PZC Colt CZT gaat bijna als de brandweer Een hechte open relatie met een Saab cabriolet 23 Vraag antwoord TEST OCCASION Bijdehand vrijdag 3 juni 2005 Door Joop van der Pol De Colt van Mits ubishi reïncar neert al tiental len jaren onafge broken, met wis selend succes. In zijn laatste ver schijningsvorm als vijfdeurs au- to is het een alleraardigst i jnpv-tje met een soort van boks- jneus. Er is een driedeurs-versie idie er een stukje kwieker uit ziet, en nu heeft Mitsubishi die i ook nog eens naar de sport- school gestuurd. Het resultaat is de uitdagende CZT. Hij kreeg alle trekken van een heuse GTI, dankzij subtiele accenten, ver beteringen aan vering en onder- tel, fraaie sportstoelen en een 1.5 liter turbomotor die er 150 pk uitperst. Zeker in het knoeit- iod, spicy-red zegt Mitsubishi, is het een appetijtelijke auto. Leuk meegenomen is de onver wachte binnenruimte. Op de verschuifbare achterbank kun nen twee-en-een-halve passa gier zeer redelijk verblijven. Dat wil zeggen, beenruimte ge noeg, maar de hoofdruimte laat te wensen over. Je moet wel nadrukkelijk op zoek naar de GTI-kick Het instrumentenbord kennen we al uit de gewone vijfdeurs Colt. Strak en opgeruimd, al leen nog steeds merkwaardig ontsierd door die rare glow-m-the-dark-middenconsole. Ook rond de pook vinden we het blauwwitte materiaal dat lijkt op iets onduidelijks uit het ziekenhuismagazijn. Een stijl- breukje in het verder sportieve interieur. De klokken zijn goed afleesbaar, wat helaas niet geldt voor het display met boordcomputer midden op het dashboard bij fel zonlicht. Cool: naast het opberglcastje gaat een diepe pijpenla schuil waarin je zelfs een solide ander- halve-literfles drank gekoeld kunt bewaren. Mallootbestendig En rijdt dat een beetje? We zou den denken van wel. De CZT stuurt scherper en trefzekerder dan zijn 'gewone' broeders, remt uitstekend en heeft een vertrouwenwekkende weglig- ging; mallootbestendig, mede dankzij de standaard tractie- en stabiliteitscontrole. En met zijn 150 pk sterke turbomotor gaat hij net niet als de Japanse brandweer, die Colt. Want je moet wel uitdrukkelijk op zoek naar de GTI-kick. De elektroni ca smoort elke aanvechting tot avontuurlijk rijgedrag in de kiem, en de turbo is eigenlijk iets te klein en 'ouderwets' niet-variabel. Hij steekt pas een aarzelend handje toe boven de 3000 toeren en laat het met een schok weer afweten als de druk te hoog wordt. Dus eerst ge beurt er weinig, dan gaat het even van kiet tot de wastegate van de turbo opengaat. Dat ge beurt zo abrupt dat je van de weeromstuit snel wil overscha kelen. Jammer, want op hogere snelheden beloont de auto een kruidige rijstijl weldegelijk met veel plezier. Ook het comfort is goed, maar dat wordt enigszins verknald door het lawaai rond de carros serie op kruissnelheid. Met de ze Colt koop je dus geen hot-hatch. De turbo voldoet daar voor niet en de uitlaatsound werkt ook al niet lekker mee. Een smakelijk alternatief voor wie gewoon mooi en comforta bel op wil schieten, dat is die CZT wel. Mitsubishi Colt CZT Uitrusting: semi-automatische airco, zes airbags, tractie- en stabiliteitscontrole, audiosysteem, aluminium pedalen, lichtmetalen wielen. Motor/techniek: 1.5 liter 16-kleps motor met injectie en turbo met 150 pk; max. koppel 210 Nm bij 3500 toeren, vijf versnellingen, voorwielaandrijving. Lxbxh: 3,87 x 1,70 x 1,55 meter Wielbasis: 2,50 meter Draaicirkel: 10,50 meter Bagageruim: 220/1.100 liter Brandstoftank: 47 liter Verbruik: 1:10 Gewicht: 965 kg Aanhanger geremd: 1.000 kg Prijs Colt CZT: 21.999 euro Conclusie: De Mitsubishi Colt CZT ziet eruit als een echte GTI, maar dat is hij niet. Wel is het een praktische hatchback met sportieve eigenschappen. En best een goeie ook. Voor Sportieve prestaties Fraai afgewerkt Zitruimte Tegen Rumoer Onvolmaakte turbo Leesbaarheid info-display Cijfer: 8 Grappig hoe je een brave gezinsauto kunt transformeren tot een uitdagend straatgranaatje. Mits ubishi doet het met de Colt. De CZT met turbo barst van het temperament. jiota bene tijdens haar huwelijksreis werd Neeltje Sindorff smoorverliefd. Het is nu 19 jaar geleden en het is nooit overgegaan. In 1993 werd ze de eigenares van een Saab 900 abriolet. Ze wil haar Zweed voor geen goud rissen. Q) Saab 900 cabriolet Voor Comfortabel en praktisch Goede prestaties (handbak) Veilig en degelijk Tegen Onderhoud en onderdelen duur Matige handbak Turbo: beperkte tractie Typische mankementen Achterstallig onderhoud Defecte turbo Koppeling en versnellingsbak Versleten kap Gerammel en geklapper Productie: 1986-voorjaar 1994. ferste jaren uitsluitend Amerikaanse import. Motorversies: 900 Turbo 16 (hele periode), 160-180 pk. 900i (vanaf eind '90), 128-140 pk. Prijzen: 7.500 tot 12.500 euro Tip: onderhoudshistorie van belang, niet kopen zonder deskundige begeleiding. Door Gert te Lintelo „Eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n autogek," zegt ze, „maar met die Saab was het meteen raak. Ik zag hem in Wenen in 1993, het was denk ik een pro totype, maar ik was er hele maal weg van. Uiteindelijk heb ik er eentje gekocht. Die auto hóórt bij mij en zo lang het kan blijf ik er mee rijden." De Saab waar Neeltje Sindorff het over heeft is de 900 Turbo Cabriolet die aanvankelijk al leen te koop was in Amerika. Ze blijkt de auto niet alleen van wege het uiterlijk te hebben aangeschaft: „Het is een heerlij ke auto met veel ruimte. Ik rij veel open, en zodra het een beetje weer is gaat de kap om laag. De achterbank is ook dan goed te gebruiken, want door de diepe zit vang je minder wind dan in andere cabrio's." Topvorm Saabs hebben niet bepaald de reputatie van een rijdend spaar varken als het op aanschaf en onderhoud aankomt, maar ze staan wel bekend om hun le vensduur. Een beeld dat Neeltje Sindorff bevestigt: „Ik heb in middels 200.000 kilometer gere den, maar hij is nog steeds in topvorm. Ik ben wel heel stipt met de onderhoudsbeurten bij de dealer. Ik heb ook nooit du re reparaties gehad, al hoor ik tegenwoordig wat vaker een bij geluidje dan vroeger. Maar dat hoort erbij met een oudere au to." Niet alleen technisch is de Saab nog in goede staat, ook op de carrosserie en het dak valt niets aan te merken. Niet gek voor een auto die altijd buiten staat. Voor het dak wordt gewoonlijk een levensduur opgegeven van tien tot vijftien jaar, afhanke lijk van gebruik en omstandig heden. De lak glimt na een Pro- Tech behandeling als nieuw en is nu veel gemakkelijker schoon te houden. De spuiter zal er dus voorlopig nog niet aan te pas komen. Maar er moet toch wel iets zijn dat Neeltje minder bevalt, lijkt ons. Ze moet lang naden- ken.„Ja, de moderne Saab van Neeltje en haar Saab cabrio lij ken vooralsnog onafscheidelijk. Foto's Mare Bolsius mijn man rijdt wel wat makke lijker en soepeler, maar min punten, nee, niet echt. Hooguit is het schakelen niet zo gewel dig." Om met een brede glim lach te vervolgen: „Weet je wat ik ook zo leuk vind? Dat zacht sissende geluidje als de turbo in actie komt. Prachtig!" Geen twijfel mogelijk: dit is ech te liefde. Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO pleit voor een 'snelheidsadvi seur' in de auto. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Irene Bloemink van 3VO: „Het is een hulpmiddel om automobilisten eraan te herinneren hoe hard er ergens gereden mag worden. Dat zou kunnen via de stem van het navigatiesysteem, bijvoorbeeld als er een 30 km-zo- ne wordt binnengereden. Je kunt het vergelijken met systemen die je herinneren aan een vergeten gordel of dat de lichten nog branden. Het zal nog wel wat jaren duren voordat de snelheidsadviseur praktijk wordt. Wel hebben we inmiddels negentig procent van de straten in Nederland met bijbehorende maximumsnelheden in kaart gebracht." Mail uw vraag naar vraagenantwoord@wegenermultimedia nl Meer vragen en antwoorden vindt u op de website van de krant, ru briek Auto. Trendy afvalzakjes Afvalzakjes voor in de au to bestaan al langer, maar die saaie, papieren exemplaren sieren het interi eur niet bepaald op. Dat kan anders, moeten ze bij Hal fords gedacht hebben. De winkelketen introduceert trendy afvalzakjes met bloe- menprints en in felle kleur combinaties. De zakjes, die bijvoorbeeld aan de hoofd steunen gehangen kunnen worden, zijn hersluitbaar en afwasbaar. Vooral vrouwen en jeugdige rijders hebben het voorzien op de hippe zakjes, als we Halfords mogen geloven. Ze kosten vanaf 2,95 euro per stuk. Info. www.halfords nl Halfords blije zakjes. De echte uit de film! De Batmobiel uit de nieuwe bioscoopfilm Batman be gins is in Nederland. Speciaal voor de pers geeft het grimmige vleervehikel maandag een demonstratie op circuitpark Lelystad. Voor de film zijn er vijf versies ge bouwd, en dit is de enige die echt kan rijden. De auto weegt 2500 kg en is uitgerust met vier monstertruckban- den en twee racebanden. De film met Christian Bale in de rol van Batman draait vanaf 16 juni. De imposante Batmobiel. Noble in Nederland Van der Kooi Sportscars in Lochem is begonnen met de import voor de Benelux van het Engelse sport merk Noble. Willem van der Kooi nam in Engeland zelf de eerste Nederlandse Noble Ml2 GTO 3R in ontvangst. Noble staat bij Van der Kooi naast Caterham en Lotus. De Noble M12 kost 119.602 euro, een M400 komt op ruim 125.000 euro en de M14 kost het lieve sommetje van 160.702 euro. De Noble M12. Vrouwen toeren voor kinderen Ladies Day heet de motordag voor vrouwen, die zon dag bij Vos Motoren in Dordrecht vertrekt. De op brengst is voor het Ronald McDonald Kinderfonds. Van af 09.00 uur kunnen maximaal 250 dames inschrijven voor de rit, die om 12.00 uur vertrekt naar Brabant. Ex-motorcrosser Gerard Rond is daar gastheer op zijn nieuwe MotorBike Island Blauwe Meer in Loon op Zand. Info: www.vosmotoren.nl Autoboek voor kinderen Na het boekje 'Alles over vliegtuigen' komt de ANWB nu met 'Alles over auto's' voor kinderen. Vertaald uit het Duits, en de illustraties laten opvallend vaak VW's zien. Hoe worden auto's gebouwd? Waarom hebben au to's airbags? Op dat soort vragen geeft dit kinderboek antwoord. En dat er oliepijlstok staat in plaats van oliepeil stok zal veel kinderen worst zijn. Het boek kost 12,95 eu ro en is verkrijgbaar bij alle ANWB-winkels, boekhan dels en warenhuizen. Bestellen kan ook: www.anwb.nl. Brommerkenteken komt eraan Na de caravans zijn nu de brommers aan de beurt: die krijgen vanaf 1 september een kentekenplaat in plaats van een verzekeringsplaatje. Dat geldt ook voor snorfietsen, brommobielen en fietsen met hulpmo tor. Het kentekenbewijs gaat 22,50 euro kosten en kan tot 1 november van dit jaar aangevraagd worden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Eerst moet het voertuig 'geschouwd' worden door een daartoe gemach tigde rijwiel- of bromfietshandelaar. Voor de schouwing en de kentekenplaat moet de bezitter rekenen op nog eens 20 tot 25 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 39