In Eethuis De Jonkman exploderen de smaken als vanouds M Snoepgoed gaat terug in de tijd Bh-bandjes AAN TAFEL Het lijkt even over te zijn met het vernieuw de design-snoepgoed. In de rekken van winkels en tankstations ligt steeds meer oud-Hollands snoep goed en het houdt voorlopig nog niet op. Snoepgoed gaat duidelijk weer terug in de tijd Vooral de HEMA strooit steeds meer zoete nostalgie over ons heen. „De mens willen weer smaken van vroeger proeven", zegt F. Swart van Innovaction, het voedselinnovatie- en adviesbu reau uit Leiden. Zoethout, zwart-wit puntzak ken, dropveter, kaneelstokken, eetpapier, salmiak bollen, ka- neelhompen en zelfs een doe-het-zelfpakket voor drop water; voor Innovaction is het allemaal neo-retro. „De op komst van het oude snoepgoed heeft alles te maken met de hang naar nostalgie als tegenbe weging van al het industriële. Mensen willen niet alleen de smaak ervan weer proeven, maar ook de waardes zoals puur en ambachtelijk weer ervaren", aldus Swart. Ineke Strouken van het Neder- lands Centrum voor Volkscul tuur in Utrecht stelt dat mensen überhaupt steeds meer geïnteres seerd raken in eten in het alge meen. Op die manier willen men sen volgens haar het verleden hervinden en beleven. „Ze wil len zelfs het eten van de Vikin gen proeven." Dat de zoektocht naar het verle den onder meer loopt langs de lijn van het eten, heeft volgens Strouken te maken met het gege ven dat je tradities uit je jeugd het best kunt beleven aan de hand van smaken. „Daarin blij ven die herinneringen het langst hangen", aldus Strouken. „Snoepgoed werkt dan heel di rect en met oud-Hollands snoep goed kun je weer in je jeugd stappen. Het doet ons denken aan geborgenheid." De HEMA heeft inmiddels tien tallen varianten in haar assorti ment Old Dutch, een serie die vorig jaar op de markt is ge bracht. Toen het warenhuis in eerste instantie met een paar ar tikelen oud snoepgoed op de markt kwam, werd dat al snel een succes. Old Dutch is nu ver der uitgebreid met een eigen ver- pakkingslijn, de roze gebreide stof met losse steekjes. „Het ver wijst naar de Hollandse gezellig- Bij Jamin zien ze de belangstel ling voor oud-Hollands snoep goed niet als een nieuwe trend, omdat Jamin altijd al 'snoep op leeftijd' in het assortiment voert. „Daarom krijgt het geen speciale aandacht bij Jamin", aldus een woordvoerster. Die extra aandacht voor de oude smaken is ook in de ogen van Ja min een vertakking van de grote re nostalgietrend. Ton Reuver, woordvoerder van de brancheorganisatie Stichting Snacks en Zoetwaren (SSZ), stelt dat de traditionele produc ten in snack- en zoetwaren ja renlang onder druk hebben ge staan, maar sinds 2004 „het weer erg goed doen". Daarin steekt voor een deel de nostalgie trend de kop op, maar dan voor al in het gebruik van oude na men voor simpele weliswaar oude drop als old timers en scheepsknopen, weet Reuver. Swart van Innovaction: „Het is allemaal oud snoepgoed dat weer in een nieuwe jasje wordt gestoken." ANP Nog een paar maanden wachten en de nieuwe lijn van jeansmerk Wrangier ligt in de winkel. Wrangler B.Y. (Blue en Yellow) staat voor stoere mannenmode, maar ook dames mogen er naar grijpen. De.collectie omvat jeans, jacks, T-shirts en swea ters, en is herkenbaar aan het gebruik van gele stiksels en een label dat eveneens geel geverfd is. De zakken springen er echt uit door strepen in de stof. De presentatie gaat gepaard met een campagne onder het motto 'Wanted', waarin de kleuren geel en blauw ook een prominen te rol spelen. In Amerika en Australië zijn ze al een hit. Nu ook in Nederland te koop: de verwisselbare bh-bandjes. BraStraps biedt een collectie van meer dan ne gentig verschillende bh-bandjes in allerlei trendy en klassieke kleuren. Bijvoorbeeld met ge kleurde kralen, vlinders of roos jes. Maar ook transparant of ge kleurd, met of zonder bergkris tallen. Er is ook een exclusieve lijn van bandjes bezet met pa rels. Ook al heeft de stad sinds de verkoop van De Gouden Boom aan Palm geen Muwerij meer en heet de Brugse Tripel nu tegge Tripel en komt ze van elders toch tojft Brugge met z'n Vlaams-Bourgondi- öie cultuur trekken. Achter de stille Mid deleeuwse facade houdt zich een levendige Jadsehuil die culinair veel te bieden heeft. goede wegwijzer is de zo juist versche- ®horecagids 2005-2006 Brugge, van Hau- '■Cuisine tot gezellige pub. De samenstel- ïs maken onderscheid tussen wat wij noe- fcn middenklasse restaurants en haute cui- ®e. Van de eerste categorie noemt de gids ïvele tientallen, van de tweede slechts ne- ®tien. Veel Brugse restaurants munten uit Bourgondische gulheid, mosselen en pa- og ontbreken zelden en naast grillades en Blades serveren zij vermaarde Vlaamse teekgerechten. Van een totaal andere klas- töjn echter de genoemde negentien en het set me genoegen dat naast restaurants met T^enallure ook Eethuis De Jonkman tot fctop wordt gerekend. Ik heb een zwak voor De Jonkman, niet al leen omdat de patron-aan-het-fornuis Ron nie Jonkman een geboren Zeeuws-vlaming is maar vooral omdat hij op zo'n exquise ma nier kookt en desondanks niet naast zijn schoenen is gaan lopen. Tot voor een aantal jaren was deze eetgelegenheid in de wijk St. Kruis bekend als gastronomisch restau rant Ronnie Jonkman en kwamen de vaste gasten van heinde en verre. Maar de tijden veranderden en daarmee het culinaire land schap. Chique en klassiek schrikken de jeugd af en gedachtig het gezegde dat wie de jeugd heeft voor de toekomst niet hoeft te vrezen, gooide Ronnie Jonkman het roer om, niet drastisch maar wel zeer bewust. Ronnie en Martine Jonkman gaven Eethuis De Jonkman een gedurfd motto mee: '(Heer lijke marktkeuken zonder tralala!Voor taan kunnen de gasten zelf hun menu samen stellen en kiezen voor twee of drie gangen plus dessert voor respectievelijk 33 of 45. Daarbij zijn wijnarrangementen moge lijk van 12 en 18. Zeer schappelijke prijzen en met het twee gangen menu plus dessert voor 33 wist Ronnie Jonkman een bib gourmand van Mi- chelin te veroveren. Daar komt bij dat de chef, die in de keuken geassisteerd wordt door Sam Notteboom wiens jeugdige stijl een woordje meespreekt, geen enkele conces sie heeft gedaan aan kwaliteit en klasse. Rien van Reems De keus uit vijf voor-, vijf tussen- en vijf hoofdgerechten is dan ook niet eenvoudig. Voorafjes als terrine van ganzenlever met appeltjes en calvados, carpaccio van nier- oogkreeftjes met bieslookroom, asperges met gerookte zalm en gepocheerd eitje en ge frituurde zeetongreepjes met tartaarsaus zijn allemaal even verleidelijk. Maar wat vooral mijn nieuwsgierigheid tart is het slaatje met gekonfijte eendenbil. Welnu, ik had het kunnen weten, eten bij Ronnie Jonk man houdt verrassingen in en wat ik op mijn bord krijg teistert alle verwachtingen. Het 'slaatje' is een overweldigende composi tie van slasoorten met hele takjes verse munt in een smakelijke dressing. Tegen de ze salade heeft de chef een indrukwekkende 'eendenbil' gevlijd op een krokant stukje ge bakken peperkoek. Het vlees is langzaam gegaard en valt smeltend van het bot. In Bourgondische traditie is het eendenvel na drukkelijk aanwezig. Eend, peperkoek, ver se sla en munt en de zoete dressing veroorza ken een onvergetelijke smaakexplosie. Van de tussengerechten (onder meer licht- verwarmde Schotse zalm met spina- ziestoemp, gegratineerde Sint Jacobsnoot met asperges, zeetongfilets met rabarber en halve kreeft in de oven met asperges, waar voor een supplement van 4 geldt) kies ik het soepje van de visser met zijn garnituur. Het soepje pakt uit als een soep die er we zen mag: een felrood getomateerde visbouil lon met daarin een witte vismoot, een se rieus stukje zalm, een gepelde gamba, een coquille en mosseltjes en garnaaltjes. Apart bij dit alles een kommetje rouille en krokan te croutons. De verkleinwoordjes van de chef moet je met een korreltje zout nemen. Hoofdgerech ten als Zeebrugs vispotje of lamsboutje met primeurgroentjes vullen in al hun glorie de tafel. Ik neem voor alle zekerheid een twee de voorgerecht buiten de kaart om: Noorse kreeft met Mechelse asperges, mootjes asper ge, nootjes kreeft en in de vorm van tonne tjes gesneden aardappel in een melkwitte saus. Steeds weer duikt de klassieke basis op, maar Ronnie Jonkman en zijn rechter hand Sam Notteboom geven er steeds weel een eigentijdse draai aan. Tot slot een chocoladetaartje met frambo- zencoulis die voor elke chocoholic een trac- tatie is. Maïtre Alain Caneele, de gemoede lijkheid zelve, serveerde als aperitief een al coholvrije campari met een amuse van rau we en gerookte zalm, schonk bij de gerech ten een aromatische Viognier-Muscat uit het Catalaanse zuiden van Frankrijk en een frisse Chardonnay zonder hout uit Gascog- ne en presenteert tot slot een Japanse thee met verleidelijke zoetigheden, waaronder een verrukkelijke ganache, chocolade-bon bonvulling in een schaaltje. Eethuis De Jonkman Maalsesteenweg 438 8310 Sint Kruis-Brugge Tel. 00325-360767 www.ronniejonkman.be Gesloten op zondag en maandag Keuken open van 12.00 tot 14.00 en van 19.00 tot 21.30 uur Creditcards: Visa, Eurocard, Amex Kinderen: in overleg Vegetarisch: in overleg Rolstoel: geen beletselen Roken: deel rookvrij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 51