Toch grotere schepen in zeesluis
Grote Voorjaars Opruiming
korting
cjy
cROTE SSKTS»
20°/o tot 50/O
KORTING
«Have
PZC
Haast met aanleg nieuwe Sloelijn
5
Cliënt en aanbieder
gebaat bij certificaat
voor zorgboederij
Aiie 9o„tl
20% tot 60 /O
Rijkswaterstaat onderzoekt beperking vrije ruimte onder de kiel
10
it
't GOUDDOPPERTJE MIDDELBURG RUIMT OP!
NU DE MOOISTE GOUDEN SIERADEN EN HORLOGES,
KLOKKEN EN NOG MEER TEGEN DE LAAGSTE PRIJZEN!
Wij bieden contant geld
voor uw oude en
kapotte sieraden.
Bij inruil op iets nieuws
krijgt u nog meer terug
Parels, het geschenk van de zee.
Wij hebben ze in diverse kwaliteiten.
Nu tijdelijk met 209/o
opruimings voordeel
Me,
Luxe sieraden f*~
met briljant
Nu de beste
kwaliteiten
tegen de
laagste prijzen
van Nederand
DIAMOND
.er 't Gouddoppertje
Juweliers - Diamantairs - Horlgger
BOnflRD
donderdag 26 mei 2005
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Rijkswaterstaat
bestudeert de mogelijkheid sche
pen met een grotere diepgang
toe te laten tot de zeesluis van
Terneuzen. Daarmee wordt tege
moet gekomen aan een jarenlan
ge wens van de haven van Gent.
Het havenbestuur staat al decen
nia op het standpunt dat water
staat veel te zuinig omspringt
met de afmetingen van de sluis.
Gistermiddag manoeuvreerde
de bulkcarrier Nord Star met
een diepgang van 12.40 meter
probleemloos de sluis in.
Een dag tevoren was ook de
sluispassage van een andere
mammoet, met een diepgang
van 12.30 meter, nauwlettend
door deskundigen van Rijkswa
terstaat gevolgd. Binnenkort
wordt het experiment afgerond
met de passage van een bulkcar
rier met een diepgang van 12.50
meter.
Hoofd W. Vinke van de dienst-
kring Zeeuws-Vlaanderen van
Rijkswaterstaat gisteren: „We
bouwen het onderzoek op deze
manier beetje bij beetje op. Wan
neer uit de evaluatie blijkt dat
dergelijke 'grote jongens' de
zeesluis probleemloos passeren,
ligt het voor de hand dat we de
maximum-diepgang bijstellen
van de huidige 12.25 naar 12.50
meter, ongetwijfeld tot groot ge
noegen van Gent en vooral van
staalreus Sidmar, waarvoor de
schepen voornamelijk bedoeld
zijn."
De huidige, verouderde zeesluis
(uit 1968) meet 290 bij 38 bij
13,5 meter. Volgens de stuur
groep Nautische Toegang Ka
naalzone Gent-Terneuzen is dat
onvoldoende voor met name
bulk-, ro/ro- en autoschepen.
De nieuwe zeesluis zou een leng
te moeten krijgen van 550 me
ter, een breedte van 68 meter en
16 meter diep moeten worden.
Aanvankelijk werd uitgegaan
van een diepte van 18 meter,
maar na overleg met het be
drijfsleven gaat daar in de nieu
we plannen twee meter af. De
nieuwe zeesluis is pas medio
2020 gereed.
In afwachting daarvan blijft
Gent aandringen op versoepe
ling van de gebruiksregels voor
de huidige sluis. In '97 werd de
maximum toegestane lengte van
schepen verruimd van 245 naar
265 meter.
En wordt uiteindelijk toch nog
besloten om de huidige klap-
bruggen te vervangen door rol-
bruggen, dan wordt de nuttige
kolklengte vergroot van 310
naar 350 meter.
B. Valstar van Rijkswaterstaat
werkt mee aan de meting van de
diepgang van de Nord Star in de
Westsluis.
foto Camile Schelstraete
Jaren geleden wees onderzoek
uit dat de vervanging van de
bruggen geen probleem hoeft te
zijn, althans niet op technisch
vlak. De verwezenlijking liep
tot nu toe echter aanzienlijke
vertraging op door een menings
verschil tussen Vlaanderen en
Nederland over de financiering.
De rolbruggen kosten zo'n vijf
tig miljoen euro. Nederland
vindt dat het totale bedrag moet
worden opgehoest door de wa
gende partij, Vlaanderen dus. In
Brussel denkt men daar anders
door Harmen van der Werf
LEWEDORP - Spoorwegbeheerder Pro-
Rail heeft haast met de aanleg van de
nieuwe Sloelijn van Vlissingen-Oost
naar het Zeeuwse hoofdspoor tussen
Arnemuiden en Lewedorp. Om geen
tijd te verliezen met de aankoop van de
benodigde gronden, is alvast een proce
dure in gang gezet om die te kunnen
onteigenen.
Volgens Sloelijn-projectleider A. Kor-
laar wil het in gang zetten van de wette
lijke procedure niet zeggen dat tot ont
eigeningen wordt overgegaan. „We
moeten er ons wel op voorbereiden. An
ders kan veel tijd verloren gaan. Ontei
gening blijft het laatste middel."
Alles is erop gericht om tot vrijwillige
aankoop van particuliere gronden te ko
men. Sinds vorig jaar wordt daarover
gesproken. Tot resultaten heeft dit nog
niet geleid. „Het is niet leuk om gron
den te moeten verkopen", beseft Kor-
laar. Hij heeft het idee dat er wel uit te
komen is. „Vaak zijn zulke transacties
een kwestie van prijs."
De meeste gronden zijn in handen van
landbouwers. Eén van hen, woonachtig
vlakbij de Sloedijk waarlangs de spoor
baan moet komen, laat weten niet ge
lukkig te zijn met de goederenlijn. „Het
spoor komt aan de andere kant van de
dijk waartegen ons bedrijf staat, maar
naar ons idee nog veel te dichtbij, wat
ten koste gaat van onze privacy en de
rust." De akkerbouwer heeft met meer
direct betrokkenen bij de Raad van Sta
te een bezwaar lopen tegen het ont-
werp-tracébesluit voor de Sloelijn. Hij
had liever gezien dat was gekozen voor
bundeling van de nieuwe Sloelijn met
de Sloeweg, de weg tussen Rijksweg
A58 en de Westerscheldetunnel.
De rijksoverheid heeft echter op voor
spraak van met name havenschap Zee
land Seaports en de NV Westerschelde
tunnel gekozen voor het tracé langs de
Quarlespolder naar het Zeeuwse hoofd
spoor tussen Arnemuiden en Lewe
dorp. Dat tracé is duurder, maar korter
en anders zijn ingrijpende infrastructu
rele werken nodig om de hoofdweg
naar de Westerscheldetunnel te krui
sen.
De Raad van State buigt zich komende
maandag over de bezwaren tegen het
gekozen tracé. Veelal volgt daarna bin
nen zes weken een uitspraak. Projectlei
der Korlaar: „We kunnen in principe
naar de rechter om de gronden te ver
werven, als het tracébesluit onherroe
pelijk is. Een onteigening hoeft dan
niet meer zoveel tijd te kosten, een aan
tal maanden." De akkerbouwer langs
de Sloedijk onderkent: „Als de Raad
van State onze bezwaren verwerpt,
staan we niet zo supersterk." De tracé
wet is een machtig wapen.
Al snel wil ProRail beginnen met de
werkzaamheden voor de nieuwe Sloe
lijn. Korlaar spreekt van begin 2006.
De eerste activiteiten zullen in Vlissin
gen-Oost plaatsvinden. De spoorverbin
ding met een viaduct over de Bernhard-
weg bij Vlissingen-Oost én over de Post
weg en A58 moet augustus 2007 klaar
zijn. De nieuwe Sloelijn vervangt de
oude, niet geëlektrificeerde goederen-
lijn die langs Heinkenszand en Einde-
wege naar het Zeeuwse hoofdspoor
loopt.
door Mieke van der Jaqt
HEINKENSZAND - De
Stichting Zorgboerderijen
Zeeland, een club waarbij in
middels al zestien zorgboerde
rijen zijn aangesloten, zou
een AWBZ-erkenning moeten
krijgen. Dat maakt bet voor
individuele cliënten en zorgin
stellingen niet alleen makke
lijker om de juiste zorg bij de
juiste cliënt te krijgen, het
geeft ook betere handvatten
voor kwaliteitscontrole.
Nu is het soms nog erg moei
lijk om mensen die graag op
een boerderij willen werken,
op één van de beschikbare
plaatsen te krijgen. En dat is
jammer, want inmiddels is
wel bewezen dat het werk op
een boerderij wonderen doet
voor het zelfvertrouwen van
mensen met een verstandelij
ke handicap, psychiatrische
patiënten en mensen die reïn
tegreren op de arbeidsmarkt.
Tijdens een informatiemarkt
in De Stenge in Heinkens
zand presenteerde de Stich
ting Zorgboerderijen zich.
Ook kregen twee van de zes
tien Zeeuwse boerderijen, de
Akkerwinde in Nisse en De
Boerderij in 's Heer Abtsker-
ke, een landelijk kwaliteits
certificaat. Van de vijfhon
derd zorgboerderijen in Ne
derland, hebben er vijftien
zo'n certificaat. De Kamper-
landse zorgboerderij Cathari-
na Maria wordt zeer binnen
kort de zestiende.
De zorgboerderijen wilden
aan zorginstellingen, aan de
politek en aan andere belang
stellenden laten zien wat ze
doen. Afhankelijk van hun in
dicatie krijgen cliënten een
dagbestedingarbeidsrehabi
litatie of een reïntegratietra-
ject binnen een werkende
boerderij. Ze doen werk waar
van ze voldoening hebben en
voor de ondernemer, de boer,
betekent het een bredere inko
mensbasis.
M. Boonman van de Akker-
winde in Nisse heeft al
AWBZ-erkenning. Zij
graag zien dat die erkenning!
voor de hele stichting gaat gel!
den, die alleen zorgboerderij,
en toelaat die binnen afzien-
bare tijd het kwaliteitscerlifi.
caat binnenhalen. „Het wordt
dan veel makkelijker vóórhel
Zorgkantoor om een
te plaats te regelen. Niet alle!
zorgboerderijen zijn hetzelf
de. Er zijn er voor mensen
met een verstandelijke beper
king, maar ook waar psychia
trische patiënten of ex-patiën
ten zinvol werk vinden. Bij
reïntegratietrajecten is de be-'
geleiding weer anders. Er
lijkt ook behoefte aan dagbe
steding in de buitenlucht bij
mensen die in een verpleeg
huis wonen. Wie een zorgboe
derij op zijn agrarische bt-
drijf begint, doet dat uit affi
niteit met een bepaalde soort
zorg. Die affiniteit zal meest
al de doelgroep bepalen.'
Eigenlijk is het fenomeen
zorgboerderij één groot suc
cesverhaal. Tenminste,
het gaat om de klanten en de
ondernemers. De problemen!
zitten 'm vooral in de r
ving, die het de ondernemers
noch de klanten makkelijk
maakt. Geldstromen vanuit
het Rijk gaan al niet zo snelif
en als er dan vertakkingen*
moeten komen, wordt
traagheid ongeëvenaard. En
dan zijn er nog zorginstellin
gen die de boerderijen zier,
als concurrentie voor de eigen
dagbestedingsprojecten. Bo
vendien gaat het om
kwetsbare groep mensen bij
wie begeleiders soms het risi
co van een mislukking nie;
willen nemen.
Een groot deel van die proble-
men kan worden opgelost als,
de zorgboerderijen een duide
lijke plaats krijgen in het sca
la van zorgaanbieders. DeZL-
TO, de provincie en de stich
ting Zorgboerderijen Zeeland
willen daar hard aan werken.
18AZ
ft gi
Béei
jten
had
idct
«lij
3 te
thtp
•liep
Ver
3 Cl
#0
Wegens stijgende verzekeringspremies moeten wij onze voorraad verlagen. Daarom
geven wij nu zeer hoge kortingen op onze gehele collectie gouden sieraden.
Doe hier Uw voordeel mee en kom eens langs.
KOM SNEL EEN KIJKJE NEMEN WANT
DE COLLECTIES ZIJN NU NOC OPTIMAAL. DUS GROTE KEUZE.
horloges nu I
Nieuwe Burg 14 - 16, Middelburg Tel. 0118-635275
Couden horloges
van Top Kwaliteit
nu tijdelijk
ten minste 20%
voordeel.
GENEVE
H