als de
brandweer
Colt CZT gaat bijna
PZC
Een hechte open relatie met een Saab cabriolet
23
Vraag antwoord
TEST
m
OCCASION
Bijdehand
vrijdag 3 juni 2005
Grappig hoe je een
brave gezinsauto
kunt transformeren
tot een uitdagend
straatgranaatje. Mits
ubishi doet het met
de Colt. De CZT met
turbo barst van het
temperament.
Nota bene tijdens haar huwelijksreis werd
iNeeltje SindorfFsmoorverliefd. Het is nu 19
jaar geleden en het is nooit overgegaan. In
1993 werd ze de eigenares van een Saab 900
cabriolet. Ze wil haar Zweed voor geen goud
missen.
Q) Saab 900 cabriolet
Voor
Comfortabel en
praktisch
Goede prestaties
(handbak)
Veilig en degelijk
- Tegen Onderhoud en
onderdelen duur
Matige handbak
Turbo: beperkte
tractie
Motorversies: 900 Turbo 16 (hele
periode), 160-180 pk. 900i (vanaf
eind '90), 128-140 pk.
Prijzen: 7.500 tot 12.500 euro
Tip: onderhoudshistorie van
belang, niet kopen zonder
deskundige begeleiding.
Typische mankementen
Achterstallig onderhoud
Defecte turbo
Koppeling en versnellingsbak
Versleten kap
Gerammel en geklapper
-
Productie: 1986-voorjaar 1994.
Eerste jaren uitsluitend
Amerikaanse import.
Door Gert te Lintelo
„Eigenlijk ben ik helemaal niet
zo'n autogek," zegt ze, „maar
met die Saab was het meteen
raak. Ik zag hem in Wenen in
1993, het was denk ik een pro
totype, maar ik was er hele
maal weg van. Uiteindelijk heb
ik er eentje gekocht. Die auto
hóórt bij mij en zo lang het kan
blijf ik er mee rijden."
De Saab waar Neeltje Sindorff
het over heeft is de 900 Turbo
Cabriolet die aanvankelijk al
leen te koop was in Amerika.
Ze blijkt de auto niet alleen van
wege het uiterlijk te hebben
aangeschaft: „Het is een heerlij
ke auto met veel ruimte. Ik rij
veel open, en zodra het een
beetje weer is gaat de kap om
laag. De achterbank is ook dan
goed te gebruiken, want door
de diepe zit vang je minder
wind dan in andere cabrio's."
Topvorm
Saabs hebben niet bepaald de
reputatie van een rijdend spaar
varken als het op aanschaf en
onderhoud aankomt, maar ze
staan wel bekend om hun le
vensduur. Een beeld dat Neeltje
Sindorff bevestigt: „Ik heb in
middels 200.000 kilometer gere
den, maar hij is nog steeds in
topvorm. Ik ben wel heel stipt
met de onderhoudsbeurten bij
de dealer. Ik heb ook nooit du
re reparaties gehad, al hoor ik
tegenwoordig wat vaker een bij
geluidje dan vroeger. Maar dat
hoort erbij met een oudere au
to."
Niet alleen technisch is de Saab
nog in goede staat, ook op de
carrosserie en het dak valt niets
aan te merken. Niet gek voor
een auto die altijd buiten staat.
Voor het dak wordt gewoonlijk
een levensduur opgegeven van
tien tot vijftien jaar, afhanke
lijk van gebruik en omstandig
heden. De lak glimt na een Pro-
Tech behandeling als nieuw en
is nu veel gemakkelijker
schoon te houden. De spuiter
zal er dus voorlopig nog niet
aan te pas komen.
Maar er moet toch wel iets zijn
dat Neeltje minder bevalt, lijkt
ons. Ze moet lartg naden
ken.„Ja, de moderne Saab van
Neeltje en haar Saab cabrio lij
ken vooralsnog onafscheidelijk.
Foto's Mare Bolsius
mijn man rijdt wel wat makke
lijker en soepeler, maar min
punten, nee, niet echt. Hooguit
is het schakelen niet zo gewel
dig." Om met een brede glim
lach te vervolgen: „Weetje wat
ik ook zo leuk vind? Dat zacht
sissende geluidje als de turbo in
actie komt. Prachtig!"
Geen twijfel mogelijk: dit is ech
te liefde.
Foto's Mare Bolsius
stabiliteitscontrole. En met zijn
150 pk sterke turbomotor gaat
hij net niet als de Japanse
brandweer, die Colt. Want je
moet wel uitdrukkelijk op zoek
naar de GTHdck. De elektroni
ca smoort elke aanvechting tot
avontuurlijk rijgedrag in de
kiem, en de turbo is eigenlijk
iets te klein en 'ouderwets'
niet-variabel. Hij steekt pas een
aarzelend handje toe boven de
3000 toeren en laat het met een
schok weer afweten als de druk
te hoog wordt. Dus eerst ge
beurt er weinig, dan gaat het
even van kiet tot de wastegate
van de turbo opengaat. Dat ge
beurt zo abrupt dat je van de
weeromstuit snel wil overscha
kelen. Jammer, want op hogere
snelheden beloont de auto een
kruidige rijstijl weldegelijk met
veel plezier.
Ook het comfort is goed, maar
dat wordt enigszins verknald
door het lawaai rond de carros
serie op kruissnelheid. Met de
ze Colt koop je dus geen
hot-hatch. De turbo voldoet daar
voor niet en de uitlaatsound
werkt ook al niet lekker mee.
Een smakelijk alternatief voor
wie gewoon mooi en comforta
bel op wil schieten, dat is die
CZT wel.
Mitsubishi Colt CZT
Uitrusting: semi-automatische
airco, zes airbags, tractie- en
stabiliteitscontrole, audiosysteem,
aluminium pedalen, lichtmetalen
wielen.
Motor/techniek: 1.5 liter 16-kleps
motor met injectie en turbo met
150 pk; max. koppel 210 Nm bij
3500 toeren, vijf versnellingen,
voorwielaandrijving.
Lxbxh: 3,87 x 1,70 x 1,55 meter
Wielbasis: 2,50 meter
Draaicirkel: 10,50 meter
Bagageruim: 220/1.100 liter
Brandstoftank: 47 liter
Verbruik: 1:10
Gewicht: 965 kg
Aanhanger geremd: 1.000 kg
Prijs Colt CZT: 21.999 euro
Conclusie: De Mitsubishi Colt CZT
ziet eruit als een echte GTI, maar
dat is hij niet. Wel is het een
praktische hatchback met
sportieve eigenschappen. En best
een goeie ook.
Voor Sportieve prestaties
Fraai afgewerkt
Zitruimte
Tegen Rumoer
Onvolmaakte turbo
Leesbaarheid
info-display
Cijfer: 8
Met de sportieve Colt CZT wil Mitsubishi zijn talloze rally-successen wat meer te gelde maken.
is het een appetijteüjke auto.
Leuk meegenomen is de onver
wachte binnenruimte. Op de
verschuifbare achterbank kun
nen twee-en-een-halve passa
gier zeer redelijk verblijven.
Dat wil zeggen, beenruimte ge
noeg, maar de hoofdruimte laat
te wensen over.
Je moet wel nadrukkelijk
op zoek naar de GTI-kick
Het instrumentenbord kennen
we al uit de gewone vijfdeurs
Colt. Strak en opgeruimd, al
leen nog steeds merkwaardig
ontsierd door die rare
glow-m-the-dark-middenconsole.
Ook rond de pook vinden we
het blauwwitte materiaal dat
lijkt op iets onduidelijks uit het
ziekenhuismagazijn. Een stijl-
breukje in het verder sportieve
interieur. De klokken zijn goed
afleesbaar, wat helaas niet
geldt voor het display met
boordcomputer midden op het
dashboard bij fel zonlicht.
Cool: naast het opbergkastje
gaat een diepe pijpenla schuil
waarin je zelfs een solide ander-
halve-literfles drank gekoeld
kunt bewaren.
Mallootbestendig
En rijdt dat een beetje? We zou
den denken van wel. De CZT
stuurt scherper en trefzekerder
dan zijn 'gewone' broeders,
remt uitstekend en heeft een
vertrouwenwekkende weglig-
ging; mallootbestendig, mede
dankzij de standaard tractie- en
Door Joop van der Pol
e Colt van Mits-
ubishi reïncar-
neert al tiental-
len jaren onafge-
l broken, met wis-
I selend succes. In zijn laatste ver-
l schijningsvorm als vijfdeurs au
to is het een alleraardigst
1 mpv-tje met een soort van bolcs-
neus. Er is een driedeurs-versie
die er een stukje kwieker uit
ziet, en nu heeft Mitsubishi die
1 ook nog eens naar de sport-
school gestuurd. Het resultaat
is de uitdagende CZT. Hij kreeg
alle trekken van een heuse GTI,
dankzij subtiele accenten, ver-
beteringen aan vering en onder
stel, fraaie sportstoelen en een
1.5 liter turbomotor die er 150
pk uitperst. Zeker in het knoert-
rood, spicy-red zegt Mitsubishi,
Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO pleit voor een 'snelheidsadvi
seur' in de auto. Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Irene Bloemink van 3VO: „Het is een hulpmiddel om
automobilisten eraan te herinneren hoe hard er ergens
gereden mag worden. Dat zou kunnen via de stem van
het navigatiesysteem, bijvoorbeeld als er een 30 km-zo-
ne wordt binnengereden. Je kunt het vergelijken met
systemen die je herinneren aan een vergeten gordel of
dat de lichten nog branden. Het zal nog wel wat jaren
duren voordat de snelheidsadviseur praktijk wordt. Wel
hebben we inmiddels negentig procent van de straten in
Nederland met bijbehorende maximumsnelheden in
kaart gebracht."
Mail uw vraag naarvraagenantwoord@wegenermultimedia.nl
Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, ru
briek Auto.
Trendy afvalzakjes
De echte uit de film!
De Batmobiel uit de nieuwe bioscoopfilm Batman be
gins is in Nederland. Speciaal voor de pers geeft het
grimmige vleervehikel maandag een demonstratie op
circuitpark Lelystad. Voor de film zijn er vijf versies ge
bouwd, en dit is de enige die echt kan rijden. De auto
weegt 2500 kg en is uitgerust met vier monstertruckban-
den en twee racebanden. De film met Christian Bale in
de rol van Batman draait vanaf 16 juni.
De imposante Batmobiel.
Noble in Nederland
Van der Kooi Sportscars in Lochem is begonnen met
de import voor de Benelux van het Engelse sport
merk Noble. Willem van der Kooi nam in Engeland zelf
de eerste Nederlandse Noble Ml2 GTO 3R in ontvangst.
Noble staat bij Van der Kooi naast Caterham en Lotus.
De Noble Ml 2 kost 119.602 euro. een M400 komt op
ruim 125.000 euro en de M14 kost het lieve sommetje
van 160.702 euro.
Vrouwen toeren voor kinderen
Ladies Day heet de motordag voor vrouwen, die zon
dag bij Vos Motoren in Dordrecht vertrekt. De op
brengst is voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Van
af 09.00 uur kunnen maximaal 250 dames inschrijven
voor de rit, die om 12.00 uur vertrekt naar Brabant.
Ex-motorcrosser Gerard Rond is daar gastheer op zijn
nieuwe MotorBike Island Blauwe Meer in Loon op Zand.
Info: www.vosmotoren.nl
Autoboek voor kinderen
Na het boekje 'Alles over vliegtuigen' komt de ANWB
nu met 'Alles over auto's' voor kinderen. Vertaald uit
het Duits, en de illustraties laten opvallend vaak VW's
zien. Hoe worden auto's gebouwd? Waarom hebben au
to's airbags? Op dat soort vragen geeft dit kinderboek
antwoord. En dat er oliepijlstok staat in plaats van oliepeil
stok zal veel kinderen worst zijn. Het boek kost 12,95 eu
ro en is verkrijgbaar bij alle ANWB-winkels, boekhan
dels en warenhuizen. Bestellen kan ook: www.anwb.nl.
Brommerkenteken komt eraan
Na de caravans zijn nu de brommers aan de beurt:
die krijgen vanaf 1 september een kentekenplaat
in plaats van een verzekeringsplaatje. Dat geldt ook
voor snorfietsen, brommobielen en fietsen met hulpmo
tor. Het kentekenbewijs gaat 22,50 euro kosten en kan
tot 1 november van dit jaar aangevraagd worden bij de
Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Eerst moet het
voertuig 'geschouwd' worden door een daartoe gemach
tigde rijwiel- of bromfietshandelaar. Voor de schouwing
en de kentekenplaat moet de bezitter rekenen op nog
eens 20 tot 25 euro.
Afvalzakjes voor in de au
to bestaan al langer,
maar die saaie, papieren
exemplaren sieren het interi
eur niet bepaald op. Dat kan
anders, moeten ze bij Hal
fords gedacht hebben. De
winkelketen introduceert
trendy afvalzakjes met bloe-
menprints en in felle kleur
combinaties. De zakjes, die bijvoorbeeld aan de hoofd
steunen gehangen kunnen worden, zijn hersluitbaar en
afwasbaar. Vooral vrouwen en jeugdige rijders hebben
het voorzien op de hippe zakjes, als we Halfords mogen
geloven. Ze kosten vanaf 2,95 euro per stuk.
Info: www.halfords.nl
blije zakjes.
De Noble M12.