Toch grotere schepen in zeesluis Grote Voorjaars Opruiming korting cjy cROTE SSKTS» 20°/o tot 50/O KORTING «Have PZC Haast met aanleg nieuwe Sloelijn 5 Cliënt en aanbieder gebaat bij certificaat voor zorgboederij Aiie 9o„tl 20% tot 60 /O Rijkswaterstaat onderzoekt beperking vrije ruimte onder de kiel 10 it 't GOUDDOPPERTJE MIDDELBURG RUIMT OP! NU DE MOOISTE GOUDEN SIERADEN EN HORLOGES, KLOKKEN EN NOG MEER TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN! Wij bieden contant geld voor uw oude en kapotte sieraden. Bij inruil op iets nieuws krijgt u nog meer terug Parels, het geschenk van de zee. Wij hebben ze in diverse kwaliteiten. Nu tijdelijk met 209/o opruimings voordeel Me, Luxe sieraden f*~ met briljant Nu de beste kwaliteiten tegen de laagste prijzen van Nederand DIAMOND .er 't Gouddoppertje Juweliers - Diamantairs - Horlgger BOnflRD donderdag 26 mei 2005 door Wout Bareman TERNEUZEN - Rijkswaterstaat bestudeert de mogelijkheid sche pen met een grotere diepgang toe te laten tot de zeesluis van Terneuzen. Daarmee wordt tege moet gekomen aan een jarenlan ge wens van de haven van Gent. Het havenbestuur staat al decen nia op het standpunt dat water staat veel te zuinig omspringt met de afmetingen van de sluis. Gistermiddag manoeuvreerde de bulkcarrier Nord Star met een diepgang van 12.40 meter probleemloos de sluis in. Een dag tevoren was ook de sluispassage van een andere mammoet, met een diepgang van 12.30 meter, nauwlettend door deskundigen van Rijkswa terstaat gevolgd. Binnenkort wordt het experiment afgerond met de passage van een bulkcar rier met een diepgang van 12.50 meter. Hoofd W. Vinke van de dienst- kring Zeeuws-Vlaanderen van Rijkswaterstaat gisteren: „We bouwen het onderzoek op deze manier beetje bij beetje op. Wan neer uit de evaluatie blijkt dat dergelijke 'grote jongens' de zeesluis probleemloos passeren, ligt het voor de hand dat we de maximum-diepgang bijstellen van de huidige 12.25 naar 12.50 meter, ongetwijfeld tot groot ge noegen van Gent en vooral van staalreus Sidmar, waarvoor de schepen voornamelijk bedoeld zijn." De huidige, verouderde zeesluis (uit 1968) meet 290 bij 38 bij 13,5 meter. Volgens de stuur groep Nautische Toegang Ka naalzone Gent-Terneuzen is dat onvoldoende voor met name bulk-, ro/ro- en autoschepen. De nieuwe zeesluis zou een leng te moeten krijgen van 550 me ter, een breedte van 68 meter en 16 meter diep moeten worden. Aanvankelijk werd uitgegaan van een diepte van 18 meter, maar na overleg met het be drijfsleven gaat daar in de nieu we plannen twee meter af. De nieuwe zeesluis is pas medio 2020 gereed. In afwachting daarvan blijft Gent aandringen op versoepe ling van de gebruiksregels voor de huidige sluis. In '97 werd de maximum toegestane lengte van schepen verruimd van 245 naar 265 meter. En wordt uiteindelijk toch nog besloten om de huidige klap- bruggen te vervangen door rol- bruggen, dan wordt de nuttige kolklengte vergroot van 310 naar 350 meter. B. Valstar van Rijkswaterstaat werkt mee aan de meting van de diepgang van de Nord Star in de Westsluis. foto Camile Schelstraete Jaren geleden wees onderzoek uit dat de vervanging van de bruggen geen probleem hoeft te zijn, althans niet op technisch vlak. De verwezenlijking liep tot nu toe echter aanzienlijke vertraging op door een menings verschil tussen Vlaanderen en Nederland over de financiering. De rolbruggen kosten zo'n vijf tig miljoen euro. Nederland vindt dat het totale bedrag moet worden opgehoest door de wa gende partij, Vlaanderen dus. In Brussel denkt men daar anders door Harmen van der Werf LEWEDORP - Spoorwegbeheerder Pro- Rail heeft haast met de aanleg van de nieuwe Sloelijn van Vlissingen-Oost naar het Zeeuwse hoofdspoor tussen Arnemuiden en Lewedorp. Om geen tijd te verliezen met de aankoop van de benodigde gronden, is alvast een proce dure in gang gezet om die te kunnen onteigenen. Volgens Sloelijn-projectleider A. Kor- laar wil het in gang zetten van de wette lijke procedure niet zeggen dat tot ont eigeningen wordt overgegaan. „We moeten er ons wel op voorbereiden. An ders kan veel tijd verloren gaan. Ontei gening blijft het laatste middel." Alles is erop gericht om tot vrijwillige aankoop van particuliere gronden te ko men. Sinds vorig jaar wordt daarover gesproken. Tot resultaten heeft dit nog niet geleid. „Het is niet leuk om gron den te moeten verkopen", beseft Kor- laar. Hij heeft het idee dat er wel uit te komen is. „Vaak zijn zulke transacties een kwestie van prijs." De meeste gronden zijn in handen van landbouwers. Eén van hen, woonachtig vlakbij de Sloedijk waarlangs de spoor baan moet komen, laat weten niet ge lukkig te zijn met de goederenlijn. „Het spoor komt aan de andere kant van de dijk waartegen ons bedrijf staat, maar naar ons idee nog veel te dichtbij, wat ten koste gaat van onze privacy en de rust." De akkerbouwer heeft met meer direct betrokkenen bij de Raad van Sta te een bezwaar lopen tegen het ont- werp-tracébesluit voor de Sloelijn. Hij had liever gezien dat was gekozen voor bundeling van de nieuwe Sloelijn met de Sloeweg, de weg tussen Rijksweg A58 en de Westerscheldetunnel. De rijksoverheid heeft echter op voor spraak van met name havenschap Zee land Seaports en de NV Westerschelde tunnel gekozen voor het tracé langs de Quarlespolder naar het Zeeuwse hoofd spoor tussen Arnemuiden en Lewe dorp. Dat tracé is duurder, maar korter en anders zijn ingrijpende infrastructu rele werken nodig om de hoofdweg naar de Westerscheldetunnel te krui sen. De Raad van State buigt zich komende maandag over de bezwaren tegen het gekozen tracé. Veelal volgt daarna bin nen zes weken een uitspraak. Projectlei der Korlaar: „We kunnen in principe naar de rechter om de gronden te ver werven, als het tracébesluit onherroe pelijk is. Een onteigening hoeft dan niet meer zoveel tijd te kosten, een aan tal maanden." De akkerbouwer langs de Sloedijk onderkent: „Als de Raad van State onze bezwaren verwerpt, staan we niet zo supersterk." De tracé wet is een machtig wapen. Al snel wil ProRail beginnen met de werkzaamheden voor de nieuwe Sloe lijn. Korlaar spreekt van begin 2006. De eerste activiteiten zullen in Vlissin gen-Oost plaatsvinden. De spoorverbin ding met een viaduct over de Bernhard- weg bij Vlissingen-Oost én over de Post weg en A58 moet augustus 2007 klaar zijn. De nieuwe Sloelijn vervangt de oude, niet geëlektrificeerde goederen- lijn die langs Heinkenszand en Einde- wege naar het Zeeuwse hoofdspoor loopt. door Mieke van der Jaqt HEINKENSZAND - De Stichting Zorgboerderijen Zeeland, een club waarbij in middels al zestien zorgboerde rijen zijn aangesloten, zou een AWBZ-erkenning moeten krijgen. Dat maakt bet voor individuele cliënten en zorgin stellingen niet alleen makke lijker om de juiste zorg bij de juiste cliënt te krijgen, het geeft ook betere handvatten voor kwaliteitscontrole. Nu is het soms nog erg moei lijk om mensen die graag op een boerderij willen werken, op één van de beschikbare plaatsen te krijgen. En dat is jammer, want inmiddels is wel bewezen dat het werk op een boerderij wonderen doet voor het zelfvertrouwen van mensen met een verstandelij ke handicap, psychiatrische patiënten en mensen die reïn tegreren op de arbeidsmarkt. Tijdens een informatiemarkt in De Stenge in Heinkens zand presenteerde de Stich ting Zorgboerderijen zich. Ook kregen twee van de zes tien Zeeuwse boerderijen, de Akkerwinde in Nisse en De Boerderij in 's Heer Abtsker- ke, een landelijk kwaliteits certificaat. Van de vijfhon derd zorgboerderijen in Ne derland, hebben er vijftien zo'n certificaat. De Kamper- landse zorgboerderij Cathari- na Maria wordt zeer binnen kort de zestiende. De zorgboerderijen wilden aan zorginstellingen, aan de politek en aan andere belang stellenden laten zien wat ze doen. Afhankelijk van hun in dicatie krijgen cliënten een dagbestedingarbeidsrehabi litatie of een reïntegratietra- ject binnen een werkende boerderij. Ze doen werk waar van ze voldoening hebben en voor de ondernemer, de boer, betekent het een bredere inko mensbasis. M. Boonman van de Akker- winde in Nisse heeft al AWBZ-erkenning. Zij graag zien dat die erkenning! voor de hele stichting gaat gel! den, die alleen zorgboerderij, en toelaat die binnen afzien- bare tijd het kwaliteitscerlifi. caat binnenhalen. „Het wordt dan veel makkelijker vóórhel Zorgkantoor om een te plaats te regelen. Niet alle! zorgboerderijen zijn hetzelf de. Er zijn er voor mensen met een verstandelijke beper king, maar ook waar psychia trische patiënten of ex-patiën ten zinvol werk vinden. Bij reïntegratietrajecten is de be-' geleiding weer anders. Er lijkt ook behoefte aan dagbe steding in de buitenlucht bij mensen die in een verpleeg huis wonen. Wie een zorgboe derij op zijn agrarische bt- drijf begint, doet dat uit affi niteit met een bepaalde soort zorg. Die affiniteit zal meest al de doelgroep bepalen.' Eigenlijk is het fenomeen zorgboerderij één groot suc cesverhaal. Tenminste, het gaat om de klanten en de ondernemers. De problemen! zitten 'm vooral in de r ving, die het de ondernemers noch de klanten makkelijk maakt. Geldstromen vanuit het Rijk gaan al niet zo snelif en als er dan vertakkingen* moeten komen, wordt traagheid ongeëvenaard. En dan zijn er nog zorginstellin gen die de boerderijen zier, als concurrentie voor de eigen dagbestedingsprojecten. Bo vendien gaat het om kwetsbare groep mensen bij wie begeleiders soms het risi co van een mislukking nie; willen nemen. Een groot deel van die proble- men kan worden opgelost als, de zorgboerderijen een duide lijke plaats krijgen in het sca la van zorgaanbieders. DeZL- TO, de provincie en de stich ting Zorgboerderijen Zeeland willen daar hard aan werken. 18AZ ft gi Béei jten had idct «lij 3 te thtp •liep Ver 3 Cl #0 Wegens stijgende verzekeringspremies moeten wij onze voorraad verlagen. Daarom geven wij nu zeer hoge kortingen op onze gehele collectie gouden sieraden. Doe hier Uw voordeel mee en kom eens langs. KOM SNEL EEN KIJKJE NEMEN WANT DE COLLECTIES ZIJN NU NOC OPTIMAAL. DUS GROTE KEUZE. horloges nu I Nieuwe Burg 14 - 16, Middelburg Tel. 0118-635275 Couden horloges van Top Kwaliteit nu tijdelijk ten minste 20% voordeel. GENEVE H

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2005 | | pagina 38