend, lam. Vlees noch vis, zo luidt de aanduiding van de seizoensafhankelijke vegetarische salade (€9,-). Van het varken komt de gedroogde rauwe ham 12,50), die ik de gastvrouw aan een verderop gelegen tafeltje met zorg zie afsnij den van een levensgrote ham. De ham rust in een stellage die op een wagentje is voorge reden. Een plechtig moment, het betreft hier dan ook de '24 maanden aan het bot ge rijpte rauwe ham van het Iberico-varken'. Toch weet Jessica ook bij deze handeling bombarie en poespas achterwege te laten. Ik maak me sterk dat de gastvrouw zelfs bij een volle bak en massale 'goesting' naar de ze heerlijke ham, niet in paniek zal raken. De kaart is opgesteld in het Nederlands en het Engels en onder 'zalm' zie ik een grappi- AAN TAFEL Rien van Reems ge verschrijving: toast on smoked salmon. Het doet het Zeeuwse hart goed te zien dat het hier ambachtelijk gerookte zalm uit Tho- len betreft en ik twijfel er niet aan of de toast ligt onder. Nadat Jessica mij als aperitief een glas vers- geperste sinaasappelsap heeft geserveerd, die zij laat vergezellen van een amuse be staande uit gemarineerde groene olijfjes, een rillette van eend en een tapenade van zwarte olijven en kappertjes met een duide lijke toets van friszachte azijn, serveert ze mij als voorgerecht buiten de kaart om drie Bergse asperges met plakken beenham, hardgekookt ei en gesmolten boter. De as perges hebben een heerlijke smaak en doen hun Bergse afkomst eer aan. Zoals de chef zonder poespas kookt en grillt, zo heeft hij met grote zorg zijn ingre diënten uitgezocht: De kalfsrib-eye 20,50) is 'van Hollandse komaf', de run- derrib-eye 19,80) van Ierse toprunderen, de toumedos 20,20) is 'gesneden van het middenstuk van de haas' en de eendenborst 19,-) van uitsluitend vrouwelijke Franse eendjes. De lichtgepekelde koteletjes 19,-) komen van een Hollands speenvar ken, de gegrilde zalmfilet 16,-) is in Noor wegen opgevoed en de halve kip, in z'n ge heel gerookt 19,-) is van Bresse afkomst, Mede uit prijstechnische overwegingen heeft Poncin niet gekozen voor Zeeuwse maar voor Canadese kreeften. Heel kost zo'n kreeft, gegrild met roomboter, knof look en groene kruiden 36,50. Ik kies voor een halve, maar die gaat wel vergezeld van een coquille en een gamba, stuk voor stuk van de grill. Samen vormen ze een fraai plaatje. Jan-Willem heeft me de kreeft laten zien terwijl die nog springlevend was. Nu prijkt de helft met één van de scharen recht op naast de sappige gamba en de ziltzoete Sint Jacobsmossel op een tartaarje van ge marineerde tomaat op mijn bord. Alles kort gegrild, één van de mooiste bereidingswij zen van schaal- en schelpdieren. Ik krijg er lamsoren bij en dungesneden tomaat met groene kruiden en olijfolie, plus witte kool met een lekkere dressing en krokante frie ten. Alles voor 28,50. Tot slot van de klassieke nagerechtenkaart (coupe Kaat, Dame Blanche, ijskoffie (alle drie 6,-), crème brulée 5,-) en tiramisu 7,50) en vijf alcoholische koffies 5,80) voor mij een perfecte parfait van cantuccini en amaretto 7,50). De verse thee ver schijnt in een theebolletje dat ik neerlaat in een potje heet water dat past op een kopje. Alles bij Poncin is tot in de details verzorgd, zoals de exotische Zuid-Amerikaanse bloe men en het zitcomfort (hoge leuningen). Bistro Poncin Steenbergsestraat 3 4611 TC Bergen op Zoom Tel. 0164 266333 Fax. 0164 258922 Maandag en dinsdag gesloten Keuken open vanaf 18.00 uur Creditcards: Visa, Eurocard, Amex en pin nen Kinderen: kleine porties van de kaart Vegetarisch: salades en pasta Rolstoel: geen beletselen Roken: goed afzuigsysteem

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 47