Keukenmarkt is in beweging Gaasmat vervangt de houten schutting Wil Tuinierende kinderen krijgen eigen gereedschap Glasblazer en ontwerper tonen gezamenlijk product Strip plakt haakje voor handdoek tegen de muur zaterdag 4 juni 2005 De meeste keukens in Nederland zijn afkom stig uit Duitsland of Italië. Maar nieuwe keukenlanden zijn in opkomst. Nieuwko mers zijn onder meer het Franse merk Schmidt en het Spaanse Santos. Keu kenbouwers uit Polen spre ken ook een woordje mee. Sinds 2000 is het aantal ver kochte keukens in Neder land in 2004 voor het eerst weer gestegen. Zo'n 226.000 Neder landers kochten vorig jaar een nieuwe keuken, 9000 meer dan in 2003. Een stijging van vier procent, zo blijkt uit het eind mei gepresenteerde onderzoek van de Centrale Branchevereni ging Wonen (CBW). Do van Elf eren. marktonderzoe ker bij de CBW, vindt het te vroeg om van een economisch herstel te spreken. „Wellicht dat het gestegen aantal nieuwbouw woningen een rol speelt." Volgens haar heeft iedere nieuw bouwwoning vier tot vijf andere verhuizingen tot gevolg. „En een verhuizing is vaak een re den om een nieuwe keuken aan te schaffen." De brancheorganisatie onder zoekt niet waar de gekochte keu kens vandaan komen. Robert Coppens, voorzitter van de sec tie Keukens bij de CBW, heeft wel een beeld. De Nederlandse consument kiest meestal voor een degelijke Duitse keuken van bijvoorbeeld Siematic, Bul- thaup of Rational. Of hij valt voor een Italiaanse designkeu ken (zoals Arclinea, Boffi of Snaidero). Nederlandse merken, zoals Bruynzeel en Keiler, ko men volgens hem vooral in huur woningen terecht. Henk Knol, hoofdredacteur van vakblad Kim, bevestigt dit beeld. Hij signaleert ook dat Ita liaanse keukens het moeilijk hebben in Nederland. Uit eigen onderzoek concludeert hij dat het marktaandeel ervan niet ho ger is dan zo'n vijf procent. „De verkoop van Italiaanse keukens wordt overschat. Ook de dealers zelf dachten vijf jaar geleden dat ze nu een marktaandeel van twintig procent zouden heb ben." Volgens hem slagen Italianen er niet in hun concepten te verta len naar de kleinere Nederland se keuken. „Ook levertijden en andere logistieke kwesties blij ven problemen opleveren." Model Minos is van Santos, nieuwkomer op de Nederlandse markt. Het slaat aan bij de consument omdat het een duidelijk eigen gezicht heeft. foto GPD Coppens heeft een andere ver klaring. „Lang stond de Italiaan se keuken voor design en de Duitse keuken voor degelijk heid. Maar dat beeld is achter haald, omdat de Duitsers een in haalslag hebben gemaakt op het gebied van vormgeving. Gaat het om kwaliteit, dan lopen Itali anen nog altijd achter." Bovendien zijn er meer spelers op de keukenmarkt. Het Franse merk Schmidt timmert bijvoor beeld aan de weg. Een aantal En gelse producenten speelt in op de vraag naar landelijke keu- kens en ook het Zweedse Ikea heeft een stuk van de keuken- koek afgesnoept. Volgens Coppens zijn ook steeds meer Oost-Europese producen ten actief: keukenbouwers uit' bijvoorbeeld Polen en voorma lig Oost-Duitsland die aan win kelketens goedkope keukens le veren zonder merknaam. Nieuwkomer Een nieuwkomer in het topseg ment is het Spaanse merk San tos. Begin dit jaar viel het op tij dens de woonbeurs in Keulen dankzij een fraaie presentatie. Santos is sinds kort ook in Ne derland verkrijgbaar en valt goed bij de consument. „Begrij pelijk, want het vult een gat in de markt," stelt Coppens. „Het heeft een eigen gezicht zien. En voor zover ik het kan beoorde len, is het degelijk van makelij." Robert Coppens ziet deze nieuw komers als een indicatie voor een nieuwe trend. „De opkomst van nieuwe keukenlanden is niet ondenkbaar. Vooral Azië, Oost-Europa en een land als Turkije zijn actief op zoek naar nieuwe afzetmarkten. De Euro pese eenwording maakt het mak kelijker om keukens te exporte ren. Ik verwacht geen invasie van nieuwe merken, maar een kleine beweging zie je wel." Henk Knol wijst op een soortge lijke ontwikkeling op het gebied van keukenapparatuur en acces soires. „Gerenommeerde producenten wijken uit naar lagelonenlan den en ook steeds meer Aziati sche merken komen hier op de markt." Hij verwacht niet dat complete keukens massaal elders geprodu ceerd gaan worden. „In de keu kenproductie zitten relatief wei nig arbeidsuren, dus daar is wei nig winst te halen. Bovendien zit je al snel met logistieke pro blemen bijvoorbeeld rondom vervoer. Als een keukendeurtje ontbreekt, ben je als dealer niet zo meer even op en neer naar China." Op de lange termijn verwacht Knol wel dat meer exotische merken - vooral apparatuur uit Azië en Oost-Europese keiikens - hier hun intrede doen. „In het lage prijssegment zijn dat merk- loze producten die voor bedui dend minder geld geleverd kun nen worden. In het topsegment zijn merken juist wel belang rijk. Deze groep consumenten heeft behoefte aan uniciteit; ze zoeken iets wat een ander niet heeft." Dennis Rietdijk van Keukenar chitectuur Bavel bevestigt dat. Als exclusief dealer van Santos in Nederland voert hij het merk nu een paar maanden. „De reac ties zijn positief; keukenliefheb bers zijn verrast dat er een nieuw merk is met een eigen stijl." Volgens hem staat de Ne derlandse consument wel open voor nieuwe merken. „Er is voor al vraag naar onderscheidend design; mensen willen iets wat de buurman niet heeft. De markt voor bekendere merken uit Italië en Duitsland is verza digd. De consument is toe aan exclusiefs. De keuken is nou een maal een statussymbool." Maar design alleen verkoopt niet. „Dat lukt wel in combina tie met een redelijke prijs, goede kwaliteit en met een tijdige leve ring." In dat opzicht voorziet hij in de toekomst geduchte concurrentie voor Italiaanse en Duitse design keukens waaraan steeds hogere prijskaartjes lijken te hangen. Dat blijkt ook uit de cijfers van de CBW: een gemiddelde keu ken exclusief apparatuur kostte in 2000 nog 7516 euro; vorig jaar was dat 8558 euro. Dat bete kent dat de prijs van de gemid delde keukens in vier jaar tijd met 14 procent is gestegen. Anja Sparidaans Geen kwaad woord over de buren. Prima mensen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ze altijd wilt zien. Ze ker niet als je een keer rustig in de tuin zit. Dus plaats je een afscheiding. Een beukenhaag bijvoorbeeld. Of coniferen, een hardhouten schutting, kokosmat of een van de talloze andere mogelijkhe den. Want er is keus genoeg om beschut en vrij te zitten. Wie vrij wil zijn, bouwt zijn eigen kooi tje. De vraag is alleen, waarmee? Zo'n 25 jaar geleden had je twee mogelijkheden: een haag of een houten schutting. Wie tegen het onderhoud van een haag op zag, koos voor een schutting; wie geen hout rond zijn groen wilde, nam een haag. Zo simpel lag dat. Kom daar tegenwoordig eens om. Niet alleen zijn er allerlei mogelijkheden bij gekomen om groen en hout te integre ren, er zijn ook nieuwe afscheidingen op de markt verschenen. IJzeren gaasmat- ten bijvoorbeeld. Of milieuvriendelijke kokosschermen. Elk met zijn eigen voor delen én nadelen. Ondanks het grotere assortiment tuinaf- scheidingen hoeft de keuze niet zo inge wikkeld te zijn als het lijkt, meent tuin- vormgever Marcel Mulder van Jan Boom kamp Gardens in Bome. Een belangrij ke factor speelt de individuele smaak. Maar ook het beschikbare budget. En, niet te vergeten, het persoonlijke tempe rament. Wie veel geduld heeft, kan zich de luxe van een groene haag veroorlo ven. Wie direct privacy wenst, komt niet om een schutting heen. En behoor je qua geduld nog net niet tot de engelen, maar heb je ook geen grote haast, dan is een gaasmattenafscheiding een prima tussen weg. Wat ook meeweegt is de beschikba re ruimte. Een groene haag vergt veel meer ruimte dan een schutting of gaas- matten. En ruimte is nu juist wat veel tuinbezitters met de aanmerkelijk kleine re bouwkavels van tegenwoordig niet hebben. Voor een beetje haag is al gauw 75 centimeter nodig. Volgens Mulder is er geen mooiere afscheiding denkbaar. Een haag is de natuurlijkste muur rond je tuin. Of je nu kiest voor een conife ren-, een taxus-, een haagbeuken-, een liguster- of een beukenhaag. Wel hebben deze verschillende groene hagen elk hun eigen kenmerken. De houten schutting raakt volgens Mul der wat uit de mode. Vlechtschermen, plankenschuttingen van geïmpregneerd grenen- of vurenhout of hardhouten schuttingen, steeds minder mensen kie zen ervoor. Vlechtschermen en schuttin gen van grenen of vuren zijn ook niet echt duurzaam. Ze gaan een kleine tien jaar mee, dan zijn ze verrot. Je kunt de levensduur verlengen door ze met hard houten palen of op betonnen poeren of ijzeren paalhouders in de grond te zetten en te zorgen dat de schermen zelf de aar de niet raken, maar ook dan gaan ze maar een beperkte tijd mee. Hardhouten schuttingen kennen dit be zwaar niet. Behalve duurzaam zijn deze schuttingen echter ook duur. Toch is dit voor de meesten niet het belangrijkste be zwaar, zegt Mulder. Dat de populariteit van zowel hardhouten als gewolmaniseer de (geïmpregneerde) schuttingen terug loopt, heeft vooral te maken met de groeiende afkeer van milieu-onvriendelij ke materialen. Men wil geen hardhout meer of met giftige stoffen behandeld hout. Schilderskwast Mulder constateert ook dat het grote pu bliek zo langzamerhand is uitgekeken op al dat hout in de tuin. Wil je er niet elk jaar met de schilderskwast bij, dan wordt het na verloop van tijd helemaal grijs. Alleen een groene begroeiing kan daar wat aan doen. Wat dat betreft vormen de trellis volgens Mulder een attractief alter natief. Deze schuttingen met aan de bui tenkant hout en daartussenin een latten- werk of gaasmaat laten zich namelijk mooi vullen met bijvoorbeeld klimop. Ze vormen zo snel een groene achtergrond. Toch geven steeds meer mensen de laat ste jaren de voorkeur aan gaasmatten van gegalvaniseerd ijzer boven trellis. Lo gisch, vindt Mulder, want gaasmatten hebben vele voordelen. „Ze ogen net zo natuurlijk als een haag doordat je ze van onder tot boven met groen kunt laten be groeien, ze zijn duurzaam, want het ge galvaniseerde ijzer roest niet en is stevig, en ze zijn niet breder dan 5 cm. Kies je voor een snelgroeiende klimplant, zoals klimop, dan zijn ze in een paar seizoenen dicht en zit je vrij in je tuin." Daar komt bij dat gegalvaniseerde gaasmatten in di verse uitvoeringen volledig op maat ver krijgbaar zijn. Zowel in de lengte als in de hoogte. Want of je nu een omheining Een tuinafscheiding met gaasmatten kan op eigen wijze groen worden ingevuld. foto GPD/Riet Vos wilt van 63 cm of van 2.03 m. hoog, het kan allemaal. Zelfs tuindeuren zijn in de zelfde constructie verkrijgbaar. Heb je geen zin in een grijze gaasmat, dan neem je een gecoate in de kleur die je zelf wil. Overleggen Wie op goede voet wil blijven met de bu ren, kan beter goed overleggen over een tuinafscheiding. Een ruzie is zo geboren. Ruggespraak heeft bovendien als voor deel dat er voor een extra fraaie tuinaf scheiding gekozen kan worden. Mis schien wel de mooiste afscheiding, legt tuinvormgever Marcel Mulder uit, maak je door groene struiken in groepjes bij el kaar te zetten, verspringend ten opzichte van elkaar. Dus niet in één lijn op de erf- scheiding, maar om en om op eigen grond en op de grond van de buren. Volgens Mulder oogt dit heel natuurlijk en ruimtelijk. Voor het fraaiste resultaat is uiteraard wel medewerking van beide kanten gebo den. Bestaat die niet, dan dienen er re gels in acht te worden genomen. Een schutting of heg waar beide partijen het eens over zijn, mag op de erfscheiding worden geplaatst. Is er van de zijde van de buren bezwaar tegen deze schutting of heg, dan dient men daarmee een halve meter van de erfscheiding te blijven. Alle reden dus om overeenstemming met de buren na te streven. Kitty van Gerwen Hypotheekrente per 31 mei 2005 rente vast gedu- afsluit provi sie in opgave rente bij fiscale bank besparing van constant 42% 52% ABN/AMRO ann hyp. variab. 1,00 3,5 2,26 1,90 ann hyp. 5 jr. 1,00 3,6 2,32 1,94 spaargroeihyp 5 jr. 1,00 3.6 1,49 0,83 spaargroeihyp 10 jr 1,00 4.2 1.78 1,04 spaargroeihyp. 15 jr. 1,00 4,6 1,99 1.18 Bouwfonds spaarv hyp 10 jr. 1,00 4.5 1,90 1,11 Combinatie spaarv hyp 5 jr 1,00 4,0 1,66 0,94 Centraal spaargar hyp 5 jr. 0,50 3.55 1,44 0,80 Beheer spaargar hyp 15 jr. 0,50 4,40 1,84 1.07 CVB ann hyp. 2 jr 1,00 3.3 2,15 1,80 ann hyp 5 jr 1,00 3.8 2,44 2,04 spaarhyp 10 jr. 1,00 4,6 1,96 1.15 Delta Lloyd/ hyp tot.plan 5 jr. 1,00 4,25 1,85 1,09 Leven hyp.tot.plan 15 jr. 1,00 4,8 2,12 1,29 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. 1,00 3.7 1,52 0,85 Fortis Bank ann. hyp. 5 jr. 1,00 3,7 2,38 1,99 ann.hyp 10 jr. 1,00 4.2 2,67 2,23 ann hyp 15 jr. 1,00 4,50 2,85 2,37 spaarhyp. 5 jr. 1,00 3.9 1,68 0,98 spaarhyp. 10 jr 1,00 4,4 1,92 1,15 spaarhyp. 15 jr. 1,00 4,7 2,07 1,25 Reaal/Combi hyp.spaarpl 5 jr. 1,00 3,85 1,59 0,90 ING-bank spaarhyp, 5 jr 1,00 4,2 1,83 1.08 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4.8 2,13 1.29 ann hyp 0/1 jr 1,00 3.4 2.21 1,85 ann hyp 5 jr. 1,00 4,0 2,56 2.13 Nationale spaarhyp 5 jr 1,00 3,9 1,68 0,98 Nederlanden spaarhyp. 15 jr 1,00 5,1 2,28 1,40 Obvion Hyp. ann.hyp 5 jr 1,00 3,8 2,44 2,04 ann. hyp. 10 jr. 1,00 4,3 2,73 2,28 spaarhyp. 5 jr. 1,00 4,0 1,63 0.91 spaarhyp. 10 jr. 1,00 4,5 1,88 1,08 spaarhyp. 15 jr 1,00 4,8 2,03 1,19 Postbank spaarhyp 5 jr. 1,00 4,1 1,76 1,03 spaarhyp. 5/7 jr 1,00 4.6 2,00 1,20 spaarhyp. 10/12 jr. 1,00 4,8 2,11 1,27 ann. hyp. 2 jr 1,00 3,5 2,14 1,78 ann.hyp. 5 jr 1,00 3.9 2,38 1.97 PVF Achmea spaarhyp. 5 jr 1,00 3.9 1,62 0,91 Hyp spaarhyp 15 jr 1,00 4.7 2,01 1.18 ann.hyp. 5 jr 1,00 3.7 2,38 1,99 ann.hyp 10 jr 1,00 4.3 2.73 2,28 ann.hyp. 15 jr. 1,00 4.5 2.85 2,37 Rabo. (advies) spaarzeker 1 jr 1.00 3,0 1.12 0.56 spaarzeker 3 jr 1,00 3.4 1.37 0,75 spaarzeker 5 jr 1,00 3,7 1,52 0,85 spaarzeker 10 jr 1,00 A3 1,80 1,03 SNS bank spaarhyp ideaal 1,00 3,8 1,58 0,89 spaarhyp. 5 jr. 1,00 3,8 1,58 0,89 ann. hyp. 1 jr. 1,00 3,1 2,03 1,71 ann hyp. 5 jr. 1,00 3,8 2,44 2,04 De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met nationa le hypotheekgarantie De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de totale netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 75.000 euro Voor vrouwen en/of andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gelden. Bij andere hypotheek bedragen wijkt de nwr soms enigszins af Sommige kinderen zijn dol op tuinieren. Maar dat gro te tuingereedschap, daarmee kunnen ze niet uit de voeten. De oplossing komt van Play go. De ze speelgoedproducent brengt speciaal tuingereedschap voor kinderen op de markt. Verkrijgbaar zijn onder meer een schop, hark, schoffel, ploeg en bezem. Met goedkeuring van Gardena, omdat de gereedschap pen miniatuuruitvoeringen zijn van het combisysteem van dat bedrijf. Het gereedschap is verkrijgbaar vanaf 1,50 euro. De speciale trol ley kost 29,95 euro. Informatie: 0515-435635 of www.vandermeulen.com De ontwerper ontwerpt en de glasblazer blaast. Dat is jarenlang het uitgangspunt bij Royal Leerdam Crystal. Daar van wordt nu afgeweken. Vanaf vandaag is in de kristalwinkel in Leerdam de expositie Achter de Schermen te zien. Daar is niet alleen werk van ontwerper Siem van der Marei, maar ook werk van productieleider Emil Pfeiffer en meesterglasmaker Gert Bullée te bezichtigen. Het adres is Lingedijk 8 in Leerdam. Informatie: www.royalleerdam- crystal.com of 0345-671616. Handdoekenhaakjes die naar beneden komen. Ie dereen kent het probleem. Met de nieuwe Super Montage Strips van Pattex zou het pro bleem uit de wereld zijn. De strip wordt achterop het haakje geplakt en vervolgens tegen de muur geplaatst. Het haakje zou vervolgens een gewicht van twee kilo kunnen dragen. Moet het haakje worden verwijderd dan is een draaibeweging vol doende. Het haakje komt met een los en de lijm is eenvoudig te verwijderen. De strips zijn toepasbaar op gladde ondergron den. Prijs per tien is 3,15 euro. Informatie: www.pattex.nl of 030-6073438.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 41