PZC
Auto
Md
Opel Zafira gaat
van MIDI naar
Saab wil het tij keren met hockeystick-design
SEARCH ENGINE
Zorgeloos op vakantie?
in samenwerking met <3 AutoTrack.nl
Opel Zomercheck
1 onderhoudsbeurt
KENNISMAKING
Redactie bijlagen: 0113-315680
www.pzc.nl/auto
E-mail: redactie@pzc.nl
Postbus 31,4460 AA Goes
Advertentie-exploitatie:
Noord- en Midden-Zeeland: 0113-315520
Zeeuws-Vlaanderen: 0114-372770
Nationaal: 020-4562500
vrijdag 3 juni 2005
■L. I
AutoTeam
uw afspraak voor de
Het valt voor grote ge
zinnen niet mee om
aan een betaalbaar fa
miliebusje te komen.
De Opel Zafïra zette
ooit de trend: zeven
stoelen voor de prijs
van vijf. Er is nu een
nieuwe. Nog groter.
Door Rien van der Steen
Vraag Mare Boender-
maker, de baas bij
Opel Nederland,
naar de verkopen,
en hij rept van een
'verdraaid stroeve markt'. Daar
blijft het bij, want Opel is mo
menteel marktleider en weet
zich weer aardig de Franse mer
ken van het lijf te houden.
Toch hebben de volumemer-
ken, zeg maar grootverkopers
zoals Opel, weldegelijk enorm
MAXI
last van wat Boendermaker de
'extreem lage koopbereidheid van
de consument' noemt.
Het nieuwste lokmiddel van de
Duitse fabrikant is de tweede
generatie van de Zafira. Zijn
voorganger, de trendsetter uit
1999, viel toen vooral op met
zijn slimme extra stoeltjes ach
terin, waardoor je er met zeve
nen in kon. Had je ze niet no
dig, dan vouwde je ze plat in de
bodem. De Opel Zafira was des
tijds de eerste compacte Duitse
mpv. Wereldwijd zijn er 1,4 mil
joen van verkocht, in Neder-
Q) Opel Zafira 2
land alleen al 65.000. De Zafira
nummer 2 heeft nog steeds
plaats voor zeven, en die heb
ben dan zelfs iets meer plek
dan vroeger. Want hij is aan
zienlijk ruimer van opzet. De
rij-eigenschappen zijn dik voor
elkaar. Er heerst rust in het in
terieur, het van de Astra geleen
de onderstel weet goed raad
met slechte wegen en de auto
geeft de indruk stevig in elkaar
te steken. Wel een beetje jam
mer van die korte stoelzittin
gen, maar dat is de tol die je be
taalt als je een compleet volley
balteam wilt stallen op een
paar vierkante meter. Het is
meer regel dan uitzondering bij
mpv's. Kijk bijvoorbeeld ook
maar 'ns in een Renault Espace.
Heel veel vernieuwing vind je
niet in Opeis Z-car - zo innova
tief als hij zes jaar geleden ver
scheen, zo behoudend is hij nu.
Wel kan de Zafira worden volge
hangen met luxe. Standaard be
schikt hij over zes airbags en
twee actieve hoofdsteunen voor
in. Voor 1.795 euro koop je er
een panoramadak in met glas
panelen en opbergvakken (zie fo
to). De handrem heeft de vorm
van de gashendel van een
Boeing, iets dat we ook zien in
Renaults Mégane en eerder ooit
in de Alfa Romeo 75.
De stuurbekrachtiging is zoals
de laatste jaren te doen gebrui
kelijk elektrohydraulisch - in te
genstelling tot veel van die
stuurinstallaties werkt deze
wel plezierig en precies. Voor al
le leverbare extra's heb je min
stens een verklarende woorden
lijst nodig. Opel rept van afl,
wat staat voor meedraaiende
bi-xenonverlichting, ids-plus
waarmee de elektronisch gecon
troleerde schokdemping wordt
bedoeld, en ucl, dat blijkbaar on-
derstuur weet te beheersen. En
natuurlijk kun je sleutelloos
starten met een knop. Leve de
elektronica! Afgezien van deze
abracadabra is de Zafira 2 dus
weer uitermate gezinsvriende
lijk, en daarom zal hij zijn weg
naar de Vinex-locaties wel we
ten te vinden.
Concurrenten: Renault Grand Scénic (7-zits, vanaf ca. 25.995 euro), Honda FR-V (6-zits, vanaf 25.990), Fiat Multipla (6-zits, vanaf 20.795 euro)
15 cm langer dan zijn voorganger.
•Maximaal 1.820 liter bagage, 120 meer dan het vorige model. Achter
de tweede zitrij 645 liter, bijna 50 liter meer.
Benzine- en dieselmotoren van 100 tot 200 pk; eind dit jaar komt een
snelle OPC-versie met 240 pk turbomotor. Diesels hebben een roetfilter.
Zesversnellingsbakken en automaten met vier of zes trappen.
Veiligheidsscore van vijf sterren bij de Euro Ncap, vooral ook omdat hij
voldoet aan de nieuwste regels voor frontale voetgangersveiligheid.
Prijzen: 1.6 liter benzine 23.595 euro, de 1.9 100 pk diesel 28.095 euro.
Saab ploetert door.
En zie: onder druk ge
beuren soms mooie
dingen. Ineens is daar
de bijzondere Sport
Estate, een stationwa
gon met een opvallen
de lijn.
Door Rien van der Steen
Saab leidt een marginaal be
staan. De Zweedse autobouwer
schopt het lang niet zo ver als
landgenoot Volvo en moet zelfs
toestaan dat straks sommige
modellen bij Opel in Duitsland
gebouwd worden. Toch schijnt
eigenaar GM het pittige, kleine
merk niet de das om te willen
doen. Er is een dikke suv-Saab
in de maak voor de Amerikaan
se markt, evenals een compacte
vierwielaangedreven auto die
samen met Subaru in elkaar ge
zet wordt.
De innige banden met andere
GM-merken zijn volgens critici
funest voor de eigenheid van
Saab, dat nog altijd prat gaat op
haar imago van vliegtuigbou
wer. „De Saab straaljager wordt
rond de piloot gebouwd, onze
auto's rond de bestuurder", zegt
Saabs nieuwe topman Jan Ake
Jonsson.
Helder
In Trollhattan, thuisbasis van
Saab, leerden we alles over het
hockeystickdesign van de nieuwe
Sport Estate, een wigvormige
stationwagon op basis van de
kleinste Saab van het moment,
de 9-3. De flank van de auto
laat duidelijk een hockeystick-
vorm zien, net als de Peugeot
206 SW. En de Saab doet met
zijn sterk naar beneden lopen
de daklijn ook sterk denken
aan de Honda Accord Tourer.
De heldere achterlichten met
De Saab 9-3 stationwagon, een
alternatief voor de vijfdeurs-ver-
sie.
led's zijn wel erg trendy, maar
Saabs worden over het alge
meen ook gereden door mode
bewuste mensen. De 490 liter
bagageruimte gaat schuil ach
ter een vederlichte kofferklep
van aluminium, over het extra
bergvak onder de keurige vloer,
over de 1.300 liter ruimte die
ontstaat als de achterbank opge
vouwen wordt en over de con
structie van deze Estate, die
maar 40 kilo zwaarder is dan de
9-3 Sport Sedan.
Waterbesparend
Op eenzame wegen aan de
Zweedse westkust laat zo'n
Saab een beste indruk achter.
Groot uitgevallen stuurwiel,
maar zoals altijd een heerlijk
rijgedrag. Met veel stuurpreci-
sie en sportieve eigenschappen.
En bovendien een stille, stijf
aandoende carrosserie.
De auto is voorzien van een ar
senaal crash- en anti-diefstal
voorzieningen. Hij heeft een
waterbesparende ruiten-
sproeier waarbij de koplamp-
sproeiers worden uitgeschakeld
wanneer het reservoir onder
een liter vloeistof gedaald is.
Als hij in september op de
markt komt, samenmet een
vernieuwde 9-5, moet hij het
schoppen tot best verkopende
Saab, zegt directeur Peter
Gabriels. De nieuwe Sport Esta
te richt zijn pijlen op de Audi
A4 Avant en de Volvo V50.
Saab 9-3 Sport Estate
De Sport Estate komt in september
met zes benzine- en twee dieselmoto
ren, beide voorzien van het gesubsidi
eerde roetfilter. Basismodel 1 8i, de
enige zonder turbo, gaat 30 290 euro
kosten, de goedkoopste 1.9 diesel
kost 37.690 euro. Eind september
komt er een aluminium 2 8 V6 Ae-
ro-versie met 250 pk voor zowel de
Sport Sedan als de Sport Estate en de
9-3 Cabriolet
Volgende pagina Auto: Een hechte
open relatie met een Saab Cabrio
De Peilstok
O Rijkswaterstaat neemt binnenkort een
nieuw systeem in gebruik waardoor
geen enkele file in Nederland meer over het
hoofd wordt gezien. Wij vragen ons af hoe u
die file-info vooral ontvangt. Is dat via Tele
tekst, internet, uw navigatiesysteem, of toch
gewoon via de autoradio?
Stem mee.
Ga naar de website van de krant en klik op
de rubriek Auto.
Kijk voor je
O Vorige week vroegen we welk onder
deel voorop moet staan bij autorijles en
-examen. Op de eerste plaats koos u anticipe
ren, dat voor bijna vier op de tien stemmers
veruit het belangrijkst is. Opvallend is de
hoge score van technische kennis en vooral
ook hoffelijkheid.
Wat verdient aandacht
bij het rijexamen?
Anticiperen
O Technische kennis
Hoffelijkheid
(3 Doorrijden
Theoretische kennis
Q Zuinig rijgedrag
Q File rijden
2%
O Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardig
heidsbewijzen (CBR): „Tussen de antwoorden mis ik
de factoren houding en mentaliteit, al komt hoffelijkheid
daar wel bij in de buurt. Automobilisten missen steeds
vaker zelfkennis. Op verzoek van de minister van Verkeer
en Waterstaat hebben we daarom een totaal nieuw rij
examen ontwikkeld, waarin houding en mentaliteit pro
minent aanwezig zijn. Volgende week presenteren we
het nieuwe plan. Tot die tijd kan ik helaas niet meer ver
klappen over de inhoud ervan."
Modderschuit van Chrysler
We hebben al heel wat gekke campagnes rond au
to's meegemaakt, maar Chrysler doet een gooi
naar de eerste plaats. De komende weken rijden vijf au
to's door Nederland die zo uit een moeras gedregd lijken
te zijn. Ze zijn een onderdeel van de introductiecampag
ne van de nieuwe Jeep Grand Cherokee. Op de internet
pagina www.jeep.nl vinden nieuwsgierigen precies zo'n
mud-car én een tuinslang. U raadt het al: een glanzende
Jeep komt dan te voorschijn.
De mysterieuze mud-car
Uitrollen bij regen
Goeie ideeén zijn altijd briljant van eenvoud. Neem
nu de Rainlegs, een nieuw soort regenbroek. In dit
geval gaat de eer naar Kees Bas die de 'afgeknipte regen-
broek' bedacht. Inmiddels is er patent op verleend en
brengt hij de broek samen met Ronald Warmerdam via
The Rainlegs Company op de markt. Het voordeel is dat
je de flappen gewoon opgerold als een riem om je buik
kunt dragen. Gaat het regenen, gooi je ze omlaag, vast
maken en karren maar weer. Fietskoeriers en de Fiet
sersbond zijn enthousiast.
Info. www.rainlegs nl
(Advertentie)
Met panoramadak krijgt de Zafira een soort rugkam bovenop.
BIHITOSTREETPILDT C32D C330
Laten we het simpel houden.
Verplaatsbaar en betaalbaar
autonavigatiesysteem met duidelijke
Nederlandse rij-instructies.
-Touch screen met 2D-of
3D-kaartweergave
- Eenvoudig aan het raam te
bevestigen
- c320: Benelux voorgeprogrammeerd op «GflRMIN
SD-memory card. Europa CD-Rom GRATIS bijgeleverd!
- c330: intern voorgeprogrammeerd met gedetailleerde kaarten van Europa
wwwïalnron.com 11 SailtfOIl
ON board www.target-automotive.nl 11