PZC Auto Md Opel Zafira gaat van MIDI naar Saab wil het tij keren met hockeystick-design SEARCH ENGINE Zorgeloos op vakantie? in samenwerking met <3 AutoTrack.nl Opel Zomercheck 1 onderhoudsbeurt KENNISMAKING Redactie bijlagen: 0113-315680 www.pzc.nl/auto E-mail: redactie@pzc.nl Postbus 31,4460 AA Goes Advertentie-exploitatie: Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520 Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770 Nationaal: 020-4562500 vrijdag 3 juni 2005 ■L. I AutoTeam uw afspraak voor de Het valt voor grote ge zinnen niet mee om aan een betaalbaar fa miliebusje te komen. De Opel Zafïra zette ooit de trend: zeven stoelen voor de prijs van vijf. Er is nu een nieuwe. Nog groter. Door Rien van der Steen Vraag Mare Boender- maker, de baas bij Opel Nederland, naar de verkopen, en hij rept van een 'verdraaid stroeve markt'. Daar blijft het bij, want Opel is mo menteel marktleider en weet zich weer aardig de Franse mer ken van het lijf te houden. Toch hebben de volumemer- ken, zeg maar grootverkopers zoals Opel, weldegelijk enorm MAXI last van wat Boendermaker de 'extreem lage koopbereidheid van de consument' noemt. Het nieuwste lokmiddel van de Duitse fabrikant is de tweede generatie van de Zafira. Zijn voorganger, de trendsetter uit 1999, viel toen vooral op met zijn slimme extra stoeltjes ach terin, waardoor je er met zeve nen in kon. Had je ze niet no dig, dan vouwde je ze plat in de bodem. De Opel Zafira was des tijds de eerste compacte Duitse mpv. Wereldwijd zijn er 1,4 mil joen van verkocht, in Neder- Q) Opel Zafira 2 land alleen al 65.000. De Zafira nummer 2 heeft nog steeds plaats voor zeven, en die heb ben dan zelfs iets meer plek dan vroeger. Want hij is aan zienlijk ruimer van opzet. De rij-eigenschappen zijn dik voor elkaar. Er heerst rust in het in terieur, het van de Astra geleen de onderstel weet goed raad met slechte wegen en de auto geeft de indruk stevig in elkaar te steken. Wel een beetje jam mer van die korte stoelzittin gen, maar dat is de tol die je be taalt als je een compleet volley balteam wilt stallen op een paar vierkante meter. Het is meer regel dan uitzondering bij mpv's. Kijk bijvoorbeeld ook maar 'ns in een Renault Espace. Heel veel vernieuwing vind je niet in Opeis Z-car - zo innova tief als hij zes jaar geleden ver scheen, zo behoudend is hij nu. Wel kan de Zafira worden volge hangen met luxe. Standaard be schikt hij over zes airbags en twee actieve hoofdsteunen voor in. Voor 1.795 euro koop je er een panoramadak in met glas panelen en opbergvakken (zie fo to). De handrem heeft de vorm van de gashendel van een Boeing, iets dat we ook zien in Renaults Mégane en eerder ooit in de Alfa Romeo 75. De stuurbekrachtiging is zoals de laatste jaren te doen gebrui kelijk elektrohydraulisch - in te genstelling tot veel van die stuurinstallaties werkt deze wel plezierig en precies. Voor al le leverbare extra's heb je min stens een verklarende woorden lijst nodig. Opel rept van afl, wat staat voor meedraaiende bi-xenonverlichting, ids-plus waarmee de elektronisch gecon troleerde schokdemping wordt bedoeld, en ucl, dat blijkbaar on- derstuur weet te beheersen. En natuurlijk kun je sleutelloos starten met een knop. Leve de elektronica! Afgezien van deze abracadabra is de Zafira 2 dus weer uitermate gezinsvriende lijk, en daarom zal hij zijn weg naar de Vinex-locaties wel we ten te vinden. Concurrenten: Renault Grand Scénic (7-zits, vanaf ca. 25.995 euro), Honda FR-V (6-zits, vanaf 25.990), Fiat Multipla (6-zits, vanaf 20.795 euro) 15 cm langer dan zijn voorganger. •Maximaal 1.820 liter bagage, 120 meer dan het vorige model. Achter de tweede zitrij 645 liter, bijna 50 liter meer. Benzine- en dieselmotoren van 100 tot 200 pk; eind dit jaar komt een snelle OPC-versie met 240 pk turbomotor. Diesels hebben een roetfilter. Zesversnellingsbakken en automaten met vier of zes trappen. Veiligheidsscore van vijf sterren bij de Euro Ncap, vooral ook omdat hij voldoet aan de nieuwste regels voor frontale voetgangersveiligheid. Prijzen: 1.6 liter benzine 23.595 euro, de 1.9 100 pk diesel 28.095 euro. Saab ploetert door. En zie: onder druk ge beuren soms mooie dingen. Ineens is daar de bijzondere Sport Estate, een stationwa gon met een opvallen de lijn. Door Rien van der Steen Saab leidt een marginaal be staan. De Zweedse autobouwer schopt het lang niet zo ver als landgenoot Volvo en moet zelfs toestaan dat straks sommige modellen bij Opel in Duitsland gebouwd worden. Toch schijnt eigenaar GM het pittige, kleine merk niet de das om te willen doen. Er is een dikke suv-Saab in de maak voor de Amerikaan se markt, evenals een compacte vierwielaangedreven auto die samen met Subaru in elkaar ge zet wordt. De innige banden met andere GM-merken zijn volgens critici funest voor de eigenheid van Saab, dat nog altijd prat gaat op haar imago van vliegtuigbou wer. „De Saab straaljager wordt rond de piloot gebouwd, onze auto's rond de bestuurder", zegt Saabs nieuwe topman Jan Ake Jonsson. Helder In Trollhattan, thuisbasis van Saab, leerden we alles over het hockeystickdesign van de nieuwe Sport Estate, een wigvormige stationwagon op basis van de kleinste Saab van het moment, de 9-3. De flank van de auto laat duidelijk een hockeystick- vorm zien, net als de Peugeot 206 SW. En de Saab doet met zijn sterk naar beneden lopen de daklijn ook sterk denken aan de Honda Accord Tourer. De heldere achterlichten met De Saab 9-3 stationwagon, een alternatief voor de vijfdeurs-ver- sie. led's zijn wel erg trendy, maar Saabs worden over het alge meen ook gereden door mode bewuste mensen. De 490 liter bagageruimte gaat schuil ach ter een vederlichte kofferklep van aluminium, over het extra bergvak onder de keurige vloer, over de 1.300 liter ruimte die ontstaat als de achterbank opge vouwen wordt en over de con structie van deze Estate, die maar 40 kilo zwaarder is dan de 9-3 Sport Sedan. Waterbesparend Op eenzame wegen aan de Zweedse westkust laat zo'n Saab een beste indruk achter. Groot uitgevallen stuurwiel, maar zoals altijd een heerlijk rijgedrag. Met veel stuurpreci- sie en sportieve eigenschappen. En bovendien een stille, stijf aandoende carrosserie. De auto is voorzien van een ar senaal crash- en anti-diefstal voorzieningen. Hij heeft een waterbesparende ruiten- sproeier waarbij de koplamp- sproeiers worden uitgeschakeld wanneer het reservoir onder een liter vloeistof gedaald is. Als hij in september op de markt komt, samenmet een vernieuwde 9-5, moet hij het schoppen tot best verkopende Saab, zegt directeur Peter Gabriels. De nieuwe Sport Esta te richt zijn pijlen op de Audi A4 Avant en de Volvo V50. Saab 9-3 Sport Estate De Sport Estate komt in september met zes benzine- en twee dieselmoto ren, beide voorzien van het gesubsidi eerde roetfilter. Basismodel 1 8i, de enige zonder turbo, gaat 30 290 euro kosten, de goedkoopste 1.9 diesel kost 37.690 euro. Eind september komt er een aluminium 2 8 V6 Ae- ro-versie met 250 pk voor zowel de Sport Sedan als de Sport Estate en de 9-3 Cabriolet Volgende pagina Auto: Een hechte open relatie met een Saab Cabrio De Peilstok O Rijkswaterstaat neemt binnenkort een nieuw systeem in gebruik waardoor geen enkele file in Nederland meer over het hoofd wordt gezien. Wij vragen ons af hoe u die file-info vooral ontvangt. Is dat via Tele tekst, internet, uw navigatiesysteem, of toch gewoon via de autoradio? Stem mee. Ga naar de website van de krant en klik op de rubriek Auto. Kijk voor je O Vorige week vroegen we welk onder deel voorop moet staan bij autorijles en -examen. Op de eerste plaats koos u anticipe ren, dat voor bijna vier op de tien stemmers veruit het belangrijkst is. Opvallend is de hoge score van technische kennis en vooral ook hoffelijkheid. Wat verdient aandacht bij het rijexamen? Anticiperen O Technische kennis Hoffelijkheid (3 Doorrijden Theoretische kennis Q Zuinig rijgedrag Q File rijden 2% O Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig heidsbewijzen (CBR): „Tussen de antwoorden mis ik de factoren houding en mentaliteit, al komt hoffelijkheid daar wel bij in de buurt. Automobilisten missen steeds vaker zelfkennis. Op verzoek van de minister van Verkeer en Waterstaat hebben we daarom een totaal nieuw rij examen ontwikkeld, waarin houding en mentaliteit pro minent aanwezig zijn. Volgende week presenteren we het nieuwe plan. Tot die tijd kan ik helaas niet meer ver klappen over de inhoud ervan." Modderschuit van Chrysler We hebben al heel wat gekke campagnes rond au to's meegemaakt, maar Chrysler doet een gooi naar de eerste plaats. De komende weken rijden vijf au to's door Nederland die zo uit een moeras gedregd lijken te zijn. Ze zijn een onderdeel van de introductiecampag ne van de nieuwe Jeep Grand Cherokee. Op de internet pagina www.jeep.nl vinden nieuwsgierigen precies zo'n mud-car én een tuinslang. U raadt het al: een glanzende Jeep komt dan te voorschijn. De mysterieuze mud-car Uitrollen bij regen Goeie ideeén zijn altijd briljant van eenvoud. Neem nu de Rainlegs, een nieuw soort regenbroek. In dit geval gaat de eer naar Kees Bas die de 'afgeknipte regen- broek' bedacht. Inmiddels is er patent op verleend en brengt hij de broek samen met Ronald Warmerdam via The Rainlegs Company op de markt. Het voordeel is dat je de flappen gewoon opgerold als een riem om je buik kunt dragen. Gaat het regenen, gooi je ze omlaag, vast maken en karren maar weer. Fietskoeriers en de Fiet sersbond zijn enthousiast. Info. www.rainlegs nl (Advertentie) Met panoramadak krijgt de Zafira een soort rugkam bovenop. BIHITOSTREETPILDT C32D C330 Laten we het simpel houden. Verplaatsbaar en betaalbaar autonavigatiesysteem met duidelijke Nederlandse rij-instructies. -Touch screen met 2D-of 3D-kaartweergave - Eenvoudig aan het raam te bevestigen - c320: Benelux voorgeprogrammeerd op «GflRMIN SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd! - c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa wwwïalnron.com 11 SailtfOIl ON board www.target-automotive.nl 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 21